Connect with us
Publicitate

Eveniment

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. Procedura de emitere a ordinului de protecție provizoriu

Publicat

Publicitate

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. Începând cu 31 august, pentru soluționarea faptelor comise cu violență, polițiștii acționează în baza Ordinului M.A.I. nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență, informează alba24.ro.

Potrivit MAI, ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către polițiști a actelor de violență, stabilind procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență

Intervențiile polițiștilor la cazurile de violență se realizează ca urmare a sesizărilor prin Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităților de poliție de către persoanele implicate în actele de violență, de către persoanele care au asistat la producerea actelor de violență sau de către orice altă persoană care a luat cunoștință de producerea actelor de violență sau din oficiu.

Pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii iau măsuri pentru separarea victimei de agresor și realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate, observă și adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, solicită intervenția echipelor medicale, aduc la cunoștință victimei sau, după caz, tutorelui ori altui reprezentant legal al acesteia dreptul de a solicita un ordin de protecție provizoriu față de agresor și pun la dispoziția acestora formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.

În situația în care victima nu solicită ordinul de protecție provizoriu, i se aduce la cunoștință posibilitatea formulării unei cereri pentru emiterea unui ordin de protecție, astfel cum acesta este reglementat de dispozițiile legale și i se pune la dispoziție formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 26/2024.

Publicitate

Tot pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii informează atât victima, cât și agresorul cu privire la drepturile și obligațiile acestora, măsurile ce vor fi dispuse în urma evaluării situației de fapt, prin ordinul de protecție provizoriu, sesizează structurile specializate ale Poliției Române sau ale altor instituții în situația în care, în urma verificării sesizării, sunt constatate aspecte aflate în competența acestora și procedează la obținerea de probe, potrivit art. 2 alin. (4) din Legea nr. 26/2024 sau prevederilor Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

În timpul intervenției, în vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violenţă, poliţiştii evaluează situaţia de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima sau, după caz, tutorele ori reprezentantul legal formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu.

Noi reguli de intervenție pentru polițiști, în cazurile de violență. În ce condiții se poate emite ordinul de protecție provizoriu
Conform Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, poliţiştii constată existenţa riscului iminent pe baza evaluării situaţiei de fapt care rezultă din completarea formularului de evaluare a riscului iminent.

Publicitate

În cazul în care se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție provizoriu.

În cazul în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii au obligaţia de a informa persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri către judecătoria de pe raza teritorială în care își are domiciliul/reședința victima, pentru emiterea unui ordin de protecţie, prin care pot fi dispuse mai multe obligații sau interdicții față de agresor.

În cazul în care la eveniment intervine o patrulă formată exclusiv din alte structuri decât cele ale Poliției Române, membrii acesteia vor lua măsuri pentru separarea victimei de agresor, vor realiza orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate și vor observa și adresa întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, vor solicita intervenția echipelor medicale, totodată, solicitând, prin dispecerat, prezența polițiștilor competenți să emită ordinul de protecție provizoriu.

Concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului sunt aduse la cunoștința victimei, care semnează de luare la cunoștință.

În situația în care concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului indică existența unui risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea victimei să fie pusă în pericol, polițistul care a întocmit formularul de evaluare a riscului emite ordinul de protecție provizoriu.

Ordinul de protecție provizoriu poate fi emis și în situația în care victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecție provizoriu sau se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza informațiile necesare completării formularului de evaluare a riscului, pe baza evaluării criteriilor al formularului de către polițist.

Originalul ordinului de protecție provizoriu se înregistrează, după emiterea acestuia, în evidențele unității/subunității de poliție din care face parte polițistul care l-a emis.

După emiterea ordinului de protecție provizoriu, în situația în care constată necesitatea acordării de servicii sociale, polițiștii solicită intervenția unei echipei mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile stabilite de lege.

În urma evaluării gradului de risc premergătoare emiterii ordinului de protecție provizoriu, atât victimei, cât și agresorului li se solicită să dea câte o declarație.

Agresorii evacuați temporar din locuința comună pot fi găzduiți în centrele pentru persoane fără adăpost
În situația în care a fost dispusă evacuarea temporară a agresorului din locuința comună, iar acesta declară că nu are asigurată cazarea, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îl informează de îndată pe agresor cu privire la posibilitatea de a solicita găzduirea în cadrul centrelor rezidențiale pentru persoanele fără adăpost sau al adăposturilor de noapte.

Dacă agresorul nu dorește să beneficieze de cazarea pusă la dispoziție și optează să locuiască la o altă persoană, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îi va solicita să dea o declarație privind adresa la care va locui și persoana care îi va asigura cazarea.

Cu ocazia evacuării temporare din locuință, agresorului i se oferă timpul strict necesar pentru ca acesta să își poată lua asupra sa documentele de identitate, bani, medicamentele sau alte bunuri personale de strictă necesitate.

În situația în care a fost dispusă reintegrarea victimei și, după caz, a membrilor familiei acesteia în locuința comună, după evacuarea agresorului din locuință, polițistul procedează la reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor acesteia în locuință.

În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului la păstrarea unei distanțe minime determinate față de victimă, față de membrii familiei acesteia ori față de reședința, locul de muncă sau unitatea de învățământ a persoanei protejate și agresorul este prezent la fața locului alături de victimă, polițistul îl îndrumă pe acesta să se depărteze la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu, inclusiv prin conducerea acestuia, după caz, la distanța minimă prevăzută în ordinul de protecție provizoriu.

Obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere se execută potrivit Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările și completările ulterioare, și normelor emise în temeiul acesteia. Polițiștii nu dispun această măsură până la utilizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică în scopul monitorizării electronice a acesteia.

În situația în care a fost dispusă interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondență sau în orice alt mod, cu victima și agresorul este prezent la fața locului, polițistul procedează la informarea acestuia cu privire la măsura dispusă, agresorul luând cunoștință de aceasta, prin semnătură pe ordinul de protecție provizoriu.

În caz contrar, dacă agresorul nu se află de față la emiterea ordinului de protecție provizoriu sau părăsește locul emiterii acestuia înainte de a-i fi aduse la cunoștință măsurile dispuse, polițiștii îl contactează pe acesta și îl informează despre existența, conținutul ordinului de protecție provizoriu și obligațiile legale ce îi revin potrivit legii, aspecte ce se consemnează într-un proces-verbal.

În situația în care a fost dispusă obligarea agresorului de a preda poliției armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia, polițiștii procedează, conform art. 6 alin. (4) din Legea nr. 26/2024, la ridicarea armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului, pe bază de proces-verbal, și iau măsurile necesare pentru predarea acestora către structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase.

În cazul în care armele, componentele esențiale și munițiile deținute, documentele în care acestea sunt înscrise, precum și autorizația/autorizațiile de procurare a armelor emisă/emise pe numele acestuia sunt deținute de agresor în alt loc decât cel în care a fost realizată intervenția, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu informează, de îndată, structura de arme, explozivi și substanțe periculoase competentă despre măsura de protecție dispusă.

Structura competentă de arme, explozivi și substanțe periculoase adoptă măsurile necesare în vederea ridicării, cu celeritate, a armelor, componentelor esențiale și munițiilor deținute, a documentelor în care acestea sunt înscrise, precum și a autorizației/autorizațiilor de procurare a armelor emise pe numele agresorului.

Armele ridicate, respectiv predate structurii competente de arme, explozivi și substanțe periculoase sunt verificate în vederea îndeplinirii de către agresor a condițiilor prevăzute de Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și se depun în camera de corpuri delicte a unității de poliție.

Dacă ordinul de protecție provizoriu vizează minori, persoane cu dizabilități sau persoane cu nevoi speciale, polițiștii pun la dispoziția unei echipe mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, date necesare pentru punerea în aplicare a unor măsuri de protecție urgente și specifice sau, după caz, pentru sesizarea autorităților și instituțiilor publice competente cu punerea în aplicare a acestor măsuri.

După emiterea ordinului de protecție provizoriu, la nivelul unității de poliție pe raza teritorială unde își are domiciliul/locuiește în fapt victima, se constituie o mapă de supraveghere pentru monitorizarea respectării măsurilor dispuse.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

FOTO: Activități dedicate „Zilei europene a limbilor” la Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe” Botoșani

Publicat

Publicitate

În perioada 23-27 septembrie 2024, la Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe” Botoșani, s-au desfășurat mai multe activități dedicate Zilei europene a limbilor. Începând cu anul 2001, în urma inițiativei Uniunii Europene și a Consiliului Europei, pe 26 septembrie se celebrează diversitatea lingvistică, plurilingvismul și învățarea limbilor străine pe toată durata vieții.

Echipa de proiect, formată din pr. prof. dr. Daniel Dascalu, prof. Jeanina Apostol (coordonatori), prof. Daniela Grădinaru, prof. Crina Ștefan, prof. dr. Ada Alexandrina Macovei, prof. Cezar Grădinaru, prof. Mădălina Arapașu, prof. Ioana Șcarlii, prof. Livia Petrune, prof. Corina Țifrea, prof. Simona Cojocariu și prof. Papuc Adina, împreună cu elevii Seminarului Teologic Liceal Ortodox “Sfântul Gheorghe” Botoșani a organizat și derulat activități diverse cu scopul de a atrage atenția tinerilor asupra importanței învățării limbilor străine.

Inițiativa ZEL (Ziua europeană a limbilor) pentru anul 2024 este “Pacea prin diversitate lingvistică”, iar dintre activitățile susținute la nivelul instituției noastre amintim – Tricoul păcii, Diversitatea lingvistică – pace și solidaritate, False Friends, Vocea Europei, Multilingvism, multietnism, o singură lume, Limbajul universal al sociologiei, Steaguri, etc.

Activitățile au constat în mai multe prezentări Power Point, confecționare de tricouri cu mesaje de pace în diferite limbi europene, confecționare de steaguri, materiale video, expoziție de lucrări ale elevilor (desene, simboluri reprezentative privind acest eveniment), quizz-uri/jocuri pe aplicația Kahoot legate de tema ZEL, prelegeri, dezbateri, similitudini lexicale în limbi europene, expresii și citate celebre.

În urma multitudinii de activități desfășurate la nivelul mai multor clase din școala noastră, nădăjduim că am reușit să-i conștientizăm pe elevi de existența și valoarea tuturor limbilor vorbite în Europa, încurajând învățarea lor.

Publicitate

 

Director,

Pr. Prof. Dr. Daniel Dascălu

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Marius Rogojinschi, Managerul Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache”

Publicat

Publicitate

“Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi Marius Rogojinschi, managerul Teatrului pentru Copii si Tineret „Vasilache” din municipiul Botoșani.
Mare actor Marius Rogojinschi, aici în postura de manager al instituției de teatru, a vorbit despre împlinirea a 70 de ani de la înființarea Teatrului pentru Copii si Tineret „Vasilache” din municipiul Botoșani, aducând totodată și un omagiu pe deplin meritat părintelui fondator al acestui teatru pentru copii dar și al Filarmonicii Botoșani, regretatul om cultură și de artă Max Weber. Marius Rogojinschi a vorbit și despre activitatea teatrului de la înființate până în prezent dar și despre viitorul artei păpușerești într-un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botosani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Citeste mai mult

Eveniment

Fără vize în SUA: Ciolacu spune că România se află sub procentul de respingere de 3%

Publicat

Publicitate

Fără vize în SUA: România va fi admisă în programul Visa Waiver. Premierul Marcel Ciolacu spune că acest lucru ar putea fi anunțat oficial în jurul datei de 15 octombrie, scrie alba24.ro.

El a adăugat că România se află în prezent sub procentul de 3% de respingere a cererilor cetățenilor români pentru vize în SUA, criteriu necesar pentru admiterea în programul Visa Waiver.

Și ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru, anunțase eliminarea vizelor pentru SUA, în urmă cu două săptămâni.

„Suntem la câteva săptămâni distanță de a bifa și ultima cerință tehnică – rata de respingere – înainte de a considera acest proiect finalizat”, a scris atunci ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru, pe contul său de Facebook.

Potrivit legii americane, pentru ca o țară să fie inclusă în programul american Visa Waiver, rata de respingere trebuie să fie sub 3%.

 

Publicitate

Fără vize în SUA: Statul Român a plătit vize pentru bugetari, pentru a scădea procentul de respingere

Procesul de admitere a durat foarte mulți ani. România a făcut eforturi mari timp în ultima, pentru a ajunge la acest procent.

În acest sens, Guvernul României a plătit vize SUA pentru angajați din instituții de stat, scrie Europa Liberă.

Publicitate

Rata de refuz de acordare de vize americane pentru români a fost de 12,61% în anul fiscal 2022, iar pentru anul fiscal 2023 a scăzut la sub 8%.

Pentru 2024, autoritățile române au aplicat o altă metodă, mai precizează jurnaliști publicație.

Au plătit angajaților din sistemul de stat care au acceptat să ceară viză turistică de intrare în Statele Unite, inclusiv celor din sistemul de Apărare și ordine publică, contravaloarea taxei de viză.

Aceasta este de aproximativ 850 de lei. Asta chiar dacă oamenii nu aveau de gând să plece în SUA.

Pe lângă scăderea ratei de refuz, mai există și o serie de condiții tehnice pentru eliminarea vizelor, pe care România le-ar fi depășit în mare parte.

Ce este VISA Waiver

VISA Waiver Program (VWP) este un program al guvernului Statelor Unite care permite cetățenilor din anumite țări să călătorească în SUA pentru turism, afaceri sau tranzit pentru o perioadă de până la 90 de zile fără a fi necesară obținerea unei vize.

Acest program facilitează călătoriile internaționale și simplifică procedurile de intrare în SUA pentru cetățenii din țările participante.

Condiții pentru a beneficia de VISA Waiver:

Cetățenia – Programul este disponibil doar pentru cetățenii din țările care fac parte din VWP (în prezent, peste 40 de țări, majoritatea din Europa, Asia și America de Nord).

Scopul călătoriei – Călătoria trebuie să fie în scop turistic, de afaceri sau de tranzit și să dureze maximum 90 de zile.

Pașaport electronic – Călătorii trebuie să dețină un pașaport electronic cu date biometrice și cip încorporat, emis de o țară participantă la program.

Autorizația ESTA – Înainte de a călători, cetățenii din țările eligibile trebuie să obțină o autorizație de călătorie online, numită ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Aceasta trebuie aprobată înainte de plecare.

Beneficiile programului:

– Simplificarea procesului de intrare în SUA pentru scurte vizite.
– Nu este nevoie de o viză tradițională, ceea ce economisește timp și costuri.

Visa Waiver nu se aplică pentru cei care doresc să lucreze, să studieze sau să emigreze în SUA.

 

 

Citeste mai mult

Educație

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală. Noi prevederi în regulament

Publicat

Publicitate

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală. Elevii care sunt plasați în arest la domiciliu vor face școala online sau în sistem hibrid, potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), scrie alba24.ro

Conform documentului citat, suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face la nivel individual, la cererea elevului major sau a părintelui/reprezentantului legal al acestuia, pentru beneficiarii primari aflați în arest la domiciliu, în limitele hotărârii judecătorești.

Elevii care ajung în arest nu scapă de școală

În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid sau online, în limitele hotărârii judecătorești.

Potrivit Codului de procedură penală, măsura arestului la domiciliu constă în obligaţia impusă inculpatului, pe o perioadă determinată, de a nu părăsi imobilul unde locuieşte, fără permisiunea organului judiciar care a dispus măsura sau în faţa căruia se află cauza şi de a se supune unor restricţii stabilite de acesta.

Pe durata arestului la domiciliu, inculpatul are următoarele obligaţii:

Publicitate
  • să se prezinte în faţa organului de urmărire penală, a judecătorului de drepturi şi libertăţi, a judecătorului de cameră preliminară sau a instanţei de judecată ori de câte ori este chemat;
  • să nu comunice cu persoana vătămată sau membrii de familie ai acesteia, cu alţi participanţi la comiterea infracţiunii, cu martorii ori experţii, precum şi cu alte persoane stabilite de organul judiciar.
  • Alte situații în care se pot suspenda cursurile cu prezență fizică

Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, suspendarea cursurilor cu prezență fizică se mai poate face, după caz:

  • la nivel individual, la cererea părintelui/ reprezentantului legal, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid sau online;
    la nivel individual, la cererea elevelor gravide sau a beneficiarilor primari părinți majori sau la cererea părintelui/reprezentantului legal al acestora în cazul beneficiarilor primari minori, activitatea didactică desfășurându-se în format hibrid sau online;
  • la nivelul unor formațiuni de studiu – grupe/clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ – la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea ISJ/ISMB, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;
  • la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București – la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului educației;
  • la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, ca urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending