Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (84)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Beneficiind de o bibliografie selectivă consistentă (izvoare, presă, documente, instrumente de lucru,  lucrări generale, memorialistică, lucrări speciale, studii şi articole), recentul volum scris de istoricul Petre Otu, şi intitulat  „Carol al II-lea – „întâiul dintre poeţi” (Editura „Litera”, Bucureşti, 2022), este unul special în sensul că la un moment dat  trece graniţa lucrărilor istorice şi se aliniază celor de istorie literară. Încă din prefaţă autorul ţine să precizeze: „Titlul acestei lucrări ar putea să pară, la prima vedere,  surprinzător, cititorul avizat în privinţa istoriei monarhiei în România având impresia că ar fi vorba de creaţia poetică a regelui Carol al II-lea al României. Bogata istoriografie, inclusiv jurnalul său, nu confirmă talentul literar pe care l-ar fi avut. Carol al II-lea a fost un eminent filatelist, un cinefil recunoscut, dar nu un scriitor. Nu pare să fi fost, cel puţin la maturitate, un cititor foarte asiduu, dar contactul destul de strâns cu scriitorii i-a permis să aibă o privire aplicată asupra literaturii din epoca sa.  A sprijinit cultura română, o atenţie specială fiind acordată scriitorilor. Aceştia, la rândul lor, l-au omagiat, astfel că Sanda Movilă l-a numit „întâiul dintre poeţi” („Numai o mână care pune ordine / poate creia atmosfera pacinică în care / florile simţirii şi ale artei să crească / îmbelşugat: / Prin spiritul Lui de ordine, Regele / nostru este „întâiul dintre poeţi”. Sintagma reprezintă titlul acestei lucrări, ce se doreşte o analiză a contribuţiei scriitorilor români la cultul personalităţii regelui Carol al II-lea”.

Petre Otu nu şi-a propus să aducă în faţa cititorilor o nouă biografie a regelui Carol al II-lea şi, aici, e bine să dăm explicaţia autorului despre conţinutul cărţii: „Ea abordează doar o faţetă a cultului personalităţii sale, una dintre cele mai importante caracteristici ale domniei, respectiv modul cum scriitorii, cu deosebire poeţii, au contribuit la crearea şi la cultivarea sa. Problematica a mai fost analizată secvenţial în istoriografie şi în acest sens reţinem contribuţiile lui Ioan Scurtu, Petre Ţurlea,  Lucian Boia,  Adrian Cioroianu, Ion Cristoiu,  Daniel Dieaconu, Laura Rodica Himpa, Diana-Mihaela Păunoiu, Nicolae Cristea, Narcis Dorin Ion”.

Cu acest volum, Petre Otu intră în amănuntele raporturilor dintre Carol al II-lea şi scriitori, atât înainte, cât şi în timpul cât s-a aflat pe tron. Conştient că nu este critic literar, Petre Otu nu se ocupă de valoarea estetică a creaţiilor dedicate regelui. Autorul face o antologie a acestor creaţii, singurul lucru pe care l-a adăugat a fost câte o biografie minimală a fiecărui autor.

Prima parte, care se întinde pe 153 de pagini despre Carol al II-lea, se referă la copilărie, adolescenţă, prinţ de coroană, prinţ moştenitor, rege, exilul cu gând de întoarcere şi „restauraţia”. Partea a II-a, peste 300 de pagini, este consacrată activităţii lui  Carol în domeniul cultural şi al creaţiei artistice, ştiindu-se că el a avut ambiţia de a rămâne în istoria naţională drept „voievodul culturii” sau „Brâncoveanu al culturii” (Nicolae Iorga). Din cele 300 de pagini, 250 sunt atribuite antologării unor texte literare, în principal poezii dedicate lui Carol al II-lea de la naştere până la sfârşitul domniei.  Petre Otu antologhează contribuţia  unui  număr de 120 de oameni de cultură (poeţi, romancieri, dramaturgi, critici şi istorici literari, istorici, actori, pictori, sculptori, compozitori etc.) la cultul personalităţii lui Carol al II-lea. Reţinem câteva nume importante: Ion Agârbiceanu, Tudor Arghezi, George Bacovia, Şerban Cioculescu, George Coşbuc,  Nichifor Crainic, Gala Galaction, Octavian Goga, Radu Gyr, Ion Minulescu, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, Vladimir Streinu,  Ionel Teodoreanu, Tudor Vianu sau  Vasile Voiculescu.

Sunt prezente şi câteva nume de botoşăneni din care vom spicui câte o frază sau două.  Unul dintre ele este cel al lui Demostene Botez (născut la 2 iulie 1893 la Hulub, comuna Dângeni şi un apropiat al cercurilor de la revista „Viaţa Românească”) din care reţinem rândurile despre restauraţia de la 8 iunie 1930: „Însemnătatea ei este atât de covârşitoare încât nici îndepărtarea cu zece ani de-atunci nu dă putinţă să o cuprindem şi să o înţelegem în toată măreţia ei. În trecerea acestui timp însă ţara a străbătut prin vremi atât grele că nu a fost român să nu se fi întrebat: „Ce-am fi fost dacă ţara n-ar fi avut la cârma ei hotărârea şi înţelepciunea Regelui Carol al II-lea?”Destinul acestui neam s-a-ntors la matca lui seculară sub aceiaşi stea care i-a văzut cursul în timp. Restauraţia din 8 iunie 1930 este actul hotărâtor al unui Rege de sânge şi al unui popor”.

Publicitate

Un alt botoşănean prezent este Emanoil Ciomac (născut la 5 februarie 1890 la Botoşani, vine dintr-o cunoscută familie armeană, mare prieten al lui George Enescu) : „E adevărat, Spiritul ca şi Economia Politică sunt astăzi „dirijate”. Dar Cugetarea şi Arta ce consimţeau să primească un îndreptar oficial n-au împiedicat în secolul lui Pericles satira lui Aristofan, nici pe cea a lui Horaţiu, în veacul lui August. Biciuind moravurile, Moliere, ocrotit de Regele Soare, a putut crea şi pe Tartuffe şi pe Alceste.  Oare vom şti noi cei din epoca lui Carola al Doilea să-i dovedim că puterile noastre sufleteşti, slobod plăsmuitoare, au înţeles rostul adevărat al Chemării Sale?”

Ludovic Dauş (născut la 19 septembrie 1873 la Botoşani, director al Teatrului Naţional din Chişinău, subdirector general al Radiodifuziunii Române, deputat, senator) îi dedică poezia „Închinare”: „În zbor măreţ ai apărut / Pe Cerul Ţării Tale / Să-ntorci poporul Tău iubit / Pe-adevărata cale. // Prea coborâse în vâltori / De sufletu-i străin / Sub prăbuşirile de nori / Porniţi să ne dezbine. // Mânuitor întruchipat / – Lumină-n întuneric – / Din vorbă faptă ai durat / Din neguri vis ferice. // Ne eşti cârmuitor şi scut / Şi soare-n vremuri grele / Ce macină-n necunoscut / Destinele rebele.”

Antologia îl cuprinde şi pe Dimitrie Iov (născut la 9 martie 1888 în satul Uricani, comuna Flămânzi, deputat, senator, prefect de Soroca, director al Teatrului Naţional din Iaşi): “Din inimă ca lacrima curate, / Din vioiul cântec de privighetoare / Noi împletim hlamida fermecată / Pentru măreaţa zi de sărbătoare, // Când, înflorind nădejdea tuturora / S-o aduna oraşul şi tot satul / Pe umeri să-i arunce aurora / Strigând în slăvi: trăiască Împăratul!”

Ion Pillat (născut la 31 martie 1891, poet,  colaborează intens la “Gândirea”, legături cu satul Miorcani, comuna Rădăuţi Prut)  dedică poezia “Închinare”: “Visând la simetriile eterne / Şi la pecetea ritmului neşters / Cu drept cântar, poete, îi aşterne / Cuvânt de slavă senator în vers. // Când Regele, zâmbind de-a ta strădanie, / Legând destinul vremurilor în vers / Împarte darnic pacea ca o danie / Cu legea fericind un univers.”

Ion Sân-Georgiu  (născut în 1893 la Botoşani,  profesor de germană la Universitatea din Bucureşti,  condamnat la moarte în contumacie de regimul comunist): “După zece ani de domnie ai Suveranului lor, scriitorii se uită recunoscători la sprijinul şi larga recunoaştere pe care Regele-Scriitor le-a acordat. Astfel acest întâiu deceniu al domniei Majestăţii Sale capătă pentru orice Român aspectul unei mari şi strălucite epoci culturale.”

Păstorel Teodoreanu (născut la 30 iulie 1894 la Dorohoi,  mare epigramist, Premiul Academiei, Premiul Naţional pentru proză în 1937, arestat, judecat şi condamnat de regimul comunist) îi dedică poezia „1940 leat, Iunie 8”: „Prin colbăite hronici şi ctitorii străbune / Îmi port cucernic gândul sfios cu cele vechi. / Oştiri sclipind în zale încep să se adune / Şi buciumul lui Ştefan îmi sună în urechi. // S-adună, pâlcuri, pâlcuri, cu bărbi şi plete mari / Şi forfotesc în mine pe căi ce se frământă. / De la Spătari şi Hatmani şi până la stegari, / Întreg trecutul Ţării prin pana mea cuvântă: // Dea Domnul rod în ţară şi pace la hotare, / Iar Majestăţii Voastre ani mulţi, sub cer senin. // Al Majestăţii Voastre ostaş şi cărturar, / Pentru onor plec spada şi pana mea: / Amin!”

Ca o concluzie, reţinem din epilogul scris de  Petre Otu: „Desigur, cultul personalităţii lui Carol s-a „hrănit”, cel puţin din perspectiva scriitorilor, din susţinerea masivă acordată culturii în timpul domniei sale. Dar şi aici lucrurile trebuie privite nuanţat. Şi până la el, regii României sprijiniseră activitatea culturală şi ştiinţifică. Carol I şi Elisabeta i-au sponsorizat pe Eminescu, pe Caragiale, pe Enescu etc. Ferdinand a fost ceva mai ponderat, poate şi din cauza timidităţii sale, dar Maria a fost foarte generoasă cu mulţi scriitori. Contribuţia lui Carol al II-lea a fost mai mare, dar el a distrus un sistem edificat cu migală începând cu 1866. În plus, generalizarea corupţiei şi instituirea unei camarile atotputernice au contribuit la erodarea prestigiului monarhiei”.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Zilele Constantin Dracsin, ediția I: Botoșaniul își omagiază poetul și graficianul vizionar

Publicat

Publicitate

Astăzi, pe 20 iulie 2025, de la ora 16:30, botoșănenii sunt invitați la un eveniment cultural de excepție: prima ediție a „Zilelor Constantin Dracsin”, organizată la Complexul Muzeal Botoșani, pe strada Doboșari nr. 65.

Manifestarea este un omagiu adus unuia dintre cei mai rafinați și sensibili artiști pe care i-a dat acest colț de țară în partea a doua a secolului XX – poetul și graficianul Constantin Dracsin.

Evenimentul reunește scriitori, artiști plastici, cititori și iubitori de frumos, într-o atmosferă caldă și profundă, dedicată redescoperirii unei opere care nu și-a spus încă ultimul cuvânt. Programul cuprinde recitaluri poetice, lecturi din opera autorului, intervenții ale invitaților și vizionarea expoziției permanente de grafică semnată de Constantin Dracsin, găzduită în incinta muzeului.

Printre invitați se numără nume importante ale literaturii contemporane: Gellu Dorian, Nicolae Corlat, Stelorian Moroșanu, Dumitru Necșanu, Mircea Oprea, George Luca, Cristina Șoptelea, Vlad Scutelnicu, Ciprian Manolache și Victor Teișanu. Aceștia vor citi din poezia lui Dracsin și vor evoca în intervențiile lor personalitatea discretă, dar puternică a celui comemorat.

Evenimentul mai include o „academie liberă” – un spațiu deschis dialogului între autori, critici și public – dar și momente vizuale susținute de artiști plastici din cadrul Filialei Artiștilor Plastici Botoșani, coorganizatori ai evenimentului.

„Zilele Constantin Dracsin” sunt organizate de Complexul Muzeal Botoșani, în parteneriat cu Reprezentanța Botoșani a Filialei Iași a Uniunii Scriitorilor din România și Filiala Artiștilor Plastici Botoșani.

Publicitate

Intrarea este liberă, iar organizatorii își doresc ca acest eveniment să devină o tradiție anuală, menită să aducă în lumină creația unuia dintre cei mai subtili artiști botoșăneni ai secolului trecut.

Citeste mai mult

Eveniment

Un vis cât o mare: 15 copii dintr-un sat din Botoșani pot ajunge pentru prima dată la mare. Mai e nevoie de 5000 de lei pentru a transforma visul în realitate

Publicat

Publicitate

Într-un colț liniștit al județului Botoșani, în satul Stănești, vara aceasta prinde contur sub semnul speranței și al generozității.

Un preot din Botoșani și o comunitate mică de oameni cu inimă mare încearcă să le ofere 15 copii din familii modeste o vacanță pe care n-au îndrăznit vreodată să o viseze: câteva zile la mare, acolo unde cerul se îmbrățișează cu valurile și nisipul le zâmbește sub tălpi.

Tabăra de la mare, programată în perioada 21–25 iulie 2025, este un proiect îndrăzneț al Parohiei Stănești, coordonat de părintele Petru Eduard Filip, care are nevoie însă de sprijin financiar pentru a prinde viață. Mai exact, sunt necesari încă 5000 de lei pentru ca cei 15 copii să poată pleca spre țărmul pe care nu l-au văzut niciodată, dar pe care îl simt deja aproape.

„Putem face un miracol mic, dar cu impact mare”, spune preoteasa Ana-Maria Macuc din Parohia Pacea Botoșani, cea care s-a alăturat cu suflet deschis inițiativei. Iar miracolul poartă numele solidaritate.

Copiii nu vin doar din satul Stănești, ci și din satele din jur. Toți provin din familii cu posibilități reduse, dar cu ochi curioși și inimi pline de emoție în fața unei lumi pe care nu au avut șansa să o descopere. Pentru unii dintre ei, marea e doar un cuvânt dintr-o poezie învățată la școală. Acum, ar putea deveni o amintire reală.

Între timp, în parohie se desfășoară și tabăra de vară „În pridvorul satului”, care a început deja și adună peste 80 de copii – 20 din sat și ceilalți din împrejurimi. Curtea bisericii s-a transformat pentru trei zile într-un loc plin de râsete, jocuri, ateliere tematice, cântece la chitară, drumeții și bucurii simple, dar sincere. Copiii beneficiază gratuit de toate activitățile, inclusiv de prânz cald și gustări.

Publicitate

Toate acestea sunt posibile datorită unei echipe de voluntari și a celor care au ales deja să sprijine aceste inițiative. Dar pentru ca și marea să devină realitate pentru cei 15 copii, mai este nevoie de 5000 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Tradiții, obiceiuri și lucruri pe care nu ai voie să le faci de Sfântul Ilie pentru a avea noroc

Publicat

Publicitate

Sfântul Ilie este venerat atât pentru puterea sa spirituală, cât și pentru rolul său de apărător al credinței și de aducător al ploii, fiind totodată un personaj central în tradițiile populare românești.

Sărbătoarea este însoțită de numeroase obiceiuri și credințe care reflectă simbioza dintre religie, natură și cultura populară, relatează mediafax.ro.

Cine a fost Sfântul Ilie

Sfântul Ilie a trăit în secolul al IX-lea î.Hr., în regatul Israelului, în timpul domniei regelui Ahab. Originar din cetatea Tesba din Galaad, este cunoscut drept un proroc care a apărat cu înverșunare credința în Dumnezeu într-o vreme de apostazie generală. A fost un instrument al dreptății divine: a provocat o secetă de trei ani și șase luni, a înviat un copil, a chemat foc din cer pe muntele Carmel și, în final, a fost ridicat la cer într-un car de foc, tras de cai înaripați.

Figura sa a fost preluată în folclorul românesc și transformată într-un simbol cosmic al tunetului, fulgerului, grindinii și al ploii. Este considerat stăpânul cerului în timpul verii și un justițiar ceresc care pedepsește răul.

Semnificația religioasă

Din punct de vedere religios, ziua de 20 iulie este una de mare sărbătoare în calendarul ortodox. Credincioșii participă la Sfânta Liturghie, unde se roagă pentru ploaie în timp de secetă, pentru sănătate, dar și pentru protecție împotriva furtunilor și a trăsnetelor. În această zi se face și pomenirea celor adormiți, fiind obișnuită împărțirea de colivă, fructe (în special mere), faguri de miere și alte alimente.

În multe zone din țară, Sfântul Ilie este văzut ca un intermediar între Dumnezeu și lume, cel care aduce ploaia necesară culturilor și pedepsește păcatul prin focul ceresc.

Publicitate

Obiceiuri și datini populare

Tradițiile legate de sărbătoarea Sfântului Ilie variază de la o regiune la alta, dar păstrează un nucleu comun, profund legat de agricultură, vreme și superstiții.

Zi de odihnă și interdicție de muncă

Este o zi în care nu se lucrează. Orice activitate fizică este interzisă – de la muncile agricole până la cele casnice. Se spune că cei care lucrează în această zi pot fi trăsniți sau vor avea recolta distrusă de grindină. Respectarea sărbătorii aduce binecuvântare asupra casei și familiei.

Recoltarea mierii. Răscolul stupilor

O tradiție importantă este recoltarea mierii noi, numită și „miera de Sfântul Ilie”. Apicultorii deschid stupii pentru prima oară în an, iar mierea obținută este considerată curată și tămăduitoare. Ea se oferă în dar, se folosește în scopuri medicinale sau se duce la biserică pentru a fi sfințită. Stupii sunt stropiți cu agheasmă pentru a fi protejați tot anul.

Culesul plantelor de leac

Femeile și fetele merg la câmp sau pe dealuri, dimineața devreme, pentru a culege plante de leac precum busuiocul, pelinul, cimbrișorul sau sunătoarea. Acestea se păstrează la uscat și sunt utilizate pentru ceaiuri, ritualuri de purificare, descântece și tratamente tradiționale.

Pomana cu mere și faguri

În unele regiuni, se dau de pomană mere galbene, faguri de miere, porumb fiert și colaci, în special în memoria celor adormiți. În mentalitatea populară, se crede că aceste daruri ajung la sufletele celor din lumea de dincolo, care sunt eliberați pentru o zi de Sfântul Ilie.

Târgurile de Sfântul Ilie

Sărbătoarea este marcată și prin organizarea de târguri și iarmaroace, unele dintre ele cu tradiție seculară. Printre cele mai cunoscute se numără Târgul de la Făget (județul Timiș), Băișoara (Cluj) sau Târgul de pe Muntele Găina. Aceste evenimente adună comercianți, meșteșugari, agricultori și localnici din zone întinse, fiind totodată prilej de întâlnire, veselie și chiar „alesul ursitului” pentru tinerii necăsătoriți.

Credințe și superstiții populare

Sfântul Ilie este în mentalitatea populară o figură duală – temut și respectat, impulsiv dar drept. Se spune că trăsnește atunci când este supărat pe cei păcătoși sau când vrea să curețe lumea de rău.

  • Dacă plouă de Sfântul Ilie, urmează un an roditor.
  • Dacă este senin, anul agricol poate fi slab, cu secetă.
  • Tunetele și fulgerele din această zi sunt considerate semne că Sfântul Ilie cutreieră cerul în carul său de foc.
  • Nu este bine să te adăpostești sub pomi în timpul furtunii – aceștia pot fi trăsniți de sfânt.
  • Se spune că în această zi Sfântul Ilie își aruncă biciul de foc peste pământ și din locul unde cade iau naștere plantele de leac.

Echivalentul sărbătorii în alte culturi ortodoxe

În alte țări ortodoxe, Sfântul Ilie este de asemenea sărbătorit, dar cu unele particularități. În Grecia, i se spune Profitis Ilias, iar multe biserici construite pe vârfuri de munte îi sunt dedicate, semnificând apropierea de cer. În Serbia și Bulgaria, este văzut ca un sfânt justițiar, adesea invocat în perioade de secetă.

Citeste mai mult

Cultura

Victorie de prestigiu pentru Dorohoi: Ansamblul „Mugurelul-Mărgineanca” a cucerit TROFEUL festivalului internațional de la Vatra Dornei

Publicat

Publicitate

Ansamblul de Cântece și Dansuri „Mugurelul-Mărgineanca” din cadrul Clubului Copiilor Dorohoi a obținut TROFEUL Festivalului Internațional al Ansamblurilor Folclorice ale Copiilor și Tinerilor „Dorna, plai de joc și cântec”, ajuns anul acesta la ediția a XVIII-a. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 16–18 iulie 2025, la Vatra Dornei.

Formația dorohoiană, coordonată cu pasiune și profesionalism de profesorul Marcel Dupu și coregraful Valentin Rău, a impresionat juriul și publicul prin autenticitate, măiestrie artistică și respect față de valorile tradiționale românești.

Inspectorul școlar general al județului Botoșani, Bogdan Suruciuc, a transmis un mesaj de felicitare:
„Felicitările și gândurile mele de apreciere se îndreaptă către Ansamblul de Cântece și Dansuri ‘Mugurelul-Mărgineanca’, care a câștigat trofeul festivalului de la Vatra Dornei. Această reușită reprezintă o recunoaștere a talentului, muncii și pasiunii pentru artă și o contribuție valoroasă la păstrarea și promovarea tradițiilor autentice românești în rândul tinerei generații. Sunteți un exemplu de excelență artistică, dăruire și spirit de echipă, iar succesul vostru aduce onoare întregului județ Botoșani.”

În finalul mesajului, acesta i-a încurajat pe tinerii artiști să continue în aceeași direcție: „Vă doresc să cuceriți noi scene și să inspirați și alți tineri să iubească folclorul românesc.”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending