Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (230)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

„România literară” nr. 10 din 8 martie 2024.  La rubrica sa „întoarcerea la cărţi”, Mihai Zamfir publică eseul „ora astrală”. Este interesantă definiţia pe care Mihai Zamfir o dă „orei astrale”: „o oră inexplicabilă raţional, legată probabil de astre, oră în care omul aflat în deplinătatea forţelor, înconjurat de aura corpului său, îţi fixează ori îţi schimbă destinul”. Pornind de la observaţia că omul nu poate şti când i-a fost  hărăzită ora şi nici nu prea poate explica cum a ajuns la această oră, autorul eseului crede că ar fi mai uşor să descoperim ora astrală a unor personaje din trecut. Mihai Zamfir îl alege pe Titu Maiorescu: „Dacă ne întrebăm care a fost ora astrală a unui personaj de prim rang al culturii noastre, a lui Titu Maiorescu, de exemplu, întâmpinăm dificultăţi: tânăr de o precocitate maladivă, posesorul unor biografii spectaculoase, beneficiar al unei cariere strălucite (profesor universitar şi rector înainte de împlinirea a treizeci de ani, fondator al celei mai importante grupări literare din epocă, parlamentar, ministru, prim-ministru etc.), s-ar părea că o mulţime de momente ale vieţii lui pot candida la postul de moment hotărâtor”.

Cu toate acestea, Mihai Zamfir consideră că alta a fost marea oră a vieţii lui Maiorescu: „… a fost atunci când eroul era încă foarte tânăr. În iarna 1869 – 1870, prin februarie, Iaşul era un târg cufundat în zăpadă şi noroi.  Când, pe adresa „Convorbirilor literare”, sosea o scrisoare de la un necunoscut, ea a fost deschisă ca oricare alta. În plic se găsea o poezie propusă spre publicare. Maiorescu a luat foaia pe care i-o întinsese Iacob Negruzzi şi a început să citească versurile necunoscutului”. Scrisoarea era de la Eminescu şi pe foaie erau versurile din „Venere şi Madonă”.  Mihai Zamfir bănuieşte un dialog între Maiorescu şi Negruzzi: „- Cine este acest Eminescu?”  „- Nu ştiu. Scrisoarea e trimisă din Viena”. Deşi Eminescu mai publicase câteva poezii prin reviste cunoscute, la Iaşi era necunoscut. Mihai Zamfir descrie un lucru care se ştie: „… călătoria lui Negruzzi la Viena, întâlnirea cu Eminescu petrecută parcă în transă într-o berărie, modul în care cei doi s-au recunoscut  fără să se cunoască dinainte”. Revenind la ora astrală a lui Maiorescu, consideră Mihai Zamfir:  „Dar în acea zi de iarnă mohorâtă, în modestul târg al Iaşilor, viaţa lui Maiorescu avea să se schimbe fără ca principalul interesat să-şi dea seama. Va  înţelege pe deplin semnificaţia acelui moment abia peste ani, când totul va deveni istorie”.

Deşi Maiorescu studiase poezia latină şi citise poeziile germană şi franceză  în original, precum şi italiana, nu s-a dat în lături să se intereseze de Eminescu: „Citind însă versurile necunoscutului Eminescu („Ideal pierdut în noaptea unei lumi ce nu mai este…”), criticul-profesor a fost, probabil, frapat de o realitate tot mai evidentă pe măsură ce lectura avansa: pentru prima oară în poezia românească, o gândire de asemenea subtilitate se plia perfect pe un vers de asemenea înălţime figurativă. Maiorescu îi citise pe paşoptişti, dar ceea ce vedea acum în „Venere şi Madonă” i se părea fără egal”.

Începând  cu întâlnirea lui Maiorescu cu această poezie îl va face săl citească şi să-l aprecieze pe Eminescu până la sfârşitul vieţii sale.  Adaugă Mihai Zamfir: „Datorită lui Maiorescu, manuscrisele eminesciene au fost păstrate cu grijă, apoi inventariate şi catalogate la Academie, pentru a deveni apoi un fond public. Fără „Junimea”, viaţa lui Eminescu ar fi fost alta: poziţia poetului, până atunci necunoscut, în sânul celebrei societăţi literare s-a stabilit prin Maiorescu”.

Eseul se finalizează cu o întrebare a autorului: „Cât ar fi însemnat pentru marele critic Eminescu şi poezia lui fără iluminarea produsă în iarna lui 1870? Răspunde tot autorul: „Nici măcar Maiorescu însuşi n-ar fi putut-o spune vreodată. O calculăm noi astăzi, după trecerea a mai bine de un secol şi jumătate”.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșănenii vor putea petrece noaptea de Revelion la un spectacol organizat în Piața Revoluției. Va fi și foc de artificii

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani lansează invitația botoșănenilor de a petrece noaptea de Revelion la un spectacol organizat în Piața Revoluției.
Seria evenimentelor va debuta în seara de 31 decembrie, de la ora 20:30, în compania lui DJ Radu.
La 21:15, atmosfera va fi asigurată de grupurile de copii pregătiți de Academia de Arte „Modus Vivendi” iar recitalul de muzică populară va începe de la ora 22:15, cu Brândușa Covalciuc.
De la ora 22:40, pe scenă va urca Ciro de Luca.
Momentul artistic al serii va fi semnat de HOLLY MOLLY & BAND, de la ora 23:20.
De la ora 00:00 va fi un foc de artificii.
Seria concertelor va continua cu Edward Sanda și va fi încheiată de DJ Radu.

Citeste mai mult

Eveniment

Comisarii Garzii de Mediu Botoșani au desfășurat în anul 2024 aproape 500 de controale. Ce amenzi au aplicat

Publicat

Publicitate
Comisarii de mediu din cadrul Garda de Mediu Botoșani au desfășurat în anul 2024 nu mai puțin de 468 de acțiuni de inspecție și control la operatori economici, persoane fizice, asociații și autorități publice locale.
Cu toate că termenele de soluționare sunt de 15, 20 sau 30 de zile, comisarii de mediu, în ultima săptămână, au finalizat acțiunile de inspecție și control în vederea soluționării a 3 sesizări, au verificat respectarea condițiilor de mediu pentru un amplasamet finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvltare Rurală cu 50.000 euro, și au finalizat acțiunile de verificare a unui operator economic care introduce pentru prima dată pe piaţă produse din lemn, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn.
Pentru neconformitățile constatate s-au stabilit măsurii cu termene în vederea remedierii acestora și s-au aplicat 2 sancțiuni: 1 avertisment și 1 amendă de 30.000 de lei, urmată de interzicerea desfășurării activității până la obținerea autorizație de mediu.

Citeste mai mult

Eveniment

Colindatul în România: Tradiții și obiceiuri în diferite zone ale țării

Publicat

Publicitate

Colindatul în România este o tradiție veche și frumoasă în care se celebrează nașterea Mântuitorului. În noapte de 24 spre 25 decembrie, tradiția colindatului prinde viață, iar colindătorii merg din casă în casă pentru a răspândi vestea nașterii Domnului, relatează alba24.ro. Deși este o tradiție veche și frumoasă, modul în care se colindă în România, variază de la o regiune la alta a țării. Astfel, obiceiurile legate de colindat diferă între Ardeal, Moldova, Oltenia, Banat, Maramureș și Dobrogea.

Colindatul în Ardeal

În unele zone din Ardeal, copiii care colindă sunt cunoscuți sub numele de pițerei sau pizerei. Conform tradiției, aceștia aduc noroc și bucurie în casele oamenilor. Colindele lor, deși scurte, au o semnificație profundă: transmit urări de belșug pentru gazdele care îi primesc cu inima deschisă și mesele pregătite.

Totodată, prin cântecele lor, copiii vestesc Nașterea Mântuitorului, și aduc în casele oamenilor o  atmosfera caldă și specială a Crăciunului.

 

Colindatul în Moldova

Publicitate

În Moldova, seara de colindat adună grupuri de băieți, fete și, uneori, chiar familii întregi, care merg din casă în casă pentru a vesti Nașterea Domnului la prieteni și rude. De obicei, colindătorii intră în curtea gazdei, întreabă dacă sunt bine primiți, cântă și recită, iar la final sunt răsplătiți cu colaci, mere sau alte bunătăți.

În unele cazuri, colindătorii sunt invitați în casă, unde li se oferă bucate tradiționale, însă acest obicei diferă de la un sat la altul, în funcție de tradițiile comunității.

Colindatul în Oltenia

În satele din Oltenia, în Ajunul Crăciunului, se păstrează tradiția „scormonitului în foc”. Membrii familiei se adună în jurul focului și, pe rând, lovesc ușor cu o nuia în jar, rostind:

„Bună dimineaţa lui Ajun,
Că-i mai bună a lui Crăciun.
Într-un ceas bun:
Oile lânoase,
Vacile lăptoase,
Caii încurători,
Oamenii sănătoşi,
Să se facă bucatele – porumbul, grâul.”

Un alt obicei străvechi, practicat în special pe Valea Jiului, este cel al „pițărăilor”, care datează din vremea dacilor. Acesta simbolizează sacrificiul adus divinității ca mulțumire pentru belșugul holdelor și al pomilor. Pițărăii sunt doar băieți, fie copii, fie adolescenți, organizați în cete.

Îmbrăcați în costume populare, ei se întâlnesc în noaptea dinaintea Ajunului pentru a împodobi steaguri cu clopoței, năframe colorate, ciucuri și coronițe de flori, pe care le prind de prăjini lungi. Alaiul pornește apoi la colindat prin sat.

În Oltenia, văile răsună de colinde în fiecare Ajun de Crăciun. Una dintre cele mai cunoscute colinde este „Steaua”, cântată de obicei de cete formate din patru persoane. Fiecare dintre ei are un rol: unul poartă steaua, altul strânge banii, nucile și covrigii oferiți de gazde, iar ceilalți doi duc sacul și un ciomag, folosit pentru a se apăra de câini.

Colindatul în Banat

Pe Valea Almăjului, colindătorii duc cu ei un băţ din lemn de alun, fie încrustat în coajă, fie afumat la lumânare. Băţul este lovit de podeaua casei pentru a alunga spiritele rele. În folclorul românesc, alunul este considerat protector, capabil să alunge șerpii și norii și ferește astfel gospodăria de influențe rele și aduce prosperitate.

În timpul colindului, bătrânii aruncă în fața colindătorilor boabe de grâu și porumb. Se crede că, dacă aceste boabe sunt amestecate cu semințele folosite pentru semănat, gospodarii vor avea parte de o recoltă bogată în anul următor.

În Banat, sârbii păstrează o tradiție specială în Ajunul Crăciunului: aprind „badnjak-ul”, un trunchi de stejar tânăr, în curtea casei. Focul din această noapte are o semnificație profundă, iar scânteile care sar din trunchi sunt considerate un semn al bunăstării și norocului pentru gospodărie.

Colindatul în Maramureș

În satele din Maramureș, colindătorii ies pe ulițe încă din Ajunul Crăciunului și sunt răsplătiți cu nuci, mere, colaci sau bani. Tinerii merg din casă în casă cu „Steaua” sau cu „Capra” și continuă tradițiile străvechi.

Un obicei aparte, specific acestei zone, este „Jocul Moșilor”. Se crede că la originea acestuia stau ceremoniile cu măști din nopțile de priveghi, un ritual vechi dedicat cinstirii morților. După o noapte întreagă de colindat, copiii și tinerii ies pe ulițele satului cu bice în mână. Oricine le iese în cale este „croit” simbolic cu biciul „moșilor”.

„Moșii” din Maramureș poartă măști din blană de animale și merg din casă în casă pentru a speria gazdele, dar și pentru a le ura un an mai bun.

O altă tradiție importantă din acest colț al României este „Viflaimul”, o piesă de teatru popular, care recreează momentul apariției magilor și al păstorilor ce vestesc nașterea lui Iisus.

 

Colindatul în Dobrogea
În Dobrogea, tradițiile de Crăciun sunt păstrate cu multă grijă. În dimineața Ajunului, copiii merg să cânte colinde, iar după-amiaza, flăcăii pornesc și ei cu urările lor. În unele sate, sunetul clopotului de la biserică, care marchează sfârșitul slujbei, le dădea semnalul tinerilor că pot începe colindatul. În alte locuri, cetele de colindători pornesc de seara și vestesc Nașterea Domnului până în zorii zilei de Crăciun.

Colindătorii străbat satele din Ajunul Crăciunului până la Bobotează, ducând vestea bună din casă în casă. Tradiția cere ca cetele să fie alcătuite doar din tineri necăsătoriți, însă în unele locuri, precum Adamclisi sau Aliman, obiceiul a fost adaptat.

Aici există trei tipuri de cete: ceata copiilor, ceata mică (formată din flăcăi necăsătoriți) și ceata mare (din care fac parte bărbații însurați). În unele zone, colindatul este însoțit de jocul Caprei sau al turcii. Costumul folosit în aceste dansuri este fascinant și combină elemente precum coarnele unui cerb cu ciocul unei berze.

O variantă dobrogeană a „Caprei” este „Struțul”. Costumul tradițional folosit în acest joc este confecționat dintr-o țesătură groasă de lână, împodobită cu legături de stuf, o plantă specifică zonei lacurilor din Dobrogea. Aceste detalii adaugă un farmec aparte obiceiurilor de Crăciun din regiune.

Citeste mai mult

Eveniment

Un preot îndrăgit de botoșăneni, după ce a mers cu „Ajunul”: „Recensământul durerii. Bătrânii plâng. Și lacrimile lor ajung la cer. Au clădit cu mâinile lor brăzdate o țară care i-a uitat”

Publicat

Publicitate
Preotul este cel dintâi colindător. Colidătorul esenţial pentru că el aduce pe Hristos în casele oamenilor. Prezenţa sa sacerdotală prezentifică evenimentul Naşterii în inimile oamenilor, binecuvântarea sa pecetluieşte cu har anul care va urma.
Dincolo de mesajul și misiunea divină, preotul ia piept cu realitatea crudă din comunitate. Singur nu-i poate bucura pe toți. Sunt mame cu copii desculți, bătrâni uitați de neamuri și cunoscuți, casuța care odinioară era mândria familiei, acum cade peste bunicuțul care nu uită în fiecare zi să aprindă candeluța, cu toate că mâinile îi tremură. Dincolo de toate, îl pun pe Dumnezeu pe primul loc în viața lor.
Un preot foarte îndrăgit și de botoșăneni, care este apreciat mai ales pentru opiniile sale și pentru rugăciunile pe care le face în situații grele, ieșeanul Ioan Istrati, a dezvăluit durerea pe care o strânge un preot care se vede neputincios în fața realității.
„Recensământul durerii
Am mers cu Ajunul Crăciunului.
Preotul e primul colindător.
El nu doar anunță nașterea lui Dumnezeu ci Îl aduce pe Hristos în fiecare inimă care-L primește.
Dincolo de oboseala enormă, sutele de scări, pârleazuri si porți, dincolo de ușile închise, de cățeii care ne-au terorizat, de privirea acră a unora și de zâmbetul sincer al altora, L-am adus pe Hristos.
Am găsit enorm de multă sărăcie, mai ales între bătrânei, unde totul e foarte vechi și distrus. Un cățel pricăjit stă într-un colț de curte. Oamenii sunt epuizați de suferință. Un televizor prăfuit dă din gură inutil. Mobilă veche decolorată, preșuri distruse, haine vechi. Ceea ce m-a bucurat e că am văzut candela aprinsă la multe case.
Ceva trebuie făcut pentru bătrâneii noștri. O acțiune concertată, organizată a Bisericii, în care fiecare preot să facă un recensământ al durerii și sărăciei, iar apoi să lucrăm pentru a alina suferința. Bătrânii noștri mor în mizerie cu o pensie de 10 milioane dată pe pastile și cartofi. În prea multe case am găsit frig. E prea scump gazul, părinte. Dăm drumul seara o oră.
Bătrânii îmi întind zece lei tremurând. Ți-e milă să-i refuzi, că se supără că ești fudul și-i crezi sărmani. Îti promiți că vei veni cu pachete cu mâncare.
Bătrânii plâng. Și lacrimile lor ajung la cer. Au clădit cu mâinile lor brăzdate o țară care i-a uitat. Care-și bate joc de ei. Și dacă nu le vom auzi suspinele aici pe pământ, nu le vom simți nici rugăciunile acolo în cer.
Nu e prea târziu.
Sau………”,a  notat părintele Ioan Istrati.

Preotul Ioan Valentin Istrati s-a născut în 8 februarie 1975 în Iaşi, fiul Preotului Prof. Ioan Istrati, nepot al Preotului Colonel Ioan Istrati.

A absolvit Școala generală nr. 2 din Tg. Neamț și clasa a IX-a a Liceului „Stefan cel Mare” din Tg. Neamț. A participat și a fost premiat la mai multe Olimpiade Naționale de Istorie și Limbă și Literatură română.

A absolvit Seminarul Teologic „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamț, ca șef de promoție (1990-1995).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending