Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (84)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Beneficiind de o bibliografie selectivă consistentă (izvoare, presă, documente, instrumente de lucru,  lucrări generale, memorialistică, lucrări speciale, studii şi articole), recentul volum scris de istoricul Petre Otu, şi intitulat  „Carol al II-lea – „întâiul dintre poeţi” (Editura „Litera”, Bucureşti, 2022), este unul special în sensul că la un moment dat  trece graniţa lucrărilor istorice şi se aliniază celor de istorie literară. Încă din prefaţă autorul ţine să precizeze: „Titlul acestei lucrări ar putea să pară, la prima vedere,  surprinzător, cititorul avizat în privinţa istoriei monarhiei în România având impresia că ar fi vorba de creaţia poetică a regelui Carol al II-lea al României. Bogata istoriografie, inclusiv jurnalul său, nu confirmă talentul literar pe care l-ar fi avut. Carol al II-lea a fost un eminent filatelist, un cinefil recunoscut, dar nu un scriitor. Nu pare să fi fost, cel puţin la maturitate, un cititor foarte asiduu, dar contactul destul de strâns cu scriitorii i-a permis să aibă o privire aplicată asupra literaturii din epoca sa.  A sprijinit cultura română, o atenţie specială fiind acordată scriitorilor. Aceştia, la rândul lor, l-au omagiat, astfel că Sanda Movilă l-a numit „întâiul dintre poeţi” („Numai o mână care pune ordine / poate creia atmosfera pacinică în care / florile simţirii şi ale artei să crească / îmbelşugat: / Prin spiritul Lui de ordine, Regele / nostru este „întâiul dintre poeţi”. Sintagma reprezintă titlul acestei lucrări, ce se doreşte o analiză a contribuţiei scriitorilor români la cultul personalităţii regelui Carol al II-lea”.

Petre Otu nu şi-a propus să aducă în faţa cititorilor o nouă biografie a regelui Carol al II-lea şi, aici, e bine să dăm explicaţia autorului despre conţinutul cărţii: „Ea abordează doar o faţetă a cultului personalităţii sale, una dintre cele mai importante caracteristici ale domniei, respectiv modul cum scriitorii, cu deosebire poeţii, au contribuit la crearea şi la cultivarea sa. Problematica a mai fost analizată secvenţial în istoriografie şi în acest sens reţinem contribuţiile lui Ioan Scurtu, Petre Ţurlea,  Lucian Boia,  Adrian Cioroianu, Ion Cristoiu,  Daniel Dieaconu, Laura Rodica Himpa, Diana-Mihaela Păunoiu, Nicolae Cristea, Narcis Dorin Ion”.

Publicitate

Cu acest volum, Petre Otu intră în amănuntele raporturilor dintre Carol al II-lea şi scriitori, atât înainte, cât şi în timpul cât s-a aflat pe tron. Conştient că nu este critic literar, Petre Otu nu se ocupă de valoarea estetică a creaţiilor dedicate regelui. Autorul face o antologie a acestor creaţii, singurul lucru pe care l-a adăugat a fost câte o biografie minimală a fiecărui autor.

Prima parte, care se întinde pe 153 de pagini despre Carol al II-lea, se referă la copilărie, adolescenţă, prinţ de coroană, prinţ moştenitor, rege, exilul cu gând de întoarcere şi „restauraţia”. Partea a II-a, peste 300 de pagini, este consacrată activităţii lui  Carol în domeniul cultural şi al creaţiei artistice, ştiindu-se că el a avut ambiţia de a rămâne în istoria naţională drept „voievodul culturii” sau „Brâncoveanu al culturii” (Nicolae Iorga). Din cele 300 de pagini, 250 sunt atribuite antologării unor texte literare, în principal poezii dedicate lui Carol al II-lea de la naştere până la sfârşitul domniei.  Petre Otu antologhează contribuţia  unui  număr de 120 de oameni de cultură (poeţi, romancieri, dramaturgi, critici şi istorici literari, istorici, actori, pictori, sculptori, compozitori etc.) la cultul personalităţii lui Carol al II-lea. Reţinem câteva nume importante: Ion Agârbiceanu, Tudor Arghezi, George Bacovia, Şerban Cioculescu, George Coşbuc,  Nichifor Crainic, Gala Galaction, Octavian Goga, Radu Gyr, Ion Minulescu, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, Vladimir Streinu,  Ionel Teodoreanu, Tudor Vianu sau  Vasile Voiculescu.

Sunt prezente şi câteva nume de botoşăneni din care vom spicui câte o frază sau două.  Unul dintre ele este cel al lui Demostene Botez (născut la 2 iulie 1893 la Hulub, comuna Dângeni şi un apropiat al cercurilor de la revista „Viaţa Românească”) din care reţinem rândurile despre restauraţia de la 8 iunie 1930: „Însemnătatea ei este atât de covârşitoare încât nici îndepărtarea cu zece ani de-atunci nu dă putinţă să o cuprindem şi să o înţelegem în toată măreţia ei. În trecerea acestui timp însă ţara a străbătut prin vremi atât grele că nu a fost român să nu se fi întrebat: „Ce-am fi fost dacă ţara n-ar fi avut la cârma ei hotărârea şi înţelepciunea Regelui Carol al II-lea?”Destinul acestui neam s-a-ntors la matca lui seculară sub aceiaşi stea care i-a văzut cursul în timp. Restauraţia din 8 iunie 1930 este actul hotărâtor al unui Rege de sânge şi al unui popor”.

Publicitate

Un alt botoşănean prezent este Emanoil Ciomac (născut la 5 februarie 1890 la Botoşani, vine dintr-o cunoscută familie armeană, mare prieten al lui George Enescu) : „E adevărat, Spiritul ca şi Economia Politică sunt astăzi „dirijate”. Dar Cugetarea şi Arta ce consimţeau să primească un îndreptar oficial n-au împiedicat în secolul lui Pericles satira lui Aristofan, nici pe cea a lui Horaţiu, în veacul lui August. Biciuind moravurile, Moliere, ocrotit de Regele Soare, a putut crea şi pe Tartuffe şi pe Alceste.  Oare vom şti noi cei din epoca lui Carola al Doilea să-i dovedim că puterile noastre sufleteşti, slobod plăsmuitoare, au înţeles rostul adevărat al Chemării Sale?”

Ludovic Dauş (născut la 19 septembrie 1873 la Botoşani, director al Teatrului Naţional din Chişinău, subdirector general al Radiodifuziunii Române, deputat, senator) îi dedică poezia „Închinare”: „În zbor măreţ ai apărut / Pe Cerul Ţării Tale / Să-ntorci poporul Tău iubit / Pe-adevărata cale. // Prea coborâse în vâltori / De sufletu-i străin / Sub prăbuşirile de nori / Porniţi să ne dezbine. // Mânuitor întruchipat / – Lumină-n întuneric – / Din vorbă faptă ai durat / Din neguri vis ferice. // Ne eşti cârmuitor şi scut / Şi soare-n vremuri grele / Ce macină-n necunoscut / Destinele rebele.”

Antologia îl cuprinde şi pe Dimitrie Iov (născut la 9 martie 1888 în satul Uricani, comuna Flămânzi, deputat, senator, prefect de Soroca, director al Teatrului Naţional din Iaşi): “Din inimă ca lacrima curate, / Din vioiul cântec de privighetoare / Noi împletim hlamida fermecată / Pentru măreaţa zi de sărbătoare, // Când, înflorind nădejdea tuturora / S-o aduna oraşul şi tot satul / Pe umeri să-i arunce aurora / Strigând în slăvi: trăiască Împăratul!”

Publicitate

Ion Pillat (născut la 31 martie 1891, poet,  colaborează intens la “Gândirea”, legături cu satul Miorcani, comuna Rădăuţi Prut)  dedică poezia “Închinare”: “Visând la simetriile eterne / Şi la pecetea ritmului neşters / Cu drept cântar, poete, îi aşterne / Cuvânt de slavă senator în vers. // Când Regele, zâmbind de-a ta strădanie, / Legând destinul vremurilor în vers / Împarte darnic pacea ca o danie / Cu legea fericind un univers.”

Ion Sân-Georgiu  (născut în 1893 la Botoşani,  profesor de germană la Universitatea din Bucureşti,  condamnat la moarte în contumacie de regimul comunist): “După zece ani de domnie ai Suveranului lor, scriitorii se uită recunoscători la sprijinul şi larga recunoaştere pe care Regele-Scriitor le-a acordat. Astfel acest întâiu deceniu al domniei Majestăţii Sale capătă pentru orice Român aspectul unei mari şi strălucite epoci culturale.”

Păstorel Teodoreanu (născut la 30 iulie 1894 la Dorohoi,  mare epigramist, Premiul Academiei, Premiul Naţional pentru proză în 1937, arestat, judecat şi condamnat de regimul comunist) îi dedică poezia „1940 leat, Iunie 8”: „Prin colbăite hronici şi ctitorii străbune / Îmi port cucernic gândul sfios cu cele vechi. / Oştiri sclipind în zale încep să se adune / Şi buciumul lui Ştefan îmi sună în urechi. // S-adună, pâlcuri, pâlcuri, cu bărbi şi plete mari / Şi forfotesc în mine pe căi ce se frământă. / De la Spătari şi Hatmani şi până la stegari, / Întreg trecutul Ţării prin pana mea cuvântă: // Dea Domnul rod în ţară şi pace la hotare, / Iar Majestăţii Voastre ani mulţi, sub cer senin. // Al Majestăţii Voastre ostaş şi cărturar, / Pentru onor plec spada şi pana mea: / Amin!”

Ca o concluzie, reţinem din epilogul scris de  Petre Otu: „Desigur, cultul personalităţii lui Carol s-a „hrănit”, cel puţin din perspectiva scriitorilor, din susţinerea masivă acordată culturii în timpul domniei sale. Dar şi aici lucrurile trebuie privite nuanţat. Şi până la el, regii României sprijiniseră activitatea culturală şi ştiinţifică. Carol I şi Elisabeta i-au sponsorizat pe Eminescu, pe Caragiale, pe Enescu etc. Ferdinand a fost ceva mai ponderat, poate şi din cauza timidităţii sale, dar Maria a fost foarte generoasă cu mulţi scriitori. Contribuţia lui Carol al II-lea a fost mai mare, dar el a distrus un sistem edificat cu migală începând cu 1866. În plus, generalizarea corupţiei şi instituirea unei camarile atotputernice au contribuit la erodarea prestigiului monarhiei”.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending