O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
EMINESCU PEDAGOG (I)
Am în biblioteca mea volumul „Activitatea celor dintâi 7 ani ai Școalei Normale de Învățători „M. Eminescu” din Botoșani (1919 – 1926)”. Are ca autor pe renumitul profesor Tiberiu Crudu, pe atunci și director al școlii. Volumul a fost tipărit în 1927 la Tipografia B. Saidman din Botoșani și a aparținut fostului elev al școlii, Alexandru Bălășescu, după semnătura olografă de pe pagina de gardă. La pagina 232 se poate citi studiul „Eminescu pedagog” scris de preotul Toma Chiricuță, fost profesor de pedagogie și germană. Autorul studiului e convins de un fapt: „Eminescu, deși a fost numai incidental, sau mai bine zis accidental, timp de un an de zile, un om al Școalei românești, totuși el și-a imprimat și în acest domeniu, ca orice geniu adevărat, pecetea marii și netrecătoarei lui personalități”. Continuă Toma Chiricuță: „Așa că dacă azi, dacă îndrăznesc să dau publicării aceste rânduri, o fac în primul rând din puternica încredințare la care am ajuns pe bază de studiu, că Eminescu numără, printre numeroasele fațete a complexei lui personalități, și pe aceea de pedagog.” La baza studiului a stat, după cum spune autorul în introducere, volumul „Opere complete” tipărit la Iași în 1914 la Editura „D. Ionescu”. În acest volum, Toma Chiricuță a găsit 15 pagini care vizau, sub titlul, „Fragmente, rapoarte și articole asupra instrucțiunii publice” aspecte ale activității poetului în domeniul învățământului. A continuat cu studiul arhivei de la Academia Română (20 de volume). De folos i-a fost și articolul „Eminescu pedagog” semnat de D. Mărăcineanu și publicat în „Convorbiri literare” din noiembrie 1925, mai ales că punctele de vedere rezonau.
Toma Chiricuță se oprește la o aserțiune a lui Garabet Ibrăileanu din „Spiritul critic în literatura românească” ( „Eminescu e printre cei dintâi care, dându-și seama de seriozitatea lucrurilor, știe să se mărginească, să se specializeze, conștient de greutatea de a fi desăvârșit măcar într-o specialitate, chiar când îți consacri ei toate puterile sufletești… Eminescu a fost numai poet, căci proza sa este puțină și e poezie în proză. Afară de aceasta a mai fost și un cetățean, care și-a spus părerile, și atâta tot. Că uneori s-a amestecat, incidental, și în alte ramuri, precum în filologie, aceasta dovedește că el a trăit la sfârșitul epocii oamenilor universali”) pe care nu se sfiește s-o amendeze: „Nu vrem să tăgăduim câtuși de puțin valoarea de prim ordin a lui Eminescu – poetul, pe care o remarcă și d-l Ibrăileanu. Dar nu putem subscrie tot cu aceeași convingere la afirmația că „proza sa e puțină și e poezie în proză”… întrucât din opera lui tipărită, și chiar netipărită, noi mai cunoaștem un Eminescu prozator și în afară de sfera genului poetic; de pildă un Eminescu ziarist, sociolog, cugetător asupra domeniului dreptului și al culturii în genere, tărâmuri pe care Eminescu a scris mult și lucruri destul de valoroase pentru a fi socotit ca făcând parte integrantă și prețioasă din personalitatea lui. La fel nu putem să ne mulțumim numai cu afirmația că Eminescu „a mai fost și un cetățean care și-a spus părerile – și atâta tot”, întrucât noi pe baza faptelor și a documentelor, am ajuns la concluzia că Eminescu a fost un cetățean care și-a valorificat convingerile și prin acțiune concretă, vie, organizată…”. Credința lui Toma Chiricuță, privindu-l pe Eminescu, este „… că trebuie să ne lărgim judecata noastră față de el, considerându-l nu numai ca poet, prozator, ziarist, gânditor filozofic în materie de drept și cultură, ci și ca pedagog, activ și practic, al învățământului nostru românesc.”
Din această perspectivă, autorul se oprește la C. Rădulescu-Motru și la textul conferinței „Ce înseamnă Eminescu pentru cultura românească”, ținută de filozoful amintit în 1911 la Galați și din care reține: 1) „ Timpul, care în genere dușmănește gloriile omenești, s-a arătat a fi cel mai bun prieten al lui M. Eminescu”; 2) „Noi, până azi, ne-am mărginit să-l admirăm și să-l edităm pe Eminescu. Timpul ne cere ca de acum înainte să-l și studiem”; 3) „Un exemplu pentru viitoarea cultură românească: iată ce însemnează pentru noi Eminescu”.
Publicitate
Pornind de la aceste sfaturi, Toma Chiricuță a purces a demonstra existența unui Eminescu pedagog. Pentru a fi convingător, autorul se oprește la cele trei sensuri ale cuvântului pedagog. Primele două (cel de conducător de copii și cel de cercetător sistematic al domeniului educației) nu se pot aplica lui Eminescu decât dacă vrem să exagerăm. Cel de-al treilea sens poate fi ancoră a demersului fiindcă, spune Toma Chiricuță, „mai poate fi considerat pedagog și omul care datorită culturii largi și multilaterale, pe care și-a apropiat-o dintr-o simplă curiozitate intelectuală, adâncă și continuă, a ajuns să reflecteze într-un chip serios și aspra problemelor educației și care, datorită mai mult unor împrejurăriîntâmplătoare, a fost silit ca să lucreze în chip practic și pe tărâmul educației.” Aici este încadrat Eminescu de autorul studiului, pornind de la calitățile marelui poet: „O fire înzestrată cu multe și sclipitoare daruri, mai ales de imaginație și inteligență; bucurându-se în tot cursul copilăriei de o aleasă educație sentimemntală și morală în casa părinților, care erau boiernași cinstiți și gospodari din nordul Moldovei; purtat apoi de o neostoită sete lăuntrică după tot mai multe comori de cugetare și frumusețe pe tărâmurile venerabile și vechi ale culturii occidentale, în special ale celei germane; făcând studii de filozofie, drept și literatură la Universitățile strălucite ale timpului, din Viena și Berlin, Eminescu reprezenta pentru timpul său, una din cele mai vaste și mai complexe personalități ale culturii și ale neamului nostru”.
Din aceste perspective în baza cărora se poate vorbi de un Eminescu pedagog, Toma Chiricuță conchide: 1) „El a fost un pedagog fără să o știe el însuși”; 2) „El a fost un pedagog în sensul înalt, liber și genial al acestui cuvânt”; 3) „A cugetat asupra problemelor educației, fără ca numaidecât să le îmbrace în terminologia consacrată și adesea pedantă a acestei nobile arte”; 4. „A cercetat și mai ales a intuit adânc în ființa adevărată și eternă a educației”; 5) „A lucrat numai un an pe tărâmul școlii și învățământului cu atâta entuziasm convins, cu atâta pricepere a realităților și cu o viziune atât de clară a metodelor și idealurilor educației și școlii, încât, fără să exagerăm, putem să-l așezăm printre ctitorii sufletești ai școlii românești, celei bune”.
Toma Chiricuță crede că pe Eminescu nu trebuie să-l apreciem doar ca revizor școlar sau ca pedagog practic, ci și pe „Eminescu cercetătorul și gânditorul, pe care îl găsim trăind în însemnările și în studiile lui mai lungi, scrise mai toate nu pentru a fi date publicității, cu orice preț, ci pentru că pe el l-au stăpânit aceste preocupări”.
Autorul articolului pune în evidență avantajele colaborării lui Eminescu cu Titu Maiorescu, ale sfaturilor acestuia, ale anilor de studii la Viena și Berlin, a funcțiilor de director al Bibliotecii din Iași (1 septembrie 1874 – 1 iulie 1875) și de revizor școlar al județelor Iași și Vaslui (1 iulie 1875 – 1 iulie 1875). (VA URMA)
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Comisia Europeană recomandă data de 15 octombrie ca termen limită pentru ca România să ia măsuri eficace pentru corectarea deficitului bugetar de peste 9% din PIB. G4Media, care a publicat informația, a aflat de la experți în politici europene că aceasta nu este o păsuire, ci un termen birocratic și că rămâne importantă data de 8 iulie pentru măsuri care să ducă la atingerea acestei cifre.
La data de 25 octombrie are loc o ședință deja programată a Consiliului UE. Data de 8 iulie, când are loc o ședință a Consiliului Ecofin, e în continuare esențială pentru adoptarea de măsuri care să ducă la scăderea deficitului bugetar.
Chiar dacă Consiliul UE ar adopta propunerea Comisiei și ar stabili 15 octombrie ca termen pentru luarea măsurilor, e important de notat că ar putea apărea o reacție negativă a agențiilor de rating și a piețelor dacă guvernul amână până în octombrie aceste măsuri.
România a ajuns anul trecut, sub guvernul PSD-PNL condus de Marcel Ciolacu, la un deficit bugetar de 9,3% din PIB, adică are cheltuieli mult mai mari decât veniturile. Este cel mai mare deficit bugetar din UE.
Sfântul Mare Mucenic Ioan s-a născut în jurul anului 1300, din părinți creștini greci, iubitori de Dumnezeu, ceea ce l-a făcut să fie râvnitor al împlinirii poruncilor lui Hristos. Ocupația lui de bază era negoțul, călătorind adesea prin cetățile și târgurile de pe malurile Mării Negre.
De loc era din cetatea Trapezunt de lângă Marea Neagră. Călătorind el oarecând cu corabia, vrăjmașul diavol, văzându-l că se roagă lui Dumnezeu și că postește, dar şi că îi miluia şi îngrijea pe oamenii ce pătimeau de boli în corabie, a ridicat asupra lui pe stăpânul vasului, un om nemilostiv şi rău.
Auzind acela că Ioan este creştin ortodox, se străduia să-l determine să renunţe la credinţa sa cea curată şi să îmbrăţişeze credinţa latinească. Deci, a început Sfântul Ioan, mergând pe mare, a-i arăta aceluia adevărul Ortodoxiei şi l-a lăsat ruşinat, biruindu-l în cuvânt. Ajungând ei în Cetatea Albă, care atunci era stăpânită de turci, stăpânul corabiei s-a dus la dregătorul cetății zicându-i că Ioan dorește să treacă la musulmani. Auzind acestea, dregătorul l-a chemat imediat la judecată pe Ioan, însă el L-a mărturisit cu mult curaj pe Hristos-Domnul înaintea tuturor. Pentru aceasta a fost bătut cu toiege, apoi legându-l în lanțuri, l-au aruncat în temniță.
A doua zi, l-au adus din nou la judecată, dar Sfântul Ioan mărturisind că este creștin a fost legat de un cal sălbatic și târât prin întreaga cetate. Iar un oarecare păgân, batjocorind pe mucenic, a luat o sabie și i-a tăiat capul. Moaștele Sfântului Ioan cel Nou se află la Suceava, în biserica cu hramul „Sfântul Gheorghe”.
Patru zboruri de pe Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” au fost anulate, marți, din cauza închiderii spațiului aerian din Orientul Mijlociu, a anunțat purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), Theodor Postelnicu.
Cele patru zboruri sunt: Qatar Airways 219 Doha – București și 220 București – Doha, Wizz Air 3267 București – Dubai și 3268 Dubai – București.
Mai multe țări și-au închis spațiul aerian imediat după atacul iranian asupra bazei americane din Qatar.
Qatarul, unde se găsește cea mai mare bază militară americană din Orientul Mijlociu, a anunțat luni că își suspendă traficul aerian, după ce Teheranul a amenințat că va riposta la bombardamentele Statelor Unite asupra instalațiilor nucleare iraniene, transmite AFP.
‘Autoritățile competente anunță suspendarea temporară a traficului în spațiul aerian al țării, în cadrul unui ansamblu de măsuri de precauție luate pe baza evoluțiilor din regiune’, arată un comunicat al Ministerului de Externe de la Doha.
De asemenea, Emiratele Arabe Unite și-au închis spațiul aerian pe baza informațiilor privind traiectoria de zbor și controlul traficului aerian, conform FlightRadar. AGERPRES
Polițișții din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi împreună cu cei ai Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, Secției de Poliție Rurală nr. 5 Mihăileni și Secției de Poliție Rurală nr. 6 Pomârla, au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor stradale și menținerea unui climat de ordine și siguranță.
Astfel, activitățile au fost desfășurate pe raza municipiului Dorohoi și a localităților limitrofe, ocazie cu care au fost legitimate 64 de persoane și au fost controlate aproximativ 50 de autovehicule.
În urma neregulilor constatate au fost aplicate 15 sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 1200 de lei.