Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (264)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

Volumul se deschide cu  un cuvânt al autorului intitulat “Cultura şi cultura de masă”, cu evidente tente eseistice.  Virgil Diaconu constată existenţa a două culturi paralele: cultura înaltă şi cultura de masă, despre cea de-a doua afirmând: “…însuşi termenul “cultură de masă” pare a fi o contradicţie în termeni. Dacă o operă, un eveniment, o publicaţie este “de cultură”, atunci ea nu este “de masă”, şi asta pentru că la nivelul masei organul spiritual nu există”. Continuă Virgil Diaconu: “… de masă sunt manelele şi telenovelele, ca unele care împlinesc gustul celor mulţi. De masă sunt filmele indiene şi filmele comerciale americane, care fac bani din naivitatea majorităţii. De masă este cultura de amatori, “Cântarea României” socialiste…”.

Cu toate acestea, Virgil Diaconu va accepta existenţa celor două culturi, CULTURA ÎNALTĂ (high culture) şi CULTURA JOASĂ (low culture). Prima are un anumit grad de superioritae şi este  destinată spiritelor  educate, cea de-a doua, adesea trivială, pe gustul şi aşteptările celor mai mulţi. Pentru diferenţiere, autorul impune conceptul de valoare, aspect care îl determină să clasifice şi modalităţile de expresie ale creativităţii: una cultă şi alta joasă. Există aici şi o sensibilă armonizare cu ceea ce  Lucian Blaga numea “cultură minoră” şi “cultură majoră” şi care s-ar afla într-o evidentă interdisciplinaritate.  Mai trebuie să ţinem cont că eseul  lui Virgil Diaconu a fost scris în 2008, adică acum 16 ani,  iar cercetătorii în domeniu  acceptă că noua realitate culturală a evoluat, la acest fapt contribuind infrastructura tehnologică a comunicării sociale, crescând rolul imaginii.  Astfel că, de la “cultura de masă” s-a trecut repede la concepte precum  “industria culturală”, la “cultura de consum”, la “cultura mozaicată”, ca astăzi să o denumim “cultură media”, neîndrăznind  s-o definim pe cea de mâine, un “mâine”, cred eu, foarte aproape.

Revenind la cultura înaltă, cea care-l interesează pe Virgil Diaconu, acesta trece  la a formula câteva disjuncţii  între cele emise şi modalităţile de receptare: 1. “receptorul operei de artă este mereu inegal”; 2. “receptorul poate fi competent artistic sau nu poate fi”; 3. “opera de valoare, de multe ori este disjunctă cu receptorul, ele alcătuind două lumi paralele”; 4. “fără un rezonator estetic, mesajul operei este expediat în gol”. Concluzionează Virgil Diaconu: “Dacă faci artă, ştii că rezonatorii estetici sunt în mod inevitabil puţini. Şi dacă continui să faci artă, înseamnă că deja ai ales  să te adresezi celor puţini. Şi alegi să te adresezi celor puţini nu pentru că îi ignore pe cei mulţi sau dintr-o motivaţie mofturist-elitistă, ci te adresezi lor din simplul motiv că tocmai ei sunt aceia care îţi înţeleg mesajul artistic, aceia în care limbajul artistic are rezonanţă. Regula este simplă: dacă faci artă, nu vei fi receptat decât de rezonatorii artistici (estetici), care sunt minoritari”.

Privind evoluţia celor două culturi, Virgil Diaconu descoperă o pierdere din autenticitate şi  din mirajul mitologic ale culturii populare, pe când cea înaltă  suportă o alternanţă de câştiguri şi pierderi.  Autorul exemplifică prin opera de artă modernă, ca una specifică modelului de cultură înaltă,  unde “sunt detectabile două mişcări contrare: câştigă în înălţime cu paşi mici prin autori autentici şi pierde prin cedările în faţa culturii de masă, preluându-i tehnicile, limbajul sau temele dominante”. Câţiva vectori care contribuie la degradarea culturii înalte, din perspectiva lui Virgil Diaconu, ar fi: 1. “existenţa şi mişcarea contrară a celor două direcţii din sânul artei înalte – una spre calitate, valoare, şi alta  înspre pseudovaloare”; 2. “existenţa unei creativităţi debile”; 3. “democratizarea forţelor creatoare nu înseamnă, musai, şi eficienţă valorică”; 4. “tendinţa de autoflagelare şi de suicid a însăşi culturii înalte”.

Publicitate

Merită reţinut finalul acestu eseu cu valoare de cuvânt al autorului: “Dar nu atât  caracterul scindat şi eteroclit al culturii contemporane înalte este atât de îngrijorător, cât faptul că în blenoragia evaluărilor postmoderne opera modestă sau ratată valoric este etichetată adesea ca opera de valoare… Din acest punct, chiar că ne întrebăm ce mai este, ce mai poate să fie cultură contemporană înaltă! Ne întrebăm dacă valorizatorii de specialitate ai operei de cultură nu aduc cumva mai multă confuzie în şi aşa plina de problem cultură înaltă…”.

Problematica prezentată în primele 5 pagini, şi expusă aici,  va suporta o dezvoltare pe încă 170 de pagini după următoarea arhitectură: “Orizontul poeziei”, “Destinul literaturii” şi “Critica poeziei”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Direcțiile silvice care au ieșit în pierdere anul trecut vor fi DESFIINȚATE. Ministru: Bonusurile de la Romsilva vor fi eliminate

Publicat

Publicitate

Direcțiile silvice care au ieșit în pierdere anul trecut vor fi desființate, a anunțat miercuri ministrul Mediului, Mircea Fechet.  Bonusurile vor fi eliminate

Tot el a declarat după întâlnirea cu conducerea Romsilva, că începând cu anul acesta, instituția nu va mai acorda bonusuri.

Ministrul Mediului mai spune că toate acele Direcții Silvice care nu și-au făcut treaba și au ieșit în pierdere anul trecut vor fi desființate.

Acesta s-a arătat extrem de nemulțumit de activitatea Romsilva, transmite Digi24. El a spus că cifrele economice arată foarte prost pentru al treilea an la rând.

Vezi și: Primă de pensionare de 100.000 de euro pentru directorii Romsilva. Anunțul halucinant al ministrului Mircea Fechet
”Primul lucru pe care doresc să-l rezolvăm este legat de oprirea tuturor cheltuielilor nejustificate, fie că ne referim la prime, bonificații, premii de pensionare sau cu alte ocazii.

Am dispus astăzi (n.r conducerea) să discute cu reprezentanții sindicatelor și să se asigure că astfel de sume nu se vor plăti în anul 2025 și nici în viitor” a declarat Mircea Fechet.

Publicitate

Liste ”negre” cu pădurari care trebuie dați afară

”În timp ce discutăm, prin țară, prin diferite Ocoale Silvice se fac tot soiul de liste negre cu pădurari care ar trebui dați afară (…) 0ri eu cred că va trebui să ne asigurăm că luăm toate măsurile necesare la nivelul managementului Regiei.

După care, bineînțeles, dacă situația o va impune și analizând ocol cu ocol și analizând Direcție Silvică cu Direcție Silvică, putem să luăm măsuri care să ajungă până la ultimul angajat.

(…) Am hotărât ca nici o Direcție Silvică care a făcut pierderi în anul 2024, și sunt peste jumate, să nu mai existe”, a declarat ministrul Mediului.

Eliminarea bonusurilor și a sporurilor: nu se poate face fără modificarea Legii Silvicultorului

Ministrul susține că e nevoie de modificarea legii pentru ca toate sporurile să fie eliminate.

„Solicitarea mea a fost ca toate bonusurile să fie tăiate. Cred că fiecare leu pe care îl primești în cont trebuie să fie un leu muncit, indiferent dacă iei 1.000 de euro sau 5.000 de euro eu cred că nu există niciun motiv pentru care în 2025 o persoană să primească în cont alți bani decât cei ce i se cuvin ca urmare a salariului.

Din acest motiv suntem obligați să modificăm Legea statutului silvicultorilor, iar acest proces a demarat deja în interiorul ministerului și în paralel am dispus conducerii executive să renegocieze contractul colectiv de muncă și să elimine toate aceste bonusuri.

În 2025 nu vreau să văd niciun ordin de plata în dreptul căruia să scrie bonus la pensionare sau cu altă ocazie”, spune ministrul Mediului.

Citeste mai mult

Eveniment

Trei suspecți REȚINUȚI în cazul jafului de la muzeul din Olanda. Detalii de ultimă oră din operațiune

Publicat

Publicitate

Trei suspecți REȚINUȚI: Poliția olandeză a reținut trei suspecți în dosarul jafului de la muzeul din Olanda.”După o vânătoare intensivă de patru zile, poliția a arestat trei bărbați în Olanda de Nord pentru spectaculosul furt de aur din Muzeul Drents din Assen, sâmbătă dimineață, informează alba24.ro.

Nu se știe încă dacă comorile furate au fost recuperate” scrie presa olandeză.

Informația a fost confirmată oficial de Muzeul din Drents.

”Suntem foarte fericiți de veștile pline de speranță despre arestările din Olanda de Nord. Avem un mare respect pentru serviciile de investigație care au tratat acest caz teribil atât de adecvat și așteptăm cu nerăbdare evoluții ulterioare. Găsirea intacte a operelor de artă furate ar fi un pas fantastic pentru toți cei implicați, nu doar pentru noi, ci mai ales pentru poporul român au precizat reprezentanții muzeului.
Suspecții au fost arestați în Heerhugowaard.

Reamintim că doi bărbați au aruncat în aer un zid al muzeului din Assen sâmbătă dimineață cu ajutorul explozibilului.

În mai puțin de trei minute au dispărut cu coiful de aur de la Cotofenești și trei brățări dacice de aur.

Publicitate

O echipă de aproximativ 30 până la 35 de polițiști și specialiști lucrează la jaf încă de sâmbătă dimineață.

Presiunea asupra poliției a fost enormă, notează jurnaliștii olandezi. Au fost implicat forțe multinaționale. Polițiștii au vizionat înregistrări de pe camerele de supraveghere, atât din zilele anterioare jafului, cât și din ziua respectivă.

De asemenea, au vizionat imaginile de pe camerele din zonă, dar și de pe autostrăzi. încercând să afle traseul hoților.

Duminică, poliția a anunțat că tâlharii au folosit un Volkswagen Golf care fusese furat în Alkmaar.

Luni, în zona din apropiere au fost găsite două ciocane care, potrivit poliției, au fost folosite în jaf.

Marți seară, polițiștii au declarat cu mare certitudine în programul de televiziune Opsporing Verzocht că vinovații provin din Olanda de Nord.

În cele din urmă, miercuri, poliția a arătat noi imagini ale unui suspect într-un magazin de hardware din Assen.

Suspect în dosarul furtului de la Muzeul din Olanda. Fotografie dată publicității de autoritățile olandeze
Miercuri, trei suspecți au fost REȚINUȚI.

Printre cele mai interesante piese din expoziția de la Muzeul din Drents (Olanda), jefuit în urmă cu două zile, se află și Tezaurul dacic de la Lupu, dar și un colier braconat, recuperat de autorități, găsit la Cetatea de la Căpâlna, care însă nu au fost atinse.

Știre în curs de actualizare

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (321)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

TREIZECI  DE ANI  DE „QUADRAT”

Editura „Quadrat” din Botoşani a împlinit 30 de ani. Pentru mine a rămas mereu un mister modalităţile de a alege numele unei edituri. Probabil că Dumitru Ivan a apelat la simbolul geometric al unei ferestre  pătrate. Citeam de curând o explicaţie a lui Mircea Moţ: „”o  fereastră pătrată, şi nu numai, chiar dreptunghiulară, trimite la „receptivitatea terestră”. Patru laturi şi patru puncte trimit la totalitatea lumii”. Platon spunea că „alături de cerc, pătratul întruchipează frumuseţea şi perfecţiunea”. Pitagora punea pătratul în legătură cu cifra patru, care „este  asociată  cu dreptatea, completitudinea şi împlinirea”.  Poate că Dumitru Ivan,   poetul Dumitru Ignat  şi tipograful Ion Siritean  au pornit  de la alte considerente.  Pentru a pune în evidenţă acest eveniment, Dumitru Ivan a publicat volumul „În pagini de carte” (Editura „Quadrat”, Botoşani, 2024).  Interesant este capitolul intitulat „Inventarul Bibliotecii „Quadrat” care cuprinde 510 volume, ceea ce înseamnă un ritm de aproximativ 17 cărţi pe an publicate sun egida editurii. Primele  trei volume au fost semnate de Constantin Rusu („Cântecul iubirii”, Dr. Nicolae Vlad („Psihopatiile în semnificaţia clinică şi relaţională” şi Constantin Cojocariu (De-a lungul anilor: Dascăli şi elevi”), iar ultimele trei volume  de Andreea Buiuc-Ţipişcă („Am scris despre tine”), Dumitru Ivan („În pagini de carte”) şi Ovidiu Chelaru („Memento Mori” nr. 12).  Parcurgând  lista, putem constata, după cum afirmă şi Dumitru Ivan,  că „sub egida Editurii „Quadrat” au apărut lucrări din domeniul medicinii, istorie şi monografie,  romane şi evocări,  poezii şi epigrame, cărţi didactice, critică şi istorie literară, lucrări cu conţinut tehnic, note de călătorie.”

Volumul conţine şi 13 cronici semnate de Dumitru Ivan la cărţile diferiţilor autori editaţi la „Quadrat., din care reţin  câte o apreciere : Simion Postea („timpul evocat şi-a pus amprenta sumbră o perioadă importantă din viaţa celor care pe atunci  simţeau acut nevoia de a creşte în linişte, pace şi bunăstare materială”), Gică Manole („pune sub lupă o scurtă dar densă perioada din Istoria Patriei, interval de timp marcat de prezenţa generalului Ion Antonescu”), Mihai Matei („autorul cărţii ne preumblă prin zona de excelentă frumuseţe” a Neamţului),   Ion Ilie („te simţi angajat în străbaterea labirintului în care munca era urmată de aroma roadelor pe care artistul în devenire învăţase să le aştepte”), Octavian Vitcu („simţim cum   sentimentul dragostei faţă de locul natal capătă dimensiuni şi se înalţă deasupra tuturor lucrurilor”), Clemenţa  Vasilică Ciubotariu („autoarea  prezintă relaţia suflet-gând, exprimă consideraţii despre poezie, creaţie şi gânduri, subliniind importanţa creaţiei divine”), Maria Panciuc Bucătaru („autoarea reprezentând pentru mine o materializare certă a creatorului sincer şi responsabil”, Simona-Luminiţa Ştefan („prin munca sa trece dincolo de limitele programei şcolare, studiile sale, sistematizările şi transpunerile mai apoi în pagini de carte  ale unor teme devenind piloni luminoşi pe traseul ascendent în predarea literaturii române”), Constantin Timofte („presară într-un închipuit dialog imagini de neuitat ce i-au înfrumuseţat anii copilăriei renăscute în zilele prezentului”), Filaret Prisăcaru („album cu valoare numismatică, istorică şi artistică”) etc.

Cititorii mai pot găsi şi un laudaţio adus  editurii şi directorului ei de scriitoarea Maria Panciuc-Bucătaru: „Uneori cuvintele nu ajung să putem exprima ceea ce purtăm în sufletele noastre. Dar pot spune că am fost un om norocos, am lucrat în linişte, nu  am fost supusă unor orgolii sau capricii ale unor editori din prezentul nostru destul de controversat. Am beneficiat de fluiditate, competenţe, respect pentru munca mea, trăind bucuriile şi aprecierile care mi-au întreţinut tonusul pentru realizarea misiunii pe care am avut-o. Alături de succesul meu literar mereu vor fi Editura „Quadrat”, Tipografia „Ria” cu acei oameni minunaţi cu care am colaborat.”

Publicitate

Botoşănenii, şi nu numai, ar trebui să fie mândri  de existenţa unei edituri în spaţiul eminescian şi de preocupările esenţiale şi permanente ale lui Dumitru Ivan privind cultura autentică pe care o promovează. Dumitru Ivan este un model exemplar care, prin „Quadrat”, dă sens şi semnificaţie a ceea ce înseamnă o editură.

La mulţi ani, „Quadrat”!

 

 

 

Citeste mai mult

Administratie

Locuințe eficiente energetic în Botoșani: 64 de unități locative nZEB în construcție

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani anunță că lucrările pentru construirea a 64 de locuințe nZEB (Near Zero Energy Building) pe amplasamentul fostului Obor sunt în plină desfășurare. Proiectul, în valoare de 29 de milioane de lei, urmărește dezvoltarea unei infrastructuri moderne, eficiente energetic și sustenabile pentru locuitorii orașului.
Locuințele, destinate tinerilor și specialiștilor sunt realizate conform celor mai noi standarde în domeniul eficienței energetice.
Stadiul și caracteristicile proiectului:
🏗 Lucrările sunt în desfășurare, iar termenul de finalizare este de 18 luni.
🔹 Eficiență energetică ridicată – Clădirile sunt proiectate conform standardului nZEB Plus, ceea ce presupune un consum minim de energie și o eficiență energetică cu peste 20% mai mare față de cerințele actuale.
🔹 Surse de energie regenerabilă – Vor fi integrate panouri solare, asigurând costuri reduse la întreținere și un impact ecologic scăzut.
🔹 Mobilitate electrică – Vor fi instalate 8 stații de încărcare pentru vehicule electrice, sprijinind tranziția către un transport mai puțin poluant.
🔹 Spații comunitare moderne – Proiectul include și un loc de joacă pentru copii, oferind un mediu sigur și prietenos pentru familii.
Proiectul este realizat de asocierea de firme ABC-CON International (lider de asociere), Bahm Construcții Civile și Industriale, General Construct și Arhitectures Projects Development-8, iar lucrările vor continua conform graficului stabilit.
Tot în aceeași zonă se construiește și o creșă modernă cu o capacitate de 40 de copii antepreșcolari, consolidând infrastructura educațională a orașului.
Botoșani investește în viitor!
Acest proiect face parte din angajamentul Primăriei Municipiului Botoșani pentru dezvoltare urbană durabilă, eficiență energetică și modernizare a infrastructurii. Prin investiții strategice, orașul se transformă într-o comunitate mai modernă, adaptată cerințelor actuale, oferind locuitorilor soluții inovatoare pentru un mediu mai verde și mai eficient energetic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending