Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (353)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU  PEDAGOG ( VI )

 

După o evidențiere a activismului eminescian în domeniul școlii din  articolul „Instrucție și educație” și din raportul asupra manualului lui Creangă, Toma Chiricuță se oprește și la raportul de inspecție pe care poetul l-a făcut la Școala de Fete nr. 1 din Roman, directoare fiind  doamna Z. Livescu.  În acest raport, Eminescu folosește, la un moment dat, construcția „metoda mecanică și moartă a învățământului”, care ne relevă un Eminescu didactician: „D-na Z. Livescu (recte Lewicki), după cum spune, e absolventă a Școalei Centrale din Iași și a depus până acum două concursuri.  D-sa e de doisprezece ani institutoare și prin uz lung și-a apropiat metoda mecanică și moartă a învățământului și în această direcție nici nu este lipsită de oarecare succes, pe care însă cu trei eleve nu l-am putut constata cu siguranță. D-sa aparține unei generații scolastice bine determinate, bogate în cuvinte și sterpe de idei.  Prin urmare întrebuințarea de cuvinte neuzitate sau al căror înțeles nu-l cunoaște pe deplin, înlocuiește la D-sa, ca și la multe altele, extrema sărăcie de cugetări.”

Raportul pune în evidență un Eminescu foarte critic privind predarea în școala condusă de doamna Livescu, susținând teoria sa privind dezavantajele metodelor mecanice: 1. „În privința gramaticei (care s-a predat după Stilescu) copilele știu numai  numele definițiunii, nu au însă cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”; 2. „Scrierea e în toată școala neglijată”; 3. „Caligrafia, o noțiune cunoscută numai teoreticește”; 4. „Gramatica există ca un fel de schematism de cuvinte, a căror întrebuințare reală îi lipsește copiilor”; 5. În istoria Românilor cronologia nu se știe exact și intuițiunea vremilor trecute li e dată elevelor (din nefericire chiar după cărțile didactice) cu puncte de vedere foarte moderne”; 6. „În geografie memorarea e la locul ei, elevele stau bine, căci recitarea de numiri e partea tare a școalei”.  Finalul raportului este edificator cu privire la ideile pedagogice ale lui Eminescu: „Rugându-vă să considerați că învățământul mecanic este cel general în școalele noastre, de vreme ce lipsa de cunoștințe pedagogice e asemenea generală, sunt de părere că într-o dezvoltare normală a învățământului pedagogic o asemenea directoare nici ar fi cu putință și nici ar trebui suferită”.  Toma Chiricuță  a studiat un alt raport al lui Eminescu, realizat în urma unei inspecții la Școala de Fete din Vaslui unde directoarea Sion aplica aceleași metode  mecanice.  Nu același lucru a spus-o despre Școala de Băieți din Vaslui (condusă de domnul Hrisoscoleu) sau despre ”Pensionatul Normal de Domnișoare” al doamnei Humpel, unde a descoperit că se aplica metoda intuitivă.  Eminescu dezvoltă avantajele acestei metode în articolul „Metoda intuitivă în educație”, pe care o consideră „metoda cea mai priincioasă, după care să se dea școlarilor învățătura cuvenită”: „Cu toții știm astăzi ce înseamnă  metoda intuitivă, însă la noi sunt foarte puțini, care s-o știe aplica bine și încă mai puține sunt școlile în care această metodă a devenit familiară și folositoare într-adevăr”.

Publicitate

Revenind la articolul „Cultură și educație”, Toma Chiricuță constată că Eminescu face o distincție clară între „instrucție” și „educație”: „În urma vorbei multe, a regulamentelor și pararegulamentelor, avem două direcții în practică și amândouă greșite, anume sau un respect extrem, în fond însă fals, sau o familiaritate peste margini. Efectul direcției dintâi este fățărnicia, efectul celei din urmă lipsa de caracter și nesupunerea”.

 Pornind de la aceste considerente ale lui Eminescu, concluzionează Toma Chiricuță: „Rezultă din acestea că Eminescu înțelege prin educație ceea ce înțelegea Herbart prin „Zucht” și „Umgang”, sau ceea ce am definit noi: Disciplină și Contact Acestea formează caracterul, prin ele se impresionează inima, cu ele se dirijează voința și se clădește personalitatea”.   Eminescu vrea să spună că personalitatea unui elev se clădește  prin contactul cu personalitatea educatorului. Gândirea pedagogică a lui Eminescu  se rezumă la: 1) „prin fapte și măsuri pedagogice, nu prin cuvinte moralizatoare”; 2) „educația prin acțiune și nu prin simple vorbe”; 3.) „învățământ prin intuiție, educație prin acțiune”; 4) „o școală care disciplinează prin fapte, nu prin simple vorbe”.  Toma Chiricuță mai vede un alt aspect evident: Eminescu  contribuie  și la istoria pedagogiei românești. (VA URMA)

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Zeci de kg de articole pirotehnice, confiscate la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Miercuri, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au identificat pe strada Grivița, un autoturism, în interiorul căruia se aflau mai multe articole pirotehnice.

 Proprietarul, care se afla la volanul autoturismului, nu avea autorizație pentru a deține articole pirotehnice.

 În urma verificărilor, s-a constatat că acesta deținea peste 50 de kg de articole pirotehnice din categoriile F2 și F3, fără drept, motiv pentru care au fost confiscate de către polițiști.

Totodată, a fost întocmit dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de preparare, producerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea, precum și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2,F3,F4,T1,T2,P1,P2, efectuate fără drept.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Un tânăr de 35 de ani din Dorohoi, dat jos de la volan de polițiști, după ce etilotestul l-a dat de gol

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au oprit pentru control, pe drumul public, din orașul Dorohoi, un autoturism condus de un tânăr, de 35 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,68 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Peste douăzeci de amenzi pentru viteză, aplicate de polițiști în Darabani

Publicat

Publicitate

Miercuri, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu cei ai Poliției Orașului Darabani au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere care au drept cauză generatoare viteza excesivă.

 Astfel, activitățile s-au desfășurat în intervalul orar 07:00-13:00, pe principalele artere rutiere din oraș, fiind controlate peste 50 de autovehicule. În urma neregulilor constatate au fost aplicate 38 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 16.000 de lei.

 

Dintre sancțiuni, 21 au fost aplicate pentru nerespectarea regimului legal de viteză, totodată, fiind reținute 3 permise de conducere și 2 certificate de înmatriculare.

Citeste mai mult

Administratie

Avrămeni, sub magia Crăciunului: Primarul George Telișcă a adus un Moș Crăciun generos, mare și bun în școlile din comună

Publicat

Publicitate

Spiritul Crăciunului s-a simțit din plin și în comuna Avrămeni, unde copiii din toate școlile au avut parte de o surpriză mult așteptată. Moș Crăciun, însoțit de reprezentanții administrației locale, a pornit într-un adevărat tur al bucuriei, aducând daruri și zâmbete celor mici.

Primarul comunei, George Telișcă, a transmis că, la fel ca în fiecare an, a fost alături de Moș Crăciun, de viceprimar și de angajații primăriei pentru a ajunge în toate unitățile de învățământ din comună. Copiii au primit câte un mic cadou, dar mai ales un strop de magie și speranță, așa cum se cuvine în prag de sărbători.

„Ziua de astăzi ne-a reamintit cât de frumoasă este bucuria sinceră a copiilor. Zâmbetele și fericirea de pe chipurile lor au fost cea mai mare răsplată și o adevărată emoție pentru mine”, a transmis edilul.

Atmosfera din școli a fost una caldă, plină de entuziasm, iar reacțiile copiilor au confirmat încă o dată importanța acestor gesturi simple, dar cu impact puternic în comunitate. Administrația locală a mulțumit tuturor celor care s-au implicat și au contribuit la organizarea acestor momente dedicate celor mici.

Pentru copiii din Avrămeni, vizita lui Moș Crăciun a fost mai mult decât o tradiție respectată – a fost o zi care va rămâne în amintire, marcată de bucurie, emoție și spiritul autentic al sărbătorilor de iarnă.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending