Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (359)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU PEDAGOG (VII)

 

Interesant este că pe Eminescu l-au preocupat și diferite obiecte de învățământ, cum ar fi limba română, limbile clasice, geografia, istoria și religia.  Toma Chirticuță găsește în manuscrisele 22/58 de la Academie,  ale lui Eminescu,  însemnări despre limbile clasice și despre limba  maternă: „Alăturăm observarea cum că limba, alegerea și cursivitatea expresiunei în expunerea vorbită sau scrisă e un element esențial, ba chiar un criteriu al culturii… Stilul e omul, fiindcă nu e numai forma limbistică și fiindcă nu consistă numai în cunoștința limbei, ci fiindcă exprimă totodată maniera de cugetare și percepțiune a omului. Cum descrie cineva un lucru așa l-a văzut și l-a priceput”.  Vorbind despre intuiție, necesară în actul învățării, Eminescu  va considera că limba va fi suportul principal al acesteia. Se știe că  Maiorescu i-a cerut lui Eminescu să-și ia doctoratul, poetul chiar apucându-se de lucru, printre obiective fiind și traducerea „Criticii rațiunii pure” a lui Kant. Răspunzându-i lui Maiorescu,  notează Eminescu: „Dinspre partea mea, eu m-am apucat de lucru, deși limba română îmi îmburuenează multe distincțiuni de noțiuni din limba germană. Ea are și un bine: că silește pe oricine să fie limpede și intuitiv, mai ales atunci când e vorba de a face expunerea unor idei abstracte”.

Un accent deosebit pune Eminescu pe elementul stilistic, considerat important în educație și învățământ. Rapoartele sale conțineau și referiri la manuale, Toma Chiricuță  constatând  o ironie mușcătoare.în comentariile sale. Despre  manualul lui A. Gorian, „Noul metod de geografie elementară”, notează: „Cele mai însemnate neajunsuri mi se par greșelile de definiție și cele gramaticale”. Despre manualul lui Gr. Cristescu, „Istoria românilor”(partea I), adaugă: „Stilul cărții e mai narativ decât al altor manuale, limba mai populară, deci mai bună”.

Publicitate

Privinde limbile clasice, Toma Chiricuță face trimitere la un articol al lui Eminescu de pe când era ziarist. Reține autorul studiului: „Cultura clasică are calitatea determinată de a crește, ea este în esență educativă, și iată ce a lipsit școalelor noastre până acum și le va lipsi încă mult timp înainte. A învăța vocabule latine pe dinafară, fără a fi pătruns de acel adânc spirit de adevăr, de pregnanță și de frumusețe a antichității clasice, a învăța regule gramaticale fără a fi pătruns acea simetrie intelectuală a cugetării antice, este o muncă zadarnică, o literă fără înțeles. Țările culte își datoresc cultura influenței clasicismului asupra spiritului cetățenilor”. Manuscrisele studiate de Toma Chiricuță îl îndreptățesc să concluzioneze: „Și de aceea Eminescu nimic nu detestă mai mult în judecarea primelor impresii, pe care i le produce o școală, decât învățarea mecanică de definiții, fără să aibă și „cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”. Învățarea pe de rost de cuvinte goale e semnul caracteristic al unei școli moarte. Întrebuințarea de cuvinte neauzite sau al căror înțeles nu îl cunoaște pe deplin e peceția deosebitoare a unei generații scolastice bine determinate, care e bogată în cuvinte și stearpă în idei. Ori,  pentru aceia Eminescu pretinde ca școala să-i dea copilului cuvinte vii, concrete, bazate pe intuiții clare și bine legate, și judecăți pe deplin înțelese, fără umbră de îndoială, fără umbră de nesiguranță”.

Eminescu mai vine cu  propunerea ca doar cei care vor să fie „învățați de profesie, juriști sau clerici”  să se îndrepte către învățământul clasic, iar celelalte clase se pot dispensa de cunoașterea antichității, dar să se pună accent pe limba maternă și pe cunoașterea spiritului național. Într-un articol intitulat „Cultura clasică”, Eminescu vine cu o propunere: „împuținarea liceelor clasice și înmulțirea școlilor reale”. 

Privind atitudinea lui Eminescu față de didactică și metodică,  Toma Chiricuță, autorul studiului pe care îl avem în atenție și  publicat în volumul  „Activitatea celor dintâi 7 ani ai Școalei Normale de Învățători „M. Eminescu” din Botoșani (1919 – 1926)”, scrie: În acest caz el, poetul, omul cu totul nepractic și visător,  cum ni-l zugrăvesc încă unii biografi ai lui, se dovedește a fi și din acest punct de vedere, cu totul special și practic, a fi unul din cele mai bine orientate spirite îndrumătoare ale culturii noastre”. (VA URMA)

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani, instruiți să folosească drone de ultimă generație pentru combaterea poluării

Publicat

Publicitate

Mai mulți comisari din cadrul Comisariatului Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu au participat joi la un curs de instruire dedicat operării noilor sisteme aeroportate (drone) aflate în dotarea instituției.

Evenimentul face parte dintr-un proiect național amplu finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), menit să modernizeze infrastructura de monitorizare și control a calității aerului în România.

Dronele, de ultimă generație, sunt echipate cu senzori specializați, termoviziune și sisteme performante de captură foto-video, fiind capabile să realizeze filmări pe timp de noapte, să cartografieze zone întinse și să măsoare cu precizie suprafețe și volume. Aceste echipamente vor fi utilizate pentru activități de inspecție și control, în special în combaterea fenomenului de gestionare ilegală a deșeurilor.

Potrivit unui comunicat transmis de Garda de Mediu Botoșani pe pagina de socializare, participarea comisarilor botoșăneni la instruirea tehnică s-a realizat în cadrul proiectului „Extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare și control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor și a capacității de răspuns la episoadele de poluare”.

Noile tehnologii vin în sprijinul activității de mediu, oferind un instrument eficient de supraveghere a zonelor vulnerabile și de documentare rapidă a incidentelor cu impact ecologic. Prin utilizarea acestor drone, autoritățile de mediu din Botoșani își consolidează capacitatea de intervenție și răspuns în fața încălcărilor de mediu.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 12 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 12 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 12 iunie 2025:

Loto 6 din 49: 26, 2, 4, 36, 43, 39

Loto 5 din 40: 27, 32, 11, 39, 10, 37

Joker: 41, 24, 19, 27, 14, +14 

Noroc: 2, 4, 0, 8, 6, 0, 1

Publicitate

Noroc Plus: 8, 0, 3, 8, 7, 6

Super Noroc: 0, 3, 0, 8, 3, 7

Citeste mai mult

Educație

Elevii din Școala Gimnazială Nr. 2 din Albești au reprezentat România în Bulgaria, în cadrul unui proiect Erasmus+ dedicat incluziunii școlare

Publicat

Publicitate

Trei profesori și patru elevi de la Școala Gimnazială Nr. 2 „Tudor Vladimirescu” din Albești, județul Botoșani, au participat, în perioada 2–6 iunie 2025, la ultima mobilitate de învățare din cadrul proiectului Erasmus+ „Diferiți, dar egali” (Different but equal).

Evenimentul s-a desfășurat în Stara Zagora, Bulgaria, și a reunit delegații din patru țări partenere: România, Macedonia de Nord, Turcia și Bulgaria.

Pe parcursul celor cinci zile, elevii și profesorii au fost implicați în activități educaționale, culturale și artistice, desfășurate atât în școală, cât și în afara ei, cu scopul de a promova incluziunea, colaborarea și înțelegerea interculturală.

Prima zi a debutat cu un moment artistic organizat de elevii școlii gazdă din Stara Zagora, urmat de o întâlnire oficială cu primarul orașului. Participanții au discutat despre importanța educației și au desfășurat activități de tip „ice-breaking”, ateliere de lucru în parteneriat cu părinții, precum origami și experimente de laborator, dar și sesiuni interactive despre munca în echipă.

A doua zi a fost rezervată unei excursii la Burgas, unde participanții au vizitat Grădina Mării și au realizat un workshop pe plajă, desenând simboluri ale parteneriatului pe pietre. Ziua s-a încheiat cu o vizită pe Insula Anastasia, unde elevii au explorat muzeul local și au descoperit istoria regiunii.

În ziua a treia, delegațiile au ajuns în complexul cultural Damascena, unde au învățat despre tradiția distilării uleiului de trandafiri – un simbol al patrimoniului bulgar. A urmat vizitarea muzeului etnografic Etara și participarea la un atelier creativ de olărit, menit să stimuleze imaginația și colaborarea dintre copii.

Publicitate

A patra zi a inclus vizite la Muzeul Religiilor și Muzeul de Istorie din Stara Zagora, urmate de un atelier de scriere creativă cu pană și cerneală – o activitate cu valențe atât artistice, cât și educative. Seara, participanții au luat parte la cina festivă de rămas-bun și au primit certificatele de participare.

Ultima zi, cea de-a cincea, a fost dedicată unei sesiuni de reflecție: elevii și profesorii au discutat despre impactul mobilităților asupra lor și despre cum experiența Erasmus+ a schimbat modul în care văd colaborarea, diversitatea și rolul educației în societate.

Proiectul Erasmus+ „Diferiți, dar egali”, desfășurat în perioada mai 2024 – iunie 2025, a avut ca obiective promovarea participării școlare, reducerea discriminării și întărirea legăturilor dintre școală, familie și comunitate. Prin activități comune și schimburi internaționale, elevii din Albești au avut ocazia să învețe alături de colegi din alte culturi, să-și dezvolte competențele sociale și să înțeleagă mai bine ce înseamnă educația incluzivă.

Iată și câteva imagini:

Citeste mai mult

Eveniment

Andrei Burcă, fostul fundaș al FC Botoșani, a semnat în China: Va câștiga un milion de euro pe sezon

Publicat

Publicitate

Andrei Burcă, fostul fundaș central al echipei FC Botoșani, va încasa un salariu de un milion de euro pe an după ce a semnat cu formația Yunnan Yukun din prima ligă chineză. Internaționalul  român a refuzat o revenire la CFR Cluj și a ales varianta financiară mai avantajoasă, potrivit informațiilor publicate de Gazeta Sporturilor.

În ultimele zile, CFR Cluj, echipa pregătită de Dan Petrescu, a încercat să-l repatrieze pe Burcă, însă negocierile s-au blocat în ultimul moment. În locul său, clujenii au semnat cu nigerianul Kenneth Omeruo (31 de ani), jucător cu 69 de selecții la naționala Nigeriei.

Transferul în China marchează un nou pas important în cariera lui Burcă, care a evoluat între 2016 și 2019 la FC Botoșani, unde s-a remarcat ca unul dintre cei mai constanți și disciplinați fundași din Liga 1. În 2019, el a plecat la CFR Cluj, într-o tranzacție care a stârnit nemulțumirea finanțatorului Valeriu Iftime, nemulțumit de condițiile financiare ale transferului și de lipsa beneficiilor reale pentru clubul moldovean.

Noua echipă a lui Andrei Burcă, Yunnan Yukun, este o formație recent promovată în Superliga chineză, unde ocupă în prezent locul 7. La același club evoluează și Alexandru Ioniță II, un alt fotbalist cu experiență în fotbalul românesc.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending