Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (35)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Contemporanul. Ideea Europeană nr. 4 din 2022.   Acest număr al revistei, aflată sub directoratul lui Nicolae Breban, continua povestea întâlnirii dintre Eminescu şi Enescu prin intermediul poemului eminescian “Strigoii”. Totul se întâmplă în interviul pe care maestrul Sabin Pautza îl acordă Soranei Mihăilescu. La întrebarea celei din urmă (“S-a întâmplat ca dumneavoastră şi compozitorul Cornel Ţăranu, care eraţi lideri de generaţie la Iaşi şi la Cluj în perioada studenţiei, să colaboraţi nu de mult la reconstituirea unei lucrări enesciene, oratoriul “Strigoii” de George Enescu”), răspunde  Sabin Pautza: “Da, a fost o întâmplare fericită pentru noi, fiindcă am putut aduce la lumină o lucrare de tinereţe a lui Enescu, scrisă la începutul secolului, când era foarte tânăr, dar pe care nu a apucat să o orchestreze şi s-a pierdut. A fost găsită după mai mult de 100 de ani, a ajuns la Cornel Ţăranu, care a pus-o în ordine, deoarece foile erau amestecate, dar, cu toate că este un compositor şi orchestrator extraordinar, nu s-a angajat să o orchestreze, lucrarea ajungând astfel la mine.  Am lucrat un an de zile la ea, după un manuscris foarte mic, pentru care am folosit o lupă cât o farfurie de mare. Este importantă pentru Enescu şi pentru noi, fiindcă a fost scrisă în tinereţe, nu s-a cântat niciodată, am ajuns noi să o orchestrăm şi să o redăm lumii, dar este şi singura lucrare a lui Enescu compusă pe un text românesc, şi anume o poezie a lui Eminescu. Eu am orchestrat toate lieduruile lui Enescu, sigur, unele din ele erau orchestrate de el şi de alţii, dar le-am orchestrat şi eu.  Multe din liedurle lui Enescu erau în latină, germană, franceză şi nu erau orchestrate. Niciunul din ele nu aparţinea unui poet roman, singura lucrare pe versuri româneşti fiind acest oratorio, “Strigoii”, pe versurile lui Eminescu. Premiera a avut loc acum trei ani, la Berlin, sub conducerea lui Gabriel Bebeşelea”.

Sorana Mănăilescu continua cu o altă  întrebare: “Tema – alegerea iubirii păgâne sau a iubirii lui Christos – este aceeaşi ca în Tannhauser.  Vi s-a părut că descoperiţi inflexiuni wagneriene în partitură? Răspunde Sabin Păutza: “Enescu a avut întotdeauna inflexiuni wagneriene, şi în “Oedip”, şi în alte lucrări, pentru că l-a admirat, aşa cum am făcut mulţi, pe marele Wagner.  Când spun asta mă refer la felul în care construieşti (…) Din acest punct de vedere toţi am fost elevii lui Wagner. Ca nimeni altul, avea acest simţ al construcţiei. Într-adevăr, şi Enescu a recunoscut acest lucru, că l-a apreciat enorm pe Wagner ca orchestrator sau ca arhitect musical, dacă putem spune aşa. Dar mulţi compozitori l-au luat pe Wagner ca model, aşa cum îl luăm pe Ravel ca orchestrator sau cum îl luăm pe Prokofiev ca model pentru cum scrie o lucrare de un minut jumătate astfel încât să stea în picioare. Numai Prokofiev ştie să facă asta.”

„România literară” nr. 13 din 2022.  Cătălina Haşotti publică articolul de istorie literară intitulat „Mircea Scarlat – 35 de ani de la moarte”. În cele ce urmează nu voi face referire la  acest articol. Voi relua  prima parte dintr-o cronică de-a mea mai veche şi intitulată „Mircea Scarlat şi teoria „trădării fecunde a lui Eminescu” (vezi „Luceafărul BT” din august 2010): 

“Născut la 10 aprilie 1951 în localitatea Cervenia, judeţul Teleorman, Mircea Scarlat avea rădăcini adânci şi în solul moldovenesc. Părinţii săi, Melania şi Marcel, s-au născut şi au trăit un timp în satul Borolea (comuna Hăneşti, judeţul Botoşani) de unde, luaţi de tăvălugul istoriei, au fost deportaţi cu D.O. („Domiciliu Obligatoriu”) undeva, în Câmpia Burnasului. Deşi născut acolo, Mircea Scarlat şi-a dorit mereu să vină la origini, în Moldova. Într-un interviu acordat lui Romulus Toma şi publicat în volumul „Mircea Scarlat, in memoriam”, tatăl autorului primei „Istorii a poeziei româneşti” spune: 1. „Deşi iubea oamenii acestor locuri, gândul şi sufletul său se îndreptau cu pioşenie spre Ipoteştii şi Botoşanii care-l încântaseră în drumeţiile sale, în vacanţe, când mergea la bunici”; 2. „Vara pleca cu mamă-sa în Moldova, cutreierând pe jos Ipoteştii cu „pădurea de argint” şi locul despre care aflase. Era îndrăgostit de poezia lui Eminescu. Nu se plângea de oboseală în aceste situaţii”.

Cele afirmate pot sta la baza unei posibile explicaţii privind locul pe care îl ocupă Eminescu în „Istoria poeziei româneşti”, despre care, într-un cuvânt introductiv la ediţia a II-a, Nicolae Manolescu, fostul lui profesor, este îndreptăţit să spună: 1. „…o „Istorie a poeziei” noastre, unică şi până la el şi după el”; 2. „un proiect de anvergură”; 3. „Mircea Scarlat îşi cunoaşte subiectele investigate în cele mai mici amănunte”; 4. „se observă un viu scrupul al exactităţii”; 5. „…nu e, totuşi, opera unui istoric literar de modă veche”; 6. „el era un cititor modern, influenţat de Călinescu şi de noua critică”; 7. „documentul nu înăbuşă valoarea nicăieri”; 8. „multe capitole, observaţii etc. sunt personale”.

Publicitate

În „Cartea a treia” din „Istoria poeziei româneşti”, Mircea Scarlat îi acordă lui Eminescu peste 130 de pagini structurate pe teme precum „Locul lui Eminescu”, „Eminescianismul”, „Junimea   fără Eminescu”, „Curentul Eminescu” etc.  Conştient de marea sa capacitate de a asocia şi disocia, Mircea Scarlat punctează atunci când face o SITUARE ÎN TIMP a lui Eminescu: 1. „Criticii sunt de acord astăzi că Eminescu este reperul fundamental în istoria poeziei. Este însă cazul să ne întrebăm periodic, de ce spunem aceasta?” (p.37); 2. „Apariţia lui Eminescu a fost în egală măsură aşteptată, necesară şi imprevizibilă” (p.38); 3. „Diferenţa fundamentală între Eminescu şi predecesorii săi nu constă în elementele intrate în sinteză, ci în modul cum se operează cu acestea” (p.39); 4. „…considerăm că” fenomenul originar” al poeziei române este TRĂDAREA LUI EMINESCU”. Deoarece el este poetul exemplar în mediul nostru cultural, poezia română modernă a constituit o sumă de încercări de a-l ”trăda” iubindu-l…” (p. 42). (Aici aş exemplifica prin Arghezi care, observând că Eminescu a ales pentru poezia sa doar „cuvintele frumoase”, lui nu i-au mai rămas decât „cele urâte”, devenind original fără a-şi nega predecesorul); 5.„ivirea lui Eminescu a fost posibilă şi graţie „stabilizării limbii”( p. 45); 6. „locul lui Eminescu se datorează apariţiei unui talent ieşit din comun într-un moment istoric care, graţie maturizării limbii şi convenţiei poetice, permitea obiectivarea plenară a virtualităţii lor artistice”(p. 52).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tragedie în prag de Crăciun! Un bărbat de 42 de ani a murit într-un incendiu izbucnit într-un bloc din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un bărbat, în vârstă de 42 de ani, și-a pierdut viața în urma unui incendiu izbucnit în apartamentul său, situat la etajul al doilea al unui bloc de pe strada Elie Radu, din municipiul Botoșani.

 

Incidentul s-a petrecut în urmă cu puțin timp. Vecinii au simțit miros de fum și au alertat pompierii.

 

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere, autospeciala de salvare și lucru la înălțime și două ambulanțe SMURD, dintre care una de terapie intensivă mobilă.

 

Publicitate

Pentru a pătrunde în apartament, pompierii au fost nevoiți să deblocheze ușa de acces. Odată intrați, aceștia au constatat că locuința era inundată cu fum. Bărbatul a fost găsit în interior, inconștient. Imediat, au fost începute manevrele de resuscitare, însă în ciuda eforturilor depuse, medicul a declarat decesul.

 

Au ars bunurile din mai multe camere.

 

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind acțiunea intenționată.

Citeste mai mult

Eveniment

Circulația rutieră s-a deschis pe tronsonul de 50 de kilometri dintre Focșani și Adjud al Autostrăzii A7

Publicat

Publicitate

Cei 50 de kilometri ai tronsonului dintre Focșani Nord și Adjud al Autostrăzii A7 au fost dați în circulație marți, după finalizarea completă a lucrărilor la partea carosabilă, au anunțat reprezentanții CNAIR.

‘Astăzi am dat drumul la cei 50 kilometri dintre Focșani Nord și Adjud. Stadiul lucrării este de 100% al părții carosabile. Urmează ca în următoarele trei luni de zile să finalizăm și spațiile de servicii, care sunt în curs de execuție’, a declarat Cristian Andrei, director în cadrul CNAIR, responsabil cu întreținerea, siguranța circulației, drumuri și poduri.

 

Pe acest tronson au fost realizate trei noduri rutiere, complet finalizate, care asigură conectivitatea cu rețeaua rutieră națională.

‘Avem trei noduri rutiere care se vor deschide. Sunt finalizate în totalitate din punct de vedere al părții carosabile, al siguranței circulației și al tuturor elementelor necesare unei exploatări în condiții optime. Nu credem că vor apărea probleme, întrucât toate lucrările sunt finalizate’, a adăugat Cristian Andrei.

Publicitate

El a precizat că următorul tronson de pe Autostrada A7, de 25 kilometri dintre Adjud și Răcăciuni, este în curs de finalizare și ar putea fi dat în circulație până la Paște.

‘De la Adjud la Răcăciuni, încă 25 kilometri vor fi finalizați cam până de Paști, iar de la Răcăciuni la Bacău urmează o altă fază, care, în funcție de condițiile meteo, va fi finalizată în lunile mai-iunie’, a mai spus acesta.

Segmentul Bacău – Suceava urmează să intre în execuție într-o fază ulterioară, în funcție de disponibilitatea fondurilor și de condițiile contractuale.

În prezent, de la București la Adjud se poate circula pe autostradă pe o distanță de aproximativ 250 de kilometri. AGERPRES

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: „Pădurea de Crăciun”, un proiect care a unit comunitatea botoșăneană

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani anunță finalizarea proiectului „Pădurea de Crăciun”, o inițiativă dedicată educației, responsabilității față de mediu și spiritului comunitar, care a reunit numeroase instituții de învățământ, alături de alte instituții și parteneri locali.

În cadrul proiectului, copiii au participat activ la ecologizarea unor zone și la plantarea brăduților, gesturi simbolice care depășesc momentul prezent și transmit un mesaj puternic despre grijă, continuitate și speranță. Brăduții plantați vor rămâne peste ani mărturie a implicării celor mici și a legământului făcut pentru ca spiritul Crăciunului – bunătatea, solidaritatea și respectul pentru natură – să dăinuie.

Primarul Municipiului Botoșani a transmis următorul mesaj:

„Pădurea de Crăciun nu este doar un proiect despre brăduți, ci despre oameni. Despre copii care au învățat, prin fapte simple, ce înseamnă grija față de natură și față de comunitate. Fiecare brad plantat este o promisiune pentru viitor și o lecție de responsabilitate. Le mulțumesc tuturor celor implicați și sunt convins că aceste gesturi vor rămâne vii în inimile copiilor noștri.”

Pentru a marca finalul proiectului, Primăria Municipiului Botoșani a pregătit o galerie foto care surprinde munca, bucuria și implicarea copiilor. Comunitatea botoșăneană este invitată să descopere aceste imagini și să admire efortul și entuziasmul micilor participanți.

Primăria Municipiului Botoșani mulțumește tuturor instituțiilor, cadrelor didactice, elevilor și partenerilor care au contribuit la reușita acestui proiect și urează tuturor botoșănenilor Crăciun Fericit, cu liniște, sănătate și lumină în suflet.

Publicitate

Activitate care face parte din agenda saptamanii ImpactGreen- organizata in cadrul proiectului GREETS- Cross-border green transformations solutions for the mobilization of knowledge and sustainable investments in Botosani and Balti municipalities (Soluții transfrontaliere de transformare verde pentru mobilizarea cunoștințelor și investiții sustenabile în municipiile Botoșani și Bălți).
Proiect implementat de UAT Municipiul Botoșani în parteneriat cu Primăria Municipiului Bălți, în cadrul Programului INTERREG NEXT ROMÂNIA-REPUBLICA MOLDOVA 2021-2027.

Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un tânăr de 20 de ani din Adășeni, depistat la volan cu toate că nu are permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Mitoc, un autoturism condus de către un tânăr, de 20 de ani, din comuna Adășeni.

 

În urma verificărilor efectuate de polițiști, s-a constatat faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

 

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

 

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending