Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (336)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

SOCRATICUL  ȘTEFAN  BAȘNO

În 2004, la Editura “Semne”, Fănuş Neagu publică romanul “Asfinţit de Europă, răsărit de Asie”. Ideea mare a romanului este aceea că  o oarecare stare de oboseală a Europei nu poate duce decât la o revigorare a Asiei,  care “răsare din neant, satisfăcând gustul pentru mistere” (Ana Dobre). Cei care au citit romanul şi au oarece cunoştinţe de matematică, au putut observa că arhitectura  acestuia se bazează pe două mari intersecţii: 1.  Balcanii ca rezultat al intersecţiei dintre Europa şi Asia; 2. Brăila ca rezultat al intersecţiei dintre Balcani şi România.  Spunea Fănuş Neagu într-un interviu din 2005:  1. „Împrejurimile Brăilei sunt naucitor de frumoase. Sunt fabuloasele păduri de salcâm cu floarea roşie de la Viişoara, iar legendarele Bălţi ale Brăilei erau neasemuit de frumoase. Atunci era acea bogăţie de peşte de care vorbeam, erau cântecele şi legendele care s-au croit despre Chira Chiralina”; 2. „Brăila este oraşul cu cele mai frumoase fete din România. Înainte le răpeau turcii, ca pe Chira Chiralina, acum se duc singure la turci. Dar se întorc”  3. „În clipa actuală, Brăila cred că se redresează. Cu greu, dar se redresează. Eu o iubesc la fel de mult ca şi pe cea veche. Bănuiesc că întreprinzătorii, după ce se vor satura de furat, vor lăsa să le curgă aur printre degete şi pentru redresarea acestui oraş frumos”.  

Fănuş Neagu n-a rămas la Brăila. A plecat la Bucureşti, argumentând într-un interviu printr-o veche şi ardelenească zicere: “fiindcă soarele de la Bucureşti răsare”. A plecat la Bucureşti cu Brăila în suflet aşa cum o bucată din Brăila a luat-o şi Panait Istrati cu el în Franţa. Dar nu despre Fănuş Neagu vreau eu să scriu aici, ci despre un alt brăilean, unul care a plecat din Brăila la Botoşani, fiindcă “Luceafărul de la Botoşani răsare”. Semnează creaţiile sale umoristice cu numele de  Ştefan Başno. A penetrat târziu această zonă a literaturii române, dar o face din ce în ce mai bine. Se simte la acest autor spiritul brăilean ca esenţă  a balcanismului românesc: atacuri cu lama ascuţită a cuvântului la beregata celui care îl supără. Ştefan Başno poate fi citit pe facebook-ul său, unde este şi cel mai activ. Scopul său principal este să comenteze actualitatea, pe primul loc aflându-se tot ce ţine de politică.

Adept al ironiei de situaţie, Ștefan Bașno pune accent  pe ironia sub formă de strategie narativă. Grăbit să nu piardă ideea, Ștefan Bașno mai neglijează, uneori, unele aspecte de tehnică prozodică, dar nimic nu impietează talentul său incontestabil, supus adesea  spiritului brăilean, unde “răul e un bine întors” , după cum axiomatizează Ana Dobre. Ascuns după o barbă impozantă care trimite,  la o primă vedere, spre posibile zone ale boemei, realitatea e alta: Ştefan Başno e un mare blând supus esenţei balcanismului românesc în forma data de Brăila şi transplantat la Botoşani unde lucrurile stau altfel: sunt mult mai serioase.

O carte de catrene militante  intitulată  „De la Asklepios la Diogene” este interesantă atât prin titlu cât şi prin autorul (sau autorii) care se ascund sub  pseudonimul Incognito.  Procedeul nu ar fi unul inedit. Acum peste 150 de ani, în 1869,  apare „Iele, grame şi epigrame politice”, semnate cu pseudonimul „O companie de glumeţi” care, până la urmă s-a dovedit ca sub pseudonimul respectiv să se ascundă Dimitrie Bolintineanu.  Incognito ne relevă un text scris la două minţi, aspect pe care îl putem deduce şi din titlu, dar şi din caracterul stilistic al catrenelor, multe respectând  mecanismul de construcţie al unei epigrame. Autorii şi-au propus să iasă din „turnul de fildeş”, localizându-se în „turnul înclinat”, marşând pe o scriere angajată.

Publicitate

Sunt luaţi în vizor politicienii de azi care au înlocuit celebra  „limbă de lemn” cu „limba de talaş”.  Această „limbă” o înlocuieşte, spune Dan Stanca, pe cea „de lemn” prin rindeluirea permanentă a acesteia, descrisă  astfel: „Este o limbă distrusă, sfărâmată, din care valorile expresive au fost îndepărtate.  Este o limbă în care aproape că nici nu mai contează dezacordurile gramaticale sau utilizarea improprie a unor termeni. Această limbă se revarsă zilnic asupra auzului nostru şi ne sileşte şi pe noi s-o folosim”.

Cealaltă parte  a diadei „Incognito” , regăsită sub personalitatea lui Diogene, îşi arogă calitatea de „replicangiu”. Răspunsurile sunt ferme, ironia este devastatoare. Ele se pliază perfect pe eşantioanele sociale alese şi încadrate unor concepte ale politicilor actuale: pensii speciale, suveranism, unchiul Sam,  ţarul cel dement,  statul paralel,  reconfigurarea unor trasee politice,  spectacole gen Mupett Show, conceptul de inginerie socială,  starea de „chelner mic”,  ţara şi şcoala ca afară,  România educată, fashion prezidenţial,  cultura rotaţiei, interesul poartă fesul, vânzări anterioare şi, multe altele, asigurându-vă că nimic nu-i scapă dipolului „incognito”. Cartea este un dialog plin de  vivacitate, nelipsind ici-acolo spiritul ludic.  Tema predilectă fiind politica şi politicianul de oriunde ar fi, asigură fluiditate discursului.

Cele trei secvenţe (epigrame, fabule, parodii) care alcătuiesc volumul semnat de Ștefan Bașno („O mască râde, o mască plânge” – Editura „Pim”, Iaşi, 2023) se supun unor tematici diverse: politica (văzută ca un teritoriu mlăştinos), politicienii (supuşi unor juste argumente), kakistocraţii (drept cei mai răi conducători, drept cei mai neinspiraţi şefi), molia culturală, proştii ( cu accent pe prostul solemn), marile ispite ( pătratul relaţional dat de femeie – bărbat – bani – vin, atât pe laturi cât şi pe diagonale), efectele stării de bullshit (starea de „rahat” a societăţii),  omul mendax (creatorul de minciuni intenţionate sau nu) sau chiar prostocraţia (care  proliferează prin mediocraţie şi stupidocraţie).

Vorbind despre epigrame, putem observa că Ştefan Başno are un simţ formidabil al limbii, pe care l-am constatat încă de pe vremea când amândoi scriam la „Viaţa…” lui Traian Apetrei. El intră cu uşurinţă în jocul rimelor. E şi un mare autoironist, aspect care-l face să cadă şi în simpatice forme de cochetărie. Uneori e chiar violent în afirmaţii, avertizând cârcotaşii că el poate fi şi un redutabil „replicangiu”.

Observaţiile făcute sunt directe, nu e sofisticat în exprimare şi, ceea ce îmi  place cel mai mult, tonul este degajat.  Ceea ce este important  de adăugat este că multe epigrame arată că dimensiunea poetică este în creştere. Mai mult, se observă şi un avantaj spiritual prin prezenţa unor evidente note filozofice şi aforistice. La Ştefan Başno este prezent patosul care nu este unul ieşit din limitele acceptabile, e unul lucid, cu evidente puseuri  balcanice venite dinspre locurile naşterii sale.

Volumul conţine şi 12 parodii având ca scriitori suport pe Dimitrie Bolintineanu, , Alecsandri, Topârceanu, sau Minulescu . Ştefan Başno reciclează doar subiectul aducându-l în prezentul recent, stilul şi metrica fiind păstrate.  Ironia prezentă în parodii învăluie textele originale căzând peste ele ca o ploaie curată de vară.

Volumul este înnobilat şi cu 40 de fabule care respectă  definiţia clasică a acestei specii.  Ştefan Başno îşi impune rolul de narator la persoana a treia, care îndeplineşte cu succes trei condiţii simultane: cunoaşte tot ceea ce fac personajele punându-le într-o poveste,  acţionează ca un sancţionator şi, fapt important,  dirijează interpretarea faptelor. Profesor de excepţie fiind, îi este uşor să apeleze la o  metodologie care să-l ajute în demersul de a  evidenţia prin umor  involuţiile societăţii şi membrilor acesteia.  Ştefan Başno nu creează  doar personaje, ci şi psihologii. Îşi pune bine în evidenţă structuralul impuls polemic cu care a fost înzestrat de la natură. Dintr-o perspectivă peratologică, se opreşte la asocierea demersului literar cu un sistem bazat pe proiectiv, volitiv şi paideic.  Ştefan Başno şi-a impus să vină dinspre arta clasică şi cu siguranţă nu va fi adorat de postmodernişti şi „progresişti”, negăsindu-şi loc vreodată în revistele pe care le patronează USR.  Autorul în discuţie  are o libertate a folosirii cuvântului, existenţa tonurilor colocviale fiind evidente. Citit cu atenţie,  veţi putea observa că acest  volum semnat de Ştefan Başno scrie pe dinafară sufletul românesc. Ştefan Başno este un ironist fin, în sensul că penalizează cu inteligenţă  orice insuficienţă observată. Ironia lui Ştefan Başno  e un semn categoric al libertăţii de expresie pe care şi-a acordat-o. Eu cred că e şi un fel de ironie socratică, în sensul că îşi permite să critice fără reticenţă aerele de superioritate ale unora.  (GEORGICĂ MANOLE)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când intră banii pe cardurile educaționale emise recent. Peste 120.000 de noi beneficiari vor primi câte 500 de lei

Publicat

Publicitate

Când intră banii pe cardurile educaționale emise recent: Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pâslaru a transmis că până la finalul acestei săptămâni, adică vineri 19 decembrie, vor fi încărcate cu câte 500 de lei, cardurile nou emise, pentru care au fost acte adiționale, valabile pentru anul acesta 2025-2026, informează alba24.ro.

În ianuarie vor mai fi emise noi carduri și încărcate, a mai spus ministrul, într-o declarație pentru Edupedu.

Printre cei 122 de mii de beneficiari se află cei care fie au schimbat anumite date personale față de anul trecut, fie nu au mai avut acest ajutor și primesc cardul educațional din fonduri europene pentru prima oară.

Pe 27 noiembrie au fost încărcate pe anul acesta cardurile pentru aproape 500.000 de beneficiari care aveau deja cardurile de anul trecut.

Preșcolarii și elevii dezavantajați din învățământul de stat primar și gimnazial beneficiază de tichete sociale în valoare de 500 de lei, care sunt încărcate pe carduri.

Banii trebuie folosiți exclusiv pentru cumpărarea de rechizite și articole de vestimentaţie.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani rămâne învăluit în ceață. Este COD GALBEN

Publicat

Publicitate

⚠️ Atenție în trafic! Nu scăpăm de ceață! Codul galben pentru o parte în județul Botoșani a fost prelungit

 

Meteorologii au prelungit avertizarea de cod galben de ceață pentru o parte din județul Botoșani până la ora 23:00. Din cauza fenomenelor meteo, vizibilitatea pe drumurile din

Botoșani, Dorohoi, Vorona, Ungureni, Hudești, Mihai Eminescu, Trușești, Coțușca, Suharău, Tudora, Havârna, Vlădeni, Vorniceni, Curtești, Rădăuți-Prut, Răchiți, Ibănești, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cristinești, Avrămeni, Dersca, George Enescu, Gorbănești, Manoleasa, Hilișeu-Horia, Păltiniș, Vlăsinești, Broscăuți, Mileanca, Dângeni, Pomârla, Roma, Unțeni, Știubieni, Darabani, Drăgușeni, Nicșeni, Dobârceni, Corlăteni, Leorda, Mihălășeni, Cordăreni, Viișoara, Hănești, Brăești, Săveni, Ripiceni, Concești, Văculești, Lozna, Mitoc, Dimăcheni, Adășeni și Bucecea scade sub 200 de metri, iar pe alocuri poate coborî chiar sub 50 de metri, ceea ce îngreunează considerabil deplasarea.

 

În aceste condiții, ISU Botoșani îi îndeamnă pe șoferi să circule cu prudență sporită, să reducă viteza și să respecte cu strictețe regulile de circulație, pentru siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic. Totodată, pietonii sunt sfătuiți să traverseze numai pe trecerile marcate și să se asigure temeinic înainte de a păși pe carosabil.

Publicitate

 

Pompierii militari rămân mobilizați permanent, 24 de ore din 24, pentru a interveni rapid în cazul situațiilor de urgență și pentru acordarea primului ajutor persoanelor aflate în dificultate. Toate evenimentele apărute la nivel județean sunt monitorizate de Centrul Operațional, care dispune imediat măsurile necesare pentru gestionarea eficientă a intervențiilor.

 

Informații suplimentare despre comportamentul adecvat în situații de urgență pot fi consultate pe platforma națională fiipregatit.ro, precum și în aplicația DSU, disponibilă gratuit în App Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Elevii Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi”, mărturisitori ai credinței prin milostenie și colind. Acțiune caritabilă la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” Botoșani

Publicat

Publicitate

În preajma Sărbătorilor de iarnă și a marii sărbători a Nașterii Domnului în Betleem, un grup de elevi ai Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” din Botoșani a oferit un exemplu de solidaritate, empatie și implicare civică.

Elevi din clasele a IX-a și a X-a, coordonați de profesorii de religie Mariana Fortoeș și Ionela Apăchiței, alături de părintele Marius Ciobanu, parohul Bisericii „Sfântul Apostol Andrei și Sfântul Nectarie”, au desfășurat o acțiune caritabilă la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” Botoșani. Activitatea s-a desfășurat în secțiile Pediatrie și Chirurgie, unde tinerii au împărtășit un strop de speranță, bucurie și mângâiere copiilor internați și mamelor acestora, vestind Nașterea lui Hristos. Acțiunea desfășurată demonstrează că spiritul sărbătorilor înseamnă, înainte de toate, dăruire, compasiune și apropiere față de cei aflați în nevoie.

Cu emoție și sinceritate, elevii au colindat și au oferit pachete pregătite cu grijă, aducând atmosfera sărbătorilor în saloanele spitalului. Gestul lor a fost primit cu recunoștință atât de beneficiari, cât și de personalul medical, care a apreciat inițiativa și implicarea tinerilor.

La finalul activității, elevii și-au exprimat dorința ca această experiență să devină o tradiție și să fie reluată și în anii următori. Organizatorii adresează mulțumiri conducerii și personalului Spitalului Județean de Urgență „Mavromati” pentru deschiderea și sprijinul acordat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani marchează un an de la reinaugurare cu deschiderea Sălii Studio

Publicat

Publicitate

La exact un an de la momentul reinaugurării clădirii Teatrului „Mihai Eminescu”, instituția de cultură din Botoșani pregătește un nou eveniment de referință: deschiderea oficială a Sălii Studio cu premiera spectacolului „Tipografic majuscul”, adaptare după un text de Gianina Cărbunariu.

Evenimentul va avea loc în data de 21 decembrie 2025, la exact un an distanță de la marea reinaugurare, la care partener oficial și sponsor principal a fost Grup Eta Botoșani.

Ne dorim ca Sala Studio să devină un laborator de emoții, idei și întâlniri memorabile, iar fiecare spectacol să fie o punte între scena noastră și sufletul dumneavoastră.

Succesul și dezvoltarea continuă a Teatrului „Mihai Eminescu” Botoșani nu ar fi posibile fără sprijinul partenerilor de încredere.

Grup Eta Botoșani își reconfirmă statutul de partener fidel și sponsor al teatrului, susținând, la fel ca la marea reinaugurare a clădirii, și acest nou capitol.

De această dată, partenerilor li se alătură și Restaurantul NOD House, contribuind la reușita acestui eveniment cultural major.

Publicitate

               „Deschiderea Sălii Studio, la un an de la revenirea acasă, înseamnă nu doar o nouă scenă, ci și o promisiune pentru viitorul teatrului botoșănean: acela de a oferi o diversitate de experiențe artistice. Le mulțumim partenerilor noștri, Grup Eta Botoșani și Restaurantului NOD House, pentru că ne sunt alături în demersul de a aduce arta mai aproape de comunitate,” a declarat Alexandru Vasilachi, managerul Teatrului „Mihai Eminescu”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending