Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (347)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU PEDAGOG (I)

Am în biblioteca mea volumul  „Activitatea celor dintâi 7 ani ai Școalei Normale de Învățători „M. Eminescu” din Botoșani (1919 – 1926)”.  Are ca autor pe renumitul profesor Tiberiu Crudu, pe atunci și director al școlii.  Volumul a fost tipărit în 1927 la Tipografia  B. Saidman din Botoșani și a aparținut fostului elev al școlii, Alexandru Bălășescu, după semnătura olografă de pe pagina de gardă.  La  pagina 232 se poate citi studiul „Eminescu pedagog” scris de  preotul Toma Chiricuță, fost profesor de pedagogie și germană. Autorul studiului e convins de un fapt: „Eminescu, deși a fost numai incidental, sau mai bine zis accidental, timp de un an de zile, un om al Școalei românești, totuși el și-a imprimat și în acest domeniu, ca orice geniu adevărat, pecetea marii și netrecătoarei  lui personalități”. Continuă Toma Chiricuță: „Așa că dacă azi, dacă îndrăznesc să dau publicării aceste rânduri, o fac în primul rând din puternica încredințare la care am ajuns pe bază de studiu, că Eminescu numără, printre numeroasele fațete a complexei lui personalități, și pe aceea de pedagog.”  La baza studiului a stat, după cum spune autorul în introducere, volumul „Opere complete” tipărit la Iași în 1914 la Editura „D. Ionescu”. În acest volum, Toma Chiricuță a găsit 15 pagini care vizau, sub titlul,   „Fragmente, rapoarte și articole asupra instrucțiunii publice” aspecte ale activității poetului în domeniul învățământului. A continuat cu studiul  arhivei de la Academia Română (20 de volume).  De folos i-a fost și articolul „Eminescu pedagog” semnat de D. Mărăcineanu și publicat în „Convorbiri literare” din noiembrie 1925,  mai ales că punctele de vedere rezonau.

Toma Chiricuță  se oprește la o aserțiune a lui Garabet Ibrăileanu din „Spiritul critic în literatura românească” (Eminescu e printre cei dintâi care, dându-și seama de seriozitatea lucrurilor, știe să se mărginească, să se specializeze, conștient de greutatea de a fi desăvârșit măcar într-o specialitate, chiar când îți consacri ei toate puterile sufletești… Eminescu a fost numai poet, căci proza sa este puțină și e poezie în proză. Afară de aceasta a mai fost și un cetățean, care și-a spus părerile, și atâta tot.  Că uneori s-a amestecat, incidental, și în alte ramuri, precum în filologie, aceasta dovedește că el a trăit la sfârșitul epocii oamenilor universali”) pe care nu se sfiește s-o amendeze: „Nu vrem să tăgăduim câtuși de puțin valoarea de prim ordin a lui Eminescu – poetul, pe care o remarcă și d-l Ibrăileanu. Dar nu putem subscrie tot cu aceeași convingere la afirmația că „proza sa e puțină și e poezie în proză”… întrucât din opera lui tipărită, și chiar netipărită, noi mai cunoaștem un Eminescu prozator și în afară de sfera genului poetic; de pildă un Eminescu ziarist, sociolog,  cugetător asupra domeniului dreptului și al culturii în genere, tărâmuri pe care Eminescu a scris mult și lucruri destul de valoroase pentru a fi socotit ca făcând parte integrantă și prețioasă din personalitatea lui.  La fel nu putem să ne mulțumim numai cu afirmația că Eminescu „a mai fost și un cetățean care și-a spus părerile – și atâta tot”, întrucât noi pe baza faptelor și a documentelor, am ajuns la concluzia că Eminescu a fost un cetățean care și-a valorificat convingerile și prin acțiune concretă, vie, organizată…”. Credința lui Toma Chiricuță, privindu-l pe Eminescu, este „… că trebuie să ne lărgim judecata noastră față de  el, considerându-l nu numai ca poet, prozator, ziarist, gânditor filozofic în materie de drept și cultură, ci și ca pedagog, activ și practic, al învățământului nostru românesc.”

Din această perspectivă, autorul se oprește la C. Rădulescu-Motru și la textul conferinței „Ce înseamnă Eminescu pentru cultura românească”, ținută de filozoful amintit în 1911 la Galați și din care reține: 1) „ Timpul, care în genere dușmănește gloriile omenești, s-a arătat a fi cel mai bun prieten al lui M. Eminescu”; 2) „Noi, până azi, ne-am mărginit să-l admirăm și să-l edităm pe Eminescu. Timpul ne cere ca de acum înainte să-l și studiem”; 3) „Un exemplu pentru viitoarea cultură românească: iată ce însemnează pentru noi Eminescu”.

Publicitate

Pornind de la aceste  sfaturi, Toma Chiricuță a purces a demonstra existența unui Eminescu pedagog. Pentru a fi convingător, autorul se oprește la cele trei sensuri ale cuvântului pedagog. Primele două (cel de conducător de copii  și cel de cercetător sistematic al domeniului educației) nu se  pot aplica lui Eminescu decât dacă vrem să exagerăm.  Cel de-al treilea sens poate fi ancoră a demersului fiindcă, spune Toma Chiricuță, „mai poate fi considerat pedagog și omul care datorită culturii largi și multilaterale, pe care și-a apropiat-o dintr-o simplă curiozitate intelectuală, adâncă și continuă, a ajuns să reflecteze într-un chip serios și aspra problemelor educației și care, datorită mai mult unor împrejurări  întâmplătoare, a fost silit ca să lucreze în chip practic și pe tărâmul educației.” Aici este încadrat Eminescu de autorul studiului, pornind de la calitățile  marelui  poet: „O fire înzestrată cu multe și sclipitoare daruri, mai ales de imaginație și inteligență; bucurându-se în tot cursul copilăriei de o aleasă educație sentimemntală și morală în casa părinților, care erau boiernași cinstiți și gospodari din nordul Moldovei; purtat apoi de o neostoită sete lăuntrică după tot mai multe comori de cugetare și frumusețe pe tărâmurile venerabile și vechi ale culturii occidentale, în special ale celei germane; făcând studii de filozofie, drept și literatură la Universitățile strălucite ale timpului, din Viena și Berlin, Eminescu reprezenta pentru timpul său, una din cele mai vaste și mai complexe personalități ale culturii și ale neamului nostru”.

Din   aceste perspective în baza cărora se poate vorbi de un Eminescu pedagog, Toma Chiricuță  conchide: 1) „El a fost un pedagog fără să o știe el însuși”; 2) „El a fost un pedagog în sensul înalt, liber și genial al acestui cuvânt”; 3) „A cugetat asupra problemelor educației, fără ca numaidecât să le îmbrace în terminologia consacrată și adesea pedantă a acestei nobile arte”; 4. „A cercetat  și mai ales a intuit adânc în ființa adevărată și eternă a educației”; 5) „A lucrat numai un an pe tărâmul școlii și învățământului cu atâta entuziasm convins, cu atâta pricepere a realităților și cu o viziune atât de clară a metodelor și idealurilor educației și școlii, încât, fără să exagerăm,  putem să-l așezăm printre ctitorii sufletești ai școlii românești, celei bune”.

Toma Chiricuță crede că pe Eminescu nu trebuie să-l apreciem doar ca revizor școlar  sau ca pedagog practic, ci și pe „Eminescu cercetătorul și gânditorul, pe care îl găsim trăind în însemnările și în studiile lui mai lungi, scrise mai toate nu pentru a fi date publicității, cu orice preț, ci pentru că pe el l-au stăpânit aceste preocupări”.

Autorul articolului pune în evidență avantajele colaborării  lui Eminescu cu Titu Maiorescu, ale sfaturilor acestuia, ale anilor de studii la Viena și Berlin, a funcțiilor de director al Bibliotecii din Iași (1 septembrie 1874 – 1 iulie 1875) și de revizor școlar al județelor Iași și Vaslui (1 iulie 1875 – 1 iulie 1875). (VA URMA)

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompierii militari de la Stația Săveni, ajutoarele lui Moș Crăciun

Publicat

Publicitate

Încă de la primele ore ale dimineții au pornit la drum, cu mașinile încărcate de cadouri și cu dorința sinceră de a aduce bucurie acolo unde este cea mai mare nevoie. Însoțiți de Moș Crăciun, au ajuns la patru familii cu mulți copii din localitățile Vlăsinești, Crasnaleuca, Coțușca și Avram Iancu.

Pentru cei mici, intalnirea cu pompierii a însemnat emoție, zâmbete și surprize, iar pentru părinți, un semn ca nu sunt singuri.

Bucuria copiilor și emoția părinților au fost cea mai mare răsplată pentru salvatorii care, dincolo de misiunile operative, demonstrează constant că solidaritatea și empatia fac parte din valorile profesiei.

Astfel de gesturi nu sunt o premieră pentru pompierii din Saveni. De-a lungul timpului, aceștia s-au implicat în numeroase acțiuni caritabile, confirmând încă o dată că sunt alaturi de comunitate nu doar în situații de urgență, ci și în momentele în care sprijinul uman este cel mai important.

Prin aceasta inițiativă, pompierii militari de la Statia Saveni transmit un mesaj de speranță, generozitate și unitate, reamintind tuturor ca spiritul Craciunului înseamnă, înainte de toate, a dărui.

Acțiunea face parte din campania derulată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, „Pompierii și copiii lor aduc speranța de Sărbătorile de Iarnă ”, un demers devenit deja tradiție, prin care cadrele militare, alături de familiile lor, se implică activ în sprijinirea comunităților mai puțin favorizate.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

„Start la mișcare!”: Lecții despre sănătate și stil de viață activ pentru cei mai mici elevi de la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”

Publicat

Publicitate

Săptămâna „Școala Altfel” a venit cu activități educative interactive pentru elevii Liceul Pedagogic Nicolae Iorga, care au învățat, prin joc și experiențe directe, cât de important este un stil de viață sănătos încă de la cele mai fragede vârste.

În cadrul proiectului educativ „Start la mișcare!”, coordonat de profesorii pentru învățământ primar Diana Musteață și Lorena Alexa, elevii Clasei Pregătitoare C, Step-by-step, au participat timp de două zile la o serie de activități menite să le dezvolte obiceiuri corecte legate de sănătate, mișcare și alimentație echilibrată.

Prima activitate a fost dedicată igienei orale, copiii având ocazia să discute cu medicul stomatolog Andreea Boutiuc, care le-a explicat, pe înțelesul lor, de ce periajul corect și îngrijirea dinților sunt esențiale pentru o stare generală bună de sănătate.

Programul a continuat cu o vizită la FIT & FAN Gym, unde elevii au participat la un atelier interactiv susținut de psiho-nutriționistul Bella Ilie Dulgheru. Cei mici au aflat ce înseamnă alegerile alimentare sănătoase, au făcut mișcare și s-au bucurat de o gustare sănătoasă, pregătită special pentru ei.

Activitățile s-au încheiat la centrul de recuperare medicală Movivo, unde copiii au descoperit, într-un mod atractiv și adaptat vârstei lor, importanța mișcării. Momentul cel mai așteptat a fost testarea aparatului D-Wall, experiență care a stârnit entuziasm și curiozitate, transformând exercițiile fizice într-o activitate distractivă și motivantă.

Prin aceste activități, elevii au înțeles că sănătatea se construiește zi de zi, prin alegeri corecte, mișcare și implicare, punând astfel bazele unui stil de viață echilibrat încă din primii ani de școală.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cătălin Silegeanu: Sediu nou promis de MAI pentru Serviciul Rutier din Botoșani, după presiuni parlamentare

Publicat

Publicitate

COMUNICAT DE PRESĂ

Sediu nou promis de MAI pentru Serviciul Rutier din Botoșani, după presiuni parlamentare

 

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a reacționat prompt la interpelarea depusă de senatorul Cătălin Silegeanu privind starea sediului în care funcționează Serviciul Rutier și Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul IPJ Botoșani, anunțând că se află în derulare proceduri pentru identificarea unui nou spațiu.

 

Potrivit documentului transmis de MAI, starea clădirii în care funcționează cele două servicii, precum și limitările logistice semnalate justifică necesitatea unei relocări. Ministerul precizează că situația este analizată în colaborare cu autoritățile locale, iar soluția vizată este găsirea unui imobil care să asigure condițiile tehnice și operaționale specifice.

Publicitate

 

Interpelarea senatorului Silegeanu a pornit de la sesizările unor angajați ai IPJ Botoșani, care au descris spațiul actual drept impropriu desfășurării activităților curente, cu instalații depășite și zone degradate.

 

„Problema sediului Serviciului Rutier din Botoșani mi-a fost semnalată de mai mulți angajați care lucrează acolo zi de zi. Spațiul nu mai corespunde cerințelor de funcționare, iar faptul că în același imobil este organizat și Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase face situația și mai urgentă. MAI confirmă necesitatea schimbării sediului și a început procedurile pentru identificarea unui imobil nou, împreună cu autoritățile locale”, a afirmat senatorul Cătălin Silegeanu.

 

Acesta a precizat că va monitoriza întregul proces până la finalizarea relocării și la asigurarea unui spațiu care să permită funcționarea normală a celor două servicii. „Este un punct de plecare important, pentru că ambele servicii au nevoie de un spațiu care să le permită să-și facă treaba în condiții normale”, a punctat parlamentarul botoșănean.

 

Ministerul nu a indicat încă un termen estimativ pentru finalizarea procedurilor, însă răspunsul oficial plasează problema pe agenda instituțională, cu statut de prioritate.

Citeste mai mult

Educație

Dealurile și văile din Hănești, pline de colinde și bucurie: Copiii școlii „Teofil Vâlcu” au adus spiritul Crăciunului în toată comuna

Publicat

Publicitate

Dealurile și văile din Hănești au prins viață în acest final de săptămână, când sute de copii din școlile și grădinițele comunei au adus spiritul sărbătorilor de iarnă mai aproape de oamenii din comună. Cu chiote, colinde și multă voie bună, elevii au colindat profesorii, părinții și autoritățile locale, într-un adevărat tablou de Crăciun autentic.

Momentul culminant al evenimentului l-a reprezentat serbarea școlară de final de an, organizată în unitățile de învățământ din comună. Cu această ocazie, copiii au primit cadouri de la Moș Crăciun, daruri oferite prin grija primarului Costel Matei, împreună cu Primăria Hănești și Consiliul Local Hănești.

Directorul Școlii Gimnaziale „Teofil Vâlcu”, Marinela Vieriu, a subliniat importanța păstrării tradițiilor locale și a colaborării dintre școală și autorități.

„Ideea este că ne străduim să ducem tradiția mai departe. Mulțumiri reprezentanților Primăriei și Consiliului Local, prin intermediul cărora Moș Crăciun aduce bucurie în inimile tuturor copiilor din grădinițele și școlile din Hănești”, a explicat directorul Școlii Gimnaziale „Teofil Vâlcu”, Marinela Vieriu.

Tot din respect pentru tradiție, colindatul a continuat cu directorul școlii, urmat de reprezentanții Primăriei, într-un gest simbolic ce întărește legătura dintre instituțiile locale și comunitate. Atmosfera caldă, emoția copiilor și bucuria dăruită au transformat evenimentul într-o adevărată sărbătoare a comunei, cu imagini care vor rămâne mult timp în amintirea tuturor.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending