Connect with us
Publicitate

Eveniment

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (4)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„România literară” nr. 1-2 din 2022. După ce revista fanion a Uniunii Scriitorilor din România a încheiat anul 2021 printr-un număr dublu, aspectul se repetă şi la debutul în anul 2022. Botoşaniul e prezent în revistă, cum era şi normal să se întâmple la început de ianuarie, prin Eminescu.  Răzvan Voncu, în „Un Eminescu viu”, prezintă câteva constatări care vizează receptarea operei eminesciene: 1. domină abordările omagiale în locul celor exegetice; 2. există o împietrire într-o imagine „hieratică” a fiinţei estetice eminesciene; 3. o abundenţă de ipostazieri caricaturale a unui ins cu „capul în nori”, „visând la stele”.  Sub presiunea acestor constatări, ne lămureşte Răzvan Voncu: „Iată de ce m-am gândit să parcurg câteva fragmente din vasta operă eminesciană, dar pe trasee interpretative mai puţin străbătute. Trasee care, fără a-i răpi poetului cerul, aspiră să-l aducă înapoi, cu picioarele pe pământ, tocmai pentru a sublinia mai apăsat complexitatea personalităţii sale”.

Concretizându-şi această intenţie, de  a-l aduce „cu picioarele pe pământ” pe Eminescu şi fără „a-i răpi cerul”, Răzvan Voncu face o incursiune în proza eminesciană care, spune criticul, „oferă o bogată reprezentare a modului în care scriitorul „împletea”, într-o viziune organică, planurile existenţei: sacrul ca şi profanul, abstractul ca şi concretul”. Demonstraţia este întărită prin descoperirea VINULUI ca „materie complexă a unui obiect estetic aparte, cu toate reprezentările sale conexe”.  Ce observă Răzvan Voncu: 1. „chiar în pagina a doua a primei proze publicate de Eminescu, „Făt Frumos din lacrimă (Poveste)”, apărut în „Convorbiri literare, IV, nr. 17, din 1 noiembrie 1870, ne întâmpină o frumoasă kenoză a acestei materii, prin transformarea VINULUI sacru – purtător simbolic al sentimentului de mulţumire adresat lui Dumnezeu pentru miracolul naşterii lui Făt Frumos – în VIN profan, care, prin abundenţă, se transformă în vehicul al kief-ului. Naşterea lui Făt Frumos este celebrată de părinţi printr-un ospăţ, la care contribuie chiar şi corpurile cereşti”; 2. „Sărmanul Dionis”, după fragmentul introductiv referitor la categoriile kantiene, începe tot cu o privelişte de crâşmă”; 3. „reproducând în corpul nuvelei textul poeziei „Cugetările sărmanului Dionis”, devine evident că personajul titular este un adept al VINULUI, nu al berii. Ba încă unul „romantic”, de vreme ce uneori este capabil să bea, în loc de VIN, şi abstracţiuni”; 4. „în „Cezara”, coborârea în profan este ingenios pusă de scriitor, pentru a amesteca planurile, în seama unor funcţionari ai sacrului. Mai exact, doi călugări…”. Aceştia sunt, după cum ştim, Ieronim şi Onufrei. Continuă Răzvan Voncu: „În pofide blândeţii cu care naratorul judecă moravurile lui Ieronim şi Onufrei, VINUL petrecerii, alături de celelalte încălcări ale moralei monahale, se va dovedi în nuvelă un vehicul al ispitei, care va deschide calea alunecărilor şi peregrinărilor lui Ieronim, dintr-o condiţie în alta”; 5. „chiar şi în fragmentul [Archaeus], atât de important pentru înţelegerea viziunii existenţiale a lui Eminescu, se bea, iar cugetarea se împleteşte imperceptibil cu trăirea clipei. Naratorul şi bătrânul (mag sau înţelept, ca să ne menţinem la tipologia din poezie) stau la masă, într-o crâşmă, şi discută teoria arheilor”. Concluzia lui Răzvan Voncu din finalul eseului: “Sunt suficiente dovezi, cred, pentru a afirma că, departe de a fi un romantic întârziat şi minor (în raport cu marile modele europene), Mihai Eminescu se mişcă pe spaţii mai largi, definitorie fiind tocmai amplitudinea şi ludicul unei viziuni organiciste, care îi permite să se mişte cu uşurinţă dintr-o zonă spiritual în alta, la fel cum, la legendara crâşmă Borta rece din Iaşi, la o ulcică de VIN bun, putea discuta chestiuni pedagogice cu Ion Creangă şi filosofie înaltă cu Vasile Conta. Exact acest element terestru, pământesc, (în sensul propriu al termenului), mi se pare că ne poate reconcilia cu un Eminescu viu, desprins de formulele solemne şi găunoase în care îl îmbracă interpreţii lipsiţi de har”.

Publicitate

Adrian Popescu, în rubric sa “Desenul interior”,  pune problema reabilitării limbajului liric, şi nu o face fără a apela şi la Eminescu: “Pentru a rezista mai mult de o săptămână, poezia presupune o ştiinţă inefabilă, dar riguroasă, condusă de legile armoniei interne, de perfecta cunoaştere a istoriei cuvintelor folosite, de nuanţele lor în limbajul de ieri şi de azi. Cazurile lui Eminescu sau Arghezi, ori Nichita Stănescu relansând expresii verbale aparent uzate, sintagme româneşti cu mireasmă arhaică, combinate cu cele moderne, cotidiene, rămân exemple de vitalitate a limbajului creative. “Legea universală a atracţiei sunetelor” ar trebui să o cunoască fiecare autor de versuri, înainte de a se aşeza la calculator. Este vorba despre felul cum vocalele, mai ales,  dar şi consoanele se caută în spatial lingvistic, şi nu doar în cel al limbii materne, pentru a se uni în asocieri poetice memorabile. Cum să nu te uimească versurile eminesciene prin armonia vocalelor “Argint e pe ape şi aur în aer” ori să nu percepi foşnetul arghezian, misterios şi melancholic, al frunzelor,  sugerat de consoana f din cunoscutul vers “Niciodată toamna nu fu mai frumoasă”. Adrian Popescu face şi o propunere: “Ar fi poate interesant o analiză a acţiunii acestei “legi” în volumele poeţilor premiaţi din 1990 încoace la Festivalul Naţional de Poezie “Mihai Eminescu” desfăşurat la Botoşani”.

Remus-Valeriu Giorgioni , în “Două alese Doamne sau când bătrânul Eros devine agape”, într-o interesantă interpretare, pune răvaşul de dragoste din “Scrisoare III”  într-o asemănare cu “Epistola Sobornicească”  a lui Ioan, Apostolul, evanghelistul dar şi ucenicul preferat al Mântuitorului, considerat a fi ucenicul iubirii.

Prezent este şi Gellu Dorian care ne anunţă că am intrat în cel de-al patrulea deceniu al Premiului Naţional de Poezie “Mihai Eminescu” şi că “prin simpla enumerare a numelor poeţilor laureate, dovedeşte că nu s-a greşit cu nimic, chiar dacă la unele ediţii provocările denigrării juriului, organizatorilor au existat cu asupra de măsură”.

Publicitate

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O mămică din Hudești și fiul ei de 4 ani au plecat de acasă și rudele au anunțat poliția. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 49 de ani, din comuna Hudești, care a părăsit domiciliul în data de 22 aprilie a.c., împreună cu fiul său, de 4 ani, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.

CHEAPTANARU MARIANA are 1,65 m înălțime, 77 de kg, păr șaten închis, ochi căprui.

Vestimentația cunoscută la momentul plecării: trening de culoare gri.

Publicitate

Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adrezese celei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

OPINII. Cătălin Silegeanu: Îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani este singurul oraș din regiunea Moldovei al cărui Centru Istoric este inclus în patrimoniul cultural național, ansamblul urban fiind declarat prin Legea 5/2000 sit de arhitectură medievală. Acest centru poate fi restaurat și pus în valoare printr-un parteneriat între Primărie și societatea civilă, după modelul orașelor Oradea, Sibiu, Brașov, Timișoara sau Curtea de Argeș.

 

În calitate de candidat la Primăria municipiului Botoșani, îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică. Niciunul dintre conducătorii succedați la putere în perioada postdecembristă nu s-a preocupat cu adevărat de acest centru. Lucrurile făcute în perioada administrației actuale reprezintă prea puțin: un spațiu în care s-au pus câteva panouri, televizoare și manechine, generos declarat ca fiind muzeu multimedia, nu va atrage prea mulți curioși nici după acreditare. Propun o strategie de revitalizare reală a Centrului Vechi, pe care primarul în funcție a promis-o cu mare ardoare, dar nu a împlinit-o. Nu se poate ca într-un areal protejat să mai existe locuințe sociale.

Publicitate

 

Nu voi sta pe gânduri dacă va fi necesară o investiție masivă și o reorganizare din temelii. Împreună cu specialiștii, vom identifica toate clădirile și spațiile aflate în administrarea Primăriei și vom amenaja pe cât posibil locuințe noi pe care să le oferim celor care locuiesc cu chirie în această zonă, până la construirea unor noi blocuri ANL. Imediat ce avem soluții pe masă, chiriașii vor fi somați să elibereze în cel mai scurt timp Centrul Vechi. În paralel, vom face o consultare publică pentru a discuta cu întreaga comunitate din Botoșani oportunitatea restituirii sumelor pe care proprietarii le-au achitat, precum și acordarea de compensații și asistență pentru ca aceștia să își cumpere locuințe în alte zone ale orașului. Centrul Vechi nu mai trebuie sub nicio formă să fie o zonă rezidențială, ci exclusiv o zonă turistică și economică. Un pol de atracție care să întoarcă în bugetul local întregul efort financiar inițial.

 

Publicitate

Monumente restaurate, clădiri înfrumusețate, restaurante selecte, acestea sunt principalele obiective pe care trebuie să le regăsim în Centrul Vechi. În completare, propun ca Primăria să finanțeze și să deruleze proiecte educaționale și culturale în parteneriat cu organizațiile de tineret, pentru ca generațiile care ne moștenesc patrimoniul să înțeleagă valoarea acestuia. Centrul Vechi poate deveni, periodic, scena unor piese de teatru, a unor concerte susținute de Filarmonică sau chiar un cinematograf în aer liber, care ar reuni comunitatea sub egida cultivării, îmbogățirii sau pur și simplu pentru socializare.

 

Lansez această inițiativă în dezbatere publică și aștept cu mare interes propuneri sau sugestii din partea botoșănenilor. Împreună, putem reda Centrului Vechi gloria de odinioară.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Concursul Național Catehetic în Protopopiatul Darabani

Publicat

Publicitate

În ziua de 22 aprilie, la sediul Protopopiatului Darabani a avut loc etapa locală a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”.

Anul acesta în Protopopiatul Darabani s-au înscris un număr de 4 parohii, dintre care 3 au reușit să finalizeze proiectul:

– Parohia „Sfântul Gheorghe” Horodiștea a prezentat proiectul: „Iisus Hristos – doctorul sufletelor și a trupurilor noastre”, coordonat de părintele paroh Ciprian Aboșculesei

Publicitate

– Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești a prezentat proiectul „Tinerii de astăzi  – sprijinul și mângâierea bătrânilor”, coordonat de părintele David Dan Stoean

– Parohia „Sfântul Pantelimon” – Bașeu – Hudești a prezentat proiectul  „Biserica – loc, spațiu și timp al tămăduirii”,  coordonat de părintele Ionuț Viorel Pușcașu

Echipele au fost întâmpinate la sediul Protopopiatului de părintele protopop Costică Pînzariu, de părintele Alin Constantin Aroșoaie, coordonatorul Biroului de cateheză la nivel de protopopiat și de către prof. Elena Avîrvărei care au și constituit comisia de jurizare.

Publicitate

Proiectul câștigător a fost cel al Parohiei „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești, desemnat să reprezinte protopopiatul Darabani la etapa eparhială a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”, ce va avea loc la Iași în data de 25 aprilie 2024, în Sala „Sinaxar” a Muzeului Mitropolitan din Iași. (pr. Alin-Constantin Aroșoaie, responsabil cateheză)

Citeste mai mult

Cultura

Ediția anuală a Săptămânii Naționale a Bibliotecilor, la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești ‒ Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează, în perioada 23-29 aprilie 2024, ediția anuală Săptămânii Naționale a Bibliotecilor.

Cu acest prilej, din anul 2021, s-a derulat proiectul Biblioteci în dialog, ocazie cu care biblioteci specializate sau generaliste au participat prin conferențieri și prezentări ale specificului patrimoniului fiecărei biblioteci. Amintim, dintre participanți, Biblioteca Judeţeană Mihai Eminescu Botoşani, Biblioteca Universităţii Ştefan cel Mare din Suceava, Biblioteca Centrală Universitară Mihai Eminescu Iaşi, Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu Neamţ, Biblioteca Universității Iu. Fedkovich din Cernăuți, Biblioteca Județeană George Coșbuc Bistrița Năsăud.

La activitățile din anul acesta, care se vor derula pe 25 aprilie, începând cu ora 11:00, în Sala de expoziții temporare Horia Bernea, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iaşi revine, în cadrul proiectului Biblioteci în dialog, cu conferențierea Bibliotecile ca liant comunitar: bilanț, protagoniști, susținută de Carmen Voroneanu ‒ Serviciul de Comunicarea Colecțiilor.

Publicitate

O premieră este participarea Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova cu o suită de trei conferențieri, care urmăresc să facă cunoscut publicului participant patrimoniul și inițiativele specifice instituției naționale din Chișinău, după cum urmează: Biblioteca Națională a Republicii Moldova – instituție identitară a țării ‒ Elena Pintilei, director general; Colecțiile de patrimoniu ale Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova ‒ Veronica Cosovan, șef secție Carte Veche și Rară; Dezvoltarea programelor naționale de promovare a cărții și lecturii ‒ Victoria Vasilica, șef secție Studii și Cercetări.

Biblioteca Națională de Poezie Mihai Eminescu Ipotești propune participanților o expoziție de carte Eminescu în ediții de patrimoniu și o prezentare a Fondului Documentar Ipotești ‒ unicate. Activitățile sunt organizate în parteneriat cu Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și Colegiul Economic Octav Onicescu Botoșani (responsabili-coordonatori: prof. Anca Ifrim și bibliotecar Niculina Petrea).

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending