Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (260)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Loreta Popa, în „Lumina literară şi artistică” nr. 3 (48) din 2018, preia o referinţă a lui Eugen Simion despre Marin Sorescu: „Am crezut că ironia lui îl va proteja, dar nu a fost aşa. A fost o victimă. A fost linşat de presa românească dezlănţuită. Ciudat lucru. I s-au contestat toate. Nu numai de către cei pe care i-a ajutat şi care au început să-l toarne, ci şi de alţii. Sorescu a plătit pentru asta. A murit la 60 de ani. Un om de o mare delicateţe. Ce reprezintă astăzi Sorescu? Cred că şi-a învins şi adversarii, şi duşmanii. Era un mare scriitor, avea o cotă puternică în Europa. Un poet irlandez care a luat Premiul Nobel a fost prefaţat de Sorescu. Nu e lucru puţin, era tradus peste tot. Scriitorii români nu au acceptat acest succes şi i-au purtat sâmbetele, cum ar zice personajele lui. Sorescu trebuie interpretat într-o notă lirică, nu grotescă.  Vom face de la anul „Zilele Sorescu”, vom chema oameni în ţară, pentru că aceste lucruri sunt importante, unesc comunitatea intelectuală, şi aşa destul de învrăjbită. Nu poţi trece peste ce a adus Marin Sorescu nou în teatrul românesc, iar dacă faci asta e pe socoteala ta.  Talentul lui era atât de evident încât nu a putut fi reprimat.  Scria o poezie cu totul specială, postmodernismul românesc este reprezentat de Sorescu. „Paracliserul” este cea mai fină, delicată dintre piesele lui, scrisă în anii 60, iar spectacolul de la TNB mi s-a părut a fi de excepţie, cu Damian Crâşmaru. O creaţie dramatică extraordinară. Nici o virgulă nu s-a învechit. Are substanţă dramatică, nimic nu este convenţional acolo. Mioriţa pusă în limbajul unei drame moderne. Nu era un om comod, nu rămânea în acelaşi loc, în acelaşi stil mult timp”;

Tudorel Urian, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2018, reţine câteva monograme / sintagme stilistice exprimate de Constantin Abăluţă: Caragiale („realismul cu nuanţe de comic al mahalalei”), Mircea Eliade („cu misterele fireşti”), Mateiu Caragiale („pitorescul nostalgic”) şi Urmuz („absurdul”).

 În aceeaşi revistă, „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2018,  Simona Grazia-Dima reţine, la rândul său, câteva  monograme / sintagme stilistice exprimate de Maria Pilchin: Marin Sorescu („poet al corporalităţii”), Marin Damian („poet al naturii arhetipale”), Maria Şleahtiţchi („o Evă la curent cu istoria literaturii de la origini până azi”); Călin Vlăsie („o simbolistică aproape kafkiană a zburătoarelor ermetice”), Arcadie Suceveanu („lirism thanatic”), Nicolae Spătaru („belicos”), Nichita Danilov („căutând o mistică ţară”) etc.

Publicitate

 

Alex Ştefănescu despre Monica Lovinescu: 1. „captivează prin fervoarea gândirii critice”; 2. „nu a denigrat niciodată poporul român”; 3. „rămâne o apărătoare convinsă şi competentă a specificului literaturii”; 4. „esenţa activităţii critice o constituie dezideologizarea literaturii”; 5. „se amestecă până peste cap în vârtejul de mistificări creat de propagandiştii partidului comunist şi separă literatura de ideologie”; 6. „susţine o literatură necomunistă”; 7. „nu a trădat principiul autonomiei esteticului”; 8. „campania ei de susţinere a generaţiei lui Nichita Stănescu exprimă entuziasmul provocat de constatarea că literatura începe să-şi regăsească, în România, identitatea”; 9. „identifică şi sancţionează infiltrarea (igrasioasă) a ideologiei comuniste în textul literar”; 10. „nu confundă valoarea literară cu atitudinea politică”; 11. „s-a aflat permanent în conflict deschis cu impostura”; 12. „se remarcă prin tensiune intelectuală şi inventivitate stilistică”; 13. „se aventurează în exprimarea unor idei care altora li s-ar părea de neexprimat” etc. (vezi „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2018);

 Cele 10 nevoi umane, propuse de Solomon Marcurs, „în contextul în care educaţia formală de la noi pare să fie într-un tot mai acut dezacord cu aşteptările societăţii romăneşti”:

  1. „nevoia de a da un sens vieţii la nivel elementar”
  2. „nevoia de împrospătare”;
  3. „nevoia de întrebare şi de mirare”;
  4. „nevoia de îndoială şi de suspiciune”;
  5. „nevoia de greşeală şi de eşec”;
  6. „nevoia de joc”;
  7. „nevoia de identitate”;
  8. „nevoia de omenesc şi de omenire”;
  9. „nevoia de cultură”;
  10. „nevoia de transcendenţă”;

 

Mircea Anghelescu, în „România literară” nr. 28 din 2016, despre canon: „Nu cred că există un canon decât în sens virtual sau, în cel mai bun caz, există un canon şcolar, generalizat apoi tocmai prin faptul că este propagat prin intermediul unei instituţii care cuprinde aproape totalitatea persoanelor neformate încă la vârste tinere. Fiecare generaţie îşi schimbă şi ea, destul de vizibil, preferinţele şi formează un nou canon pe care încearcă să-l impună, sprijinindu-se pe vechiul canon sau combătându-l”;

 

Alexandru Surdu, în „Contemporanul – ideea europeană” nr. 1 din 2018, publică eseul „Semnificaţia pentadică a morţii în balada „Mioriţa”. Reţinem: 1. semnificaţia „naturalist-animalieră” a înhumării („în apropierea stânii pare cea mai firească pentru sufletul simplu al unui păstor. Aceasta este latura realistă a înmormântării, o înhumare obişnuită, ca şi când totul ar fi decurs normal în astfel de împrejurări, fără resentimente faţă de ceilalţi păstori sau ale acestora faţă de răposat); 2. semnificaţia „acustico-muzicală” a înmormântării („revine întru totul oiţei, care ar trebui, de data aceasta, nu să-i spună cuiva, ci să-i pună ea însăşi la cap un fluier (de fag, de os, de soc pentru rimă cu drag, duios, cu foc”); 3. semnificaţia matrimonială a înmormântării („nu mai are nicio legătură cu primele două semnificaţii, ci plasează acţiunea în plină tradiţie populară a ritualurilor de moarte = căsătorie, frecvente la decesul junilor: cu mireasă, fârtaţi şi surate, naş şi naşă, şi chiar cu petrecerea finală de pomenire. Numai că, în baladă,, oiţei i se cere să spună altceva, să ascundă moartea şi să relateze numai nunta, o nuntă împărătească, de poveste, „c-o mândră crăiasă”); 4. semnificaţia cosmică a nunţii împărăteşti pare fără limite („mireasa este a întregului univers („Soarele şi luna mi-au ţinut cununa”). Apar nuntaşi, preoţi şi lăutari (brazii, munţii, păsările) şi „stele făclii”. Elevaţia poeziei marchează punctul culminant, fiind un fel de oglindă a fericirii care ar trebui să-i cuprindă pe mire şi pe mireasă  într-o căsătorie ideală, „o nuntă-n cer”, asemănătoare logodnei de Dragobete, sub oblăduirea ocrotitoare a iubirii zeificate. Doar atâta că dragostea ideală , pe care o trăieşte şi ciobănaşul nostru în extaz, uitând de ameninţarea morţii, nu durează decât o clipă, cât căderea unei stele care se stinge pentru totdeauna”); 5. semnificaţia maternală a morţii junelui („ este ca un fel de lovitură de zidul dur al realităţii, de trezire din vis şi fabulaţie, căci junele cioban vede parcă aievea: „Măicuţă bătrână / Cu brâul de lână, / Din ochi lăcrimând, / Pe câmp alergând…”, care îşi strigă durerea pentru pierderea feciorului drag, pe care îl descrie ca pe cel mai frumos odor al lumii”);

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Șoferii pot afla online dacă mașina lor e vizată de o rechemare în service

Publicat

Publicitate

Registrul Auto Român (RAR) a lansat recent, pe site-ul propriu, o secțiune dedicată campaniilor de rechemare. Șoferii vor putea verifica astfel dacă mașina lor este vizată de astfel de acțiuni inițiate de producători, scrie alba24.ro.

„Pe site-ul RAR (www.rarom.ro) am creat secțiunea <Campanii de rechemare> pentru a veni în sprijinul utilizatorilor de vehicule cu o soluție pentru verificarea existenței campaniilor de rechemare pentru respectivele mărci sau modele”, au transmis miercuri reprezentanții autorității.

Potrivit RAR, această facilitate este o interfață între utilizatorul final al mașinii și paginile oficiale ale reprezentanților din România ai mărcilor auto. Utilizatorii trebuie să selecteze marca de autovehicul dorită și să urmeze instrucțiunile de pe site-ul care se deschide.

Pentru majoritatea mărcilor există posibilitatea interogării online a eventualelor campanii de rechemare, dar în unele cazuri informațiile pot fi accesate doar prin contactarea unui atelier din rețeaua producătorului. În aceste cazuri, RAR a adăugat mesaje de informare și atenționare a utilizatorilor.

„Scopul realizării acestei secțiuni este de a îndruma deținătorii de vehicule să adopte o atitudine proactivă și să verifice din propria lor inițiativă existența campaniilor de rechemare demarate de diferiții producători de mașini. Pagina va fi constant actualizată, pe măsură ce vom identifica noi mărci auto sau în cazul mărcilor pentru care producătorul nu a pus încă la dispoziție un website pentru verificarea campaniilor de rechemare”, au mai precizat reprezentanții autorității.

Potrivit RAR, reparațiile și activitățile necesare remedierii unei neconformități dintr-o campanie de rechemare sunt efectuate gratuit, suportate de producătorul mărcii, dacă operațiunile vizează exclusiv componenta pentru care s-a inițiat campania.

Publicitate

„Recomandarea noastră este să nu ignorați posibilitatea ca vehiculul pe care îl conduceți să fie inclus într-o campanie de rechemare, chiar dacă presupusa problemă tehnică vi se pare nesemnificativă”, au transmis reprezentanții RAR.

Citeste mai mult

Eveniment

Caniculă până la final de august, urmată de furtuni și răcire. Prognoza pe patru săptămâni

Publicat

Publicitate

Urmează o săptămână de caniculă, cu temperaturi de peste 35 de grade în multe zone ale țării. Vor fi însă și câteva episoade de furtuni, mai ales după-amiaza și seara. Potrivit prognozei pe patru săptămâni, răcirea vremii este așteptată spre sfârșitul lunii august, când temperaturile vor coborî treptat la valori apropiate de cele normale pentru această perioadă.

În centrul țării, maximele vor fi de 33-36 de grade, iar în rest de 28-33 de grade.

Din 20 august, temperaturile scad sub 30 de grade (28-29 de grade).

Ploile vor fi puține. Vor fi condiții de furtuni în intervalul 27-29 august, în centru și vest. În nord-est și sud, acestea sunt prognozate în 29-31 august.

Luna septembrie începe cu maxime de 22-24 de grade. Va mai ploua în jurul datei de 5 septembrie, în vest.

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a prezentat prognoza de vreme pentru următoarele patru săptămâni, până în 8 septembrie.

Publicitate

Vremea în săptămâna 11-17 august

Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână în cea mai mare parte a țării. O abatere termică pozitivă mai accentuată va fi în regiunile vestice.

Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi deficitar la nivelul întregii țări.

Vremea în săptămâna 18-24 august

Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă în toate regiunile, dar mai ales în cele vestice și sud-vestice.

Cantitățile de precipitații vor fi ușor excedentare în zona Carpaților Orientali, dar și deficitare în regiunile vestice și sud-vestice. În rest vor fi în general apropiate de cele normale.

Vremea în săptămâna 25-31 august

Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai ridicate decât cele normale pentru acest interval în regiunile vestice și local în cele sudice și central. În rest vor fi apropiate de cele specifice.

Regimul pluviometric se va situa în jurul celui normal pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.

Vremea în săptămâna 1-8 septembrie

Mediile valorilor termice se vor situa ușor peste cele specifice pentru această săptămână în regiunile vestice și sud-vestice. În rest, vor fi în general apropiate de cele normale.

Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru acest interval în cea mai mare parte a țării.

Citeste mai mult

Cultura

Festivalul-concurs de muzică folk pentru copii și tineret „Seri eminesciene”

Publicat

Publicitate

Festivalul Seri eminesciene a început pe data de 8 august 2025 cu seria de activități dedicate publicului tânăr, invitat să participe zilnic la Cufărul cuvintelor uitate – ora 11:00 (Sala „Portaluri”) și Maculatorul de poezie ‒ orele 15:00-17:00 (Foișorul-atelier), derulate în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Botoșani; Desenele copilăriei ‒ orele 13:00-16:00 (Foișorul din livadă); Bule de săpun și altele ‒ orele 14:00-15:00 (Aleea crinilor).

Atelierele de Spoken Word, coordonate de Cosmin Perța și Iulian Morar, au loc zilnic în Amfiteatrul „Laurențiu Ulici” de la ora 12:00 și ora 15:00, fiind organizate în colaborare cu Cercul de lectură „Unde fugim de acasă?” de la Școala Gimnazială nr. 7 Botoșani și cu liceenii Trupei de teatru „Drama Club”. Începând cu ora 14:00, Aleea trandafirilor găzduiește zilnic Galeria Caricaturistului, iar de la ora 18:00 editurile și scriitorii învitați susțin lansări, lecturi și prezentări de carte. Aceste activități vor continua pe 9 și 10 august.

Pe 9 august, în cea de-a doua zi a Festivalului, are loc Concursul de muzică folk pentru copii și tineret – secțiunea individual – ora 10:00, Amfiteatrul exterior. Participanții înscriși la concurs vor interpreta, în fața juriului și a publicului spectator, piesele cu care s-au înscris în festival. În completarea programului concursului de folk, sâmbătă 9 august, sunt organizate activitățile interactive Atelier-pictură pe față/baloane ‒ orele 11:00-12:00, Foișorul din livadă; proiecție de film – ora 14:00, Amfiteatrul „Laurențiu Ulici”; Storytelling imersiv ‒ „Făt-Frumos din lacrimă” ‒ orele 16:18:00, Foișorul din livadă.

            Pe tot parcursul festivalului vor putea fi vizitate expoziția foto Retrospectiva Festival (Sala „Portaluri”) și expoziția TOMAGRAF (Sala „Horia Bernea”) a artistei Ana Toma.

            În ce de-a doua seară (9 august 2025) a Festivalului – concurs de muzică folk pentru copii și tineret Seri eminesciene publicul pasionat de muzica folk românească are ocazia să asiste la recitalurile susținute de Țapinarii, Mircea Bodolan, Cristi Dumitrașcu și Daniel Făt.

 

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

„Sommerfest Rădăuți – Muzica Comunităților”, ediția a XI-a, la Dorohoi

Publicat

Publicitate

În perioada 6-10 august va avea loc ‘Sommerfest Rădăuți -Muzica Comunităților’, festival ajuns la cea de a XI-a ediție, care se va desfășura la Casa de Cultură, Galeriile de Artă ‘Traian Postolache’, Templul Mare – Sinagoga Rădăuți și Muzeul Memorial ‘George Enescu’ din Dorohoi.

Festivalul aduce în atenția publicului ideea de multietnicitate și multiculturalitate prin concerte, expoziții și cursuri de măiestrie dedicate muzicii clasice.

În deschiderea ediției, pe data de 7 august, la ora 19.00, la Casa de Cultură Rădăuți, NSCo Ensemble – Andrei Mihail Radu (vioară), Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu (pian) – va prezenta recitalul ‘Enescu 70’, cu lucrări inedite din creația compozitorului. Seria concertelor continuă pe 9 august, cu concertele dedicate tinerilor participanți la cursurile de măiestrie la Muzeul Memorial ‘George Enescu’ din Dorohoi, de la ora 18.00. Concertul de gală ‘Maeștri și Discipoli’, care încheie festivalul, se va desfășura la Templul Mare – Sinagoga Rădăuți, duminică, 10 august, începând cu ora 18.00.

Cursurile de măiestrie întregesc seria de evenimente culturale, fiind dedicate elevilor și studenților din țară și din străinătate care studiază vioară, pianul și muzica de cameră. La acestea se adaugă cursul teoretic de ‘Cultură muzicală aplicată’. Cursurile vor fi susținute de violonistul Andrei Radu, pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu și compozitorul Marius Sireteanu.

Muzeul Național ‘George Enescu’, partener de la prima ediție a festivalului, va prezenta expoziția intitulată ‘George Enescu pe continentul american’, realizată de cercetător dr. Irina Nițu, cu grafica de Horia Nițu.

Intrarea la evenimente este liberă, în limita locurilor disponibile.

Publicitate

Proiectul este organizat de Casa de Cultură Rădăuți, Primăria Municipiului Rădăuți și Asociația Klavier ART, având ca parteneri Galeriile de Artă ‘Traian Postolache’, Templul Mare – Sinagoga Rădăuți, Muzeul Național ‘George Enescu’ și Muzeul Județean Botoșani, prin Muzeul Memorial ‘George Enescu’ Dorohoi.

Echipa festivalului: director – Ovidiu Foca, director artistic – Corina Răducanu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending