O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
POETUL „TRIBULUI” SULIŢA
Se întâmplă adesea ca hotărându-te să scrii despre unii poeţi treci imediat la operă. La Vlad Scutelnicu nu poţi s-o faci fără, ca mai întâi, să nu-i admiri arta de a se lăsa subjugat de realitate, de a se transforma în robul unui control raţional cu treceri destul de dese în autocontrol exacerbat. Eu sunt convins că are o strategie deliberată în acest sens, o alcătuire de gesturi echilibrate, de compromisuri chiar, şi asta dintr-o frică de a nu transforma Eul în Supraeu şi a-şi neglija Sinele. Calmul său creator, rezultat al unei acceptări de sine, te face să crezi că nu va căuta niciodată un răspuns la o veche întrebarea a grecilor: „totuşi, de unde începe măreţia?” Fiindcă e clar, conştiinţa poetică a lui Vlad Scutelnicu nu este una egotică, nici mistică, ci una înţeleaptă, regăsită într-o permanentă observare detaşată a înconjurului: „? ce e pasăre şi ce e vis într-un zbor // pe strada mea fiecare pasăre şi fiecare / câine îşi are locul său în arbori / ori în apartamente în aer ori pe pământ / sau în apă ? de ce nu / nu zboară la comandă nici nu latră doar / îşi caută drumul // la fel, oamenii / – aici dă-mi voie să fac introducerea / şi pentru tine şi pentru mine – / au locul lor / nu zboară nu trag la rădăcina copacului / dar îşi duc esenţele mai departe / zilnic negrăbiţi poate doar mai obosiţi / astăzi decât ieri / poate mai fericiţi astăzi decât mâine / am spus: poate / poate mai realişti mâine decât astăzi // …ieri azi mâine / ?unde vezi tu zborul în această ecuaţie… // ?ştii ce cred eu apropo de ce nu au oamenii aripi / cred că / le lipseşte elanul nenăscut al păsării / ea nu are rău de înălţime” („de ce nu au oamenii aripi”).
Antropologul Vintilă Mihăilescu reia într-un eseu de-al său un punct de vedere al etnologului francez Andre-Georges Haudricourt: „Orice obiect, dacă îl studiaţi corect, atrage după sine întreaga societate”. La acest citat m-am gândit când am finalizat lectura ultimului volum al lui Vlad Scutelnicu „departe de lume în mijlocul lumii” (33 poeme noi, ilustraţii de Elleny Pendefunda, Editura „Contact internaţional”, Iaşi, 2017, „Colecţia Călătorilor Astrali 35”). Vlad Scutelnicu a ales un obiect, „vinul de Suliţa” ( „…mai apoi ghioangă a adus o carafă cu vin / roze de suliţa şi de tot mapamondul pentru / cântecul gâtului iar vişinii se întrebau în câte / zile vor deveni / goi / ca damele din playboy…” sau „…acum eu pentru tine / îl sun pe einstein pe firul scurt / şi el îmi confirmă sosirea / dar să am un pahar cu vin de suliţa / din struguri culeşi noaptea, pe răcoare / căci noaptea încuie aroma în boabe / şi-apoi o răstoarnă în pahar şi în suflet…”). Obiectul acesta nu e ceva rupt de realitate însă este ridicat la rangul de mit cosmogonic, ca un semn sacru care i-a însoţit pe toţi de acolo şi care, pentru a rămâne în aceeaşi logică antropologică, i-am putea denumi „tribul” Suliţa, însă un trib ce excede deseori graniţele geografice: „astăzi ai vorbit cu prietenii tăi / cel de la vest se distrează la ziua unui prieten / cel de aici te roagă să vezi când se pescuieşte / la suliţa / cel de la munte caută un loc de casă sub pădure / pe-al patrulea – cel de la est, evident – l-a invadat / un atac de panică „ drept pentru care te apuci să-i citeşti din poemele tale / ceilalţi fuck fiecare ce vor şi aşa mai departe // în curte ares câinele tău / siberianul cu ochi albaştri muşcă lanţul / să-l rupă şi să / da, să ajungă la o pisică neagră / care-l priveşte victorioasă în ochi de la / un metru distanţă / tu / şi ieri şi azi şi mâine o iei de la capăt / aceleaşi tabieturi plicticoase totul sub / aceeaşi / lumină / încercând să-ţi decodifici personalitatea / sau doar un fragment zilnic din ea // copacii grădinii tale dau în muguri / din pământ sare spre cer colţul / verde al ierbii, vine primăvara în suflete şi în lucruri / nimic nou sub soare poate doar / o nedumerire // ? tu ce ai face dacă ai fi muritor”.
Încercând să-i decodăm personalitatea, aspect invocat de poet în acest poem fără titlu, nu despre Eu în totalitatea lui trebuie vorbit la Vlad Scutelnicu, ci despre acea zonă de profunzime a acestuia, acea parte superioară ce constituie Sinele. Nu întâmplător cele 33 de poeme sunt subordonate unui titlu, unul neobişnuit prin caracterul său diadic, dar puternic ancorat psihologiei autorului: „departe de lume” (Eul) şi „în mijlocul lumii” (Sinele). Rezonând cu tot ce-l înconjoară (neputinţa zborului, obiceiurile, cocoşii satului, problematica evoluţiei, calmul unui melc, stăruinţa unui păianjen, mulţimea de vulnerabilităţi, starea de plictiseală, apăsătoarea singurătate, elementele naturale ale Suliţei, curgerea timpului etc. ), Sinele său devine unul social. Cantonarea în „tribul” Suliţa nu este una pe verticală, în genul marilor sihaştri, ci una pe orizontală, una kierkegaardiană şi, de aici, după cum spuneam, conştiinţa lui înţeleaptă, una recunoscută şi, nu întâmplător, i se cere: „!poetule / te-aş ruga să scrii un poem despre / vinul desuliţa…”. Aspectele îl transformă pe Vlad Scutelnicu în unul dintre puţinii poeţi de azi care nu neglijează faptele banale. Se opreşte în faţa lor încercând să le înţeleagă clipa ce le-a fost dată. Faptei surprinse i se asociază o poveste pe care o „citeşte” într-o cheie personală pentru că poetul crede într-o existenţă superioară a tuturor faptelor mărunte, precum „despre bobul acesta deapă”: „!? uite vezi / despre bobul acesta de apă / lipit de peretele sticlei undeva mai sus / de nivelul apei din ea nimeni / nu a vorbit nimic // a rămas acolo suspendat ca un alpinist profesionist / care sfidează moartea / privind curios spre abisul din jur // ? care sunt clipele lui de linişte / care este viaţa lui / ce vede el / pe cine doare dacă el peste o secundă ori / peste o zi nu va mai fi // au dispărut imperii şi nimeni nu a întrebat / ? de ce / mult mai demult dinozaurii / au scris o istorie a lor aşa cum o ştim cu toţii / astăzi şi nimeni nu a întrebat de ce // şi eu şi tu şi el / vom merge mai departe întrebându-ne / de ce // astăzi ieri ori mâine / nimeni nu te va întreba / -! asta e sigur – / până unde / până când”. Perfecta cunoaştere de sine, despre care vorbeam, îi permite dese ieşiri din „trib” (labirint?) cu scopul de a lupta cu rutina şi a crea irealităţi sau, cum ar spune Salman Rushdie, în vederea perceperii întregului tablou: „dacă într-o dimineaţă soarele / ar răsări de la apus / urmând în timpul zilei acelaşi traseu pe cer / dar în sens invers // ce ai simţi tu ce ai pricepe din acest / demers din această logică diferită / nu spun inversă pentru că mi se pare catastrofal // ceasurile zilei ar ticăi tac-tic / ai consuma cina drept mic dejun / şi te-ai întoarce acasă de la serviciu cu spatele / în loc să pleci / ai vedea cum gura ta expiră la loc în ţigară / / iar mâna o pune la loc în pachet stinsă / de fapt neaprinsă şi sigilează pachetul şi-l / aşează pe raftul de la bibliotecă / (…) / ?ce ar fi / dacă soareşle s-ar plimba pe boltă / precum braţul unui metronom / ! o-zi-aşa, o- zi-aşa, o-zi-aşa, o-zi-aşa / tic-tac, tac-tic, tic-tac, tac-tic / tic-tac / tac-tic / tic-tac…” („ce ar fi”).
Publicitate
Poezia lui Vlad Scutelnicu e din ce în ce mai profundă, trei aspecte făcând-o să se armonizeze cu Sinele său: o stare narativă accesibilă, autoreflexivitate ce cochetează cu personale principii filozofice şi inteligenţă senzuală.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un cutremur cu magnitudinea revizuită de 4,4 pe scara Richter s-a produs duminică seara, 11 mai 2025, la ora 21:34, în zona seismică Vrancea, potrivit Institutului Național pentru Fizica Pământului (INCDFP). Inițial, seismul fusese estimat la 4,6 magnitudine.
Cutremurul s-a produs la o adâncime de 125 de kilometri, după ce măsurătorile inițiale indicaseră 140 km. Mișcarea seismică a fost resimțită în mai multe localități din zona centrală și de sud-est a țării, fără a provoca însă panică sau efecte majore.
Seismul a avut epicentrul la 49 km vest de Focșani, 64 km nord de Buzău, 73 km est de Brașov și 92 km nord-est de Ploiești. Acesta este considerat un cutremur de intensitate medie, tipic pentru regiunea Vrancea — cea mai activă zonă seismică din România, cunoscută pentru producerea frecventă a unor cutremure la adâncimi mari.
Până la acest moment, nu au fost înregistrate apeluri la 112, iar autoritățile nu au raportat victime sau pagube materiale. Echipaje ale Inspectoratelor pentru Situații de Urgență din București-Ilfov și Vrancea au fost mobilizate imediat după producerea seismului și efectuează recunoașteri în teren, pentru a verifica eventualele efecte locale.
Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, din Stăuceni, a devenit, duminică, neîncăpătoare pentru mulțimea de credincioși veniți din tot satul ca să se roage împreună la o nuntă cum vezi doar în povești. Într-o atmosferă de profundă emoție și bucurie, doi tineri studenți din Botoșani, Răzvan-Mihai și Denisa-Gabriela, și-au unit destinele în fața lui Dumnezeu în Sfânta Taină a Cununie.
Au primit binecuvântare divină prin harul Preasfințitului Damaschin Dorneanul, un arhiereu foarte iubit de botoșăneni, care a slujit în fruntea unui sobor impresionant, din care au mai făcut parte părintele arhimandrit Hristostom Rădășanu, părintele Bogdan Dedu, profesor și consilier al mitropolitului Teofan, protopopul de Botoșani, părintele Petrul Fercal.
Nași au fost părintele paroh al Bisericii din Stăuceni, preotul Nicolae Cărăușu și soția sa, preoteasa Ana-Maria, profund emoționați, o imagine rară, dar profund grăitoare despre puterea iubirii care durează, crește, binecuvântează. Cei doi le-au fost nu doar păstori spirituali, ci și modele vii, părinți duhovnicești care au așezat peste noua familie cuvânt, rugăciune și lacrimi de bucurie.
Slujba oficiată de Preasfințitul Damaschin Dorneanul, alături de un sobor impresionant de peste 20 de preoți, a fost cutremurător de frumoasă. Cu toții au înălțat rugăciuni pentru noua familie, înconjurându-i cu dragoste și sprijin duhovnicesc. Momentul încununării a fost de o intensitate rară. Mireasa, Denisa, copleșită de emoție și recunoștință, a izbucnit în lacrimi, simțind pe deplin taina și binecuvântarea unirii în Hristos.
Denisa este cunoscută ca o prezență luminoasă și constantă în Biserica din Stăuceni, unde slujește cu inima deschisă, fiind nelipsită de la slujbe și rugându-se fierbinte pentru întreaga comunitate. Este o adevărată floare vie a Bisericii, care dăruiește din frumusețea sufletului ei tuturor celor din jur, fiind un sprijin tainic și o lumină blândă în viața parohiei. Fiind singurul copil al părinților ei, Viorel și Irina Coșoreanu, aceștia au dorit ca nunta fiicei lor să fie una cu adevărat de poveste. Și așa a fost. Fiecare detaliu a fost gândit cu grijă, cu iubire și credință, pentru ca începutul vieții celor doi tineri să fie cu adevărat binecuvântat și memorabil.
Teologul Răzvan-Mihai Melnic este masterand și dascăl la Biserica din Drislea – Trușești. Este însă foarte apropiat și de părintele Nicolae Cărăușu și de biserica și oamenii din satul Stăuceni, unde a participat de multe ori la slujbe alături de Denisa.
Publicitate
Momentul care l-a făcut pe tatăl miresei, altfel un om puternic, să lăcrimeze, a fost dansul sfânt de la nuntă. Legătura neîntreruptă a iubirii dintre cei doi tineri este prefigurată și de dansul sacru ce are loc spre finalul ceremoniei Tainei Cununiei, când mirii și nașii prinși de mâini sunt conduși de către preot în jurul mesei, intonându-se trei tropare sau cântări: „Isaie dănțuiește”; „Sfinților mucenici”; „Slavă Ție, Hristoase Dumnezeule”. Această întreită înconjurare a mesei pe care se află Sfânta Evanghelie arată că viața mirilor gravitează în jurul lui Hristos, izvorul vieții, este proiectată în veșnicie și nu mai poate fi desfăcută. Ca și în cazul inelelor, cercul este simbolul eternității și arată căsătoria ca fiind un angajament permanent.
PS Damaschin a ținut un cuvânt de învățătură emoționant, în stilul său carismatic, dar profund. Arhiereul le-a dat câteva sfaturi tinerilor miri, amintind de cuvintele Sfintei Scripturi, iar la final le-a dăruit o icoană deosebit de frumoasă, argintată, cu Sfânta Cuvioasă Parascheva, recomandându-le să o ia ca ocrotitoare pe drumul vieții lor.
Nunta Denisei cu Răzvan, două flori vii ale Bisericii, mărturii ale nădejdii că drumul mântuirii este încă plin de vârste fragede, rămâne nu doar un moment de sărbătoare, ci o dovadă concludentă a iubirii curate, a credinței statornice și a binecuvântării care vine atunci când tinerii aleg să își zidească familia pe temelia învățăturii lui Hristos.
Compania UMB va opri lucrările atât pe pe A8 – Autostrada Unirii, cât și pe Autostrada Transilvania, potrivit Libertatea, care a publicat mai multe mesaje ale muncitorilor implicați în proiecte. Potrivit acestor informații, șantierul de pe A8 va fi închis începând de săptămâna viitoare, relatează cluj24.ro. Mesajele angajaților, care confirmă această decizie, au fost făcute publice pe pagina de Facebook „Drum Expres Focșani Brăila Constanța” și au atras atenția celor care urmăresc îndeaproape stadiul lucrărilor de infrastructură rutieră din România.
Lucrările la Autostrada Transilvania, în aer. Umbrărescu a rămas fără bani?
În aceste mesaje se arată, de asemenea, că lucrările vor fi oprite și pe A3 – Autostrada Transilvania. Conform mesajelor, UMB, companie deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, ar fi blocat toate plățile pentru aceste șantiere.
„Din păcate, este adevărat, UMB închide șantierul Autostrăzii A8, începând cu săptămâna viitoare. Muncitorii au fost anunțați. Și A3 se oprește”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook amintită mai sus.
Acolo au fost postate și mesaje care circulă între cei care lucrează pe autostradă.
„Și A8, de sâmbăta viitoare, oprește… E sigur. Oamenii au fost anunțați”, este unul dintre mesaje.
Publicitate
„Și la Cluj au fost anunțați muncitorii că vor intra în liber săptămâna viitoare și nu se știe pe ce perioadă”, se arată într-un alt mesaj.
O altă persoană spune că știe doar faptul că, deocamdată, „s-a încetat orice plată… nu se mai fac comenzi… s-a blocat tot financiar”.
Reprezentanții UMB nu au emis încă o declarație oficială privind situația descrisă de angajați.