Connect with us

Actualitate

Nicu Covaci, liderul legendarei trupe Phoenix, a murit

Publicat

Publicitate

La 2 august 2024, Nicu Covaci, liderul legendarei formaţii Phoenix, a încetat din viaţă, potrivit anunţului făcut de membrii trupei pe pagina de Facebook Phoenix Transsylvania.

Nicu (prenume real Nicolae – n.r.) Covaci, fondatorul formaţiei Phoenix, s-a născut la 19 aprilie 1947, în Timişoara. Compozitor, chitarist, pictor şi grafician, a studiat din copilărie pianul, acordeonul, dar şi limbile străine. Apoi a învăţat să cânte la muzicuţă şi a luat lecţii de chitară. A studiat la Liceul de arte plastice şi la Institutul de Arte Plastice din Timişoara, conform blogului personal, www.nicucovaci.wordpress.com.

La începutul anilor ’60, împreună cu un coleg de şcoală, Kamocsa Camo Bela, a creat o formaţie de chitarişti care se numea Sfinţii, iar în 1964, numele formaţiei s-a schimbat în Phoenix. Membrii fondatori ai formaţiei Phoenix au fost Nicu Covaci şi Moni Bordeianu. În perioada 1964-1966 au cântat în săli studenţeşti şi în cluburi din Timişoara, piese din repertoriul unor formaţii celebre la acea vreme – The Beatles, The Rolling Stones, The Monkees sau The Animals. Trupa lui Covaci a început să fie invitată la Bucureşti, în emisiuni de televiziune, devenind cunoscută în toată ţara.

 

 

Publicitate

Nicu Covaci (stg.), Ovidiu Lipan (ctr.) si Mani Neumann (dr.), membri al formatiei Phoenix la lansarea albumului SymPhoenix 1992.

Foto: (c) SORIN LUPSA/Arhiva istorică AGERPRES


După primul concert în Bucureşti, în 1965, ţinut în sala Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografie, trupa Phoenix a fost invitată să înregistreze în studioul radioului naţional. Atunci au fost înregistrate piese ca „Ştiu că mă iubeşti şi tu”, prelucrările folclorice „Dunăre, Dunăre” şi „Bun e vinul ghiurghiuliu”. Tot atunci, membrii formaţiei au început colaborarea cu textierul Victor Cârcu, care a scris versurile primelor hit-uri ale trupei: „Vremuri”, „Şi totuşi ca voi sunt”, „Nebunul”, „Floarea stâncilor”, înregistrate pe două EP-uri Electrecord.

În decembrie 1967, Phoenix a efectuat primul turneu de amploare, în mai multe oraşe bănăţene, încheiat cu două concerte la Timişoara. La Festivalul Naţional de artă studenţească de la Iaşi, în aprilie 1968, Phoenix a câştigat „Marele Premiu” şi premii speciale de interpretare şi compoziţie. În 1969 apare cel de al doilea disc EP, „Floarea stâncilor”, cu patru compoziţii proprii. Trupa Phoenix participă la festivalul naţional studenţesc de la Bucureşti unde prezintă opera rock „Omul -36:80” şi primeşte, la prima ediţie a Festivalului Club A, premiul pentru creativitate şi originalitate, potrivit site-ului https://www.ziarultimisoara.ro/. În acelaşi an, regizorul Manole Marcus a solicitat formaţiei să scrie muzica filmului „Canarul şi viscolul”, unde există o secvenţă în care apar membrii trupei.

 

 

Nicu Covaci (stg.) si Ovidiu Lipan (dr.), membri ai formatiei Phoenix la Festivalul Concurs National de Muzica ‘Om bun’, 1996.

Foto: (c)   MARIUS MACSENTIAN /Arhiva istorică AGERPRES


Au urmat turnee în ţară care au mărit popularitatea trupei. După emigrarea lui Moni Bordeianu, în toamna anului 1970, Nicu Covaci a luat în formaţie alţi membri, iar în repertoriul trupei au apărut piese ca „Dorinţa”, „Aminteşte-ţi”, „Niciodată”, „Ochi de ţigan”. Phoenix a participat la a doua ediţie a Festivalului Club A, în 1971, unde a obţinut mai multe premii individuale de interpretare. În acelaşi an, au intrat în trupă Mircea Baniciu (ca solist), Josef ”Ioji” Kappl şi Costin Petrescu. Tot în 1971 a apărut albumul „Cei ce ne-au dat nume”, conform blogului www.nicucovaci.wordpress.com. Acesta era primul LP scos de o formaţie rock în limba română.

Formaţia Phoenix a fost trimisă să reprezinte România la Festivalul „Lira de aur”, în mai 1973, la Bratislava (Cehoslovacia) şi apoi la „Festivalul Discului”, în octombrie 1973, la Sopot (Polonia). La 19 noiembrie 1973, a avut loc la Sala Palatului concertul Sfinx + Phoenix. Atunci, Phoenix a prezentat, în premieră pentru bucureşteni, piesele „Mica Ţiganiadă”, „Andrii Popa”, „Strunga” şi piesa care a dat titlul noului disc – „Mugur de fluier”.

 

 

Foto: (c)  ADRIAN CUBA/AGERPRES FOTO


Tot în acea perioadă un nou membru al trupei devine bateristul Ovidiu Lipan ”Ţăndărică”. În iarna 1974/1975 a fost conceput spectacolul „Zoosophia”, titlu ce avea să se schimbe în „Cantafabule”. Acesta a fost prezentat în premieră la sala Olimpia din Timişoara, în februarie 1975, iar după scurt timp la Bucureşti, la „Clubul Z” (Casa de cultură „Mihai Eminescu”) şi la Casa de cultură a studenţilor „Grigore Preoteasa”. Discul a apărut ortografiat greşit, „Cantofabule”, fiind vândut în peste 500.000 de exemplare, nota site-ul https://www.ziarultimisoara.ro/.

„Formaţia Phoenix a fost interzisă în 1974. (…) Mi-am dat seama că nu mai merge şi m-am hotărât să plec. (…) De cum am ajuns în Amsterdam, am început să umblu pe la studiouri ca să mă interesez cum să continui cu trupa afară. (…). Singura soluţie era să-i scot ilegal din ţară. Disperarea m-a împins să fac gestul ăsta. (…) I-am băgat în boxele Marshall şi am pornit spre graniţă. Noaptea (…), am ajuns la Orşova. Grănicerii (…) mi-au spus să descarc maşina şi să trec la percheziţie corporală. Le-am spus că în maşină se află instalaţia mea (…). Unul se urcase pe boxa în care era Ţăndărică şi îşi bălăngănea picioarele la un centimetru de obrazul lui. Până la urmă mi-au dat drumul şi am început să trec barajul spre sârbi. (…) Când am terminat, mă pun şi sârbii să deschid maşina. Când au văzut atâta amar de scule, au trântit uşa maşinii şi mi-au spus ‘Idi’. Am luat-o în sus pe munte. (…) Băieţii au ieşit la lumină odată cu ziua şi când m-au întrebat unde suntem, m-am uitat în jur la brazi şi la norii aurii de la picioarele noastre şi le-am spus ‘În rai’ „, scrie artistul pe blogul personal.

 

 

Foto: (c) GRIGORE POPESCU/AGERPRES FOTO


În acea perioadă, Nicu Covaci a început să predea artă la o universitate populară din Germania. „Am început să fac expoziţii de pictură. Făcusem un tablou pe pânză de 45/6 m. Am întins o pânză pe o structură de oţel pe care o pictam de pe o macara. M-au angajat la decenatul cultural al oraşului să fac atât concepţie, cât şi producţie la spectacolele ‘Evita’ şi ‘Jesus Christ Superstar’, la teatrul din Osnabrück.”, mai aminteşte Nicu Covaci pe blogul său.

Stabiliţi în Germania, Nicu Covaci şi membrii trupei (mai puţin Mircea Baniciu) au activat sub numele Mad House şi Transsylvania Phoenix, au scos câteva discuri şi i-au cunoscut pe Manfred „Mani” Neumann (vioară, voce), şi pe Tom Buggle (bass), care aveau să apară, alături de Covaci şi Ţăndărică, pe albumul „Transsylvania Phoenix”.

În luna mai 1990, are loc prima întâlnire a lui Nicu Covaci cu publicul român după o absenţă îndelungată din ţară, la festivalul de la Palatul Copiilor din Bucureşti – unde cântă, doar împreună cu Mircea Baniciu, câteva piese cunoscute ale trupei Phoenix. În acelaşi an, trupa cântă la Paris şi pregăteşte primul turneu în România, având loc înregistrări în formula Covaci, Baniciu, Kappl şi Lipan.

Nicu Covaci a participat, alături de Dieter „Dixie” Krauser (bass), două foste componente ale formaţiei feminine rock Catena – Ortansa Păun şi Anca Vijan (backing vocal), Mani Neumann (vioară), Mircea Baniciu (voce) şi Ovidiu Lipan Ţăndărică (tobe) – la Festivalul „Rock ’91”. Apoi au participat, în 1992, la turneul „Champs”, dar aici „Dixie” a fost înlocuit de Ioji Kappl. În 1992, Covaci produce un disc de înaltă ţinută artistică – „Symphoenix” (în formula Nicu Covaci – chitare, voce, Mani Neumann – vioară, Volker Vaessen – bass, Ovidiu Lipan Ţăndărică – baterie, Mircea Baniciu – voce), implicând celebrul grup coral SONG şi Orchestra simfonică a radioului Bucureşti, menţionează site-ul https://www.ziarultimisoara.ro/.

Au urmat „întâlnirea de 30 de ani” de la Sala Polivalentă, unde au putut fi văzuţi aproape toţi foştii componenţi ai trupei, mai puţin Mircea Baniciu, şi concertele susţinute de Phoenix în compania unor orchestre simfonice. În 1997 apare CD-ul „Aniversare 35”, iar în 1998 un turneu de amploare al trupei, în cele mai mari oraşe ale României. Un an mai târziu, a fost înregistrat un maxi-CD – „Ora – Hora”, urmat de un turneu în Germania şi în România, mai menţionează site-ul https://www.ziarultimisoara.ro/.

În 2000, Nicu Covaci a efectuat un nou turneu în România – după ce a renunţat la colaborarea cu Ovidiu Lipan Ţăndărică şi Ioji Kappl -, în care a prezentat compoziţii noi şi noua sa trupă. Tot atunci a apărut albumul „În umbra marelui urs”, însoţit de o variantă engleză, unde a participat şi Malcolm J. Lewis, fostul basist al formaţiei Black Sabbath, având loc şi un turneu de prezentare a discului nou în Germania.

În octombrie 2005, Phoenix a lansat albumul „Baba Novak” printr-un concert la Sala Palatului, ce a marcat 45 de ani de existenţă a trupei.

La 12 noiembrie 2007, componenţii trupei rock ”Phoenix” – Ovidiu Lipan ”Ţăndărică”, Nicu Covaci, Florin Bordeianu, Bogdan Bradu, Josef Kappl, Călin Ionuţ Contraş, Cristian Ovidiu Gram şi Manfred Neumann – au fost decoraţi, la Palatul Cotroceni, de preşedintele Traian Băsescu, cu ocazia împlinirii a 45 de ani de activitate muzicală şi pentru contribuţia la dezvoltarea muzicii rock din România. Ovidiu Lipan a primit Ordinul ”Meritul Cultural” în Grad de Ofiţer, iar ceilalţi componenţi ai formaţiei – Ordinul ”Meritul Cultural” în Grad de Cavaler.

La 1 noiembrie 2008, în clubul „Silver Church” din Bucureşti, a avut loc concertul de lansare a unui nou album de creaţie, „Back to the Future…”, realizat împreună cu Moni Bordeianu. În 2014, apare maxi-single-ul „Asgard”, ce conţine şi piesele „Vino, Ţepeş!”, „Nevermind” şi „Nunta”. În martie 2015, Nicu Covaci a efectuat turneul ”Remember the 60s”.

Când Nicu Covaci a aniversat 70 de ani, la 19 aprilie 2017, la Arenele Romane, a avut loc spectacolul-concert ”Phoenix 55 & Friends Rock Edition”, care a marcat 55 de ani de existenţă a trupei Phoenix.

Nicu Covaci este şi autorul cărţilor „Phoenix: Însă eu, o pasăre” şi „Phoenix. Giudecata înţelepţilor” în 2014, la Editura Integral.

Între cele mai recente înregistrări ale lui Nicu Covaci cu Phoenix se numără albumele „Eminescu Eternul Phoenix – Simboluri ale imaginarului eminescian în muzica românească” (2018), „The 80’s” (2019), „Remastered Tape” (2020), conform site-ului https://www.discogs.com/.

Nicu Covaci a participat, la 5 august 2022, la proiecţia în avanpremieră a documentarului „Phoenix – Povestea”, regizat de Cristian Radu Nema şi Mimis Ravani. Pelicula a fost prezentată în cadrul celei de a XIII-a ediţii a Serilor Filmului Românesc, de la Iaşi. Nicu Covaci a participat şi la premiera de gală a acestui documentar, care a avut loc la 16 octombrie 2022, la Sala Palatului din Bucureşti.

La 16 martie 2023, Muzeul Naţional „Constantin Brâncuşi” din Târgu Jiu a găzduit expoziţia de pictură intitulată „Fie să renască” semnată de cei doi legendari ai trupei Phoenix, Nicu Covaci şi Valeriu Sepi.

Liderul trupei Phoenix, Nicu Covaci, a sărbătorit la 19 aprilie 2023 împlinirea vârstei de 76 de ani printr-un concert la Arenele Romane din Capitală.

La 22 martie 2024, Nicu Covaci a fost operat de urgenţă pe creier, la Spitalul Judeţean Timişoara. Zilele trecute, pe pagina de Facebook a artistului, colegii săi au precizat că „tratamentul postoperator nu s-a putut finaliza din cauza complicaţiilor” apărute. AGERPRES

 

Nicu (prenume real Nicolae – n.r.) Covaci, fondatorul trupei Phoenix, s-a născut la 19 aprilie 1947, în Timişoara.

Compozitor, chitarist, pictor şi grafician, Nicu Covaci a studiat din copilărie pianul, acordeonul, dar şi limbile străine. Apoi a învăţat să cânte la muzicuţă şi a luat lecţii de chitară. A studiat la Liceul de Arte Plastice şi la Institutul de Arte Plastice din Timişoara, conform blogului personal, www.nicucovaci.wordpress.com. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Acțiuni de control pe acumulările Rogojești și Bucecea: Amenzi pentru braconaj piscicol și încălcarea regulamentului sitului Natura 2000

Publicat

Publicitate

Autoritățile din Botoșani au desfășurat astăzi o amplă acțiune de inspecție și control pentru prevenirea și combaterea faptelor ilegale din domeniul piscicol. La verificări au participat echipe mixte din partea Gărzii de Mediu Botoșani, Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură – Serviciul Regional Moldova și Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.

Acțiunile s-au derulat în cadrul Ariei de protecție specială avifaunistică ROSPA0110 Acumulările Rogojești–Bucecea, zonă protejată conform rețelei Natura 2000. Regulamentul acesteia interzice circulația ambarcațiunilor în habitatele acvatice, pescuitul sportiv din barcă și utilizarea ambarcațiunilor cu motor. Pescuitul este permis doar de pe maluri.

În urma verificărilor, Garda de Mediu Botoșani a aplicat trei sancțiuni contravenționale, conform OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, pentru nerespectarea prevederilor regulamentului ariei protejate. Totodată, reprezentanții ANPA și IJJ Botoșani au constatat șapte contravenții, sancționate potrivit Legii 176/2024 a pescuitului și protecției resursei acvatice vii.

Printre abaterile depistate s-au numărat: pescuitul fără licență, autorizație sau permis; pescuitul în perioada de prohibiție sau în zone interzise;  folosirea uneltelor sau metodelor interzise; alte acțiuni ilegale ce produc daune peștilor și altor viețuitoare acvatice.

Autoritățile reamintesc că aceste practici constituie braconaj piscicol și se sancționează conform legislației în vigoare, scopul controalelor fiind protejarea biodiversității și a echilibrului natural din habitatele acvatice.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Pachetul 2 de măsuri fiscale va fi împărțit în 5 pachete mai mici

Publicat

Publicitate

Pachetul 2 de măsuri fiscale va fi împărțit în cinci pachete mai mici, iar Guvernul își va asuma răspunderea pe fiecare în parte, pentru a evita riscul să fie picate de CCR, informează alba24.ro. 

„S-a decis astăzi în grupul de lucru de la Guvern să mergem pe cinci pachete separate. Există și precedent, pe vremea domnului Boc a mai fost un moment în care s-a mers în Parlament cu două proiecte separate.

Mergem cu toate cinci împreună. Este mai coerent legislativ.

Asta înlătură pericolul unei decizii proaste în cazul unei verificări de neconstituționalitate”, a explicat ministrul Apărăii, Ionuț Moșteanu, la Digi24.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (381)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Ştefan Cazimir, în „România literară” nr. 21 din 2020, face o tipologie în care încadrează purtătorul unei măşti: 1. îl identifică – îi asigură un loc în sânul acesteia; 2. îl simplifică – îl eliberează de trăsăturile accidentale, îl reduce la esenţă; 3. îl amplifică – sporeşte forţa de comunicare a purtătorului”;

Daniela Micu, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, prezintă cartea „Din Moldova. Tablori şi schiţe din 1850” de Wilhelm de Kotzebue, autor rus de origine germană, diplomat de carieră. Petrecând 11 ani pe teritoriul Moldovei a rezultat cartea amintită. Făcând şi o analiză a vieţii mănăstireşti, diplomatul amintit identifică următoarele clase de maici: „1. clasa celor care s-au călugărit din vocaţie; 2. categoria femeilor din clase sociale inferioare, care intră în mănăstire pentru a scăpa de viaţa de acasă; 3. fetele de familii bune, care nu aveau o avere suficient de mare spre a asigura şi viitorul băieţilor”;

Sintagme, termeni, concepte: Pavel Câmpeanu: „absenteism şi abstenţionism”; Radu Cosaşu: „sexagenari şi sexageraţi”; Bartolomeu Anania: „sărutarea care acoperă trădarea”; Teodor Borz: „liniştea dintre consoane”; Mihai Gălăţanu: „fericit, şi creştin, şi feeric”; Wilhelm de Kotzebue: „zidul înnegrit al imaginaţiei”;

Publicitate

Am în biblioteca personală prima antologie de epigrame apărută în România. E vorba de „Epigramiştii noştri” (tipografia Marin S. Niculescu, Bucureşti, 1914) şi are ca antologator pe Sofronie Ivanovici. În cuvântul înainte, intitulat „Câteva cuvinte asupra epigramei”, este redat un epitaf care mi-a plăcut foarte mult: „În această groapă / Zace un sicriu, / În sicriu un popă / Şi-n popă rachiu.”. Consemnează Sofronie Ivanovici despre acest epitaf: „Se pare că în literatura noastră populară, de la o vreme au început să apară şi epigramişti, căci există un epitaf din cele mai caustice, care de vreo 20 de ani circulă din gură în gură, fără să se fi aflat până astăzi cui anume aparţine.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „România literară” nr. 21 din 22 mai 2020, publică un interviu cu scriitoarea Isabel Allende, născută în Chile. Reţinem câteva idei: 1. „nu ştim niciodată cât de puternici suntem până nu suntem puşi în faţa unor teste”; 2. „nu este sănătos să fii în prizonieratul nostalgiei, să trăim în trecut”; 3. „există tot felul de iubiri, de la iubirea pasională, romantică, la iubirea faţă de dreptate sau pentru alte cauze”; 4. „îmi este greu să scriu despre o relaţie abuzivă”; 5. „nu am nevoie de răbdare pentru a scrie. Am nevoie de pasiune”; 6. „refugiaţii şi oamenii aflaţi în exil se simt adesea sfâşiaţi în interiorul lor”; 7. „pentru un scriitor de ficţiune, imaginaţia este esenţială, dar şi empatia”;

 

Anton Jureble, în “România literară” nr. 21 din 2020, publică poezia “Un psalm al resemnării”: “Tatăl nostrum care eşti unde eşti, / Dacă mă uzi, ascultă-mă! /şi dacă mă priveşti, vede-mă! / dacă mă iubeşti, iubeşte-mă! / şi dacă mă ocroteşti, apără-mă! / dacă mă ierţi, iartă-mă! / şi nu îţi cer decât atât: / fă în aşa fel încât să nu mă uiţi. / nu cer mai mult, că e prea mult.”;

Toma Grigorie, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, reţine, într-o recenzie, câteva aprecieri ale lui Arghezi pentru Eminescu: 1. „Mă numesc unul dintre oamenii în viaţă care l-a văzut pe Eminescu. (…) L-am zărit pe Calea Victoriei. Trecea prin public un om grăbit, fără să ocolească, impetuos”; 2. „Numeroase au fost moliile şi numeroşi gândacii care au căutat în Eminescu o pricină de celebritate şi s-au pudrat pe aripi şi pe labe cu polen din tezaurul lui”; 3. „Într-un fel, Eminescu e sfântul preacurat al ghiersului românesc. Din tumultul dramatic al vieţii lui s-a ales un Crucificat (…)Fiind foarte român, Eminescu e universal”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, publică un interviu cu Martin S. Martin, chirurg de origine română care activează în SUA. Firul roşu al interviului îl reprezintă educaţia în Statele Unite. Reţin: 1. „rezultatele şcolare nu sunt bune: doar 46,7% dintre elevii din clasele 3 – 8 din New York City au note de trecere la limba engleză şi doar 42% la matematică”; 2. „sistemul şcolar al oraşului Baltimore se clasează pe locul trei pe ţară la cheltuielile anuale pe elev, cu 14848 dolari. Cu toate acestea, 13 şcoli din oraş au raportat procentul de zero la notele de trecere la matematică ale elevilor de clasele 5-8”; 3. „elevii americani din clasele 4-8 se clasează pe locul 24 la ştiinţe, locul 30 la citit şi locul 38 la matematică. Pe primele locuri sunt elevii din Singapore, Hong Kong, Japonia, Estonia, Canada, Finlanda şi Taiwan”; 4. „în şcolile publice nu se pune accent pe ceea ce noi numim cultură generală”; 5. „eliminarea educaţiei religioase din programul şcolar, numai pe motivul că şcolile publice aparţin statului, deci biserica trebuie exclusă din ele, e greşită. Eliminând religia din programa şcolară s-a micşorat mult puterea de educaţie morală a elevilor”;

Mircea Arman, în „Tribuna” nr. 424 din mai 2020, defineşte mania creatoare ca fiind „arta de a vedea cu duhul”. Continuă Mircea Arman: „Platon arăta că există patru forme de manifestare a acestui dar divin: 1. mania poetică ( cea influenţată de Apollo); 2. mania rituală (influenţată de Dionysos); 3. mania poetică (cea influenţată de Muze); 4. mania erotică (influenţată de Afrodita şi Eros). Iată cum descrie chiar filosoful grec această nebunie divină: „Şi urmând drumul pas cu pas, ei izbândesc, ei izbândesc, prin proprie strădanie, să afle firea zeului de care sunt legaţi, pentru că nevoia îi împinge să-şi ţină privirea îndreptată, fără abatere, spre el.”;

Umberto Eco în „Şase plimbări prin pădurea narativă”: „Un text este o maşină leneşă care îi cere cititorului o vie colaborare”;

Scriitorul belgian Marcel Moreau învăţându-ne cum să-l abordăm pe Nietzsche: „Filozofia lui atât de limpede, de heliolatră, ne vorbeşte, totuşi, despre obscuritatea omenească, despre lunga noapte a omului. Ne învaţă că albul se smulge negrului, soarele umbrei. Pentru scriitor, Nietzsche trebuie să rămână un exemplu, nu să devină un maestru”;

Redau aici, din „Tribuna” nr. 424 din mai 2020, un poem extraordinar prin modul de alegere a imaginilor în exprimarea adevărului. Poemul se intitulează „Un portofel cu ceva mărunţiş în el” şi aparţine poetului Adrian Suciu: „Viaţa asta e o adăpătoare pentru flămânzi. / Simfonie pentru surzi. Morfină pentru cadavre. / Supravieţuieşti unui lung şir de morţi. Priveşti / pozele lor, care se tot înmulţesc / şi ştii exact cine eşti, de unde vii şi încotro mergi. // Marile iubiri pe care le cântă poeţii / sunt focuri de paie şi cerul / doar un portofel cu ceva mărunţiş în el.”;

 

Citeste mai mult

Economie

Canicula, sistarea subvenționării și creșterea TVA au majorat facturile la energie electrică. Ce spun furnizorii de energie

Publicat

Publicitate

Canicula, sistarea subvenționării și creșterea TVA au majorat facturile la energie electrică. Facturile de energie electrică aferente consumului din luna iulie și, parțial, din august reflectă o creștere față de perioadele anterioare. Această majorare este determinată de trei factori principali, susțin reprezentanții Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER), informează alba24.ro.

Este vorba despre:

  • Creșterea consumului înregistrat în perioada caniculară, generat de utilizarea intensivă a aparatelor de climatizare și a altor echipamente electrice menite să asigure confortul termic în contextul temperaturilor ridicate.
  • Încetarea subvenționării prețului energiei electrice de la 1 iulie 2025, odată cu încheierea schemei de sprijin implementate de autorități în perioada noiembrie 2021 – iunie 2025.
  • Majorarea cotei TVA de la 19% la 21%, aplicabilă începând cu 1 august 2025  tuturor facturilor emise după această dată.

Canicula, sistarea subvenționării și creșterea TVA au majorat facturile la energie electrică

„Este adevărat că facturile sunt mai mari față de cele obisnuite din ultimii ani. Încetarea subvenționării de către stat, consumul crescut cauzat de caniculă și majorarea TVA sunt cauzele directe ale acestei evoluții. Este important ca publicul să înțeleagă contextul complet al acestor schimbări”, a declarat Laurențiu Urluescu, președintele AFEER.

Începând cu 1 iulie 2025, autoritățile au decis încetarea subvenționării prețului energiei electrice, măsură care a fost aplicată în ultimii ani prin schema de plafonare și compensare finanțată de la bugetul de stat.

Astfel, în perioada noiembrie 2021 – iunie 2025, consumatorii casnici au beneficiat de sprijin din partea statului, ceea ce a menținut facturile la un nivel redus, în pofida fluctuațiilor piețelor energetice internaționale.

Odată cu eliminarea acestei scheme de sprijin, consumatorii achită, începând cu luna iulie, prețul integral prevăzut în contractele comerciale încheiate cu furnizorii de energie.

Publicitate

„Să nu uităm că, după pandemia de coronavirus și criza sanitară asociată, România – ca întreaga Europă – s-a confruntat cu o succesiune de crize: economică, apoi energetică. Inițial, am asistat la o creștere accelerată a prețurilor certificatelor de emisii de carbon, care au ajuns la aproape 100 euro pe unitate, impactând direct costul final al energiei electrice. Ulterior, declanșarea conflictului militar din Ucraina a generat un nou val de scumpiri pe piața energetică.

În perioada 2022 – 2023, și parțial chiar în 2024, prețurile reale de furnizare de energie electrică au ajuns la 2–3 lei/kWh, iar în regim de Furnizor de Ultimă Instanță (FUI) chiar la 4–5 lei/kWh. Prin măsurile de plafonare adoptate de autorități, consumatorii casnici au plătit prețuri subvenționate, de 0,68 lei, 0,80 lei sau maximum 1,30 lei/kWh, în funcție de tranșa de consum. Practic, diferența dintre prețul real și tariful achitat de client era acoperită de la bugetul de stat. În practică, schema de compensare a fost susținută de furnizori, statul având încă de decontat acestora aproximativ 6 – 8 miliarde de lei. Odată cu eliminarea acestei subvenții, întreaga valoare a facturii este suportată integral de către consumator.

Este important de menționat că, față de perioada de vârf 2022–2023, prețurile din contractele actuale au scăzut considerabil – în unele cazuri chiar la jumătate. Cu toate acestea, facturile sunt mai mari în comparație cu cele din lunile anterioare, deoarece consumatorii nu mai beneficiază de protecția oferită prin plafonare, iar TVA-ul a fost majorat”, mai precizează președintele AFEER.

Sprijin pentru consumatorii vulnerabili

Pentru consumatorii casnici – vulnerabili, aflați în situație de sărăcie energetică, autoritățile au introdus, prin OUG nr. 35/2025, un mecanism de sprijin care prevede un ajutor lunar de 50 lei pentru plata facturii la energia electrică.

Conform OUG 35/2025, cca 1,3 milioane gospodării întâmpină probleme cu plata facturilor. Însă, nu toți românii se califică la vulnerabili.

„Înțelegem preocuparea clienților, mai ales a celor care aveau un consum sub 100 kWh/lună, dar care nu sunt neapărat vulnerabili și, în consecință, nu beneficiază de noile subvenții. Dacă, până la 30 iunie 2025, aceștia plăteau o factură de maxim 68 lei/lună, de la 1 iulie au ajuns să plătească mai mult decat dublu!

Pe de o parte, pentru că prețul nu mai este plafonat și subventionat de stat, ci este prețul real, din contract. Pe de altă parte, cel mai probabil, le-a crescut consumul: cum toată vara a fost una caniculară, mulți au utilizat ventilatoare sau aparate de aer condiționate, iar consumul le-a crescut simtitor.

De exemplu la o crestere de consum de la 100 la 150 kWh/lună, cu noul TVA de 21%, factura ajunge spre 200 lei/lună, aproape o triplare. Impactul asupra populației este, așadar, foarte mare”, au transmis reprezentanții AFEER într-un comunicat.

„Si nu numai cei care au consum sub 100 kWh/lună vor fi afectati de noul nivel al facturii; încetarea sprijinului direct din partea statului, alături de consumul crescut și taxele majorate, au dus la o creștere evidentă a facturilor pentru majoritatea consumatorilor.

Aproximativ 7 milioane de gospodării din România consumă lunar sub 200 kWh, ceea ce înseamnă că impactul este larg răspândit”, a mai spus președintele asociației furnizorilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending