Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (238)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Anca Manolescu, în „Dilema veche” nr. 714 din 2017, prezintă cartea lui Bogdan Tătaru-Cazaban „Corpul îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cereşti” din care reţine câteva dimensiuni ale îngerilor: 1. „funcţia de mesager – aggelos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 2. „foc cunoscător” (Clement Alexandrinul); 3. „făptură necorporală – asomatos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 4. „naturi intelectuale care nu pot fi sesizate decât prin intelect” (Grigore din Nazianz); 5. „râu care curge din prima Lumină şi participă la ea” (Grigore din Nazianz); 6. „oglinzi perfect transparente care primesc raza luminii originare” (Dionisie Areopagitul); 7. „dans neînce6tat în jurul veşnicei cunoaşteri a lui Dumnezeu” (Dionisie Areopagitul); „fiinţe de interval”(Andrei Pleşu) etc.;

Sorin Lavric, în România literară” nr. 28 din 2016, prezentându-ne trei metode (direcţii) de depăşire a vieţii cotidiene. Ele sunt preluate din lucrarea „Eseuri  eretice despre filosofia istoriei” a fenomenologului ceh Jan Patocka, fost elev a lui Husserl şi Heidegger: 1. direcţia orgiastică („este supapa hedonistă: fugim de ritmul plat al zilei spre a ne arunca în plăceri, dezordinea voluptăţii fiind remediul la ordinea mediocră a programului de muncă. Căci munca e o povară, o molestare la care omul consimte spre a supravieţui, dar de cum are prilejul de a întrerupe lucrul, ţinta imediată e orgia, exaltarea, în sensul de haos al simţurilor cu efect regenerator”); 2. direcţia demonică („nu are nimic malefic în ea, Patocka folosind termenul în accepţia lui  platonică. La Platon, erosul nu e nimic altceva decât un demon, adică o forţă urcătoare a cărei tensiune ne ridică spre lumea ideilor divine. Exact acesta e sensul pe îl dă Patocka laturii demonice: atunci când degringolada impulsurilor orgiastice ameninţă să ne surpe echilibrul, imboldul demoniac vine să aducă ordine în anarhia simţurilor”); 3. direcţia sacră ( e exaltarea pe care o dă credinţa: sastisit de ritmul laic al muncii tembele, omul are tresărirea instinctivă de a-şi compensa platitudinea printr-o înnobilare de altfel, o consacrare pe care o resimte atunci când se închină unui zeu”;

Reţinute cu privire la Caragiale: 1. Gelu Negrea: „Un Caragiale bidimensional: comicul dezlănţuit şi tragicul extrem, care coabitează oximoronic şi îşi dispută întâietatea”; Eugen Ionescu: „Caragiale este un pionier al noii orientări de anvergură continentală”; George Ranetti (despre „Momente…”): „Nu Momente, ci monumente”;

Specialistul în grafoscopie Cristian Dumitrescu, în „Ziarul Lumina” din 2 noiembrie 2017, despre scrierea olografă: 1. „scrierea olografă se va păstra în următorii 50 de ani”; 2. „ scrisul este o formă de manifestare a sufletului prin lumina conţinută în cuvintele exprimate”; 3. „mecanismul scrierii este alcătuit dintr-o componentă „hard”, reprezentată de aparatul biomecanic al fiecărui scriptor (mâna cu muşchi, oase, tendoane, vase sanguine, creierul etc.)şi o componentă „soft”, sub formă de trasee neurale, care alcătuiesc stereotipul dinamic prin care se manifestă deprinderea de a scrie”; 4. „treptat, poate se va renunţa la modelul caligrafic al literelor în scrierea olografă şi va fi utilizat din ce în ce mai mult modelul tipografic al acestora”; 5. „pe termen lung este posibil ca scrisul caligrafic să ajungă o activitate la îndemâna exclusivă a unor profesionişti sau specialişti, care să poată citi scrierile vechi sau să execute anumite lucrări scripturale cu valoare artistică, adică un fel de scrib al vremurilor ce vor veni”; 6. „să nu uităm că limbajul este despre cuvânt şi suflet, iar scrisul este despre cum le transmitem”;

Publicitate

 

Andreea Blaga, în „Ziarul Lumina” din 3 noiembrie 2017, despre Tolstoi: „Moşier bogat şi conte mai târziu, a rămas orfan de mamă la 2 ani şi de tată la 9 ani. La 16 ani va încerca să studieze la Universitatea din Kazan Filologia, secţia arabă-turcă, dar după un an se va hotărî pentru drept. Intră voluntar în Armată pentru a lupta în Caucaz pe la 19 ani şi apoi se angajează militar, devenind căpitan, pentru a lupta în Crimeea. Începe să scrie pe la 22 de ani. Se va căsători la 34 de ani cu Sofia Tolstoi şi vor avea 13 copii. Fire frământată, caută de tânăr adevărul şi raţiunea pentru care merită omul să trăiască pe pământ. Fondează o şcoală pe moşia sa, Iasnaia Poliana. Iubitor de muncă fizică, de călărie, tenis, înot, se bucură de o rezistenţă şi o forţă fizică ieşită din comun. Scrie 8-10 ore pe zi fără să obosească. Se îmbracă asemenea ţăranilor de pe moşie, munceşte alături de ei şi, văzându-i cineva muncind şi vorbind, nu poate înţelege cine este marele boier, contele Tolstoi. Un singur lucru îl diferenţiază totuşi: privirea”; 

Mihai Buzea, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, prezentând  conceptele de „lemă”, „anti-lemă” şi „di-lemă” raportate la selecţia în organizaţii, într-un excepţional eseu cu titlul „D`ale arboretului”: 1. lemă: „contraselecţia naturală e una dintre caracteristicile oricărei organizaţii, comunistă sau capitalistă, şi nu ţine de personalitatea liderului suprem (al organizaţiei), ci de gradul de osificare (al organizaţiei). Cu alte cuvinte, cu cât organizaţia este mai veche, cu atât este mai mare şansa proştilor de a fi numiţi în funcţii de conducere („numiţi” nu „aleşi”); 2. anti-lemă: „organizaţiile care-şi construiesc structura ierarhică pe contraselecţie naturală dispar, mai devreme sau mai târziu, pentru că legile naturii li se aplică şi lor, ca oricui altcuiva (în cazul acesta, buna şi bătrâna lege a selecţiei naturale)”; 3. di-lemă: „dar dacă vieţuiesc într-un mediu controlat, ca paraziţi ai unor organisme mai mari, atunci prosperă numai dacă devin din ce în ce mai proaste, mai osificate şi mai puţin adaptabile, altfel spus, numai dacă mecanismul contraselecţiei naturale funcţionează perfect (desigur, dacă moare organismul mai mare, atunci dispare şi organizaţia-parazit, acesta cu contraselecţia)”;

Cătălin Pavel, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, publică eseul „Arta cusurgelii” în care dă un răspuns la întrebarea „Care e cea mai bună metodă de a critica munca altuia atunci când el nu se poate apăra?”  Atenţionându-ne că la răspuns nu a ajuns încă, vine cu nişte convingeri parţiale: 1. „Cred de pildă că este veninos să scrii o recenzie dedicată nu cărţii, ci greşelii de la pagina 38 a cărţii, chiar dacă la pagina 38 se află într-adevăr un argument falacios, un exemplu de documentaţie ştirbă etc.”; 2. „Tipic pentru veninosul ştiinţific mai este şi să demonteze pufnind un argument greşit adus de autor în sprijinul tezei lui, ignorând celelalte 49 de argumente corecte din restul cărţii, mai mult decât suficiente altminteri ca să stabilească adevărul tezei”; 3. „La fel de necinstit este să reformulezi, cu dibace şi discrete (sau nu) amendări, teza generală a autorului, astfel încât  ea să devină un perfect sac de box pentru pumnii tăi cronicăreşti”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 11 din 2017, publică un interviu pe care îl ia scriitorului Radu Jorgensen (Radu Georgescu) despre conceptul de „politically correct” (PC) american. Spune Radu Jorgensen:  „Mai întâi, 1968-1990. Înainte, învăţământul universitar tradiţional era oarecum conservator, respecta valorile. 1968: revoluţie, ieşire în stradă. Exact ca la toate revoluţiile, sunt acolo idei – unele, legitime, rămân în picioare şi azi – care fură oamenilor mintea şi la care te gândeşti că nu ai cum să nu  te alături . Şi au furat chiar şi mintea unor vârfuri. Bătălia pentru minţi! Vin apoi anii nouăzeci, războiul rece dispare ca problematică, oamenii răsuflă uşuraţi, dar presa americană…are nevoie de o direcţie nouă pe termen lung. Şi „corecţii” propun imediat ceva în loc. Publicaţii importante virează spre „progresism” şi spre corectitudine politică. Alţii îi contrează. Toată lumea crede că peisajul s-a reechilibrat. De unde? Manipularea masivă a populaţiei prin mijloace de presă şi prin universitate, care durează, să zicem, de vreo 15 ani, a dus până acolo că lumea aproape că a acceptat că, da, „corecţii” au luat definitiv puterea. Până în toamna anului trecut, când populaţia a votat, pe neaşteptate, contra lor. Dar mişcarea PC nu s-a pierdut, este tot acolo, pe poziţii, prea puţin şifonată”; 

Acelaşi Cristian Pătrăşconiu, în acelaşi „Orizont” nr. 11 din 2017,  publică ancheta „De ce recitiţi? Reţinem: Alexandru Călinescu: 1. „recitirea a servit ca terapie”; 2. „pentru depăşirea momentelor de tristeţe sau plictis”; 3. „există  texte făcute parcă anume pentru relectură”; Teodor Baconschi: 1. „a reciti înseamnă a consacra lăuntric un templu populat cu autorii de căpătâi”; 2. „prima lectură ascultă de resorturi exterioare: canon şcolar, snobism, accident, mimetism”; 3. „relectura e cea care fixează  nu doar harta nostalgiilor active, ci şi înţelesul maturizat, sedimentat, demn de salutul definitiv al afinităţilor elective”; 4. „ieşim pe terenul libertăţii esenţializate”; Martin S. Martin: 1. „revii chemat de semnale secrete din colţurile minţii tale, unde ai pus la păstrare amintirea deliciilor dăruite cândva de cărţi”; Victor Bârsan: 1. „când mă urmăreşte câte o formulare fascinantă”; Simona Preda: 1. „reciteşti ca să te recuperezi, ca să retrăieşti ce a fost cândva”; 2. „a reciti presupune din start şi a pune întrebări, a problematiza, a fi critic, a căuta, a fi dispus să interoghezi şi să vezi detaliul, a fi mai cerebral faţă de actul lecturii ca prima dată”; Andreea Răsuceanu: 1. „recitesc deci ca să-mi reconfirm valoarea unor cărţi”; 2. „din motive profesionale”; 3. „mă fascinează cât de multe detalii poţi să descoperi la relectură”; 4. „fiindcă întotdeauna mai găseşti un sens, o semnificaţie ascunsă”; Tudor Călin Zorojanu: 1. „o carte nu-ţi „aparţine”, nu face parte din construcţia ta spirituală dacă nu o reciteşti măcar o dată”; 2. „recitesc pentru a asimila, pentru a aprofunda, pentru a integra în noi”; 3. „o carte citită e o cunoştinţă: coleg, vecin, vânzător în magazinul de la parter”; 4. „o carte recitită e un prieten, o rudă de gradul întâi, un partener de viaţă”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Spectacolul „Frumoasa şi Bestia, la Teatrul „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

În această săptămână în zilele de joi, 8 mai 2025, de la ora 18:00 şi duminică, 11 mai 2025, de la orele 11:00 și 12:30, micuții sunt așteptați să vizioneze spectacolul  „Frumoasa şi Bestia”.

„Frumoasa şi Bestia“ este un spectacol de Valentin Dobrescu,  după o poveste engleză. Regia artistică este semnată de Valentin Dobrescu, scenografia îi aparţine lui Mihai Pastramagiu, iar muzica este compusă de  Alin Macovei-Moraru.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Adelina Cojocariu, Andrei Iurescu, Marius Rusu, Ioana Buta, Anamaria Chelaru, Alin Gheorghiu şi Ana Apetrei

 

„V-aţi întrebat, ce e povestea ? Nu e uşor s-o defineşti.

Pot să vă spun că o poveste este doar ceea ce-ţi doreşti.

Publicitate

E ce visezi cu ochii minţii, e gândul tău neîmplinit,

E-o lume-n care-ai vrea să fii, şi-n care-acuma te-ai trezit.

Vreţi o poveste ? Da ? Prea bine. Ştiu una care v-ar plăcea,

Şi-n care veţi vedea cu toţii ce poate face dragostea.” (Valentin Dobrescu)

 

Spectacolul este recomandat copiilor peste 3 ani.

 

Prețul biletului este de 20 lei.

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea fiecărui spectacol, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începerea spectacolului.

Citeste mai mult

Eveniment

Izvor de credință, cuvânt și jertfă: Revista religioasă săptămânală „Izvorul Tămăduirii”, la numărul 2000. Primul mesaj al părintelui Ioan Alupoaiei, în urmă cu 22 de ani

Publicat

Publicitate

Într-un colț al Botoșaniului, unde odinioară doar liniștea unui parc acompania pașii celor grăbiți, s-a născut, din jertfă și rugăciune, o biserică. Nu doar din piatră și cupru, ci și din cuvânt. De 22 de ani, Parohia „Izvorul Tămăduirii și Sfântul Haralambie” scrie, cu suflet și condei, o pagină vie a credinței: „Foaia religioasă săptămânală Izvorul Tămăduirii”.

Această publicație nu este doar o simplă revistă parohială. Este un glas al Bisericii care, număr după număr, cheamă la lumină, la comuniune și la trăirea tainelor dumnezeiești. Încă din 15 februarie 2004, când a apărut primul număr – mai degrabă un program liturgic decât un material editorial – s-a simțit nevoia unui dialog profund cu sufletul credinciosului. De atunci și până astăzi, cu peste 2000 de apariții, foaia religioasă a devenit o cronică a trăirii, o punte între altar și inimile celor care caută mântuirea.

Inițiativa a fost semnul unei viziuni profunde, născute în inima preotului Ioan Alupoaiei, cel care a zidit nu doar pereți sfințiți, ci și o comunitate. În anii când Parohia „Izvorul Tămăduirii” își făcea pașii timizi în viața liturgică, totul părea fragil. Într-un tramvai dezafectat, devenit loc de rugăciune, s-a rostit pentru prima dată numele lui Dumnezeu într-un lăcaș improvizat, dar plin de Duh. Era 13 martie 2003. Și până la 25 noiembrie același an, „biserica din tramvai” a fost loc de închinare, de început și de nădejde.

Încercările nu au lipsit. Două incendii – unul la capelă, altul la acoperiș – au pus la încercare rezistența credinței. Dar focul jertfei nu s-a stins. Astăzi, în locul tramvaiului, se înalță o biserică de zid, cu turlă spre cer și catapeteasmă din stejar, cu icoane care privesc din veșnicie. Sfântul Altar este pictat, iar sufletele celor ce pășesc în acest spațiu se simt mai aproape de Împărăție.

Dar dincolo de ziduri, rămâne cuvântul. Foaia religioasă săptămânală a devenit altarul scris al parohiei. A transmis, cu răbdare și inspirație, chemarea lui Hristos: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați…” A vorbit despre evenimentele bisericii, despre sărbători, despre viețile sfinților, dar mai ales despre viața trăită în comuniune. A devenit un glas pentru cei ce nu puteau rosti și o lumină pentru cei ce căutau sens.

Această publicație este, fără îndoială, dovada că Biserica nu este o clădire. Este o familie. Este o respirație comună. Este iubirea care lucrează, în fiecare duminică, o nouă înviere în suflete. Nu este egocentrică, ci misionară. Nu este rece, ci lucrătoare, în duh și adevăr.

Publicitate

După 22 de ani, „Foaia religioasă Izvorul Tămăduirii” nu este doar o arhivă. Este un document viu, care pulsează cu fiecare rugăciune rostită în taină, cu fiecare lacrimă ștersă în tăcere și cu fiecare bucurie împărtășită în credință. Este un dar. Un izvor.

La ceas aniversar, să le spunem celor ce au scris, editat, tipărit și răspândit această lucrare: La mulți ani binecuvântați! Și la cât mai multe suflete atinse de cuvânt!

La mulţi ani şi la cât mai mulţi cititori!

Citeste mai mult

Eveniment

COD RUTIER 2025: Șoferii își pot recupera mai rapid permisul! Află noua condiție

Publicat

Publicitate

Parlamentul a aprobat o modificare a Codului Rutier 2025, care le oferă șoferilor posibilitatea de a reduce perioada de suspendare a permisului auto dacă achită amenda contravențională.

Parlamentul a adoptat marți proiectul legislativ care introduce o condiție suplimentară pentru șoferii care doresc să își reducă perioada de suspendare a permisului de conducere, respectiv plata amenzii contravenționale.

Modificare Cod Rutier 2025. Noua condiție pentru reducerea suspendării permisului

Conform noii legislații, pentru a beneficia de reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce, șoferii trebuie să îndeplinească trei condiții:

  • admiterea la testul de verificare a cunoștințelor rutiere
  • deținerea permisului auto de cel puțin un an
  • dovada achitării amenzii contravenționale ce a dus la suspendarea dreptului de a conduce.

Proiectul a fost inițiat de USR. Inițiatorii susțin că măsura va contribui la reducerea numărului de accidente rutiere și la îmbunătățirea sistemului de colectare a amenzilor, potrivit Mediafax.

Citeste mai mult

Eveniment

„Părintele Cleopa, mare mărturisitor și duhovnic”. Întâlnirea Cercului Pastoral Misionar „Sfântul Spiridon” Botoșani

Publicat

Publicitate

Biserica Militară Botoșani va găzdui în data de 8 mai 2025, începând cu ora 17:00, întâlnirea Cercului Pastoral Misionar „Sfântul Spiridon”.

Din acest cerc fac parte parohiile din partea de sud-est a municipiului Botoșani și prin rotație, la fiecare Biserică parohială se oficiază în sobor câte o slujbă și se prezintă o temă misionară.

În cadrul întâlnirii de joi, se va oficia Taina Sfântului Maslu și va fi susținută conferința cu tema „Părintele Cleopa, mare mărturisitor și duhovnic”, de către Preot Teodor Cenușă, slujitor la Biserica Militară Botoșani.

Dumnezeu, în marea Sa iubire de oameni, binecuvântează lumea, din vreme în vreme, cu genii ale sfinţeniei destinate a arăta pământenilor calea către o vieţuire adevărată întru dobândirea Împărăţiei Cerurilor. Părintele Cleopa, adică Sfântul Cuvios Cleopa de Sihăstria, a fost un astfel de om. Dumnezeu l-a rânduit să vieţuiască în vremuri grele pentru a fi călăuză celor ce caută calea spre Împărăţia Cerurilor.

CERCUL PASTORAL MISIONAR „SF. SPIRIDON”

Parohii, lăcașuri de cult și slujitori:

Publicitate

 

  1. Biserica „Sfântul Ilie”, Preot Lucian Leonte, paroh, Pr. Constantin Leonte, co-slujitor;
  2. Biserica „Duminica Mare”, Preot Florin Marcu, paroh;
  3. Biserica „Înălțarea Domnului”, Preot Thoader Pețenchea, paroh;
  4. Biserica „Izvorul Tămăduirii”, Preot Daniel Țăranu, paroh;
  5. Biserica „Sfântul Pantelimon”, Preot Constantin Iordache, paroh;
  6. Biserica Militară „Sfântul Voievod Ștefan”, Preot Teodor Cenușă, slujitor;
  7. Spitalul de Recuperare „Sfântul Gheorghe”, Preot Ionuț Moise, misionar de caritate;
  8. Biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” II, Preot Mihail Ulman, paroh.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending