Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (264)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

Volumul se deschide cu  un cuvânt al autorului intitulat “Cultura şi cultura de masă”, cu evidente tente eseistice.  Virgil Diaconu constată existenţa a două culturi paralele: cultura înaltă şi cultura de masă, despre cea de-a doua afirmând: “…însuşi termenul “cultură de masă” pare a fi o contradicţie în termeni. Dacă o operă, un eveniment, o publicaţie este “de cultură”, atunci ea nu este “de masă”, şi asta pentru că la nivelul masei organul spiritual nu există”. Continuă Virgil Diaconu: “… de masă sunt manelele şi telenovelele, ca unele care împlinesc gustul celor mulţi. De masă sunt filmele indiene şi filmele comerciale americane, care fac bani din naivitatea majorităţii. De masă este cultura de amatori, “Cântarea României” socialiste…”.

Cu toate acestea, Virgil Diaconu va accepta existenţa celor două culturi, CULTURA ÎNALTĂ (high culture) şi CULTURA JOASĂ (low culture). Prima are un anumit grad de superioritae şi este  destinată spiritelor  educate, cea de-a doua, adesea trivială, pe gustul şi aşteptările celor mai mulţi. Pentru diferenţiere, autorul impune conceptul de valoare, aspect care îl determină să clasifice şi modalităţile de expresie ale creativităţii: una cultă şi alta joasă. Există aici şi o sensibilă armonizare cu ceea ce  Lucian Blaga numea “cultură minoră” şi “cultură majoră” şi care s-ar afla într-o evidentă interdisciplinaritate.  Mai trebuie să ţinem cont că eseul  lui Virgil Diaconu a fost scris în 2008, adică acum 16 ani,  iar cercetătorii în domeniu  acceptă că noua realitate culturală a evoluat, la acest fapt contribuind infrastructura tehnologică a comunicării sociale, crescând rolul imaginii.  Astfel că, de la “cultura de masă” s-a trecut repede la concepte precum  “industria culturală”, la “cultura de consum”, la “cultura mozaicată”, ca astăzi să o denumim “cultură media”, neîndrăznind  s-o definim pe cea de mâine, un “mâine”, cred eu, foarte aproape.

Revenind la cultura înaltă, cea care-l interesează pe Virgil Diaconu, acesta trece  la a formula câteva disjuncţii  între cele emise şi modalităţile de receptare: 1. “receptorul operei de artă este mereu inegal”; 2. “receptorul poate fi competent artistic sau nu poate fi”; 3. “opera de valoare, de multe ori este disjunctă cu receptorul, ele alcătuind două lumi paralele”; 4. “fără un rezonator estetic, mesajul operei este expediat în gol”. Concluzionează Virgil Diaconu: “Dacă faci artă, ştii că rezonatorii estetici sunt în mod inevitabil puţini. Şi dacă continui să faci artă, înseamnă că deja ai ales  să te adresezi celor puţini. Şi alegi să te adresezi celor puţini nu pentru că îi ignore pe cei mulţi sau dintr-o motivaţie mofturist-elitistă, ci te adresezi lor din simplul motiv că tocmai ei sunt aceia care îţi înţeleg mesajul artistic, aceia în care limbajul artistic are rezonanţă. Regula este simplă: dacă faci artă, nu vei fi receptat decât de rezonatorii artistici (estetici), care sunt minoritari”.

Privind evoluţia celor două culturi, Virgil Diaconu descoperă o pierdere din autenticitate şi  din mirajul mitologic ale culturii populare, pe când cea înaltă  suportă o alternanţă de câştiguri şi pierderi.  Autorul exemplifică prin opera de artă modernă, ca una specifică modelului de cultură înaltă,  unde “sunt detectabile două mişcări contrare: câştigă în înălţime cu paşi mici prin autori autentici şi pierde prin cedările în faţa culturii de masă, preluându-i tehnicile, limbajul sau temele dominante”. Câţiva vectori care contribuie la degradarea culturii înalte, din perspectiva lui Virgil Diaconu, ar fi: 1. “existenţa şi mişcarea contrară a celor două direcţii din sânul artei înalte – una spre calitate, valoare, şi alta  înspre pseudovaloare”; 2. “existenţa unei creativităţi debile”; 3. “democratizarea forţelor creatoare nu înseamnă, musai, şi eficienţă valorică”; 4. “tendinţa de autoflagelare şi de suicid a însăşi culturii înalte”.

Publicitate

Merită reţinut finalul acestu eseu cu valoare de cuvânt al autorului: “Dar nu atât  caracterul scindat şi eteroclit al culturii contemporane înalte este atât de îngrijorător, cât faptul că în blenoragia evaluărilor postmoderne opera modestă sau ratată valoric este etichetată adesea ca opera de valoare… Din acest punct, chiar că ne întrebăm ce mai este, ce mai poate să fie cultură contemporană înaltă! Ne întrebăm dacă valorizatorii de specialitate ai operei de cultură nu aduc cumva mai multă confuzie în şi aşa plina de problem cultură înaltă…”.

Problematica prezentată în primele 5 pagini, şi expusă aici,  va suporta o dezvoltare pe încă 170 de pagini după următoarea arhitectură: “Orizontul poeziei”, “Destinul literaturii” şi “Critica poeziei”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Experiență europeană pentru elevii din Vorona: Liceul „Ștefan cel Mare și Sfânt” a finalizat cu succes proiectul Erasmus+ Grecia 2025

Publicat

Publicitate

Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona încheie cu succes o nouă etapă de internaționalizare a educației prin finalizarea activităților din cadrul proiectului Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-VET-000206713, derulat în domeniul Turism și Alimentație Publică, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

În perioada 5–16 mai 2025, un grup format din 21 de elevi, însoțiți de 3 cadre didactice, a participat la o mobilitate de formare profesională în localitatea Paralia Katerini, Grecia. Activitățile s-au desfășurat în cadrul bucătăriei și restaurantului unui hotel partener, unde elevii, viitori tehnicieni în gastronomie, au lucrat cot la cot cu profesioniști din domeniu, dobândind competențe specifice meseriei și lucrând într-un cadru multicultural, alături de tineri din alte state europene.

Pe lângă formarea practică, participanții au fost implicați în workshopuri tematice, activități interculturale și vizite de studiu în unele dintre cele mai emblematice locuri ale Greciei: complexul monahal Meteora, legendarul Munte Olimp, orașele Salonic și Edessa, dar și la renumitele băi termale Pozar.

În completarea acestei experiențe, în perioada 26–30 mai 2025, două cadre didactice ale liceului au participat la o mobilitate de tip job shadowing, desfășurată tot în Grecia. Aici, profesoarele au observat metodele moderne de predare utilizate în școlile profesionale din Katerini, au participat la sesiuni de lucru și au susținut un atelier despre rolul echilibrului între pregătirea teoretică și formarea practică în domeniul turismului și alimentației.

Acest proiect Erasmus+ a oferit tuturor participanților oportunitatea de a învăța într-un context european autentic, de a face schimb de bune practici și de a-și dezvolta atât competențele profesionale, cât și cele personale. Elevii s-au întors acasă mai încrezători, mai responsabili și cu o deschidere sporită către valorile educației europene.

„Mulțumim partenerilor din Grecia pentru colaborare, echipei de proiect pentru organizare și tuturor celor implicați pentru profesionalism și dăruire. Deși mobilitatea s-a încheiat, experiențele trăite și cunoștințele acumulate vor continua să inspire și să influențeze pozitiv parcursul educațional al elevilor noștri”, au transmis reprezentanții Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse de elevi și profesori în această experiență din Grecia:

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănenii au strălucit la Campionatele Europene de Canotaj de la Plovdiv

Publicat

Publicitate

România a avut o prezență remarcabilă la Campionatele Europene de Canotaj desfășurate la Plovdiv, Bulgaria, în perioada 29 mai – 1 iunie 2025, iar sportivii originari din județul Botoșani au jucat un rol esențial în succesul delegației.

Simona Radiș – Aur și Record European

Simona Radiș, campioană olimpică născută în Botoșani, a cucerit medalia de aur în proba de dublu rame feminin (W2-) alături de Magdalena Rusu. Cele două au stabilit un nou record european, terminând cursa cu timpul de 6:49.18, în fața echipajelor din Italia și Marea Britanie.

Andrada Moroșanu – Bronz în Dublu Vâsle

Andrada Moroșanu, originară din Darabani, a obținut medalia de bronz în proba de dublu vâsle feminin (W2x), alături de Mariana Dumitru. Echipajul românesc a încheiat cursa în urma reprezentantelor Olandei și Greciei, aducând o nouă medalie în palmaresul național.

Iulia Bălăucă și Mugurel Semciuc – Prezențe în Finalele A

Publicitate

Iulia Bălăucă a făcut parte din echipajul de opt plus unu feminin (W8+), care a încheiat finala pe locul 4, la doar câteva secunde de podium.

Tot din județul Botoșani provine și Mugurel Semciuc, component al echipajului de opt plus unu masculin (M8+), care a încheiat cursa pe locul 6 în finala mare.

Toți cei patru sportivi sunt din Botoșani și contribuie, prin performanțele lor, la reconfirmarea tradiției și valorii școlii de canotaj botoșănene, una dintre cele mai productive pepiniere de talente ale sportului românesc, iar rezultatele obținute la Plovdiv subliniază, încă o dată, forța lotului românesc și devotamentul sportivilor care luptă cu pasiune pentru culorile țării.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii botoșăneni, alături de copiii din Centrul „Micul Prinț”, de 1 Iunie: Jucării, zâmbete și un mesaj de speranță

Publicat

Publicitate

De Ziua Internațională a Copilului, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au oferit un dar neprețuit: bucuria de a fi alături de cei care au cel mai mult nevoie de sprijin și afecțiune.

Astăzi, 1 Iunie, aceștia au vizitat copiii din Centrul de primire în regim de urgență „Micul Prinț”, unde au adus jucării, dulciuri și, mai ales, momente de lumină și speranță.

Întâlnirea a fost încărcată de emoție și entuziasm, iar zâmbetele copiilor au fost răsplata cea mai frumoasă pentru gestul simbolic făcut de polițiști. Activitatea s-a dorit a fi nu doar o acțiune festivă, ci și un mesaj puternic de solidaritate cu cei mai vulnerabili membri ai comunității.

„Prin astfel de momente, ne dorim să arătăm că misiunea noastră nu înseamnă doar ordine și siguranță publică, ci și implicare umană, empatie și grijă față de cei care, adesea, au parte de mai puțină căldură sufletească. Copiii din centrele de plasament au nevoie de încredere, de sprijin și de oameni care să creadă în ei”, au transmis reprezentanții IPJ Botoșani.

Evenimentul s-a desfășurat cu sprijinul Asociației Sportive DINAMO și face parte din seria de acțiuni organizate de IPJ Botoșani pentru a marca Ziua Copilului prin fapte care contează.

Pentru micuții de la „Micul Prinț”, ziua de 1 Iunie a însemnat mai mult decât o sărbătoare: a fost o amintire frumoasă, construită pe gesturi simple, dar pline de însemnătate.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Pompierii botoșăneni, mesageri ai bucuriei la Ștefănești: Lecții de viață și clipe magice pentru copiii orașului

Publicat

Publicitate

De 1 Iunie, salvatorii de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” Botoșani au lăsat pentru o zi sirenele în urmă și au adus zâmbete, culoare și emoție în rândul copiilor din orașul Ștefănești.

La invitația Primăriei, pompierii au pregătit o serie de activități speciale dedicate Zilei Internaționale a Copilului, transformând curtea instituției într-un spațiu al aventurii și al poveștilor.

Autospecialele de intervenție, șenilata și nelipsitul Pompier Sam – îndrăgitul erou al celor mici – au fost vedetele unei zile pline de veselie. Copiii au fost în centrul atenției, bucurându-se de jocuri interactive, trasee aplicative, baloane colorate și surprize care le-au luminat chipurile.

Dar dincolo de joacă, ziua a fost și una a învățării. Într-o atmosferă prietenoasă, micuții au aflat cum să reacționeze în caz de incendiu, cutremur sau alte situații de urgență, cum să procedeze dacă descoperă muniții neexplodate dar și ce înseamnă curajul, solidaritatea și spiritul civic.

Prin aceste lecții, salvatorii le-au arătat celor mici că eroismul nu înseamnă doar intervenții spectaculoase, ci și grijă, pregătire și înțelepciune. Fiecare îmbrățișare, fiecare întrebare și fiecare zâmbet primit a fost, pentru pompieri, o adevărată recompensă.

„Copiii sunt sufletul comunității. Ne dorim ca ei să ne vadă nu doar ca salvatori, ci și ca prieteni de nădejde, care le oferă sprijin, siguranță și încredere. Ziua de astăzi este despre ei și pentru ei”, au transmis reprezentanții ISU Botoșani.

Publicitate

Activitatea de la Ștefănești este doar începutul, au transmis responsabilii ISU Botoșani. În perioada următoare, pompierii vor ajunge și în alte localități ale județului, precum Darabani, unde alte mânuțe nerăbdătoare îi așteaptă cu entuziasm și curiozitate.

„La mulți ani tuturor copiilor! Să rămâneți mereu curioși, curajoși și cu inima deschisă – voi sunteți speranța unei lumi mai bune!”, au mai transmis reprezentanții ISU Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending