Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (50)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Nouăsprezece poeţi neliniştiţi. Considerată un artist al iubirii, privighetoarea nu putea lipsi din simbolistica poetică a lui Ovidiu Chelaru.  Adept înfocat al poeziei cu rimă, ritm şi muzicalitate, volumul intitulat „Privighetori literare moldave”, pe care l-am citit în manuscris,  este o antologie  pusă sub semnul de metaforă tare dată de tonurile perfecte ale acestei păsări. Antologatorul  crede că poezia scrisă în dulcele stil clasic este asemenea privighetorii, ambele fiind vrăjitoare care te fac să intri fericit în treburile zilei. Prin acest volum, Ovidiu Chelaru  declamă  o convingere de la înălţimea celor peste 90 de ani: nimic nu te poate face mai fericit decât aceste două lucruri –  glasul unei privighetori sau sinceritatea pe care o emană  aşezarea rimelor într-un poem. Admirator al poeziei cu rimă, chiar şi al  celei ce se supune lirismului obiectiv, unul în afara conştiinţei poetului, nu  este de acord cu abaterile de la folosirea acesteia. Am purtat discuţii  nenumărate cu Ovidiu Chelaru pe această temă.  Dacă versul alb ar mai fi acceptat, cel liber, fără metru şi fără o regulă, sub nici o formă. Şi totuşi şi-a călcat pe suflet oprindu-se şi la o voce poetică foarte sensibilă, una singură, cu rezonanţe stănesciene: Aurora Adam ( „Destin” – „Nu mă pot opri lângă fiecare cireş înflorit / Ca să-i aştept ploaia albă / Ci o cuprind întreagă în trecerea mea / Căci mereu alerg cu mine de mână / Pe lângă tot ce-i pur / Lumină / Şi vis.”).

Pentru antologatorul acestui volum, poeţii care respectă rima, acest instrument de aur al strofei clasice,  nu pot fi decât nişte aristocraţi ai literaturii. Poezia lor, crede Ovidiu Chelaru,  izvorăşte dintr-o nobleţe de sorginte divină.  Din această perspectivă, Ovidiu Chelaru pune la un loc 19 energii creatoare care fac parte din Societatea Scriitorilor Botoşăneni „Mihai Eminescu”.  Poemele sunt o revărsare de  reflexe pământene şi nepământene,  autorii fiind  personaje ale propriilor versuri care iradiază o autentică viaţă sufletească, remarcându-se metaforele  singurătăţii. Domină, la o primă enumerare, păpădia generatoare de ploi inverse,  parada unor suflete-floare,  implorări ale îngerilor izgoniţi, rememorări ale timpului trecut, ploi de lumină, puseuri de patriotism, elemente ale timpului sacru, omul arhaic,  homo cogitans etc.  Ca un ansamblu, antologia   a cărei arhitect este Ovidiu Chelaru, pleacă de la observaţia că fiecare poem este o scânteie a poemului universal, dând întregului valoare de creaţie în sine. Ea poate fi privită şi ca un model socio-cultural specific celor care  au aderat la programul revistei „Memento Mori”. Cititorii vor descoperi că cei 19 autori au o coerenţă a gândurilor, că sunt buni comunicatori şi că îşi exersează cu fineţe şi talent  calitatea de fiinţe raţionale.

Nu ştiu cum îşi scriu poemele cei antologaţi. Probabil că unii în zumzetul serii, alţii sensibilizaţi de mângâierile lunii. Vor fi şi dintre cei care scriu  ca Paul Valery dimineaţa, „între lampă şi soare”, alţii pe unde sunt fulgeraţi de idei. Curg versurile celor 19 într-o continuă sublimare a realului. Dar te poţi întreba când a scris Liliana Burac  poemul său „Basmaua” din care reţin primele două strofe: „Basmaua mamei şade-n cui, / O strâng la piept… că mama nu-i… / S-a dus să răsădească flori / Într-o grădină după nori / Şi-o tot aştept să vină iar… / Dar în zadar… // S-a dus cu cât era pe ea, / Nici o leţcaie nu avea, / Doar zâmbetu-mpietrit pe faţă, / În palme, faptele de-o viaţă / Şi-n poala sufletului său / Bocetul meu…” şi din care transpare o conştiinţă tulburată de întrebări existenţiale?

Caut o definiţie a poeziei în care să se regăsească cei 19 aleşi şi m-am oprit la aceasta dată de poetul francez Alain Wallon: „Poezia este ca acele lumânări magice pe care suflul nu le atinge decât pentru o microsecundă şi a căror flacără se reaprinde repede.  O flacără pentru a ne lumina drumul hazardat, sinuos şi pietros pe care îl parcurg vieţile noastre scurte. Poezia nu se explică, ea nu explică nimic, ci este acea luminiţă care, în întunericul absolut, ne aminteşte realitatea luminii care,  metaforic sau nu, luceşte, – trebuie să lucească! – la capătul tunelului”.

Publicitate

Percep volumul acesta, care stă să apară în zilele ce urmează,   ca pe  un lumânărar în care poeţii chemaţi de Ovidiu Chelaru  au aprins câte o lumânare-poem. Toţi poeţii cuprinşi în acest volum, veţi  observa, sunt  dominaţi de conştiinţa tragicului şi a singurătăţii. Aşa s-o fi întâmplat,  sau poate  aşa  a ales antologatorul, cert este că un sentiment al neliniştii circulă de la prima pagină la ultima. E antologia unor neliniştiţi.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


LIFESTYLE

Pompierii botoșăneni, aproape de copii de 1 iunie: Lecții de curaj și siguranță, cu zâmbete și entuziasm

Publicat

Publicitate

De Ziua Internațională a Copilului, pompierii botoșăneni au lăsat pentru o zi intervențiile și au îmbrăcat uniforma de poveste, aducând bucurie și învățare în mijlocul copiilor din mai multe localități ale județului.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” Botoșani a organizat activități dedicate celor mici în Ștefănești, Darabani și Unțeni, cu sprijinul autorităților locale.

Zâmbete și lecții de viață în Parcul din Ștefănești

La Ștefănești, parcul orașului s-a transformat într-un spațiu tematic dedicat siguranței. Copiii au fost invitați să participe la trasee aplicative, jocuri interactive și ateliere de educație preventivă. Salvatorii le-au vorbit despre pericolele care pot apărea în viața de zi cu zi – incendii, cutremure, muniții neexplodate – și despre importanța comportamentului responsabil în fața acestor situații.

Darabani – întâlnire cu eroii și cu Pompierul Sam

În Darabani, curiozitatea celor mici a fost răsplătită cu o incursiune în universul pompierilor. Micuții au urcat în autospecialele de intervenție, au învățat cum se acordă primul ajutor la atelierul SMURD și au aflat ce presupune meseria de salvator. Cel mai așteptat moment a fost apariția Pompierului Sam, eroul preferat al copiilor, care a stârnit valuri de entuziasm și bucurie.

Publicitate

Educație pentru viitor, la Unțeni

Sub deviza „Exploratori ai viitorului”, pompierii au ajuns și la Școala Gimnazială Unțeni, unde au susținut o activitate interactivă pentru elevii din Unțeni și Răchiți. Pe lângă demonstrații și exerciții practice, copiii au aflat ce înseamnă să fii pompier și care este parcursul profesional necesar pentru a deveni unul: de la admiterea în școlile de profil, până la beneficiile meseriei – loc de muncă asigurat, cazare, masă și formare gratuită.

Ziua s-a încheiat cu diplome, baloane și o tură cu șenila

La finalul activităților, toți copiii au primit diplome de participare, materiale informative din campaniile naționale de prevenire („R.I.S.C.”, „Nu tremur la cutremur”, „Marți, 13 – Preveniți ghinionul”), baloane colorate și multe îmbrățișări. Iar pentru o amintire de neuitat, pompierii i-au plimbat cu șenila, spre încântarea celor mici.

Prin aceste activități, ISU Botoșani nu doar că a sărbătorit Ziua Copilului, ci a adus mai aproape meseria de salvator de inimile copiilor, transformând învățarea într-o aventură plină de sens și speranță.

Citeste mai mult

Educație

De luni, 2 iunie, încep înscrierile pentru probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025

Publicat

Publicitate

Din 2 iunie încep înscrierile pentru probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025, înscrieri care se vor putea face în perioada 2-6 iunie 2025, relatează mediafax.ro.

La sesiunile de anul acesta de Bacalaureat pot participa elevii care se află în ultimul an de liceu, adică cei din clasa a XII-a (pentru învățământul de zi) sau clasa a XIII-a (pentru învățământul seral sau cu frecvență redusă).

În anii trecuți, în această perioadă se testau competențele orale, însă situația a fost diferită în 2025, când în lunile ianuarie și februarie s-a întâmplat acest lucru.

Probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025 vor începe pe 10 iunie, cu Limba și literatura română, și se vor încheia pe 16 iunie, cu Limba și literatura maternă.

Calendar examen de Bacalaureat 2025

  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale

Primele rezultate ale probelor scrise se vor afișa pe 20 iunie, iar rezultatele finale, după rezolvarea contestațiilor, vor fi vizibile pe 30 iunie.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (356)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

EDIȚIA A XV-A A SIMPOZIONULUI TRANSFRONTALIER EUROREGIUNEA „PRUTUL DE SUS” 

Sub egida Societății de Geografie din România (București), filiala „Victor Tufescu” Botoșani, a Inspectoratului Școlar al Județului Botoșani, a Liceului Pedagogic „Nicolae Iorga” Botoșani și sub coordonarea  profesorului Mihai Poclid, a apărut lucrarea „Analele Simpozionului Transfrontalier  Euroregiunea ”Prutul de Sus” nr. 15. Trebuie amintiți și partenerii ce au contribuit la succesul acestei activități: Liceul din Balatina (Glodeni), Gimnaziul din Petrunea (Glodeni), Gimnaziul „Vasile Ciutac” din Șirăuți (Briceni) și Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești (Botoșani).  Această ediție a analelor ( 2025) conține toate cele 55 de lucrări , din care 17 ale profesorilor din Republica Moldova.  După prezentarea lucrărilor în Sala de Festivități ale muzeului Județean de Istorie, în zilele de 24 și 25 mai s-a desfășurat aplicația practică pe traseul Botoșani – Fălticeni – Tg. Neamț – Mănăstirea Neamț – Poiana Teiului – Borsec (cazare) – Toplița – Gheorghieni – Lacul Roșu – Cheile Bicazului – Poiana Largului – Tg. Neamț – Pașcani – Botoșani.

Volumul este  partajat pe   patru secvențe: 1.„Studii și cercetări”; 2. ”Didactică”; 3. „Turism, ecoturism și turism rural”; 4. „ Evocări”.   În primul capitol  se pot întâlni studii și cercetări privind  utilizarea GIS în geografie, calitatea factorilor de mediu,  ariile de protecție specială, geomorfologia Prutului, rolul boierimii în dezvoltarea zonei, relieful Republicii Moldova, cultura viței de vie în Moldova, personalități ale raionului Glodeni,  repartiția spațială a populației rurale,  date despre începuturile orașului Ștefănești, regimul de îngheț al râului Jijia,  evreii din România interbelică,  fenomenele secetoase, clima municipiului Dorohoi,  peisaje rezidențiale, aspecte ale poluării, răspândirea „papucului doamnei”, proiecte de infrastructură,  zone climatice, răspândirea solanaceelor otrăvitoare etc.   Paginile dedicate didacticii vin cu cercetări privind implicarea elevilor și părinților în predarea geografiei, aspecte de management,  organizarea activității educative cu accent pe cea ecologică, provocările în domeniul digitalizării, proiecte de activitate etc.   Secvența acordată turismului s-a bucurat de șase studii care au vizat județul Botoșani, valea Ptutului și Republica Moldova. Din studiul Veronicăi Prozor, de la Gimnaziul din Pererita, aflăm ce sunt toltrele, cuvânt de origine poloneză.. Ele reprezintă, spune autoarea, „niște formațiuni de recife intens fragmentate, alcătuite din roci calcaroase și întretăiate de canioanele adânci ale afluenților din stânga râului Prut. Toate acestea dau landșafturile naturale locale un aspect fermecător. În Moldova ele sunt răspândite în raioanele Glodeni, Râșcani, Edineț și Briceni”.

Prof. dr. Viorel Paraschiv îl evocă pe . Liviu Apostol ( 1949 – .2022) de la Universitatea din Suceava.. Aflate la a XV-a ediție, simpozioanele organizate de Societatea de Geografie, Filiala „Victor Tufescu” Botoșani,  a avut rolul de a produce schimbul de informații între profesorii de geografie și chiar alte discipline din România, Republica Moldova și Ucraina. Mai mult, în cadrul simpozionului s-a produs transferul de idei și experiențe punând bazele unei rețele de contact. Acest simpozion, după cum a demonstrat-o an de an, a fost și o platformă de dezbateri, remarcându-se temele cu conținut relevant, contribuind la îmbunătățirea competențelor, la progresul științelor geografice și nu numai, precum și la creșterea gradului de notorietate a participanților și a unităților școlare din care provin.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Experiență europeană pentru elevii din Vorona: Liceul „Ștefan cel Mare și Sfânt” a finalizat cu succes proiectul Erasmus+ Grecia 2025

Publicat

Publicitate

Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona încheie cu succes o nouă etapă de internaționalizare a educației prin finalizarea activităților din cadrul proiectului Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-VET-000206713, derulat în domeniul Turism și Alimentație Publică, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

În perioada 5–16 mai 2025, un grup format din 21 de elevi, însoțiți de 3 cadre didactice, a participat la o mobilitate de formare profesională în localitatea Paralia Katerini, Grecia. Activitățile s-au desfășurat în cadrul bucătăriei și restaurantului unui hotel partener, unde elevii, viitori tehnicieni în gastronomie, au lucrat cot la cot cu profesioniști din domeniu, dobândind competențe specifice meseriei și lucrând într-un cadru multicultural, alături de tineri din alte state europene.

Pe lângă formarea practică, participanții au fost implicați în workshopuri tematice, activități interculturale și vizite de studiu în unele dintre cele mai emblematice locuri ale Greciei: complexul monahal Meteora, legendarul Munte Olimp, orașele Salonic și Edessa, dar și la renumitele băi termale Pozar.

În completarea acestei experiențe, în perioada 26–30 mai 2025, două cadre didactice ale liceului au participat la o mobilitate de tip job shadowing, desfășurată tot în Grecia. Aici, profesoarele au observat metodele moderne de predare utilizate în școlile profesionale din Katerini, au participat la sesiuni de lucru și au susținut un atelier despre rolul echilibrului între pregătirea teoretică și formarea practică în domeniul turismului și alimentației.

Acest proiect Erasmus+ a oferit tuturor participanților oportunitatea de a învăța într-un context european autentic, de a face schimb de bune practici și de a-și dezvolta atât competențele profesionale, cât și cele personale. Elevii s-au întors acasă mai încrezători, mai responsabili și cu o deschidere sporită către valorile educației europene.

„Mulțumim partenerilor din Grecia pentru colaborare, echipei de proiect pentru organizare și tuturor celor implicați pentru profesionalism și dăruire. Deși mobilitatea s-a încheiat, experiențele trăite și cunoștințele acumulate vor continua să inspire și să influențeze pozitiv parcursul educațional al elevilor noștri”, au transmis reprezentanții Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse de elevi și profesori în această experiență din Grecia:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending