O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…
PROGRAMUL DE ALIMENTAŢIE ŞTIINŢIFICĂ. Un program instituţionalizat de Ceauşescu prin decretele asupra raţionalizării din 10 şi 17 octombrie 1981 şi mai ales prin “Programul…” din 24 iulie 1982, care îi conferă un caracter de permanenţă prin raţionalizarea produselor de bază: pâine, făină, carne, zahăr, ulei, ouă, lapte etc. prin apariţia cartelelor de raţionalizare. La Braşov, de exemplu, în 1987, o astfel de cartelă prevedea pentru 12 luni: 8,5 kg de carne (4 kg de porc şi 4,5 kg de pui), deci 23 de grame pe zi; 2,5 kg de făină (7 grame pe zi); 10 litri de ulei (27 mililitri pe zi); 10,5 kg de salam (29 grame pe zi). Se adaugă un ou la 36 de zile. Trebuie amintit că centrele urbane erau mult mai bine aprovizionate decât localităţile rurale.
Publicitate
ECONOMIE VIRTUALĂ. Concept pus în circulaţie în 1998 de Clifford Gaddy de la “Brookings Institution”, Washington D. C. şi Barry W. Ickes de la Pennsylvania State University (vezi revista “22” Plus nr. 75 / 1999): “În esenţă, economia virtuală este pojghiţa formală cu aspect clasic de economie capitalistă, care acoperă o încrengătură vie de relaţii sociale, politice şi de interese personale, publice”. Liviu Gaiţă defineşte astfel economia virtuală: „Se dezvoltă o economie în care se folosesc preţuri, dar nimeni nu plăteşte bani, nimeni nu plăteşte la timp. Se acumulează datorii reciproce uriaşe care, de asemenea, nu pot fi plătite în perioade rezonabile de timp. Salariile sunt declarate dar nu şi plătite. Acestea creează venituri iluzorii, sau virtuale – în esenţă la afaceri conduse în afara pieţei, la preţuri virtuale”. Economiştii sunt categorici în a confirma că economia virtuală se dovedeşte o specialitate a falşilor reformatori din Est.
PARABOLA CENTAURULUI. Aparţine lui Varujan Vosganian şi se referă la situaţia ambiguă în care se găseşte cineva: „situaţia unui centaur care, atunci când se duce la operă, i se spune:”EŞTI PE JUMĂTATE CAL, IEŞI AFARĂ!”, iar când se duce să zburde pe câmp i se spune: „EŞTI JUMĂTATE OM, PLEACĂ DE AICI!”
ARTA SECESIONISTĂ. Sintagmă întâlnită în „România literară” nr. 51-52 din 1998, într-un articol semnat de Ştefan Cazimir, care ne şi explică: „Secesionismul îşi datorează numele unui conflict survenit în 1982 între un grup de artişti plastici din Munchen şi autorităţile statului bavarez, determinând refuzul celor dintâi de a mai participa la salonul oficial şi pronunţarea de către ei a „secesiunii” prin deschiderea unei expoziţii separate. (…) Secesionismul a marcat puternic tot ce a fost artă vizuală: modă, arte aplicate şi industriale, pictură, sculptură şi grafică, decoraţia scenică, cinematografia, arhitectura şi decoraţia”.
Paul Constantinescu scrie în 1972 despre secesionism: „…a cuprins toată Europa şi America de Nord, atingând sensibil şi Extremul Orient, mai ales Japonia”. Continuă Ştefan Cazimir: „Nota specifică a viziunii secesioniste este bidimensionalitatea”;
AXIOMA TALENTULUI ÎN PROZĂ. Aparţine lui Damian Nicula şi, scrie Dan Stanca în „Luceafărul” nr. 45 din 1998, i-a fost spusă lui pe 30 septembrie 1985, pe când era redactor la revista „Viaţa românească”: „…scriitorii care îşi propun din start să scrie un roman de 600-700 de pagini şi nu se ridică de la masă până nu şi-au făcut această normă uriaşă de pagini, ar cam trebui să se lase de meserie”;
PROPOZIŢIA INTEROGATIVĂ SCHLATTNER. Propoziţia cu care debutează textul romanului „Cocoşul decapitat” de Eginald Schlattner, preot luteran în localitatea Roşia de lângă Sibiu: „EXITUS, CE ÎNSEAMNĂ DE FAPT ACEST CUVÂNT?”
TAMARETA.Poezie cu formă fixă (dar fără formă fixă) inventată de poetul Emil Brumaru în urma inspiraţiei pe care i-o producea Tamara, tânăra şi frumoasa sa soţie. Redau aici una dintre multele tamarete scrise de Emil Brumaru:
„ Dacă lui Lou vaginu-i cânta Apollinaire, / Tamáriușka, eu ție ce aș putea să-ți cânt? / Piersica-nchisă-n flăcări de rouă și piper / Păzită de un înger cu lancea tremurînd? / Trifoi-frăguț cu patru petale de amor / Plușate de-o femeie nostalgică și șuie? / O, lasă-mă să-ți mângâi cu gura un picior / Pînă acolo unde piciorul geamăn suie. / Și apără-mi cu trupul tău gol ca-n iarmaroc / Sufletul trist și viața topită-n dulci păcate. / Și dă-mi ca pe-o icoană cărnoasă, să mă rog, / Curul bîrfit zburdalnic de coapsele-ți surate”.
Mai multe tamarete se pot citi în volumul „Opere II. Submarinul erotic” (Polirom, 2009).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Impozitul auto în 2026. Noul impozit care se va aplica de anul viitor pentru autovehicule va suferi modificări semnificative și va fi calculat în baza unei formule care va ține cont atât de capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare al mașinii, informează alba24.ro.
Vor exista majorări importante pentru anumite categorii de mașini. Schimbările privind impozitul auto vor afecta mașinile mild hybrid și full hybrid, care vor avea un impozit aproape cât autovehiculele pe benzină sau motorină.
Mașinile electrice vor avea un impozit de 40 de lei/an (redus de la 80 de lei în prezent), iar pentru autoturismele cu motoare de până la 1.600 cmc, impozitul se va dubla.
Impozitul auto în 2026. Cum se calculează
Potrivit legii, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu o anumită sumă, în funcție de norma de poluare.
Astfel, în cazul motocicletelor, triciclurilor, cvadriciclurilor și autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 19,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 18,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 17,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 16,5 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 16,2 lei
În prezent, pentru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 8 lei, indiferent de norma de poluare.
Publicitate
În cazul motocicletelor, triciclurilor și cvadriciclurilor cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 22,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 21,3 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 19,9 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 18,7 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 18,4 lei
Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 29,7 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 28,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 27,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 25,1 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 24,6 lei
În prezent, entru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 18 lei, indiferent de norma de poluare.
În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 92,2 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 88,6 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 82,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 77,8 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 76,4 lei
În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 182,9 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 172,8 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 154,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 151,2 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 149,8 lei
Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 319,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 297,3 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 294,4 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 290,0 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 275,5 lei
În cazul autobuzelor, autocarelor și microbuzelor, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 31,2 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 30,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 28,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 26,4 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 25,9 lei
Pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:
în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 39,0 lei
în cazul normei de poluare Euro 4 – 37,5 lei
în cazul normei de poluare Euro 5 – 35,1 lei
în cazul normei de poluare Euro 6 – 33,0 lei
pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 32,4 lei
Valoarea impozitului pentru mașini electrice, tractoare și alte categorii de vehicule
Potrivit noii legi, în cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din lista de mai jos:
Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50-150 lei/an
În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul se poate reduce cu maximum 30%, prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al municipiului București, după caz.
În cazul autovehiculelor acționate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoarea de 40 lei/an.
Impozitul auto în 2026: Exemple de calcul
Spre exemplu, în cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, încadrate la Non-Euro, (E0 – E3), impozitul auto va fi în anul 2026 de:
1.600 cmc : 200 cmc = 8
8 x 19,5 lei = 156 lei/an
În prezent, pentru aceeași mașină impozitul este de 64 lei/an.
Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual în 2026 va fi de 132 de lei pentru norma Euro 6, 140,8 lei pentru Euro 5 și de 150 lei pentru cele încadrate la Euro 4.
În cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică de 2.000 cmc, Euro 5, impozitul auto în 2026 va fi de:
2.000 cmc : 200 cmc = 10
10 x 27,6 lei = 276 lei/an
Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual va fi de 251 de lei pentru norma Euro 6, 285 de lei pentru Euro 4 și 297 de lei pentru Non-Euro, (E0 – E3).
În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 3.000 cmc, Euro 6, impozitul auto va fi în 2026 de:
3.000 cmc : 200 cmc = 15
15 x 151,2 lei = 2.268 lei/an
În cazul unui autoturism hibrid, cu motor de 2.000 cmc, cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km, impozitul auto va fi anul viitor de:
2.000 cmc : 200 cmc = 10
10 x 24,6 lei = 246 lei/an
Categoriile de mijloace de transport pentru care nu se datorează impozit
Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;
c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
d) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing
e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a persoanelor fizice
prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport.
Consiliile locale pot acorda scutirea sau reducerea impozitului auto
Conform legii adoptate de Parlament, Consiliile locale/Consiliul General al municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:
a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
b) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
c) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
d) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localitățile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările și completările ulterioare și în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.
Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, se dispune și cu privire la documentele justificative pentru fiecare situație în parte, după caz.
Scutirea sau reducerea se aplică, persoanelor care dețin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București și care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București.
Medicul pneumolog Flavia Groșan, devenită în timpul pandemiei o figură controversată pentru pozițiile anti-vaccin și teoriile conspirației promovate online, a murit după ce a fost internată în stare gravă la Spitalul Județean din Oradea. Potrivit presei locale, suferea de cancer în stadiu avansat, cu multiple metastaze.
Flavia Groșan era internată de la jumătatea lunii octombrie în secția de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Oradea, în comă profundă. Surse medicale citate de Digi24 au precizat că medicul avea metastaze cerebrale, pulmonare, hepatice și suprarenale. Potrivit acelorași informații, aceasta „avea convulsii, a făcut stop-cardiorespirator și a fost resuscitată”.
Pe 10 octombrie, chiar Flavia Groșan publica un mesaj pe pagina de Facebook PneumoMed, unde activa ca pneumolog, în care mărturisea că suferea de „tuse epuizantă” și o „durere atroce la întreg plămân”.
Controversată pentru teoriile din pandemie
Medicul devenise cunoscut în mediul online prin promovarea unor teorii conspiraționiste despre COVID-19, vaccinare și tratamente neconvenționale. Într-una dintre postările criticate de specialiști și verificate ulterior ca fiind fără dovezi, Groșan susținea că o persoană vaccinată ar putea îmbolnăvi o persoană nevaccinată „prin relații intime”. Declarația a determinat Colegiul Medicilor din România să deschidă o anchetă disciplinară.
În altă ocazie, după ce fostul președinte american Donald Trump a afirmat că ar exista o legătură între paracetamol și autism, Flavia Groșan a reacționat susținând că ea nu a prescris niciodată acest medicament, adăugând: „Știința? Poate. Intuiție, sigur”.
Încă din perioada pandemiei, Groșan s-a remarcat prin opinii contrare recomandărilor medicale oficiale, contestând protocoalele de tratament, vaccinurile și strategiile de sănătate publică.
Publicitate
Moartea ei a fost anunțată marți, presa locală relatând că încercările medicilor de a o stabiliza au eșuat, pe fondul agravării bolii oncologice.
Botoșani: Asociația H.A.P.P.Y. deschide înscrierile la cursurile de Empatie, Comunicare și Voluntariat pentru generația Z. „Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”
Asociația H.A.P.P.Y. lansează un nou program educațional dedicat copiilor, menit să dezvolte abilități esențiale într-o lume în continuă schimbare: empatia, comunicarea și implicarea comunitară. Proiectul propune o abordare „cu suflet”, așa cum spun organizatorii, punând accent pe formarea copiilor ca oameni capabili să înțeleagă, să ajute și să contribuie la binele colectiv.
„Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”, transmit inițiatorii programului, care își propun să creeze un spațiu în care copiii învață nu prin tehnici rigide, ci prin interacțiune umană autentică. Cursurile sunt gândite pentru copii din generația Z care vor să își dezvolte inteligența emoțională și spiritul civic. Indiferent dacă sunt timizi sau extrovertiți, energici sau liniștiți, participanții sunt încurajați să își descopere potențialul interior și să își exprime propriile trăiri.
Ce vor învăța copiii?
Programul include activități care îi ajută pe cei mici să înțeleagă mai bine atât propriile emoții, cât și pe ale celor din jur. Printre competențele dezvoltate se numără:
identificarea și gestionarea emoțiilor;
implicarea în situații reale de ajutor și sprijin;
lucrul în echipe de voluntari;
exersarea responsabilității și a bunătății în contexte practice;
dezvoltarea abilitaților de dialog, ascultare activă și empatie.
Cum se desfășoară cursurile
Publicitate
Metodologia pune accent pe joc și experiență directă. Copiii participă la povești, activități interactive, exerciții practice și acțiuni de voluntariat organizate de Asociația H.A.P.P.Y. Nu există note și nici presiune, doar un mediu sigur în care cei mici pot învăța să devină adulți responsabili și empatici.
De ce este important acest program?
Organizatorii subliniază că empatia nu este o materie, ci o valoare, iar valorile se formează timpuriu. Într-o societate în care comunicarea autentică și responsabilitatea devin tot mai necesare, programele de acest tip pot contribui la crearea unei generații care să influențeze pozitiv comunitatea.
Înscrieri
Părinții interesați pot solicita detalii despre program, grupele de vârstă și calendarul activităților trimițând un mesaj pe WhatsApp la 0749 707 038.
Programul este coordonat de Corina Macsim, profesor de logică, comunicare, filosofie și socio-umane.
Pe DN 67C – Transalpina, în zona montană, drumarii acționează cu utilaje cu lamă și material antiderapant pentru îndepărtarea efectelor fenomenelor meteo.
„În zona montană se înregistrează ninsori și temperaturi scăzute. Nu vă deplasați în zonele afectate de ninsoare cu autovehiculele neechipate corespunzător”, au transmis reprezentanții DRDP Craiova.
Un strat de zăpadă s-a așternut și la Șureanu, în județul Alba.
Potrivit imaginilor surprinse pe camerele live, pârtia A1 – Ausel este acoperită cu zăpadă, miercuri dimineața.
Publicitate
Ninsori abundente în Covasna și Harghita
Noapte albă pentru drumarii din cadrul DRDP Brașov, aflați în zonele montane din estul Transilvaniei.
Aceștia au acționat cu aproximativ 50 de utilaje de deszăpezire care au răspândit 300 de tone de materiale antiderapante.
Zonele afectate au fost în special culoarele de trecere din zona munților: Pasul Oituz, zona Lacul Roșu și Bucin.