Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (35)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Contemporanul. Ideea Europeană nr. 4 din 2022.   Acest număr al revistei, aflată sub directoratul lui Nicolae Breban, continua povestea întâlnirii dintre Eminescu şi Enescu prin intermediul poemului eminescian “Strigoii”. Totul se întâmplă în interviul pe care maestrul Sabin Pautza îl acordă Soranei Mihăilescu. La întrebarea celei din urmă (“S-a întâmplat ca dumneavoastră şi compozitorul Cornel Ţăranu, care eraţi lideri de generaţie la Iaşi şi la Cluj în perioada studenţiei, să colaboraţi nu de mult la reconstituirea unei lucrări enesciene, oratoriul “Strigoii” de George Enescu”), răspunde  Sabin Pautza: “Da, a fost o întâmplare fericită pentru noi, fiindcă am putut aduce la lumină o lucrare de tinereţe a lui Enescu, scrisă la începutul secolului, când era foarte tânăr, dar pe care nu a apucat să o orchestreze şi s-a pierdut. A fost găsită după mai mult de 100 de ani, a ajuns la Cornel Ţăranu, care a pus-o în ordine, deoarece foile erau amestecate, dar, cu toate că este un compositor şi orchestrator extraordinar, nu s-a angajat să o orchestreze, lucrarea ajungând astfel la mine.  Am lucrat un an de zile la ea, după un manuscris foarte mic, pentru care am folosit o lupă cât o farfurie de mare. Este importantă pentru Enescu şi pentru noi, fiindcă a fost scrisă în tinereţe, nu s-a cântat niciodată, am ajuns noi să o orchestrăm şi să o redăm lumii, dar este şi singura lucrare a lui Enescu compusă pe un text românesc, şi anume o poezie a lui Eminescu. Eu am orchestrat toate lieduruile lui Enescu, sigur, unele din ele erau orchestrate de el şi de alţii, dar le-am orchestrat şi eu.  Multe din liedurle lui Enescu erau în latină, germană, franceză şi nu erau orchestrate. Niciunul din ele nu aparţinea unui poet roman, singura lucrare pe versuri româneşti fiind acest oratorio, “Strigoii”, pe versurile lui Eminescu. Premiera a avut loc acum trei ani, la Berlin, sub conducerea lui Gabriel Bebeşelea”.

Sorana Mănăilescu continua cu o altă  întrebare: “Tema – alegerea iubirii păgâne sau a iubirii lui Christos – este aceeaşi ca în Tannhauser.  Vi s-a părut că descoperiţi inflexiuni wagneriene în partitură? Răspunde Sabin Păutza: “Enescu a avut întotdeauna inflexiuni wagneriene, şi în “Oedip”, şi în alte lucrări, pentru că l-a admirat, aşa cum am făcut mulţi, pe marele Wagner.  Când spun asta mă refer la felul în care construieşti (…) Din acest punct de vedere toţi am fost elevii lui Wagner. Ca nimeni altul, avea acest simţ al construcţiei. Într-adevăr, şi Enescu a recunoscut acest lucru, că l-a apreciat enorm pe Wagner ca orchestrator sau ca arhitect musical, dacă putem spune aşa. Dar mulţi compozitori l-au luat pe Wagner ca model, aşa cum îl luăm pe Ravel ca orchestrator sau cum îl luăm pe Prokofiev ca model pentru cum scrie o lucrare de un minut jumătate astfel încât să stea în picioare. Numai Prokofiev ştie să facă asta.”

Publicitate

„România literară” nr. 13 din 2022.  Cătălina Haşotti publică articolul de istorie literară intitulat „Mircea Scarlat – 35 de ani de la moarte”. În cele ce urmează nu voi face referire la  acest articol. Voi relua  prima parte dintr-o cronică de-a mea mai veche şi intitulată „Mircea Scarlat şi teoria „trădării fecunde a lui Eminescu” (vezi „Luceafărul BT” din august 2010): 

“Născut la 10 aprilie 1951 în localitatea Cervenia, judeţul Teleorman, Mircea Scarlat avea rădăcini adânci şi în solul moldovenesc. Părinţii săi, Melania şi Marcel, s-au născut şi au trăit un timp în satul Borolea (comuna Hăneşti, judeţul Botoşani) de unde, luaţi de tăvălugul istoriei, au fost deportaţi cu D.O. („Domiciliu Obligatoriu”) undeva, în Câmpia Burnasului. Deşi născut acolo, Mircea Scarlat şi-a dorit mereu să vină la origini, în Moldova. Într-un interviu acordat lui Romulus Toma şi publicat în volumul „Mircea Scarlat, in memoriam”, tatăl autorului primei „Istorii a poeziei româneşti” spune: 1. „Deşi iubea oamenii acestor locuri, gândul şi sufletul său se îndreptau cu pioşenie spre Ipoteştii şi Botoşanii care-l încântaseră în drumeţiile sale, în vacanţe, când mergea la bunici”; 2. „Vara pleca cu mamă-sa în Moldova, cutreierând pe jos Ipoteştii cu „pădurea de argint” şi locul despre care aflase. Era îndrăgostit de poezia lui Eminescu. Nu se plângea de oboseală în aceste situaţii”.

Cele afirmate pot sta la baza unei posibile explicaţii privind locul pe care îl ocupă Eminescu în „Istoria poeziei româneşti”, despre care, într-un cuvânt introductiv la ediţia a II-a, Nicolae Manolescu, fostul lui profesor, este îndreptăţit să spună: 1. „…o „Istorie a poeziei” noastre, unică şi până la el şi după el”; 2. „un proiect de anvergură”; 3. „Mircea Scarlat îşi cunoaşte subiectele investigate în cele mai mici amănunte”; 4. „se observă un viu scrupul al exactităţii”; 5. „…nu e, totuşi, opera unui istoric literar de modă veche”; 6. „el era un cititor modern, influenţat de Călinescu şi de noua critică”; 7. „documentul nu înăbuşă valoarea nicăieri”; 8. „multe capitole, observaţii etc. sunt personale”.

Publicitate

În „Cartea a treia” din „Istoria poeziei româneşti”, Mircea Scarlat îi acordă lui Eminescu peste 130 de pagini structurate pe teme precum „Locul lui Eminescu”, „Eminescianismul”, „Junimea   fără Eminescu”, „Curentul Eminescu” etc.  Conştient de marea sa capacitate de a asocia şi disocia, Mircea Scarlat punctează atunci când face o SITUARE ÎN TIMP a lui Eminescu: 1. „Criticii sunt de acord astăzi că Eminescu este reperul fundamental în istoria poeziei. Este însă cazul să ne întrebăm periodic, de ce spunem aceasta?” (p.37); 2. „Apariţia lui Eminescu a fost în egală măsură aşteptată, necesară şi imprevizibilă” (p.38); 3. „Diferenţa fundamentală între Eminescu şi predecesorii săi nu constă în elementele intrate în sinteză, ci în modul cum se operează cu acestea” (p.39); 4. „…considerăm că” fenomenul originar” al poeziei române este TRĂDAREA LUI EMINESCU”. Deoarece el este poetul exemplar în mediul nostru cultural, poezia română modernă a constituit o sumă de încercări de a-l ”trăda” iubindu-l…” (p. 42). (Aici aş exemplifica prin Arghezi care, observând că Eminescu a ales pentru poezia sa doar „cuvintele frumoase”, lui nu i-au mai rămas decât „cele urâte”, devenind original fără a-şi nega predecesorul); 5.„ivirea lui Eminescu a fost posibilă şi graţie „stabilizării limbii”( p. 45); 6. „locul lui Eminescu se datorează apariţiei unui talent ieşit din comun într-un moment istoric care, graţie maturizării limbii şi convenţiei poetice, permitea obiectivarea plenară a virtualităţii lor artistice”(p. 52).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O mămică din Hudești și fiul ei de 4 ani au plecat de acasă și rudele au anunțat poliția. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 49 de ani, din comuna Hudești, care a părăsit domiciliul în data de 22 aprilie a.c., împreună cu fiul său, de 4 ani, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.

CHEAPTANARU MARIANA are 1,65 m înălțime, 77 de kg, păr șaten închis, ochi căprui.

Vestimentația cunoscută la momentul plecării: trening de culoare gri.

Publicitate

Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adrezese celei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

OPINII. Cătălin Silegeanu: Îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani este singurul oraș din regiunea Moldovei al cărui Centru Istoric este inclus în patrimoniul cultural național, ansamblul urban fiind declarat prin Legea 5/2000 sit de arhitectură medievală. Acest centru poate fi restaurat și pus în valoare printr-un parteneriat între Primărie și societatea civilă, după modelul orașelor Oradea, Sibiu, Brașov, Timișoara sau Curtea de Argeș.

 

În calitate de candidat la Primăria municipiului Botoșani, îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică. Niciunul dintre conducătorii succedați la putere în perioada postdecembristă nu s-a preocupat cu adevărat de acest centru. Lucrurile făcute în perioada administrației actuale reprezintă prea puțin: un spațiu în care s-au pus câteva panouri, televizoare și manechine, generos declarat ca fiind muzeu multimedia, nu va atrage prea mulți curioși nici după acreditare. Propun o strategie de revitalizare reală a Centrului Vechi, pe care primarul în funcție a promis-o cu mare ardoare, dar nu a împlinit-o. Nu se poate ca într-un areal protejat să mai existe locuințe sociale.

Publicitate

 

Nu voi sta pe gânduri dacă va fi necesară o investiție masivă și o reorganizare din temelii. Împreună cu specialiștii, vom identifica toate clădirile și spațiile aflate în administrarea Primăriei și vom amenaja pe cât posibil locuințe noi pe care să le oferim celor care locuiesc cu chirie în această zonă, până la construirea unor noi blocuri ANL. Imediat ce avem soluții pe masă, chiriașii vor fi somați să elibereze în cel mai scurt timp Centrul Vechi. În paralel, vom face o consultare publică pentru a discuta cu întreaga comunitate din Botoșani oportunitatea restituirii sumelor pe care proprietarii le-au achitat, precum și acordarea de compensații și asistență pentru ca aceștia să își cumpere locuințe în alte zone ale orașului. Centrul Vechi nu mai trebuie sub nicio formă să fie o zonă rezidențială, ci exclusiv o zonă turistică și economică. Un pol de atracție care să întoarcă în bugetul local întregul efort financiar inițial.

 

Publicitate

Monumente restaurate, clădiri înfrumusețate, restaurante selecte, acestea sunt principalele obiective pe care trebuie să le regăsim în Centrul Vechi. În completare, propun ca Primăria să finanțeze și să deruleze proiecte educaționale și culturale în parteneriat cu organizațiile de tineret, pentru ca generațiile care ne moștenesc patrimoniul să înțeleagă valoarea acestuia. Centrul Vechi poate deveni, periodic, scena unor piese de teatru, a unor concerte susținute de Filarmonică sau chiar un cinematograf în aer liber, care ar reuni comunitatea sub egida cultivării, îmbogățirii sau pur și simplu pentru socializare.

 

Lansez această inițiativă în dezbatere publică și aștept cu mare interes propuneri sau sugestii din partea botoșănenilor. Împreună, putem reda Centrului Vechi gloria de odinioară.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Concursul Național Catehetic în Protopopiatul Darabani

Publicat

Publicitate

În ziua de 22 aprilie, la sediul Protopopiatului Darabani a avut loc etapa locală a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”.

Anul acesta în Protopopiatul Darabani s-au înscris un număr de 4 parohii, dintre care 3 au reușit să finalizeze proiectul:

– Parohia „Sfântul Gheorghe” Horodiștea a prezentat proiectul: „Iisus Hristos – doctorul sufletelor și a trupurilor noastre”, coordonat de părintele paroh Ciprian Aboșculesei

Publicitate

– Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești a prezentat proiectul „Tinerii de astăzi  – sprijinul și mângâierea bătrânilor”, coordonat de părintele David Dan Stoean

– Parohia „Sfântul Pantelimon” – Bașeu – Hudești a prezentat proiectul  „Biserica – loc, spațiu și timp al tămăduirii”,  coordonat de părintele Ionuț Viorel Pușcașu

Echipele au fost întâmpinate la sediul Protopopiatului de părintele protopop Costică Pînzariu, de părintele Alin Constantin Aroșoaie, coordonatorul Biroului de cateheză la nivel de protopopiat și de către prof. Elena Avîrvărei care au și constituit comisia de jurizare.

Publicitate

Proiectul câștigător a fost cel al Parohiei „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești, desemnat să reprezinte protopopiatul Darabani la etapa eparhială a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”, ce va avea loc la Iași în data de 25 aprilie 2024, în Sala „Sinaxar” a Muzeului Mitropolitan din Iași. (pr. Alin-Constantin Aroșoaie, responsabil cateheză)

Citeste mai mult

Cultura

Ediția anuală a Săptămânii Naționale a Bibliotecilor, la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești ‒ Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează, în perioada 23-29 aprilie 2024, ediția anuală Săptămânii Naționale a Bibliotecilor.

Cu acest prilej, din anul 2021, s-a derulat proiectul Biblioteci în dialog, ocazie cu care biblioteci specializate sau generaliste au participat prin conferențieri și prezentări ale specificului patrimoniului fiecărei biblioteci. Amintim, dintre participanți, Biblioteca Judeţeană Mihai Eminescu Botoşani, Biblioteca Universităţii Ştefan cel Mare din Suceava, Biblioteca Centrală Universitară Mihai Eminescu Iaşi, Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu Neamţ, Biblioteca Universității Iu. Fedkovich din Cernăuți, Biblioteca Județeană George Coșbuc Bistrița Năsăud.

La activitățile din anul acesta, care se vor derula pe 25 aprilie, începând cu ora 11:00, în Sala de expoziții temporare Horia Bernea, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iaşi revine, în cadrul proiectului Biblioteci în dialog, cu conferențierea Bibliotecile ca liant comunitar: bilanț, protagoniști, susținută de Carmen Voroneanu ‒ Serviciul de Comunicarea Colecțiilor.

Publicitate

O premieră este participarea Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova cu o suită de trei conferențieri, care urmăresc să facă cunoscut publicului participant patrimoniul și inițiativele specifice instituției naționale din Chișinău, după cum urmează: Biblioteca Națională a Republicii Moldova – instituție identitară a țării ‒ Elena Pintilei, director general; Colecțiile de patrimoniu ale Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova ‒ Veronica Cosovan, șef secție Carte Veche și Rară; Dezvoltarea programelor naționale de promovare a cărții și lecturii ‒ Victoria Vasilica, șef secție Studii și Cercetări.

Biblioteca Națională de Poezie Mihai Eminescu Ipotești propune participanților o expoziție de carte Eminescu în ediții de patrimoniu și o prezentare a Fondului Documentar Ipotești ‒ unicate. Activitățile sunt organizate în parteneriat cu Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și Colegiul Economic Octav Onicescu Botoșani (responsabili-coordonatori: prof. Anca Ifrim și bibliotecar Niculina Petrea).

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending