O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:
SOCRATICUL ȘTEFAN BAȘNO
În 2004, la Editura “Semne”, Fănuş Neagu publică romanul “Asfinţit de Europă, răsărit de Asie”. Ideea mare a romanului este aceea că o oarecare stare de oboseală a Europei nu poate duce decât la o revigorare a Asiei, care “răsare din neant, satisfăcând gustul pentru mistere” (Ana Dobre). Cei care au citit romanul şi au oarece cunoştinţe de matematică, au putut observa că arhitectura acestuia se bazează pe două mari intersecţii: 1. Balcanii ca rezultat al intersecţiei dintre Europa şi Asia; 2. Brăila ca rezultat al intersecţiei dintre Balcani şi România. Spunea Fănuş Neagu într-un interviu din 2005: 1. „Împrejurimile Brăilei sunt naucitor de frumoase. Sunt fabuloasele păduri de salcâm cu floarea roşie de la Viişoara, iar legendarele Bălţi ale Brăilei erau neasemuit de frumoase. Atunci era acea bogăţie de peşte de care vorbeam, erau cântecele şi legendele care s-au croit despre Chira Chiralina”;2. „Brăila este oraşul cu cele mai frumoase fete din România. Înainte le răpeau turcii, ca pe Chira Chiralina, acum se duc singure la turci. Dar se întorc” 3. „În clipa actuală, Brăila cred că se redresează. Cu greu, dar se redresează. Eu o iubesc la fel de mult ca şi pe cea veche. Bănuiesc că întreprinzătorii, după ce se vor satura de furat, vor lăsa să le curgă aur printre degete şi pentru redresarea acestui oraş frumos”.
Fănuş Neagu n-a rămas la Brăila. A plecat la Bucureşti, argumentând într-un interviu printr-o veche şi ardelenească zicere: “fiindcă soarele de la Bucureşti răsare”. A plecat la Bucureşti cu Brăila în suflet aşa cum o bucată din Brăila a luat-o şi Panait Istrati cu el în Franţa. Dar nu despre Fănuş Neagu vreau eu să scriu aici, ci despre un alt brăilean, unul care a plecat din Brăila la Botoşani, fiindcă “Luceafărul de la Botoşani răsare”. Semnează creaţiile sale umoristice cu numele de Ştefan Başno. A penetrat târziu această zonă a literaturii române, dar o face din ce în ce mai bine. Se simte la acest autor spiritul brăilean ca esenţă a balcanismului românesc: atacuri cu lama ascuţită a cuvântului la beregata celui care îl supără. Ştefan Başno poate fi citit pe facebook-ul său, unde este şi cel mai activ. Scopul său principal este să comenteze actualitatea, pe primul loc aflându-se tot ce ţine de politică.
Adept al ironiei de situaţie, Ștefan Bașno pune accent pe ironia sub formă de strategie narativă. Grăbit să nu piardă ideea, Ștefan Bașno mai neglijează, uneori, unele aspecte de tehnică prozodică, dar nimic nu impietează talentul său incontestabil, supus adesea spiritului brăilean, unde “răul e un bine întors” , după cum axiomatizează Ana Dobre. Ascuns după o barbă impozantă care trimite, la o primă vedere, spre posibile zone ale boemei, realitatea e alta: Ştefan Başno e un mare blând supus esenţei balcanismului românesc în forma data de Brăila şi transplantat la Botoşani unde lucrurile stau altfel: sunt mult mai serioase.
O carte de catrene militante intitulată „De la Asklepios la Diogene” este interesantă atât prin titlu cât şi prin autorul (sau autorii) care se ascund sub pseudonimul Incognito. Procedeul nu ar fi unul inedit. Acum peste 150 de ani, în 1869, apare „Iele, grame şi epigrame politice”, semnate cu pseudonimul „O companie de glumeţi” care, până la urmă s-a dovedit ca sub pseudonimul respectiv să se ascundă Dimitrie Bolintineanu. Incognito ne relevă un text scris la două minţi, aspect pe care îl putem deduce şi din titlu, dar şi din caracterul stilistic al catrenelor, multe respectând mecanismul de construcţie al unei epigrame. Autorii şi-au propus să iasă din „turnul de fildeş”, localizându-se în „turnul înclinat”, marşând pe o scriere angajată.
Publicitate
Sunt luaţi în vizor politicienii de azi care au înlocuit celebra „limbă de lemn” cu „limba de talaş”. Această „limbă” o înlocuieşte, spune Dan Stanca, pe cea „de lemn” prin rindeluirea permanentă a acesteia, descrisă astfel: „Este o limbă distrusă, sfărâmată, din care valorile expresive au fost îndepărtate. Este o limbă în care aproape că nici nu mai contează dezacordurile gramaticale sau utilizarea improprie a unor termeni. Această limbă se revarsă zilnic asupra auzului nostru şi ne sileşte şi pe noi s-o folosim”.
Cealaltă parte a diadei „Incognito” , regăsită sub personalitatea lui Diogene, îşi arogă calitatea de „replicangiu”. Răspunsurile sunt ferme, ironia este devastatoare. Ele se pliază perfect pe eşantioanele sociale alese şi încadrate unor concepte ale politicilor actuale: pensii speciale, suveranism, unchiul Sam, ţarul cel dement, statul paralel, reconfigurarea unor trasee politice, spectacole gen Mupett Show, conceptul de inginerie socială, starea de „chelner mic”, ţara şi şcoala ca afară, România educată, fashion prezidenţial, cultura rotaţiei, interesul poartă fesul, vânzări anterioare şi, multe altele, asigurându-vă că nimic nu-i scapă dipolului „incognito”. Cartea este un dialog plin de vivacitate, nelipsind ici-acolo spiritul ludic. Tema predilectă fiind politica şi politicianul de oriunde ar fi, asigură fluiditate discursului.
Cele trei secvenţe (epigrame, fabule, parodii) care alcătuiesc volumul semnat de Ștefan Bașno („O mască râde, o mască plânge” – Editura „Pim”, Iaşi, 2023) se supun unor tematici diverse: politica (văzută ca un teritoriu mlăştinos), politicienii (supuşi unor juste argumente), kakistocraţii (drept cei mai răi conducători, drept cei mai neinspiraţi şefi), molia culturală, proştii ( cu accent pe prostul solemn), marile ispite ( pătratul relaţional dat de femeie – bărbat – bani – vin, atât pe laturi cât şi pe diagonale), efectele stării de bullshit (starea de „rahat” a societăţii), omul mendax (creatorul de minciuni intenţionate sau nu) sau chiar prostocraţia (care proliferează prin mediocraţie şi stupidocraţie).
Vorbind despre epigrame, putem observa că Ştefan Başno are un simţ formidabil al limbii, pe care l-am constatat încă de pe vremea când amândoi scriam la „Viaţa…” lui Traian Apetrei. El intră cu uşurinţă în jocul rimelor. E şi un mare autoironist, aspect care-l face să cadă şi în simpatice forme de cochetărie. Uneori e chiar violent în afirmaţii, avertizând cârcotaşii că el poate fi şi un redutabil „replicangiu”.
Observaţiile făcute sunt directe, nu e sofisticat în exprimare şi, ceea ce îmi place cel mai mult, tonul este degajat. Ceea ce este important de adăugat este că multe epigrame arată că dimensiunea poetică este în creştere. Mai mult, se observă şi un avantaj spiritual prin prezenţa unor evidente note filozofice şi aforistice. La Ştefan Başno este prezent patosul care nu este unul ieşit din limitele acceptabile, e unul lucid, cu evidente puseuri balcanice venite dinspre locurile naşterii sale.
Volumul conţine şi 12 parodii având ca scriitori suport pe Dimitrie Bolintineanu, , Alecsandri, Topârceanu, sau Minulescu . Ştefan Başno reciclează doar subiectul aducându-l în prezentul recent, stilul şi metrica fiind păstrate. Ironia prezentă în parodii învăluie textele originale căzând peste ele ca o ploaie curată de vară.
Volumul este înnobilat şi cu 40 de fabule care respectă definiţia clasică a acestei specii. Ştefan Başno îşi impune rolul de narator la persoana a treia, care îndeplineşte cu succes trei condiţii simultane: cunoaşte tot ceea ce fac personajele punându-le într-o poveste, acţionează ca un sancţionator şi, fapt important, dirijează interpretarea faptelor. Profesor de excepţie fiind, îi este uşor să apeleze la o metodologie care să-l ajute în demersul de a evidenţia prin umor involuţiile societăţii şi membrilor acesteia. Ştefan Başno nu creează doar personaje, ci şi psihologii. Îşi pune bine în evidenţă structuralul impuls polemic cu care a fost înzestrat de la natură. Dintr-o perspectivă peratologică, se opreşte la asocierea demersului literar cu un sistem bazat pe proiectiv, volitiv şi paideic. Ştefan Başno şi-a impus să vină dinspre arta clasică şi cu siguranţă nu va fi adorat de postmodernişti şi „progresişti”, negăsindu-şi loc vreodată în revistele pe care le patronează USR. Autorul în discuţie are o libertate a folosirii cuvântului, existenţa tonurilor colocviale fiind evidente. Citit cu atenţie, veţi putea observa că acest volum semnat de Ştefan Başno scrie pe dinafară sufletul românesc. Ştefan Başno este un ironist fin, în sensul că penalizează cu inteligenţă orice insuficienţă observată. Ironia lui Ştefan Başno e un semn categoric al libertăţii de expresie pe care şi-a acordat-o. Eu cred că e şi un fel de ironie socratică, în sensul că îşi permite să critice fără reticenţă aerele de superioritate ale unora. (GEORGICĂ MANOLE)
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un accident rutier soldat cu rănirea a cinci persoane s-a produs în urmă cu puțin timp în orașul Flămânzi. În eveniment a fost implicat un singur autoturism, care, din motive ce urmează să fie stabilite de anchetatori, a provocat mai multe victime.
La fața locului au intervenit de urgență pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi și ai Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere echipată cu modul de descarcerare, precum și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD. Totodată, în sprijin au fost direcționate și trei echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.
Echipajele de intervenție au constatat că patru persoane aflate în autoturism și un pieton aveau nevoie de îngrijiri medicale. Victimele au fost evaluate la fața locului, apoi preluate de echipajele medicale și transportate la spital pentru investigații și tratament de specialitate.
Pompierii au asigurat măsurile de prevenire și stingere a incendiilor, pentru eliminarea oricărui pericol suplimentar. Circumstanțele producerii accidentului vor fi stabilite de polițiști, în urma cercetărilor.
FOTO&VIDEO: Sub acoperământul Maicii Domnului, Parohia Talpa și-a primit noul păstor. Părintele Daniel Anechitei a fost așteptat cu bucurie de enoriași
Duminică a fost zi de aleasă bucurie duhovnicească pentru credincioșii Parohiei „Nașterea Maicii Domnului” din satul Talpa, comuna Blândești, județul Botoșani. Sub ocrotirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, comunitatea s-a adunat mai întâi la slujba Paraclisului Maicii Domnului, cerând ajutor, luminare și întărire pentru noul început. Abia apoi, într-o atmosferă de rugăciune și emoție, a avut loc ceremonia de învestire a noului păstor duhovnicesc, pr. Daniel Anechitei, săvârșită de părintele protopop Petru Fercal.
Cu mic, cu mare, credincioșii au fost prezenți la acest moment de rânduială bisericească. Alături de noul paroh s-au aflat numeroși preoți din cercul misionar, veniți să-i fie aproape la începutul slujirii. Evenimentul a fost onorat și de prezența părintelui inspector Liviu Botezatu, care a adresat un cuvânt de îndemn și întărire.
Primarul comunei Blândești, Stelian Maxim, a fost primul dintre enoriași care i-a urat bun-venit părintelui Daniel Anechitei, dorindu-i slujire rodnică și asigurându-l de sprijinul autorităților locale, în folosul întregii comunități.
Un moment de profundă emoție l-a constituit cuvântul de mulțumire al părintelui Constantin Leonte, fostul paroh, care și-a încheiat slujirea cu pace și recunoștință. „Am dorit să așez la inimile dumneavoastră un gând de mulțumire. Dau slavă lui Dumnezeu care m-a învrednicit de această sfântă lucrare. M-am bucurat de sprijinul Înaltpreasfințitului Teofan, al părinților mei, al părintelui protopop, al autorităților locale, dar și al dragilor enoriași, cu care am petrecut ca într-o adevărată familie. Mulțumesc tuturor că ați adăugat o părticică din experiența dumneavoastră la experiența mea”, a spus părintele Constantin.
La rândul său, noul paroh, pr. Daniel Anechitei, a vorbit cu emoție și smerenie despre chemarea primită. „Cu emoție și cu recunoștință stau în fața dumneavoastră și mulțumesc lui Dumnezeu că m-a chemat și mi-a încredințat această slujire”, a spus cu emoție în glas.
În cuvântul său, părintele a amintit pe cei care l-au sprijinit pe drumul formării și slujirii sale, subliniind că misiunea preoțească se împlinește doar în comuniune cu ierarhii, cu preoții împreună-slujitori și cu credincioșii încredințați spre păstorire.
Publicitate
Un discurs cu puternic caracter mobilizator a fost rostit și de părintele inspector Liviu Botezatu, care a vorbit despre responsabilitatea slujirii, jertfă și statornicie în lucrarea pastorală. Cuvântul său integral poate fi urmărit în materialul video care însoțește acest articol.
Părintele Daniel Anechitei s-a evidențiat de mic copil prin evlavie și credință profundă în Dumnezeu. De la duhovnicul său, părintele Gheorghe Andrișescu, a învățat sensul smereniei și al dragostei față de aproapele. Îndemnat de acesta, a urmat Seminarul Teologic din Botoșani, apoi Facultatea de Teologie din București, continuând să-și zidească viața pe temelia credinței.
Preoteasa Andreea Gabriela și cei cinci copii ai familiei Anechitei au fost prezenți la eveniment, alături de rude și prieteni.
Scurt istoric al Bisericii din Talpa
Biserica a fost construită în anul 1765 din bârne de stejar în satul Cerchejeni de către Stolnicul Constantin Kogalniceanu şi soţia sa Safta.
În anul 1901 terminându-se de construit noua biserică în Cerchejeni s-a pus problema menţinerii în stare bună a vechiului monument istoric. Solutia a fost gasita, 1914, cand s-a luat hotararea demontarii ei si mutarea in satul Talpa. Aici, s-a ridicat din nou, folosindu-se si alt material, lucrarea terminadu-se abia in 1924, iar in 1925 biserica a fost sfintita. In timp biserica a fost extinsa, construindu-se un pronaus din chirpic iar in timpul actualului preot paroh s-a mai construit un pridvor cu clopotnita deasupra. Printre alte lucrari sau mai realizat si pictarea bisericii, constructia unei case parohiale si a unei sali de praznuire. Ansamblul bisericesc se afla in cimitirul parohiei. Multa vreme parohia Talpa a functionat ca filie.
FOTO&VIDEO: Părintele Irinel-Constantin Puiu, noul paroh al Bisericii „Întâmpinarea Domnului” din municipiul Botoșani, a fost învestit de protopopul Petru Fercal
Duminică, 14 decembrie, sub binecuvântarea Sfintei Liturghii, Parohia „Întâmpinarea Domnului” din Botoșani a primit un nou păstor. Momentul instalării părintelui Irinel-Constantin Puiu a fost trăit cu emoție și rugăciune de întreaga comunitate, fiind, în același timp, prilej de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru slujirea jertfelnică a părintelui Gheorghe Grigorași, care a împlinit aici peste 30 de ani de misiune.
Lăcașul de cult s-a dovedit neîncăpător, iar curtea bisericii a fost, la rândul său, plină de credincioși veniți atât din parohie, cât și din împrejurimi. Oamenii au dorit să fie martori ai acestui moment de continuitate a slujirii, să-l întâmpine cu bucurie pe noul păstor și, în același timp, să-și ia rămas-bun, cu recunoștință și emoție, de la carismaticul părinte Gheorghe Grigorași, cel care vreme de peste trei decenii le-a fost îndrumător, mângâietor și sprijin.
Alături de noul paroh s-au aflat personalități ale vieții bisericești și academice: pr. conf. dr. Paul-Cezar Hârlăoanu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Dumitru Stăniloae” din Iași, pr. Daniel Dascălu, directorul Seminarului Teologic „Sfântul Gheorghe” din Botoșani, precum și numeroși preoți din municipiu.
În cuvântul său, părintele protopop Petru Fercal a subliniat rânduiala lucrării lui Dumnezeu în Biserică și importanța comuniunii. „Este un moment de bucurie pentru această parohie, pentru că Dumnezeu a rânduit prin experiența sfințiilor lor o slujire care se continuă firesc. Mai ales la oraș este nevoie de o slujire zilnică, cu multă dăruire și deschidere. Dacă este comuniune, atunci Dumnezeu este în mijlocul nostru. Părintele Grigorași a lucrat frumos, cu tact, cu bunătate și cu chip bucuros, ținând unită această comunitate. Nădăjduim că și părintele Puiu va continua, cu aceeași râvnă, această lucrare spre bucuria tuturor”, a spus părintele Petru Ferccal în cuvântul său.
Momentul cel mai emoționant a fost, fără îndoială, cuvântul de rămas-bun al părintelui Gheorghe Grigorași, rostit cu glas tremurat, dar cu inimă plină de mulțumire:
„Astăzi este o zi cu emoții, dar și una de recunoștință. Mă întreb când au trecut cei 33 de ani petrecuți aici… Mulțumim lui Dumnezeu pentru tot ceea ce s-a realizat. Vine vremea când trebuie să predăm ștafeta, pentru că totul în această lume este trecător. Această parohie nu este doar un loc, ci o comunitate închegată, cu credință și responsabilitate. Părinte Irinel, vă încredințez această comunitate cu nădejdea că veți fi un părinte bun și un îndrumător statornic”, a spus părintele Gheorghe, vizibil emoționat.
Publicitate
O slujire ziditoare, începută în vremuri grele
Părintele Gheorghe Grigorași a primit misiunea de a păstori Parohia „Întâmpinarea Domnului” în anul 1992, într-un context marcat de rănile ateismului comunist. Prima slujbă a fost săvârșită într-o biserică aflată într-o stare precară, fără gard, înconjurată de boscheți, un loc pe lângă care noaptea îți era teamă să treci.
Cu răbdare, muncă și credință, părintele nu s-a lăsat descurajat. Spiritul său gospodăresc, susținut de jertfelnicia familiei, a transformat locul într-un spațiu viu de rugăciune și comuniune. Predica sa, uneori directă și tăioasă, alteori caldă și mângâietoare, a trezit conștiințe și a adus la biserică oameni care mult timp stătuseră departe.
Vlăstar altoit pe vița lui Hristos, părintele Gheorghe i-a îndreptat pe cei căzuți, i-a mângâiat pe cei în deznădejde, i-a întărit pe cei statornici și i-a învățat pe cei avuți milostenia.
Părintele Gheorghe Viorel Grigorași s-a născut la 19 ianuarie 1955, în satul Mândrești, comuna Vlădeni, județul Botoșani. A urmat Seminarul Teologic „Veniamin Costache” de la Mănăstirea Neamț (1970–1975) și Institutul Teologic de Grad Universitar din București (1976–1980), unde și-a susținut teza de licență despre Starea sufletului în „De civitate Dei” la Fericitul Augustin. A slujit în mai multe parohii, iar din 1992 până în 2024 a fost paroh al Parohiei „Întâmpinarea Domnului” din Botoșani.
Noul păstor
Noul paroh, pr. iconom stavrofor Irinel-Constantin Puiu, a câștigat examenul organizat de Arhiepiscopia Iașilor. Hirotonit la 27 iunie 2004 de către P.F. Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, a slujit aproape două decenii în Parohia „Sfinții Arhangheli” din Teișoara, comuna Roma, județul Botoșani. În prezent este și preot spiritual al Seminarului Teologic „Sfântul Gheorghe” din Botoșani.
În cuvântul adresat credincioșilor, noul paroh, pr. iconom stavrofor Irinel-Constantin Puiu, a vorbit cu smerenie și emoție despre începutul slujirii sale la Parohia „Întâmpinarea Domnului”, subliniind că această venire nu este o simplă mutare, ci o chemare adânc duhovnicească, purtată cu responsabilitate și rugăciune.
„Cu smerenie în fața dumneavoastră și cu emoție. Venirea mea în mijlocul dumneavoastră nu este o mutare administrativă sau un act formal, ci, prin mila lui Dumnezeu, este o chemare binecuvântată, dar și o cruce. Nu voi fi doar un administrator, ci, înainte de toate, îmi propun să fiu un părinte duhovnicesc, un frate, un rugător pentru fiecare, un slujitor smerit al bucuriilor și mai ales al suferințelor”, a mărturisit părintele Irinel Puiu.
Noul păstor a chemat comunitatea la lucrare comună, la unitate și implicare, amintind că fiecare credincios este purtător de daruri și responsabilități în „via Domnului”. El a subliniat importanța unei vieți liturgice vii, ferite de formalism și răceală, întemeiată pe jertfă, comuniune și dragoste lucrătoare.
Totodată, părintele Irinel Puiu a mulțumit Înaltpreasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, pentru binecuvântare și încrederea acordată, precum și familiei sale, cu un cuvânt aparte de recunoștință adresat soției, preoteasa Daniela, sprijin discret și statornic în bucuriile, dar mai ales în greutățile slujirii preoțești.
Preoteasa Daniela Puiu este absolventă a Facultății de Economie din Iași. În prezent este studentă în anul III la Universitatea de Medicină din Iași și masterand la Facultatea de Chimie Iași (Criminalistică)
Slujirea sa pastorală începe deja în chip concret. Începând de luni, copiii parohiei îl vor întâlni pe noul lor părinte duhovnicesc, alături de doamna preoteasă, primele activități fiind dedicate pregătirii sufletești pentru sărbătoarea Nașterii Domnului. Astfel, sub semnul copilăriei, al curăției și al bucuriei, se așază primele roade ale unei misiuni ce se dorește vie, lucrătoare și plină de har.
Simularea Evaluării Naționale 2026 pentru elevii de clasa a VIII-a se va desfășura în luna martie și reprezintă una dintre cele mai importante etape de pregătire înaintea examenului final. Prin aceste testări, elevii au ocazia să își evalueze nivelul real de cunoștințe acumulate până în prezent, să se familiarizeze cu structura subiectelor și cu condițiile de examen, dar și să identifice eventualele lacune în vederea unei pregătiri mai eficiente, relatează alba24.ro. Rezultatele obținute în cadrul simulării sunt esențiale și pentru orientarea corectă în procesul de admitere la liceu.
Sesiunea de simulare a examenului va fi în perioada 16-18 martie. Rezultatele vor fi comunicate de către profesori, în 30 martie.
Testările sunt organizate la nivel național, cu aceleași subiecte pentru toți elevii, prin probe scrise la Română și Matematică. Elevii care învață limba maternă vor avea probă și la această materie.
Simulare Evaluare Națională 2026. Calendar
16 martie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
17 martie 2026: Matematică – probă scrisă
18 martie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
30 martie 2026: Comunicarea rezultatelor
La sesiunea de simulare, elevii vor trebui să respecte aceleași reguli ca și cele din examen. Nu vor avea voie să comunice între ei sau să utilizeze surse din care să se inspire pentru rezolvarea subiectelor.
Examenul de Evaluare Națională 2026
În anul școlar 2025-2026, elevii de clasa a VIII-a vor termina cursurile în 12 iunie. Aceștia vor fi înscriși la examen de către secretariatele școlilor, automat, în perioada 10-12 iunie. Examenul se desfășoară în perioada 22-26 iunie.
Elevii vor avea o zi liberă între proba de Română și cea de Matematică. De asemenea, vor avea dreptul să-și vadă lucrările înainte să depună contestații.
Publicitate
Evaluare Națională 2026. Calendar
10-12 iunie 2026: Înscrierea la Evaluarea Națională
12 iunie 2026: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
22 iunie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
24 iunie 2026: Matematică – probă scrisă
26 iunie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
1 iulie 2026: Afișarea rezultatelor inițiale până la ora 12:00, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (14:00 – 18:00)
2-3 iulie 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
4-7 iulie 2026: Soluționarea contestațiilor
8 iulie 2026: Afișarea rezultatelor finale
Reguli pentru elevi
Interzis accesul cu telefoane, materiale de studiu sau dispozitive electronice
Comunicarea cu alți candidați sau cu exteriorul = eliminare din examen cu nota 1
Corectare digitalizată de doi profesori; la diferențe >1 punct, lucrarea se reevaluează
Nota după contestații este definitivă
Rezultatele se afișează anonimizat
Elevii își pot vizualiza lucrările înainte de contestații