Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (349)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU PEDAGOG ( III )

Din studiul  arhivei eminesciene, Toma Chiricuță concentrează   astfel punctele de vedre ale lui Eminescu privind  rolul pedagogului și pedagogia ca știință: „Am avea, în primul rând, preciziunea că PEDAGOGIA, ca toate științele, practice și teoretice, este o știință națională, o știință care caută să înțeleagă și să interpreteze în armonie cu scopul propriu ei, acela al educației, ființa caracteristică a „spiritului național”, iar în pedagogii noștri, și în orice pedagog din lume, Eminescu ar vedea niște „eroi” care lucrează numai pentru națiunea lor, pentru susținerea și înălțarea spiritului național, care se străduiesc spre a aduna isvoarele sucului vieții lor în spiritul public comun și spre a-l aduce pe acesta la înflorire”.

Toma Chiricuță ne îndeamnă să nu privim această aserțiune prin prisma abstractului și a universalului, ci „… cu o adâncă pătrundere obiectivă, cu ajutorul tuturor elementelor  celorlalte ale scrisului lui Eminescu, și mai încolo a celui umanitar”.  Eminescu vorbește despre „cei culți” și „ cei ce știu”: „Cei culți dintr-o națiune sunt cred, care mai dintâi și cu deosebire recipiază cele câștigate pe terenul științei pentru spiritul public, și de aceea  nu-i indiferent  dacă numărul de oameni culți, ce-și apropie știința și rezultatele ei este mai mare sau mai mic”, iar pentru a înțelege spusele lui Eminescu,  plusează Toma Chiricuță: „Înălțimea și demnitatea spiritului național nu se determină numai prin cuprinsul celor știute (în știință), ci și după întinderea numerică a celor culți”.

Eminescu pune raportul dintre știință și cultură, adică dintre „învățați” și „culți” printr-o metaforă: „ Pe pomul cunoașterii, care crește din pământul spiritului național, știința se poate compara cu acele întinse puteri agente,  care sugând și alăptând scot sucurile din adâncimile isvorâtoare și-l trimit modificat în toate ramurile; trunchiul și rădăcinile sunt purtătorii consistenți ai științei, învățații; viața firească, văzută frumoasă și mirositoare în frunze, flori și fructe, este cultura generală”.

Publicitate

Sistematizează din Eminescu autorul Toma Chiricuță: 1) ȘTIINȚA este acțiunea națiunii, săvârșită prin „învățați”, de a se cunoaște și a se prețui obiectiv în sine însăși, ca atare ea este supraindividuală, colectivă, a națiunii și prin aceasta a umanității; 2) CULTURA este individuală, deoarece ea preface sufletul într-un organism, pentru care fiecare experiență e un nutriment .

Atât știința cât și cultura, spune Eminescu în studiul său „Cultură și știință”,   și analizat de Toma Chiricuță, nu dau randament dacă acționează separat și nu sunt folosite în „educațiunea copiilor”: ”… prin știință se răsădește cultura, în forma superioară a educației, dacă e vorba de  vârsta mai fragedă a copiilor națiilor, sau sub forma influenței literare, estetice sau politice, dacă e vorba de vârsta matură a indivizilor, care alcătuiesc ființa națiilor”.

Problematica educației este pusă de Eminescu și în ”Educațiune și cultură” pe care Toma Chiricuță îl descoperă în dosarul 2257 din arhiva Academiei, studiu publicat și în „Opere complete” cu titlul „Despre politica desnaționalizării”.  Aici, Eminescu insistă pe raportul dintre cultură și educație. Explică Toma Chiricuță: „Educația înseamnă cultură, dar cultură e ceea ce  numește Eminescu cu vorba de caracter. Iar cultură înseamnă la rândul ei educație, dar educație a inteligenței. Cultura și educația servesc deci pentru a se defini reciproc, iar amândouă sunt subordonate noțiunii de știință”. În acest studiu, Eminescu  consideră că  o enormă însemnătate o are educația în viață, aici distanțându-se de cugetările lui Schopenhauer, pe care Eminescu l-a citit, lăsându-se influențat de el în creațiile sale literare, aceasta însemnând că el privește educația în funcție de fiecare națiune. Eminescu consideră că școala este, ca mijloc practic,  cel mai puternic factor prin care educația își poate atinge țelurile. Nu este neglijat nici rolul statului. El este cel care trebuie să asigure  căile și mijloacele  de realizare a educației, apărând și valorificând nația.

Din această perspectivă, Eminescu  vorbește despre „statul educativ”, preluând, de data aceasta, și ideea de personalitate în concepția lui Hegel, ca fenomenologie a vieții interne.  Personalitatea, pentru Eminescu,  este „o realitate de ordin ideal cu totul autonomă, ca o valoare în sine, ca o valoare absolută”. Spune Toma Chiricuță, interpretând atent concepția poetului: „Eminescu ajunge la noțiunea de Stat în sens hegelian. Individul trăind în comunitate, și aceasta fiind în esență identică cu ființa lui, va trebui ca și ea  să aibă natura individului singular Oricum această natură a individului singular „e de a fi o personalitate”, comunitatea omenească trebuie ca să ajungă și ea a fi o personalitate. Această comunitate, devenită personalitate, Eminescu afirmă că nu este decât statul”. Corelația  Individ – Stat este făcută de Eminescu pornind de la  trei factori esențiali ai personalității: EUL,  VOINȚA  și FAPTA. Trei diade vor reprezenta această corelație: Eul ar fi „Capul Statului”, voința ar fi Constituția, iar fapta ar fi Administrația. Concluzionează Toma Chiricuță: „Așadar e clar. Statul este națiunea personalizată. Statul constituțional actual, care reprezintă forma cea mai înaltă de personificare a națiilor, este opera , în primul rând a doi factori – școala și economia națională”.  Cu această logică și cu aceste acumulări pornește Eminescu în acțiunea administrativă a revizorului școlar.  Care ar fi, în esență, teoria pedagogică a lui Eminescu gânditorul, înainte de a intra în activitatea practică a administrației școlare ca revizor, activitate ce va urma: „Cultura își îndeplinește funcțiunea ei umană înlăuntrul individului, transmițându-se totuși și dincolo de marginile individului, la masa comunității naționale. Știința, prin eroul ei,  care e omul de știință, „învățatul”, lucrează în chip obiectiv la crearea alimentului spiritual al culturii, pe care îl vor consuma cei culți. Iar din colaborarea tuturor celor culți, sub călăuzirea luminată și obiectivă a „învățatului, se va  clădi munca de necontenită personalizare a individului și a nației, care se numește educație”.

(VA URMA)

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

SUA: Loteria vizelor este suspendată, întrucât suspectul de atacul armat de la Brown a fost un beneficiar al programului

Publicat

Publicitate

Ministrul american pentru securitate internă, Kristi Noem, a ordonat vineri ‘suspendarea’ imediată a eliberării de ‘Diversity Imigrant Visa’ (DVI) prin tragere la sorți, așa-numita loterie a vizelor, un program de care suspectul de atacul armat la universitatea Brown a beneficiat, relatează AFP.

‘Claudio Manuel Neves Valente, autor al atacului armat de la universitatea Brown, a intrat în SUA în 2017 datorită programului DVI și a obținut o carte verde. Acest individ nu ar fi trebuit niciodată să primească permisiunea de a intra în țara noastră’, a postat ministrul american pe X.

‘Am ordonat imediat USCIS (serviciile americane pentru cetățenie și imigrație) să suspende programul DVI pentru a evita ca alți americani să fie victime ale acestui program dezastruos’, a precizat Kristi Noem.

Bărbatul suspectat că a ucis doi studenți la universitatea americană Brown și un profesor de la MIT, Claudio Neves Valente, un cetățean portughez de 48 de ani, a fost găsit mort, a anunțat joi seară poliția din Providence, orașul din nord-estul SUA unde se află prestigioasa instituție.

Sistemul de loterie a vizelor a fost instituit în 1990 și permite eliberarea de cărți de rezidenți în SUA pentru circa 50.000 de persoane în fiecare an, cu condiția ca ele să îndeplinească criteriile de eligibilitate cerute, în special ca ele să dețină o diplomă de studii secundare și să aibă experiență profesională. Pentru eliberarea vizei se susțin un examen și de interviu.

În fiecare an, zeci de milioane de persoane își încearcă norocul în această loterie specială, notează AFP.AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Activități preventiv-educative ale jandarmilor botoșăneni în unități de învățământ, înainte de vacanța de iarnă

Publicat

Publicitate

În ziua de joi, 18 decembrie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a desfășurat activități preventiv-educative, înaintea începerii vacanței de iarnă, la Liceul ,,Dimitrie Cantemir” Darabani, Liceul Tehnologic Coțușca și Școala Primară nr. 3 Pârâu Negru din comuna Mihăileni.

Siguranța mediului școlar, prevenirea faptelor antisociale care i-ar putea afecta pe elevi în contextul sărbătoririi Crăciunului și Anului Nou, la manifestările tradiționale organizate cu aceste ocazii și riscurile asociate utilizării ilegale a materialelor pirotehnice atât din punct de vedere legal, cât și asupra sănătății au fost principalele subiectele prezentate de jandarmi în cadrul discuțiilor interactive avute.

De la întâlnirea jandarmilor cu elevii Școlii Primare nr. 3 Pârâu Negru, din comuna Mihăileni nu a lipsit nici câinele de serviciu Pih, care i-a încântat pe copii prin prezența sa și demonstrația de disciplină canină desfășurată împreună cu conductorul său.

Activitățile preventive s-au încheiat, bineînțeles, cu recomandări pentru cei mici, pentru o vacanță fără incidente și cu tradiționalele urări specifice momentului de final de an.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 48 de ani, din Dorohoi, care s-a urcat beat la volan, depistat de polițiști în trafic

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au oprit pentru control, în localitatea Dorohoi, un autoturism condus de un bărbat, de 48 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât conducătorul auto emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,50 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Control la brazii de Crăciun în Piața Centrală din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Ordine Publică împreună cu subunități de profil din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au organizat, joi, o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor de natură penală și contravențională, în Piața Centrală și Piața Viilor, din municipiul Botoșani.

 

În urma activităților desfășurate, polițiștii au legitimat peste 100 de persoane și au verificat 32 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 22 de sancțiuni contravenționale în valoare de peste 45.000 lei.

 

Dintre sancțiuni, 4 au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în valoare de 40.000 lei.

 

Publicitate

În cadrul acțiunii a fost verificat un agent economic care comercializa pomi de Crăciun, pe raza comunei Răchiți, la care au fost constatate neconcordanțe între documentele de însoțire a mărfii și situația faptică, fiind sesizată autoritatea competentă în vederea verificării aspectelor și dispunerea măsurilor legale.

 

Totodată, polițiștii au identificat și ridicat 10 kg de articole pirotehnice, diferite categorii și 15 pachete de țigarete de proveniență Grecis și duty-free.

 

La acțiune, polițiștii au beneficiat și de sprijinul jandarmilor.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending