Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (73)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

ZIGZAG EMINESCOLOGIC

Publicitate

Cristian Livescu în „Întâiul Eminescu” Editura „Crigarux”, Piatra Neamţ, 1999Primul care abordează poeziile publicate în „Familia” în întregul lor (1866 – 1869) este Cristian Livescu. El le aşează într-un sistem de gândire poetică în volumul amintit. Poeziile publicate în „Familia” sunt: „O călărire în zori”, „Misterele nopţii”, „Lida”, „Ondina”,  „De-aş avea”,  „Frumoasă-i”, „Din străinătate”,  „La Bucovina”, „”Speranţa”, „Spre suvenire – fratelui Gregorie Dragoş” şi „Horia”. Cristian Livescu găseşte „două straturi fundamentale ale discursului poetic eminescian din perioada „Familia”. Primul strat este cel vizibil dat de: 1. poeziile publicate în „Familia”; 2. un discurs social, deschis, menit să fie public; 3. la început cu nuanţe ocazionale şi post-paşoptiste, mai  apoi sub semnul desăvârşirii unor teme tradiţional – romantice; 4. poezia are o faţă deschisă publicului (publicate în „Familia”). Al doilea strat este cel ascuns prin faptul că: 1. poeziile sunt ţinute în manuscris; 2. discursul poetic este ascuns, îndrăzneţ, vizionar; 3. apar modificări ce dau o stare de enigmă la nivelul semnificării pe care o dezvoltă cu multă discreţie; 4. are o faţă ascunsă publicului (în manuscris).

În 1883, Titu Maiorescu realizează primul volum de „Poezii” semnat Mihail Eminescu (nu Mihai) în care sunt omise creaţiile debutului din „Familia” lui Iosif Vulcan. Maiorescu le cunoştea dar le găseşte inferioare celor publicate în „Convorbiri literare” începând cu „Venere şi Madonă”. În ceea ce priveşte modul de a crea  al lui Eminescu,  primul care o face este tot Cristian Livescu.  El vede la poetul nostru naţional  o voluntară dedublare de sine.  Poeziile, spune  C. Livescu, au, în general, două forme: a) una destinată publicului prin publicare; b) una fondului latent al operei lăsate în manuscris.  Eminescu scria versiuni paralele: „Poetul îşi concepea creaţia în două regimuri de valori imaginare şi, implicit, două practici de discurs.” În concluzie, perioada „Familia” a fost una a „autocenzurării de sine” obligându-l să fie „adeptul unor construcţii secrete”.

 

Publicitate

Valentin Coşereanu, în „Lumină lină / Gracious Light” nr. 4 din 2017,  scrie despre europenismul eminoviceştilor. Despre Ilie, alt frate al lui Eminescu,  spune: „… mai aproape de Eminescu şi ca vârstă şi ca preocupări, va fi tovarăşul de joacă al poetului în copilăria ipoteşteană. Era blond şi cu ochii albaştri, un bun desenator încă de mic şi un copil foarte milos. De aceea, probabil, s-a înscris la şcoala de medicină militară a doctorului Carol Davilla, de la Bucureşti, unde va muri de tifos, la 17 ani, molipsindu-se de la bolnavii pe care-i îngrijea”;

Theodor Codreanu, în “Contemporanul. Ideea europeană” nr. 11 din 2017, despre romantismul eminescian: 1. “Primul nostru simbolist autentic, Ştefan Petică, reconfirmat de criticul Nicolae Davidescu”; 2. “Ştefan Petică a sesizat că veritabilul simbolism românesc s-a născut odată cu Eminescu”; 3. “Sintagma lirică modernă este enunţată întâia oară în cultura noastră, de Eminescu, în “Icoană şi privaz”: “Natura-alăturată cu acel desemn prea şters / Din lirica modernă – e mult, mult mai presus”; 4. “Toţi istoricii şi criticii literari au lăudat studiul lui Maiorescu din 1889, dar, paradoxal, au pierdut imaginea modernităţii poetului şi gânditorului sub impulsul prejudecăţilor legate de tipologia curentelor literare. Asta fiindcă modern a fost considerat  simbolismul francez, în epocă, or, Eminescu, de formaţie germană, avea reticenţe faţă de superficialitatea spiritului francez (ceea ce şi explică respingerea experimentului cvasi-simbolist al lui Alexandru Macedonski), deşi, în profunzimele sale, etala afinităţi cu Charles Baudelaire, cu Arthus Rimbaud sau Stephane Mallarme, cum vor dovedi criticii mai noi. Aceştia au demonstrate că avangarda culturii modern a vremii nu se manifesta la Paris, ci la Berlin, adică tocmai în mediile în care şi-a făcut studiile Eminescu”; 5. “ Cu alte cuvinte, Eminescu nu aderă nici la “clasicismul” cultivat de Junimea sau la cel francez, apus, nici la tradiţia antică, tot clasică, ci la romantism, pe care îl asimilează modernului”: 6. “Eminescu socoate că romantismul este mai modern decât proaspătul simbolism francez”; 7. “Eminescu nu se înşela deloc, geniul său mergând şi de astă data la ţintă. Fiindcă el a înţeles, cu mult înaintea modernilor din următoarele două secole, că romantismul este calea regală a poeziei din toate timpurile”; 8. “Eminescu dă romantismului turnura antimodernă, care va fi conceptualizată abia spre sfârşitul secolului al XX-lea şi începutul secolului al XXI-lea”;

 

Publicitate

Valentin Coşereanu, în „Lumină lină / Gracious Light” nr. 4 din 2017, despre Aglaia, sora lui Eminescu: „Aglaia a fost o femeie dărâmător de frumoasă şi îşi purta cu mândrie frumuseţea. Clasele făcute la pensionul doamnei Zielinsky ne-o arată ca pe o elevă strălucitoare, calificându-se pe primul loc în clasa ei, având înclinaţii spre limbile franceză şi germană.  A făcut şi ea Conservatorul şi a studiat artele dramatice la Suceava, concertând cu succes la pian, atât în ţară cât şi la Cernăuţi, unde era faimoasă pentru fineţea interpretării.  La sfârşitul lui iunie 1870 cere paşaport pentru a călători în Europa, ajungând la Viena şi Praga, întâlnindu-se cu Mihai, student al Universităţii imperiale. Acolo s-au fotografiat: mama bust, apoi Aglaia în picioare, îmbrăcată în costum popular. Aici au cunoscut şi câţiva colegi bucovineni de-ai poetului, printre care şi pe Vasile Muraru, care le-a invitat în vara aceluiaşi an la Cernăuţi, unde au avut prilejul să-l cunoască pe viitorul ei soţ, Ion Drogli, cunoscut şi el în cercurile intelectuale din ţară, dar şi din Cernăuţi. Atunci Mihai şi-a condus mama şi sora prin strălucitorul oraş imperial, deşi atât Raluca cât şi Aglaia se descurcau destul de bine cu limba germană, mijloc absolut necesar pentru voiajul prin Cehia, Austria şi Ungaria, pe care-l făcuseră deja”;

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Percheziții la persoane care ar fi vândut droguri mai multor adolescenți din Botoșani. Patru persoane au fost reținute

Publicat

Publicitate

Poliţiştii au efectuat percheziţii domiciliare în judeţele Neamţ şi Suceava la bănuiţi de trafic şi deţinere de droguri iar patru persoane au fost reţinute, informează, vineri, IGPR.

“Una dintre cele patru persoane a fost depistată în flagrant delict, în Târgu Neamţ, în timp ce ar fi transportat aproximativ 3 kilograme de canabis destinate comercializării. Din cercetări a reieşit că, în perioada 2023 – mai 2024, în mod repetat, cele patru persoane ar fi deţinut, intermediat şi comercializat, direct, diferite cantităţi de canabis către consumatori, inclusiv minori, din judeţele Neamţ, Suceava, Botoşani şi Iaşi”, precizează IGPR.

Conform sursei citate, joi, au fost efectuate cinci percheziţii domiciliare, în judeţele Neamţ şi Suceava, fiind descoperite şi ridicate cantităţi de droguri de risc (canabis), grindere, cântare electronice, medii de stocare a datelor, telefoane mobile, precum şi 9.300 de lei.

Publicitate

Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Biroul Teritorial Neamţ au dispus reţinerea a patru persoane, pentru 24 de ore. Vineri a fost sesizat judecătorul de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Neamţ, cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile a celor patru persoane.

Suportul de specialitate a fost asigurat de Direcţia Operaţiuni Speciale din Poliţia Română. Acţiunea a fost realizată cu sprijinul poliţiştilor Inspectoratului de Poliţie Judeţean Neamţ şi jandarmilor din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Neamţ şi Grupării Mobile de Jandarmi Bacău. AGERPRES/(AS-Cornelia Dumitru, editor: Antonia Niţă, editor online: Gabriela Badea)

 

Publicitate

* Sursa fotografiilor: IPJ Neamţ

Citeste mai mult

Eveniment

Trei zile fără apă în Dorohoi! Nova Apaserv: Toţi utilizatorii să raţionalizeze consumurile de apă numai pentru nevoile stricte

Publicat

Publicitate

Din cauza avariilor produse în perioada anterioară,  a consumului de apă în creștere urmare a lipsei precipitațiilor, dar și a capacității limitate a conductelor de transport a apei, pentru refacerea rezervei de apă din rezervoarele de stocare de la Dealu Mare, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani restricționează în continuare furnizarea apei în municipiul Dorohoi, în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, în intervalul orar 19:00-9:00, către utilizatorii situați în zona de case și etajele superioare ale blocurilor amplasate în zona centrală.

Pentru utilizatorii situații în zona de înaltă a municipiului Dorohoi, furnizarea apei în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, se va face în intervalul orar 08:00-21:00.

De asemenea, furnizarea apei în localitățile Broscăuți, Șendriceni se va face în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, în intervalul orar 09:00-19:00.

Publicitate

S.C. NOVA APASERV S.A. face apel la toţi utilizatorii să raţionalizeze consumurile de apă numai pentru nevoile stricte, pentru a da posibilitatea tuturor abonaţilor noştri să beneficieze de serviciile de alimentare cu apă.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

„Satule, mândră grădină”. Mai sunt câteva zile până când orașul Bucecea va îmbrăca haină de sărbătoare.

Publicat

Publicitate

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Botoşani, instituţie publică de cultură aflată în subordinea Consiliului Judeţean Botoşani, în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Bucecea, organizează Festivalul – Concurs al Cântecului Popular Românesc „SATULE, MÂNDRĂ GRĂDINĂ”, care a ajuns la cea de-a – XLIII – a ediție.

A devenit tradiție ca în fiecare an de sărbătoarea ortodoxă a Sfinților Constantin și Elena, la Bucecea să aibă loc această manifestare culturală.

Fiind un festival de renume național, concurenți buni și foarte buni se înscriu anual în număr foarte mare pentru a urca pe scena de la Bucecea, unde s-au lansat numeroși interpreți din lumea muzicii populare românești.

Publicitate

Anul acesta s-au înscris peste 85 de concurenți din județele Iași, Suceava, Vaslui, Vrancea, Neamț, Brăila și Botoșani, dintre care 50 s-au calificat la preselecție și vor intra în concurs.

Juriul format din personalități de seamă ai folclorului românesc precum:

Elise Stan  –  (Președinte al juriului) – Profesor  Doctor,  etnomuzicolog și realizator de emisiuni la Televiziunea Română

Publicitate

Gabriel-Ciprian Chițu  –  Conferențiar Universitar Doctor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din lași și dirijor al Ansamblului Folcloric „Doina Carpaților” al Casei De Cultură a Studenților din Iași.

Cornelia Ciobanu  –  cunoscută interpretă de muzică populară, fostă membră a Orchestrei Rapsozii Botoșanilor, fostă manager al Centrului Județean de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale Botoșani și fost profesor de canto al Școlii Populare de Arte „George Enescu” Botoșani.

Alina- Anișoara Spătaru  –  interpretă, referent de specialitate la Centrul Cultural Bucecea

Publicitate

Agnes Daliana Bejan  –  referent cultural al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani – compartimentul „Artă Populară Artizanală și Meșteșuguri Tradiționale”

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor -Ioan Cobâlă”  –  dirijor Ion Oloieru, manager – Dan Doboș  – va asigura acompaniamentul tuturor concurenților și a invitaților speciali.

-Festivalul se va desfășura pe parcursul a două zile după cum urmează:

Publicitate

Luni, 20 mai, ora 16:00 ;

Deschiderea Festivalului

– Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor – Ioan Cobâlă” –suită de melodii populare

– Grup vocal al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani – coordonator Mariana Ichim Hodan

– Categoria soliști vocali 10-13 ani

– Categoria soliști instrumentiști 10- 14 ani

– Invitat special Delia Gandore câștigătoare a trofeului „Satule mândră grădină” în anul 2022

– Categoria soliști vocali 14- 18 ani

– Categoria soliști instrumentiști peste 15 ani

– Invitat special Patrick Petrescu câștigătorul trofeului „Satule mândră grădină” în anul 2023

– Categoria soliști vocali 19 – 30 ani

– Rapsozi populari

Marți 21 mai, ora 18:00 ;

– Gala laureaților Festivalului – Concurs al Cântecului Popular Românesc  „Satule,  mândră grădină”

– Invitat special – Cornelia Ciobanu

–  Premierea concurenților de la categoriile soliști vocali 10-13 ani și soliști instrumentiști 10 -14 ani

-Invitat special – Iustina Irimia- Cenușă

– Premierea concurenților de la categoriile soliști vocali 14-18 ani și a soliștilor instrumentiști cu vârsta de peste 15 ani

-Invitat special – Angelica Flutur

-Premierea concurenților de la categoria soliști vocali 19-30 de ani, a rapsozilor populari și trofeul festivalului

Festivalul se va încheia pe acordurile invitaților de onoare „Grupul Ștefan Vodă”  din Republica Moldova.

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Eusebiu Laurențiu Cilibiu, candidatul AUR Botoșani la funcția de președinte al C.J. Botoșani

Publicat

Publicitate

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi candidatul AUR Botoșani la funcția de președinte al C.J. Botoșani, Eusebiu Laurențiu Cilibiu.
Inginer ca specializare, Eusebiu Laurențiu Cilibiu a vorbit despre candidatura sa la președinția Consiliului Județean Botoșani, despre soluțiile sale și despre noua echipă de la AUR Botoșani într-un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botosani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending