Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (32)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

„România literară” nr. 9 din 2022.  Un număr în care se remarcă pagina cu „fragmente şi fărâmituri” din jurnalul lui Romulus Rusan de unde reţinem: „Românii au dat regi ungurilor, împăraţi bulgarilor, artişti Franţei, inventatori Angliei, fără să fie în stare să şi-i dea lor înşile”. Laura Poantă publică un eseu despre „toxicitatea umană” („Cuvântul „toxic” a fost numit de „Oxford Dictionaries Word afthe Year” în 2018. În comportamentul uman el descrie o persoană manipulatoare, avidă de control, cemtrată excesiv pe sine şi care mereu are nevoie de ceva de la ceilalţi, dar comportamentul poate fi subtil şi greu de detectat, căci o astfel de persoană stăpâneşte arta prefăcătoriei, a minciunii perfide”). Adrian G. Romilă descrie conceptul de „homo viator” al lui Andrew Rader, iar Simona Preda ne prezintă „ideea de europenitate în secolul al XIX-lea”  descrisă de Orlando Figes. Crisula Ştefănescu ne demonstrează pe o pagină întreagă cum „la concertele lui Sergiu Celibidache veneau şi îngerii”. Revista  preia şi un citat din  „Expres cultural” nr. 2 în care se găseşte o referire şi la Memorialul Ipoteşti: „Nefăcând  faţă acestor criterii estetice de evaluare critică, tinerii douămiişti au ajuns să valideze opera literară pe criterii ideologice de stânga, închinate corectitudinii politice (vezi „Istoria” lui M. Iovănel; ce s-a scris până în anii 2000 e în spirit conservator, depăşit, în cel mai bun caz, nu e progresist-neomarxist, cum le place tinerilor; inclusiv scandalul legat de poezia neruşinată, a expunerii explicite a sexului feminin, pe româneşte,cu gura plină, premiată la debut la Memorialul Ipoteşti anul acesta, e în spiritul corectitudinii politice, neapărat a apărării cauzelor feminismului; cei ce nu admit o asemenea lectură publică inutilă, dominată de porcării lingvistice penalizate legal, sunt…conservatori;  o spune acelaşi Iovănel, aflat în juriul care a premiat asemenea  „poezie” de scandal). Nu e uşor să fii scriitor român de bun-simţ, modest, demn, onest, acasă. Tinerii se iluzionează că vor deveni scriitori „europeni”.

„România literară” nr. 10 din 2022.  Eminescu şi problema evreiască este, în acest număr, subiect de polemică. Marta Petreu publică pe două pagini  un „Răspuns pentru profesorul de medicină Peter Manu şi profesorul de fizică Michael Finkenthal”. Explică  Marta Petreu: „Printr-o strânsă colaborare între Facebook, RFI România, revista „Observator cultural”, s-a iscat, începând cu 7 februarie a. c. , un caz nou, în intenţia creatorilor lui internaţional, întins între SUA, Israel, România. Participă la el ca acuzatori publici profesorul de medicină Peter Manu, profesorul de fizică Michael Finkenthal.  Obiectul cazului: Marta Petreu şi Eminescu. Totul pleacă de la un fragment din interviul meu apărut în „România literară” nr. 3, a. c. – un fragment, nu întreaga mea afirmaţie despre Eminescu -, în care îmi rezumam, poate prea pe scurt şi poate prea puţin explicit, un capitol dintr-o cercetare mai mare, contextualizată istoric, cu o bibliografie largă despre problema evreiască, în principal scrisă de autori evrei; studiul meu se numeşte „Evreofili” şi „evreofagi”. Şapte autori despre chestiunea evreiască” (circa 90 de pagini, 337 de note), şi a fost publicat în volumul „De la Junimea la Noica”, 2011 (carte premiată de „Observatorul cultural”). Până acum, cărţile şi studiile mele au fost copios atacate de direcţia extremei drepte. Iată că acum sunt pusă sub acuzaţie, somată şi ameninţată cu represalii complexe din direcţia evreiască”. Marta Petreu prezintă acuzaţiile profesorului Manu: 1. „Antisemit contra anti-israelit este o distincţie fără nici o diferenţă. Nu a fost folosită de nici un cercetător serios. Este un joc de cuvinte necinstit şi periculos”; 2. „Ideea că antisemitul acţionează iraţional, în timp ce anti-israelitul are o justificare rezonabilă este fără echivoc greşită şi condamnabilă”; 3. „Vă rugăm să corectaţi / retrageţi declaraţia cât mai curând posibil. Dacă nu faceţi acest lucru, mă va obliga să-mi amplific protestul către Liga Anti-Defăimare”. Marta Petreu îi dă un răspuns amplu şi documentat (pe o pagină tip  „România literară”). Reţin finalul: „În aceste condiţii, faptul că, în intervenţia sa la RFI, profesorul Manu îl pune pe Eminescu alături de Hitler mi se pare o enormitate.  Eminescu a avut în raport cu evreii o evoluţie, de la adversitate motivată economic-naţional, la integrare. El a propus integrarea evreilor în viaţa României, iar nu în lagăre de exterminare, ca Hitler, lângă care îl pune profesorul Manu. Se pare că între integrare şi exterminare profesorul Manu nu vede o diferenţă importantă sau chiar nici o diferenţă. Principiul meu este că oamenii evoluează. Este o necesitate să înregistrăm această evoluţie pentru a-i înţelege pe ei şi lumea în care au trăit. Acest lucru îl priveşte şi pe Eminescu.” Pe acelaşi ton  curge şi răspunsul  dat de Marta Petreu profesorului de fizică Michael Finkenthal. În rest, firul roşu al acestui număr îl reprezintă  războiul din Ucraina.

„România literară” nr. 11 din 2022.   Nicolae Manolescu scrie un editorial  în care demonstrează de ce „comunismul e mai periculos decât fascismul” („dacă fascismul, ca şi sinonimele lui, nazism sau hitlerism, nu se bazează, propriu vorbind, pe o ideologie, comunismul, în schimb, este de neconceput fără doctrina marxist-leninistă. Cu alte cuvinte, dacă naziştii spun ce au de gând să facă şi fac exact ce spun, comuniştii îşi maschează intenţiile printr-un limbaj înşelător, spunând contrariul a ce fac şi făcând contrariul  a ceea ce spun”). Mircea Mihăieş explică înţelesul cuvântului rusesc „vranyo” („care descrie situaţia mincinosului care ştie că minte, dar care, în acelaşi timp, mizează pe faptul că va fi crezut, deşi cei care-l ascultă ştiu şi ei că el minte), ce se poate atribui perfect lui Putin, în relaţie  cu „bovarismul imperial”, atribuit poporului rus („e deprimant să constaţi cum populaţia însăşi a renunţat la orice urmă de realism, dând o glazură de bovarism imperial unor aspiraţii mai apropiate de gura peşterii, decât de civilizaţie”). În timp ce Nicolae Prelipceanu porneşte de la „masa lui Putin” („lumea întreagă l-a văzut pe dictatorul Rusiei stând la o masă cu capătul parcă în altă emisferă”), în timp ce Cristian Pătrăşconiu, ca de obicei, stă de vorbă cu cineva. Aici cu Paul Morland, insistând să explice conceptul pe care l-a lansat, acel de „val uman” (o tratare a istoriei lumii din perspective demografice). Spaţiul botoşănean este salvat de Gellu Dorian care intră în actualitate cu „paradoxul războiului fratricid”.  Un articol manifest care respectă poziţia revistei faţă de războiul din Ucraina. Cititorul va întâlni în text termenul  „Holodomor”  prin care a fost denumit actul de genocid al poporului ucrainean, realizat de conducerea PCUS şi guvernul URSS în 1932-1933 prin organizarea unei foamete artificiale. Celor doritori să afle date / interpretări noi despre Horia – Roman Patapievici, le pot găsi în acest număr prin paginile semnate de  Răzvan Voncu,  Vasile Spiridon şi Cristian Pătrăşconiu.

„România literară” nr. 12 din 2022Pe lângă rubricile consacrate, acest număr  pare a fi dedicat Anei Blandiana. Fiind o poetă pe care o admir pentru completarea liniei poetice  ce porneşte de la Eminescu şi se continuă cu Arghezi, Nichita Stănescu  şi Grigore Vieru, poeta  găsindu-şi locul între ultimii doi,  se citesc  sub semnul interesului  eseurile semnate de Mihai Zamfir (poeta prozatoare”), Răzvan Voncu(„vocea publică şi vocea intimă”) şi Vasile Spiridon (.”trecerea prin anotimpuri”).  Eminescu e prezent la pagina a 3-a prin cronica lui Nicolae Oprea  la  cartea Irinei Petraş „Eminescu – începutul continuu”  (Editura „Şcoala Ardeleană, Cluj, 2021).  Irina Petraş a făcut o pasiune pentru Eminescu începând cu 1989 când, parte făcând din proiectul lui Constantin Noica, s-a ocupat de fotocopierea  „Caietelor” eminesciene. Autorul cronicii reţine o referinţă a Irinei Petraş la aceste „Caiete”: „Pagina freamătă încă  sub imperiul gândului metamorfozat în cuvânt. În „Caiete” există încă, amorţită în aşteptare, hrana spirituală pentru generaţii întregi. Eminescu este „începutul nostru continuu”.  Nicolae Oprea extrage din exegeza Irinei Petraş concepte precum: „romantitate” (subteraneitatea gândirii viscerale în conformitate cu teoria lui Marcel Moreau din „Artele viscerale”), „obsesie noomorfică” (preluând sugestia lui Camil Petrescu din „Doctrina substanţei”), „androginizarea perspectivei” (limbajul poetic), „un-doirea”, „muritudine” (ştiinţa morţii şi corelaţia Viaţă-Moarte) , „trionticitate persoanei” (relaţia eului eminescian cu lumea) şi „codul erotic eminescian” (iubirea).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Elevii de la Liceul „Demostene Botez” Trușești au sărbătorit Ziua Copilului în cadrul proiectului educațional „Copiii sunt mâinile cu care ne prindem de Rai!”

Publicat

Publicitate

În cadrul Parohiei „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Drislea, elevii de la Liceul „Demostene Botez” Trușești au sărbătorit Ziua Copilului în cadrul proiectului educațional „Copiii sunt mâinile cu care ne prindem de Rai!”.

Biserica a fost plină de copii, care cu bucurie în suflet au primit pe Domnul în inima lor curată, amintindu-ne de ceea ce a spus Domnul Hristos în Evanghelie, că de nu vom fi precum copiii, nu vom intra în Împărăţia lui Dumnezeu. Atmosfera de sărbătoare a cuprins întreaga biserică parohială, iar bucuria, pacea și speranța s-au regăsit în sufletele tuturor celor prezenți. Participarea la Sfânta Liturghie îi responsabilizează, iar împărtășirea euharistică îi pregătește duhovnicește pentru întâlnirea cu Hristos.

Copiii au fost premiați pentru participarea în timpul anului școlar la activitățile din cadrul proiectului educațional regional „Adolescenții, Biserica și provocările lumii contemporane!”. Parteneriatul Școală – Biserică are drept scop dobândirea de către elevi a unor virtuți creștine sănătoase și cultivarea unor comportamente moral – religioase autentice. Cea mai frumoasă rugăciune pe care o putem face este grija asumată pentru copiii noștri, conștientizând faptul că ei sunt preferați de către Mântuitorul și lor, înaintea tuturor, li se dă Împărăția Cerurilor. Cei trei piloni ai educației: familia, școala și Biserica trebuie să colaboreze armonios și să reușească să vadă în simplitatea sufletelor copiilor frumusețea Raiului dumnezeiesc pentru a atinge cu mintea, inima și sufletul Înaltul Cerului.

Preotul paroh Toma Burdulea a precizat că ceea ce s-a întâmplat astăzi a fost un lucru bineplăcut înaintea Domnului, căci cei mici s-au întâlnit cu Hristos cel viu. Acesta le-a spus copiilor să nu uite că rugăciunea rămâne și dacă vreodată, pe cărarea vieții se vor rătăci.

„Dumnezeu le va arata întotdeauna drumul spre lumină! Dorim tuturor copiilor să fie sănătoși și să-și trăiască copilăria cu inocența specifică vârstei. Bunul Dumnezeu să-i însoțească pretutindeni, reușind astfel să trăiască pe deplin bucuria înălțării prin valorile cărții pentru a deveni oameni adevărați. Nimic să nu le tulbure liniștea jocului și a veseliei, aducând mereu pace și bucurie în sufletul părinților. La mulți ani, tuturor copiilor”, a spus părintele.

Comunicat de presă

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Ziua Copilului sărbătorită cu bucurie la Biserica Sfântul Ioan din Botoșani

Publicat

Publicitate

Duminică după-amiază, de 1 iunie, curtea Bisericii „Sfântul Ioan” din Botoșani a fost plină de râsete și voie bună, într-un eveniment special dedicat copiilor, cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului. Zeci de micuți, cu vârste cuprinse între 2 și 11 ani, au umplut spațiul cu energia și entuziasmul lor molipsitor, transformând curtea bisericii într-un adevărat tărâm al copilăriei.

Responsabile pentru veselia generală au fost educatoarele  Ana-Maria Bulboacă și Ana-MariaDăscălescu , care au coordonat cu pricepere și suflet deschis o serie de jocuri interactive, adaptate vârstei copiilor. Activitățile s-au desfășurat în mai multe etape, fiecare aducând noi zâmbete și exclamații de uimire.

Vedeta primei părți a fost simpaticul Zâmbărici, o păpușă de pluș năstrușnică, care a pus stăpânire pe „parașută” – o prelată colorată, transformată într-un joc colectiv care i-a captivat pe cei mici. În valurile de râsete și chiote, copiii au dansat, au alergat și s-au bucurat din plin de libertatea jocului.

A urmat apoi o activitate de creație, unde copiii s-au așezat la măsuțe și au dat frâu liber imaginației, confecționând mici opere de artă din hârtie colorată și alte materiale pregătite de organizatori. Fiecare lucrare a purtat amprenta unică a copilăriei, sinceră, colorată și plină de bucurie.

Evenimentul a fost onorat de prezența părintelui protopop Petru Fercal, care le-a oferit copiilor binecuvântarea sa și câteva cuvinte calde, încurajându-i să-și păstreze mereu curăția sufletului și lumina din priviri.

Desigur, nu au lipsit nici răsfățurile culinare, dulciuri, sucuri și o limonadă delicioasă, preparată în casă de o mămică vrednică. Totuși, în ochii copiilor, nimic nu a întrecut farmecul baloanelor de săpun și al mingilor săltărețe. Poarta bisericii a devenit, pentru câteva ore, o poartă de fotbal ideală, unde s-au înscris goluri demne de campioni.

Publicitate

La final, toți cei prezenți s-au adunat într-un cerc mare și au cântat, cu zâmbetul pe buze, tradiționalul „La mulți ani!”, dorind din inimă numai bucurii tuturor copiilor din Botoșani și din întreaga lume. Momentul a fost cu atât mai emoționant cu cât, în cântecul lor, s-a alăturat și părintele protopop, care a încheiat ziua cu o binecuvântare caldă și un zâmbet larg.

A fost o zi în care credința, comunitatea și bucuria copilăriei s-au împletit armonios, lăsând amintiri frumoase în inimile tuturor celor prezenți.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 1 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 1 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 1 iunie 2025:

Loto 6/49: 42, 43, 14, 22, 26, 45

Loto 5/40: 38, 21, 24, 28, 9, 37

Joker: 41, 24, 36, 28, 10 + 4

Noroc: 5 0 7 8 7 1 8

Publicitate

Noroc Plus: 4 4 3 2 1 0

Super Noroc: 7 2 5 4 2 5

Citeste mai mult

Cultura

Expoziție de artă contemporană la Botoșani, în memoria profesorului Cezar Atodiresei

Publicat

Publicitate

În perioada 2 – 15 iunie 2025, Muzeul Județean Botoșani găzduiește în spațiul Colecției de Artă din Piața Revoluției nr. 13 expoziția „+Confluențe A21+ (_05)”, un eveniment expozițional organizat de Grupul A21+, dedicat memoriei profesorului Cezar Atodiresei.

Evenimentul reunește lucrările a 16 artiști vizuali, membri ai Grupului A21+, absolvenți ai Specializării Pictură (promoția 2018–2021), coordonați de regretatul profesor universitar. Expozanții sunt: Roxana Barbu, Ilie Brănescu, Mădălina Cornea, Ana Dominte, Lucreția Maiorescu, Monica Martac, Rebeca Mănescu, Alin Mușat, Daniela Nechita, Silvia Stoica, Smaranda Stoica, Alina Tătăroiu, Irina Venera, Michaela Vreja și Christian Zidros – invitat special.

Expoziția aduce în fața publicului botoșănean o selecție de lucrări variate stilistic, dar unite printr-o reflecție profundă asupra lumii interioare și exterioare. Artiștii propun viziuni personale asupra unor teme precum sacrul, timpul, ființa umană, angoasa sau liniștea, explorând aceste dimensiuni printr-un limbaj plastic bogat și sensibil.

Curatorul expoziției este Roxana Barbu, iar evenimentul este organizat de artista vizuală Silvia Stoica, cadru didactic la Universitatea Națională de Arte din București, membru al Filialei Pictură București a U.A.P.

Grupul A21+, constituit în 2024, își propune să onoreze și să continue moștenirea artistică a profesorului Atodiresei, printr-o serie de expoziții recurente și proiecte artistice cu deschidere națională și internațională. În 2025, grupul a organizat deja mai multe evenimente importante, iar expoziția de la Botoșani marchează un nou pas în consolidarea unei prezențe culturale active și coerente.

Vernisajul va avea loc luni, 2 iunie, începând cu ora 17:00. Intrarea este liberă, iar expoziția poate fi vizitată zilnic, între orele 9:00 și 16:30.

Publicitate

Publicul botoșănean este invitat să descopere o expoziție cu valoare artistică și emoțională deosebită, în care arta devine un dialog viu între generații și o formă de omagiu adus unui mentor care a inspirat și format o întreagă comunitate creativă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending