Connect with us

Economie

Noi reguli pentru comerțul online, aprobate de Guvern. Vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a serviciului digital

Publicat

Publicitate

Potrivit OUG, vânzătorul răspunde față de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor, care se constatată în termen de doi ani de la data respectivă, relatează alba24.ro. Prevederile ordonanței de urgență se aplică de la data de 1 ianuarie 2022, iar instituția publică responsabilă cu implementarea acesteia este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

 

Actul normativ stabilește cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a unei bune funcționări a pieței interne.

Este o transpunere a Directivei (UE) 2019/771 a Parlamentului European și acoperă cele mai importante diferențe dintre normele naționale obligatorii de protecție a consumatorilor, ca urmare a transpunerii de către statele membre a normelor minime de armonizare prevăzute în Directiva 1999/44/CE.

De ce au fost necesare modificările în lege

Dat fiind că vânzările online de bunuri constituie marea majoritate a vânzărilor transfrontaliere în Uniune, iar, pe de altă parte, evoluția tehnologică a condus la o piață a bunurilor care încorporează conținut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea, era nevoie de un nivel ridicat de protecție a consumatorului și de sporirea securității juridice a normelor aplicabile contractelor de vânzare a unor astfel de produse, se arată în document.

Publicitate

Bunurile ar trebui să respecte cerințele convenite între vânzător și consumator în contractual de vânzare. Astfel de cerințe includ cantitatea, calitatea, tipul și descrierea bunurilor, caracterul lor adecvat pentru a corespunde unui anumit scop, precum și obligaţia ca livrarea bunurilor să conţină şi accesoriile convenite și cu toate instrucțiunile.

Având în vedere evoluția constantă a conținutului digital sau a serviciilor digitale încorporate în bunuri digitale sau interconectate cu acestea, vânzătorii pot conveni cu consumatorii să ofere actualizări pentru astfel de bunuri.

Conform celor convenite în contractul de vânzare, actualizările pot îmbunătăți și consolida elementul de conținut digital sau de serviciu digital al bunurilor, pot extinde funcționalitățile acestora, le pot adapta la evoluțiile tehnice, le pot proteja împotriva noilor amenințări la adresa securității sau pot avea alte scopuri.

Prin urmare, conformitatea bunurilor cu conținut digital sau cu servicii digitale care sunt încorporate în bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie, de asemenea, să fie evaluată pentru a se stabili dacă elementul de conținut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare.

Neconformități ale bunurior și serviciilor

Nefurnizarea actualizărilor care au fost convenite în contractul de vânzare este considerată drept o neconformitate a bunurilor. În plus, actualizările incorecte sau incomplete sunt, de asemenea, considerate drept o neconformitate a bunurilor, deoarece acest lucru ar însemna că aceste actualizări nu sunt efectuate în modul stipulat în contract.

Pentru a fi conforme, bunurile ar trebui să respecte nu doar cerințele subiective de conformitate, ci și cerințele obiective de conformitate stabilite în prezenta ordonanță de urgență. Conformitatea este evaluată având în vedere, printre altele, scopul pentru care s-ar utiliza în mod normal bunurile de același tip, livrarea acestora cu accesoriile și instrucțiunile pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească sau corespondențele dintre acestea și eșantionul sau modelul pe care vânzătorul l-a pus la dispoziția consumatorului.

Bunurile ar trebui să dețină, de asemenea, calitățile și caracteristicile care sunt normale pentru bunurile de același tip și la care consumatorul se poate aștepta, în mod rezonabil având în vedere natura bunurilor și ținându-se seama de orice declarație publică a vânzătorului sau în numele acestuia ori al altor persoane aflate în amonte în cadrul lanțului de tranzacții.

Un mare număr de bunuri trebuie să fie instalate înainte de a putea fi efectiv utilizate de către consumatori. În plus, în cazul bunurilor cu elemente digitale, este de obicei necesară instalarea conținutului digital sau a serviciului digital astfel încât consumatorii să poată utiliza bunurile respective în conformitate cu scopul lor preconizat.

Prin urmare, orice neconformitate care rezultă dintr-o instalare incorectă a bunurilor, inclusiv din instalarea incorectă a conținutului digital sau a serviciului digital încorporat în bunuri, sau interconectat cu acestea este considerată drept o neconformitate în cazul în care instalarea a fost efectuată de vânzător sau sub controlul vânzătorului.

În cazul în care bunurile erau destinate a fi instalate de către consumator, neconformitatea care rezultă din instalarea incorectă este considerată drept neconformitate a bunurilor, indiferent dacă instalarea a fost efectuată de către consumator sau de către o parte terță aflată în răspunderea consumatorului, alta persoană ce are legătură cu consuamtorul dacă instalarea incorectă a fost cauzată de deficiențe ale instrucțiunilor de instalare, cum ar fi caracterul incomplet sau lipsa de claritate a instrucțiunilor de instalare, care fac instrucțiunile de instalare dificil de utilizat pentru consumatorul mediu.

Ce drepturi au clienții și excepții

În caz de neconformitate, consumatorii au dreptul de a solicita aducerea la conformitate a bunurilor, de a primi o reducere proporțională a prețului sau de a obține încetarea contractului.

Pentru aducerea la conformitate a bunurilor, consumatorii au posibilitatea de a alege între reparație sau înlocuire.

Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate a bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri disproporționate.

Același lucru se aplice și în cazul în care fie reparația, fie înlocuirea este imposibilă, iar cealaltă oricare altă măsură corectivă i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Un exemplu pentru o astfel de situație este în cazul în care bunurile sunt situate într-un loc diferit de locul în care au fost inițial livrate, iar costurile de livrare și transport ar putea deveni disproporționate pentru vânzător.

Dacă reparația sau înlocuirea nu au constituit măsuri corective adecvate pentru consumator în ceea ce privește neconformitatea constatată, consumatorul are dreptul la o reducere de preț sau să obțină încetarea contractului. Acest lucru este valabil în special atunci când vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea, ori când împrejurările indică în mod clar că vânzătorul nu va finalize reparația sau înlocuirea, ori dacă vânzătorul a refuzat aducerea la conformitate a bunurilor deoarece reparația și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Orice garanție comercială oferită consumatorului dă naștere unei obligații juridice pentru garant în condițiile stabilite în certificatul de garanție comercială și în anunțurile publicitare asociate, disponibile în momentul sau anterior încheierii contractului.

Pentru a evita inducerea în eroare a consumatorilor, actul normative prevede că, în cazul în care condițiile privind garanția comercială cuprinse în anunțurile publicitare asociate sunt mai favorabile pentru consumator decât cele incluse în certificatul de garanție, prevalează condițiile mai avantajoase.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

,,Alege să fii fair-play”: Elevii din Săveni s-au întâlnit cu jandarmii

Publicat

Publicitate

Astăzi, 19 septembrie, jandarmii botoșăneni au desfășurat, la Liceul Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă” Săveni, o activitate în cadrul campaniei preventiv-educative ,,Alege să fii fair-play!”, adresată elevilor de liceu.

Activitatea, la care au participat aproximativ 160 de elevi și cadre didactice, s-a desfășurat sub forma unor discuții despre prevenirea faptelor antisociale la manifestările publice cu caracter sportiv, dar au fost abordate și teme privind siguranța școlară, evitarea victimizării și a bullyingului, precum și consecințele legale ale săvârșirii unor fapte de natură penală sau contravențională.

În anul școlar 2025 – 2026, pe lângă campania menționată, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va derula la unitătile de învățământ din competență încă două campanii destinate elevilor, respectiv ,,Patrula prieteniei”, care se adresează claselor primare și ,,Școala ta în siguranță”, pentru elevii de gimnaziu.

În vederea desfășurării cu eficiență a acestor campanii preventiv-educative, inițiate la nivel național de Jandarmeria Română, au fost desemnați ofițeri și subofițeri cu experiență din structurile operative de ordine publică, pentru gestionarea activităților și evaluarea impactului acestora în mediul școlar.

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani cere parlamentarilor PNL să susțină în partid și în Parlament menținerea plafonării adaosului comercial la alimente

Publicat

Publicitate

Parlamentarii PSD din Botoșani au adresat vineri un apel la colegii lor din PNL pentru a susține măsura plafonării adaosului comercial la alimente fie pe linie de partid, fie pe linie parlamentară dacă premierul Bolojan va refuza să prelungească măsura prin ordonanță de urgență.

Social-democrații consideră că încetarea plafonării adaosului comercial ar determina o creștere bruscă a prețurilor la alimentele de bază care se regăsesc în coșul de cumpărături al fiecărui botoșănean. Creșterea ar fi de cel puțin 20% pentru că s-ar suprapune și cu costurile mai mari de producție determinate de scumpirea energiei și creșterea TVA.

Deputatul Marius Budăi a precizat că dacă parlamentarii PNL nu vor răspunde pozitiv la apelul PSD, vor trebui „să explice botoșănenilor de ce, în această perioadă și așa complicată, preferă să le dea o astfel de lovitură și să le scumpească viața de zi cu zi!”

Parlamentarii PSD îi cer senatorului Ovidiu Jitaru și deputatului Eduard Mititelul să apere interesele botoșănenilor care i-au votat și „să acționeze pe linie de partid și să îi ceară președintelui PNL să mențină plafonarea”, astfel încât să se evite creșterea masivă a prețurilor la alimente ce ar putea avea loc după 1 octombrie.

Social-democrații le mai cer parlamentarilor PNL, ca în cazul în care premierul Bolojan va refuza prelungirea plafonării prin ordonanță de urgență, să se alăture demersului PSD și să voteze un proiect de lege inițiat în Parlament pentru menținerea acestei măsuri. „Stimați colegi liberali, vă cer să votați pentru botoșăneni! Este datoria voastră față de botoșănenii care v-au votat și v-au trimis în Parlament!”, a declarat senatoarea Doina Federovici.

Informații suplimentare

Publicitate

Măsura plafonării adaosului comercial la alimente a fost introdusă la inițiativa PSD în iulie 2023, iar de atunci a fost prelungită succesiv. Ultima prelungire a fost aprobată în luna iunie 2025 și va expira la finalul lunii septembrie a.c.

Pentru prelungirea măsurii este necesară aprobarea unui act normativ cu rang de lege (OUG sau lege în Parlament).

În cazul în care premierul Bolojan refuză emiterea unei ordonanțe de urgență, singura cale care rămâne este aprobarea în Parlament, în procedură de urgență, a unei legi care să dispună prelungirea măsurii.

Până în prezent, conform evaluării Băncii Naționale a României, măsura a contribuit semnificativ la diminuarea inflației, menținând prețurile la alimentele esențiale cu mult sub creșterile înregistrate la alte produse.

Plafonarea adaosurilor la alimentele de bază nu impune prețuri fixe la raft, ci doar îi obligă pe procesatori, distribuitori și comercianți să pună adaosuri rezonabile, care să le asigure un profit decent, fără a pune presiune pe clienții finali.

Măsura nu a produs nicio distorsiune în piața românească de alimente: nu s-a înregistrat penurie la niciun produs cu adaos plafonat, producția românească de alimente a crescut, nu a plecat din România niciun mare lanț de hipermarketuri, dimpotrivă, marii comercianți au obținut anul trecut profituri de sute de milioane sau chiar de miliarde de lei.

Ce prevede măsura plafonării adaosului la alimente

  1. La producători: nu există plafon. Pot vinde produsele agroalimentare la orice preț, în condiții de concurență. Este falsă acuzația că producătorii autohtoni sunt afectați!
  2. La procesatori: adaos maxim de 20% peste COSTUL TOTAL de procesare. Deci procesatorii pot avea un profit brut de 20% ceea ce reprezintă o cotă foarte bună în orice sector economic. Este falsă acuzația că acești procesatori nu-și pot acoperi cheltuielile.
  3. La distribuitori: adaos maxim de 5% pe tot lanțul de distribuție între procesatori și comercianți.
  4. La comercianți (retaileri): adaos de maxim 20% peste prețul de achiziție de la distribuitori sau procesatori.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: S-a deschis un nou șantier în municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un nou șantier s-a deschis în municipiul Botoșani!

Investiția se derulează în parteneriat cu Primăriile comunelor Răchiți și Curtești, în cadrul proiectului „Înființarea și dotarea cu echipamente unitate tip centru de zi pentru persoane vârstnice din municipiul Botoșani”, depus și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 13 – Reforme Sociale.

Valoarea totală a obiectivului de investiții este de peste 18 milioane de lei și presupune o suprafață construită de 454 mp, cu regim de înălțime 2 etaje.

Centrul de zi va fi construit pe Bulevardul Mihai Eminescu, la ieșirea din oraș și va face parte din Ansamblul Urban Șoseaua Iașului.

Va deservi aproximativ 50 de beneficiari zilnici pentru asistență și recuperare și 25 seniori pentru serviciile de îngrijire la domiciliu.

Vor fi oferite:

Publicitate

-servicii medicale (cabinet medical, consiliere psihosocială, etc.);

-servicii de îngrijire personală (frizerie, cosmetică, etc.);

-spațiu multifuncțional de recuperare fizică (sală kinetoterapie / masaj / fizioterapie / gimnastică medicală);

-spații multifuncționale pentru măsuri de recuperare psihică, cameră senzorială;

-spații multifuncționale pentru activități de petrecere a timpului liber (mișcare și activități fizice în sală/gimnastică, terapie ocupațională/activități artistice, etc.);

-spațiu destinat servirii mesei;

-spații dedicate serviciilor de îngrijire la domiciliu;

-spații depozitare.

Vor mai fi amenajate alei, parcare și spații verzi.

„Construirea centrului va aduce multiple beneficii comunității. Va permite seniorilor să se bucure de servicii specializate și personalizate, să își mențină independența și să își îmbunătățească calitatea vieții”, a precizat primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei.

Termenul de finalizare a lucrărilor este în cursul anului 2026.

Citeste mai mult

Eveniment

Toamnă cu iz de vară: Până la 30 de grade în septembrie, apoi răcire treptată și ploi în octombrie

Publicat

Publicitate

Românii se bucură de un început de toamnă cu temperaturi de vară. Potrivit prognozei transmise de Administrația Națională de Meteorologie (ANM), până spre finalul lunii septembrie termometrele vor arăta chiar și 30 de grade Celsius în sudul țării, iar în rest vor fi maxime de 27–29 de grade.

Septembrie cu vreme caldă, dar instabilă

În perioada 22–28 septembrie, temperaturile vor fi peste mediile normale pentru această perioadă, mai ales în vestul țării. Totuși, ploile nu lipsesc: regiunile vestice și sud-vestice vor avea precipitații mai abundente, în timp ce restul țării va fi mai degrabă secetos.

Din 25 septembrie, vremea începe un proces treptat de răcire, cu variații mari de temperatură de la o zi la alta. Spre final de lună, maximele vor coborî sub 20 de grade, exceptând vestul și sudul. Nu lipsesc nici ploile, mai ales în ultimele zile din septembrie.

Octombrie: un debut blând, apoi frig și ploi

Prima săptămână din octombrie (29 septembrie – 5 octombrie) aduce temperaturi apropiate de mediile climatologice, adică 21–24 de grade, cu cer mai mult senin. Între 5 și 8 octombrie sunt așteptate ploi, iar în nord-est ar putea apărea și furtuni.

Publicitate

În intervalul 9–15 octombrie, vremea se răcește vizibil: maximele vor scădea la 16–18 grade, însă spre mijlocul lunii temperaturile revin spre 20 de grade. Din 13 octombrie, ploile revin pentru câteva zile, în mai multe zone ale țării.

Cum arată estimările până în 20 octombrie

22–28 septembrie: Mai cald decât normal, ploi abundente în vest și sud-vest, deficit în rest.
29 septembrie – 5 octombrie: Temperaturi normale, precipitații apropiate de mediile obișnuite.
6–12 octombrie: Vreme apropiată de normal, precipitații în limitele sezonului.
13–20 octombrie: Temperaturi normale, precipitații ușor deficitare la nivel național.

Astfel, toamna își intră treptat în drepturi: început călduros, dar cu instabilitate atmosferică, urmat de răcire și ploi în prima parte a lui octombrie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending