Connect with us

Actualitate

NAȘTEREA DOMNULUI, prima zi de Crăciun. TRADIȚII și obiceiuri la români. Istoria sărbătorii și „umblatul cu Steaua”

Publicat

Publicitate

Biserica Ortodoxă sărbătoreşte pe 25 decembrie Naşterea Domnului Iisus Hristos, Crăciunul fiind cea mai importantă, dar şi cea mai iubită sărbătoare a românilor.

Nașterea Domnului Iisus Hristos a avut loc în urmă cu 2000 de ani într-o peşteră din Betleemul Iudeii. Atunci, împărat al Imperiului Roman era Octavian Augustus (27 î.d. – 14 d.Hr.) în timp ce guvernator al provinciei Siria, de care ţinea şi Iudeea, era Quirinius, iar rege în Iudeea era Irod Idumeul (37 î.d. – 4 d.Hr.).

Evenimentul Naşterii Mântuitorului s-a întâmplat către sfârşitul domniei lui Irod, fiind fixat de către Sfântul Dionisie Exiguul în anul 753 de la întemeierea Romei, de când se numără anii erei creştine.

Deasupra locului Naşterii Domnului din Betleem străjuieşte de peste 1600 de ani, biserica ctitorită de Sfânta Împărăteasă Elena, sec. IV.

Istoria Nașterii Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos

În relatările Sfintelor Evanghelii, aflăm istoria Nașterii Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Publicitate

Sfânta Fecioară Maria locuia în micul orăşel Nazaret. Bătrânul Iosif, logodnicul Fecioarei Maria, era un bărbat „drept“, după cuvintele Evanghelistului Matei, din neamul lui David.

Numele lui Iosif se traduce prin „Iahve să adauge”, iar meseria sa era aceea de dulgher. Se pare că locul de origine al lui Iosif era cetatea Nazaretului în care Iisus avea să copilărească. Deci, atât Iosif logodnicul, cât şi Sfânta Fecioară trebuiau să se înscrie în oraşul strămoşului David, adică în Betleem. Aici, nu au găsit nicăieri loc de adăpost pentru că veniseră foarte mulţi iudei originari din această localitate pentru a se înscrie la recensământul organizat de Imperiul Roman.

La ieşirea din Betleem, dincolo de poarta din spre miază-zi s-au oprit. Aici, au găsit o peşteră care slujea drept staul pentru vite. S-au adăpostit în acest loc, unde, în sărăcia cea mai desăvârşită, Sfânta Fecioară Maria a adus pe lume pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos.

Sfântul Evanghelist Matei istoriseşte de venirea magilor de la Răsărit cu aur, smirnă şi tămâie, de înşelarea lui Irod, de fuga în Egipt, de uciderea pruncilor, de întoarcerea de acolo după moartea lui Irod şi aşezarea în Nazaret. Toate acestea, pentru ca să dovedească marele adevăr că Iisus este Fiul lui Dumnezeu şi Răscumpărătorul cel vestit de proroci.

Naşterea lui Hristos este un eveniment istoric, pentru că se petrece într-o anumită epocă, pe vremea când în Imperiul Roman domnea Cezarul Augustus, iar în Iudeea guverna Irod. Sfinţii Evanghelişti insistă în accentuarea caracterului istoric al evenimentului, pentru că vor să arate că Hristos a fost o personalitate istorică, ceea ce înseamnă că a luat cu adevărat trup omenesc şi că întruparea nu a fost o presupunere sau o închipuire.

De Crăciun, sărbătorim Naşterea lui Hristos, dar în acelaşi timp, trăim faptele legate de Naştere şi în chip tainic, în inima noastră, pentru că atunci când vieţuim în Biserică, trăim şi suntem părtaşi la toate stadiile sfintei întrupări a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Primele documente despre sărbătoarea Naşterii Domnului le găsim din secolul al III-lea, în Istoria bisericească a lui Nichifor Calist, care a consemnat o tradiţie, potrivit căreia numeroşi creştini au ars de vii într-o biserică din Nicomidia, în care se adunaseră pentru a cinsti Naşterea Domnului. Acest eveniment a avut loc în perioada persecuţiilor împotriva creştinilor, iniţiate de împăraţii Diocleţian şi Maximian.

Sărbătoarea Naşterii Domnului

Cel dintâi praznic împărătesc cu data fixă, în ordinea firească (cronologică) a vieții Mântuitorului, este Nașterea, numită în popor și Crăciunul, la 25 decembrie, este sărbătoarea anuală a nașterii cu trup a Domnului Iisus Hristos.

Pare a fi cea dintâi sărbătoare specific creștină, dintre cele ale Mântuitorului, deși nu este tot atât de veche ca Paștile sau Rusaliile, a căror origine stă în legătură cu sărbătorile iudaice corespunzătoare.

Nașterea Domnului, considerată o sărbătoare de origine mai nouă decât Paștile

În mentalitatea creștină primitivă, moștenită de la lumea veche, accentul se punea pe ziua morții și a învierii divinităților adorate, iar nu pe ziua nașterii lor. De aceea, cultul Mântuitorului în Biserica primară era concentrat mai tot în jurul morții și al învierii Sale. Calendarele creștine păstrează de asemenea în amintirea posterității, nu datele nașterii mucenicilor și ale Sfinților, ci datele morții lor.

De aceea, Nașterea Domnului este considerată în general ca o sărbătoare de origine mai nouă decât Paștile. Vechimea ei se poate urmări retrospectiv în documente până pe la sfârșitul secolului III, când – după o tradiție consemnată de istoricul bizantin Nichifor Calist – pe timpul prigoanei lui Diocletian și Maximian, o mare mulțime de creștini au pierit arși de vii într-o biserică din Nicomidia, în care ei se adunaseră să prăznuiască ziua Nașterii Domnului.

Nașterea Domnului, serbată la început pe 25 decembrie și 6 ianuarie

Deși sărbătorită în toată lumea creștină, totuși, la început era deosebire între creștinii din Apus și cei din Răsărit, în ceea ce privește data acestei sărbători.

Astfel, în Apus, cel puțin de prin sec. III, Nașterea Domnului se serba, ca și azi, la 25 decembrie, potrivit unei vechi tradiții, după care recensământul lui Cezar August, în timpul căruia Sf. evanghelist Luca ne spune că s-a întâmplat Nașterea Domnului, a avut loc la 25 decembrie 754 ab Urbe condita (de la fundarea Romei). După Sf. Ioan Gură de Aur, tradiția aceasta este foarte veche la Roma și acolo, spune el, Nașterea Domnului s-ar fi serbat de la început la 25 decembrie. Cam același lucru afirma, puțin mai târziu, și Fericitul Ieronim, într-o cuvântare ținută de el la Ierusalim, în ziua de 25 decembrie; convingerea că în această zi S-a născut Hristos, spune el, este veche și universală.

De asemenea, după Fericitul Augustin, consensul Bisericii fixează ziua nașterii Domnului în ziua a opta a calendelor lui ianuarie (25 decembrie).

Dar ceea ce este sigur este că în Răsărit, până prin a doua jumătate a secolului IV, Nașterea Domnului era serbata în aceeași zi cu Botezul Domnului, adică la 6 ianuarie; această dublă sărbătoare era numită în general sărbătoarea Arătării Domnului. Practică răsăriteana se întemeia pe tradiția că Mântuitorul S-ar fi botezat în aceeași zi în care S-a născut, după cuvântul Evangheliei, care spune că, atunci când a venit la Iordan să Se boteze, Mântuitorul avea ca la 30 ani.

De fapt însă, atât în Orient cât și în Occident Nașterea Domnului a fost serbată de la început la aceeași dată, în legătură cu aceea a solstițiului de iarnă, numai că orientalii au fixat-o, după vechiul calcul egiptean, la 6 ianuarie, pe când Apusul, în frunte cu Roma, a recalculat-o, fixând-o în funcție de data exactă la care cădea atunci solstițiul, adică la 25 decembrie.

Se consideră că sărbătoarea Nașterii s-a despărțit pentru prima dată de cea a Botezului, serbându-se la 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379, când Sf. Grigorie de Nazianz a ținut cu acel prilej celebra predica festivă, care va servi mai târziu că izvor de inspirație imnografului Cosma de Maiuma la compunerea canonuluf Nașterii („Hristos Se naște, slăviți-L! Hristos din ceruri, întâmpinați-L !…”).

Peste câțiva ani, se introducea data de 25 decembrie, pentru prăznuirea Crăciunului, și la Antiohia, după cum dovedește Omilia la Nașterea Domnului, ținută la Antiohia de Sf. loan Gură de Aur în 386, și amintită mai înainte. În Constituțiile Apostolice, redactate spre sfârșitul, secolului IV, Nașterea Domnului e numărata că cea dintâi dintre sărbători, recomandându-se serbarea ei la 25 decembrie, iar în alt loc e amintită ca o sărbătoare deosebită de cea. a Epifaniei. Cu timpul, și anume prin prima jumătate a secolului V, ziua de 25 decembrie că dată a sărbătorii Nașterii a fost introdusă și în Biserica Alexandriei, apoi în cea a Ierusalimului, generalizându-se astfel în creștinătatea răsăriteană. Numai armenii serbează încă până astăzi Nașterea Domnului tot la 6 ianuarie (odată cu Botezul Domnului), ca în vechime.

Nașterea Domnului, fixată pe 25 decembrie, în legătură cu fenomenele naturii

La fixarea zilei de 25 decembrie că dată a sărbătorii Nașterii Domnului, s-a avut în vedere probabil și faptul că mai toate popoarele din antichitate aveau unele sărbători solare care cădeau în jurul solstițiului de iarnă (22 decembrie), sărbători care erau împreunate cu orgii și petreceri desantate și pe care Crăciunul creștin trebuia să le înlocuiască.

Biserica a vrut să contrapună o sărbătoare creștină mai ales cultului lui Mitra, zeul soarelui, cult de origine orientală, care prin sec. III făcea o serioasă concurenta creștinismului, îndeosebi în rândurile armatei romane, și a cărui sărbătoare centrală cădea în jurul solstițiului de iarnă (22-23 decembrie), ea fiind privită ca zi de naștere a zeului Soare, învingător în lupta contra frigului și a întunericului, și Ziua de naștere a Soarelui nebiruit, pentru că de aici înainte zilele încep să crească, iar nopțile să scadă. Opinia generală a liturgistilor și istoricilor apuseni este că ziua de naștere a zeului Mitra (sărbătoare introdusă la Roma de împăratul Aurelian la 274) ar fi fost astfel înlocuită cu ziua de naștere a Mântuitorului care fusese numit de prooroci „Soarele Dreptății” și „Răsăritul cel de sus” și pe Care bătrânul Simeon îl numise „Lumina spre descoperirea neamurilor”, iar apoi El însuși Se numise pe Sine „Lumina lumii”.

Este însă posibil ca adevăratul raport cronologic dintre aceste două sărbători să fie invers, adică va fi existat mai întâi sărbătoarea creștină a Nașterii lui Iisus la 25 decembrie, iar introducerea de către Aurelian a sărbătorii păgâne a lui Mitra la 274 să fi constituit o încercare neizbutită de a înlocui sărbătoarea creștină, mai veche.

Tot în legătură cu fenomenele naturii erau și sărbătorile de iarnă ale romanilor, că Saturnaliile (sărbătoarea lui Saturn) și Juvenaliile (sărbătoarea tinerilor sau a copiilor), care cădeau cam în același timp.

De aceste sărbători ale strămoșilor noștri romani erau legate o mulțime de datini și obiceiuri vechi, pe care poporul nostru le păstrează până azi, dar le-a pus în legătură cu Nașterea Domnului și le-a împrumutat sens și caracter creștin, că de exemplu: colindele, sorcova, plugușorul s.a., la care cu timpul s-au adăugat și altele, de origine și concepție pur creștină, că : Vicleiemul, Irozii, Steaua s.a., care fac din sărbătoarea Crăciunului una dintre cele mai scumpe și mai populare sărbători ale Ortodoxiei românești.

Nu mai puțin se poate să fi contribuit la fixarea zilei de 25 decembrie că dată a Nașterii Domnului și o considerație simbolică, în legătură cu cursul anului solar. Deoarece Sf. Ioan Botezătorul a spus: „Aceluia (adică lui Iisus) se cade să crească, iar mie să mă micșorez”, s-a așezat sărbătoarea Nașterii lui la 24 iunie (momentul solstițiului de vară, când zilele încep să descrească), iar Nașterea Mântuitorului la 25 decembrie, adică după solstițiul de iarnă, când zilele încep să se mărească.

Sărbătoarea Nașterii Domnului reglementează un ciclu important de sărbători cu date fixe

Odată fixată la 25 decembrie, sărbătoarea Nașterii Domnului a atras după sine revizuirea și deplasarea sau fixarea datelor unui șir întreg de alte sărbători, în general mai noi, care stau în dependență cronologică de ea, și anume: Tăierea-împrejur a Domnului, întâmpinarea Domnului, Bunavestire și Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, etc.

Totodată, în legătură cu marele praznic, au luat naștere în calendarul răsăritean pomenirile unor sfinți mai importanți din Vechiul și din Noul Testament, grupate înainte și după data Nașterii Domnului (ca de ex: cele două duminici dinaintea Nașterii și cea de după Naștere), a căror vechime e atestata încă din sec. IV.

Sărbătoarea Nașterii a devenit astfel al doilea punct cardinal al anului bisericesc, după Sfintele Paști.

După cum dată Paștilor guvernează întreg ciclul sărbătorilor cu data variabilă, tot așa Crăciunul reglementează un ciclu important de sărbători cu date fixe, presărate în tot cursul anului bisericesc.

Nașterea Domnului, prăznuită cu mare solemnitate

În ceea ce privește modul sărbătoririi, ziua Nașterii Domnului, fiind privită ca una dintre cele mai mari sărbători creștine, era prăznuită cu mare solemnitate. În ziua precedentă se ajuna (obicei existent încă din sec. IV), se făcea slujbă în cadrul căreia se botezau catehumenii, ca și la Paști și la Rusalii, și se citeau Ceasurile mari sau împărătești, numite așa pentru că la Bizanț luau parte la ele și împărații, iar la noi domnitorii cu toată curtea lor.

Tot în ajun, slujitorii Bisericii (preoții și cântăreții) umblau, ca și azi, cu icoana Nașterii pe la casele credincioșilor, pentru a le vesti măritul praznic de a doua zi.

Cu timpul, s-a instituit și postul Crăciunului, ca mijloc de pregătire sufletească pentru întâmpinarea sărbătorii.

Ziua sărbătorii însăși era zi de repaus; până și sclavii erau scutiți în această zi de corvezile obișnuite.

Erau oprite, prin legi civile, spectacolele și jocurile de teatru și cele din palestre și circuri.

Era interzisă, de asemenea, plecarea genunchilor, atât în ziua Nașterii cât și în tot timpul până în ajunul Bobotezei, regulă pe care, în virtutea tradiției, o păstrează până astăzi cărțile noastre de slujbă.

Obiceiul colindatului

Sărbătoarea Crăciunului este începutul perioadei cu cele mai frumoase obiceiuri populare din tot ciclul anului calendaristic. În general, repertoriul folcloric al Crăciunului este asemănător pe tot cuprinsul țării. Totuși, unele obiceiuri specifice anumitor zone și regiuni, cu elemente particulare interesante, dau un colorit variat datinii.

În principal, obiceiurile gravitează în jurul colindatului, obicei străvechi, care la noi coboară până în vremea daco-romană, de unde, trecând prin veacuri, s-a îmbogățit tematic și artistic și a ajuns ca astăzi să fie un fenomen de suflet românesc, de măiestrie artistică și de credință.

Cu „Steaua”, cu „Vicleimul” sau „Irozii”, cu „Moș Crăciun” sau numai constituiți în cete, pe vârste, colindătorii vestesc ca Magii din Evanghelie ori ca păstorii Betleemului: „Astăzi s-a născut Hristos”. Ca și în vechime, Crăciunul este așteptat cu nerăbdare și bucurie de toată lumea. Aproape că nu există sat la noi unde să nu se colinde.

În Moldova și Bucovina se cântă numai textele de colindă, în timp ce în Transilvania se cântă și alte poezii populare. Chiar și „Miorița” se colindă. Nicolae Boboc, în cartea sa „Motivul premioritic în lumea colindelor” (1985), demonstrează faptul că imaginile baladei sunt frecvent întâlnite în colindele maramureșene.

Create ca expresie a credinței primite prin predică încă din epoca apostolică, când în ținuturile dunărene s-a răspândit creștinismul propovăduit după tradiție de Sfântul Apostol Andrei, și de la el prin misionarii greci și daco-romani, colindele sunt tocmai prelucrarea în spirit popular a învățăturii creștine evanghelice, receptarea liberă a ideilor și reproducerea lor într-o imagistică nouă, îmbogățită de credințele poporului. Ele vorbesc despre Mântuitorul Iisus Hristos ca om, ca Dumnezeu, ca Fiu al Tatălui ceresc, Mântuitor, Răscumpărător ș.a., chipul său fiind înfățișat în imagini multiple și variate.

Deși au un pronunțat caracter hristocentric, colindele au primit și teme noi, legate de aspecte ale vieții sociale și spirituale românești. În acest fel, unele colinde au un caracter liric, altele au, prin contaminare, un pronunțat accent de baladă.

O seamă de colinde sunt inspirate din teme laice. Așa se face că avem colinda ‘de cerb’, ‘de fecior’, ‘de fată’, ‘Ziurel de ziuă’ sau ‘colindul curților’, cum este ‘La poartă la Ștefan Vodă’. De asemenea, în unele zone, colindătorii poartă măști sau recuzită asemănătoare cu obiceiurile de Anul Nou, ceea ce ne duce cu gândul la Calendele romane, care au supraviețuit la noi, nu în colindă, ci în obiceiurile și alaiurile urătorilor.

Obiceiul colindatului este mai puternic în Transilvania și Moldova. Aici, se reunesc cete de diferite vârste, care umblă, după datină, în seara Ajunului, chiar toată noaptea, și cântă pe la casele sătenilor, vestindu-L pe Hristos, asemenea primilor creștini.

„Umblatul cu Steaua”

Dorința creștinilor de a reproduce scene de la Nașterea Mântuitorului, ca venirea Magilor după steaua călăuzitoare, a dat naștere la „Umblatul cu Steaua”.

Textele de stea relatează despre drumul Magilor până la Betleem și închinarea lor cu daruri: aur, smirnă și tămâie (aurul simbolizează demnitatea împărătească, smirna – suferință, tămâia – jertfă).

Steaua, confecționată asemenea astrului divin (uneori este foarte mare), cu icoană pusă în mijloc, este purtată în față de cetași. Toți colindă într-un glas în fața gazdelor, iar în final le urează sănătate și prosperitate. În general, „Steaua” se detașează, în tradiție, de colinda propriu-zisă. Textele specifice sunt cunoscute cu numele de „cântece de stea” și sunt tipic religioase.

În Bucovina, de Crăciun, colindă mai mult fetele mici, flăcăii și femeile măritate, iar fetele mari așteaptă acasă colinda flăcăilor. După ce cântă la fereastră, aceștia intră în casă, unde sunt cinstiți de gazdă.

„Irozii”, „Moș Crăciun”, „Neața”

Pe lângă colindatul propriu-zis, se joacă și piese inspirate de evenimentul Nașterii Domnului. De un pitoresc aparte este piesa „Irozii” sau „Vicleimul” – reproduce întâlnirea Magilor cu regele Irod și conflictul pe tema aflării Noului Împărat, vestit de steaua care li s-a arătat la răsărit. Transpusă din misterele medievale în mediul popular, piesa a circulat până în vremea noastră și păstrează, frecvent, caracterul de dramă liturgică.

„Vicliemul” sau „Irozii” este datină prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un cioban.

La fel de întâlnită este piesa „Moș Crăciun”, care însoțește în multe părți colinda și reproduce legendara întâlnire a Maicii Domnului cu bătrânul Crăciun (personaj apărut în antichitatea creștină, după un motiv apocrif elen și transmis prin influența tradiției slave la noi, unde a dobândit o mare popularitate).

În Gârbovi, Ilfov, cu o seară înainte de Ajun, se umblă cu „Neața”, iar în ziua de Ajun, cu colinda „Bună dimineața”. Tot aici se întâlnesc colinde speciale pentru băieți și colinde pentru fete.

Tradiții şi obiceiuri de Crăciun, la români

În dimineaţa de Crăciun e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi de boli şi plin de bani.

După Crăciun să nu mai fie lăsaţi copiii să mai zică colindatul, că „fac bube”.

La masa de Crăciun este de bun augur să ascultăm colinde, cântece ritualice de belșug, de rodire a ogoarelor și de armonie în relațiile interumane.

Să mâncăm pește la micul dejun pentru a fi sprinteni tot anul

Pentru ca sporul casei să nu se risipească, negustorii și oamenii de afaceri împlinesc un ritual: din ziua de Crăciun ei încep să noteze într-un caiet seria banilor cheltuiți în fiecare zi, potrivit acasa.ro. În timp, s-a constatat ca prin acest obicei, gospodarul nu mai face cheltuieli neprogramate și paguba fuge din căminul său.

Floarea Crăciunului

Potrivit tradiției, în ziua de Crăciun este bine să ne împodobim locuința cu flori roșii (Floarea Crăciunului și Cactusul de Crăciun) lși coronițe din ramuri de brad. Aceste vegetale de culoare roșie și verde inspiră membrilor familiei gânduri bune, armonie și păstrează sentimentele de dragoste în familia noastră.

Prima persoana care ne calcă pragul trebuie să fie un bărbat brunet

Acest oaspete aduce norocul în casă și în viața noastră. Tradițiile strămosești ne învață să evităm să primim în casa noastră un bărbat roșcat pentru că tot anul ne vom confrunta cu necazuri cauzate de intrigi și de abuzuri de tot felul.

Cununa de vâsc, un măr și dușul de dimineață

Ca să atragi bunăstarea, norocul și sănătatea, trebuie să faci în așa fel încât să nu-ți lipsească din casă frumoasa Crăciuniță și cununa de vâsc. Mănâncă măcar un măr în prima zi de Crăciun, ca să ai parte de sănătate tot anul viitor.

Ca să ai trupul plăcut mirositor în anul ce va să vină, fă-ți baie în prima zi de Crăciun.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

sursa: basilica.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Printre lacrimi, psalmi și lanțuri: Când Dumnezeu intră în celulă. Interviu cu părintele capelan Sergiu Brașoveanu, Penitenciarul Botoșani

Publicat

Publicitate

La Penitenciarul Botoșani, într-un spațiu în care libertatea fizică lipsește, dar unde căutarea de sens e mai vie ca oricând, părintele Sergiu Brașoveanu slujește de un an ca preot capelan. Între ziduri groase și suflete apăsate, el e chipul unei Biserici care nu judecă, ci mângâie, care nu întreabă „Ce-ai făcut?”, ci „Unde ți-e sufletul?”. Am stat de vorbă cu părintele despre ce înseamnă să aduci lumina credinței acolo unde pare că totul e pierdut. Ce am descoperit? O misiune adâncă, plină de lacrimi, dar și de nădejde.

 

Interviu cu părintele capelan Sergiu Brașoveanu, Penitenciarul Botoșani

La un an de slujire între ziduri de durere și nădejde

Un an în mijlocul celor marginalizați

Rep. Părinte, ați împlinit un an de slujire în Penitenciarul Botoșani. Ce v-a schimbat cel mai mult în această perioadă?

Pr. S.B: Un an. Da. Să știți că din punctul meu de vedere, în detenție, timpul curge mai dens, fiecare an petrecut aici, chiar de cei care lucrează în instituția aceasta, se resimt ca doi ani. Provocări, responsabilități serioase, activități de reintegrare (moral-religioase) diverse, stres, oboseala, toate acestea își spun cuvântul într-un an. Nu știu dacă m-a schimbat ceva, dar cu siguranță am învățat să nu judec dupa copertă, să ascult mai mult și să apreciez libertatea și familia mea.

Rep. : Care a fost cea mai grea zi  din acest an? Dar cea mai luminoasă?

Publicitate

Pr. S.B: Cea mai grea! A venit un tânar, slabuț, mic de statură, să mă roage dacă vreau să îl trec pe lista de audiții pentru grupul coral. Am aflat atunci ca executase deja o pedeapsa privativă de libertate de 18 ani și are o condamnare PE VIAȚĂ. Atât a zis: Poate găsesc cumva un scop să mai trăiesc. Restul a fost doar regret și tăcere.

Cea mai luminoasă! Închipuiți-vă curtea penitenciarului în Noaptea de Înviere cu 150 de deținuți, fiecare cu lumânarea aprinsă, cântând: Hristos a Înviat ! Este ceva ce nu poate fi descris în cuvinte.

Rep.: Ce ați învățat despre suferință și despre om în acest timp?

Pr. S.B:  Că omul e mai mare decât greșeala lui. Și că suferința, deși nu o căutăm, poate deveni o poartă spre Dumnezeu dacă o trăim cu nădejde și nu cu revoltă. Suferința cu răbdare,dragoste  și credință în Cel răstignit pentru mântuirea noastră.

Chemarea spre o preoție mai adâncă

Rep.: Cum a fost pentru dumneavoastră momentul în care ați spus „Da” acestei misiuni? Ați avut vreo ezitare?

Pr. S.B: Am avut teamă, da. Frica de necunoscut, de propriile mele limite, de prejudecățile mele. Dar rugăciunea mea a fost și va fi mereu : Doamne Sfinte, Tată milostive, dăruiește-mi ce îmi este de folos , facă-se voia Ta, nu după cum voiesc eu, ci după cum voiești Tu, viața mea o pun în mâinile Tale, călăuzește-mi pașii, învață-mă voia Ta, întărește-mă, ajută-mă să ajut !

Rep.: Este această slujire mai grea sau, poate, mai profundă decât cea de la o parohie?

Pr. S.B: Sunt provocări și situații critice, limită, pe care nu la întâlnești la o parohie. Consider că slujirea într-un penitenciar  nu are aceeași formă și ritm ca în mijlocul unei comunități libere. În penitenciar, preotul trăiește zilnic într-un spațiu marcat de izolare, suferință, vinovăție, disperare, aducând acolo un strop de lumină, iertare și speranță. El este intermediarul între  om și Dumnezeu, într-un loc unde timpul se scurge altfel și unde sufletul omului este rănit, frânt, descurajat sau îl descoperă pe Dumnezeu.

 

Rep.: Ați simțit vreodată că Dumnezeu e mai aproape între gratii decât în libertate?

Pr. S.B: Dumnezeu este pretutindeni, dar omul Îl simte diferit, Îl percepe pe Hristos în funcție de starea interioară, de suferință, de singurătate sau de căutarea sinceră a schimbării vieții. Sfântul Siluan Athonitul avea o expresie : „Ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui “! Este foarte interesant paradoxul suferinței : în durere, Dumnezeu, se simte mai fierbinte, mai aproape. În concluzie , setea inimii și rugăciunea sinceră sunt două elemente esențiale și în detenție și în libertate, Dumnezeu este la fel și într-un penitenciar și într-o biserică sau spital. În inima celui căzut și care caută sincer iertarea, aici este întâlnirea sufletului cu Dumnezeu.

Despre sufletul celui închis

Rep.: Ce fel de rugăciuni se rostesc în penitenciar? Ce cuvinte au cea mai mare greutate acolo?

Pr. S.B:  Rugăciunile aici sunt de mai multe feluri : rugăciunile zilnice , acatiste, paraclise, rugăciuni pentru cei aflați în închisori și rugăciunile de pocăință, de exemplu Psalmul 50- „fărădelegea mea o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea” nu este teorie, ci realitate dureroasă.

Cuvintele care au cea mai mare greutate cred că sunt: nădejde,dragoste,iertare,sinceritate,dreptate,milă, încredere, căință, familie, libertate.

Rep: Cum se spovedește un om care poate nu a mai vorbit sincer cu nimeni de ani de zile?

La început, cu frică, curiozitate, neîncredere. Apoi, când simte că nu e judecat, se deschide. Am văzut oameni care nu s-au spovedit niciodată  și au plâns la prima spovedanie ca niște copii. Acolo începe vindecarea.

Puteți împărtăși un moment în care ați simțit cu toată ființa că Hristos lucrează acolo, în tăcere?

Am văzut un om, tatuat cu simboluri ale urii, care, după luni de tăcere, a cerut să aprindă o lumânare pentru mama lui. A fost o lumânare cât o rugăciune de-o viață. Am știut atunci că Hristos trecuse pe acolo.

Lacrimi, iertare și nădejde

Rep: Ați asistat la convertiri sincere? Ce le dă acestor oameni curajul de a începe din nou, măcar în inima lor?

Pr. S.B:  Da, convertiri reale, nu doar emoționale. Curajul le vine din faptul că, pentru prima dată, sunt ascultați fără să li se pună etichete. Le spun mereu: „Tu nu ești fapta ta. Ești mai mult.Fă un pas și Hristos va face restul”

Rep.: Cum vorbiți despre iertare cu un om care poartă poate o viață întreagă de vinovăție?

Pr. S.B: Le vorbesc despre Hristos care a stat între doi tâlhari. Unul a fost primul sfânt. Le spun că niciun păcat nu e mai mare decât dragostea Lui.Le amintesc despre slăbiciunile unor oameni mari : Moise nu era îndemânatic la vorbe ci era gângav, Mariam și Aaron erau bârfitori, Ghedeon nu avea încredere, Iona a fugit de Dumnezeu, David avea o aventură amoroasă, Noe s-a îmbătat , Pavel era complice la crimă, Marta se îngrijea peste măsură de multe, Zaheu era mic de statură, Toma era necredincios iar Petru se leapădă de Hristos. Ideea este următoarea: cei desăvârșiți nu sunt aleși de Dumnezeu, ci El îi desăvârșește pe cei aleși.

Rep: Există o formă de libertate pe care acești oameni o găsesc chiar în închisoare?

Pr. S.B:  Da. Libertatea interioară. Am văzut oameni închiși în celulă, dar cu inimile deschise și împăcate. Și am văzut oameni în libertate, dar robiți de mândrie, ură sau frică.

 

Biserica în închisoare

Rep: Cum arată o slujbă în penitenciar? Ce simboluri sau momente sunt resimțite altfel decât într-o biserică obișnuită?

Capela din penitenciar a auzit multe rugăciuni , a alinat multe suflete deznădăjduite. Când se rostește:
Sfinte Dumnezeule ,Tatăl nostru , Crezul,  toată biserica se cutremură, la rostirea acestor rugăciuni împreună.

Rep: Cât de mult se schimbă un om în timp, dacă își așază viața pe temelia credinței?

Pr. S.B: Se schimbă vizibil. Se vede în ochi, în felul cum vorbesc, cum stau, cum își cer iertare. E o metanoie care începe din suflet și se vede în gesturi simple, Hristos își face simțită prezența și iubirea într-o inimă curată, sinceră, smerită și curajoasă.

Rep.: Cum este privită Biserica de către personalul penitenciarului? Se simte o lucrare în echipă?

Pr. S.B:  Da, sunt oameni dedicați , răbdători, credincioși, care înțeleg că reeducarea fără inimă nu e posibilă. Ne sprijinim reciproc. În momente grele, am simțit că suntem o echipă în slujirea binelui. Domnul director al Penitenciarului, comisar-şef de poliție penitenciară, Dumitru-Daniel  PÎNZARIU, m-a sprijinit , m-a înțeles și m-a ghidat, diplomat, elegant și într-o manieră demnă de funcția domniei sale. Colegii din departamentul Reintegrare Socială au colaborat și m-au ghidat în tot acest an. Da, se simte o lucrare în echipă.

 Mărturii și semne ale harului

Rep: Ați primit vreo scrisoare, o mărturisire, un gest de recunoștință care v-a atins sufletul în mod special?

Pr. S.B:  Oh, da , am o poezie de la un deținut (H.R.) care m-a emoționat !

„Părinte, ne-ați adus lumină”

Poezie de recunoștință din partea celor privați de libertate

Într-un loc cu uși de fier,

Unde tăcerea doare,

Ați intrat cu pasul blând,

Ca o rază salvatoare.

Nu ne-ați întrebat trecutul,

Nici ce vină ne apasă,

Ci ne-ați spus că-n ochii Cerului

Fiecare are casă.

Ne-ați vorbit cu glas de pace

Despre iertare și început,

Despre cruce, despre lacrimi

Și un Dumnezeu tăcut.

Ați pus psaltirea peste ziduri,

Ați dus lumina-n întuneric,

Și-am simțit că-n inimi grele

Arde iar un dor puternic.

Când greșeala ne apasă

Și ne simțim fără rost,

Ați rostit: „Nu-i niciun suflet

Pe care Domnul să-l fi pierdut.”

Ne-ați primit fără mândrie,

Ca un frate, nu părinte,

Și din palma unei rugi

Ne-ați dat cerul, lin și blând, din cuvinte.

Părinte Sergiu, vă știm chipul –

Nu din cărți sau din altar,

Ci din timpul ce ni-l dați

Fără frică, fără zar.

Și vă mulțumim, în taină,

Pentru tot ce semănați:

Credință vie, nu vorbe goale,

Speranță în oameni… schimbați.

🕊️ Cu respect, recunoștință și suflete deschise,

Cei care încă așteaptă libertatea, dar au găsit credința.

Rep.: Sunt oameni care, după ce ies din penitenciar, continuă legătura cu Biserica? Ați primit vești de la ei?

Pr. S.B:  Da, unii au venit la biserică în libertate, la hramul capelei , Ziua porților deschise. Cei care au s-au apropiat cu sinceritate de Capela Penitenciarului , au rămas cu o emoție aparte, nu uită.

Rep: Care este imaginea care v-a rămas întipărită cel mai puternic în inimă după acest prim an de misiune?

Un tânăr îngenuncheat  în capela penitenciarului, fără cuvinte, doar cu fața în palme, care mă ruga să îl las să se roage lângă icoana Maicii Domnului , deoarece tatăl său tocmai decedase, fiind răpus de o boală crudă, aceeași boala care l-a doborât și pe tatăl meu. Am fost în locul lui cu ceva timp înainte, știu durerea, știu disperarea, știu plânsul,știu necazul lui. Trebuia să-l spijin și să-l alin, când inima mea era la fel de frântă, la acest capitol. Greu! Doctore, vindecă-te pe tine însuți !

Reflecții personale

Rep: Ce faceți atunci când vă apasă durerea pe care o preluați de la alții? Unde vă regăsiți pacea?

Pr. S.B: Nu uit cât bine mi-a făcut Dumnezeu, mulțumesc mereu pentru familie, pentru binecuvântarea de a sluji ca preot. Pacea sufletească o regăsesc în bucuria celor din jurul meu, în faptele bune, liniștea familiei și armonia naturii din Ceahlău, Rarău, Durău.

Rep: Cum vă rugați pentru ei? Aveți o rugăciune care v-a devenit scut și lumină?

Pr. S.B: Mă rog din toată inima mea și din tot sufletul meu, cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste, cu iubire pentru toți care lucrează în această instituție, pentru cei care sunt privați de libertate, pentru familiile celor custodiați aici.

Rostesc des rugăciunea inimii, pe care o recomand și în scaunul spovedaniei, împreună cu un metanier:

„Doamne Iisuse Hristoase,Fiul lui Dumnezeu,miluiește-mă pe mine păcătosul” și rugăciunea: „Doamne, Doamne, caută din cer şi vezi şi cercetează via aceasta pe care a zidit-o dreapta Ta, şi o desăvârşeşte pe ea!”

Rep: Dacă ați putea transmite un gând celor din afară despre cei dinăuntru, ce le-ați spune?

Pr. S.B: Dragii mei ,nu uitați că darul vostru cel mai de preț nu este doar aerul curat sau mersul nestingherit pe străzi, ci libertatea inimii – libertatea de a iubi, de a ierta, de a trăi frumos și conștient. Aici, între gratii, am văzut oameni care și-au pierdut totul – familie, demnitate, încredere – și totuși, în întunericul lor, au găsit lumina lui Dumnezeu. Am asistat la convertiri sincere, la lacrimi care spală sufletul, la căințe mai adânci decât multe rugăciuni rostite în biserici. Vă spun cu durere și cu dragoste: nu așteptați ziduri și lanțuri ca să vă amintiți de ce e cu adevărat important. Trăiți-vă libertatea ca pe o șansă de a deveni oameni buni, nu doar liberi. Rugați-vă pentru cei care greșesc, nu-i disprețuiți. Unii dintre ei plâng mai sincer în fața lui Dumnezeu decât mulți oameni din lume. Și nu uitați: oricare dintre noi, oricât de „corect” ar trăi, poate cădea. Diferența nu o face trecutul, ci ceea ce alegem să devenim din clipa aceasta.

Fiți buni. Fiți recunoscători. Fiți aproape de Dumnezeu. Căci, deși gratiile pot separa trupurile, numai indiferența și mândria ne separă cu adevărat sufletele!

Rep.: Ați fondat un cor de deținuți. Ce au simțit acești oameni în momentul în care au început să cânte în biserici?

Pr. S.B: Ca să fiu sincer,corul era deja fondat de părintele Marcu Florin, fostul preot capelan al Penitenciarului Botoșani, eu am continuat munca părintelui. Membrii corului se schimbă mereu, deci mereu este de muncit. Persoanele private de libertate care participă la această activitate corală au experimentat emoții noi, sensibile, trăiri unice. Sunt o mică familie. Eu țin tare mult la ei, apreciez seriozitatea, ascultarea, munca și sinceritatea în grupul coral.

Rep.: Se poate transforma muzica într-un drum spre iertare?

Pr. S.B: Da, muzica religioasă poate deveni — și adesea devine — un adevărat drum de iertare, pentru că atinge sufletul acolo unde cuvintele obișnuite nu mai ajung. Iată cum și de ce:

Muzica atinge inima direct.

Muzica religioasă nu este doar artă. Este rugăciune cântată. Ea trece dincolo de rațiune și pătrunde în straturile profunde ale sufletului, acolo unde zac vinovăția, rușinea, dorul de Dumnezeu sau nevoia de iertare.

În momente de frângere, un glas blând care intonează „Doamne miluiește” poate face mai mult decât o predică întreagă. Creează un spațiu de liniște și conștientizare

Într-o lume zgomotoasă, grăbită și tensionată, muzica religioasă creează un loc sacru în inima omului, unde acesta poate reflecta, se poate pocăi, și poate auzi, uneori pentru prima dată, vocea conștiinței.Această liniște este începutul iertării — căci nu te poți ierta nici pe tine, nici pe alții, dacă nu te oprești din alergare.

Leagă sufletul de Dumnezeu

Cântările bisericești — fie ele psaltice, pricesne sau simple rugăciuni puse pe melodie — sunt punți între sufletul omului și Dumnezeu. Ele trezesc dorul de cer, nostalgia pentru puritate și sinceritate. Și în acest dor, începe drumul spre iertare.

Te unește cu ceilalți

Când cânți într-un cor, într-o strană sau chiar singur într-o celulă, nu ești niciodată singur. Muzica religioasă creează comuniune, fraternitate. În acea legătură, omul învață iarăși să iubească și, mai ales, să ierte.

E o formă de spovedanie tainică

Mulți oameni nu au curajul să spună cu voce tare: „Am greșit”. Dar pot cânta sau asculta o pricesnă care spune exact asta:

„M-am îndepărtat de Tine, Doamne, dar Tu nu m-ai părăsit…”

În acea lacrimă născută dintr-o melodie sinceră, începe vindecarea.

Rep.: Ce înseamnă, pentru ei, o zi de sărbătoare – Crăciunul, Paștele – trăită în închisoare?

Pr. S.B: Pentru un deținut, ziua de Crăciun sau Paște în închisoare nu este doar o sărbătoare religioasă, ci o experiență profund emoțională, uneori dureroasă, alteori eliberatoare. Ea capătă un sens diferit față de cum este trăită în libertate, tocmai pentru că lipsește ceea ce contează cel mai mult: familia, apropierea, libertatea de a alege.În ziua de Crăciun sau Paște, dorul devine aproape fizic. Fiecare colind, fiecare miros de cozonac adus în pachet, fiecare imagine a familiei vine ca un ecou dintr-o lume pierdută.Deținutul simte mai acut decât oricând ce înseamnă să fii departe de cei dragi, iar tăcerea celulei amplifică acest gol.În lipsa meselor festive și a alergăturii specifice sărbătorilor în libertate, sărbătorile devin un timp de conștiință.Crăciunul – Nașterea lui Hristos – aduce aminte de nevinovăție, de copilărie, de iertare. Paștele – Învierea – oferă speranță de renaștere personală.Pentru mulți deținuți, acestea sunt zile în care plâng, se roagă, își scriu gândurile sau cer iertare, în gând sau în scris.Preotul din penitenciar are, în aceste zile, un rol esențial. El aduce nu doar o slujbă, ci prezența Bisericii în locul uitării.Spovedania, Sfânta Împărtășanie, o vorbă bună, un colind cântat împreună — toate acestea devin mângâieri de suflet și amintiri care pot schimba un om. Chiar și un mic gest – o lumânare, o icoană, un colind – capătă o greutate imensă între gratii.În timp ce lumea exterioară petrece, râde, se bucură, în penitenciar, bucuria este tăcută, adesea înăbușită de regrete. Dar tocmai în acest contrast, multe inimi se deschid cu sinceritate către Dumnezeu.Unii spun că au simțit pentru prima oară un Crăciun adevărat abia în detenție — nu cel cu cadouri și brad, ci cel cu lacrimi, rugăciune și iertare.

Rep.: În ochii celor de afară, acești oameni sunt adesea „cazuri pierdute”. Cum luptați cu prejudecățile?

Pr. S.B: Preotul de penitenciar nu slujește doar între zidurile reci ale închisorii, ci poartă o luptă nevăzută și în afara lor — cu prejudecățile celor din libertate, care adesea privesc misiunea lui cu suspiciune, indiferență sau chiar dispreț.Această luptă nu e una cu arme sau cuvinte tăioase, ci una tăcută, răbdătoare și profund evanghelică.Preotul din penitenciar își asumă o misiune nepopulară: să fie alături de oameni pe care societatea i-a respins. Mulți nu înțeleg de ce „merită” acești oameni sprijin spiritual.Dar preotul nu răspunde cu justificări, ci cu prezență tăcută, zi de zi, an după an. El arată că Evanghelia nu face selecții între cei „buni” și cei „păcătoși”. Așa, fără să ceară validare, dovedește că slujirea sa e autentică.Una dintre cele mai puternice forme de mărturie este omul schimbat. Când un deținut se întoarce la credință, se îndreaptă sincer, își asumă greșelile și devine un om nou, aceasta este o predică vie.Preotul nu răspunde direct prejudecăților, dar îi lasă pe cei transformați de Hristos să vorbească prin viața lor:

„Uite, omul acesta a fost acolo… și s-a ridicat.”

Preotul de penitenciar iese uneori în lume: în școli, în biserici, în conferințe. Acolo vorbește cu sinceritate despre misiunea sa, despre valoarea fiecărui suflet, despre cât de ușor putem cădea toți.

Prin dialog deschis, demontează prejudecăți de genul:

  • „Oamenii din pușcărie nu se mai pot schimba.”
  • „De ce se mai duce un preot acolo, oricum n-are rost.”

El nu condamnă, ci ajută oamenii să vadă dincolo de prejudecăți.

Rep.: Dacă ar fi să puneți într-o singură propoziție toată această experiență de până acum, care ar fi aceea?

Nu ar fi corect față de frații preoți de penitenciare, care au acumulat experiență serioasă, în pastorația din penitenciare, să afirm eu concluzii în urma “ experienței” mele vaste de 1 an.Vă invit pentru această întrebare, la un interviu peste ceva timp !

„Mare eşti Doamne şi minunate sunt lucrurile tale şi nici un cuvânt nu este îndeajuns spre lauda minunilor Tale!”

A consemnat Liliana Anuței

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Ghelasie de la Râmeț

Publicat

Publicitate

Pe la mijlocul veacului al XIV-lea, Mănăstirea Râmeț din munții Apuseni era cârmuită de râvnitorul spre cele sfinte starețul Ghelasie, care mai apoi a fost ales Arhiepiscop al Transilvaniei, fapt cunoscut dintr-o inscripție ce se găsește pe peretele care desparte naosul de pronaosul bisericii, în care se poate citi: „Scris-am eu mult greșitul robul lui Dumnezeu Mihul zugravul de la Crișul Alb în timpul Arhiepiscopului Ghelasie, anul 1377, 2 iulie, în zilele regelui Ludovic”.

Din tradiție se cunoaște că această mănăstire a fost prădată și părăsită în mai multe rânduri, fapt care explică și pierderea oricărui fel de act din care s-ar fi putut afla știri despre trecutul ei. Localnicii din Râmeț au păstrat totuși prin viu grai știrea potrivit căreia Sfântul Ghelasie a fost stareț aici, iar spre sfârșitul vieții a ajuns vlădică al românilor ardeleni.

Fiind Sfântul foarte smerit și ducând o viață aspră, s-au adunat în jurul lui mulți ucenici, care râvneau la viața lui îmbunătățită, având pe Sfântul pildă de urmat în viața călugărească. Mănăstirea avea pentru viețuitorii ei pământ, fânețe, unele la distanțe mari, cum era și cel de la Hopagi, situat între comuna Râmeț și Ponor, cam la 20 km departe de mănăstire. Aici își făceau ascultarea ucenicii Sfântului Ghelasie îndeletnicindu-se îndeosebi cu cositul fânului. Era un loc lipsit de apă, neaflându-se izvoare prin împrejurimi pentru potolirea setei ucenicilor săi, care găseau prilej de murmur și nemulțumire.

Odată ducându-se Sfântul Ghelasie la Hopagi să-i vadă pe ucenici ostenind, în arșița zilei, l-au întâmpinat toți cu plângere, arătându-și pe fețe tristețea că n-au apă de băut. Atunci Sfântul Ghelasie, rugându-se lui Dumnezeu fierbinte a atins pământul de sub o stâncă și îndată a izvorât apă curată, toți călugării stâmpărându-și setea. La vederea acestei minuni ucenicii, nu numai că s-au spăimântat, dar s-au și rugat de iertare pentru neliniștea avută și necredința arătată. De atunci și până astăzi, izvorul este cunoscut sub numele de Fântâna Vlădicii și credincioșii din satele străjuite de munții Apuseni și îndeosebi locuitorii de la Râmeț au în mare evlavie acest izvor de apă.†ƒ

După ce Sfanțul Ghelasie a săvârșit minunea, în drum spre mănăstire și-a dat obștescul sfârșit, în clipa aceea însă au sunat clopotele singure la șapte biserici din împrejurimi. Când asinul cobora cu Sfanțul de la Brădești spre mănăstire, în apropiere de Valea Uzii, urmele copitei au rămas săpate în piatră, putând fi văzute și azi. Când asinul a ajuns la mănăstire cu sfantul, din nou a rămas copita asinului imprimată pe lespedea de piatră din fața Bisericii vechi. După privegherea îndătinată, trupul Sfântului a fost îngropat lângă Biserica veche cu cântări de înmormântare fiind petrecut cu multă jale la locul de veșnică odihnă. A rămas în tradiție amintirea lui sfântă și mormântul presărat cu lumânări la fiecare dumnezeiască Liturghie de ucenicii săi care îi urmau pilda vieții și trăirii lui. Anii au trecut și secole de-a rândul vremea și-a lăsat urmele pe această biserică veche, iar locul mormântului cu trupul nu s-a mai știut.

În anul 1925, Mănăstirea a fost cuprinsă de furia pârâului Geoagiu, iar biserica veche după retragerea apei a rămas îngropată de aluviuni aproape doi metri. Dumnezeu a descoperit în chip minunat moaștele acestui nou odrăslit din neamul nostru. În timpul când biserica era împresurată de ape a ieșit la suprafață un cap de om care nu se depărta de altar ci plutind pe apă a ocolit biserica de trei ori și s-a așezat singur pe fereastra de la altar. Capul avea culoarea galbenă și răspândea o mireasmă bine plăcută. Tot în acea zi apele au mai scos la suprafață încă două capete. Preotul Barbu din Geoagiu de Sus, slujitor în acea vreme la mănăstire, a îngropat cu evlavia cuvenită cele trei cranii în partea dreaptă a bisericii vechi, păstrându-se în aceeași cinste tradiția Sfanțului Ghelasie.

Publicitate

În anul 1940 a venit la mănăstire un părinte călugăr de la Sfântul Munte Athos, de origine român ardelean din părțile locului și a redeschis mănăstirea. Văzând biserica îngropată, a înlăturat pietrișul și pământul aduse de ape, ridicând un zid de sprijin de piatră în jur. Călugării au observat că iarna în partea dreaptă a bisericii vechi, deși era zăpadă peste tot, într-un loc anumit, zăpada se topea, iar vara dispărea roua. Călugării dându-și seama că acesta este un semn, au săpat și au găsit cele trei cranii, pe care le-au spălat și le-au așezat în biserică după rânduiala mănăstirească.

În curând avea să se descopere în chip minunat capul Sfântului Ghelasie. O femeie cu numele Maria din Negrești-Oaș s-a îmbolnăvit de epilepsie și era atât de chinuită încât îi speria pe toți. Mergând pe la mănăstiri în țară și rugându-se i s-a arătat Sfântul Ghelasie poruncindu-i să meargă la mănăstirea Râmeț și acolo se va tămădui. Femeia nu știa unde este această mănăstire, dar călătorind și tot întrebând a aflat drumul spre Râmeț. Când a ajuns în apropiere de mănăstire, femeia a strigat cu glas mare: „Sfinte Ghelasie ajută-mă și mă scapă din necaz”. Călugării auzind și socotind aceste cuvinte un semn, s-au adunat în biserică și au înălțat rugăciuni, săvârșind Taina Sfântului Maslu. Cuviosul părinte stareț cu bogată trăire în viața călugărească a atins pe rând cele trei capete de femeia bolnavă. Când a atins de femeie capul Sfântului Ghelasie, aceasta îndată s-a tămăduit și au lăudat toți pe Dumnezeu Care s-a „făcut minunat întru sfinții săi. Femeia a mărturisit călugărilor cum i s-a arătat Sfanțul Ghelasie și i-a zis: „Eu sunt Ghelasie ocrotitorul Mănăstirii Râmeț”. Așa a apărut evlavia pentru Sfântul Ghelasie, maicile mai bătrâne din mănăstire dând mărturie că au cunoscut pe această femeie Maria, care se vindecase în chip minunat de către ocrotitorul obștii călugărești.

O altă femeie din satul Albina, județul Timiș venea des la Mănăstire pentru sfintele slujbe. Părintele stareț obișnuia ca la sfârșitul slujbei să țină capul Sfanțului pe o tavă pentru a primi închinarea credincioșilor. Acestei femei venindu-i un gând urât în minte se întreba: „Oare nu va mirosi urât capul Sfantului?” Și în clipa aceea i s-a umplut mâna dreaptă de un miros greu și nu-și mai putea face Sfânta Cruce. Dându-și seama de îndată că a greșit față de Sfanțul, și-a mărturisit păcatul față de toți credincioșii din biserică și se ruga plângând la Sfanțul s-o ierte de ceea ce a gândit. După mai multe rugăciuni femeia s-a făcut sănătoasă și n-a încetat să se roage Sfântului Ghelasie.

O altă minune s-a săvârșit cu un locuitor eretic din Cacova Aiudului, în părțile Albei, care era bolnav, suferind de paralizie. Auzind că se fac vindecări la Râmeț prin Sfântul Ghelasie și prin izvorul de sub Sfântul Altar, bolnavul a cerut să fie dus la mănăstire, făgăduind că se va lăsa de credința greșită și va reveni la ortodoxie, dacă se va face sănătos. Familia aducând pe cel paralizat la mănăstire, preoții i-au făcut Taina Sfanțului Maslu, l-au atins de capul Sfanțului, i-au dat apă din izvor să bea și îndată s-a făcut sănătos. A plecat acasă pe picioarele lui, și-a lăsat cârjele la biserica mănăstirii, el trecând cu toată familia la credința ortodoxă. Multe cârji erau lăsate de cei ce se vindecau și au fost păstrate până la o vreme în podul bisericii ca o dovadă a puterii tămăduitoare cu care Dumnezeu împodobise capul Sfântului Ghelasie.

Din capul Sfântului se răspândea în toată mănăstirea o mireasmă plăcută pe care o simțeau și maicile și credincioșii, care veneau la mănăstire mai ales în timpul nopții, la utrenie. Mireasma apărea des dar pentru scurtă durată. Vestea despre minunile săvârșite de Sfântul Ghelasie a ajuns în multe părți ale tării. De aceea și în zilele noastre, vin la mănăstire credincioși să audă cuvânt de învățătură și mai ales să primească vindecări de boale și neputințe prin mijlocirea Sfântului Ghelasie și prin izvorul de apă tămăduitoare care curge de sub piciorul Sfintei Mese din Sfântul Altar.

Pentru rugăciunile Sfanțului Ierarh Ghelasie și ale tuturor sfinților Tăi, Hristoase Dumnezeul nostru mântuiește-ne pe noi toți. Amin.

 

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO ȘTIREA TA: Bătaie în fața unei săli de jocuri de noroc din Botoșani. Poliția s-a autosesizat și face cercetări

Publicat

Publicitate

Un incident violent a avut loc duminică seară, în fața unei săli de jocuri de noroc de pe Calea Națională nr. 49 din municipiul Botoșani. Altercația s-a petrecut în jurul orei 21:15 și a stârnit îngrijorarea trecătorilor, care au trimis imagini la redacția noastră și au cerut public intervenția autorităților.

Potrivit martorilor, mai multe persoane s-au luat la bătaie în fața sălii de jocuri, iar polițiștii au reținut câțiva dintre participanți în apropiere, în fața localului Facefood, la scurt timp după incident.

Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Botoșani a confirmat că s-a autosesizat cu privire la acest caz și a deschis un dosar penal pentru lovire sau alte violențe.

„Ne-am sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea infracțiunii de lovire sau alte violențe. În prezent, se desfășoară verificări pentru stabilirea cu exactitate a împrejurărilor în care a avut loc fapta, precum și pentru identificarea persoanelor implicate, în vederea tragerii acestora la răspundere conform prevederilor legale”, a declarat purtătorul de cuvânt al IPJ Botoșani, Delia Nenișcu.

Până în acest moment au fost identificați patru dintre tinerii din imagini, aceștia au vârstele cuprinse între 18 și 22 de ani și au fost conduși la sediul poliției pentru audieri.

Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili identitatea tuturor celor implicați și pentru a clarifica modul în care s-a declanșat conflictul.

Publicitate

Iată imaginile primite la redacție:

Citeste mai mult

Actualitate

Nu mai sunt bani pentru a uni cu o autostradă Moldova de Transilvania: Două loturi din Autostrada A8, scoase din finanțarea PNRR

Publicat

Publicitate

Două dintre loturile Autostrăzii A8, aflate deja în execuție și incluse inițial în finanțarea prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) finanțat de Uniunea Europeană, au fost scoase din acest program, după ce nu au mai apărut în simularea de plată a Comisiei Europene.

Este vorba despre tronsoanele Târgu Mureș–Miercurea Nirajului și Vânători Neamț–Moțca. Confirmarea oficială a venit prin vocea ministrului Investițiilor și Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, într-o intervenție la Digi24, unde a explicat că aceste loturi nu mai sunt eligibile pentru decontare prin PNRR.

Decizia Comisiei Europene este motivată de întârzieri care fac imposibilă finalizarea lucrărilor până în termenul-limită impus de PNRR, anul 2026. În aceste condiții, guvernul trebuie să identifice o sursă alternativă de finanțare pentru a continua proiectele deja începute.

Cătălin Urtoi, reprezentant al societății civile implicat în susținerea proiectelor de infrastructură din Moldova, a explicat într-o postare că soluția luată în calcul este transferarea acestor loturi pe Programul Transporturi 2021–2027 (PT), finanțat tot din fonduri europene. Totuși, acesta atrage atenția că și acel program este supraîncărcat, cu cereri de finanțare care depășesc de câteva ori bugetul disponibil.

„În aceste condiții, fără apariția altor oportunități de finanțare și în contextul actual al bugetului și economiei românești, situația investițiilor în autostrăzi se va complica”, a avertizat Urtoi.

El a reluat apelul pentru prioritizarea clară a proiectelor strategice care leagă regiunile istorice ale României, precum A1, A3+A8, A7 și inelul A0 al Bucureștiului.

Publicitate

Mai mult, acesta susține că în lipsa unor decizii ferme, există riscul ca regiunea Moldovei să rămână izolată, cu un A7 care să se oprească la Pașcani și un A8 blocat pe hârtie.

Situația financiară a marilor proiecte de infrastructură va necesita decizii rapide și claritate în prioritizarea investițiilor, avertizează reprezentanții societății civile, a mai transmis acesta.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending