Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (352)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

EMINESCU  PEDAGOG ( V ) 

Într-o discuție despre Eminescu în calitatea lui și de pedagog, Toma Chiricuță consideră că  această calitate implică și o abordare  privind pe Eminescu didacticianul. Studiind atent, după cum am mai afirmat,  articolele, rapoartele oficiale și notele din ziare ale lui Eminescu, Toma Chiricuță găsește patru idei fundamentale care vizează didactica poetului:  1) „Învățământul trebuie să fie adaptat naturii copilului, și pentru aceasta el trebuie să fie: intuitiv, afectiv și activ”; 2) „Disciplina și în general atmosfera morală a școlii sunt elemente esențiale în educația făcută prin învățământ”; 3) „Învățătorul în specie, și educatorul în general,  trebuie să fie personalități bine pregătite și suficient prețuite din partea statului și a societății”; 4) „Organizarea temeinică a școlii este un lucru esențial pentru ajungerea scopurilor educației”.  Pentru extragerea acestor patru idei,  Toma Chiricuță a apelat la: articolul „Instrucție și educație”, raportul asupra conferințelor cu învățătorii rurali din județul Iași, raportul privitor la inspecția făcută Școlii de Fete nr. 1 din Roman având ca directoare pe doamna Z. Livescu și  raportul asupra cărții lui I. Creangă și G. Ienăchescu.

Privind „Instrucție și educație”, Toma Chiricuță  concluzionează: 1) „găsim o interesantă critică adusă de Eminescu sistemului de instrucție a vremurilor sale”; 2) „păcatul fundamental  al acestui sistem stă în aceea că el se întemeiază pe memorarea de reguli abstracte și cuvinte”; 3) „Eminescu are un punct de vedere psihologic  destul de temeinic”.  Autorul acestui studiu reține din Eminescu  propunerea ca  limbile să fie abordate mai mult cu memoria, în timp ce matematica ar trebui predată apelând la judecată, ca cea mai importantă idee pentru didactica lui.  Dar ele n-ar trebui predate în mod continuu, ci, după cum interpretează Toma Chiricuță „într-un anumit moment din procesul învățământului să predomine mai mult una din  facultăți, cum le zice Eminescu memoriei, judecății etc. În timp ce copilul  mai mult memorează, în chip fatal judecata va trebui să ia o parte mai mică în procesul învățării. Nu este cu putință ca într-un chip egal și simultan să se întrebuințeze toate facultățile copilului”, concluzionând că o astfel de gândire  îl apropie de psihologia contemporană.  Completăm interpretarea lui Toma Chiricuță cu un citat din Eminescu: „…în privirea judecății trebuie pur și simplu stabilit ca regulă, de la care nu-i permis nimănuia să se abată: nu vei da copilului să opereze decât cu lucruri pe care le-a înțeles deplin. Pe deplin fără umbră de îndoială, fără umbră de nesiguranță”.

Din  teoria lui Eminescu privind didactica, Toma Chiricuță  constată  activismul poetului în spiritul școlii,  pornit și din propria experiență de școlar. Spune Eminescu:  „Eu știu chinul ce l-am avut însumi cu matematicile în copilărie, din cauza modului rău în care mi se propunea, deși de altfel eram unul din capetele cele mai deștepte. N-ajunsesem nici la vârsta de douăzeci de ani să știu tabla pitagoreică, tocmai pentru că nu mi se pusese în joc judecata, ci memoria. Și deși aveam o memorie fenomenală, numere nu puteam învăța de loc pe de rost, întrucât îmi intrase în cap ideea  că matematicile sunt științele cele mai grele de pe fața pământului. În urmă am văzut că-s cele mai ușoare, desigur, pe de-o mie de părți mai ușoare decât limbile, care cer memorie multă.  Ele sunt un joc cu cele mai simple legi  ale judecății omenești, numai acele legi nu trebuie puse în joc goale și fără nici un cuprins, ci totdeauna aplicate asupra unor icoane văzute ochilor”.

Eminescu face și o caracterizare a obiectelor de învățământ: „La științele care se memorează (respectiv la partea lor care se memorează), cartea-i tot, pedagogu-i nimic. La științele (respectiv la părțile lor), care cer dezvoltarea judecății copilului, cartea trebuie alungată din școală, ca un ce periculos, căci pedagogul i-aicea tot”.

Publicitate

Activismul eminescian de care vorbeam este descoperit de Toma Chiricuță și în raportul înaintat ministerului cu privire la  manualul propus de Creangă, din care reține: 1) „Chiar pagina întâia ne arată marea deosebire de metodă. Nu mai întâlnim pe învățătorul sever și țeapăn cu vergile în mână, ci un suflet uman, care se coboară la treapta sufletelor copilărești și le disciplinează, nu le siluiește. Prin jocuri copiii învață a iubi orânduiala”; 2) „C-un cuvânt, autorii cărții aplică în privirea spiritului omenesc aceeași metodă binecuvântată, pe care naturaliștii o recomandă pentru corp. Nici un om nu se întărește citind un tratat de gimnastică, ci făcând exerciții; nici un om nu se învață a judeca citind judecăți scrise gata de alții, ci judecând singur și dându-și  singur sama de natura lucrurilor.” (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ajutor de încălzire pentru familiile cu venituri mici

Publicat

Publicitate

Familiile și persoanele cu venituri reduse vor beneficia și în această iarnă de ajutorul pentru încălzire și de suplimentul pentru energie, a anunțat ministrul Muncii, Florin Manole. Programul de sprijin se desfășoară în perioada 1 noiembrie 2025 – 31 martie 2026, informează alba24.ro.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă familiilor și persoanelor singure fără alte bunuri sau proprietăți, ale căror venituri medii nete lunare nu depășesc 1.386 de lei de persoană în cazul familiilor și 2.053 de lei pentru o persoană singură.

Într-o postare pe rețelele de socializare, ministrul a precizat că cererile pot fi depuse la sediul primăriilor din localitatea de domiciliu, iar plățile vor începe în luna decembrie.

„Este o formă de sprijin pentru familiile și persoanele singure aflate în dificultate, pentru cei care trăiesc cu resurse limitate. Ajutorul pentru încălzire se acordă în perioada 1 noiembrie 2025 – 31 martie 2026, iar suplimentul pentru energie pe tot parcursul anului. Cererile se depun simplu, la primărie, însoțite de o declarație pe propria răspundere”, a explicat Florin Manole, citat de Rador.
Formularele pot fi obținute de la sediul primăriei, de pe site-ul instituției sau de pe paginile web ale agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială (ori, în București, de pe site-ul municipal).

Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) va efectua plățile prin intermediul agențiilor teritoriale, începând din decembrie 2025.

Două milioane de ajutoare acordate în sezonul trecut

Publicitate

În sezonul rece precedent, ANPIS, prin agențiile teritoriale, a efectuat aproximativ două milioane de plăți de ajutoare și suplimente pentru toate tipurile de surse de încălzire – energie termică, gaze naturale, energie electrică, combustibili solizi sau petrolieri – în valoare totală de circa 1,03 miliarde de lei.

În ultimii patru ani (2021–2024), numărul total al ajutoarelor și suplimentelor acordate potrivit Legii nr. 226/2021 a depășit 6,7 milioane, însumând aproximativ 3,67 miliarde de lei.

„Aceste cifre reflectă efortul constant de sprijinire a populației vulnerabile pentru a face față costurilor de încălzire din timpul iernii”, a transmis ANPIS.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Mucenici Achepsima, Iosif și Aitala

Publicat

Publicitate

Sfinții Achepsima, episcopul, Iosif, preotul și Aitala, diaconul au trăit în secolul al IV lea, în vremea împăratului Sapor, regele perșilor.

Achepsima a fost arestat în timpul prigonei împotriva creștinilor din timpul domniei lui Sapor și aruncat în temniță, unde a pătimit vreme de trei ani. După torturi bestiale el a fost decapitat. Moartea să i-a fost descoperită în chip minunat de un copil, care, potrivit Tradiției a intrat în casă acestuia și l-a sărutat pe cap spunându-i: “Fericit este acest cinstit cap, căci cu cununa muceniciei pentru Hristos se va încununa!”

Iosif și Aitala pentru că au avut curajul să mărturisească credință în Hristos au fost îngropați în pământ până la mijloc, iar torționarii i-au silit pe creștini să îi bată cu pietre. Prin lucrarea lui Dumnezeu, noaptea, trupul lui Iosif s-a făcut nevăzut, iar peste trupul lui Aitala a răsărit un arbore de mir cu ale cărui frunze și ramuri oamenii primeau vindecare de orice boală erau cuprinși. Acest arbore a rodit vreme de cinci ani, până când păgânii l-au tăiat din rădăcina.

Troparul Sfinţilor Mucenici Achepsima, episcopul, Iosif, preotul şi Aitala, diaconul

Glasul 4

Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoinţele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Ține, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au şi ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuieşte sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Publicitate

Condacul Sfinţilor Mucenici Achepsima, episcopul, Iosif, preotul şi Aitala, diaconul

Glasul 2

Cântând cele de sus…

Cele Dumnezeieşti de Taină le-ai învăţat, înţelepte, cu cinste, jertfă primită ai fost, de Dumnezeu fericite. Că paharul lui Hristos ai băut cu mărire, Sfinte Achepsima, cu cei împreună pătimitori cu ține, rugându-te neîncetat pentru noi toţi.

Tot astăzi, facem pomenirea:

– Sfințirii bisericii Sfântului Marelui Mucenic Gheorghe din Lida și așezarea sfintelor lui moaște în ea;

– Sfântului Cuvios Achepsima;

– Sfântului Cuvios Teodor, episcopul Arghirei;

– Sfinților Mucenici Sever, Androna, Teodot și Teodota;

– Sfântului Cuvios Ilie;

– A nouă sfinți mucenici;

– A douăzeci și opt de sfinți mucenici;

– Sfântului Ahemenid Perșul, mărturisitorul.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 2 noiembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 2 noiembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 2 noiembrie 2025:

Loto 6/49: 11, 6, 24, 46, 44, 43

Loto 5/40: 16, 26, 35, 4, 32, 33

Noroc: 1 3 9 6 6 5 0

Noroc Plus: 5 7 2 5 1 3

Publicitate

Super Noroc: 9 0 4 5 4 0

Joker: 32, 4, 33, 21, 42 + 5

Citeste mai mult

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (400)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

 DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Răzvan Voncu, în „România literară” nr.  23 din 2020,  ne îndeamnă să renunţăm numai  la clişeul de „ poet-filosof” al lui Lucian Blaga, spre a-l cunoaşte şi pe cel plin de pasiune, plin de sevă, care preferă materia în spirit. Scrie eseul „Lucian Blaga marele degustător” din care reţinem: 1. „Lui Lucian Blaga îi place, întâi de toate, via, ca privelişte a preaplinului naturii, şi viţa, ca plantă ce simbolizează rezistenţa şi regenerarea”; 2. „dacă via are mai degrabă o dimensiune feminină, a senzualităţii şi fertilităţii, poetul îi atribuie vinului frumuseţea prieteniei şi extazul”;

Ştefan Borbely, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, despre viaţa literară de azi: „saturată de experimentalisme dintre cele mai năstruşnice, zgomotoase, de poeme suprasexualizate exacerbat, sau infuzate de un sarcasm apter, adolescentin, de joasă calitate”;

Din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  poemul „Secret” de poeta croată Ana Brnardic: „Mi-am forjat un secret de o mare gravitate / din faptul că mă duc uneori, pe-ascuns, să trăiesc / într-o altă ţară / curăţ usturoi şi-mi fac o cafea în bucătăria altcuiva / mă duc până  la mănăstire şi aprind o lumânare / dincolo de gard o congregaţie de mesteceni vorbeşte / într-o limbă mută. / în oglindă chipul meu e dublu / trist şi rotund o cântare de aur îl acoperă // noaptea, îmi las deoparte trupul, degetele, îmi smulg / scoarţa / în dormitorul rece ne-nveleşte cu barba lui lungă / de dimineaţă sunt un copac tânăr sădit în faţa casei / un os descărnat care se crapă de ziuă.” Cu siguranţă că aţi recunoscut ţara în care pleacă poeta, „pe-ascuns”, să trăiască;

Dan Stanca, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  despre poeţii de azi: „În general, autorii, mai ales cei cu pretenţii, sunt blazaţi, afişează un jemanfişism toxic, fug de vorbe mari, se închid într-un orgoliu sumbru. Dar ei sunt poeţii pe care-i respectăm. La naivi nu prea ne uităm. Nu-i vorbă că mulţi dintre ei scriu prost, sunt patetici până la a fi stridenţi, nu au cultură poetică şi nu ştiu care sunt tendinţele actuale.”;

Publicitate

Martin S. Martin, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, prezintă punctele nodale, marile „vertrebe” ale sistemului de educaţie din SUA: 1. „infrastructura (clădiri, autobuze şcolare, materiale educative, laboratoare şi biblioteci dotate, aparatură digitală, manuale) – foarte dependentă de bani”; 2. „profesorii de calitate şi devotaţi, metodele de predare şi curricula  aduse la zi, sistemele de control. Şi această componentă depinde de resursele financiare, dar nu integral. Valoarea profesională şi dedicaţia corpului profesoral primează”; 3.”implicarea activă, devotată şi constantă a familiei”;

Mihaela Helmis, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, publică un interviu cu Eugen Simion. Reţinem: 1. „Am debutat cu o carte despre proza lui Eminescu, pe care n-am mai citit-o din 1964. S-a găsit, totuşi, un grup în frunte cu Mihai Cimpoi, să reimprime această carte, şi am mers pe mâna lui şi a celor de la Chişinău”; 2. „Cea dintâi carte a mea care mă reprezintă este „Lovinescu, scepticul mântuit”. A fost o confruntare cu un mare critic, cu creatorul modernităţii”; 3. „Dumnezeu nu pune talentul întotdeauna într-o bibliotecă, în conac. Poate să-l pună şi într-o casă părăsită din Câmpia Dunării, cum se întâmpla cu Preda, cu Creangă…”; 4. „De mulţi ani am părerea că a dispărut ca instituţie intelectuală critica literară. Critica literară nu mai este instituţia pe care a fondat-o Saint-Beuve la jumătatea secolului al XIX-lea, devenit un gen al literaturii”; 5. „Cultura noastră se bazează pe marii poeţi şi marii critici. Este absolut miraculos să ai un critic precum Lovinescu, care să-şi consacre viaţa creării modernităţii, să ai un critic genial cum este Călinescu; 6. „Critica literară şi literatura  au doi piloni dintre cei mai importanţi. Primul e pilonul naţional. O literatură nu se naşte în neant, se naşte undeva, unde printre rădăcini, are un sol, un spaţiu, ceea ce înseamnă o istorie, o tradiţie spirituală, mentalităţi specifice, un mod de a fi.  Stâlpul al doilea este autonomia estetică. Un roman poate să aibă o ideologie extraordinară, să fie o carte morală: dacă nu are valoare estetică, nimic nu e”;  7. „După Revoluţie a dispărut critica literară ca instituţie, şi anume instituţia literară şi intelectuală, care face selecţia, care dă o justificare estetică operei literare, care pune opera într-o ierarhie, care stabileşte câteva modele literare”;

George Vulturescu, în „Tribuna” nr. 426 din 1-15 iunie 2020, scrie despre orfismul „poemului fără sunet” la Şt. Aug. Doinaş. Reţin: 1. „Orfeul lui M. Eminescu „azvârle” harfa „sfărâmată” în mare, Lucian Blaga eliberează „harfa” de formele ei de prisos închipuindu-şi o „harfă de-ntuneric, iar Şt. Aug. Doinaş tinde spre …”poezia fără sunet”. Extrapolând, sunt, împreună, în vecinătatea lui Constantin Brâncuşi, cel care a  „eliberat sculptura de tot ce era de prisos şi ne-a redat conştiinţa formei pure, cum spunea răspicat Henry Moore”; 2. „Ne putem întreba – cum tace sunetul în „poezia fără sunet”? Se pare că poezia la care râvnea Doinaş este a unei materialităţi fonice care dilată cuvântul, răbufneşte prin coaja lui precum mugurii pe creangă, devine el însuşi sunet-cuvânt, precum ghinda devine copacul. Desigur, nu ştim unde – şi cât de departe –  ar fi dus / ajuns cu „experimentul” poemului fără sunet: poetul şi-a reinventat poezia de mai multe ori din magma sa proteică drept „melodie a timpului circular.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2020, publică un interviu cu Silviu Lupescu, directorul Editurii „Polirom”, la împlinirea unui sfert de veac. M-am oprit la două afirmaţii: 1. „Profesorul meu de matematică, Traian Cohal, transforma cel puţin o oră pe trimestru într-una de citit poezii – Minulescu, Blandiana, Brumaru, în fine, poezii pentru adolescenţi de liceu. Liceul „Negruzzi” avea un cenaclu, o revistă literară…”; 2. „Degeaba ne lăudăm cu Enescu (deşi nu avem nici măcar o singură integrală a operelor sale muzicale în ultimii 30 de ani), cu Brâncuşi (pentru care nu s-a găsit bani pentru „Cuminţenia pământului”) sau Eminescu (din a cărui poezie, un recent ministru al Culturii, de la o universitate de rang doi,  nu a fost în stare să recite nici măcar două versuri). Suntem ultimii în Europa la consumul cultural, nu doar la carte, în oricare dintre statisticile realizate independent, nu în cele ale institutelor aservite politic.”;

Adrian Alui Gheorghe citându-l pe Umberto Eco: „Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.  Reţelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivităţii. Erau imediat puşi sub tăcere, în timp ce acum au acelaşi drept la cuvânt ca şi un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor.” (vezi „România literară” nr. 24 din 2020)

Cum defineşte Honore de Balzac, la nivelul anului 1844, boemul: „Cuvântul boem spune tot. Boemul nu deţine nimic şi trăieşte din ceea ce are. Speranţa-i este religie, încrederea în sine este regulă, iar caritatea îi este bugetul. Toţi aceşti tineri sunt mai mari decât nefericirea lor, se plasează sub auspiciile norocului şi înfruntă destinul”. Nu-i aşa că v-aţi gândit la cine m-am gândit şi eu, la Florentin Florescu?;

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending