Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (238)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Anca Manolescu, în „Dilema veche” nr. 714 din 2017, prezintă cartea lui Bogdan Tătaru-Cazaban „Corpul îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cereşti” din care reţine câteva dimensiuni ale îngerilor: 1. „funcţia de mesager – aggelos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 2. „foc cunoscător” (Clement Alexandrinul); 3. „făptură necorporală – asomatos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 4. „naturi intelectuale care nu pot fi sesizate decât prin intelect” (Grigore din Nazianz); 5. „râu care curge din prima Lumină şi participă la ea” (Grigore din Nazianz); 6. „oglinzi perfect transparente care primesc raza luminii originare” (Dionisie Areopagitul); 7. „dans neînce6tat în jurul veşnicei cunoaşteri a lui Dumnezeu” (Dionisie Areopagitul); „fiinţe de interval”(Andrei Pleşu) etc.;

Sorin Lavric, în România literară” nr. 28 din 2016, prezentându-ne trei metode (direcţii) de depăşire a vieţii cotidiene. Ele sunt preluate din lucrarea „Eseuri  eretice despre filosofia istoriei” a fenomenologului ceh Jan Patocka, fost elev a lui Husserl şi Heidegger: 1. direcţia orgiastică („este supapa hedonistă: fugim de ritmul plat al zilei spre a ne arunca în plăceri, dezordinea voluptăţii fiind remediul la ordinea mediocră a programului de muncă. Căci munca e o povară, o molestare la care omul consimte spre a supravieţui, dar de cum are prilejul de a întrerupe lucrul, ţinta imediată e orgia, exaltarea, în sensul de haos al simţurilor cu efect regenerator”); 2. direcţia demonică („nu are nimic malefic în ea, Patocka folosind termenul în accepţia lui  platonică. La Platon, erosul nu e nimic altceva decât un demon, adică o forţă urcătoare a cărei tensiune ne ridică spre lumea ideilor divine. Exact acesta e sensul pe îl dă Patocka laturii demonice: atunci când degringolada impulsurilor orgiastice ameninţă să ne surpe echilibrul, imboldul demoniac vine să aducă ordine în anarhia simţurilor”); 3. direcţia sacră ( e exaltarea pe care o dă credinţa: sastisit de ritmul laic al muncii tembele, omul are tresărirea instinctivă de a-şi compensa platitudinea printr-o înnobilare de altfel, o consacrare pe care o resimte atunci când se închină unui zeu”;

Reţinute cu privire la Caragiale: 1. Gelu Negrea: „Un Caragiale bidimensional: comicul dezlănţuit şi tragicul extrem, care coabitează oximoronic şi îşi dispută întâietatea”; Eugen Ionescu: „Caragiale este un pionier al noii orientări de anvergură continentală”; George Ranetti (despre „Momente…”): „Nu Momente, ci monumente”;

Specialistul în grafoscopie Cristian Dumitrescu, în „Ziarul Lumina” din 2 noiembrie 2017, despre scrierea olografă: 1. „scrierea olografă se va păstra în următorii 50 de ani”; 2. „ scrisul este o formă de manifestare a sufletului prin lumina conţinută în cuvintele exprimate”; 3. „mecanismul scrierii este alcătuit dintr-o componentă „hard”, reprezentată de aparatul biomecanic al fiecărui scriptor (mâna cu muşchi, oase, tendoane, vase sanguine, creierul etc.)şi o componentă „soft”, sub formă de trasee neurale, care alcătuiesc stereotipul dinamic prin care se manifestă deprinderea de a scrie”; 4. „treptat, poate se va renunţa la modelul caligrafic al literelor în scrierea olografă şi va fi utilizat din ce în ce mai mult modelul tipografic al acestora”; 5. „pe termen lung este posibil ca scrisul caligrafic să ajungă o activitate la îndemâna exclusivă a unor profesionişti sau specialişti, care să poată citi scrierile vechi sau să execute anumite lucrări scripturale cu valoare artistică, adică un fel de scrib al vremurilor ce vor veni”; 6. „să nu uităm că limbajul este despre cuvânt şi suflet, iar scrisul este despre cum le transmitem”;

Publicitate

 

Andreea Blaga, în „Ziarul Lumina” din 3 noiembrie 2017, despre Tolstoi: „Moşier bogat şi conte mai târziu, a rămas orfan de mamă la 2 ani şi de tată la 9 ani. La 16 ani va încerca să studieze la Universitatea din Kazan Filologia, secţia arabă-turcă, dar după un an se va hotărî pentru drept. Intră voluntar în Armată pentru a lupta în Caucaz pe la 19 ani şi apoi se angajează militar, devenind căpitan, pentru a lupta în Crimeea. Începe să scrie pe la 22 de ani. Se va căsători la 34 de ani cu Sofia Tolstoi şi vor avea 13 copii. Fire frământată, caută de tânăr adevărul şi raţiunea pentru care merită omul să trăiască pe pământ. Fondează o şcoală pe moşia sa, Iasnaia Poliana. Iubitor de muncă fizică, de călărie, tenis, înot, se bucură de o rezistenţă şi o forţă fizică ieşită din comun. Scrie 8-10 ore pe zi fără să obosească. Se îmbracă asemenea ţăranilor de pe moşie, munceşte alături de ei şi, văzându-i cineva muncind şi vorbind, nu poate înţelege cine este marele boier, contele Tolstoi. Un singur lucru îl diferenţiază totuşi: privirea”; 

Mihai Buzea, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, prezentând  conceptele de „lemă”, „anti-lemă” şi „di-lemă” raportate la selecţia în organizaţii, într-un excepţional eseu cu titlul „D`ale arboretului”: 1. lemă: „contraselecţia naturală e una dintre caracteristicile oricărei organizaţii, comunistă sau capitalistă, şi nu ţine de personalitatea liderului suprem (al organizaţiei), ci de gradul de osificare (al organizaţiei). Cu alte cuvinte, cu cât organizaţia este mai veche, cu atât este mai mare şansa proştilor de a fi numiţi în funcţii de conducere („numiţi” nu „aleşi”); 2. anti-lemă: „organizaţiile care-şi construiesc structura ierarhică pe contraselecţie naturală dispar, mai devreme sau mai târziu, pentru că legile naturii li se aplică şi lor, ca oricui altcuiva (în cazul acesta, buna şi bătrâna lege a selecţiei naturale)”; 3. di-lemă: „dar dacă vieţuiesc într-un mediu controlat, ca paraziţi ai unor organisme mai mari, atunci prosperă numai dacă devin din ce în ce mai proaste, mai osificate şi mai puţin adaptabile, altfel spus, numai dacă mecanismul contraselecţiei naturale funcţionează perfect (desigur, dacă moare organismul mai mare, atunci dispare şi organizaţia-parazit, acesta cu contraselecţia)”;

Cătălin Pavel, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, publică eseul „Arta cusurgelii” în care dă un răspuns la întrebarea „Care e cea mai bună metodă de a critica munca altuia atunci când el nu se poate apăra?”  Atenţionându-ne că la răspuns nu a ajuns încă, vine cu nişte convingeri parţiale: 1. „Cred de pildă că este veninos să scrii o recenzie dedicată nu cărţii, ci greşelii de la pagina 38 a cărţii, chiar dacă la pagina 38 se află într-adevăr un argument falacios, un exemplu de documentaţie ştirbă etc.”; 2. „Tipic pentru veninosul ştiinţific mai este şi să demonteze pufnind un argument greşit adus de autor în sprijinul tezei lui, ignorând celelalte 49 de argumente corecte din restul cărţii, mai mult decât suficiente altminteri ca să stabilească adevărul tezei”; 3. „La fel de necinstit este să reformulezi, cu dibace şi discrete (sau nu) amendări, teza generală a autorului, astfel încât  ea să devină un perfect sac de box pentru pumnii tăi cronicăreşti”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 11 din 2017, publică un interviu pe care îl ia scriitorului Radu Jorgensen (Radu Georgescu) despre conceptul de „politically correct” (PC) american. Spune Radu Jorgensen:  „Mai întâi, 1968-1990. Înainte, învăţământul universitar tradiţional era oarecum conservator, respecta valorile. 1968: revoluţie, ieşire în stradă. Exact ca la toate revoluţiile, sunt acolo idei – unele, legitime, rămân în picioare şi azi – care fură oamenilor mintea şi la care te gândeşti că nu ai cum să nu  te alături . Şi au furat chiar şi mintea unor vârfuri. Bătălia pentru minţi! Vin apoi anii nouăzeci, războiul rece dispare ca problematică, oamenii răsuflă uşuraţi, dar presa americană…are nevoie de o direcţie nouă pe termen lung. Şi „corecţii” propun imediat ceva în loc. Publicaţii importante virează spre „progresism” şi spre corectitudine politică. Alţii îi contrează. Toată lumea crede că peisajul s-a reechilibrat. De unde? Manipularea masivă a populaţiei prin mijloace de presă şi prin universitate, care durează, să zicem, de vreo 15 ani, a dus până acolo că lumea aproape că a acceptat că, da, „corecţii” au luat definitiv puterea. Până în toamna anului trecut, când populaţia a votat, pe neaşteptate, contra lor. Dar mişcarea PC nu s-a pierdut, este tot acolo, pe poziţii, prea puţin şifonată”; 

Acelaşi Cristian Pătrăşconiu, în acelaşi „Orizont” nr. 11 din 2017,  publică ancheta „De ce recitiţi? Reţinem: Alexandru Călinescu: 1. „recitirea a servit ca terapie”; 2. „pentru depăşirea momentelor de tristeţe sau plictis”; 3. „există  texte făcute parcă anume pentru relectură”; Teodor Baconschi: 1. „a reciti înseamnă a consacra lăuntric un templu populat cu autorii de căpătâi”; 2. „prima lectură ascultă de resorturi exterioare: canon şcolar, snobism, accident, mimetism”; 3. „relectura e cea care fixează  nu doar harta nostalgiilor active, ci şi înţelesul maturizat, sedimentat, demn de salutul definitiv al afinităţilor elective”; 4. „ieşim pe terenul libertăţii esenţializate”; Martin S. Martin: 1. „revii chemat de semnale secrete din colţurile minţii tale, unde ai pus la păstrare amintirea deliciilor dăruite cândva de cărţi”; Victor Bârsan: 1. „când mă urmăreşte câte o formulare fascinantă”; Simona Preda: 1. „reciteşti ca să te recuperezi, ca să retrăieşti ce a fost cândva”; 2. „a reciti presupune din start şi a pune întrebări, a problematiza, a fi critic, a căuta, a fi dispus să interoghezi şi să vezi detaliul, a fi mai cerebral faţă de actul lecturii ca prima dată”; Andreea Răsuceanu: 1. „recitesc deci ca să-mi reconfirm valoarea unor cărţi”; 2. „din motive profesionale”; 3. „mă fascinează cât de multe detalii poţi să descoperi la relectură”; 4. „fiindcă întotdeauna mai găseşti un sens, o semnificaţie ascunsă”; Tudor Călin Zorojanu: 1. „o carte nu-ţi „aparţine”, nu face parte din construcţia ta spirituală dacă nu o reciteşti măcar o dată”; 2. „recitesc pentru a asimila, pentru a aprofunda, pentru a integra în noi”; 3. „o carte citită e o cunoştinţă: coleg, vecin, vânzător în magazinul de la parter”; 4. „o carte recitită e un prieten, o rudă de gradul întâi, un partener de viaţă”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


LIFESTYLE

Pompierii botoșăneni, aproape de copii de 1 iunie: Lecții de curaj și siguranță, cu zâmbete și entuziasm

Publicat

Publicitate

De Ziua Internațională a Copilului, pompierii botoșăneni au lăsat pentru o zi intervențiile și au îmbrăcat uniforma de poveste, aducând bucurie și învățare în mijlocul copiilor din mai multe localități ale județului.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” Botoșani a organizat activități dedicate celor mici în Ștefănești, Darabani și Unțeni, cu sprijinul autorităților locale.

Zâmbete și lecții de viață în Parcul din Ștefănești

La Ștefănești, parcul orașului s-a transformat într-un spațiu tematic dedicat siguranței. Copiii au fost invitați să participe la trasee aplicative, jocuri interactive și ateliere de educație preventivă. Salvatorii le-au vorbit despre pericolele care pot apărea în viața de zi cu zi – incendii, cutremure, muniții neexplodate – și despre importanța comportamentului responsabil în fața acestor situații.

Darabani – întâlnire cu eroii și cu Pompierul Sam

În Darabani, curiozitatea celor mici a fost răsplătită cu o incursiune în universul pompierilor. Micuții au urcat în autospecialele de intervenție, au învățat cum se acordă primul ajutor la atelierul SMURD și au aflat ce presupune meseria de salvator. Cel mai așteptat moment a fost apariția Pompierului Sam, eroul preferat al copiilor, care a stârnit valuri de entuziasm și bucurie.

Publicitate

Educație pentru viitor, la Unțeni

Sub deviza „Exploratori ai viitorului”, pompierii au ajuns și la Școala Gimnazială Unțeni, unde au susținut o activitate interactivă pentru elevii din Unțeni și Răchiți. Pe lângă demonstrații și exerciții practice, copiii au aflat ce înseamnă să fii pompier și care este parcursul profesional necesar pentru a deveni unul: de la admiterea în școlile de profil, până la beneficiile meseriei – loc de muncă asigurat, cazare, masă și formare gratuită.

Ziua s-a încheiat cu diplome, baloane și o tură cu șenila

La finalul activităților, toți copiii au primit diplome de participare, materiale informative din campaniile naționale de prevenire („R.I.S.C.”, „Nu tremur la cutremur”, „Marți, 13 – Preveniți ghinionul”), baloane colorate și multe îmbrățișări. Iar pentru o amintire de neuitat, pompierii i-au plimbat cu șenila, spre încântarea celor mici.

Prin aceste activități, ISU Botoșani nu doar că a sărbătorit Ziua Copilului, ci a adus mai aproape meseria de salvator de inimile copiilor, transformând învățarea într-o aventură plină de sens și speranță.

Citeste mai mult

Educație

De luni, 2 iunie, încep înscrierile pentru probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025

Publicat

Publicitate

Din 2 iunie încep înscrierile pentru probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025, înscrieri care se vor putea face în perioada 2-6 iunie 2025, relatează mediafax.ro.

La sesiunile de anul acesta de Bacalaureat pot participa elevii care se află în ultimul an de liceu, adică cei din clasa a XII-a (pentru învățământul de zi) sau clasa a XIII-a (pentru învățământul seral sau cu frecvență redusă).

În anii trecuți, în această perioadă se testau competențele orale, însă situația a fost diferită în 2025, când în lunile ianuarie și februarie s-a întâmplat acest lucru.

Probele scrise din cadrul examenului de Bacalaureat 2025 vor începe pe 10 iunie, cu Limba și literatura română, și se vor încheia pe 16 iunie, cu Limba și literatura maternă.

Calendar examen de Bacalaureat 2025

  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale

Primele rezultate ale probelor scrise se vor afișa pe 20 iunie, iar rezultatele finale, după rezolvarea contestațiilor, vor fi vizibile pe 30 iunie.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (356)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

EDIȚIA A XV-A A SIMPOZIONULUI TRANSFRONTALIER EUROREGIUNEA „PRUTUL DE SUS” 

Sub egida Societății de Geografie din România (București), filiala „Victor Tufescu” Botoșani, a Inspectoratului Școlar al Județului Botoșani, a Liceului Pedagogic „Nicolae Iorga” Botoșani și sub coordonarea  profesorului Mihai Poclid, a apărut lucrarea „Analele Simpozionului Transfrontalier  Euroregiunea ”Prutul de Sus” nr. 15. Trebuie amintiți și partenerii ce au contribuit la succesul acestei activități: Liceul din Balatina (Glodeni), Gimnaziul din Petrunea (Glodeni), Gimnaziul „Vasile Ciutac” din Șirăuți (Briceni) și Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești (Botoșani).  Această ediție a analelor ( 2025) conține toate cele 55 de lucrări , din care 17 ale profesorilor din Republica Moldova.  După prezentarea lucrărilor în Sala de Festivități ale muzeului Județean de Istorie, în zilele de 24 și 25 mai s-a desfășurat aplicația practică pe traseul Botoșani – Fălticeni – Tg. Neamț – Mănăstirea Neamț – Poiana Teiului – Borsec (cazare) – Toplița – Gheorghieni – Lacul Roșu – Cheile Bicazului – Poiana Largului – Tg. Neamț – Pașcani – Botoșani.

Volumul este  partajat pe   patru secvențe: 1.„Studii și cercetări”; 2. ”Didactică”; 3. „Turism, ecoturism și turism rural”; 4. „ Evocări”.   În primul capitol  se pot întâlni studii și cercetări privind  utilizarea GIS în geografie, calitatea factorilor de mediu,  ariile de protecție specială, geomorfologia Prutului, rolul boierimii în dezvoltarea zonei, relieful Republicii Moldova, cultura viței de vie în Moldova, personalități ale raionului Glodeni,  repartiția spațială a populației rurale,  date despre începuturile orașului Ștefănești, regimul de îngheț al râului Jijia,  evreii din România interbelică,  fenomenele secetoase, clima municipiului Dorohoi,  peisaje rezidențiale, aspecte ale poluării, răspândirea „papucului doamnei”, proiecte de infrastructură,  zone climatice, răspândirea solanaceelor otrăvitoare etc.   Paginile dedicate didacticii vin cu cercetări privind implicarea elevilor și părinților în predarea geografiei, aspecte de management,  organizarea activității educative cu accent pe cea ecologică, provocările în domeniul digitalizării, proiecte de activitate etc.   Secvența acordată turismului s-a bucurat de șase studii care au vizat județul Botoșani, valea Ptutului și Republica Moldova. Din studiul Veronicăi Prozor, de la Gimnaziul din Pererita, aflăm ce sunt toltrele, cuvânt de origine poloneză.. Ele reprezintă, spune autoarea, „niște formațiuni de recife intens fragmentate, alcătuite din roci calcaroase și întretăiate de canioanele adânci ale afluenților din stânga râului Prut. Toate acestea dau landșafturile naturale locale un aspect fermecător. În Moldova ele sunt răspândite în raioanele Glodeni, Râșcani, Edineț și Briceni”.

Prof. dr. Viorel Paraschiv îl evocă pe . Liviu Apostol ( 1949 – .2022) de la Universitatea din Suceava.. Aflate la a XV-a ediție, simpozioanele organizate de Societatea de Geografie, Filiala „Victor Tufescu” Botoșani,  a avut rolul de a produce schimbul de informații între profesorii de geografie și chiar alte discipline din România, Republica Moldova și Ucraina. Mai mult, în cadrul simpozionului s-a produs transferul de idei și experiențe punând bazele unei rețele de contact. Acest simpozion, după cum a demonstrat-o an de an, a fost și o platformă de dezbateri, remarcându-se temele cu conținut relevant, contribuind la îmbunătățirea competențelor, la progresul științelor geografice și nu numai, precum și la creșterea gradului de notorietate a participanților și a unităților școlare din care provin.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Experiență europeană pentru elevii din Vorona: Liceul „Ștefan cel Mare și Sfânt” a finalizat cu succes proiectul Erasmus+ Grecia 2025

Publicat

Publicitate

Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona încheie cu succes o nouă etapă de internaționalizare a educației prin finalizarea activităților din cadrul proiectului Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-VET-000206713, derulat în domeniul Turism și Alimentație Publică, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

În perioada 5–16 mai 2025, un grup format din 21 de elevi, însoțiți de 3 cadre didactice, a participat la o mobilitate de formare profesională în localitatea Paralia Katerini, Grecia. Activitățile s-au desfășurat în cadrul bucătăriei și restaurantului unui hotel partener, unde elevii, viitori tehnicieni în gastronomie, au lucrat cot la cot cu profesioniști din domeniu, dobândind competențe specifice meseriei și lucrând într-un cadru multicultural, alături de tineri din alte state europene.

Pe lângă formarea practică, participanții au fost implicați în workshopuri tematice, activități interculturale și vizite de studiu în unele dintre cele mai emblematice locuri ale Greciei: complexul monahal Meteora, legendarul Munte Olimp, orașele Salonic și Edessa, dar și la renumitele băi termale Pozar.

În completarea acestei experiențe, în perioada 26–30 mai 2025, două cadre didactice ale liceului au participat la o mobilitate de tip job shadowing, desfășurată tot în Grecia. Aici, profesoarele au observat metodele moderne de predare utilizate în școlile profesionale din Katerini, au participat la sesiuni de lucru și au susținut un atelier despre rolul echilibrului între pregătirea teoretică și formarea practică în domeniul turismului și alimentației.

Acest proiect Erasmus+ a oferit tuturor participanților oportunitatea de a învăța într-un context european autentic, de a face schimb de bune practici și de a-și dezvolta atât competențele profesionale, cât și cele personale. Elevii s-au întors acasă mai încrezători, mai responsabili și cu o deschidere sporită către valorile educației europene.

„Mulțumim partenerilor din Grecia pentru colaborare, echipei de proiect pentru organizare și tuturor celor implicați pentru profesionalism și dăruire. Deși mobilitatea s-a încheiat, experiențele trăite și cunoștințele acumulate vor continua să inspire și să influențeze pozitiv parcursul educațional al elevilor noștri”, au transmis reprezentanții Liceului Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse de elevi și profesori în această experiență din Grecia:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending