Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (330)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

O  CARTE  CARE  ÎNDEAMNĂ  COPILUL  LA  JOC

O privire asupra creaţiei scriitoarei Maria Baciu (a cărei zi de naștere este 4 martie) relevă şi o predilecţie pentru literatura pentru copii: poezie (“Bună dimineaţa, Puf!” – 1994, “Daruri de Crăciun” – 1996, “Lume îndrăzneaţă” – 1998, “Fetiţa cu buline – 2000, “Vremea fragilor” – 2000, “Caii soarelui” – 2003, “Vara copilăriei” – 2004, “Copilărie de lux” – 2005, “Antologie de poezii pentru copii” – 2010, şi  “Anii mici cu…mult sclipici” – 2013); proză (“Concertul de pe Mitropolitan Imaş” – 2008, “Ghetuţele copilăriei” – 2009, şi  “Childhood Boots” – 2013); teatru (“Tigrişorul Pietrek” – 2000 şi “Vara lui Dănel” – 2005). Acestora li se adaugă “anotimpul Copilărie” (Editura “Geea”, Botoşani, 2015, grafica de Carmen Ionel, referinţe: Lucia Cifor, Dan Lungu, Luminiţa Stoica).

Cu ceva timp în urmă, “Dilematica” (anul VII, nr. 69, ianuarie 2012) a propus un “Dosar” cu tema “Literatura pentru copii între aventură şi rezistenţă”, titlu care se potriveşte perfect şi Mariei Baciu, fiindcă ce altceva decât “aventură”, “rezistenţă” şi “încăpăţânare creatoare” este  să tot continui să scrii şi literatură pentru copii? În sursa citată, Adela Rogojinaru  a ţinut să precizeze că: “Un anume estetism păstrat în teoriile artei pentru artă şi în studiile de fenomenologie a operei literare a făcut ca literatura  pentru copii să fie considerată  inautentică şi utilitară, neînsemnată din perspectiva teoriei formei şi neclasificabilă într-o ierarhie critică a valorilor literare. Fiind privită mai curând ca o formă de artizanat decât ca o formă de artă, literatura pentru copii se conservă prin grija exclusivă a autorilor de manuale şi de auxiliare didactice.  În mod cu totul regretabil, rămâne singura formă de literatură care are nevoie de justificări şi de motivări circumstanţiale exterioare actului artistic”. Mai mult, Adela Rogojinaru dă vina pe  “nefericita utilizare prepoziţională care indică atribuirea obiectului literar, “pentru copii”, absentă în definirea altor forme literare” fapt ce a făcut să contribuie la “deprecierea sensului şi a valorii actului literar, făcându-ne să uităm că ne referim totuşi la literatură, ca fapt exceptional de creaţie”.

Dacă Nicolae Manolescu, o autoritate în domeniul criticii, nu considera literatura pentru copii ca gen separat, Lucian Blaga era de altă părere.  Autorul “poemelor luminii” şi a poeziei “Copiii” (“O Dumnezeule!  / Copiii tăi cei mai aleşi, copiii / Cu suflet rupt din strălucirea ta: /  Ei nu trăiesc în lumea /  De tine  createă / Ci-n lumea  /  Creată de ei înşişi… / Le-o ierţi? /  Eu ştiu ceva: /  Ştiu că le-o ierţi, ştiu că te bucuri chiar / De îndrăzneala  / Copiilor tăi mari şi buni şi visători…”),  nu considera acest gen ca fiind unul minor şi de scos dintr-o posibilă clasificare. Adrian Marino transferă literatura pentru copii domeniului paraliteraturii, pe când scriitorul şi traducătorul Florin Bican o recunoaşte ca gen separat, doar că ar trebui să se numească  “literatură cu copii”. Indiferent cum ar trebui să se numească, important este că ”poezia pentru copii” există prin: Passionaria Stoicescu, Pandelica Radeş, Ana Blandiana, Adina Popescu, Maria Baciu şi mulţi alţii, unii dintre ei plecaţi deja “dincolo”.

Revenind la cartea Mariei Baciu, e de remarcat un merit: deşi profesoară, nu exacerbează accentul pedagogic. Sun foarte dese momentele de limbaj poetic autentic,  demersul pedagogic abia sesizându-se: “Într-o cioară stă o nucă. / Râul s-a ascuns în ştiucă. / Umblă prin pădurea deasă / Cerbii, căutându-şi casă. / Într-o ramă, pe perete, / E bunicul, care vede / În trecut. Dar ăsta nu-i / Decât un tablou în cui… / Ce se-ascunde e cuprins / Sub zăpada care-a nins…/ Toate ale lumii stau / Într-o încăpere sau / Într-un gând, ascuns în cap, / Şi de care nu mai scap…” (“Ce se vede”) sau “Mai mulţi Sori / Atârnă-n crengi / Şi sunt tineri / Şi întregi. / Par că râd / Şi par să spună / Că n-au frică / Nici de Lună, / Nici de Stele, /  Nici de Noapte, / Că sunt doar / Gutuie coapte…” (“Gutuiele”).

Publicitate

Privită dintr-o abordare psihologică, această carte se adresează celei de-a treia copilării, ce corespunde vârstei şcolare când copilul e apt de efort intelectual şi emotional, învaţă să scrie şi să citească, îşi face  prieteni, socializează. Astfel că fiecare poezie  se supune , parcă voit, unei observaţii argheziene: “Nicio jucărie nu e mai frumoasă ca jucăria de vorbe”. Poezii ca nişte jucării, care îndeamnă la joc, domină  conţinutul acestei cărţi: „Cine-i mai …”drumeţ” ca el? / Aţi ghicit! E Şotronel! / El e prieten cu oricine / Vrea să-l joace, ca şi mine! // E drăguţ şi e cochet, / Şi mă trage de şiret, / Dacă trec pe lângă el / Şi nu-l joc în nici un fel.” („Şotronel”); „Ninge! Ninge! / David stă cu-n ochi pe minge / Tot gândindu-se la meci / Şi la cei unşpe „zevzeci” / Care se vor sfătui / Să renunţe…Dar ce-ar fi / Să cadă la învoială: / Să joace meciul la şcoală, / Iar după aşa un duş, / Să meargă la săniuş?! / David, ce-nţelept mai eşti! / Zău, ne place cum gândeşti!” („Fotbaliştii”). Şi exemplele ar putea continua cu „Ziua copacilor”, un exemplu de neafectare a inocenţei: „Era ziua Nucului. / Noi jucam arşice / Chiar pe Creasta Cucului / Şi pocneam din bice. // Era ziua Prunului. / ne jucam cu beţe, / Iar Cireşul ne chema / Alt joc să ne-nveţe. // Era ziua Mărului / Şi ne-mpodobise / Cu lumina Cerului / Şi cu-n car de vise… // Şi-a Livezii, ce-a-nflorit, / Era ziua toată… / Gâzuliţe au venit  / Şi-am făcut o roată. // Şi-am jucat pân-am căzut / peste flori şi iarbă! / Cerul însuşi ne-a văzut, / Chiar şi noaptea oarbă, // Iar copacii s-au distrat / Pentru prima dată / Şi, de drag, au sărutat / Ceata noastră toată”.

Asemenea lui Blaga, cel care aşeza copilul în sat, ca  „paradis al copilăriei”, Maria Baciu procedează la fel, dar prin universul şcolii şi familiei, locurile unde copilul poate experimenta realitatea raportată la  anotimpurile anului: „Singurică eu m-am dus / Pe colina cea de sus / Să-l întreb pe tatăl meu / Unde şade Dumnezeu? // „Unde-i Doamne – Doamne, tată? / Tu i-ai spus că ai o fată / Care vrea să-i cear-un sfat?” / „E plecat, tată, plecat…”// „Şi mai vine?” „Sigur vine, / Nu la mine, ci la tine, / Că el fi-va-ţi de folos / Pe-al tău drum anevoios…” („Căutare).

Ritmul şi rima accesibile unei posibile memorări, desele tuşe de om al cetăţii (vezi Scrisoare” şi alte poezii),  precum şi  interjecţiile onomatopee şi predicative ce produc efecte de îmbogăţire a versului, fac din fiecare poezie o picătură ce cade firesc, precum doza unui medicament, peste sufletul inocent al copilului. Volumul  „anotimpul Copilărie”, ieşit în lume sub semnul culorii preferate de autoare, verdele crud,  îndeamnă la joc, relaxare şi creativitate. (GEORGICĂ MANOLE)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Școala se schimbă din toamnă! Profesori cu mai multe ore, clase comasate. Impactul estimat

Publicat

Publicitate

Începând cu anul școlar 2025‑2026, cadrele didactice din învățământul primar vor avea în norma didactică săptămânală obligatoriu două ore dedicate pregătirii remediale — activități menite să sprijine elevii cu dificultăți în recuperarea materiei sau pregătirea pentru evaluări/examene naționale, scrie alba24.ro.

Aceste prevederi sunt introduse prin Legea nr. 141/2025, cunoscută ca „Legea Bolojan”, care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și se aplică de la începerea noului an școlar, până la începutul anului școlar 2029‑2030.⁣

Modificări importante în norma didactică

Norma didactică crește: de la 18 la 20 de ore pe săptămână prin includerea celor două ore remediale, fără compensare salarială suplimentară.⁣

Profesorii cu peste 25 de ani vechime, gradul didactic I și performerii educaționali pot beneficia de reducere de până la 2 ore din normă, fără pierderi salariale.⁣

Norma didactică. Prevederi din Legea 141/2025

„ (…) începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învățare evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

Publicitate

a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;

d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistruinstructor și profesor pentru instruire practică — 22 de ore pe săptămână”.

Alte prevederi relevante din Legea 141/2025

Condiții pentru personalitatea juridică a școlilor

Modificare la art. 16 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Comasarea unităților de învățământ cu sub 500 de elevi, afectând circa 900 de directori — obligați să revină în activitatea didactică fără plata cu ora aferentă funcției de conducere.⁣

Unitățile de învățământ de stat pot avea personalitate juridică doar dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiții minime:

  • 500 de elevi (sau elevi + preșcolari/antepreșcolari)

  • 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari

  • 200 de antepreșcolari

  • 300 de elevi în cazul școlilor postliceale

  • 50 de elevi (sau elevi + preșcolari) în școli speciale

Explicație: Această reglementare urmărește comasarea școlilor mici și creșterea eficienței administrative.

Redimensionarea claselor și grupelor

Modificare la art. 23 alin. (1):

Se stabilesc noi limite pentru efectivele din clase și grupe:

  • Antepreșcolar: 7–11 copii/grupă (medie 9)

  • Preșcolar: 12–22 copii/grupă (medie 17)

  • Primar: 12–24 elevi/clasă (medie 18)

  • Gimnazial: 12–28 elevi (medie 20)

  • Liceal: 16–30 elevi (medie 23)

  • Postliceal: 20–32 elevi (medie 26)

  • Special: între 3 și 10 elevi, în funcție de gradul de sprijin

Explicație: Se urmărește optimizarea resurselor și standardizarea grupelor de elevi în funcție de nivelul de studii.

Reguli speciale pentru clasele subdimensionate

Alin. (6), (11)-(13):

  • Se permite depășirea limitelor cu ±2–4 elevi în cazuri excepționale.

  • Clase simultane sunt permise în zone izolate sau minoritare.

  • În școlile cu predare în limbile minorităților, clasele și școlile pot funcționa cu 60–80% din efectivele normale.

Explicație: Se asigură flexibilitate în zonele cu populație redusă sau cu specific etnic.

Transportul elevilor – extindere și clarificări

Modificări la art. 83:

  • Se decontează transportul pentru toți elevii (primar, gimnazial și liceal) care învață în altă localitate.

  • Elevii din școli vocaționale sau speciale beneficiază și ei de transport plătit.

  • Decontarea se face direct de către stat, prin inspectoratele școlare, către transportatori.

Explicație: Se extinde gratuitatea transportului pentru mai multe categorii de elevi

Plata cu ora începând cu 1 septembrie 2025

Plata cu ora este recalculată: baza este salariul împărțit la 160 de ore pe lună (nu 72), ceea ce duce la reduceri semnificative ale veniturilor suplimentare.⁣

Art. 183 alin. (5¹):

Calculul tarifului pentru plata cu ora se va face ținând cont de:

  • salariul de bază

  • gradații și vechime

  • sporuri pentru învățământ special, predare simultană, zone izolate etc.

Explicație: Se creează un sistem mai echitabil pentru plata muncii suplimentare.

Primă de instalare pentru profesori în mediul rural

Art. 190 alin. (6):

Cadrele didactice repartizate ca titulari în zone defavorizate primesc:

  • o primă de instalare neimpozabilă = 1 salariu minim brut

  • obligația de a rămâne minimum 5 ani în acea școală

Explicație: Se încearcă stimularea ocupării posturilor în zone greu accesibile.

Activități suplimentare pentru profesori seniori

Art. 207:

  • Cadrele didactice cu gradul I sau titlul de profesor emerit pot participa la cluburi STEM, mentorat, diseminare de bune practici.

  • Se poate reduce norma didactică cu 2 ore pentru cei cu vechime peste 25 ani și performanțe.

 Explicație: Se valorifică experiența profesorilor seniori pentru susținerea excelenței.

Normele didactice în sistemul preuniversitar

Norma maximă generală

  • Norma didactică standard este de 18 ore convenționale pe săptămână.

Norma în perioada 2025-2030 – derogări temporare

Pentru anii școlari 2025-2026 până la 2029-2030:

  • Învățători/învățătoare: 1 post/clasă, obligatoriu cu 2 ore/săptămână de pregătire remedială.

  • Profesori gimnaziu/liceu: 20 ore/săptămână.

  • Profesori cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit + mentorat: 18 ore/săptămână.

  • Profesori instruire practică și maiștri-instructori:

    • 26 ore (cu licențiere în cariera didactică)

    • 22 ore (cu grad didactic I și activitate de mentorat)

  • Învățământ special:

    • Predare și terapii: 18 ore/săptămână

    • Educație și instruire practică: 22 ore/săptămână

Degrevarea de normă didactică pentru personalul de conducere

În anul școlar 2025–2026:

  • Degrevare de până la 30% pentru: case ale corpului didactic, centre județene, centre de excelență.

  • Degrevare de până la 50% pentru: directori de școli, inspectori, alți conducători din sistemul preuniversitar.

  • Degrevare parțială pentru reprezentanți ai federațiilor sindicale care monitorizează calitatea educației.

Restricții:

  • Personalul degrevat nu poate preda cu plata pe oră sau cumul.

  • Excepție: se permite plata cu ora în zone izolate, cu aprobarea inspectoratului școlar.

Termene de aplicare și prorogări în educație

Intră în vigoare:

  • Articolul 108¹ din Legea nr. 198/2023 – de la 1 septembrie 2025

  • Reorganizarea rețelei școlare: în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a Legii 141/2025

Prorogări:

  • Art. 229 alin. (14) din Legea 198/2023 se amână până la începutul anului școlar 2026–2027

Burse pentru elevi și studenți

Începând cu 1 august 2025, sunt implementate tăieri drastice ale burselor, în special cele de merit sau excelență, iar fondul de burse studențești este redus cu 40%.⁣

Burse pentru elevi (Art. 108¹ – intră în vigoare de la 1 septembrie 2025)

Tipuri de burse acordate:

  • Bursă de merit

  • Bursă socială

  • Bursă tehnologică (pentru elevii din profesional)

Noutăți importante:

  • Se acordă și elevilor din școlile particulare fără taxe.

  • Bursele sociale se acordă inclusiv fără verificarea veniturilor, în cazuri speciale: boli grave, orfani, cazuri sociale, etc.

  • Mamele minore care merg la școală primesc 700 lei lunar.

  • Bursele nu sunt impozabile și nu se iau în calcul pentru alte ajutoare sociale.

Explicație: Sistemul burselor este lărgit și adaptat pentru a include cazuri sociale sensibile și elevi din sistemul privat.

Burse pentru studenți (începând cu 1 august 2025)

Art. LX:

  • Fondul de burse este 10% din salariul minim net/lună/student

  • Acordate doar pentru studenții de la zi, pe locuri bugetate

Explicație: Este o plafonare a bursei pentru studenți, legată direct de salariul minim

Ce urmează și impactul estimat

Ministerul Educației trebuie să emită metodologiile necesare până pe 9 august 2025, inclusiv pentru comasări de școli și reducerile de normă.⁣

Cadrele didactice trebuie să se pregătească pentru gestionarea unei norme mai mari, fără remunerare suplimentară, ceea ce poate conduce la risc de epuizare și scădere a motivației pentru orele opționale.

Părinții și elevii din școlile comasate vor resimți efectele reorganizării structurii școlare și a creșterii numărului mediu de elevi per clasă.

Citeste mai mult

Eveniment

Vreme capricioasă în următoarele două săptămâni! ANM anunță alternanțe de temperatură în toată țara

Publicat

Publicitate

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) anunță că perioada 28 iulie – 10 august 2025 va fi marcată de alternanțe de temperatură și episoade de instabilitate atmosferică, în majoritatea regiunilor țării. Valurile de căldură vor fi urmate de scăderi bruște de temperatură, iar ploile își vor face simțită prezența mai ales în intervalele 28-30 iulie și 5-9 august.

Moldova: Caniculă urmată de răcire accentuată

În Moldova, începutul săptămânii va aduce temperaturi caniculare, cu maxime de 33°C pe 28 iulie. Totuși, din 29 iulie, valorile termice vor scădea brusc până la 24°C, urmând ca până la începutul lunii august să oscileze între 26-28°C. În intervalul 3-5 august, este posibilă o nouă creștere a temperaturilor spre 30-31°C. Minimele nocturne vor coborî treptat de la 19°C la 14-15°C.

Vor fi ploi însemnate cantitativ între 28 și 30 iulie, iar un nou episod de instabilitate este așteptat după 5 august.

Vreme capricioasă în restul regiunilor
În Banat, Crișana, Transilvania și Maramureș, se vor înregistra alternanțe termice semnificative, cu maxime între 24-33°C și minime de 12-17°C. În aceste regiuni, zilele cu temperaturi ridicate vor fi urmate de scăderi rapide, iar ploile vor apărea frecvent, în special în intervalele menționate de ANM.

Sudul țării: Căldură excesivă, dar pe perioade scurte
Muntenia, Oltenia și Dobrogea vor resimți valuri de căldură intensă în primele zile (cu maxime de 34-37°C), urmate de perioade de răcire. În Muntenia și Oltenia, temperaturile vor scădea la 29-31°C până pe 1 august, însă vor reveni la valori caniculare în perioada 3-5 august. În Dobrogea, alternanțele vor fi mai blânde, cu maxime de 29-32°C.

Publicitate

La munte: Vreme răcoroasă, dar cu ploi frecvente

În zona montană, temperaturile maxime nu vor depăși 20°C, cu minime de 8-12°C. Între 28 și 30 iulie, sunt prognozate ploi însemnate cantitativ, urmate de un nou episod pluvios în perioada 5-9 august.

Recomandarea meteorologilor:
ANM recomandă populației să urmărească în permanență actualizările prognozelor și avertizările de specialitate, întrucât fenomenele meteo extreme pot surveni pe fondul acestor schimbări bruște de temperatură.

Sursa: Meteo Romania

Citeste mai mult

Eveniment

Prins în trafic cu motocicletă neînmatriculată și numere false. Isprava unui băiat de 18 ani! Polițiștii l-au oprit la Ștefănești

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 18 ani, din municipiul Botoșani, s-a ales cu dosar penal după ce a fost depistat de polițiști conducând o motocicletă neînmatriculată și cu plăcuțe false.

Incidentul s-a petrecut la data de 27 iulie 2025, pe drumul național DN 29 D, în localitatea Ștefănești, atunci când polițiștii din cadrul Poliției orașului Flămânzi au tras pe dreapta motocicleta condusă de tânăr, pentru un control de rutină.

În urma verificărilor, oamenii legii au constatat că motocicleta nu mai figura ca fiind înmatriculată din anul 2016, iar plăcuțele de înmatriculare montate erau false.

Tânărul este acum cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat și cu numere false”, urmând ca dosarul să fie înaintat către unitatea de parchet competentă.

Polițiștii reamintesc că utilizarea de numere false de înmatriculare și conducerea vehiculelor neînmatriculate pe drumurile publice reprezintă infracțiuni grave, sancționate conform Codului Penal.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor în municipiul Botoșani pentru prevenirea furturilor și faptelor de violență

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale fost organizată o acțiune pe raza municipiului Botoșani privind prevenirea și combaterea furturilor și a faptelor cu violență.

 

Astfel, activitățile au fost desfășurate în intervalul orar 16:00-00:00, prilej cu care au fost legitimate aproximativ 90 de persoane și controlate 34 de autovehicule.

 

În urma neregulilor constate, au fost aplicate 42 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 15.000. Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea Legii 61/1991 privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending