Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (84)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Beneficiind de o bibliografie selectivă consistentă (izvoare, presă, documente, instrumente de lucru,  lucrări generale, memorialistică, lucrări speciale, studii şi articole), recentul volum scris de istoricul Petre Otu, şi intitulat  „Carol al II-lea – „întâiul dintre poeţi” (Editura „Litera”, Bucureşti, 2022), este unul special în sensul că la un moment dat  trece graniţa lucrărilor istorice şi se aliniază celor de istorie literară. Încă din prefaţă autorul ţine să precizeze: „Titlul acestei lucrări ar putea să pară, la prima vedere,  surprinzător, cititorul avizat în privinţa istoriei monarhiei în România având impresia că ar fi vorba de creaţia poetică a regelui Carol al II-lea al României. Bogata istoriografie, inclusiv jurnalul său, nu confirmă talentul literar pe care l-ar fi avut. Carol al II-lea a fost un eminent filatelist, un cinefil recunoscut, dar nu un scriitor. Nu pare să fi fost, cel puţin la maturitate, un cititor foarte asiduu, dar contactul destul de strâns cu scriitorii i-a permis să aibă o privire aplicată asupra literaturii din epoca sa.  A sprijinit cultura română, o atenţie specială fiind acordată scriitorilor. Aceştia, la rândul lor, l-au omagiat, astfel că Sanda Movilă l-a numit „întâiul dintre poeţi” („Numai o mână care pune ordine / poate creia atmosfera pacinică în care / florile simţirii şi ale artei să crească / îmbelşugat: / Prin spiritul Lui de ordine, Regele / nostru este „întâiul dintre poeţi”. Sintagma reprezintă titlul acestei lucrări, ce se doreşte o analiză a contribuţiei scriitorilor români la cultul personalităţii regelui Carol al II-lea”.

Petre Otu nu şi-a propus să aducă în faţa cititorilor o nouă biografie a regelui Carol al II-lea şi, aici, e bine să dăm explicaţia autorului despre conţinutul cărţii: „Ea abordează doar o faţetă a cultului personalităţii sale, una dintre cele mai importante caracteristici ale domniei, respectiv modul cum scriitorii, cu deosebire poeţii, au contribuit la crearea şi la cultivarea sa. Problematica a mai fost analizată secvenţial în istoriografie şi în acest sens reţinem contribuţiile lui Ioan Scurtu, Petre Ţurlea,  Lucian Boia,  Adrian Cioroianu, Ion Cristoiu,  Daniel Dieaconu, Laura Rodica Himpa, Diana-Mihaela Păunoiu, Nicolae Cristea, Narcis Dorin Ion”.

Cu acest volum, Petre Otu intră în amănuntele raporturilor dintre Carol al II-lea şi scriitori, atât înainte, cât şi în timpul cât s-a aflat pe tron. Conştient că nu este critic literar, Petre Otu nu se ocupă de valoarea estetică a creaţiilor dedicate regelui. Autorul face o antologie a acestor creaţii, singurul lucru pe care l-a adăugat a fost câte o biografie minimală a fiecărui autor.

Prima parte, care se întinde pe 153 de pagini despre Carol al II-lea, se referă la copilărie, adolescenţă, prinţ de coroană, prinţ moştenitor, rege, exilul cu gând de întoarcere şi „restauraţia”. Partea a II-a, peste 300 de pagini, este consacrată activităţii lui  Carol în domeniul cultural şi al creaţiei artistice, ştiindu-se că el a avut ambiţia de a rămâne în istoria naţională drept „voievodul culturii” sau „Brâncoveanu al culturii” (Nicolae Iorga). Din cele 300 de pagini, 250 sunt atribuite antologării unor texte literare, în principal poezii dedicate lui Carol al II-lea de la naştere până la sfârşitul domniei.  Petre Otu antologhează contribuţia  unui  număr de 120 de oameni de cultură (poeţi, romancieri, dramaturgi, critici şi istorici literari, istorici, actori, pictori, sculptori, compozitori etc.) la cultul personalităţii lui Carol al II-lea. Reţinem câteva nume importante: Ion Agârbiceanu, Tudor Arghezi, George Bacovia, Şerban Cioculescu, George Coşbuc,  Nichifor Crainic, Gala Galaction, Octavian Goga, Radu Gyr, Ion Minulescu, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, Vladimir Streinu,  Ionel Teodoreanu, Tudor Vianu sau  Vasile Voiculescu.

Sunt prezente şi câteva nume de botoşăneni din care vom spicui câte o frază sau două.  Unul dintre ele este cel al lui Demostene Botez (născut la 2 iulie 1893 la Hulub, comuna Dângeni şi un apropiat al cercurilor de la revista „Viaţa Românească”) din care reţinem rândurile despre restauraţia de la 8 iunie 1930: „Însemnătatea ei este atât de covârşitoare încât nici îndepărtarea cu zece ani de-atunci nu dă putinţă să o cuprindem şi să o înţelegem în toată măreţia ei. În trecerea acestui timp însă ţara a străbătut prin vremi atât grele că nu a fost român să nu se fi întrebat: „Ce-am fi fost dacă ţara n-ar fi avut la cârma ei hotărârea şi înţelepciunea Regelui Carol al II-lea?”Destinul acestui neam s-a-ntors la matca lui seculară sub aceiaşi stea care i-a văzut cursul în timp. Restauraţia din 8 iunie 1930 este actul hotărâtor al unui Rege de sânge şi al unui popor”.

Publicitate

Un alt botoşănean prezent este Emanoil Ciomac (născut la 5 februarie 1890 la Botoşani, vine dintr-o cunoscută familie armeană, mare prieten al lui George Enescu) : „E adevărat, Spiritul ca şi Economia Politică sunt astăzi „dirijate”. Dar Cugetarea şi Arta ce consimţeau să primească un îndreptar oficial n-au împiedicat în secolul lui Pericles satira lui Aristofan, nici pe cea a lui Horaţiu, în veacul lui August. Biciuind moravurile, Moliere, ocrotit de Regele Soare, a putut crea şi pe Tartuffe şi pe Alceste.  Oare vom şti noi cei din epoca lui Carola al Doilea să-i dovedim că puterile noastre sufleteşti, slobod plăsmuitoare, au înţeles rostul adevărat al Chemării Sale?”

Ludovic Dauş (născut la 19 septembrie 1873 la Botoşani, director al Teatrului Naţional din Chişinău, subdirector general al Radiodifuziunii Române, deputat, senator) îi dedică poezia „Închinare”: „În zbor măreţ ai apărut / Pe Cerul Ţării Tale / Să-ntorci poporul Tău iubit / Pe-adevărata cale. // Prea coborâse în vâltori / De sufletu-i străin / Sub prăbuşirile de nori / Porniţi să ne dezbine. // Mânuitor întruchipat / – Lumină-n întuneric – / Din vorbă faptă ai durat / Din neguri vis ferice. // Ne eşti cârmuitor şi scut / Şi soare-n vremuri grele / Ce macină-n necunoscut / Destinele rebele.”

Antologia îl cuprinde şi pe Dimitrie Iov (născut la 9 martie 1888 în satul Uricani, comuna Flămânzi, deputat, senator, prefect de Soroca, director al Teatrului Naţional din Iaşi): “Din inimă ca lacrima curate, / Din vioiul cântec de privighetoare / Noi împletim hlamida fermecată / Pentru măreaţa zi de sărbătoare, // Când, înflorind nădejdea tuturora / S-o aduna oraşul şi tot satul / Pe umeri să-i arunce aurora / Strigând în slăvi: trăiască Împăratul!”

Ion Pillat (născut la 31 martie 1891, poet,  colaborează intens la “Gândirea”, legături cu satul Miorcani, comuna Rădăuţi Prut)  dedică poezia “Închinare”: “Visând la simetriile eterne / Şi la pecetea ritmului neşters / Cu drept cântar, poete, îi aşterne / Cuvânt de slavă senator în vers. // Când Regele, zâmbind de-a ta strădanie, / Legând destinul vremurilor în vers / Împarte darnic pacea ca o danie / Cu legea fericind un univers.”

Ion Sân-Georgiu  (născut în 1893 la Botoşani,  profesor de germană la Universitatea din Bucureşti,  condamnat la moarte în contumacie de regimul comunist): “După zece ani de domnie ai Suveranului lor, scriitorii se uită recunoscători la sprijinul şi larga recunoaştere pe care Regele-Scriitor le-a acordat. Astfel acest întâiu deceniu al domniei Majestăţii Sale capătă pentru orice Român aspectul unei mari şi strălucite epoci culturale.”

Păstorel Teodoreanu (născut la 30 iulie 1894 la Dorohoi,  mare epigramist, Premiul Academiei, Premiul Naţional pentru proză în 1937, arestat, judecat şi condamnat de regimul comunist) îi dedică poezia „1940 leat, Iunie 8”: „Prin colbăite hronici şi ctitorii străbune / Îmi port cucernic gândul sfios cu cele vechi. / Oştiri sclipind în zale încep să se adune / Şi buciumul lui Ştefan îmi sună în urechi. // S-adună, pâlcuri, pâlcuri, cu bărbi şi plete mari / Şi forfotesc în mine pe căi ce se frământă. / De la Spătari şi Hatmani şi până la stegari, / Întreg trecutul Ţării prin pana mea cuvântă: // Dea Domnul rod în ţară şi pace la hotare, / Iar Majestăţii Voastre ani mulţi, sub cer senin. // Al Majestăţii Voastre ostaş şi cărturar, / Pentru onor plec spada şi pana mea: / Amin!”

Ca o concluzie, reţinem din epilogul scris de  Petre Otu: „Desigur, cultul personalităţii lui Carol s-a „hrănit”, cel puţin din perspectiva scriitorilor, din susţinerea masivă acordată culturii în timpul domniei sale. Dar şi aici lucrurile trebuie privite nuanţat. Şi până la el, regii României sprijiniseră activitatea culturală şi ştiinţifică. Carol I şi Elisabeta i-au sponsorizat pe Eminescu, pe Caragiale, pe Enescu etc. Ferdinand a fost ceva mai ponderat, poate şi din cauza timidităţii sale, dar Maria a fost foarte generoasă cu mulţi scriitori. Contribuţia lui Carol al II-lea a fost mai mare, dar el a distrus un sistem edificat cu migală începând cu 1866. În plus, generalizarea corupţiei şi instituirea unei camarile atotputernice au contribuit la erodarea prestigiului monarhiei”.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Reforma administrației publice locale: Situația posturilor, discutată la Guvern cu reprezentanții primăriilor

Publicat

Publicitate

Situația posturilor din administrația publică locală a fost discutată, miercuri, la guvern cu reprezentanții primăriilor și consiliilor județene.

Consultările Guvernului cu structurile asociative pe tema reformei administrației publice locale au continuat cu o nouă întâlnire desfășurată la Palatul Victoria, relatează alba24.ro.

Vicepremierii Marian Neacșu și Tánczos Barna și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, au analizat împreună cu reprezentanții primarilor și consiliilor județene mai multe aspecte cuprinse în proiectul de lege pentru reforma administrației publice locale.

Unul dintre subiecte l-a constituit situația posturilor din administrația publică locală, în contextul obiectivului asumat de reducere a cheltuielilor și de creștere a eficienței activității.

Pe baza datelor transmise de către unitățile administrativ-teritoriale, a fost realizată o situație ce cuprinde numărul total al posturilor aprobate potrivit organigramelor, numărul posturilor ocupate și al celor vacante.

De asemenea, această analiză arată numărul posturilor ocupate în funcție de serviciile publice pe care le oferă, precum evidența persoanei, poliția locală, asistență socială, asigurarea derulării proiectelor finanțate din fonduri europene etc.

Îmbunătățirea grilei de personal

O altă temă de discuție a fost legată de îmbunătățirea grilei de stabilire a numărului de personal din primării și autorități publice locale în funcție de numărul de locuitori din unitatea administrativ-teritorială, astfel încât să crească eficiența serviciilor publice.

Publicitate

Tot în acest context reprezentanții Guvernului și cei ai autorităților publice locale au analizat posibilitatea redimensionării structurilor interne din instituțiile publice – direcții și servicii – tot în scopul eficientizării activității.

Finanțarea investițiilor

Continuarea investițiilor din fonduri naționale și europene a fost un alt subiect aflat pe agenda consultărilor de miercuri.

Reprezentanții Guvernului au menționat că finanțarea proiectelor susținute prin PNRR va fi prioritizată și că se va asigura predictibilitate și transparență pentru susținerea investițiilor din Programul Anghel Saligny.

La consultările de la Palatul Victoria au participat, din partea Guvernului,   vicepremierul Marian Neacșu, vicepremierul Tánczos Barna, și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, iar din partea autorităților asociative ale administrației publice reprezentanți ai Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Comunelor din România, ai Asociației Municipiilor din România și ai Asociației Orașelor din România.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (387)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

 

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, publică un interviu cu Martin S. Martin, chirurg român stabilit în SUA. Una din întrebările puse este: „Unde e punctul sau zona de maximă criză în privinţa sistemului educaţional american?”. Martin S. Martin consideră că trei factori au dus la „ruperea filmului” cu tradiţia americană: „1. secularismul – critica religiei, falsa interpretare a principiului de neamestec al bisericii în treburile statului; 2. atitudinea antiamericană a noilor generaţii de educatori din colegii şi universităţi – în şcolile de stat nu se mai recită în fiecare dimineaţă, cum era regula, jurământul de loialitate pentru Statele Unite. (…) Unii profesori sunt cu adevărat convinşi de superioritatea ideilor de stânga, alţii fac tot ce pot să „mimeze” aderenţa lor la ele, aşa cum cei din generaţia mea repetau textele cu limba de lemn care ni se cereau în comunism, fără să credem în ele. E mai de bon ton să fii antiamerican decât patriot, să fii „de stânga” decât conservator; 3. corectitudinea politică – pe care istoricul englez Paul Johnson a numit-o „o boală mintală”, este o ideologie a frustraţilor, nemulţumiţilor care vor să blameze pentru mediocritatea lor orice altceva decât propria vină. Dar este şi va rămâne o cale periculoasă de a schimba felul de a gândi al oamenilor, un instrument de a submina criteriile riguroase de merit şi valoare pentru a face loc slăbănogilor plângăcioşi”;

Am citit, am reţinut: Răzvan Voncu: „Poezia este partea cea mai solidă şi, în acelaşi timp, mai originală a literaturii noastre”; Răzvan Voncu: „Poezia, astăzi, se găseşte, aşadar, într-o poziţie paradoxală. Continuă să fie la un înalt nivel estetic prin unele opere, precum o „regină” a literaturii, devenind, în schimb, o „cenuşăreasă” în ce priveşte difuzarea, receptarea, relevanţa publică a celor care o scriu”;

Publicitate

Alex Ştefănescu, la rubrica „Viaţă şi operă” din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, îl prezintă pe Petre Ţuţea. Distinsul critic reţine şi câteva adevăruri tăioase ale filosofului: 1. „Comuniştii au vrut să ne facă fericiţi cu forţa: Bă, să fiţi fericiţi, că vă ia mama dracului!”; 2. „Am fost acuzaţi, noi ăştia de dreapta, că exagerăm puterea naţiunii. Toate popoarele fac aşa. Nemţii se consideră buricul pământului, englezii două buricuri ale pământului, francezii trei buricuri şi jumătate”; 3. „Social-democraţia e laptele bătut al comunismului”; 4. „Când va dispărea ultimul ţăran din lume – la toate popoarele, vreau să spun -, va dispărea şi ultimul om din specia om. Şi atunci or să apară maimuţe cu haine”;

Marius Chivu, în „Dilema veche” nr 842 din 2020, reţine un punct de vedere al poetului Florin Iaru cu privire la manualele şcolare: „Pentru cine nu ştie, cu rare excepţii, manualele de limba şi literatura română sunt, vorba lui Creangă, cumplit meşteşug de tâmpenie. Ce au putut aduna între paginile lor autorii e o poveste de pe tărâmul celălalt. Adică texte ce nu pot fi citite fără să nu ţi se rupă fălcile de la căscat, fără dicţionar de termeni arhaici sau fără batistuţe pline cu mucii sentimentelor nobile, texte care nu ar fi primite, azi, nici la poşta redacţiei, nici pe un blog cu floricele, albinuţe şi păsărele, texte care nu interesează pe nimeni, de parcă ar fi scrise în persana veche. Pe scurt, manualele de română sunt cel mai mare duşman al cititului”;

George Apostoiu, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 5 din 2020, reţine un citat din Eugen Simion despre Mite Kremnitz: „Într-o scrisoare pe care Elena Văcărescu i-o trimitea de la Paris lui Iorga, la 10august 1935, am găsit aceste rânduri care mă surprind. Le iau ca o reacţie de invidie – destul de frecvente printre femeile intelectuale -, fără să le contest ab initio: „În paginile dumitale intuiţia se împleteşte cu deducţia, deopotrivă de exacte. M(ite) K(remnitz) era o spioană pe care însuşirile ei intelectuale o împiedicau să pară suspectă. Şi-apoi, pe vremea aceea, nu se cunoştea adevăratul geniu al rasei germanice, care se aplică mai ales la spionaj… Mite K. lucra pentru Goluchowski ( ministrul de externe al Austro-Ungariei- n.n.) şi Bulow (fost ambasador al Germaniei la Bucureşti – n.n.), după cum desigur arată arhivele de la Viena” (Document semnalat de Andrei Pippidi în „Agenda literară”, 1985);

Cu interes citesc serialul despre viaţa şi opera unor scriitori, serial pe care, în „Luceafărul de dimineaţă”, Alex Ştefănescu îl susţine număr de număr. În „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, criticul amintit caută să descopere personajele din unii scriitori. Titlurile puse incită la lectură: „Caragiale în rolul lui Trahanache”, „Eugen Lovinescu sau democraţia practicată cu graţie”, „George Călinescu era un om grăbit”, „Petre Ţuţea – profet şi măscărici” sau „Cum se juca Titus Popovici”;

Dan Ionescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020, ne atenţionează că se împlinesc 100 de ani de la apariţia romanului „Ion” de Liviu Rebreanu. Reţinem: „Pentru „Ion”, nucleul originar este scena cu ţăranul care îngenunchează şi sărută pământul: „Ion”, mărturiseşte romancierul, îşi trage seva dintr-o scenă pe care am văzut-o acum vreo trei decenii. Era o zi de început de primăvară. Pământul, jilav, lipicios. Ieşisem cu puşca la porumbei sălbatici. Hoinărind pe coastele dimprejurul satului Prislop, am zărit un ţăran în straie de sărbătoare. El nu mă vedea. Deodată s-a aplecat şi a sărutat pământul, l-a sărutat ca pe o ibovnică…Scena m-a urmărit şi mi s-a întipărit în minte, dar fără vreun scop deosebit, ci numai ca o simplă observaţie. Nici măcar n-am fost curios să aflu de ce a sărutat omul glia. M-a observat pe urmă şi el, căci prefăcându-se că e grăbit, a luat-o repede spre sat. Cu toate că nu-i văzusem faţa şi deci nu-l cunoscusem, aş fi putut afla cine a fost şi ce l-a îndemnat la acest gest atât de neobişnuit, dar, repet, m-a interesat numai ca o bizarerie, ca o ciudăţenie ţărănească”;

Ion Pop, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 2 din 2020, preia un punct de vedere al lui Mircea Martin despre critica literară: „Nu înţeleg actul critic altfel decât ca participare, ca „experienţă”. Critica e una, indiferent de pretext, şi identitatea ei o dă efortul interpretativ. Pentru mine această participare presupune o încercare de identificare infinit repetată. Ţinta oricărei exegeze trebuie să fie aceea de a întâlni conştiinţa unei opere (nu pe cea a autorului) şi de a-i reda (sau atribui) o coerenţă semnificativă. Nu există critică în afara unei fidelităţi fundamentale faţă de operă, a cărei „deformare” (inevitabilă) e de dorit să se producă în punctul cel mai înalt cu putinţă”;

Martin S. Martin, întrebat de Cristian Pătrăşconiu cum este „omul recent” american, face o clasificare a acestuia: 1. omul recent american tradiţional – „deşi a trecut prin educaţia superioară, a rămas fidel valorilor americane din generaţiile anterioare: modestie, politeţe, muncă asiduă, respect şi atenţie pentru familie, responsabilitate în educaţia copiilor, decenţă în opţiunile politice, rezervă faţă de excesul de modernism, practică religioasă fără exagerări”; â

2. omul recent american modificat de educaţia superioară: „nu mai seamănă cu părinţii săi, pe care îi contestă. Nu vrea să se zbată prea mult, „visul american” îi este străin. A luat de bune toate poncifele instilate în mintea lui de profesorii de ideologie radicală neomarxistă şi este de acord să arunce cu uşurinţă acuzaţii nefondate despre cei care nu gândesc la fel ca el: rasism, sexism, retrograd, incorect politic”; 3. omul recent american indiferent: „care nu citeşte, are numai păreri preluate de la posturile favorite de tv. Şi de la blogurile de pe Facebook, este mediocru dotat şi colegiul nu l-a atras, nu a realizat nimic meritoriu şi a ajuns nemulţumit cronic. Răspunde cu entuziasm la ideile politice care promit „totul gratis”: ajutoare sociale, învăţământ gratuit, asistenţă medicală free, salariu social universal”; 4. omul recent american motivat şi obsedat de activisme: „ei sunt de toate felurile: antisemiţi, albi suprematişti, feministe care se dezbracă pentru proteste „toples”, antiglobalişti, anticapitalişti, antiFA, Trump-haters, gay-pride etc. Au apărut în ultimele generaţii şi se caracterizează prin intoleranţă, violenţă, refuzul dezbaterilor, afirmaţii nedovedite. Sunt proştii americani „încremeniţi în proiect” (vezi „Ramuri” nr. 4 din 2020)

 

 

Citeste mai mult

Cultura

Filarmonica Botoșani deschide stagiunea cu „Carmina Burana” de Carl Orff

Publicat

Publicitate

Deschiderea unei noi stagiuni la Filarmonica Botoșani se anunță a fi nu doar un eveniment muzical, ci o adevărată sărbătoare culturală. Anul acesta, cortina se ridică în sunetele uneia dintre cele mai puternice și spectaculoase lucrări corale ale secolului XX: „Carmina Burana” de Carl Orff, prezentată într-un an cu o semnificație aparte – marcarea a 130 de ani de la nașterea compozitorului german.

Considerată o operă monumentală, „Carmina Burana” este mai mult decât muzică: este un imn al vieții și al iubirii, o meditație asupra destinului și o celebrare a pasiunii. Partiturile ei surprind contrastul dintre fragilitatea umană și forța implacabilă a sorții, dintre jocul norocului și efemeritatea clipei, dintre umbră și lumină. În fiecare acord se simte vibrația unei lumi care arde intens și trecător deopotrivă.

Pentru melomani, debutul acestei stagiuni nu este doar un concert, ci o experiență ce promite să emoționeze și să înalțe. Publicul este invitat să asculte cu mintea, dar și cu inima, redescoperind prin muzică frumusețea universală a artei. Un început de stagiune sub semnul grandorii muzicale, menit să aducă împreună comunitatea și să celebreze arta în forma ei cea mai intensă.

Biletele vor fi disponibile online începând de luni, 22 septembrie, iar în ziua concertului vor putea fi achiziționate și la intrarea în sala de spectacol.

Citeste mai mult

Educație

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Cât câștigă un profesor sau un educator

Publicat

Publicitate

Ce salarii sunt în învățământul românesc. Un profesor câștigă, în medie, 5.000 de lei net pe lună, în timp ce salariul unui educator ajunge la doar 4.000 lunar, arată datele Salario, comparatorul de salarii realizat de eJobs, informează alba24.ro.

Totodată, un bibliotecar pleacă acasă lunar cu aproximativ 4.000 de lei, potrivit aceleiași surse.

Comparatorul de salarii funcționează pe baza datelor introduse de utilizatori sau de specialiști. „Educația rămâne unul dintre pilonii esențiali ai societății, însă piața muncii din acest domeniu nu este lipsită de provocări”, spune Raluca Dumitra, șefa de marketing în cadrul eJobs, citată de libertatea.ro.

Având în vedere salariile pe care specialiștii le-au publicat în Salario, veniturile în educație continuă să fie sub media altor sectoare dinamice.

„O tendință vizibilă este diversificarea carierei în educație: mulți profesioniști aleg să completeze veniturile prin meditații, cursuri online sau colaborări cu platforme educaționale.

Această flexibilitate aduce un plus de atractivitate domeniului, dar și o diferențiere puternică între veniturile celor care rămân exclusiv în sistemul public și ale celor care valorifică oportunitățile alternative”, adaugă Dumitra.

Publicitate

De asemenea, veniturile din învățământ diferă în funcție de nivelul la care predă cadrul didactic, dar și de experiența acumulată și de gradul profesional obținut.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending