Connect with us
Publicitate

Eveniment

Ne prăbușim. Se taie iar salariile bugetarilor? România ar putea fi nevoită să reducă cheltuielile de la bugetul de stat

Publicat

Publicitate

România trebuie să realizeze, pe termen mediu şi lung, o ajustare fiscală/bugetară de amploare pentru a asigura sustenabilitatea şi a face faţă noilor provocări, iar o pondere mare a acestei ajustări trebuie să vină din creşterea veniturilor, conform unei analize realizate de un grup de lucru al Consiliului Fiscal, scrie Agerpres.

Potrivit autorilor analizei, la începutul anului 2022, România avea de realizat o ajustare fiscală (o reducere a deficitului bugetar) de aproximativ 4 procente din PIB, de la circa 7,2% din PIB deficit ESA în 2021 la circa 3% din PIB în 2024. La aceasta se adaugă efectele războiului din Ucraina, care implică, printre altele, cheltuieli bugetare sporite cu apărarea, cu asigurarea securităţii energetice şi alimentare, cu protejarea gospodăriilor vulnerabile în raport cu creşterea preţurilor la energie, cu primirea şi găzduirea refugiaţilor ucraineni etc.

„România are de realizat, pe termen mediu şi lung, o ajustare fiscală/bugetară mai mare, pentru a asigura sustenabilitatea fiscal-bugetară şi pentru a face faţă la noile provocări. Este evident că o pondere mare a acestei ajustări de amploare trebuie să vină din creşterea veniturilor fiscale şi bugetare, cheltuielile bugetare fiind pe un trend crescător. Cu 26% din PIB venituri fiscale (inclusiv contribuţii de asigurări) colectate în anii ultimi, România se situează cu mult în spatele statelor aflate la un nivel similar de dezvoltare, Polonia (cca. 36% din PIB) sau Ungaria (cca. 36,3% din PIB) şi chiar în urma unui stat cu un nivel mai slab de dezvoltare, Bulgaria (30,6% din PIB). Cauzele acestei rămâneri în urmă sunt bine cunoscute: un grad scăzut de colectare a impozitelor şi taxelor datorate; o multitudine de exceptări şi scutiri care diminuează baza impozabilă; anumite rate de impozitare foarte scăzute în comparaţie cu ale statelor din Europa Centrală şi de Est”, menţionează analiza.

Publicitate

Aceasta semnalează şi deficitele gemene, existenţa unor deficite externe (de cont curent) în creştere în ultimii ani. Astfel, deficitul de cont curent a fost în jur de 5% în 2019 şi 2020 şi s-a majorat la circa 7% în 2021, iar deficitul comercial a fost în creştere constantă, ilustrând şi o problemă de competitivitate, dincolo de cererea în exces.

Totodată, sursa citată subliniază că este necesară corecţia bugetară şi pentru că politica monetară nu poate menţine singură stabilitatea leului, mai ales întrucât deficitele externe au cauze preponderent fiscale şi de natura lipsei reformelor structurale.

„Cu cât mai neclară şi neconvingătoare ar fi corecţia dezechilibrului bugetar, cu atât mai dificilă ar fi sarcina BNR de a asigura stabilitatea macroeconomică şi protejarea monedei”, se arată în analiza publicată de CF.

Publicitate

Autorii susţin că nu procedura de deficit excesiv este prima raţiune pentru care este necesară corecţia dezechilibrului bugetar, ci situaţia economiei în sine, care face nesustenabilă traiectoria datoriei publice dacă nu va avea loc o corecţie, fie şi graduală, având în vedere amploarea şocurilor adverse.

Astfel, este evident că ajustarea bugetară nu poate fi decât graduală, însă ea trebuie să aibă loc, să fie concretizată prin măsuri credibile, care să aibă un gir politic solid şi sprijinul unor largi cercuri economice şi sociale – inclusiv al mediului de afaceri. În acest context, este absolut necesar ca factorii de decizie din mediul politic şi administrativ să nu mai promoveze reduceri de impozite şi taxe, ca şi creşterea unor cheltuieli permanente pe seama unor venituri temporare.

„Este de notat că unul din avantajele cotei unice de impozitare (pierdut în timp prin numeroase exceptări şi derogări) este tratamentul fiscal similar aplicat contribuabililor. Tocmai de aceea, reforma fiscalităţii ar trebui să înceapă prin corectarea numeroaselor privilegii şi inechităţi în taxare, astfel încât impozitarea să fie uniformă şi proporţională, indiferent de natura activităţii şi de forma de organizare a acesteia. Alternativa nedorită ar consta în creşteri ad-hoc de impozite şi taxe, impuse de constrângerile de finanţare a deficitelor gemene, ceea ce ar lăsa neabordate tratamentele inechitabile asupra contribuabililor”, se mai menţionează în analiză.

Publicitate

Autorii analizei nu contestă necesitatea unor politici sectoriale şi a unor intervenţii punctuale ale statului în economie, mai ales că actualul context internaţional face inevitabile astfel de politici în domenii precum industria energetică, sectorul agro-industrial, sectorul apărării, în plus faţă de provocările generate de modificările climatice, pandemie, refugiaţii ucraineni etc.

Ei semnalează însă că intervenţiile statului în economie ar trebui să respecte o serie de principii, care în ultimii ani au fost ignorate, respectiv: cheltuielile publice trebuie stabilite pe baze foarte stricte, astfel încât să se evite risipa banului public şi un sistem transparent şi eficient de cheltuire a banului public ar trebui să fie implementat concomitent cu măsurile de creştere a veniturilor fiscale; cota unică de impozitare se bazează pe principiul impozitării proporţionale a muncii şi, prin numeroase derogări de la acest tip de impozitare, unii contribuabili ajung sa fie impozitaţi regresiv, în timp ce alţi contribuabili sunt impozitaţi proporţional, ceea ce erodează spiritul de echitate şi solidaritatea din societate; firmele nu ar trebui să beneficieze de privilegii fiscale multiple; politicile de ajutorare ale unor sectoare ar trebui sa vizeze creşterea capacităţii investiţionale şi productive a acestora şi nu doar păstrarea unui anumit nivel al puterii de cumpărare sau al consumului; nu se pot finanţa cheltuieli permanente cu venituri de natură temporară, fie ele granturi din partea Comisiei Europene.

Autorii analizei mai subliniază că primul front de acţiune urgentă priveşte reducerea semnificativă a evaziunii fiscale şi eliminarea de excepţii şi scutiri, implicit o ameliorare majoră a colectării taxelor şi impozitelor în următorii ani. O asemenea acţiune ţine cont de actualul context, marcat de încetinirea creşterii economice, criza energetică, războiul din Ucraina etc., context care nu permite majorarea de cote de impunere pentru contribuabilii care nu beneficiază de scutiri. În funcţie de circumstanţe pot fi examinate şi măsuri suplimentare de echilibrare a bugetului public, respectiv o creştere a unor impozite, precum cele de mediu sau pe proprietate.

„Alternativa la a nu creşte veniturile fiscale în mod semnificativ pentru a diminua deficitul bugetar este reducerea drastică de cheltuieli (cu câteva procente din PIB), ceea ce este o ecuaţie pe care membrii Grupului o consideră imposibil de rezolvat. Aceasta nu înseamnă că eficientizarea cheltuielilor publice nu este necesară/posibilă, dar considerăm că eficientizarea ar putea să însemne o alocare mai bună a acestor cheltuieli (care să genereze creşterea calităţii serviciilor publice, pe care mulţi contribuabili o reclamă ca fiind insuficientă) şi nu neapărat reducerea lor. Avalanşa de noi provocări reclamă considerarea următoarelor aspecte: cea mai mare parte a consolidării bugetare va trebui facută pe partea de venituri bugetare; orice nouă iniţiativă legislativă în sensul relaxării fiscale va face mult mai dificil procesul de ajustare; etapizarea creşterii veniturilor bugetare va trebui actualizată, în sensul legiferării în cursul anului 2022 şi a implementării începând cu ianuarie 2023”, punctează autorii analizei.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Sursa: stiripesurse.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Peste trei mii de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, în perioada ianuarie-octombrie 2024

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-octombrie 2024, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 3.332 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 31 octombrie 2024, 1.564 au peste 45 de ani,    457 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 142  au între 30 și 35 de ani, 314 au între 25 și  30 de ani, iar 855 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 1.169 sunt tineri NEETs.

Grupa de vârstă Total raportat
Total general 3.332
< 25 ani      855
Între 25 şi 30 ani    314
Între 30 şi 35 ani   142
Între 35 şi 45 ani      457
  Peste 45 ani   1.564

Numărul femeilor încadrate este de 1.469, iar al bărbaţilor de 1.863, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 44,08 %, respectiv de 55,92%.

Publicitate

În funcţie de rezidenţă, 1.481 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 1.851 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul  de  pregătire  al  persoanelor  pentru  care  a  fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (1.271), profesionale (812), gimnaziale (826),  postliceale (69) iar (239) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 31.10.2024,  un număr de 838 persoane fac  parte  din  categoria  celor    greu şi foarte greu           ocupabile .

Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 12.204 persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Rezultate parțiale din consultarea publică privind evacuarea chiriașilor agresivi din Centrul Vechi: 93% dintre botoșăneni îl susțin pe primar în disputa cu PNL Botoșani

Publicat

Publicitate

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a publicat rezultatele parțiale la sondajul realizat pentru consultarea publică privind acțiunea Primăriei de evacuare din locuințele municipalității a chiriașilor care încalcă în mod repetat normele legale privind conviețuirea socială.

Potrivit edilului, 93% dintre respondenți au răspuns DA la întrebarea dacă sunt de acord ca primarul să continue evacuarea și doar 7% au fost de acord cu intervenția în instanță a avocatei PNL Botoșani (candidată pe lista PNL la Senat) prin care a suspendat temporar acțiunea Primăriei.

93% dintre cei 5.500 de botoșăneni care au răspuns la sondaj s-au opus categoric tentativei PNL Botoșani de a bloca acțiunea mea și mi-au spus că își doresc să continui acest demers! Vă mulțumesc din suflet pentru susținere!”, a scris Cosmin Andrei.

Publicitate

Acesta a adăugat că va continua sondajul până va atinge pragul de 10.000 de respondenți, pentru a îndeplini condiția de legitimitate. Până atunci însă va face pregătirile pentru reluarea acțiunii de evacuare. „Consider că răspunsul vostru este dincolo de orice dubiu! Voi pregăti în această perioadă documentele necesare pentru reluarea acțiunii de evacuare!”, a precizat primarul.

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02udtH8knbQHMZJamVSHbEh4RLMYC1jemHC5zciEeNU8K3Aa3gj3fU4Z5EotjwSz4Pl&id=100064045953043

Publicitate

 

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN. Anunțul meteorologilor

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis pentru județul Botoșani o atenționare COD GALBEN de ninsori și intensificări ale vântului. Local se va depune strat de zăpadă, în general, de 5…10 cm. Vântul va avea intensificări, cu viteze de 40…50 km/h.

Interval: 20 noiembrie, ora 20 – 21 noiembrie, ora 10

Dacă sunteți nevoiți să porniți la drum, informați-vă despre condițiile de trafic. Puneți în mașină lucruri necesare în caz de urgență: lanțuri antiderapante, lopată pentru zăpadă, lanternă, un sac cu nisip, apă, pături, încărcător pentru telefon.

Publicitate

În perioada cu vânt puternic, fiți foarte atenți dacă vă deplasați în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți. Dacă este posibil, întrerupeți orice activitate în aer liber și adăpostiți-vă în locuințe sau în spații care să vă asigure protecția!

Parcați autoturismele în locuri ferite!
Nu atingeți firele de electricitate dacă sunt căzute la pământ și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate: corturi, schele sau clădiri cu fațade ce prezintă semne de degradare.

În situații de urgență, care vă pun în pericol viață sau bunurile, sunați imediat la 112!

Publicitate

Pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, gata pentru a vă sprijini în situații de urgență.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Percheziții! Rețea de braconieri piscicoli, destructurată de polițiști. Patru persoane au fost reținute

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești, cu sprijinul celorlalte structuri ale Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, au pus în executare 40 de mandate de percheziție domiciliară, la persoane cercetate pentru comiterea infracțiunilor de braconaj piscicol, în județele Botoșani, Ilfov și Bihor.

Peste 200 de forțe de ordine au fost implicate, într-o acțiune de amploare, organizată de polițiști, care a fost documentată pe parcursul mai multor luni de zile.

Din cercetări a reieșit faptul că persoanele vizate de anchetă ar fi efectuat activități de braconaj piscicol, pe lacul de acumulare Negreni, utilizând unelte de pescuit interzise la deținere, încălcând astfel legislația care protejează ecosistemul acvatic.

Publicitate

Plasele monofilament sunt interzise atât la deținere, cât și la utilizarea în vederea pescuitului, întrucât se pot captura cantități excesive de pește, inclusiv pești sub dimensiunea minimă legală, ceea ce ar conduce la epuizarea resurselor acvatice.

De asemenea, aceste plase sunt fabricate din materiale sintetice care, odată abandonate, devin deșeuri ce contribuie la poluarea apelor și afectarea faunei și a florei acvatice.

Persoanele cercetate pentru comiterea faptelor și-ar fi procurat uneltele ilegale de pescuit de la furnizori din județele Ilfov și Bihor.

Publicitate

În urma activităților desfășurate, la locațiile vizate, au fost descoperite și ridicate, în vederea continuării cercetărilor, peste 16 kilometri de plasă monofilament, aproximativ 300 de kilograme de pește, nouă bărci și un autoturism.

Ancheta vizează mai multe persoane cercetate pentru infracțiuni de braconaj piscicol, față de patru persoane fiind dispusă măsura reținerii, pentru 24 de ore.

La activități au participat polițiști din cadrul inspectoratelor de poliție județene Botoșani, Ilfov și Bihor, polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani, jandarmi ai Inspectoratului Județean de Jandarmi Botoșani și reprezentanți ai Asociației Județene a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending