Connect with us

Economie

Noi reguli pentru comerțul online, aprobate de Guvern. Vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a serviciului digital

Publicat

Publicitate

Potrivit OUG, vânzătorul răspunde față de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor, care se constatată în termen de doi ani de la data respectivă, relatează alba24.ro. Prevederile ordonanței de urgență se aplică de la data de 1 ianuarie 2022, iar instituția publică responsabilă cu implementarea acesteia este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

 

Actul normativ stabilește cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a unei bune funcționări a pieței interne.

Este o transpunere a Directivei (UE) 2019/771 a Parlamentului European și acoperă cele mai importante diferențe dintre normele naționale obligatorii de protecție a consumatorilor, ca urmare a transpunerii de către statele membre a normelor minime de armonizare prevăzute în Directiva 1999/44/CE.

De ce au fost necesare modificările în lege

Dat fiind că vânzările online de bunuri constituie marea majoritate a vânzărilor transfrontaliere în Uniune, iar, pe de altă parte, evoluția tehnologică a condus la o piață a bunurilor care încorporează conținut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea, era nevoie de un nivel ridicat de protecție a consumatorului și de sporirea securității juridice a normelor aplicabile contractelor de vânzare a unor astfel de produse, se arată în document.

Publicitate

Bunurile ar trebui să respecte cerințele convenite între vânzător și consumator în contractual de vânzare. Astfel de cerințe includ cantitatea, calitatea, tipul și descrierea bunurilor, caracterul lor adecvat pentru a corespunde unui anumit scop, precum și obligaţia ca livrarea bunurilor să conţină şi accesoriile convenite și cu toate instrucțiunile.

Având în vedere evoluția constantă a conținutului digital sau a serviciilor digitale încorporate în bunuri digitale sau interconectate cu acestea, vânzătorii pot conveni cu consumatorii să ofere actualizări pentru astfel de bunuri.

Conform celor convenite în contractul de vânzare, actualizările pot îmbunătăți și consolida elementul de conținut digital sau de serviciu digital al bunurilor, pot extinde funcționalitățile acestora, le pot adapta la evoluțiile tehnice, le pot proteja împotriva noilor amenințări la adresa securității sau pot avea alte scopuri.

Prin urmare, conformitatea bunurilor cu conținut digital sau cu servicii digitale care sunt încorporate în bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie, de asemenea, să fie evaluată pentru a se stabili dacă elementul de conținut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare.

Neconformități ale bunurior și serviciilor

Nefurnizarea actualizărilor care au fost convenite în contractul de vânzare este considerată drept o neconformitate a bunurilor. În plus, actualizările incorecte sau incomplete sunt, de asemenea, considerate drept o neconformitate a bunurilor, deoarece acest lucru ar însemna că aceste actualizări nu sunt efectuate în modul stipulat în contract.

Pentru a fi conforme, bunurile ar trebui să respecte nu doar cerințele subiective de conformitate, ci și cerințele obiective de conformitate stabilite în prezenta ordonanță de urgență. Conformitatea este evaluată având în vedere, printre altele, scopul pentru care s-ar utiliza în mod normal bunurile de același tip, livrarea acestora cu accesoriile și instrucțiunile pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească sau corespondențele dintre acestea și eșantionul sau modelul pe care vânzătorul l-a pus la dispoziția consumatorului.

Bunurile ar trebui să dețină, de asemenea, calitățile și caracteristicile care sunt normale pentru bunurile de același tip și la care consumatorul se poate aștepta, în mod rezonabil având în vedere natura bunurilor și ținându-se seama de orice declarație publică a vânzătorului sau în numele acestuia ori al altor persoane aflate în amonte în cadrul lanțului de tranzacții.

Un mare număr de bunuri trebuie să fie instalate înainte de a putea fi efectiv utilizate de către consumatori. În plus, în cazul bunurilor cu elemente digitale, este de obicei necesară instalarea conținutului digital sau a serviciului digital astfel încât consumatorii să poată utiliza bunurile respective în conformitate cu scopul lor preconizat.

Prin urmare, orice neconformitate care rezultă dintr-o instalare incorectă a bunurilor, inclusiv din instalarea incorectă a conținutului digital sau a serviciului digital încorporat în bunuri, sau interconectat cu acestea este considerată drept o neconformitate în cazul în care instalarea a fost efectuată de vânzător sau sub controlul vânzătorului.

În cazul în care bunurile erau destinate a fi instalate de către consumator, neconformitatea care rezultă din instalarea incorectă este considerată drept neconformitate a bunurilor, indiferent dacă instalarea a fost efectuată de către consumator sau de către o parte terță aflată în răspunderea consumatorului, alta persoană ce are legătură cu consuamtorul dacă instalarea incorectă a fost cauzată de deficiențe ale instrucțiunilor de instalare, cum ar fi caracterul incomplet sau lipsa de claritate a instrucțiunilor de instalare, care fac instrucțiunile de instalare dificil de utilizat pentru consumatorul mediu.

Ce drepturi au clienții și excepții

În caz de neconformitate, consumatorii au dreptul de a solicita aducerea la conformitate a bunurilor, de a primi o reducere proporțională a prețului sau de a obține încetarea contractului.

Pentru aducerea la conformitate a bunurilor, consumatorii au posibilitatea de a alege între reparație sau înlocuire.

Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate a bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri disproporționate.

Același lucru se aplice și în cazul în care fie reparația, fie înlocuirea este imposibilă, iar cealaltă oricare altă măsură corectivă i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Un exemplu pentru o astfel de situație este în cazul în care bunurile sunt situate într-un loc diferit de locul în care au fost inițial livrate, iar costurile de livrare și transport ar putea deveni disproporționate pentru vânzător.

Dacă reparația sau înlocuirea nu au constituit măsuri corective adecvate pentru consumator în ceea ce privește neconformitatea constatată, consumatorul are dreptul la o reducere de preț sau să obțină încetarea contractului. Acest lucru este valabil în special atunci când vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea, ori când împrejurările indică în mod clar că vânzătorul nu va finalize reparația sau înlocuirea, ori dacă vânzătorul a refuzat aducerea la conformitate a bunurilor deoarece reparația și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea vânzătorului costuri disproporționate.

Orice garanție comercială oferită consumatorului dă naștere unei obligații juridice pentru garant în condițiile stabilite în certificatul de garanție comercială și în anunțurile publicitare asociate, disponibile în momentul sau anterior încheierii contractului.

Pentru a evita inducerea în eroare a consumatorilor, actul normative prevede că, în cazul în care condițiile privind garanția comercială cuprinse în anunțurile publicitare asociate sunt mai favorabile pentru consumator decât cele incluse în certificatul de garanție, prevalează condițiile mai avantajoase.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

30 Ianuarie – Ziua Internațională a Non-violenței în Școli, marcată și de jandarmii botoșăneni prin activități educative

Publicat

Publicitate

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a desfășurat astăzi, cu prilejul Zilei Internaționale a Non-violenței în Școli, nu mai puțin de opt activități de prevenire a faptelor antisociale, la care au participat aproximativ 500 de elevi. Aceste acțiuni au avut ca scop educarea tinerilor în spiritul armoniei, al solidarității, al toleranței și al respectului reciproc, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia.

Jandarmii, împreună cu personalul didactic, au subliniat importanța unui climat sigur, în care educația să fie dublată de grija pentru confortul fizic și emoțional al copiilor. S-a pus accent pe prevenirea manifestărilor violente, care pot lăsa urme asupra dezvoltării armonioase a tuturor celor implicați.

De asemenea, elevii au fost informați despre drepturile și obligațiile pe care le au, despre consecințele faptelor ilegale și despre impactul negativ al violenței în mediul școlar. În cadrul activităților, aceștia au primit pliante informative realizate cu sprijinul Autorității Teritoriale de Ordine Publică Botoșani, care a asigurat fondurile necesare pentru achiziționarea acestora.

„Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani reiterează angajamentul său în asigurarea unui mediu educațional sigur și sănătos, prin colaborarea constantă cu instituțiile de învățământ și prin acțiuni de prevenire a faptelor antisociale”, a transmis IJJ Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Moloz, bucăți de cărămizi și plăci de rigips: Poliția Locală aplică sancțiuni pentru abandonarea ilegală a deșeurilor la containere

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali au anunțat astăzi că în perioada 23-30 ianuarie 2025 au desfășurat acțiuni de verificare și sancționare a persoanelor care abandonează deșeuri pe domeniul public sau în coșurile stradale, precum și a celor care extrag ilegal deșeuri din pubelele amplasate la platformele de colectare.

Aceste acțiuni s-au derulat în conformitate cu prevederile Legii nr. 155/2010 privind Poliția Locală, în domeniul protecției mediului.

În urma controalelor efectuate pe străzile Săvenilor, Primăverii și Împărat Traian, polițiștii locali au aplicat 7 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 1.100 lei, conform Hotărârii Consiliului Local nr. 130/2020.

Un caz semnificativ a fost constatat pe 29 ianuarie 2025, în jurul orei 15:00, la platforma de colectare a deșeurilor menajere de pe Aleea Parcul Tineretului nr. 8. Polițiștii locali l-au surprins pe numitul H.G.E. aruncând dintr-un autovehicul deșeuri rezultate din construcții – moloz, bucăți de cărămizi, plăci de rigips, o ușă și obiecte sanitare uzate. Pentru această faptă, bărbatul a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.000 lei, conform Regulamentului de organizare și funcționare al serviciului public de salubrizare din municipiul Botoșani, aprobat prin H.C.L. nr. 130/2020.

Reamintim că, potrivit dispozițiilor art. 76, alin. 2, lit. d din același regulament, depozitarea necorespunzătoare a deșeurilor rezultate din reamenajări interioare, a deșeurilor vegetale sau a celor animaliere în recipientele de colectare municipală constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 400 și 1.500 lei pentru persoane fizice și între 500 și 2.500 lei pentru persoane juridice.

Poliția Locală va continua acțiunile de monitorizare și sancționare pentru prevenirea și combaterea acestor fapte, în vederea menținerii unui mediu curat și sănătos în municipiul Botoșani”, a transmis Poliția Locală Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ministerul Sănătății introduce STAREA DE ALERTĂ epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a anunțat, joi, introducerea stării de alertă epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei, reelatează agerpres.ro.

Având în vedere evoluția rapid crescătoare a infecțiilor gripale din ultimele trei săptămâni, asemănătoare cu cea din sezonul precedent, se introduce starea de alertă epidemiologică, pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei’, a informat ministerul.

Pentru prevenirea infecțiilor respiratorii, Ministerul Sănătății recomandă spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun, respectarea igienei tusei și a strănutului, aerisirea zilnică a încăperilor, evitarea locurilor aglomerate și a intrării în colectivitate a persoanelor cu simptome sugestive pentru gripă (febră, strănut, tuse, dureri în gât, dureri musculare și vaccinarea antigripală cât mai rapidă).

La nivelul unităților școlare și preșcolare, ministerul recomandă triaj observațional zilnic, informarea părinților privind semnele și simptomele infecțiilor respiratorii, izolarea la domiciliu a copiilor cu astfel de simptome, asigurarea materialelor necesare dezinfecției periodice a mâinilor și suprafețelor.

Citeste mai mult

Economie

FOTO: Misiune economică a CCIA Botoșani la evenimentul „Fabricat în Moldova”

Publicat

Publicitate

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Botoșani a organizat, în data de 29 ianuarie 2025, o misiune economică în Republica Moldova, având ca destinație Chișinău, unde a avut loc Fabricat în Moldova, cel mai important eveniment de business din țara vecină.

La această acțiune economică au participat 22 de firme din județul Botoșani, active în diverse domenii precum:
🔹 Producția echipamentelor electrice de medie și joasă tensiune
🔹 IT
🔹 HORECA
🔹 Construcții
🔹 Industria textilă
🔹 Comerț
🔹 Consultanță și traduceri autorizate
🔹 Domeniul farmaceutic

În cadrul evenimentului, delegația botoșăneană a avut ocazia să viziteze cele 350 de standuri expoziționale și să participe la întâlniri B2B cu agenți economici din Republica Moldova. Scopul principal al acestor întâlniri a fost stabilirea unor contacte directe, explorarea de noi oportunități de afaceri și dezvoltarea unor parteneriate pe termen lung.

Această misiune economică face parte din strategia CCIA Botoșani de sprijinire a mediului de afaceri local, facilitând accesul firmelor botoșănene la piețe externe și promovând colaborarea economică transfrontalieră.

Prezența companiilor botoșănene la Fabricat în Moldova subliniază interesul crescut pentru dezvoltarea relațiilor comerciale între România și Republica Moldova, având în vedere potențialul de cooperare în multiple sectoare economice.

CCIA Botoșani își reafirmă angajamentul de a susține antreprenorii locali și de a facilita accesul acestora la evenimente internaționale relevante, menite să contribuie la creșterea competitivității și dezvoltarea afacerilor.

Publicitate

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending