Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (79)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

ZIGZAG  EMINESCOLOGIC

Valentin Coşereanu, în „Lumină lină / Gracious Light” nr. 4 din 2017, despre Aglaia, sora lui Mihai Eminescu: „ Indiferent pe unde călătorea, Aglaia găsea prilejul să cânte chiar în casele oraşelor mari din imperiu. Ea va dovedi bogate cunoştinţe muzicale în contact cu muzicienii bucovineni consacraţi, precum Tudor Flondor, căci citea curent partituri muzicale clasice ori moderne, atât la instrument cât şi vocal.  A fost prietenă cu Ciprian Porumbescu şi, la îndemnul ei, pe libretul „Somnoroase păsărele”, Tudor Flondor a compus „Serenadă pentru bariton”, solo cu cor, cântată în primă audiţie la o serată muzicală din iunie 1884. În discuţiile de la Viena cu Mihai, Aglaia i-a mărturisit dragostea sa pentru literatură, teatru şi muzică, iar el era preocupat să-i găsească surorii lui diverse cărţi şi partituri. Aglaia s-a căsătorit dintr-o dragoste furtunoasă cu Ion Drogli, un bărbat chipeş, care a ajuns în scurt timp inspector şcolar, stabilindu-se în imperiu prin cumpărarea unei case chiar lângă universitatea din Cernăuţi. (…) După moartea lui Drogli, Aglaia se recăsătoreşte cu un ofiţer austriac şi voiajează mult în imperiul austro-ungar”;

Theodor Codreanu, în “Contemporanul-ideea europeană” nr. 12 din 2017, despre Mihai Eminescu: „În 1874, Eminescu este trimis la Berlin de către Titu Maiorescu, ajutat fiind de o bursă a „Junimii” cu scopul precis de a-şi da doctoratul în vederea unei cariere universitare la Iaşi.  A întreţinut, în acel an, o grăitoare corespondenţă cu mentorul junimist. Spre deosebire de acesta, poetul n-avea orgoliul realizării personale (manifestat în anii gimnaziului de la Academia Tereziană vieneză şi consemnat în „Însemnări zilnice”), spre a dobândi o diplomă care să-l aranjeze în societate şi „să-l pună bine cu lumea”. Geniul maiorescian era al individului pragmatic, care e supus, cu precădere, „voinţei de a trăi”, în termenii lui Schopenhauer, geniul lui Eminescu era arheic, întrupând „inconştientul colectiv, arhetipul” în termenii lui Jung şi ai lui Mircea Eliade. Rezultă asta şi dintr-o scrisoare trimisă de poetul doctorand lui Maiorescu, la 5 februarie 1874, din Charlottenburg: „Cred că am găsit acum soluţia problemelor respective, grupând concepţiile şi sistemele demonstrative (doveditoare) care însoţesc fiecare fază a evoluţiei în antinomii vizând atemporalul din istorie, drept şi politică, dar nu în sensul evoluţiei hegeliene a ideii. Căci la Hegel gândire şi fiinţă sunt identice – aici nu. Interesul practic pentru patria noastră ar consta, cred, în înlăturarea teoretică a oricărei îndreptăţiri pentru importul necritic de instituţii străine, care nu sunt altceva decât organizaţii specifice ale societăţii omeneşti în lupta pentru existenţă, care pot fi deci preluate în principiile lor generale, dar a căror cazuistică trebuie să rezulte în mod empiric din relaţiile dintre popor şi ţară (teritoriu). Nu mă pot pronunţa acum mai pe larg asupra acestui subiect , el mi-a ocupat însă cea mai mare parte din cugetarea proprie şi din studii, aşa că până acum n-am respectat în fixarea temelor mele o succesiune de tip didactic”. Eminescu adăuga imediat, ca justificare irefutabilă a atitudinii sale: „Un titlu de doctor m-ar aranja într-adevăr cu lumea şi cu ordinea ei legală, nu şi cu mine însumi, care deocamdată nu mă mulţumeşte, nu”;

 

Publicitate

Alexandru Oraviţan, în „Orizont” nr. 12 din 2017, scrie despre cartea „Copac în cetate” a Simonei-Grazia Dima. Reţin un pasaj cu referire la Eminescu: „Paginile despre Eminescu sunt demne de menţionat pentru că propun un portret al Poetului realizat din perspectiva unei sensibilităţi poetice cizelate. Este reliefată cu prisosinţă „polifonia personalităţii eminesciene”, capabilă de a face poetul cunoscut unui public cât mai larg şi răspândit la nivel mondial. Notabil sub acest aspect este eseul dedicat decodificării prozei eminesciene prin intermediul filosofiilor indiene, tributar cercetărilor realizate de Amita Bhose”;

Valentin Coşereanu, în „Lumină lină / Gracious Light” nr. 4 din 2017, despre Harieta, sora lui Eminescu: „O dovadă că Europa le era familiară tuturor fraţilor şi surorilor poetului, dar şi părinţilor, este aceea în legătură cu Harieta, sora care a rămas oloagă la şase ani, purtând sechelele poliomielitei. Harieta a plecat la Berlin pentru consultaţii, pe care, desigur, fratele ei, doctorul Şerban, i le înlesnea.  Cu siguranţă acest lucru s-a repetat, deoarece a trebuit să-şi confecţioneze acolo un sistem de scripeţi cu ajutorul căruia se mişca destul de greu. Era, totuşi, un progres pentru această femeie, despre care Eminescu spune într-o scrisoare că avea o memorie ca a lui Napoleon I şi, în ciuda faptului că nu urmase nicio şcoală din cauza handicapului amintit, a învăţat singură alfabetul, avea lecturi pe care Eminescu însuşi le aprecia şi scria versuri onorabile – nu geniale, ca fratele ei. Moare la 34 de ani, nu înainte de a-l fi întreţinut şi îngrijit pe Eminescu, la Botoşani, unde Harieta avea case în proprietatea sa”;

Alexandru Ruja, în „Orizont” nr. 12 din 2017, scrie despre  Eminescu şi Slavici: „Despărţirea de Eminescu a fost un moment dramatic pentru Slavici, fiindcă prietenia lor a fost una sinceră şi, de aceea, durabilă. De la momentul împrietenirii la Viena (1869), până la sfârşitul tragic al poetului s-a întins un arc de timp de două decenii în care s-a derulat una dintre cele mai trainice şi mai frumoase prietenii dintre doi scriitori. Şi din această cauză, dar şi pentru a răspunde unor insinuante răutăţi la adresa lui Eminescu, care falsificau momente din viaţa sa, a scris Slavici, peste ani, amintirile sale despre Eminescu. Sunt pagini importante pentru o corectă reaşezare în limitele adevărului a vieţii lui Eminescu. Şi, mai ales, pentru activitatea sa de ziarist. Pentru că – scrie Slavici în „Amintiri” -, la „Timpul” Eminescu critica „relele apucături ale multora dintre contimporanii săi, care se minţeau, se amăgeau, se înşelau, se nedreptăţeau, se asupreau, se despuiau, se calomniau şi se chinuiau în fel de fel de chipuri unii pe alţii. El îşi găsea mângâierea în trecutul plin de fapte frumoase şi în viitorul neamului românesc, pe care îl vedea plin de lumină”. Când a venit la „Timpul”  – la chemarea şi cu ajutorul lui Slavici – Eminescu avea deja experienţă jurnalistică („Sunt totdeauna şi pretutindeni puţini ziarişti cu pregătirea pe care o avea dânsul când a început să lucreze la „Timpul”). Puţini au reuşit, asemenea lui Slavici, să condenseze în cuvinte puţine, dar profunde ca sens, importanţa activităţii şi operei lui Eminescu: „E scurtă, dar de tot adâncă brazda pe care a tras-o el în viaţa neamului românesc”(„Eminescu ziaristul”);

Episcopul-vicar Timotei Prahoveanul, în Ziarul Lumina” din 18 ianuarie 2018, despre Eminescu drept cinstitor al Bisericii: 1. “poetul Mihai Eminescu a crescut într-o familie cu 11 copii, fiind al şaptelea dintre ei, şi provenea pe linie maternală dintr-o familie care a dat Bisericii şase monahi – patru monahii şi  doi  călugări -, iar tatăl său era fiul unui cântăreţ bisericesc din localitatea suceveană Călineşti”; 2. “a avut coleg de şcoală, şi bun prieten, pe academicianul de mai târziu, Teodor V. Ştefaneli, cel mai bun elev la religie, din clasa lui”: 3. “copilul care iubea codrii, creaţia şi înţelepciunea, zăbovea adesea în obştea Mănăstirii Agafton, aflată nu prea departe de târgul Botoşanilor, acolo unde trei dintre mătuşile lui erau monahii, Frevonia, Olimpiada şi Sofia”; 4. “Eminescu a participat la înmormântarea călugărilor, văzând astfel cum erau îngropaţi aceştia, fără sicriu, fără flamuri. De aceea, poate şi-a dorit, după cum mărturisea într-una din poezii, să fie aşezat sub flamuri de tei, să nu aibă sicriu bogat, ci să-i fie împletit un pat din tinere ramuri”; 5. “de asemenea, a avut doi unchi călugări: arhimandritul Iachint care a fost  pentru scurt timp stareţul Mănăstirii Coşula din ţinutul Botoşanilor şi apoi administrator la Seminarul Socola din Iaşi, iar celălalt, monahul Calinic, pentru o vreme călugăr la Mănăstirea Neamţ, şi mai apoi la Mănăstirea Secu”; 6. “atunci când Titu Maiorescu a donat Academiei Române cele peste nouă mii de pagini de manuscris pe care Eminescu le-a lăsat ca nepieritoare operă, s-au descoperit foarte multe cuvinte din Părinţii Bisericii sau cuvinte scripturistice”; 7. “la Mănăstirea Putna, împreună cu alţi cunoscuţi, oameni ai culturii româneşti din perioada respective, Vasile Alecsandri, Ioan Slavici, Ciprian Porumbescu şi alţii, au organizat o frumoasă sărbătoare închinată marelui domn al Moldovei, Ştefan, pe atunci încă necanonizat, dar considerat sfânt de către oameni pentru faptele lui cele mari”;

 

  1. Valentin Coşereanu, în „Lumină lină / Gracious Light” nr. 4 din 2017, despre Matei, fratele lui Eminescu: „Singurul care – între toţi fraţii – a avut o viaţă mai lungă a fost Matei. A trăit 73 de ani. A fost şi el un om cu un destin aparte şi care nu a dezminţit cariera europeană a celorlalţi fraţi, aşa încât studiază la Institutul Politehnic din Praga, dar se înrolează în armata română cu rangul de căpitan. Este un caracter dificil, un ofiţer foarte sever, dar un om drept. Erou al Războiului de Independenţă, a luat atitudine atunci când vreun militar nedreptăţea pe cineva, indiferent dacă acesta era soldat sau din corpul ofiţeresc. A făcut o documentaţie riguroasă asupra vieţii lui Alexandru Macedon, dar a rămas la acest stadiu. Ceea ce nu a reuşit Matei în domeniu, va reuşi peste timp, fiul acestuia, Gheorghe, care a scris o carte despre Napoleon Bonaparte, foarte lăudată de critica de specialitate şi pentru care un descendent al Împăratului îl felicită printr-o scrisoare”;

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Peste o sută de misiuni ale pompierilor botoșăneni, în ultimele patru zile

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni au fost la datorie și în perioada 18 – 21 aprilie a.c., pentru intervenția imediată la solicitările cetățenilor și gestionarea optimă a situațiilor de urgență, produse la nivel local.

Aceștia au avut 119 de misiuni, care au vizat:

– acordarea primului ajutor și transportul la spital a unui număr de 86 persoane care aveau probleme medicale;

– stingerea a 11 incendii generate de utilizarea focului deschis în spații deschise, scurtcircuit, coș de fum necurățat de funingine, dar și cu intenție. Dersca, Vlăsinești, Stânca, Sârbi, Corlăteni, Știubieni, Dragalina, Vânători, Tocileni și Plugari sunt localitățile unde s-au produs aceste evenimente.

– 13 alte intervenții (transport persoane supraponderale, deblocare uși, acțiuni de informare și educare preventivă, îndepărtare elemente de construcție desprinse de vânt);

– nouă misiuni de supraveghere a respectării măsurilor de prevenire a incendiilor la biserici și mănăstiri, dar și de patrulare în apropierea lăcașurilor de cult în vederea prevenirii unor evenimente nedorite, în Noaptea de Înviere;

Publicitate

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descprcată gratuit din APP Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Hramul Bisericii Sfântul Gheorghe, sub lupa jandamilor

Publicat

Publicitate

În zilele de 22 și 23 aprilie, jandarmii botoșăneni, împreună cu efective de poliție, poliție locală și pompieri, vor lua măsurile necesare pentru desfășurarea in siguranță a manifestărilor religioase prilejuite de sărbătorirea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Purtătorul de Biruință.

Marți, 22 aprilie, jandarmii, împreună cu partenerii instituționali, vor acționa pentru ca procesiunea cu Sfintele Moaște ale Sfântului Gheorghe Pelerinul, eveniment inclus în programul Hramului Bisericii Sfântul Gheorghe din municipiul Botoșani, să nu fie afectată de producerea unor incidente nedorite.

Începând cu ora 16.30, efectivele Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani vor fi alături de cetațenii care vor asista la primirea Sfintelor Moaște, la slujba Vecerniei și a Litiei, precum și la procesiunea ce se va desfășura pe traseul Biserica Sfântul Gheorghe- str. Ion Pillat – Calea Națională – str. 1 Decembrie – Biserica Uspenia – Centrul Vechi – str. Poștei – Biserica Sfântul Gheorghe.

Marți, 23 aprilie, jandarmii vor fi prezenți la Hramul Bisericii Sfântul Gheorghe, pentru ca liniștea specifică manifestărilor religioase să nu fie tulburată de producerea unor fapte antisociale de natură penală sau contravențională.

Având în vederea că deplasarea participanților la procesiune se va desfășura pe partea carosabilă, polițiștii rutieri vor lua măsuri de restricționare progresivă a circulației rutiere și de fluidizare a traficului rutier și pietonal pe intinerariul de deplasare.

Recomandăm participanților la manifestările religioase să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, iar conducătorilor auto să dea dovadă de răbdare, să reducă viteza de deplasare și să acorde atenția cuvenită participanților, în vederea eliminării riscului producerii unor accidente.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Astăzi, procesiune pe străzile municipiului Botoșani. În fruntea credincioșilor va fi ÎPS Teofan. Traseul ales

Publicat

Publicitate

Sărbătoarea Sfântului Mucenic Gheorghe, ocrotitorul municipiului Botoșani, aduce anul acesta bucurii duhovnicești deosebite credincioșilor din oraș. Cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, vor fi aduse spre închinare la Biserica Sfântul Gheorghe din municipiu moaștele Sfântului Gheorghe Pelerinul de la Mănăstirea Văratec, primirea acestora fiind rânduită pentru ziua de 22 aprilie, la ora 16.30, fiind aduse de stavrofora Iosefina Giosanu.

Înalt Preasfințitul Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, va săvârși începând cu ora 17.00 slujba Vecerniei cu Litie cu un numeros sobor de preoți și diaconi.

După slujbă, în jurul orei 18.30, va avea loc o procesiune cu moaștele Sfântului Gheorghe Pelerinul pe următorul traseu: Biserica Sf. Gheorghe – Str. Ion Pillat – Calea Naţională – Str. 1 Decembrie Biserica Uspenia- Str. Poştei- Biserica Sf. Gheorghe.

A doua zi, pe 23 aprilie, de sărbătoarea Sfântului Gheorghe, lăcașul de cult va îmbrăca haină de sărbătoare, pregătit pentru o slujbă arhierească cu un sobor de ierarhi. Programul menționează că la ora 9.00 va avea loc primirea ÎPS Teofan și a celorlalți ierarhi invitați, după care va fi săvârșită  Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie. Se va alătura la slujbă un sobor de ieromonahi, preoţi şi diaconi.

La sfârşitul slujbei, fiecare credincios participant va primi sărmăluţe, cozonac şi un pahar de vin oferit de Primăria Botoşani.

Cu binecuvântarea IPS Teofan, Sfintele Moaște ale Sfântului Gheorghe Pelerinul vor rămâne spre venerare la biserica din municipiul Botoșani până pe 27 aprilie, ora 19:00.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Când se termină vacanța de Paște 2025 pentru elevi: Vor reveni la cursuri, doar pentru 3 zile

Publicat

Publicitate

Elevii vor reveni la cursuri, la finalul lunii aprilie, doar pentru trei zile. Ulterior va fi minivacanța de 1 Mai, cu alte zile libere pentru elevi și profesori.

Vacanța de Paște 2025 este în perioada 18-27 aprilie. Elevii revin la cursuri luni, 28 aprilie, însă vor avea doar trei zile de școală: luni, marți și miercuri. De joi, 1 mai, începe minivacanța.

Vor fi alte două zile libere plus cele din weekend, adică 1-4 mai.

Modulul al patrulea de cursuri și ultimul din acest an școlar va continua din 5 mai până în 20 iunie.

Din acest an școlar, elevii primesc o notă de purtare aferentă fiecărui modul de cursuri.

Noul an școlar 2025-2026 începe pe 8 septembrie și va fi împărțit tot în cinci module de învățare, alternând cu cinci vacanțe.

Publicitate

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară până în 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare. Planificarea este la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

Zile libere 2025: minivacanța de Rusalii

Rusaliile se sărbătoresc în acest an în 8 iunie. Vor fi trei zile libere, de sâmbătă, 7 iunie până luni, 9 iunie inclusiv (a doua zi de Rusalii).

Următoarea minivacanță va fin de Sfânta Maria (trei zile), 15-17 august.

Calendar an școlar în 2025

Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025
Cursuri: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025
Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025
Zile libere până la finalul anului 2025
1 mai – Ziua Muncii (joi)
1 iunie – Ziua Copilului (duminică)
8 iunie – Prima zi de Rusalii (duminică)
9 iunie – A doua zi de Rusalii (luni)
15 august – Adormirea Maicii Domnului (vineri)
30 noiembrie – Sfântul Andrei (duminică)
1 decembrie – Ziua Națională a României (luni)
25 decembrie – Prima zi de Crăciun (joi)
26 decembrie – A doua zi de Crăciun (vineri)
Bacalaureat 2025. Probele scrise. Calendar
2—6 iunie 2025 Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
6 iunie 2025 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
10 iunie 2025 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
11 iunie 2025 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
13 iunie 2025 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
16 iunie 2025 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
20 iunie 2025 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și
depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00—18.00)
23—24 iunie 2025 Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
30 iunie 2025 Afișarea rezultatelor finale

Între 14-21 iulie se vor înscrie candidaţii la a doua sesiune de examen.

Regulile la examen sunt similare sesiunilor derulate anterior. AICI, detalii

CALENDAR Evaluare Națională clasa a VIII-a 2025

Probele scrise încep din 23 iunie. Elevii își vor putea vedea lucrările în 4-5 iulie și apoi vor decide dacă depun contestații.

10-13 iunie 2025 Înscrierea la evaluarea naţională
13 iunie 2025 Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
23 iunie 2025 Limba şi literatura română – probă scrisă
25 iunie 2025 Matematică – probă scrisă
27 iunie 2025 Limba şi literatura maternă – probă scrisă
3 iulie 2025 Afişarea rezultatelor inițiale (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00 -18.00)
4-5 iulie 2025 Vizualizarea lucrărilor și depunerea contestaţiilor
6-9 iulie 2025 Soluţionarea contestaţiilor
10 iulie 2025 Afişarea rezultatelor finale după soluţionarea contestaţiilor

Probele se vor desfășura în perioada 23-27 iunie. Primele rezultate vor fi comunicate în 3 iulie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending