Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (251)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Iulian Talianu, în „Tomisul cultural” nr. 12 din 2017, despre postmodernism: „Sunt furios, pe de altă parte, că postmodernismul anilor din urmă a îndepărtat cu totul cititorul de  scriitor, de literatura scrisă în limba română, deşi numai partea spirituală din noi are viitor (nu partea materială, trecătoare).”

Sever Voinescu, în „Dilema veche” nr. 727 din 2018, despre mincinoşi: 1. „spune exact ceea ce ştie că nu este adevărat”; 2. „ştie bine că afirmă ceea ce nu crede”; 3. „simte tensiunea dezacordului între ceea ce spune acum şi ceea ce crede ori ceea ce a spus cu altă ocazie şi trece peste ea”; 4. „nu este calm şi nici senin, de aceea, minciuna poate fi detectată cu aparate care citesc ritmul cardiac”;

 

Sorin Lavric, în „România literară” nr. 3 din 2018,  publică o cronică a ideilor la cartea „Creştinismul românesc. Studii istorico-filologice” de Alexandru Niculescu. Sunt reţinute cele cinci etape ale evanghelizării (creştinării) noastre:  prima etapă de creştinare – „se petrece în secolele III-IV în Dobrogea (Scythia Minor) sub influenţa misionarilor elini, al căror aplomb prozelitic are efect mai ales asupra păturilor culte autohtone, ştiutoare de greacă veche. Se petrece o creştinare de sus în jos, dinspre aristocraţie spre plebe, invers faţă de protocolul de care a ascultat pătrunderea creştinismului în Roma, unde protipendada a fost ermetică la învăţăturile lui Hristos”; a doua etapă de creştinare –  s-a petrecut în sud-vestul Daciei cucerite de romani (Drobeta – Sarmisegetusa – Transilvania), în secolul IV. Limba de contagiune a fost latina, iar misionarii nu erau propriu-zis misionari, ci mercenari, negustori sau daci proaspăt convertiţi. Acum, schema creştinării de jos în sus a fost respectată, valul atinge păturile inferioare ca apoi să urce spre clasele nobile”; a treia etapă de creştinare – în secolele XI-XIII, în nordul Dunării, avându-i ca protagonişti pe slavii din ţaratul proto-bulgar”; a patra etapă de creştinare – prin influenţa crescândă, începând cu secolele XIV – XV a Patriarhiei Constantinopolului. Se intră în perioada de bizantinizare a românilor, bulgarilor şi sârbilor”; a cincea etapă de creştinare –  priveşte misionarismul catolic din Transilvania secolelor XIII-XVI, când confesiunea occidentală de limbă latină intră în coliziune cu cea orientală de limbă greacă. De o parte, pătura dominantă a maghiarilor catolici şi a saşilor protestanţi (după Reforma lui Luther din secolul XVI), de cealaltă parte, pătura freatică a românilor ortodocşi”;

Publicitate

Emil Belu, în „Dilema veche” nr. 729 din 2018,  reproduce în eseul său, „Secretul veşniciei”,  un citat din Constantin Noica despre „Biblie”: „Îmi place începutul Bibliei. Dumnezeu face lumina şi apoi vede că e bună. Face uscatul şi apele şi vede că sunt bune.  Numai la om nu vede asta. Să fi fost de la sine înţeles? În orice caz, întâi creează şi apoi stă să judece. Numai noi, leibnizieni înnăscuţi, cerem ca programul să preceadă fapta”;

Conceptul de „Dataism” ca o nouă „religie”: „Nici creştinism, nici islamism, nici budism,  ci un nou „crez” determinat de noile tehnologii, de inteligenţa artificială şi imensitatea bazelor de date O rupere semnificativă de nivel, o trecere de la viziunea „homocentrică” la viziunea „datacentrică, în fond o transferare a autorităţii de la om la algoritmi” (Emil Belu după Yuval Noah Harari);

Horia V. Pătraşcu despre timpul lecturii:  „Este simptomatic, că există o reverie comună asupra timpului lecturii. Oamenii îşi imaginează că vor citi cărţile strânse în decursul vieţii „la pensie”, „la bătrâneţe”. Adică exact invers de cum procedează Don Quijote”;

Vintilă Mihăilescu, în „Dilema veche” nr. 730 din 2018, despre Eminescu: „Şi cum vin cu drum de fier, / Toate cântecele pier” – spune Eminescu reticent faţă de aceeaşi „artificialitate” a modernităţii şi destrămare a comuniunii cu natura şi a comunităţii tradiţionale dintre oameni”; 

Marco Lucchesi, poet, romancier, eseist şi traducător brazilian, referindu-se la Eminescu: „Acum câţiva ani am propus într-un ziar românesc din Craiova să creăm un paşaport haitian. Eliade a scris un studiu foarte important despre Camoes şi Eminescu, cu alte cuvinte, despre extremităţile cuvântului nostru latin. Sper să înfiinţez acel pod peste Ocean între cele două ţări şi, bineînţeles, Academia Română va juca un rol foarte important. Trebuie să rămânem împreună şi să ne inspirăm dintr-o sursă cu rădăcini comune, să descoperim cât de important va fi dialogul dintre fiii lui Camoes şi ai lui Eminescu” (vezi „Dilema veche” nr. 730 din 2018); 

Andreea Vlad, în „Dilema veche” nr. 730 din 2018, despre  omul modern: „Oricât s-ar confrunta cu „dezvrăjirea” lumii, omul modern va tânji mereu după revelaţii primordiale, care nu vor dispărea niciodată, indiferent de cât de avansată tehnologic ar fi o societate (Eliade). Mai mult, precizează Eliade, sacralitatea invadează camuflat profanul, spre exemplu prin mit, căruia tot el îi identifică o imensă posibilitate de a fi povestit, graţie cinematografiei”; 

Daniel Cristea-Enache, în „România literară” nr. 7 din 2018, publică o cronică la cartea „Eminescu, poem cu poem” de Alex Ştefănescu. Reţinem un punct de vedere: „… văd lucrurile diferit faţă de Ştefănescu în ceea ce priveşte frazele „complicate şi silnice”, stilul „declamativ – romantic”, versurile „încărcate excesiv”, câte o introducere „încâlcită”, câte o strofă „melodramatică” sau „artificială”. Ele îmi par nu defecte ale textelor lirice eminesciene, ci caracteristici ale romantismului care, el, aşa este: melodramatic şi încâlcit, artificial şi excesiv. Ar fi, de altfel, inexplicabil ca un poet cu geniu în „purificarea „ versului (comparat de critic cu Brâncuşi) să facă poeme  lungi şi „declamative” din eroare şi nu din chiar miza poemelor respective. Unde are dreptate autorul în critica făcută versurilor eminesciene este la cele din faza de primă tinereţe.  „La mormântul lui Aron Pumnul” e, într-adevăr, un text declamativ din nepriceperea junelui poet şi nu din arta rafinată pe care el o va stăpâni curând”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Slujbă arhierească deosebită la Dorohoi. PS Nichifor Botoșăneanul a oficiat Taina Cununiei după Sfânta Liturghie

Publicat

Publicitate

În Duminica a IV-a după Paști, numită și Duminica vindecării slăbănogului, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, a slujit Sfânta Liturghie la Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Dorohoi, județul Botoșani. Această zi a fost cu atât mai specială cu cât, la finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a oficiat Taina Cununiei pentru tinerii Viorel Drăgan și Miruna Precob.

Numeroși clerici și credincioși din Dorohoi s-au rugat în această duminică la slujba arhierească oficiată de PS Nichifor Botoșăneanul, la biserica închinată Sfinților Împărați Constantin și Elena din municipiul Dorohoi.

În cuvântul de învățătură, ierarhul a subliniat faptul că oamenii sunt chemați să-l întâlnească pentru Dumnezeu, Tămăduitorul sufletelor și al trupurilor, ca să dobândească fericirea și viața veșnică:

Dumnezeu este aproape de noi, ne cunoaște gândul, dorul și suspinul inimii noastre. El însuși a venit tocmai ca să pună capăt stricăciunii și morții. Nu a vindecat Dumnezeu nici pe toți bolnavii care erau atunci, și nu a înviat pe toți cei morți, dar a arătat că are putere asupra bolii și asupra morții ca să știm să nu ne mai temem. Chiar și în boală și suferință să înțelegem că viața noastră este mult mai mult decât bucuria și durerea care se împletesc în viața noastră și în istoria acestei lumi. Suntem chemați să ne întâlnim cu Dumnezeul cel Viu și aceasta să ne aducă bucurie. Această putere pe care Domnul a vădit-o vindecând pe cel cu neputință de vindecat altfel, vedem că a lăsat-o Bisericii și a lăsat-o mărturie Biserici ca să înțelegem că ceea ce împlinim în Biserică, Tainele pe care le primim: Botezul, Spovedania, Împărtășania, toate ne pregătesc pentru această întâlnire cu Dumnezeu. Puterea tămăduitoare a lui Dumnezeu este dată omului ca sănătatea și înțelegerea lui să-l conducă spre cunoașterea adevăratului Dumnezeu, spre întâlnirea cu Dumnezeul cel Viu și spre mărturie adevărată.

Tot astăzi, tinerii Viorel Drăgan, referent în cadrul Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, și Miruna Precob, însoțiți de nașii lor, Teodor și Camelia Mocăniță, au primit binecuvântarea lui Dumnezeu prin Taina Sfintei Cununii, slujba fiind oficiată de Părintele Episcop-vicar, dimpreună cu un sobor numeros de preoți și diaconi.

Sursa: Doxologia

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ioan Valahul, tinerețe și mucenicie închinate lui Hristos

Publicat

Publicitate

Biserica îl sărbătoreşte astăzi pe Sfântul Mucenic Ioan Valahul. În izvoarele epocii populaţia românească de la nordul şi sudul Dunării era numită valahi, de aceea avem şi cognomenul pentru Sfântul Ioan de Valahul.

A trăit în secolul al 17-lea, când Ţările Române se aflau sub dominaţie otomană. După domnia semnificativă a voievodului Matei Basarab, cel mai mare ctitor de lăcaşuri sfinte din istoria noastră, a venit la domnia Ţării Româneşti Mihnea al 3-lea, care a declanşat în septembrie 1659 o revoltă antiotomană. Nu rezistă contraofensivei otomane şi se refugiază în Transilvania, iar Ţara Românească este prădată de trupele turceşti. Sunt luaţi în robie mulţi români şi duşi în teritoriile otomane de la sud de Dunăre. Printre cei luaţi în robie a fost şi tânărul Ioan, care avea doar 15 ani.

Din Vieţile Sfinţilor aflăm: „Cu toate că era atât de tânăr, Ioan ajunsese la măsura vârstei plinirii lui Hristos, când curăția inimii de prunc se împletește cu înțelepciunea minții de bătrân”.

Avea o credinţă clară şi statornică în puterea mântuitoare a Domnului nostru Iisus Hristos, prin care aştep­ta izbăvirea sa din robia turcească.

Cei luaţi în robie de trupele otomane erau socotiţi un bun al sultanului, putând să fie cumpăraţi de cei care erau musulmani. Sfântul Ioan a fost cumpărat și, datorită moralităţii lui, a scăpat de o posibilă agre­siune din partea stăpânului său, fiind nevoit să-l omoare pentru a se salva.

Aflând ceilalţi turci care-i păzeau pe robii valahi de moartea stăpânului Sfântului Ioan, l-au pus în lanţuri şi l-au dus în capitala Imperiului Otoman, adică la „Stambul”. Când au ajuns cu el aici, este dus la soţia celui pe care l-a ucis şi apoi să fie judecat de vizir: „Ioan a fost supus cercetării și a mărturisit adevărul, cum că el, omorându-l, nu a făcut altceva decât să-și apere curăția lui de creștin adevărat. Iar vizirul l-a dat în puterea femeii celui mort, ca să facă cu el ce va voi dânsa” (Vieţile Sfinţilor).

Publicitate

Stăpâna sa a dorit să-l ia de bărbat, iar pentru acest lucru i-a cerut să treacă la islam şi să părăsească credinţa lui creştină. Sfântul Ioan a refuzat această ofertă şi a mărturisit că nu va părăsi niciodată credinţa lui creştină. Este dat în puterea celui care administra în numele sultanului capitala Imperiului Otoman.

Acest conducător al „Stambulului” l-a închis şi aici a fost supus la chinuri pentru a părăsi credinţa lui stră­moşească creştină: „Tânărul, ase­menea unui diamant, a rămas neclintit în credință și în înțelep­ciune, căutând numai spre Domnul Hristos, de la care primea putere și biruință asupra vrăjmașilor văzuți și nevăzuți. Căci el, cu mintea lui vârstnică sălășluită în trup nevârstnic, luminată de darul lui Dumnezeu, știa că întreagă trebuie păstrată curăția și a sufletului, și a trupului, ca pe o jertfă bineplăcută îna­intea Cerului” (Vieţile Sfinţilor).

Constatând că nu reuşesc să-l determine să-şi schimbe credinţa, conducătorul capitalei otomane a cerut vizirului aprobarea să fie omorât Ioan. În ziua de 12 mai 1662, Sfântul Ioan a fost martirizat pentru credinţa sa în Hristos, în străvechea cetate zidită de Sfântul Constantin cel Mare şi devenită după 29 mai 1453 capitală a Imperiului Otoman.

Vieţile Sfinţilor precizează că „viața sfântului, împreună cu pătimirea sa, a fost scrisă de Ioan Cariofil, un învățat grec din vremea lui, și apoi tipărită la Veneția de Sfântul Nicodim Aghioritul, după care s-a trecut în sinaxarele grecești și apoi în cele românești”.

Pentru noi, creştinii ortodocşi români, cinstirea Sfântului Ioan Valahul este una deosebită, pentru că avem înainte un mucenic din nea­mul nostru care, la doar 18 ani, a ales martiriul pentru Hristos în locul unei vieţi îmbelşugate fără Dumnezeu. De aceea şi noi îl cinstim spunând: „Astăzi duhovniceşte prăznuieşte Biserica dreptcredincioşilor români şi cu bucurie strigă: Veniţi, iubitorilor de mucenici, să prăznuim pomenirea cea de peste an a luptelor noului mucenic Ioan! Că acesta, dintre noi cu voia lui Dumnezeu răsărind, în împărăteasca cetate a lui Constantin a înflorit minunat, aducând Stăpânului rod bogat şi bineprimit, prin mucenicie. Iar acum se roagă neîncetat, în ceruri, să se mântuiască sufletele noastre”.

Astăzi este un bun prilej să ne rugăm Sfântului rostind Acatistul lui, prin care să mărturisim viaţa lui cea plină de sfinţenie: „Deşi tânăr cu vârsta, ai dovedit curată înţelepciune când ai ales mai bine a pătimi pentru Ziditorul şi a muri pentru El decât a trăi şi a avea câştigare vremelnică. Viaţa ta plină de necazuri şi cu totul lipsită de bucurii pământeşti a fost, preafericite Ioane. Că din copilărie te-au smuls de lângă sânul părinţilor tăi şi te-au purtat pe drumuri nesfârşite în amara robie. Legat şi bătut, purtat ai fost pe drum lung, în vreme de iarnă; dar nici gerul, nici foamea, nici semnul însângerat al legăturilor nu au slăbit virtutea ta; că pe toate le-ai răbdat cu bărbăţie. Din rob puteai să fii slobod, din sărac să te îmbogăţeşti, din pripăşit, om cu aşezare. Dar cu ce preţ? Întinându-ţi trupul şi pierzându-ţi sufletul, pentru bunătăţi vremelnice şi pieritoare. Ne minunăm de cugetarea ta cea dreaptă, cinstitule mucenic. Că frăgezimea minţii tale, la vârsta de 18 ani, a ştiut să aleagă fără greş lucrul cel mai de preţ. Văzând păgânii că nu te lepezi de credinţa ta şi nu te supui poftelor stricăcioase, cerut-au vizirului să te omoare. Iar vizirul a poruncit eparhului să facă aceasta. Şi te-au dus călăii de te-au spânzurat”.

Pentru puterea credinţei cu care L-a mărturisit cu preţul vieţii pe Hristos şi noi îl lăudăm, cerându-i să se roage pentru noi: „O, răbdătorule de chinuri, preafericite noule mucenice, purtător al semnelor de biruinţă, Sfinte Mucenice Ioane Valahule, ascultă acum nevrednica rugăciune ce-ţi aducem din toată inima, ca să ne izbăveşti pe noi de năpastă, de primejdii, de dureri şi de ispite, spre a cinsti pomenirea ta, slăvind pe Dumnezeu, Cel de oameni iubitor, ca împreună cu tine, în veacul ce va să fie, să-I cântăm Lui: Aliluia!”

Citeste mai mult

Eveniment

Cutremur de 4,4 în zona Vrancea, resimțit în mai multe județe. Nicio pagubă raportată până acum

Publicat

Publicitate

Un cutremur cu magnitudinea revizuită de 4,4 pe scara Richter s-a produs duminică seara, 11 mai 2025, la ora 21:34, în zona seismică Vrancea, potrivit Institutului Național pentru Fizica Pământului (INCDFP). Inițial, seismul fusese estimat la 4,6 magnitudine.

Cutremurul s-a produs la o adâncime de 125 de kilometri, după ce măsurătorile inițiale indicaseră 140 km. Mișcarea seismică a fost resimțită în mai multe localități din zona centrală și de sud-est a țării, fără a provoca însă panică sau efecte majore.

Seismul a avut epicentrul la 49 km vest de Focșani, 64 km nord de Buzău, 73 km est de Brașov și 92 km nord-est de Ploiești. Acesta este considerat un cutremur de intensitate medie, tipic pentru regiunea Vrancea — cea mai activă zonă seismică din România, cunoscută pentru producerea frecventă a unor cutremure la adâncimi mari.

Până la acest moment, nu au fost înregistrate apeluri la 112, iar autoritățile nu au raportat victime sau pagube materiale. Echipaje ale Inspectoratelor pentru Situații de Urgență din București-Ilfov și Vrancea au fost mobilizate imediat după producerea seismului și efectuează recunoașteri în teren, pentru a verifica eventualele efecte locale.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Nuntă de suflet în pridvorul cerului, cu Preasfințitul Damaschin Dorneanul și sobor de preoți, la Stăuceni

Publicat

Publicitate

Biserica „Adormirea Maicii Domnului”, din Stăuceni, a devenit, duminică, neîncăpătoare pentru mulțimea de credincioși veniți din tot satul ca să se roage împreună la o nuntă cum vezi doar în povești. Într-o atmosferă de profundă emoție și bucurie, doi tineri studenți din Botoșani, Răzvan-Mihai și Denisa-Gabriela, și-au unit destinele în fața lui Dumnezeu în Sfânta Taină a Cununie.

Au primit binecuvântare divină prin harul Preasfințitului Damaschin Dorneanul, un arhiereu foarte iubit de botoșăneni, care a slujit în fruntea unui sobor impresionant, din care au mai făcut parte părintele arhimandrit Hristostom Rădășanu, părintele Bogdan Dedu, profesor și consilier al mitropolitului Teofan, protopopul de Botoșani, părintele Petrul Fercal.

Nași au fost părintele paroh al Bisericii din Stăuceni, preotul Nicolae Cărăușu și soția sa, preoteasa Ana-Maria, profund emoționați, o imagine rară, dar profund grăitoare despre puterea iubirii care durează,  crește, binecuvântează. Cei doi le-au fost nu doar păstori spirituali, ci și modele vii, părinți duhovnicești care au așezat peste noua familie cuvânt, rugăciune și lacrimi de bucurie.

Slujba oficiată de Preasfințitul Damaschin Dorneanul, alături de un sobor impresionant de peste 20 de preoți, a fost cutremurător de frumoasă. Cu toții au înălțat rugăciuni pentru noua familie, înconjurându-i cu dragoste și sprijin duhovnicesc. Momentul încununării a fost de o intensitate rară. Mireasa, Denisa, copleșită de emoție și recunoștință, a izbucnit în lacrimi, simțind pe deplin taina și binecuvântarea unirii în Hristos.

Denisa este cunoscută ca o prezență luminoasă și constantă în Biserica din Stăuceni, unde slujește cu inima deschisă, fiind nelipsită de la slujbe și rugându-se fierbinte pentru întreaga comunitate. Este o adevărată floare vie a Bisericii, care dăruiește din frumusețea sufletului ei tuturor celor din jur, fiind un sprijin tainic și o lumină blândă în viața parohiei. Fiind singurul copil al părinților ei, Viorel și Irina Coșoreanu, aceștia au dorit ca nunta fiicei lor să fie una cu adevărat de poveste. Și așa a fost. Fiecare detaliu a fost gândit cu grijă, cu iubire și credință, pentru ca începutul vieții celor doi tineri să fie cu adevărat binecuvântat și memorabil.

Teologul Răzvan-Mihai Melnic este masterand și dascăl la Biserica din Drislea – Trușești. Este însă foarte apropiat și de părintele Nicolae Cărăușu și de biserica și oamenii din satul Stăuceni, unde a participat de multe ori la slujbe alături de Denisa.

Publicitate

Momentul care l-a făcut pe tatăl miresei, altfel un om puternic, să lăcrimeze, a fost dansul sfânt de la nuntă. Legătura neîntreruptă a iubirii dintre cei doi tineri este prefigurată și de dansul sacru ce are loc spre finalul ceremoniei Tainei Cununiei, când mirii și nașii prinși de mâini sunt conduși de către preot în jurul mesei, intonându-se trei tropare sau cântări: „Isaie dănțuiește”„Sfinților mucenici”„Slavă Ție, Hristoase Dumnezeule”. Această întreită înconjurare a mesei pe care se află Sfânta Evanghelie arată că viața mirilor gravitează în jurul lui Hristos, izvorul vieții, este proiectată în veșnicie și nu mai poate fi desfăcută. Ca și în cazul inelelor, cercul este simbolul eternității și arată căsătoria ca fiind un angajament permanent.

PS Damaschin a ținut un cuvânt de învățătură emoționant, în stilul său carismatic, dar profund. Arhiereul le-a dat câteva sfaturi tinerilor miri, amintind de cuvintele Sfintei Scripturi, iar la final le-a dăruit o icoană deosebit de frumoasă, argintată, cu Sfânta Cuvioasă Parascheva, recomandându-le să o ia ca ocrotitoare pe drumul vieții lor.

Nunta Denisei cu Răzvan, două flori vii ale Bisericii, mărturii ale nădejdii că drumul mântuirii este încă plin de vârste fragede,  rămâne nu doar un moment de sărbătoare, ci o dovadă concludentă a iubirii curate, a credinței statornice și a binecuvântării care vine atunci când tinerii aleg să își zidească familia pe temelia învățăturii lui Hristos.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending