Connect with us

Eveniment

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. Procedura de emitere a ordinului de protecție provizoriu

Publicat

Publicitate

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. Începând cu 31 august, pentru soluționarea faptelor comise cu violență, polițiștii acționează în baza Ordinului M.A.I. nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență, informează alba24.ro.

Potrivit MAI, ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către polițiști a actelor de violență, stabilind procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență

Intervențiile polițiștilor la cazurile de violență se realizează ca urmare a sesizărilor prin Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităților de poliție de către persoanele implicate în actele de violență, de către persoanele care au asistat la producerea actelor de violență sau de către orice altă persoană care a luat cunoștință de producerea actelor de violență sau din oficiu.

Pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii iau măsuri pentru separarea victimei de agresor și realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate, observă și adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, solicită intervenția echipelor medicale, aduc la cunoștință victimei sau, după caz, tutorelui ori altui reprezentant legal al acesteia dreptul de a solicita un ordin de protecție provizoriu față de agresor și pun la dispoziția acestora formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.

În situația în care victima nu solicită ordinul de protecție provizoriu, i se aduce la cunoștință posibilitatea formulării unei cereri pentru emiterea unui ordin de protecție, astfel cum acesta este reglementat de dispozițiile legale și i se pune la dispoziție formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 26/2024.

Publicitate

Tot pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii informează atât victima, cât și agresorul cu privire la drepturile și obligațiile acestora, măsurile ce vor fi dispuse în urma evaluării situației de fapt, prin ordinul de protecție provizoriu, sesizează structurile specializate ale Poliției Române sau ale altor instituții în situația în care, în urma verificării sesizării, sunt constatate aspecte aflate în competența acestora și procedează la obținerea de probe, potrivit art. 2 alin. (4) din Legea nr. 26/2024 sau prevederilor Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

În timpul intervenției, în vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violenţă, poliţiştii evaluează situaţia de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima sau, după caz, tutorele ori reprezentantul legal formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu.

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. În ce condiții se poate emite ordinul de protecție provizoriu
Conform Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, poliţiştii constată existenţa riscului iminent pe baza evaluării situaţiei de fapt care rezultă din completarea formularului de evaluare a riscului iminent.

În cazul în care se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție provizoriu.

În cazul în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii au obligaţia de a informa persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri către judecătoria de pe raza teritorială în care își are domiciliul/reședința victima, pentru emiterea unui ordin de protecţie, prin care pot fi dispuse mai multe obligații sau interdicții față de agresor.

În cazul în care la eveniment intervine o patrulă formată exclusiv din alte structuri decât cele ale Poliției Române, membrii acesteia vor lua măsuri pentru separarea victimei de agresor, vor realiza orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate și vor observa și adresa întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, vor solicita intervenția echipelor medicale, totodată, solicitând, prin dispecerat, prezența polițiștilor competenți să emită ordinul de protecție provizoriu.

Concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului sunt aduse la cunoștința victimei, care semnează de luare la cunoștință.

În situația în care concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului indică existența unui risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea victimei să fie pusă în pericol, polițistul care a întocmit formularul de evaluare a riscului emite ordinul de protecție provizoriu.

Ordinul de protecție provizoriu poate fi emis și în situația în care victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecție provizoriu sau se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza informațiile necesare completării formularului de evaluare a riscului, pe baza evaluării criteriilor al formularului de către polițist.

Originalul ordinului de protecție provizoriu se înregistrează, după emiterea acestuia, în evidențele unității/subunității de poliție din care face parte polițistul care l-a emis.

După emiterea ordinului de protecție provizoriu, în situația în care constată necesitatea acordării de servicii sociale, polițiștii solicită intervenția unei echipei mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile stabilite de lege.

În urma evaluării gradului de risc premergătoare emiterii ordinului de protecție provizoriu, atât victimei, cât și agresorului li se solicită să dea câte o declarație.

Agresorii evacuați temporar din locuința comună pot fi găzduiți în centrele pentru persoane fără adăpost
În situația în care a fost dispusă evacuarea temporară a agresorului din locuința comună, iar acesta declară că nu are asigurată cazarea, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îl informează de îndată pe agresor cu privire la posibilitatea de a solicita găzduirea în cadrul centrelor rezidențiale pentru persoanele fără adăpost sau al adăposturilor de noapte.

Dacă agresorul nu dorește să beneficieze de cazarea pusă la dispoziție și optează să locuiască la o altă persoană, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îi va solicita să dea o declarație privind adresa la care va locui și persoana care îi va asigura cazarea.

Cu ocazia evacuării temporare din locuință, agresorului i se oferă timpul strict necesar pentru ca acesta să își poată lua asupra sa documentele de identitate, bani, medicamentele sau alte bunuri personale de strictă necesitate.

În situația în care a fost dispusă reintegrarea victimei și, după caz, a membrilor familiei acesteia în locuința comună, după evacuarea agresorului din locuință, polițistul procedează la reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor acesteia în locuință.

În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului la păstrarea unei distanțe minime determinate față de victimă, față de membrii familiei acesteia ori față de reședința, locul de muncă sau unitatea de învățământ a persoanei protejate și agresorul este prezent la fața locului alături de victimă, polițistul îl îndrumă pe acesta să se depărteze la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu, inclusiv prin conducerea acestuia, după caz, la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu.

Obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere se execută potrivit Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările și completările ulterioare, și normelor emise în temeiul acesteia. Polițiștii nu dispun această măsură până la utilizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică în scopul monitorizării electronice a acesteia.

În situația în care a fost dispusă interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondență sau în orice alt mod, cu victima și agresorul este prezent la fața locului, polițistul procedează la informarea acestuia cu privire la măsura dispusă, agresorul luând cunoștință de aceasta, prin semnătură pe ordinul de protecție provizoriu.

În caz contrar, dacă agresorul nu se află de față la emiterea ordinului de protecție provizoriu sau părăsește locul emiterii acestuia înainte de a-i fi aduse la cunoștință măsurile dispuse, polițiștii îl contactează pe acesta și îl informează despre existența, conținutul ordinului de protecție provizoriu și obligațiile legale ce îi revin potrivit legii, aspecte ce se consemnează într-un proces-verbal.

În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului de a preda poliției armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia, polițiștii procedează, conform art. 6 alin. (4) din Legea nr. 26/2024, la ridicarea armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului, pe bază de proces-verbal, și iau măsurile necesare pentru predarea acestora către structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase.

În cazul în care armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia sunt deținute de agresor în alt loc decât cel în care a fost realizată intervenția, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu informează, de îndată, structura de arme, explozivi și substanțe periculoase competentă despre măsura de protecție dispusă.

Structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase adoptă măsurile necesare în vederea ridicării, cu celeritate, a armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului.

Armele ridicate, respectiv predate structurii competente de arme, explozivi și substanțe periculoase sunt verificate în vederea îndeplinirii de către agresor a condițiilor prevăzute de Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și se depun în camera de corpuri delicte a unității de poliție.

Dacă ordinul de protecție provizoriu vizează minori, persoane cu dizabilități sau persoane cu nevoi speciale, polițiștii pun la dispoziția unei echipe mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, date necesare pentru punerea în aplicare a unor măsuri de protecție urgente și specifice sau, după caz, pentru sesizarea autorităților și instituțiilor publice competente cu punerea în aplicare a acestor măsuri.

După emiterea ordinului de protecție provizoriu, la nivelul unității de poliție pe raza teritorială unde își are domiciliul/locuiește în fapt victima, se constituie o mapă de supraveghere pentru monitorizarea respectării măsurilor dispuse.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșănean amendat aspru de comisarii de la Garda de Mediu pentru că a vrut să-și facă un iaz fără a cere aprobare

Publicat

Publicitate
În timpul unor verificării în vederea soluționării unei sesizării, comisarii din cadrul Garda de Mediu Botoșani s-au autosesizat pentru un amplasament pe care s-au demarat lucruri de decopertări sol și excavații în vederea amenajări unui iaz pe un afluent al râului Dresleuca.
Întrucât persoana fizica nu a solicitat și nu a obținut nici un act de reglementare din punct de vedere al protecţiei mediului a fost sancționată cu amendă de 5000 lei.
Totodată s-au impus măsuri cu termen pentru intrarea în legalitate.
Conform legislației de mediu nerespectarea obligaţiei persoanelor fizice şi juridice de solicitare şi obţinere a actelor de reglementare conform prevederilor legale, precum şi a acordului de import/export şi a autorizaţiilor privind organismele modificate genetic, conform prevederilor legale, în termenele stabilite de autoritate constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 30.000 lei la 60.000 lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Elevii vor putea să-și schimbe opțiunile de discipline din curriculum, pe parcursul anilor de liceu. Precizări de la minister

Publicat

Publicitate

Elevii vor avea opțiunea să-și modifice disciplinele alese prin curriculum, pe parcursul anilor de liceu. Precizările au fost făcute, în contextul dezbaterilor pe planurile-cadru, de către un reprezentant al Ministerului Educației, scrie alba24.ro.

Este vorba despre Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ). După ce și-au exprimat inițial anumite preferințe în clasa a VIII-a, în momentul completării fișei de admitere, în anii de liceu pot alege alte discipline.

„Abordarea pentru CDEOȘ va fi decizia unității de învățământ, deci nu decizia elevului, școlile își vor personaliza oferta, iar elevii, puși în fața admiterii din clasa a IX-a, vor ști spre ce unitate de învățământ să se ducă, astfel încât să obțină învățarea în zona de interes pe care și-o exprimă.

Cu observația că opțiunea pe care o face un elev la clasa a VIII-a se poate schimba în timp”, a explicat șeful serviciului Curriculum din Ministerul Educației, Gabriel Vrînceanu, citat de edupedu.ro.

Curriculumul la decizia elevului

În legislația actuală, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii este format din disciplinele/domeniile de studiu și este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională.

Publicitate

CȘOS este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ.

Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

Citeste mai mult

Eveniment

Victor Ponta s-a suspendat din PSD și critică partidul: „Nu voi susține candidatura lui Crin Antonescu”

Publicat

Publicitate

Victor Ponta s-a suspendat vineri din PSD, afirmând că nu poate susține candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale din acest an, informează alba24.ro.

Această cerere de suspendare vine în contextul speculațiilor potrivit cărora fostul premier ar putea intra în cursa pentru alegerile prezidențiale din acest an.

”Conducerea PSD a decis, pentru prima dată în istoria sa ca partid, să nu aibă un candidat propriu pentru Alegerile Prezidențiale din 2025 – în acest fel electoratul de stânga este abandonat și nereprezentat;

Conducerile UDMR și PNL, ulterior și PSD, au stabilit un candidat așa-zis „de dreapta”, dar care reprezintă Sistemul și trecutul pe care românii l-au respins la vot în noiembrie 2024; electoratul suveranist și cel care își dorește o schimbare a Sistemului care a dus România în prăpastie în ultimii 10 ani este abandonat” a transmis Victor Ponta în solicitarea de suspendare.

”NU voi susține candidatura Dlui Crin Antonescu pentru funcția de Președinte al României!

Sunt convins că această candidatură este împotriva intereselor României și împotriva așteptărilor legitime ale votanților a mai precizat acesta.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Guvernul Ciolacu rămâne în slujba intereselor românilor

Publicat

Publicitate

Guvernul condus de premierul Marcel Ciolacu rămâne în funcție!

Plenul Parlamentului a respins astăzi moțiunea de cenzură depusă de către partidele suveraniste împotriva Guvernului susținut de partidele pro-europene. „Schimbarea Guvernului este un demers iresponsabil, care putea arunca România în haos. De fapt, moțiunea de cenzură nu a fost îndreptată împotriva Guvernului, ci împotriva intereselor românilor și putea genera instabilitate și insecuritate, într-un moment crucial din punct de vedere economic, social și geopolitic. Un demers plin de distorsionări juridice, constituționale și pe alocuri exagerări ale argumentului moral, toate cu scopul de a favoriza interese contrare românilor”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Liderul social-democrat a subliniat realizările făcute în timpul guvernării asigurate de echipa lui Marcel Ciolacu. „Construcția de autostrăzi și drumuri de mare viteză care să lege Moldova de restul țării, creșterea economică susținută, aderarea deplină la Spațiul Schengen, consolidarea poziției României pe plan european și internațional sunt doar câteva dovezi clare ale bunei guvernări asigurate de PSD în ultimii ani”, a mai declarat Doina Federovici.

La rândul său, deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședintele PSD Botoșani, a subliniat că moțiunea de cenzură a suveraniștilor a fost un demers politic care nu oferea soluții concrete, ci doar acuzații nefondate și insinuări menite să divizeze societatea românească. „Moțiunea de cenzură a fost susținută doar de forțele politice care promovează mesaje extremiste și acțiuni ce pun sub semnul întrebării valorile democratice fundamentale. Actualul Guvern a demonstrat angajament și eficiență în implementarea unor politici care protejează interesele economice ale României, inclusiv prin plafonarea prețurilor la energie, creșterea investițiilor strategice și renegocierea PNRR pentru a răspunde provocărilor actuale”, a spus Marius Budăi.

În acest context, parlamentarii PSD nu au votat o moțiune de cenzură care putea periclita parcursul european și stabilitatea politică și economică a țării. „România are nevoie de stabilitate și de un proiect de țară solid, nu de jocuri politicianiste care alimentează polarizarea socială. PSD rămâne un garant al valorilor europene, al democrației și al interesului național”, a conchis senatorul PSD Doina Federovici.

Moțiunea de cenzură inițiată de partidele suveraniste a picat la vot, adunând doar 147 de voturi „pentru”, mai puține decât semnăturile inițiatorilor (155).

Publicitate

comunicat de presă

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending