Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (8)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„România literară” nr. 3 din 21 ianuarie 2022.  Pentru botoşăneni e de remarcat  interviul pe care Gellu Dorian i-l ia poetei Marta Petreu, laureată a Premiului „Mihai Eminescu”, 2022. La întrebarea „Ce reprezintă Eminescu pentru tine?”, Marta Petreu răspunde: „Nu am scris despre poezia lui decât câteva rânduri – despre cum îi ies lui, ca geniu, versurile gingaşe, ştiut fiind faptul că numai autorilor foarte mari le ies, literar vorbind, şi gingăşiile, celorlalţi, le ies dulcegării, kitsch-uri. Pentru mine, cea mai bună carte despre poezia lui Eminescu este aceea a lui I. Negoiţescu, scrisă la o înălţime spirituală pe măsura poetului însuşi. Dar am cercetat atitudinea lui Eminescu faţă de evrei, şi-am scris despre această problemă un studiu sobru, în „De la Junimea la Noica”. Eu am ajuns la următoarea concluzie: concepţia lui Eminescu s-a modificat în timp, a evoluat pe măsură ce el, ca om, s-a maturizat intelectual şi moral. El nu a fost niciodată antisemit (antisemitismul presupune o atitudine iraţională faţă de evrei, pe care nu îi acceptă în nici un fel de condiţii), ci, iniţial, după moda timpului şi locului, a fost un antiisraelit motivat naţional şi economic, cu obiecţii la adresa evreilor, dar şi cu o soluţie pentru acceptarea lor în România.  El nu le-a obiectat evreilor nici religia, nici „rasa”, ci numai faptul că se ocupă de comerţ (care, pentru el, nu era o muncă!) şi faptul că nu vorbesc româneşte. Pe parcurs, Eminescu a ajuns la o acceptare calmă a populaţiei evreieşti din România şi a populaţiei evreieşti care intra, din cauza persecuţiilor din Rusia, în România. În final, de pe poziţii asimiliste, a fost de părere că evreii trebuie să primească cetăţenie, cu condiţia ca ei să vorbească româneşte. Într-o Românie care le interzicea evreilor să aibă proprietăţi agricole, Eminescu a propus ca ei să fie împământeniţi şi „agricolizaţi” în Dobrogea (zonă abia intrată în componenţa statului român, compensaţie pentru Basarabia). Asta, aparent, sună rău… sugerează că ar fi vrut să îi pună într-un fel de ghetou. Dar nu: căci el însuşi a vrut să fugă cu Mite Kremnitz în Dobrogea, ceea ce înseamnă că Dobrogea nu însemna pentru el o pedeapsă, ci un loc de refugiu şi de salvare. Cam asta este evoluţia opiniilor lui despre problema evreiască din România: în final, Eminescu a propus soluţia asimilistă, împăcat şi cu ideea de cetăţenie pentru ei, şi cu dreptul lor de a avea pământ agricol, dar le cerea să vorbească româneşte. Aşa că, antisemiţii care şi-au căutat în Eminescu un strămoş de autoritate au făcut, în realitate, un abuz enorm asupra lui. Ca să îţi dai seama de adevăratele lui opinii despre „problema evreiască”, trebuie să îl citeşti pe Eminescu cronologic, urmărind evoluţia în timp a ideilor lui    (şi, important, trebuie să-i urmăreşti ideile, iar nu expresivitatea literară, mai ales la începuturile lui necenzurată, deci violentă, cum violentă a fost tot timpul la adresa „roşiilor”, adică a liberalilor). Istoricul Carol Iancu, profesor la Universitatea „Paul Valery” din Montpellier, a ajuns, despre acest subiect, la aceeaşi concluzie ca mine”.

Alex  Ştefănescu semnează comentariul intitulat „Personalităţi ale lumii medicale despre Eminescu” cu referire la volumul Maladiile lui Eminescu şi maladiile imaginare ale eminescologilor” (ediţia a II-a, cuvânt înainte de Eugen Simion, prefaţă la ediţia a II-a de Irinel Popescu, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţe şi Arte, Bucureşti, 2021). Alex Ştefănescu îşi concepe comentariul pornind de la întrebarea „dacă merită să-l evaluăm pe un poet din punct de vedere fiziologic”. Şi tot Alex Ştefănescu adaugă: „Răspunsul este da. Nu pe oricare poet, dar pe Eminescu, da. Ne interesează tot ce este legat într-un fel sau altul de existenţa lui”. Şi asta fiindcă există nevoia „de a avea în minte tot ce a contribuit direct sau indirect la constituirea unei opere geniale”. Apoi comentariul continuă cu o „înţepătură” la adresa lui Eugen Simion, autorul „cuvântului înainte”: „Eugen Simion adoptă, în prefaţă, o retorică de conducător al dezbaterii, ceea ce însă nu este în realitate. În tinereţe, academicianul de azi a scris pe larg despre proza lui Eminescu, însă neconcludent, într-un stil didactic, iar pe parcursul întregii lui cariere nu a analizat niciodată un poem eminescian cu atenţie, cu arta de a evidenţia genialitatea în text  – în loc de-a o proclama  exterior , meditativ-aforistic. Drept urmare, nu se află în situaţia de a oferi o viziune unificatoare, estetică şi existenţială, asupra poetului.”

O altă „înţepătură”  este cea care se referă la titlul lucrării în discuţie, despre care Alex Ştefănescu spune: „Titlul culegerii conţine o formulare stângace, din cauza căreia se poate crede că eminescologii suferă de maladii imaginare”.  Distinsul critic îşi continuă comentariul făcând o armonizare a crezului său întărit în alte surse de Ion Nica şi Ovidiu Vuia, acela că Eminescu n-a avut sifilis, cum o spun Călinescu şi admiratorii săi fanatici,  cu acela al colectivului de autori, toţi medici, format din Irinel Popescu, Victor Voicu, Codruţ Sarafoleanu, Vladimir Beliş, Octavian Buda şi alţii. Concluzia mare este că Eminescu n-a avut sifilis ci  maladie bipolară, despre care Irinel Popescu adaugă: „Maladia bipolară are o componentă genetică, dar debutul şi evoluţia bolii sunt puternic influenţate de modul de viaţă al pacientului, de stresul la care poate fi supus în anumite momente, de îngrijirile medicale pe care le primeşte şi de comportamentul societăţii în care trăieşte faţă de el.” Alex Ştefănescu reţine şi un punct de vedere al doctorului Octavian Buda: „Marele nostru Eminescu nu a fost decât un hipersensibil, la care toate bucuriile, întristările, decepţiile au avut un ecou  dintre cele mai puternice”; „iar sfârşitul letal nu a fost datorit decât slăbirii organismului în urma afecţiunii streptococice (brâncă)  ce a succedat loviturii cu piatra în regiunea parietală. Ultimul act al dramei, şi subliniez acest fapt care nu a fost pus în evidenţă încă, sincopa terminală la care nu se aşteptau nici medicii, deoarece trecuse atâtea zile de la traumatism şi brânca se stinsese, acest act terminal al unei vieţi zbuciumate a fost din cauza slăbirii inimii. Miocardita şi aortita specifică găsită la necropsie explică hotărâtor că sfârşitul marelui nostru Eminescu, prin sincopă, a fost pricinuit de această deficienţă cardiacă. Se poate conchide că rănirea cu piatra şi erizipelul au fost cauze ocazionale”.

Revista conţine şi câteva precizări ale Uniunii Scriitorilor din România cu privire la cele două premii care se acordă la Botoşani: 1. Premiul „Mihai Eminescu” – Opera Omnia, în colaborare cu Primăria şi Consiliul Local Botoşani şi cu Fundaţia Culturală „Hyperion – CB” Botoşani, sunt recunoscute şi girate de Uniunea Scriitorilor din România; 2. În ceea ce priveşte Premiul „Mihai Eminescu” – Opus Primum,  nu este decernat de Uniunea Scriitorilor din România sau de un juriu desemnat de aceasta: „Uniunea Scriitorilor nu este implicată în niciuna din fazele desemnării şi nominalizării candidaţilor la acest premiu şi nici în apariţiile publice legate de acest premiu”.

Premiul „Mihai Eminescu” – Opus Primum intră în organizarea Centrului Naţional „Mihai Eminescu” din Ipoteşti şi Muzeului Literaturii Române din Iaşi.

Publicitate

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Actualitate

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap! Sancțiuni pentru directorii școlilor care nu respectă regulile.

Publicat

Publicitate

Telefoanele, interzise la ore: Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că directorii în școlile cărora nu sunt respectate regulile legate de telefoane în timpul orelor vor fi sancționați. „Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat”, a precizat acesta, citat de Edupedu.

Regulamentul care a intrat în vigoare pentru anul școlar curent, 2024-2025 permite folosirea mobilelor la ore, însă doar cu aprobarea profesorului.

 Ce mai este interzis

”Dacă profesorul nu dorește, eu nu pot să protejez împotriva dorinței lui, ca să-i fie mai bine.

Tot ce pot să fac este să creez un cadru legal astfel încât profesorul să poată să facă un act educațional de calitate” a spus ministrul.

„Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat, pentru că se întâmplă astfel de lucruri într-o școală, în condițiile în care legea nu permite și interzice, de fapt, aceste practici”, a adăugat Daniel David.

Publicitate

Ministerul Educației a cerut joi, 20 februarie, tuturor inspectorilor școlari și directorilor, să verifice dacă sunt respectate regulile legate de telefoane în școli.

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap

Elevilor le este interzis:

  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare (excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale / CES autorizați să le folosească)
  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Ce meci! FC Botoșani – Universitatea Craiova 2-2: Botoșănenii egalează în minutul 90+3, prin Pavlovic

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Universitatea Craiova au terminat la egalitate, scor 2-2, într-un meci din etapa a 28-a din Superliga României. Partida a fost una plină de momente intense, iar FC Botoșani a reușit să salveze un punct în ultima secundă a jocului, când Pavlovic a marcat golul de 2-2 în prelungiri.

FC Botoșani a deschis scorul în prima repriză după ce Popescu scoate cu piciorul lovitura de cap a lui Miron, dar respinge mingea exact la Lopez, care îndeplinește o simplă formalitate de la marginea careului mic. Imediat după, craiovenii au parte de o execuție spectaculoasă a lui Safira, care a înscris cu o semi-foarfecă din apropierea porții gazdelor.

Repriza secundă a fost dominată de Craiova, care a reușit să preia conducerea printr-un gol al lui Baiaram, la capătul unei faze în care Safira a oferit o pasă decisivă. Cu toate acestea, FC Botoșani nu a cedat și a reușit să egaleze în ultima fază a meciului, Pavlovic fiind cel care a adus calmul pe stadionul din Moldova.

În urma acestui rezultat, Universitatea Craiova rămâne pe locul 3 în clasament, în timp ce FC Botoșani și-a păstrat punctele acasă într-un meci de mare luptă.

Citeste mai mult

Eveniment

Părohia Dămideni, Săveni, care l-a pierdut de timpuriu pe părintele Andrei Berbeci, la doar 37 de ani, are un nou paroh

Publicat

Publicitate

În sâmbăta moșilor de iarnă, la Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. La eveniment au participat numeroși credincioși, veniți să-și pomenească înaintașii și să se roage pentru odihna sufletelor celor adormiți.

Slujba a început in dimineața zilei de sâmbătă̆, cu oficierea Sfintei Liturghii, urmată̆ de parastasul pentru cei adormiți.

În predica rostită în cadrul Sfintei Liturghii, Preasfinția Să a subliniat importanța pregătirii sufletești pentru Sfintele Paști și a comuniunii veșnice dintre cei vii și cei adormiți:

Începând cu această sâmbătă̆, intram într-o perioadă de pregătire pentru întâmpinarea sărbătorilor Sfintelor Paști. Este o perioadă de pregătire în care toți cei ce suntem uniți în Biserica Domnului, prin post și rugăciune, ne rugăm deopotrivă pentru noi înșine, pentru a înțelege și a primi puterea de a face voia lui Dumnezeu, dar și pentru cei ce au adormit întru Domnul.

Postul Mare începe, iată, cu această slujbă de pomenire a celor adormiți, înțelegând că suntem uniți și rămânem uniți în veșnicie cu cei pe care i-am iubit, cu cei ce ne-au făcut bine, dar și cu cei ce, poate, ne-au rănit în această lume. Rămânem uniți și avem datoria de a duce mai departe această comuniune, spre a o curați și spre a o face deplină înaintea Domnului. Rămânem uniți pentru ca, împreună, să ne putem bucura de slava lui Dumnezeu.

În cadrul slujbei, ierarhul a săvârșit și două hirotonii, subliniind astfel importanța continuității slujirii preoțești în viața Bisericii. După Vohodul Mare, diaconul Sebastian Constantin Chifan a primit Taina Preoției pe seama Parohiei Damideni, Protopopiatul Săveni, județul Botoșani, iar după cântarea Axionului, teologul Ștefan Popescu a fost hirotonit întru diacon, urmând ca, în perioada următoare, să fie hirotonit preot și numit paroh pe seama Parohiei Iacobeni, Vlădeni, județul Iași.

Publicitate

La finalul Sfintei Liturghii, părintele asist. dr. Gheorghe Mihalache, cadru didactic la catedra de Misiologie Ortodoxă a Facultății de Teologie Ortodoxă din Iași, a primit hirotesia întru duhovnic.

sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Se anunță încă o noapte geroasă. Pompierii botoșăneni avertizează din nou: Verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare

Publicat

Publicitate
Se anunță încă o noapte cu temperaturi negative, iar mijloacele de încălzire vor fi utilizate la capacitate maximă în toate gospodăriile.
❗Grija față de modul în care acestea sunt exploatate este foarte importantă ❗️
Pentru a preveni incendiile, respectați următoarele recomandări:
✔verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare a fumului;
✔nu folosiţi alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;
✔ nu puneți în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;
✔ stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;
✔ nu adormiţi cu soba aprinsă;
✔ verificaţi integritatea aparatelor şi a mijloacelor de încălzire electrice;
✔ decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;
✔ nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi, cu soba aprinsă ori cu aparatele de încălzire electrice în funcţiune.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending