Connect with us

Actualitate

Noi reguli pentru MARII crescători de animale. Lege aprobată în Parlamentul European care avantajează micii producători

Publicat

Publicitate

Parlamentul European (PE) a aprobat marți noi reguli pentru reducerea poluării generate de fermele de animale. Aceste măsuri vizează reducerea emisiilor dăunătoare din instalațiile industriale și fermele mari de porci și păsări de curte, având ca obiectiv protejarea sănătății umane și a mediului, conform anunțului făcut de PE, relatează alba24.ro

Se speră că înăsprirea regulilor ecologice pentru marii producători va duce și la o încurajare a micilor producători și fermierilor pentru creșterea animalelor.

Parlamentul a adoptat acordul cu statele membre privind revizuirea directivei privind emisiile industriale (IED)

  • cu 393 de voturi pentru, 173 împotrivă și 49 abțineri

Este vorba despre legea ce impune fermelor și fabricilor din Europa (și România) limite privind eliminarea deșeurilor și a gazelor poluante.

Ce ferme trebuie să respecte noile reguli

Eurodeputații au convenit să extindă măsurile IED la fermele de porci cu peste 350 de unități de creștere a animalelor (LSU) .

Publicitate

Sunt excluse fermele care cresc porci în mod extensiv sau organic și în exterior pentru o perioadă semnificativă de timp într-un an.

Pentru păsările de curte, directiva se aplică fermelor cu găini ouătoare cu mai mult de 300 LSU și pentru fermele cu pui de carne cu peste 280 LSU.

Pentru fermele care cresc atât porci, cât și păsări, limita va fi de 380 LSU.

Pașii următori

Până la 31 decembrie 2026, Comisia va evalua dacă este necesar să se abordeze în continuare emisiile provenite de la creșterea animalelor

  • inclusiv de la bovine.

De asemenea, va avea în vedere și o clauză de reciprocitate pentru a se asigura că producătorii din afara UE îndeplinesc cerințe similare cu normele UE atunci când exportă în UE.

Statele membre ale Uniunii Europene trebuie să-și dea acordul final înainte ca legea să intre în vigoare.

Noile limite se vor aplica din 2030.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Înmatriculare auto 2025 pentru mașini noi și second hand. Acte necesare, taxe și pași de urmat

Publicat

Publicitate

Înmatriculare auto 2025: Procesul de înmatriculare a unui autovehicul în România în 2025 rămâne unul destul de birocratic pentru cei care achiziționează o mașină nouă sau second-hand, fie din țară, fie din străinătate.

Înmatricularea auto în 2025: Pașii de urmat

Achiziționarea mașinii și întocmirea actelor

Contract de vânzare-cumpărare sau factură fiscală
Carte de identitate a vehiculului (CIV)
Talonul (dacă este o mașină înmatriculată anterior)
Plata taxelor

Taxa de certificat de înmatriculare (49 lei)
Contravaloarea numerelor de înmatriculare
Impozitul auto (dovada plății către primărie)
RCA obligatoriu:

Polița de asigurare de răspundere civilă auto este necesară pentru a finaliza înmatricularea.
Inspecția tehnică periodică (ITP) valabilă la data înmatriculării, obligatorie pentru mașinile rulate.

Publicitate

Programare online la DRPCIV

În 2025, programările se fac exclusiv online pe site-ul oficial www.drpciv.ro.
Depunerea dosarului

Poate fi făcută fizic la sediul DRPCIV sau prin platformele digitale puse la dispoziție de autorități.
Eliberarea certificatului și a plăcuțelor de înmatriculare

Acestea se eliberează în aceeași zi sau în 1–2 zile lucrătoare, în funcție de județ.
Înmatriculare auto 2025: Vehicul înmatriculat anterior în România
Pentru efectuarea operațiunii, vehiculul trebuie să beneficieze de o carte de identitate a vehiculului valabilă, și de inspecție tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate.

Descarcă aici MODEL Cerere înmatriculare 2025.

1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat.

Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Certificatul de înmatriculare anterior;

În locul certificatului de înmatriculare, poate fi depusă declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii în condiţiile art. 112 alin. (1) lit. y) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau a declarării furtului acestuia, emisă de către autorităţi competente (înmatricularea vehiculului este suspendată);

Depunerea documentelor de mai sus nu este necesară în cazul vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate.

6) Plăcuţele cu numărul de înmatriculare emise anterior;

În locul plăcuțelor, poate fi depusă declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii sau declarării furtului acestora, emisă de către autorităţi competente;

Depunerea plăcuțelor sau a documentelor de mai sus nu este necesară în cazul vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate.

7) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

8) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară:

a) în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condiţiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare, iar combinaţia numărului de înmatriculare nu a fost restricţionată conform legii;

b) atunci când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinaţii păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricţionată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

9) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

10) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

Înmatriculare auto 2025: vehicul nou
1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

6) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinaţii păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricţionată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

7) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

8) În cazul vehiculelor provenite dintr-un stat membru al Uniunii Europene, dacă persoana care a realizat achiziția intracomunitară a mijlocului de transport și solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), aceasta trebuie să depună, după caz:

– formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelului Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora;

 

– formularul „Certificat”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora.

9) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

Înmatriculare auto 2025: autovehicul second hand înmatriculat anterior în afara României
Pentru efectuarea operațiunii, vehiculul trebuie să beneficieze de o carte de identitate a vehiculului valabilă, de un certificat de autenticitate aflat în termenul de valabilitate (cu excepţia autovehiculelor destinate competiţiilor sportive şi a vehiculelor istorice), și de inspecție tehnică periodică aflată în termenul de valabilitate.

1) Cererea solicitantului;

2) Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat (pe document trebuie să se regăsească numărul de înregistrare în REMTII) în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat;

3) Actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie (de exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului însoțit, după caz, de împuternicire/delegație acordată de reprezentantul legal), precum şi actul de identitate al reprezentantului legal, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite;

În situaţia în care în certificatul de înmatriculare urmează a fi înscrisă şi o altă persoană, se vor prezenta actul de identitate sau, după caz, documente care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie, precum şi documentul care să ateste dreptul legal în virtutea căruia persoana poate folosi vehiculul, în original şi în copie, însoțit de acordul scris al acesteia cu privire la efectuarea operaţiunii;

4) Cartea de identitate a vehiculului, în original;

5) Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare – 49 lei (pentru modalitățile de plată consultați secțiunea taxe și tarife);

În cazul achitării contravalorii certificatului de înmatriculare prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată.

6) Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare și după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinații preferențiale a numărului de înmatriculare;

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal în contul trezoreriei statului (vezi lista conturi – unitati teritoriale) sau numerar la ghișeu odată cu depunerea documentelor;

În cazul achitării contravalorii plăcuțelor cu număr de înmatriculare și a contravalorii tarifului de atribuire a unei combinații preferențiale prin intermediul SNEP – ghiseul.ro, nu este necesară depunerea dovezii de plată;

Plata contravalorii plăcuțelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară când solicitantul optează pentru atribuirea unei combinații păstrate a numărului de înmatriculare care nu a fost restricționată conform legii, și nu solicită confecționarea unor noi plăci cu număr de înmatriculare.

7) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule şi de tramvaie (RCA), încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;

8) În cazul vehiculelor provenite dintr-un stat membru al Uniunii Europene, dacă persoana care a realizat achiziția intracomunitară a mijlocului de transport și solicită înmatricularea acestuia nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), aceasta trebuie să depună, după caz:

– formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelului Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora;

SAU

– formularul „Certificat”, emis de ANAF și prevăzut de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” și „Certificat”, precum și a procedurii de eliberare a acestora.

9) Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi plăcuţele străine cu numărul de înmatriculare, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate;

10) Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul, sau, după caz, împuternicire avocaţială în cazul în care documentele se depun prin avocat;

În cazul reprezentării solicitantului prin avocat, identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte acesta, însoţită de cartea de identitate.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Poșta Română a expediat în 93 de țări buletinele de vot pentru românii care vor vota prin corespondență

Publicat

Publicitate

Compania Națională ‘Poșta Română’ (CNPR) a expediat către 93 de țări buletinele de vot pentru alegătorii înscriși în Registrul Electoral pentru alegerile prezidențiale din luna mai, informează operatorul național de servicii poștale, într-un comunicat de presă transmis, luni, AGERPRES.

‘Un număr de peste 6.000 de alegători din 93 de țări de pe 6 continente vor primi documentele necesare pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile care urmează. Printre țările de destinație se numără Germania, Marea Britanie, Spania, dar și destinații îndepărtate precum Noua Zeelandă, Thailanda și Vietnam. Această acțiune face parte din angajamentul Companiei de a susține exercitarea dreptului la vot prin corespondență pentru românii din afara țării, în baza contractelor încheiate cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și în conformitate cu legislația în vigoare’, notează instituția.

Potrivit sursei citate, cele mai multe trimiteri vor fi transmise către Germania, unde 1.348 români s-au înscris în Registrul Electoral și și-au exprimat, astfel, opțiunea de a vota prin corespondență. La polul opus, există destinații unde o singură persoană a solicitat această modalitate de vot: Peru, Estonia și Albania.

‘Pentru această operațiune logistică amplă, Poșta Română a asigurat expedierea plicurilor către destinații variate, inclusiv unele inedite, precum Insulele Cayman. Plicurile cu voturi trebuie să ajungă fie la București, la sediul Biroului Electoral de Circumscripție, fie la sediul reprezentanțelor diplomatice, în funcție de opțiunea fiecărui alegător. Poșta Română se angajează să asigure desfășurarea unui proces electoral eficient și transparent pentru toți cetățenii români care au ales să-și exprime votul prin corespondență. Aceasta este o prioritate absolută pentru Companie, iar măsurile luate reflectă determinarea noastră de a asigura accesul cetățenilor la votul democratic, asigurând în același timp confidențialitatea și integritatea fiecărui vot’, se menționează în comunicat.

Poșta Română este operatorul național din domeniul serviciilor poștale și se află în proprietatea statului român, reprezentat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (93,52% din pachetul de acțiuni) și Fondul Proprietatea (6,48% din pachetul de acțiuni).

AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Muzeul Județean Botoșani și Galeria Romană invită iubitorii de artă să viziteze expoziția de artă plastică „LOGOS”

Publicat

Publicitate

Până pe data de 19 mai 2025, Muzeul Județean Botoșani și Galeria Romană invită iubitorii de artă să viziteze expoziția de artă plastică „LOGOS”.

Vernisajul expoziției, care marchează împlinirea a 40 de ani de la înființarea Grupului Prolog și 100 de ani de la nașterea lui Paul Gherasim, artizanul acestei mișcări artistice, a avut loc vineri, 4 aprilie 2005, ora 13. Au luat cuvântul Maria Bilașevschi, critic de artă și președinte al Uniunii Artiștilor Plastici, filiala Iași, curatorii expoziției, respectiv Maria-Laura Tocariu, șef al Secției de Artă Plastică – Etnografie a Muzeului Județean Botoșani și Emil Ene, coproprietar al Galeriei Romane din București și artistul Ion Grigorescu.

Pe simeze sunt expuse lucrări de pictură și grafică semnate de unii dintre cei mai importanți artiști contemporani ai României, membri ai Grupului Prolog, cunoscut pentru viziunea sa distinctivă și pentru abordările sale deosebite în arta contemporană: Paul Gherasim, Constantin Flondor, Horea Paștina, Mihai Sârbulescu, Christian Paraschiv, Ion Grigorescu, Valentin Scărlătescu, Matei Lăzărescu și Dan Mohanu.

Botoșănenii sunt invitați să vizioneze expoziția, zilnic, între orele 9 – 16,30.

Citeste mai mult

Eveniment

7 aprilie: Ziua mondială a sănătății. Dreptul cetățenilor de acces la servicii medicale esențiale

Publicat

Publicitate

La 7 aprilie, în fiecare an, este marcată Ziua mondială a sănătăţii. Aceasta are ca scop evidenţierea unei teme de sănătate specifică unui domeniu prioritar ce provoacă îngrijorare pentru Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), relatează alba24.ro.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a găzduit, în 1948, prima întrunire la nivel mondial dedicată sănătăţii, în cadrul căreia s-a hotărât aniversarea la 7 aprilie a Zilei mondiale a sănătăţii.

OMS este o instituţie specializată a Naţiunilor Unite care a fost creată la 22 iulie 1946, cu sediul la Geneva. Ziua mondială a sănătăţii a fost marcată pentru prima dată în 1950, potrivit Agerpres.

În ultimii 50 de ani, marcarea Zilei mondiale a sănătăţii a scos în evidenţă aspecte importante legate de sănătate, cum ar fi sănătatea mintală, îngrijirea mamelor şi a copiilor, dar şi schimbările climatice cu repercursiuni asupra sănătăţii. Sărbătoarea este marcată de activităţi care se extind dincolo de ziua în sine şi servesc drept o ocazie de a concentra atenţia mondială asupra acestor aspecte importante ale sănătăţii globale.

Acces general la servicii de sănătate
Tema generală sub care se desfăşoară Ziua mondială a sănătăţii este „Universal Health Coverage: everyone, everywhere”, Acoperirea Universală cu Servicii de Sănătate (UHC) fiind obiectivul principal al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Acest obiectiv vizează asigurarea accesului tuturor persoanelor la serviciile de sănătate de care au nevoie, atunci când au nevoie de ele, chiar în inima comunităţii, fără a suferi greutăţi financiare.

Acoperirea Universală cu Servicii de Sănătate include întregul spectru de servicii de sănătate esenţiale, de calitate, de la promovarea sănătăţii până la prevenire, tratament, reabilitare şi îngrijire paliativă, notează www.who.int.

Publicitate

Protejarea oamenilor de consecinţele financiare ale plăţii pentru serviciile de sănătate din propriile lor buzunare reduce riscul ca oamenii să fie împinşi în sărăcie în urma unei îmbolnăviri neaşteptate care îi determină să-şi utilizeze economiile sau să facă împrumuturi, ceea ce le poate distruge viitorul atât al lor cât şi al copiilor lor. O sănătate bună permite copiilor să înveţe şi adulţilor să asigure un trai decent, ajută oamenii să scape de sărăcie şi oferă o bază importantă pentru dezvoltarea economică pe termen lung.

Milioane de oameni încă nu beneficiază de servicii de sănătate

Progrese au fost înregistrate în ţări din toate regiunile lumii. Însă, milioane de oameni încă nu au deloc acces la sistemul de sănătate. Alte milioane sunt obligate să aleagă între sănătate şi alte cheltuieli zilnice precum hrana, îmbrăcămintea şi chiar găsirea unei locuinţe.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recunoaşte rolul important pe care profesioniştii din domeniul sănătăţii îl pot juca ajutând factorii de decizie de a identifica nevoile oamenilor în ceea ce priveşte îngrijirea, în special la nivelul asistenţei medicale primare. Campania pentru Ziua mondială a sănătăţii oferă, de asemenea, o oportunitate pentru miniştrii sănătăţii şi ceilalţi factori de decizie guvernamentali să se angajeze să ia măsuri pentru a elimina lipsurile în ceea ce priveşte Acoperirea Universală cu Servicii de Sănătate în ţările lor, precum şi pentru a evidenţia progresele înregistrate deja.

Ziua mondială a sănătăţii 2025

Tema Zilei mondiale a sănătății 2025 se concentrează pe inițiative guvernamentale pentru prevenirea deceselor noilor-născuți și prioritizarea sănătății femeilor pe termen lung.

Potrivit datelor OMS, circa 300.000 de femei își pierd viața din cauze legate de evoluția sarcinii, iar peste 2 milioane de copii mor în primele luni de viață.

Patru din cinci țări au înregistrat progrese în prevenirea unor astfel de cazuri.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending