Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (377)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Nicolae Dascălu, în „Ziarul Lumina” din 8 aprilie 2020, reţine câteva versuri din cartea „Împreuna creştere” scrisă de Laurenţiu Şoitu: „Cu greu mai ştiu ce limbă să vorbesc acum. / Pe cea a tinereţii nu am uitat nicicând, dar încă / o mai caut pe cea a bătrâneţii. / Am auzit că ea îţi dă răgaz să taci. / Tot despre ea se zice că nu oboseşte, / de ştii s-o foloseşti”(„Limba bătrâneţii”);

Lumea în câteva definiţii excepţionale prin realitatea pe care o exprimă: Eminescu: „ladă cu vechi buclucuri”; Voltaire: „vast templu dedicat Discordiei”; Schopenhauer: „împărăţia absurdului”; Erasm de Rotterdam: „abis al mizeriei”;

Nicolae Dabija explicând cum au fost adaptaţi migratorii la graiul nostru: hun – „om crunt”; got – „hoţ; avar – „zgârcit”; slav – „sclav”; turc – „tare de cap, încăpăţânat”; găgăuz – „prostănac, prost, găgăuţă”; tătar – „crud, fără Dumnezeu”; cazac – „cineva care te pradă zicând că te eliberează”;

Publicitate

Din caietul cu poezii frumoase: „Sonetul sonetelor” de Gheorghe Ursu: „Când nu vei mai fi tânără, iubito, / Când anii cârd s-or iscăli în tine, / Cu semnături citeţe şi haine / Şi vei fi umbra celei ce-am iubit-o // Când sânilor tăi – rodii levantine / Omătul anilor le-o apleca mândria / Şi-n loc de cer privi-vor veşnic glia, / Şi-un verb nemţesc va bate „ich errinne…”// Când liniştit şi moale va fi pulsul / Şi vei gândi la inima-tăciune, / Ecou – izbăvitoarea ei risipă // De-i auzi vorbind de Gheorghe Ursu / Vei tresări: „El m-a iubit vei spune / Şi ochii tăi s-or lumina o clipă”;

Ioana Pârvulescu răspunzând la întrebarea „Cine e Cătălina?”: 1. „e frumoasa fără corp”; 2. „e Miron în ipostaza feminină”; 3. „e înger”; 4. „e demon”; 5. „e Veneră”; 6. „e Madonă”; 7. „e fecioară între sfinţi”; 8. „e dulcea floare albastră”; 9. „e vicleana Dalilă”; 10. „e Blanca din POVESTEA TEIULUI”; 11. „e fata cu păr de aur moale din CĂLIN”; 12. „e personaj”; 13. „e simbol”; 14. „e mască? A cui mască?”; 15. „e vocea lirică eminesciană”; 16. „e vocea ştiutoare din DACĂ IUBEŞTI FĂRĂ SĂ SPERI, CE SUFLET TRIST, CE E AMORUL?”; 17. „e vocea încă încrezătoare din O, RĂMÂI şi din DORINŢĂ”;

O vorbă pe care am auzit-o azi la cineva de pe uliţa mea: „Mă tem de Dumnezeu, dar mă tem mai mult de acela care nu se teme de Dumnezeu”;

Reiau aici două versuri populare care sunt semnificative pentru o anumită stare din interiorul violenţei domestice: „Dragul lelii Ionică / Te iubesc mai mult de frică”;

Profesor universitar doctor Ilie Bădescu, în „Lumina de duminică” din 19 aprilie 2020, într-un interviu acordat Ştefaniei Coşuleanu despre această perioadă: „Cu sau fără pandemia aceasta, fenomenul „închiderii” era de aşteptat. L-au prorocit mari savanţi, precum I. Wallerstein, care a demonstrat că sistemul mondial modern şi-a atins limitele de expansiune (de creştere) şi lumea se găseşte, din această cauză, la un sfârşit de ciclu, sfârşitul globalizării. Resursele expansiunii, preciza marele savant american, au fost epuizate: aria externă a fost deja inclusă în sistem şi, ca atare, creşterea sistemului prin expansiune a atins gradul ei planetar, limita. În aceste condiţii. Wallerstein prevedea o mutaţie a sistemului şi nu excludea contracţiile. Iar modelul adoptat la scară planetară în privinţa răspunsului la pandemia de COVID-19 i-a dat dreptate: s-au închis frontierele, salvarea vine din sprijinul şi forţele proprii, fracturarea relaţiilor internaţionale e o realitate de netăgăduit. Mai exact spus: se salvează cine poate, cum poate, la el acasă. În lume nu există nici o salvare, din lume nu vine nici un sprijin. Lumea este un mediu al riscului. Pe de altă parte, „a sta acasă” înseamnă mai mult decât „a sta în casă”, înseamnă şi a-ţi reseta complet condiţia, a-ţi revizui concepţia despre ţară şi lume, despre locul tău în lume, despre faptul că relaţia cu lumea şi cu cei din jurul tău „s-a golit de lume”, a devenit o relaţie vidă pe care trebuie să ştii s-o gestionezi trupeşte, dar mai ales sufleteşte”;

Din caietul meu în care reţin versuri frumoase: „Foile tale scrise, de hârtie, / Se rup şi zboară ca dintr-o livadă / Frunzele smulse-n vijelie, / Fără ca piersicul să şi le vadă. / La fiecare cuvânt, o şovăire / Te face să tresari şi-ai aştepta / Parcă trăieşti în somn şi-n amintire / Şi nu ştii cine-a scris cu mâna ta.”; (Tudor Arghezi – „Frunze pierdute”);

Alexandru Surdu, în „Contemporanul-ideea europeană” nr. 2 din 2020, prezintă o întâmplare cu Noica la nivelul anului 1965. Acesta depusese, pentru tipărire, la Editura „Tineretului” o carte despre Eminescu şi Kant. Fiindcă lucrarea nu se mai publica, Noica s-a hotărât să ia manuscrisul şi să-l ducă la Editura „Univers”. Povesteşte Alexandru Surdu: „Înainte de a scoate cartea, Noica mi-a propus ceva neaşteptat, să-i fiu martor când îl va înjura pe Directorul Editurii Tineretului. Credeam că glumeşte, dar am auzit când i-a cerut directorului Georgescu să fie de faţă, împreună cu Ghelmez, când vom veni să retragem cartea. Şi am fost de faţă cu toţii. Noica a luat dosarul, l-a băgat în servietă, după care i-a spus directorului: „Am venit să te înjur. Avem aici şi doi martori. Poţi să mă dai în judecată. Sunt dispus să mai fac zece ani de puşcărie pentru Mihai Eminescu. Futu-ţi mama ta de netrebnic!”. Se făcuse alb la faţă şi tremura. Când am ieşit avea lacrimi în ochi. În ochii aceia atât de trişti şi de speriaţi. Miraţi totuşi că pe lumea aceasta poate să existe cineva împotriva lui Eminescu, pentru care el ar fi fost în stare să se întoarcă la închisoare. Ce le-ar fi zis oare Noica detractorilor lui Mihai Eminescu din zilele noastre?”;

Recitesc una dintre cele mai interesante antologii de epigrame, cel puţin prin modul de alcătuire: „Epigrame alese” (Editura „Facla”, Timişoara, 1985). Antologatorul este Giuseppe Navarra. Când i-a venit rândul în antologie, Navarra scrie un epitaf în jargon (stil) Miron Radu Paraschivescu şi Villon: „Aici mi-s eu, gagiu şucar, / Coţcar ceva de n-am cuvinte, / Cel mai a-ntâia miştocar; / Să moară ăla care minte!”;

Cel mai mare discurs politic din istoria României a durat 36 de ore şi l-a rostit deputatul Nicolae Blaremberg la sfârşitul veacului trecut. Cel mai scurt discurs l-a ţinut Avram Iancu: „No, hai!”;

De la Bertolt Brecht citire: „De rechini am scăpat, / Pe tigri i-am ucis, / Dar am fost devoraţi / De ploşniţe”;

Sever Voinescu, în „Dilema veche” nr. 841 din 2020, publică un interviu cu Mircea Cărtărescu. Reţin: 1. „Lumea literară nu mă interesează cine ştie cât şi nu m-am integrat niciodată în ea”; 2. „Mi-aş da pielea de pe mine să stau câteva minute în preajma lui Eminescu, sau Arghezi, sau Salinger, sau Dostoievski, sau Kafka”; 3. „Din păcate, nu oamenii cei mai curaţi scriu cărţile cele mai bune”; 4. „Călinescu spunea că el citeşte literaturi. Dar asta sună atât de rău şi profesional”; 5. „Nu citesc literaturi, citesc literatura din fiecare carte, cum nu mâncăm o plantă în întregime, ci doar fructul ei”; 6. „Cititorul scrie cartea alături de scriitor, de-aici imensa satisfacţie a lecturii”; 7. „optzeciştii sunt clasicii de azi, şi sper ca generaţiile tinere să-i preţuiască”; 8. „Scrisul este singurătate, singurătate asumată”; 9. „Nici nu ştiu dacă mai este viaţă literară la noi”; 10. „Proza scurtă e un gen extraordinar, eu îl preţuiesc la fel ca şi pe un roman, dar ea te condamnă la obscuritate dacă nu eşti cu adevărat foarte bun”;

Octavian Goga despre Eminescu: „Mihai Eminescu, poetul, e cel mai echilibrat creier politic al României în creştere. Citiţi articolele lui şi veţi vedea că staţi în faţa unor axiome de valoare permanentă. Ele pot fi invocate la tot pasul ca un îndreptar de pedagogie naţională. Citiţi „Doina” lui, cântecul năzuinţelor noastre eterne: e cea mai categorică evanghelie politică a românismului”;

 

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (395)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DÂND O ȘANSĂ FRUMOSULUI

Citesc intens şi cu plăcere cărţile scrise de scriitorii coborâtori din munţii sălbatici ai Vrancei. fiindcă sunt un bun cunoscător al căilor întortocheate ale acestui ținut.. Ştiu Păuleştii, am fost în Coza invitat de colegul meu de liceu Toader Răduţă, am mers pe firul Putnei, am mers pe cel al Zăbalei până la Nereju, am trecut puntea de la Spulber şi am ajuns la Tojani şi de acolo, pe jos, peste văi prăpăstioase până la Andreiaşu, am mers cu celebrul trenuleţ Odobeşti – Burca, am ajuns pe la Vizantea. Vrâncenii sunt vecini cu trei mari zone româneşti: Moldova, Muntenia şi Ardealul. Ei au împrumutat caractere de la toţi ceilalţi. Puseurile de melancolie, visarea ca şi tendinţa de a fi conservatori prin valorificare exagerată a trecutului au fost luate de la moldoveni. De la munteni şi-au însuşit ambiţia şi puterea de muncă, asezonate cu elemente de balcanism sau chiar aventură. Gândul aşezat, timpul acela maxim de cugetare adâncă înainte de a face un pas au fost luate de la ardeleni. Din această psihologie a apărut în 2020 volumul „Coviltirul cu zâne”. Acest vehicul este unul stelar cu care umblă poezia prin lume. Sub acest acoperiş fragil, care poate ceda oricând în faţa unei primejdii cât de mici, îşi poartă metaforele ca pe nişte zâne. Trece prin lume şi numai cei însemnaţi de divinitate opresc să-şi aleagă zâne precum culegi stele de pe firmament. Căruţa aceasta a trecut de multe ori pe lângă Toader Răduţă, dar luat cu alte treburi nu s-a apropiat de ea, decât mai târziu. Născut în Coza Vrancei, undeva aproape de codrii cei merei ai acestor munţi, dacă nu chiar în inima lor, Toader Răduţă nu putea să se despartă de spiritualitatea celor din rândul cărora a plecat în lume. Cu această carte Toader Răduţă acoperă romantismul generaţiei noastre de liceeni. El stătea în mijlocul nostru precum o veioză între cărţi. Stăpân al limbii române încă de pe vremea când profesorul Vasile Lefter ne recomanda să aderăm la ideile mari ca să fim noi, versurile vin ca o mângâiere pentru generaţia de care vorbeam, una ajunsă la vârsta când deasupra capului stă sabia despărţirii de această lume.

În cel de-al doilea volum, „Șoapte în amurg” (2020), Toader Răduță apelează la „practica reamintirii”, destul de frecventă ca metodă în poemele acestui volum, dar și al poeziei sale în general. Aspectul mă face să cred, păstrând proporţiile, că Toader Răduţă este un mic Platon. Drumul invers ales de poet, unul către începuturi, este calea recomandată de filosoful grec pentru a ajunge la esenţa unor lucruri, fenomene, întâmplări etc., pe care n-o putem parcurge decât prin poezie. Ciclul „Şapte zeci” (copilăria, adolescenţa, mână-n mână, drum în doi, viaţa în oglindă, un semi…mai mult de jumătate şi sexagenari), pus sub semnul cifrei şapte, este de departe un rezultat al transmigraţiei sufletului poetului. O transmigraţie pe care Toader Răduţă o scoate din chingile teoretice ale metempsihozei, sufletul său picurându-se farmaceutic în amintiri.

Cel de-al treilea volum, „Secundele iubirii”(2023) ne amintește că autorul s-a născut într-un ţinut în care brazii stau cu vârfurile înfipte în cer, şi unde oamenii locului umblă printre ei cu o lejeritate specifică doar vrânceanului de la munte, Toader Răduţă transferă aceste semeţii versului său, dându-i un farmec special şi prin prezenţa unei solemnităţi specifică eului său. Poezia acestui volum este o ordonare pe orizontală a ideilor, o aşezare a acestora într-un timp care nu e lăsat să treacă asemenea unui vizitator grăbit. Poetul recuperează tot din propria viaţă, valorizând superior atât momentele de linişte cât şi pe cele de nelinişte. Orice poem este expresia unui sentiment, o sublimare a stărilor interioare, metafora îndeplinind două funcţii: estetică şi sensibilizatoare. I-aş aşeza întreaga poezie sub semnul unui citat din Rilke: „Totul este să preamăreşti. În poezie , noi vorbim de cele mai multe ori despre creaţia lui Dumnezeu. În momentul în care ştii să preamăreşti smerit un om, un copac, o floare, o întâmplare din viaţă, o taină, se naşte poezia.”

Publicitate

Cartea în discuție azi, „Veșnicii de-o clipă”(2025), se pliază pe mai vechea concepție a autorului despre frumos și pe care și-o prezintă printr-o concretețe dezarmantă. Față de Ela Răduță din a cărei operă frumosul poate fi controversat, la Toader Răduță frumosul are o direcție clară, explicită. Bănuiesc faptul că Toade Răduță nu acceptă aprioric frumosul. El și l-a clădit etapă cu atapă, ajungând să fructifice fiecare clipă. Poezia sa se desprinde din frumosul natural, urmărind să pună în evidență aspecte reale ale referențialului ales: iubita, copilăria, Muncelușul și Coza, părinții, starea de bunic, cenaclul „Miorița”, profesorul Vasile Lefter, Țara Vrancei cu oamenii săi etc.

Arhitectural vorbind, poemele se construiesc pe întrebări ce pornesc de la CUM și CE, răspunsurile mulându-se pe CÂND și CUM. Poemele lui Toader Răduță construiesc un discurs acrotatic în sensul dat de Marin Tarangul: „de îndată ce sufletul resimte evidenţa propriei sale adâncimi, se cufundă în ea ca în ceva care îi aparţine de drept şi prin asta devine nespus de adânc”. Poezia lui Toader Răduţă nu este una aridă, una specifică postbacovianismului, cât despre criptare nici vorbă. E o poezie dulce, foşnitoare. Cititorul trebuie să intre în acest volum ca şi cum ar circula pe o alee mărginită de flori, neavând cum să nu fie de acord cu acest poet care dă o şansă frumosului.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 53 de ani, salvat de pompieri după ce a fost prins sub o căruță cu lemne, la Hilișeu-Horia

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 53 de ani, a fost salvat de pompieri, după ce a fost prins sub o căruță încărcată cu lemne. Evenimentul a avut loc în localitatea Iezer, în această după-amiază.

La caz au intervenit salvatorii din cadrul Detașamentului de Pompieri Dorohoi, cu o autospecială de intervenție, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță.

Pompierii au scos bărbatul de sub atelaj. Acesta era conștient și cooperant, fiind preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Cazul a rămas în atenția Poliției, care urmează să stabilească împrejurările exacte în care s-a produs incidentul.

Citeste mai mult

Cultura

„Îmbătați de dragoste”, pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, la sfârșit de săptămână

Publicat

Publicitate

Teatrul „Mihai Eminescu” invită botoșănenii în acest sfârșit de săptămână, la spectacolele La Academie” de Alexandra Felseghi și „Îmbătați de dragoste” după Pierre de Marivaux.

Iubitorii de artă sunt invitați sâmbătă, 18 octombrie, de la ora 1900, la Teatrul „Mihai Eminescu” la spectacolul „La Academie” de Alexandra Felseghi, regizat de Andrei Măjeri. Scenografia spectacolului este semnată de Adrian Balcău, coregrafia de Victoria Bucun, iar sound-design-ul de Adrian Piciorea. Din distribuția spectacolului fac parte: Gina Patrașcu-Zamfirache, Dana Bucătaru, Crenola Muncaciu, Cezar Amitroaei, Ioan Crețescu, Răzvan Amitroaei, Gheorghe Frunză, Sorin Ciofu, Radu Dragoș și elevii Ionuț Crețu, Matei Său.

„LA ACADEMIE este prima mea abordare a ceea ce se cheamă «teatru popular», un tribut adus mediului rural românesc, căruia îi aparțin și de la care mă revendic. Am lăsat toți porii deschiși către durerea celor care urlă din spatele unui mare râs, a unor grimase exprimate prin ludic și grotesc. Pociți, sleiți de forțe și adunați de spate, de munci, de abandon și bătrânețe, ei reușesc să-și descrețească frunțile, organizându-și propriile bucurii, imaginându-și libertăți și înșfăcându-și soarta chiar de gât. Ei sunt puternici, mândri și frumoși. Sunt liberi. Spectacolul nostru poate fi receptat ca o comedie pastorală, agrestă, bucolică, câmpenească, rustică sau rurală… Pe scurt, cu țărani. Dar poate fi și, totodată, răsturnat spre o tragedie în desfășurare. Spre un iminent cataclism.” (Andrei Măjeri)

Durata spectacolului: 1 h 50 min. (fără pauză)

Duminică, 19 octombrie de la ora 1900, vă invităm la spectacolul Îmbătați de dragoste” după Pierre de Marivaux, regia Alexandru Vasilachi.

 Scenografia spectacolului este realizată de Mihai Pastramagiu, iar coregrafia de Victoria Bucun.

Publicitate

Distribuția:

Cezar Amitroaei – D-nul Orgon, bătrân gentilom

Petruț Butuman – Mario, fiul său

Silvia Răileanu – Silvi, fiica sa

Sorin Ciofu – Dorian, pretendentul Silviei

Lidia Uja – Lizet, camerista Silviei

Răzvan Amitroaei – Victoire, valetul lui Dorian

              Să fie adevărat că haina-l face pe om? Se poate interzice dragostea pe motiv de apartenență la paliere sociale diferite? Este loc în suflet și pentru dragoste și pentru rațiune? E adevărat că dragostea-i oarbă și rațiunea rece precum gheața?

              Veți găsi aceste întrebări nu doar în spectacol, dar și în inimile fiecărui îndrăgostit. Hai să ne îmbătăm de dragoste, de teatru!

Biletele se găsesc la Agenția teatrală din Teatrul „Mihai Eminescu”, intrarea din strada Cuza Vodă.

Preț bilet : 50 – stal; 60  – lojă;

Tel. 0735.779.821 ▪marți-vineri: 10°°-18°° ▪ sâmbătă, duminică: 13°°-19°°

 https://eventbook.ro/program/teatrul-mihai-eminescu-botosani

Citeste mai mult

Educație

Lecție de empatie și siguranță: Polițiștii botoșăneni i-au învățat pe elevii din Hănești și Borolea cum să spună „NU” violenței și bullyingului

Publicat

Publicitate

Elevii de la Școala Gimnazială „Teofil Vâlcu” Hănești și de la unitatea arondată, Școala Gimnazială „Platon Ciucă” din Borolea, au trăit în această săptămână o lecție diferită – una despre prietenie, empatie și curajul de a cere ajutor atunci când este nevoie.

Activitatea a fost organizată de reprezentanții Poliției Botoșani, în cadrul proiectului educațional interinstituțional „Copilărie în siguranță”, care aduce împreună polițiști, profesori și elevi în lupta împotriva violenței și bullyingului.

Într-un cadru prietenos, polițiștii le-au explicat copiilor, pe înțelesul lor, ce înseamnă violența fizică și verbală, cum pot recunoaște semnele bullying-ului și, mai ales, cum să reacționeze atunci când ei sau colegii lor devin victime. Discuțiile au fost presărate cu exemple concrete, întrebări, jocuri de rol și momente de reflecție.

Un accent special a fost pus pe siguranța în mediul online, acolo unde pericolele pot părea invizibile, dar sunt la fel de reale. Elevii au aflat cât de important este să își protejeze datele personale, să nu accepte prietenii necunoscuți pe rețelele sociale și să anunțe un adult de încredere dacă sunt abordați în mod suspect.

„Este esențial ca elevii să înțeleagă că orice formă de violență are consecințe și că este în regulă să ceară ajutor atunci când se simt amenințați sau în pericol. Doar prin colaborarea dintre școală, familie și poliție putem construi un mediu sigur pentru copii”, au transmis reprezentanții Poliției Botoșani.

Copiii au fost extrem de receptivi. Au pus întrebări, au povestit întâmplări din viața lor și au învățat că empatia și respectul pot schimba atmosfera dintr-o clasă, dintr-o comunitate, dintr-o lume.

Publicitate

Reprezentanții școlilor au subliniat că astfel de activități vor continua, scopul comun fiind prevenirea comportamentelor deviante și promovarea unei culturi a respectului.

„Ne dorim ca fiecare elev să se simtă în siguranță, ascultat și valorizat. Copiii au nevoie de repere pozitive și de adulți care să le arate că lumea poate fi un loc bun, dacă alegem să fim buni unii cu alții”, au transmis cadrele didactice implicate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending