Connect with us

Economie

Noi reguli pentru comerțul online, aprobate de Guvern. Vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a serviciului digital

Publicat

Publicitate

Potrivit OUG, vânzătorul răspunde față de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor, care se constatată în termen de doi ani de la data respectivă, relatează alba24.ro. Prevederile ordonanței de urgență se aplică de la data de 1 ianuarie 2022, iar instituția publică responsabilă cu implementarea acesteia este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

 

Actul normativ stabilește cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a unei bune funcționări a pieței interne.

Este o transpunere a Directivei (UE) 2019/771 a Parlamentului European și acoperă cele mai importante diferențe dintre normele naționale obligatorii de protecție a consumatorilor, ca urmare a transpunerii de către statele membre a normelor minime de armonizare prevăzute în Directiva 1999/44/CE.

De ce au fost necesare modificările în lege

Dat fiind că vânzările online de bunuri constituie marea majoritate a vânzărilor transfrontaliere în Uniune, iar, pe de altă parte, evoluția tehnologică a condus la o piață a bunurilor care încorporează conținut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea, era nevoie de un nivel ridicat de protecție a consumatorului și de sporirea securității juridice a normelor aplicabile contractelor de vânzare a unor astfel de produse, se arată în document.

Publicitate

Bunurile ar trebui să respecte cerințele convenite între vânzător și consumator în contractual de vânzare. Astfel de cerințe includ cantitatea, calitatea, tipul și descrierea bunurilor, caracterul lor adecvat pentru a corespunde unui anumit scop, precum și obligaţia ca livrarea bunurilor să conţină şi accesoriile convenite și cu toate instrucțiunile.

Având în vedere evoluția constantă a conținutului digital sau a serviciilor digitale încorporate în bunuri digitale sau interconectate cu acestea, vânzătorii pot conveni cu consumatorii să ofere actualizări pentru astfel de bunuri.

Conform celor convenite în contractul de vânzare, actualizările pot îmbunătăți și consolida elementul de conținut digital sau de serviciu digital al bunurilor, pot extinde funcționalitățile acestora, le pot adapta la evoluțiile tehnice, le pot proteja împotriva noilor amenințări la adresa securității sau pot avea alte scopuri.

Prin urmare, conformitatea bunurilor cu conținut digital sau cu servicii digitale care sunt încorporate în bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie, de asemenea, să fie evaluată pentru a se stabili dacă elementul de conținut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare.

Neconformități ale bunurior și serviciilor

Nefurnizarea actualizărilor care au fost convenite în contractul de vânzare este considerată drept o neconformitate a bunurilor. În plus, actualizările incorecte sau incomplete sunt, de asemenea, considerate drept o neconformitate a bunurilor, deoarece acest lucru ar însemna că aceste actualizări nu sunt efectuate în modul stipulat în contract.

Pentru a fi conforme, bunurile ar trebui să respecte nu doar cerințele subiective de conformitate, ci și cerințele obiective de conformitate stabilite în prezenta ordonanță de urgență. Conformitatea este evaluată având în vedere, printre altele, scopul pentru care s-ar utiliza în mod normal bunurile de același tip, livrarea acestora cu accesoriile și instrucțiunile pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească sau corespondențele dintre acestea și eșantionul sau modelul pe care vânzătorul l-a pus la dispoziția consumatorului.

Bunurile ar trebui să dețină, de asemenea, calitățile și caracteristicile care sunt normale pentru bunurile de același tip și la care consumatorul se poate aștepta, în mod rezonabil având în vedere natura bunurilor și ținându-se seama de orice declarație publică a vânzătorului sau în numele acestuia ori al altor persoane aflate în amonte în cadrul lanțului de tranzacții.

Un mare număr de bunuri trebuie să fie instalate înainte de a putea fi efectiv utilizate de către consumatori. În plus, în cazul bunurilor cu elemente digitale, este de obicei necesară instalarea conținutului digital sau a serviciului digital astfel încât consumatorii să poată utiliza bunurile respective în conformitate cu scopul lor preconizat.

Prin urmare, orice neconformitate care rezultă dintr-o instalare incorectă a bunurilor, inclusiv din instalarea incorectă a conținutului digital sau a serviciului digital încorporat în bunuri, sau interconectat cu acestea este considerată drept o neconformitate în cazul în care instalarea a fost efectuată de vânzător sau sub controlul vânzătorului.

În cazul în care bunurile erau destinate a fi instalate de către consumator, neconformitatea care rezultă din instalarea incorectă este considerată drept neconformitate a bunurilor, indiferent dacă instalarea a fost efectuată de către consumator sau de către o parte terță aflată în răspunderea consumatorului, alta persoană ce are legătură cu consuamtorul dacă instalarea incorectă a fost cauzată de deficiențe ale instrucțiunilor de instalare, cum ar fi caracterul incomplet sau lipsa de claritate a instrucțiunilor de instalare, care fac instrucțiunile de instalare dificil de utilizat pentru consumatorul mediu.

Ce drepturi au clienții și excepții

În caz de neconformitate, consumatorii au dreptul de a solicita aducerea la conformitate a bunurilor, de a primi o reducere proporțională a prețului sau de a obține încetarea contractului.

Pentru aducerea la conformitate a bunurilor, consumatorii au posibilitatea de a alege între reparație sau înlocuire.

Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate a bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri disproporționate.

Același lucru se aplice și în cazul în care fie reparația, fie înlocuirea este imposibilă, iar cealaltă oricare altă măsură corectivă i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Un exemplu pentru o astfel de situație este în cazul în care bunurile sunt situate într-un loc diferit de locul în care au fost inițial livrate, iar costurile de livrare și transport ar putea deveni disproporționate pentru vânzător.

Dacă reparația sau înlocuirea nu au constituit măsuri corective adecvate pentru consumator în ceea ce privește neconformitatea constatată, consumatorul are dreptul la o reducere de preț sau să obțină încetarea contractului. Acest lucru este valabil în special atunci când vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea, ori când împrejurările indică în mod clar că vânzătorul nu va finalize reparația sau înlocuirea, ori dacă vânzătorul a refuzat aducerea la conformitate a bunurilor deoarece reparația și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Orice garanție comercială oferită consumatorului dă naștere unei obligații juridice pentru garant în condițiile stabilite în certificatul de garanție comercială și în anunțurile publicitare asociate, disponibile în momentul sau anterior încheierii contractului.

Pentru a evita inducerea în eroare a consumatorilor, actul normative prevede că, în cazul în care condițiile privind garanția comercială cuprinse în anunțurile publicitare asociate sunt mai favorabile pentru consumator decât cele incluse în certificatul de garanție, prevalează condițiile mai avantajoase.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Umbrărescu oprește lucrările pe Autostrada Unirii – A8, care unește Moldova de Transilvania

Publicat

Publicitate

Compania UMB va opri lucrările atât pe pe A8 – Autostrada Unirii, cât și pe Autostrada Transilvania, potrivit Libertatea, care a publicat mai multe mesaje ale muncitorilor implicați în proiecte. Potrivit acestor informații, șantierul de pe A8 va fi închis începând de săptămâna viitoare, relatează cluj24.ro. Mesajele angajaților, care confirmă această decizie, au fost făcute publice pe pagina de Facebook „Drum Expres Focșani Brăila Constanța” și au atras atenția celor care urmăresc îndeaproape stadiul lucrărilor de infrastructură rutieră din România.

Lucrările la Autostrada Transilvania, în aer. Umbrărescu a rămas fără bani?

În aceste mesaje se arată, de asemenea, că lucrările vor fi oprite și pe A3 – Autostrada Transilvania. Conform mesajelor, UMB, companie deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, ar fi blocat toate plățile pentru aceste șantiere.

„Din păcate, este adevărat, UMB închide șantierul Autostrăzii A8, începând cu săptămâna viitoare. Muncitorii au fost anunțați. Și A3 se oprește”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook amintită mai sus.

Acolo au fost postate și mesaje care circulă între cei care lucrează pe autostradă.

„Și A8, de sâmbăta viitoare, oprește… E sigur. Oamenii au fost anunțați”, este unul dintre mesaje.

Publicitate

„Și la Cluj au fost anunțați muncitorii că vor intra în liber săptămâna viitoare și nu se știe pe ce perioadă”, se arată într-un alt mesaj.

O altă persoană spune că știe doar faptul că, deocamdată, „s-a încetat orice plată… nu se mai fac comenzi… s-a blocat tot financiar”.

Reprezentanții UMB nu au emis încă o declarație oficială privind situația descrisă de angajați.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 11 mai 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 11 mai 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 11 mai 2025:

Loto 6/49: 8, 10, 18, 16, 31, 24

Noroc: 9 5 2 2 9 1 7

Joker: 43, 39, 35, 38, 31 + 1

Noroc Plus: 1 4 6 8 3 1

Publicitate

Loto 5/40: 31, 30, 37, 29, 21, 2

Super Noroc: 0 4 1 6 1 2

Citeste mai mult

Economie

Se dă startul Programului „Rabla pentru tractoare”! Fermierii pot depune cererile începând de luni, 12 mai

Publicat

Publicitate

Luni, 12 mai, de la ora 10:00, încep oficial înscrierile în mult-așteptatul program „Rabla pentru tractoare”. Potrivit președintelui Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Florin Bănică, aplicația este gândită să fie simplă și ușor de utilizat pentru toți fermierii interesați, relatează alba24.ro. Programul oferă sprijin financiar substanțial: până la 65% din valoarea utilajelor achiziționate, iar în cazul tinerilor fermieri, sprijinul ajunge la 80%. Valoarea maximă eligibilă pentru achiziție este de 55.000 de euro (echivalent în lei, TVA inclus).

Cei care vor să beneficieze de acest sprijin pentru a-și cumpăra un tractor sau un utilaj agricol nou, trebuie să descarce din aplicația pusă la dispoziție de AFM cererea de finanțare, să o completeze și să încarce actul de identitate valabil, certificatele de atestare fiscală emise de autoritățile competente și atestatul de producător valabil.

„Ne-am asigurat că aplicația informatică pusă la dispoziție pentru Programul Rabla pentru Tractoare este ușor de utilizat, intuitivă și accesibilă tuturor fermierilor eligibili. Încurajăm toți producătorii agricoli interesați să se înscrie și să beneficieze de sprijinul oferit prin acest program național esențial.

Pentru a se înscrie, fermierii trebuie să descarce din aplicație cererea de finanțare, să o completeze și să încarce actul de identitate valabil, certificatele de atestare fiscală emise de autoritățile competente și atestatul de producător valabil. Cererea de finanțare se încarcă în aplicație completată, dar fără a fi semnată”, a spus președintele AFM, Florin Bănică, într-un comunicat.

AFM reamintește că sesiunea de înscriere pentru producătorii agricoli – persoane fizice în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate începe pe 12 mai 2025, la ora 10:00, și se va derula până pe 19 mai 2025, ora 23:59, sau până la epuizarea bugetului alocat, prin intermediul aplicației informatice disponibile pe site-ul www.afm.ro.

Încep înscrierile în Programul RABLA pentru tractoare – documente necesare

Înscrierea solicitantului persoană fizică – producător agricol se va face prin completarea cererii de finanţare descărcate din aplicaţia informatică şi încărcarea documentelor necesare.

Publicitate

Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică – producător agricol în aplicaţia informatică sunt:

  • cererea de finanţare;
  • actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • atestatul de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie.

Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.

Cererea de finanțare va fi descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată.

Aplicaţia nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitantul persoană fizică – producător agricol în sesiunea de înscriere.

Un solicitant se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziţia unui singur tractor sau a unei maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.

ATV-urile, UTV-urile și dronele agricole nu sunt eligibile.

Vezi – Instrucțiuni de înscriere în programul Rabla pentru tractoare – persoane fizice în format .pdf. 

Până la 55.000 de euro pentru un tractor nou

Valoarea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, iar în cazul tinerilor fermieri, valoarea ajutorului este de 80% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.

Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat şi achitării contribuţiei proprii.

Valoarea de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.

Bugetul alocat programului este de 500 milioane de lei.

Rabla pentru tractoare 2025 – Lista dealerilor validați

Administrația Fondului pentru Mediu a publicat astăzi lista dealerilor validați care au încheiat contracte cu instituția în vederea participării în cadrul Programului Rabla pentru tractoare.

Deși în urma etapelor de evaluare și de soluționare a contestațiilor au fost validați mai mulți dealeri, doar 121 au semnat contractele și sunt incluși oficial în program.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, pe locul doi la nivel național în rândul pensionarilor AGRICULTORI care primesc indemnizație socială

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se află printre județele fruntașe la numărul de beneficiari ai indemnizației sociale pentru pensionari, în special în rândul celor proveniți din fostul sistem de pensii al agricultorilor. Potrivit datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), în luna aprilie 2025, nu mai puțin de 5.594 de botoșăneni agricultori au beneficiat de acest sprijin financiar, ceea ce plasează județul pe locul al doilea la nivel național, după Iași.

În total, la nivel național, numărul celor care au primit indemnizație socială pentru pensionari a ajuns la 914.741 de persoane, în creștere cu peste 7.000 față de luna martie. Dintre aceștia, 828.358 provin din sistemul public de pensii, iar 86.383 din rândul agricultorilor, relatează agerpres.ro.

Pentru pensionarii din sistemul public, indemnizația medie plătită de la bugetul de stat a fost de 531 de lei, iar în cazul pensionarilor agricultori, media a fost de 341 de lei. Cele mai mari indemnizații în rândul agricultorilor au fost acordate în județele Ilfov (480 lei), Gorj (442 lei), Hunedoara (423 lei) și în Sectorul 2 al Capitalei (450 lei).

În ceea ce privește numărul total de beneficiari, cele mai multe cazuri se înregistrează în București (38.606 persoane), dar și în județele din nord-estul țării: Suceava (34.794), Iași (30.930) și Botoșani, care are un număr important și de pensionari din sistemul public aflați sub plafonul minim garantat.

Indemnizația socială pentru pensionari este acordată celor ale căror venituri din pensii și alte indemnizații nu depășesc suma de 1.281 de lei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 196/2009. Această formă de sprijin are rolul de a asigura un venit minim garantat pentru persoanele vârstnice cu pensii mici.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending