Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (35)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Contemporanul. Ideea Europeană nr. 4 din 2022.   Acest număr al revistei, aflată sub directoratul lui Nicolae Breban, continua povestea întâlnirii dintre Eminescu şi Enescu prin intermediul poemului eminescian “Strigoii”. Totul se întâmplă în interviul pe care maestrul Sabin Pautza îl acordă Soranei Mihăilescu. La întrebarea celei din urmă (“S-a întâmplat ca dumneavoastră şi compozitorul Cornel Ţăranu, care eraţi lideri de generaţie la Iaşi şi la Cluj în perioada studenţiei, să colaboraţi nu de mult la reconstituirea unei lucrări enesciene, oratoriul “Strigoii” de George Enescu”), răspunde  Sabin Pautza: “Da, a fost o întâmplare fericită pentru noi, fiindcă am putut aduce la lumină o lucrare de tinereţe a lui Enescu, scrisă la începutul secolului, când era foarte tânăr, dar pe care nu a apucat să o orchestreze şi s-a pierdut. A fost găsită după mai mult de 100 de ani, a ajuns la Cornel Ţăranu, care a pus-o în ordine, deoarece foile erau amestecate, dar, cu toate că este un compositor şi orchestrator extraordinar, nu s-a angajat să o orchestreze, lucrarea ajungând astfel la mine.  Am lucrat un an de zile la ea, după un manuscris foarte mic, pentru care am folosit o lupă cât o farfurie de mare. Este importantă pentru Enescu şi pentru noi, fiindcă a fost scrisă în tinereţe, nu s-a cântat niciodată, am ajuns noi să o orchestrăm şi să o redăm lumii, dar este şi singura lucrare a lui Enescu compusă pe un text românesc, şi anume o poezie a lui Eminescu. Eu am orchestrat toate lieduruile lui Enescu, sigur, unele din ele erau orchestrate de el şi de alţii, dar le-am orchestrat şi eu.  Multe din liedurle lui Enescu erau în latină, germană, franceză şi nu erau orchestrate. Niciunul din ele nu aparţinea unui poet roman, singura lucrare pe versuri româneşti fiind acest oratorio, “Strigoii”, pe versurile lui Eminescu. Premiera a avut loc acum trei ani, la Berlin, sub conducerea lui Gabriel Bebeşelea”.

Sorana Mănăilescu continua cu o altă  întrebare: “Tema – alegerea iubirii păgâne sau a iubirii lui Christos – este aceeaşi ca în Tannhauser.  Vi s-a părut că descoperiţi inflexiuni wagneriene în partitură? Răspunde Sabin Păutza: “Enescu a avut întotdeauna inflexiuni wagneriene, şi în “Oedip”, şi în alte lucrări, pentru că l-a admirat, aşa cum am făcut mulţi, pe marele Wagner.  Când spun asta mă refer la felul în care construieşti (…) Din acest punct de vedere toţi am fost elevii lui Wagner. Ca nimeni altul, avea acest simţ al construcţiei. Într-adevăr, şi Enescu a recunoscut acest lucru, că l-a apreciat enorm pe Wagner ca orchestrator sau ca arhitect musical, dacă putem spune aşa. Dar mulţi compozitori l-au luat pe Wagner ca model, aşa cum îl luăm pe Ravel ca orchestrator sau cum îl luăm pe Prokofiev ca model pentru cum scrie o lucrare de un minut jumătate astfel încât să stea în picioare. Numai Prokofiev ştie să facă asta.”

„România literară” nr. 13 din 2022.  Cătălina Haşotti publică articolul de istorie literară intitulat „Mircea Scarlat – 35 de ani de la moarte”. În cele ce urmează nu voi face referire la  acest articol. Voi relua  prima parte dintr-o cronică de-a mea mai veche şi intitulată „Mircea Scarlat şi teoria „trădării fecunde a lui Eminescu” (vezi „Luceafărul BT” din august 2010): 

“Născut la 10 aprilie 1951 în localitatea Cervenia, judeţul Teleorman, Mircea Scarlat avea rădăcini adânci şi în solul moldovenesc. Părinţii săi, Melania şi Marcel, s-au născut şi au trăit un timp în satul Borolea (comuna Hăneşti, judeţul Botoşani) de unde, luaţi de tăvălugul istoriei, au fost deportaţi cu D.O. („Domiciliu Obligatoriu”) undeva, în Câmpia Burnasului. Deşi născut acolo, Mircea Scarlat şi-a dorit mereu să vină la origini, în Moldova. Într-un interviu acordat lui Romulus Toma şi publicat în volumul „Mircea Scarlat, in memoriam”, tatăl autorului primei „Istorii a poeziei româneşti” spune: 1. „Deşi iubea oamenii acestor locuri, gândul şi sufletul său se îndreptau cu pioşenie spre Ipoteştii şi Botoşanii care-l încântaseră în drumeţiile sale, în vacanţe, când mergea la bunici”; 2. „Vara pleca cu mamă-sa în Moldova, cutreierând pe jos Ipoteştii cu „pădurea de argint” şi locul despre care aflase. Era îndrăgostit de poezia lui Eminescu. Nu se plângea de oboseală în aceste situaţii”.

Cele afirmate pot sta la baza unei posibile explicaţii privind locul pe care îl ocupă Eminescu în „Istoria poeziei româneşti”, despre care, într-un cuvânt introductiv la ediţia a II-a, Nicolae Manolescu, fostul lui profesor, este îndreptăţit să spună: 1. „…o „Istorie a poeziei” noastre, unică şi până la el şi după el”; 2. „un proiect de anvergură”; 3. „Mircea Scarlat îşi cunoaşte subiectele investigate în cele mai mici amănunte”; 4. „se observă un viu scrupul al exactităţii”; 5. „…nu e, totuşi, opera unui istoric literar de modă veche”; 6. „el era un cititor modern, influenţat de Călinescu şi de noua critică”; 7. „documentul nu înăbuşă valoarea nicăieri”; 8. „multe capitole, observaţii etc. sunt personale”.

Publicitate

În „Cartea a treia” din „Istoria poeziei româneşti”, Mircea Scarlat îi acordă lui Eminescu peste 130 de pagini structurate pe teme precum „Locul lui Eminescu”, „Eminescianismul”, „Junimea   fără Eminescu”, „Curentul Eminescu” etc.  Conştient de marea sa capacitate de a asocia şi disocia, Mircea Scarlat punctează atunci când face o SITUARE ÎN TIMP a lui Eminescu: 1. „Criticii sunt de acord astăzi că Eminescu este reperul fundamental în istoria poeziei. Este însă cazul să ne întrebăm periodic, de ce spunem aceasta?” (p.37); 2. „Apariţia lui Eminescu a fost în egală măsură aşteptată, necesară şi imprevizibilă” (p.38); 3. „Diferenţa fundamentală între Eminescu şi predecesorii săi nu constă în elementele intrate în sinteză, ci în modul cum se operează cu acestea” (p.39); 4. „…considerăm că” fenomenul originar” al poeziei române este TRĂDAREA LUI EMINESCU”. Deoarece el este poetul exemplar în mediul nostru cultural, poezia română modernă a constituit o sumă de încercări de a-l ”trăda” iubindu-l…” (p. 42). (Aici aş exemplifica prin Arghezi care, observând că Eminescu a ales pentru poezia sa doar „cuvintele frumoase”, lui nu i-au mai rămas decât „cele urâte”, devenind original fără a-şi nega predecesorul); 5.„ivirea lui Eminescu a fost posibilă şi graţie „stabilizării limbii”( p. 45); 6. „locul lui Eminescu se datorează apariţiei unui talent ieşit din comun într-un moment istoric care, graţie maturizării limbii şi convenţiei poetice, permitea obiectivarea plenară a virtualităţii lor artistice”(p. 52).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lovitură pentru șoferi: scumpiri la mașini noi după majorarea TVA. Cât ajung să coste modelele de top

Publicat

Publicitate

Începând cu 1 august 2025, cota de TVA aplicată autoturismelor vândute pe piața din România a fost majorată de la 19% la 21%. Măsura fiscală are un impact direct asupra prețurilor finale plătite de cumpărători, iar producătorii auto au început deja să ajusteze listele de prețuri, scrie alba24.ro.

Dacia: scumpiri de până la 2% pe întreaga gamă

Dacia, unul dintre cei mai populari producători de autoturisme din România, a majorat prețurile pentru toate modelele din portofoliu. De exemplu, un Logan în echipare Essential costa anterior 14.250 de euro, iar acum are un preț de 14.450 de euro.

Și alte modele au fost afectate:

  • Sandero: de la 14.850 euro la 15.150 euro

  • Sandero Stepway: de la 15.350 euro la 15.600 euro

  • Jogger: de la 18.140 euro la 18.400 euro

    Publicitate
  • Duster: de la 19.250 euro la 19.500 euro

  • Bigster: de la 23.000 euro la 23.350 euro

În medie, prețurile Dacia cresc cu sume cuprinse între 200 și 350 de euro, în funcție de model și echipare.

Ford păstrează bonusurile pentru electrice, dar ajustează prețurile

Ford România a anunțat că va adapta prețurile la noile reglementări fiscale, însă menține, pentru moment, bonusul de 9.600 de euro acordat clienților care achiziționează vehicule electrice din gama sa. Această facilitate rămâne activă până la reluarea programului Rabla, însă nu va mai putea fi cumulată ulterior cu ecotichetul oferit de stat.

Kia, MG Motor, Hyundai și BMW: scumpiri similare

Și alți producători, precum Kia și MG Motor România, au confirmat că vor majora prețurile autoturismelor vândute pe piața locală cu aproximativ 2%, începând cu 1 august. Astfel, o Kia Sportage în echipare de bază are acum un preț de listă de 30.047 de euro, cu TVA inclus.

Hyundai și BMW vor aplica, la rândul lor, creșteri de prețuri similare, în conformitate cu noua cotă TVA.

Impactul asupra pieței auto

Majorarea TVA-ului la 21% vine într-un context deja marcat de scumpiri la nivel global în industria auto, iar dealerii anticipează că aceste ajustări ar putea tempera cererea pe termen scurt. Rămâne de văzut dacă programele de subvenții și ofertele speciale vor reuși să echilibreze efectele fiscale asupra vânzărilor.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Trotinetele electrice luate la ochi de polițiștii din Botoșani

Publicat

Publicitate

*Activități preventive pentru siguranța bicicliștilor și trotinetiștilor, desfășurate în municipiul Botoșani*

 

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier au desfășurat, în aceste zile, activități preventiv-educative pentru reducerea riscului de victimizare a bicicliștilor și trotinetiștilor prin accidente rutiere.

 

Acțiunile au avut loc în municipiul Botoșani, în zonele frecventate de astfel de participanți la trafic: Pietonalul Unirii, Parcul „Mihai Eminescu” și Parcul „Curcubeului”.

 

Publicitate

Peste 100 de flayere cu recomandări privind deplasarea în siguranță au fost distribuite, iar polițiștii au purtat discuții directe cu cetățenii, explicând principalele reguli de circulație aplicabile bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete electrice.

 

În sprijinul acestor activități a fost folosit și autolaboratorul de educație rutieră, un mijloc modern și interactiv prin care participanții au putut accesa informații utile și demonstrații practice legate de siguranța în trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Mai multe autoturisme noi înmatriculate în iulie, mai puține electrice vândute

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în luna iulie, comparativ cu perioada similară de anul trecut. Însă vânzările de mașini electrice înregistrează scăderi.

Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de mașini noi au crescut cu 26% în perioada amintită.

Au fost comercializate 16.276 unități.

Însă autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de 17,8% și o cotă de piață de 3,2%, potrivit Mediafax.

APIA arată că, în primele șapte luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 80.615 unități, cu o scădere de 15.3% față de perioada similară a anului 2024.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu izbucnit în timpul Sf. Maslu la o anexă a Mănăstirii Râșca, stins cu sprijinul pompierilor și al comunității

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit vineri seara la o fostă fânărie dezafectată din curtea Mănăstirii Râșca, scrie newsbucovina.ro.Alerta a fost dată la ora 20:31, prin apel la 112, de către starețul mănăstirii, care a observat fum în timp ce se afla în curtea lăcașului de cult.

Potrivit verificărilor efectuate de Secția de Poliție Rurală 1 Vadu Moldovei, starețul, împreună cu mai mulți enoriași prezenți la slujba Sfântului Maslu, a intervenit pentru a limita extinderea focului până la sosirea echipajelor specializate.

La fața locului s-au deplasat două autospeciale din cadrul ISU Bucovina – Detașamentul Fălticeni, o autospecială a Primăriei Râșca și Autospeciala de Pompieri Bogdănești.

Echipajele au acționat rapid și au lichidat în totalitate incendiul, prevenind propagarea acestuia la o altă fânărie dezafectată din apropiere, aflată și ea în proces de demolare.

Pompierii din cadrul ISU Bucovina au stabilit că incendiul a fost declanșat de o scânteie mecanică. Nu au fost raportate victime sau pagube materiale semnificative, iar autoritățile au confirmat că nu există suspiciuni privind o faptă de natură penală.

Comunicatul Mănăstirii Râșca

Publicitate

„În seara de 1 august a avut loc un incident nefericit la Mănăstirea Râșca. De la o scânteie mecanică a pornit un incendiu în partea posterioară a unei anexe gospodărești. În timpul oficierii Sfântului Maslu s-au observat câteva scântei și s-a apelat 112. Primăria Râșca, cu o inițiativă promptă din partea domnului primar Ionuț Andreica, s-a prezentat cu o autospecială la locul incendiului în 7 minute și a mobilizat Serviciul de Ambulanță al comunei, precum și Detașamentul de Pompieri din Fălticeni. Mulțumim în mod deosebit domnului primar pentru acest sprijin oferit! În urma operațiunii, incendiul a fost lichidat. Nouă ne revine să mulțumim Bunului Dumnezeu și Maicii Domnului pentru apărarea de evenimente mai grave. Totodată, aducem mulțumire tuturor enoriașilor care au acționat rapid pentru limitarea și stingerea incendiului, dar și Autospecialei de Pompieri Bogdănești.”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending