Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (245)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Revista „Ramuri” nr. 4 din 2024.  Gabriel Coşoveanu dedică editorialul „Atât de realistul literat a plecat puţin”  lui Nicolae Manolescu.  Reţin citatele din distinsul critic, alese de editorialist: 1. „Dar eu sunt un cititor care continuă a crede, în pofida agresiunilor din toate părţile, în ideea naivă că operele artistice se cuvin citite (şi recitite) înainte de orice pentru arta lor şi că,  vorba lui Gadamer, ele conţin expresia unui adevăr inaccesibil pe orice altă cale;  şi că o istorie nu poate fi, în definitiv, altceva decât  expresia îndelungată şi meticuloasă a unui gust”; 2. „Din fire sunt leneş, lăsător, indecis, aton, însă scrisul meu a putut da unora impresia de hărnicie, tenacitate, energie şi decizie”; 3. „Iubesc precizia (în idei, în expresie), dar, din păcate, îi observ mai prompt lipsa la alţii decât la mine însumi. Mă ataşez de oameni mult mai uşor decât mă despart”; 4. „Nu-mi place să fiu contrazis decât de mine însumi. Accept repede ideile altora, dar renunţ cu dificultate la ale mele”; 5. „Nu-i invidiez cu adevărat decât pe cei care fac altceva decât mine. În adolescenţă mă visam matematician”;  6. „Ar fi o suferinţă comparabilă cu aceea pe care aş simţi-o dacă mi s-ar tăia o mână.  Cărţile mele sunt trupul meu. Şi ce ipocrizie să refuzi, ca periculoasă în toate cazurile, ataşarea de obiecte. Aş zice, din contra,  că oamenii incapabili să se lege de obiecte sunt uneori tocmai aceia care nu se leagă nici de oameni: disponibilitatea îi conduce la fanatism”; 7. „Gândesc aşa: or fi având romanele, să zicem, rostul lor, dar viaţa de roman nu poate egala viaţa reală, adevărata bogăţie nu e în cărţi, ci în realitate. Din această cauză este  livrescul condamnat de atâţia.  Nu ignoranţii îl resping, dar chiar unii intelectuali subţiri, care proclamă superioritatea vieţii faţă de literatură. Eroarea principală provine din aceea că un fapt de viaţă sau unul de ficţiune  artistică nu sunt valori în sine. Valoarea le-o dă perspectiva în care sunt aşezate. Aşa cum sunt inşi care nu ştiu să citească, există inşi care nu ştiu să trăiască”;  8. „Nu literatura a dat naştere criticii şi istoriei literare, ci istoria şi critica literară a dat naştere literaturii”; 9. „Nu trebuie să ne atribuim rolul, rustic în aparenţă şi regal în secret, de păstori ai rostirii”; 10. „Spaţiul vieţii reale este unul al necesităţii. Spaţiul ficţiunii este unul al libertăţii. Niciodată omul nu e mai liber ca atunci când citeşte”.

Din editorialul lui Gabriel Coşoveanu se pot extrage următoarele  elemente ce-l caracterizează pe Nicolae Manolescu: spiritul severităţii logice moştenite de la Titu Maiorescu; a văzut mai bine ce se petrece în jurul nostru decât politicienii de meserie; a combătut superstiţia „purităţii”  hermeneutice; are un profil complex, construit aproape de figurativul baroc;  nu a aplicat principiul „mângâierii ego-ului”; un rigorist;  temut pentru rolul său din jocul omologărilor literare; ilustrează o religie a textului;  intransigent; teoretic; exclusivist; mai mult decât un cartezian, un fel de pascalian;  logica raţiunii sale a presupus şi o logică a inimii; luciditatea funciară a exegetului; conştient de  puterea sa intelectuală şi de propria charismă; preocuparea permanentă de a desparte valoarea de ersatz-ul ei;  n-a ezitat în luarea unei poziţii; nu s-a dat în lături de la acţiunea de cernere axiologică; permanenta preocupare de a explica etc.

 

Revista „Ramuri” nr. 4 din 2024. Gabriela Gheorghişor dedică eseul „Din lecţiile magistrului Nicolae Manolescu”  distinsului critic. Reţin citatele din Nicolae Manolescu alese de autoarea eseului: 1. „Sunt convins, apoi, că există valori absolute, printre ele numărând-o şi pe aceea estetică”; 2. Interdisciplinaritatea reprezintă un progres, dar eu rămân cu nostalgia esteticului”; 3. „Trebuie să înfruntăm deschis riscul de subiectivitate a aprecierii pe care îl implică obligaţia istoricului literar de a fi şi critic. Obiectivitatea deplină este o utopie”; 4. „Istoria judecăţilor de gust garantează judecata de gust în istoria literară”; 5. „Toată critica e o lectură, o descoperire, o bucurie, un viciu, o boală incurabilă”; 6. „Fără o relectură critică, nu există o viaţă de apoi a operelor”; 7. „Să nu-şi închipuie cineva că mă cred infailibil. Am greşit nu o dată. M-am contrazis de multe ori. Dar socotesc că am fost de fiecare dată în acord cu sensibilitatea şi cultura mea literară”;   8. „Critica e, aşadar,  o lectură permanentă, care implică toate lecturile noastre anterioare, reflecţiile, confruntările, generalizările, o idee despre literatură – personalitatea noastră întreagă”; 9. „Dar critica presupune în egală măsură infidelitate faţă de lecturile anterioare. Nu poţi iubi cu adevărat o femeie dacă n-ai uitat imaginile celorlalte: nemaifiind niciodată la prima iubire, eşti de fiecare dată ca la ce dintâi. Critica e condiţionată de infidelitatea lecturii, este, cu alte cuvinte, o lectură infidelă”; 10. „Borges este cel mai mare eseist şi critic literar din lume în această a doua parte a secolului XX. Nu vă amăgiţi: ficţiunile lui, povestirile lui nu sunt decât eseuri, comentarii. Nu e Dumnezeu, e un umil filolog, care descifrează cartea de nisip a vieţii”; 11. „Ce sete criticul în faţa operelor impenetrabile, dacă nu un alt Borges”; 12. „Opera nu există decât dacă criticul se proiectează în ea şi, în acelaşi timp,  ca să fie critic, trebuie să fie o operă în care să se poată proiecta”; 13. „Trebuie să ştii să visezi pe marginea  foii albe, nu numai s-o îndeşi de semne corecte şi care decurg fatal unele din altele, trebuie să ai curajul să te încredinţezi, măcar din când în când, inspiraţiei de moment, chiar dacă ea pare să-ţi conducă paşii într-o direcţie primejdioasă”;14. „Ajunge să gândeşti limpede ca să te exprimi la fel”; 15. „Am visat, în secret, la competenţa aproape universală a unui Leonardo”;

Publicitate

Din perspectiva Gabrielei Gheorghişor, Nicolae Manolescu este: inteligenţă vie şi sclipitoare; tenace şi disciplinat;  originalitate şi curaj în verdicte; se declară un absolutist; este un maximalist al esteticului; elimină biografiile scriitorilor şi descrierea amplă a contextului; pentru el dincolo de literatură e tot literatură; verdicte critice ascuţite; foloseşte mai mult bisturiul în eliminarea părţilor ridate ale operelor; caută oaze de frumuseţe în locuri mai puţin frecventate; încurajează urcarea în canon a unor scriitori; taxează prejudecăţi literare; ironizează cultul statuilor; în critică nu-l încântă atât erudiţia, cât originalitatea interpretării, a ideilor; profesor remarcabil; textele au rigoarea unor demonstraţii matematice; personalitate vibrantă; un bon viveur; spirit hâtru,  povestaş captivant,  din cărţile sale se reţine „lecţia umanismului” clasic; din întâlnirile cu omul concret se reţine „lecţia de umanitate” luminoasă etc.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Construirea solarelor și a serelor în grădină, exceptată de la autorizația de construire. Aviz favorabil în Camera Deputaților

Publicat

Publicitate

Conform unui proiect de lege care completează Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, s-a primit aviz favorabil în Camera Deputaților pentru a introduce, ca excepţie, lucrările de construire a solarelor şi serelor de legume amplasate pe terenurile aferente casei de locuit, curţi şi grădini, astfel încât să nu mai fie necesară autorizaţia de construire în acele cazuri. Anunțul a fost făcut de deputatul PSD de Alba, Voicu Vușcan, scrie alba24.ro.

„Astăzi, Comisia de Agricultură din Camera Deputaților a avizat favorabil că solariile de legume, fructe și flori amplasate pe terenurile casei de locuit, precum și curți și grădini din jurul acesteia, NU vor mai avea nevoie de autorizație de construire.

O măsură bună, care vine în sprijinul oamenilor care doresc să desfășoare această activitate” a transmis Voicu Vușcan.

Proiectul, care a trecut de Senat, completează Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Inițiatorii precizează, în expunerea de motive a proiectului, că Legea nr. 50/1991 ”reglementează foarte dur activitatea pe care o desfășoară gospodarii în propria grădină”.

Construirea solarelor și a serelor în grădină realizată fără autorizație de construire reprezintă contravenție și atrage sancțiuni cuprinse între 1.000 și 100.000 de lei, în funcție de gravitatea faptei, potrivit formei actuale e legii amintite.

Publicitate

Concret, în prezent, gospodarii pot primi amenzi serioase dacă nu au autorizație de construire.

Camera Deputaților, care a avizat favorabil modificările, este decizională, ceea ce înseamnă că dacă trece de plen, modificarea devine aplicabilă.

Citeste mai mult

Cultura

Filmul „Jaful secolului”, propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026, prezentat la Alter-Native

Publicat

Publicitate

Filmul ‘Jaful secolului’, regizat de Teodora Ana Mihai, propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026 la categoria ‘Cel mai bun film internațional’, va fi prezentat la ediția a 33-a a Festivalului Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native Târgu Mureș, care se va desfășura în perioada 5-9 noiembrie, alături de alte filme premiate internațional, unele prezentate în premieră în țara noastră.

‘Între 5 și 9 noiembrie, cea de-a 33-a ediție a Festivalului Internațional de Scurtmetraje Alter-Native va depăși din nou granițele filmului de scurtmetraj: unul dintre punctele forte ale evenimentului de la Târgu Mureș este faptul că, pe lângă competiția oficială, oferă spațiu și filmelor de lungmetraj maghiare și românești. Publicul festivalului va putea viziona anul acesta o selecție deosebit de bogată de producții din țară și din străinătate – inclusiv premiere în România, discuții profesionale și întâlniri cu realizatorii. În ofertă figurează ‘Jaful secolului’, regizat de Teodora Ana Mihai, a fost desemnat drept propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026 la categoria ‘Cel mai bun film internațional’. Filmul, care explorează, prin drama unui jaf real de opere de artă, relațiile complexe dintre Est și Vest a obținut deja numeroase premii importante, fiind distins cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, premiul pentru Cea mai bună actriță în rol principal la Festivalul de Film de la Tokyo (pentru interpretarea actriței Anamaria Vartolomei), precum și cu alte premii la festivalurile de la Sofia și Shanghai’, au anunțat organizatorii, miercuri, într-un comunicat de presă.

De asemenea, la Alter-Native va fi prezentă și creația lui Radu Jude, ‘Kontinental ’25’, filmat la Cluj-Napoca cu actrița Eszter Tompa, originară din Târgu Mureș în rolul principal, film care a câștigat Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu la cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

O altă peliculă ce va rula la Târgu Mureș este drama ‘Pădurea de molizi’, regizat de Tudor Giurgiu, care reconstituie tragedia de la Fântâna Albă din 1 aprilie 1941, pe baza mărturiilor supraviețuitorilor.

‘Regizorul a documentat timp de zece ani aceste evenimente, cu scopul de a readuce memoria istorică în conștiința colectivă prin intermediul filmului’, au menționat organizatorii Alter-Native.

Capul de afiș al programului de lung-metraje îl reprezintă filmul ‘Prieten tăcut’ al regizoarei Ildikó Enyedi, care a câștigat mai multe premii la Festivalul de Film de la Veneția, precum și Premiul cel mare al juriului Cine+ la Festivalului Internațional de Film La Roche-sur-Yon. Filmul va fi proiectat pentru a doua oară în România, premiera în cinematografe fiind programată pentru primăvara lui 2026.

Publicitate

O altă avanpremieră – cu cinci zile înaintea premierei oficiale din România – o reprezintă proiecția noului film artistic al regizorului maghiar laureat cu Oscar, Deák Kristóf, ‘Tot un drac’, care prezintă reîntâlnirea după zece ani a patru foști colegi de cămin.

‘Noul film al lui Attila Till, ‘Dar cum rămâne cu Tomi?’, care explorează consecințele sociale ale alcoolismului printr-o abordare sensibilă și profund umană, va fi prezentat pentru prima dată publicului din România. Pentru prima dată va fi inclus în programul festivalului Alter-Native un lungmetraj american: ‘Lumea va tremura’, în regia lui Lior Geller. La proiecție, care reprezintă premiera în România a filmului, va fi prezent și regizorul, însoțit la festival de către tatăl său care se întoarce în țara natală după 70 de ani’, se subliniază în comunicatul de presă.

Festivalul Alter-Native oferă și anul acesta documentare și filme de aventură precum ‘Emma și generalul cap-de-mort’, regizat de Iveta Grófová, câștigător al marelui premiu la Karlovy Vary, precum și documentarul lui Csibi László, ‘Libertate pe munte’, despre tradiția răspândită în centrul României de a viziona meciurile de fotbal pe munte în anii 80.

La Alter-Native 2025 va putea fi vizionat și filmul mut ‘Moartea lui Dracula’, primul film Dracula regizat și produs de transilvăneni, care va avea acompaniament muzical live.

‘Partitura scrisă special pentru acest eveniment va fi interpretată de către compozitorul Tibor Cári (clape), Attila J. Szabó (violoncel), Patricia Marchiș (saxofon) și Petra Pál (pian). O altă noutate a acestei ediții este prima proiecție de noapte a festivalului Alter-Native: vineri seara, în organizarea Asociației Growth Reaktor, vor fi proiectate filme horror destinate publicului de peste 18 ani, precum ‘Good Boy: Loial până la capăt’ de Ben Leonberg sau ‘Noapte de coșmar’ de David Moreau, considerat unul dintre cele mai palpitante filme de groază ale acestui sezon de toamnă’, se mai arată în comunicatul de presă.

În urma vizionării celor 959 de filme înscrise la cea de-a 33-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native, care se va desfășura la Palatul Culturii din Târgu Mureș, juriul de preselecție a selectat 41 de scurtmetraje care vor intra în finala pentru marele premiu.

Festivalul Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native este organizat de Uniunea Democrată a Tineretului Maghiar, co-organizator este Asociația Growth Reaktor, în parteneriat cu Consiliul Județean Mureș, Universitatea de Arte din Târgu Mureș și Teatrul Național Târgu Mureș.

Finanțatori principali sunt Primăria Municipiului Târgu Mureș, Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii, Fundația Communitas, Fondul Bethlen Gábor (Ungaria). AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (397)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

România literară nr. 43 din 10 octombrie 2025. Gellu Dorian publică cinci poeme. Rețin poemul „Vreme de beție”: „Când plouă, cerul devine lichid/ și Bacovia iese în oraș fără/ umbrelă,/ e vesel și nimeni nu-l vede că e trist/ în țara lui plină de umor,/ nimeni nu știe că se îndreaptă/ spre nord/ unde ploile sunt mai dese și/ plumbul mult mai greu,/ numai el vede sicriele ca pe niște/ bărci în care/ îndrăgostiți se iubesc ca pe/ canalele din Veneția,/ numai el aude cum cântă barbar/ femeia din burta clavirului,/ în timp ce noi privim pe fereastră/ ochiul imens prin care Dumnezeu/ plânge/ în timp ce femeile îi șterg lacrimile/ născându-l pe Isus,/ mâine cu toții vom fi la masa lui la/ care/ picurii de ploaie se vor face vinul/ din care va bea numai el,/ ascuns în husa unei viori,/ iar noi ne vom face mangă într-o/ bodega/ de la marginea lumii.”

„Apostrof” nr. 7 din 2025. Gellu Dorian participă cu câteva punct de vedere pertinente la ancheta revistei care vizează librăriile, traducerile și scăderea numărului de cititori. Rețin: 1) „…deși librăriile acum sunt pline de tot felul de cărți, nici pe departe adevărata difuzare de carte nu atinge acele cote, de acoperire a fondului de carte în primul rând în biblioteci și apoi în gondolele librăriilor și în al doilea rând în bibliotecile personale”; 2) „Din punct de vedere al raportului literaturii române contemporane și cel al traducerilor prezente în librării, aici strategia editurilor merge pe psihoza cititorului care crede că literature străpină este mai bună decât cea română”; 3) „În orașul în care locuiesc, Botoșani, unde până în 1989 exista o Casa Cărții, existau patru librării mari, acum nu mai e decât o librărie mixtă, rămasă din rețeaua fostelor librării, precum și o librărie „Alexandria” la Uvertura Mall, unde, de asemenea, găsești doar carte agreată de această rețea de difuzare, adaptată noilor forme de comerț mixt, unde deverul, se presupune, este unul mare, iar cartea trebuie să stea în calea cititorului, eventual, interest și de acest obiect de consum”.

„Apostrof” nr. 8 din 2025. Vasile Filip, sub semnul Centenarului Slavici, publică eseul „Ioan Slavici – între două lumi”. Evidențiem paragraful privind relația lui Slavici cu Eminescu: „La Viena, prietenia cu Eminescu s-a întemeiat pe atracția contrariilor, respectiv cea dintre un temperament clasic, echilibrat, și unul romantic, dezlănțuit. „Se izbeau în noi amândoi – notează Slavici în AMINTIRI – una de alta, două lumi pornite din aceeași obârșie, dar desfășurate fiecare în felul ei, una largă și luminoasă, iar cealaltă strânsă și neguroasă”. Evident că ultima este cea pe care Slavici și-o atribuie, nu pentru că ar fi fost nefericită, ci pentru că, dimpotrivă, ar fi fost „înspăimântător de fericită”, în raport cu cea tumultuoasă a prietenului mult mai umblat, mai citit și mai experimentat, deși mai tânăr. Deocamdată, la Viena, Eminescu și Slavici cad de accord că „între popoarele pe care le cunoșteam(…) nu e niciunul care se poate asemăna cu românii în ceea ce privește bogăția vieții sufletești”. Iar ca persoane, fiecare tinde spre dominant celuilalt: Eminescu („om de rară disciplină intelectuală”) își dorea disciplina și stăpânirea de sine a lui Slavici inclusiv în viața practică”;

 

Publicitate

Ziarul „Lumina” din 7 octombrie 2025. Arhim. Mihail Daniliuc publică o cronică la volumul Angelei Paveliuc Olariu, „Ratoșele din Moldova”. Extragem din articol: 1) „Angela Paveliuc Olariu se impune ca una dintre cele mai importante personalități ale etnografiei contemporane, prin bogăția cercetărilor, rigoarea științifică și sensibilitatea de scriitor cu care a valorificat patrimonial spiritual și material al poporului roman. Născută în anul 1938 în Basarabia și formată intelectual la Iași, absolvind Facultatea de Filologie a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, și-a dedicate întreaga viață descoperirii, conservării și transmiterii tradițiilor românești. A desfășurat o amplă activitate muzeografică, aflându-se succesiv la conducerea Muzeului din Câmpulung Moldovenesc, a Muzeului Județean Botoșani și a Muzeului Etnografic al Moldovei din Iași, instituții pe care le-a transformat în centre vii de cultură, unde memoria satului a fost prezentată cu autenticitate și demnitate. Prin inițiativele sale a reorganizat colecții, a pus bazele unor muzee și case memorial de referință precum Casa memorial „Nicolae Iorga” din Botoșani, Casa memorial „George Enescu” din Liveni”;

Citeste mai mult

Eveniment

Asigurare obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice. Legea RCA, adoptată de Parlament, fără amendamente. Noile reguli

Publicat

Publicitate

Legea RCA a fost adoptată, miercuri, de plenul Camerei Deputaților. Aceasta prevede că asigurarea RCA devine obligatorie și pentru trotinetele electrice, bicicletele electrice și alte vehicule similare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea prevederilor Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și este inițiat de Guvern.

În expunerea de motive, Executivul precizează că prin acest proiect se extinde definiția vehiculului, astfel încât obligația de asigurare se va raporta la anumite criterii de natură tehnică.

În consecință, vor intra sub incidența asigurării obligatorii și vehicule care, potrivit legislației naționale actuale, nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării – precum trotinetele electrice, bicicletele electrice și alte vehicule similare, potrivit Agerpres.

Legea RCA, adoptată de Parlament. Noi reguli

Alte modificări aduse prin acest proiect de lege sunt:

  • reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat în directivă
  • reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat în directivă
  • modalitatea de control a asigurării RCA.

”Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staționează în mod obișnuit în România încheie și menține în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia.

Publicitate

Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora”, se arată în proiect.

Proiectul a fost adoptat în forma venită de la Guvern. Au fost eliminate toate amendamentele adoptate de Senat, iar amendamentele depuse de deputați au fost respinse.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending