Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (238)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Anca Manolescu, în „Dilema veche” nr. 714 din 2017, prezintă cartea lui Bogdan Tătaru-Cazaban „Corpul îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cereşti” din care reţine câteva dimensiuni ale îngerilor: 1. „funcţia de mesager – aggelos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 2. „foc cunoscător” (Clement Alexandrinul); 3. „făptură necorporală – asomatos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 4. „naturi intelectuale care nu pot fi sesizate decât prin intelect” (Grigore din Nazianz); 5. „râu care curge din prima Lumină şi participă la ea” (Grigore din Nazianz); 6. „oglinzi perfect transparente care primesc raza luminii originare” (Dionisie Areopagitul); 7. „dans neînce6tat în jurul veşnicei cunoaşteri a lui Dumnezeu” (Dionisie Areopagitul); „fiinţe de interval”(Andrei Pleşu) etc.;

Sorin Lavric, în România literară” nr. 28 din 2016, prezentându-ne trei metode (direcţii) de depăşire a vieţii cotidiene. Ele sunt preluate din lucrarea „Eseuri  eretice despre filosofia istoriei” a fenomenologului ceh Jan Patocka, fost elev a lui Husserl şi Heidegger: 1. direcţia orgiastică („este supapa hedonistă: fugim de ritmul plat al zilei spre a ne arunca în plăceri, dezordinea voluptăţii fiind remediul la ordinea mediocră a programului de muncă. Căci munca e o povară, o molestare la care omul consimte spre a supravieţui, dar de cum are prilejul de a întrerupe lucrul, ţinta imediată e orgia, exaltarea, în sensul de haos al simţurilor cu efect regenerator”); 2. direcţia demonică („nu are nimic malefic în ea, Patocka folosind termenul în accepţia lui  platonică. La Platon, erosul nu e nimic altceva decât un demon, adică o forţă urcătoare a cărei tensiune ne ridică spre lumea ideilor divine. Exact acesta e sensul pe îl dă Patocka laturii demonice: atunci când degringolada impulsurilor orgiastice ameninţă să ne surpe echilibrul, imboldul demoniac vine să aducă ordine în anarhia simţurilor”); 3. direcţia sacră ( e exaltarea pe care o dă credinţa: sastisit de ritmul laic al muncii tembele, omul are tresărirea instinctivă de a-şi compensa platitudinea printr-o înnobilare de altfel, o consacrare pe care o resimte atunci când se închină unui zeu”;

Reţinute cu privire la Caragiale: 1. Gelu Negrea: „Un Caragiale bidimensional: comicul dezlănţuit şi tragicul extrem, care coabitează oximoronic şi îşi dispută întâietatea”; Eugen Ionescu: „Caragiale este un pionier al noii orientări de anvergură continentală”; George Ranetti (despre „Momente…”): „Nu Momente, ci monumente”;

Specialistul în grafoscopie Cristian Dumitrescu, în „Ziarul Lumina” din 2 noiembrie 2017, despre scrierea olografă: 1. „scrierea olografă se va păstra în următorii 50 de ani”; 2. „ scrisul este o formă de manifestare a sufletului prin lumina conţinută în cuvintele exprimate”; 3. „mecanismul scrierii este alcătuit dintr-o componentă „hard”, reprezentată de aparatul biomecanic al fiecărui scriptor (mâna cu muşchi, oase, tendoane, vase sanguine, creierul etc.)şi o componentă „soft”, sub formă de trasee neurale, care alcătuiesc stereotipul dinamic prin care se manifestă deprinderea de a scrie”; 4. „treptat, poate se va renunţa la modelul caligrafic al literelor în scrierea olografă şi va fi utilizat din ce în ce mai mult modelul tipografic al acestora”; 5. „pe termen lung este posibil ca scrisul caligrafic să ajungă o activitate la îndemâna exclusivă a unor profesionişti sau specialişti, care să poată citi scrierile vechi sau să execute anumite lucrări scripturale cu valoare artistică, adică un fel de scrib al vremurilor ce vor veni”; 6. „să nu uităm că limbajul este despre cuvânt şi suflet, iar scrisul este despre cum le transmitem”;

Publicitate

 

Andreea Blaga, în „Ziarul Lumina” din 3 noiembrie 2017, despre Tolstoi: „Moşier bogat şi conte mai târziu, a rămas orfan de mamă la 2 ani şi de tată la 9 ani. La 16 ani va încerca să studieze la Universitatea din Kazan Filologia, secţia arabă-turcă, dar după un an se va hotărî pentru drept. Intră voluntar în Armată pentru a lupta în Caucaz pe la 19 ani şi apoi se angajează militar, devenind căpitan, pentru a lupta în Crimeea. Începe să scrie pe la 22 de ani. Se va căsători la 34 de ani cu Sofia Tolstoi şi vor avea 13 copii. Fire frământată, caută de tânăr adevărul şi raţiunea pentru care merită omul să trăiască pe pământ. Fondează o şcoală pe moşia sa, Iasnaia Poliana. Iubitor de muncă fizică, de călărie, tenis, înot, se bucură de o rezistenţă şi o forţă fizică ieşită din comun. Scrie 8-10 ore pe zi fără să obosească. Se îmbracă asemenea ţăranilor de pe moşie, munceşte alături de ei şi, văzându-i cineva muncind şi vorbind, nu poate înţelege cine este marele boier, contele Tolstoi. Un singur lucru îl diferenţiază totuşi: privirea”; 

Mihai Buzea, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, prezentând  conceptele de „lemă”, „anti-lemă” şi „di-lemă” raportate la selecţia în organizaţii, într-un excepţional eseu cu titlul „D`ale arboretului”: 1. lemă: „contraselecţia naturală e una dintre caracteristicile oricărei organizaţii, comunistă sau capitalistă, şi nu ţine de personalitatea liderului suprem (al organizaţiei), ci de gradul de osificare (al organizaţiei). Cu alte cuvinte, cu cât organizaţia este mai veche, cu atât este mai mare şansa proştilor de a fi numiţi în funcţii de conducere („numiţi” nu „aleşi”); 2. anti-lemă: „organizaţiile care-şi construiesc structura ierarhică pe contraselecţie naturală dispar, mai devreme sau mai târziu, pentru că legile naturii li se aplică şi lor, ca oricui altcuiva (în cazul acesta, buna şi bătrâna lege a selecţiei naturale)”; 3. di-lemă: „dar dacă vieţuiesc într-un mediu controlat, ca paraziţi ai unor organisme mai mari, atunci prosperă numai dacă devin din ce în ce mai proaste, mai osificate şi mai puţin adaptabile, altfel spus, numai dacă mecanismul contraselecţiei naturale funcţionează perfect (desigur, dacă moare organismul mai mare, atunci dispare şi organizaţia-parazit, acesta cu contraselecţia)”;

Cătălin Pavel, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, publică eseul „Arta cusurgelii” în care dă un răspuns la întrebarea „Care e cea mai bună metodă de a critica munca altuia atunci când el nu se poate apăra?”  Atenţionându-ne că la răspuns nu a ajuns încă, vine cu nişte convingeri parţiale: 1. „Cred de pildă că este veninos să scrii o recenzie dedicată nu cărţii, ci greşelii de la pagina 38 a cărţii, chiar dacă la pagina 38 se află într-adevăr un argument falacios, un exemplu de documentaţie ştirbă etc.”; 2. „Tipic pentru veninosul ştiinţific mai este şi să demonteze pufnind un argument greşit adus de autor în sprijinul tezei lui, ignorând celelalte 49 de argumente corecte din restul cărţii, mai mult decât suficiente altminteri ca să stabilească adevărul tezei”; 3. „La fel de necinstit este să reformulezi, cu dibace şi discrete (sau nu) amendări, teza generală a autorului, astfel încât  ea să devină un perfect sac de box pentru pumnii tăi cronicăreşti”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 11 din 2017, publică un interviu pe care îl ia scriitorului Radu Jorgensen (Radu Georgescu) despre conceptul de „politically correct” (PC) american. Spune Radu Jorgensen:  „Mai întâi, 1968-1990. Înainte, învăţământul universitar tradiţional era oarecum conservator, respecta valorile. 1968: revoluţie, ieşire în stradă. Exact ca la toate revoluţiile, sunt acolo idei – unele, legitime, rămân în picioare şi azi – care fură oamenilor mintea şi la care te gândeşti că nu ai cum să nu  te alături . Şi au furat chiar şi mintea unor vârfuri. Bătălia pentru minţi! Vin apoi anii nouăzeci, războiul rece dispare ca problematică, oamenii răsuflă uşuraţi, dar presa americană…are nevoie de o direcţie nouă pe termen lung. Şi „corecţii” propun imediat ceva în loc. Publicaţii importante virează spre „progresism” şi spre corectitudine politică. Alţii îi contrează. Toată lumea crede că peisajul s-a reechilibrat. De unde? Manipularea masivă a populaţiei prin mijloace de presă şi prin universitate, care durează, să zicem, de vreo 15 ani, a dus până acolo că lumea aproape că a acceptat că, da, „corecţii” au luat definitiv puterea. Până în toamna anului trecut, când populaţia a votat, pe neaşteptate, contra lor. Dar mişcarea PC nu s-a pierdut, este tot acolo, pe poziţii, prea puţin şifonată”; 

Acelaşi Cristian Pătrăşconiu, în acelaşi „Orizont” nr. 11 din 2017,  publică ancheta „De ce recitiţi? Reţinem: Alexandru Călinescu: 1. „recitirea a servit ca terapie”; 2. „pentru depăşirea momentelor de tristeţe sau plictis”; 3. „există  texte făcute parcă anume pentru relectură”; Teodor Baconschi: 1. „a reciti înseamnă a consacra lăuntric un templu populat cu autorii de căpătâi”; 2. „prima lectură ascultă de resorturi exterioare: canon şcolar, snobism, accident, mimetism”; 3. „relectura e cea care fixează  nu doar harta nostalgiilor active, ci şi înţelesul maturizat, sedimentat, demn de salutul definitiv al afinităţilor elective”; 4. „ieşim pe terenul libertăţii esenţializate”; Martin S. Martin: 1. „revii chemat de semnale secrete din colţurile minţii tale, unde ai pus la păstrare amintirea deliciilor dăruite cândva de cărţi”; Victor Bârsan: 1. „când mă urmăreşte câte o formulare fascinantă”; Simona Preda: 1. „reciteşti ca să te recuperezi, ca să retrăieşti ce a fost cândva”; 2. „a reciti presupune din start şi a pune întrebări, a problematiza, a fi critic, a căuta, a fi dispus să interoghezi şi să vezi detaliul, a fi mai cerebral faţă de actul lecturii ca prima dată”; Andreea Răsuceanu: 1. „recitesc deci ca să-mi reconfirm valoarea unor cărţi”; 2. „din motive profesionale”; 3. „mă fascinează cât de multe detalii poţi să descoperi la relectură”; 4. „fiindcă întotdeauna mai găseşti un sens, o semnificaţie ascunsă”; Tudor Călin Zorojanu: 1. „o carte nu-ţi „aparţine”, nu face parte din construcţia ta spirituală dacă nu o reciteşti măcar o dată”; 2. „recitesc pentru a asimila, pentru a aprofunda, pentru a integra în noi”; 3. „o carte citită e o cunoştinţă: coleg, vecin, vânzător în magazinul de la parter”; 4. „o carte recitită e un prieten, o rudă de gradul întâi, un partener de viaţă”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Începe Festivalul de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR. Ce trebuie să știți

Publicat

Publicitate

Joi, 18 septembrie, începe Festivalul de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR.

Programul celor patru zile de întâlniri, expoziții, conferințe, dialoguri și ateliere poate fi găsit pe pagina de Facebook a festivalului și pe site-ul acestuia, https://www.festivalul-apolodor.ro/.

Perioada de înscriere la ateliere s-a terminat, iar interesul copiilor și adolescenților pentru evenimentele anunțate de organizatori s-a dovedit major: cele peste 10 ateliere au deja sute de elevi înscriși și pregătiți să se joace, să învețe să ilustreze cărți, să pornească în aventura creației literare.

 Scriitori și artiști vizuali de renume ai literaturii contemporane pentru copii și adolescenți vor ajunge la Botoșani și se vor întâlni cu cititorii printre bănci, în săli de spectacol sau la bibliotecă. Harta festivalului alătură 19 locații: 8 școli gimnaziale, cinci licee și colegii botoșănene, Teatrul „Mihai Eminescu”, Memorialul Ipotești, Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu”, Casa Corpului Didactic și Primăria Botoșani.

Pentru atelierele și expozițiile de la Memorialul Ipotești, Inspectoratul Școlar Județean va pune la dispoziție o serie de microbuze ce vor pleca și se vor întoarce de la Ipotești după un program care poate fi consultat aici: https://www.facebook.com/share/p/19m6ZSozsW/.

 

Publicitate

Pentru Serile APOLODOR sala mare a Teatrului „Mihai Eminescu” s-a dovedit neîncăpătoare, voluntarii oferind în toate aceste zile invitațiile pe baza cărora se va intra la cele trei momente: „Copilării pe scenă” cu Matei Vișniec și Florin Bican, „Copilării la feminin” cu Gabriela Adameșteanu și Svetlana Cîrstean și conferința semnată Mihnea Măruță, urmată de mult-așteptata Ada Milea.

Concursurile organizate de editurile partenere, dar și de restaurantul NOD, unde se vor crea bucate de poveste inspirate din literatură, își vor primi concurenții și vor acorda premiile gata pregătite. Tururile ghidate oferite de Centrul Național de Informare și Promovare Turistică și-au stabilit traseele și punctul de plecare – în fața Primăriei Municipiului Botoșani.

Una peste alta, dacă ești elev sau adolescent, dacă ai peste 8 ani ori sub 108, te așteptăm la evenimentele Festivalului APOLODOR, dar exclusiv la cele care îți fac cu ochiul și îți promit distracție, voie bună, jocuri de-a cuvintele, idei îndrăznețe și desene creative.

Să înceapă APOLODOR!

 

Inițiat de Dan Lungu (director) și Luminița Corneanu (director artistic), festivalul de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR se va desfășura sub Înaltul Patronaj al Reprezentanței Comisiei Europene în România și este finanțat de Consiliul Local și Primăria Municipiului Botoșani.

 

 

Echipa festivalului

Director: Dan Lungu

Director artistic: Luminița Corneanu

Curator al expozițiilor de ilustrație: Cezarina Caloian

Director executiv: Costică Roman

Asistent director: Pușa Piticari

Manager logistică și voluntari: Alexandru Teioșanu

Identitate vizuală: Marinela Ciobanu

Comunicare: Irina Siminiceanu

Social Media: Anamaria Ionel

Website: Robert Pietraru

Organizator: Fundația Corona

Finanțatori: Consiliul Local și Primăria Municipiului Botoșani

Parteneri: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, Teatrul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu”, Botoșani, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Palatul Copiilor Botoșani, Casa Corpului Didactic Botoșani, Galeria ArtEast Iași, Tipografia Printco Iași, Agenția Caracteristic, CNIPT Botoșani, Asociația pentru Ospitalitate Culturală – AOC Iași, Asociația Scriitorilor de Literatură pentru Copii și Adolescenți din România – „De Basm”, Fundația Star of Hope – SOH România

Edituri partenere: Editura Arthur, Editura Polirom, Editura Vlad și Cartea cu Genius, Editura YoungArt, Editura Minigrafic, Editura Humanitas Junior, Editura Gama, Editura Alice Books

Citeste mai mult

Eveniment

Inconștiență criminală! Șofer cu alcoolemie de 3,11, la Ștefănești. Polițiștii l-au băgat la răcoare

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Ștefănești au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat de 40 de ani, din orașul Ștefănești, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta ar fi condus un autoturism, pe drumul național D 24 C, din orașul Ștefănești, fiind sub influența alcoolului, valoarea alcoolemiei fiind de 3,11 g alcool pur în aerul expirat.

 

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN de vânt

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani va fi sub incidența unui Cod Galben de vânt, mâine, între orele 10:00 – 21:00.

Potrivit meteorologilor, vor fi intensificări ale vântului cu viteze la rafală de 50…70 km/h.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔️ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;
✔️ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate;
✔️ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;
✔️ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;
✔️ nu atingeți firele căzute la pământ.

În situații de urgență, care vă pun în pericol viață sau bunurile, sunați imediat la 112

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Acțiune BLITZ a polițiștilor rutieri pentru siguranța biciliștilor

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier cu sprijinul subunităților de profil au organizat o acțiune de tip ”BLITZ”, pe raza întregului județ pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere în care sunt implicați bicicliștii.

 Astfel, s-a acționat în intervalul orar 09:00-10:00, pe arterele rutiere cu risc de producere a accidentelor în care sunt implicați bicicliștii și conducătorii de trotinete.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost aplicate aproximativ 40 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 13.000 de lei. Dintre acestea, 11 sancțiuni au fost aplicate biciliștilor și o sancțiune utilizatorilor de trotinete electrice.

 

Totodată, polițiștii au oferit biciliștilor veste cu însemne reflectorizante.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending