Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (223)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Reţin dintr-un interviu pe care violonistul Alexandru Tomescu îl acordă lui Andrei Vornicu şi publicat în „Dilema veche nr. 701 din 2017: 1. „Dacă vrei să încurci un muzician de jazz, îi pui partitura în faţă, iar dacă vrei să încurci  un muzician clasic, îi iei partitura”; 2. „Vioara este  o amantă foarte posesivă”; 3. „În ziua de azi, într-un mod ironic, ne cam întoarcem la vremurile Renaşterii, în care artistul face de toate: nu doar cântă pe scenă, ci şi comunică cu presa, găseşte finanţare pentru proiectele sale, trimite invitaţii, şi multe altele”; 4. „Există doar muzică bună şi mai puţin inspirată, indiferent că e compusă de Beethoven, Deep Purple sau Nicolae Guţă”; 5. „După părerea mea, în ziua de azi educaţia muzicală în şcolile generale lasă foarte mult de dorit în sensul că de multe ori copiii sunt mai degrabă îndepărtaţi de muzică în loc să li se dezvolte interesul pentru aceasta”; 6. „În perioada interbelică erau acele şcoli de arte frumoase care nu-şi propuneau neapărat să scoată profesionişti, dar cultivau gustul pentru frumos în rândul tuturor oamenilor şi, fără îndoială, cultivând acest gust pentru frumos, la un moment dat va apărea şi un mare talent;

Nicolae Breban, în “Contemporanul-Ideea Europeană” nr. 7 din 2017,   vorbeşte despre legile de fier ale creaţiei literare. În concepţia distinsului academician acestea  sunt: autonomia, singularitatea şi stricta rigoare a specificităţii genurilor artei – picture, muzică, poezia.  Explică Nicolae Breban: “Ele sunt milenare, aproape eterne, (din unghiul nostrum uman!) şi ele sunt indubitabil esential necesare în cunoaşterea de sine şi a lumii în care trăim; în acelaşi timp riguros autonome, adică nu pot fi exprimate sau înlocuite una prin cealaltă!”;

Dan Berindei, în „Contemporanul – Ideea Europeană” nr. 7 din 2017, despre patrie: „Reperul patriei este încă valabil, până când nu se va instala o lume a egalităţii dintre popoare şi fiecare, fireşte, trebuie să lupte pentru dezvoltarea şi apărarea ţării, pentru afirmarea ei. Dar din păcate acest factor a cam dispărut din procesul de construire al omului zilelor noastre. În ultima vreme, în numele globalizării, în educaţie nu mai fiinţează acest obiectiv. Istoria cu miturile ei formative a ajuns o dexteritate deseori dispreţuită şi tinerii epocii de astăzi au fost crescuţi rupţi de un trecut care, vrând nevrând, îi priveşte.  Nu mai vreau să amintesc pe tinerii din diaspora, crescuţi pe alte tărâmuri, ciulini duşi de vânturile aspre ale vieţii, care au fost desprinşi, fără voia lor, de o comunitate seculară”;

 În „Actualitatea botoşăneană” din 14 august 2017, am publicat recenzia cu titlul „Medierea cu oglinda”, cu referire  la cartea de sonete a lui Nicolae Cabel, „cititor în rouă”. Primesc de la autorul volumului: Dacă mi-aş permite un apelativ mai familiar, aş spune Dragul meu sever şi lucid judecător, mulțumesc! Ai un punct de vedere pe care îl etalezi dezinvolt, cu filiații în universuri poetice care nu-mi sînt straine…M-aş opri la lirica autohtonă doar la Passionaria sau la Mariana Filimon…Celelalte nume nu le mai citez fiindu-mi familiare din lecturile „îngurgitate” de-a lungul celor şapte decenii pe care le duc în spate…Sau ele mă poartă pe mine?!…Din nou mulțumesc pentru aplecarea asupra crizei mele, să-i zicem, poetice. Ai un punct de vedere pe care îl respect pentru eleganță şi decență, eu fiind duşman declarat al tonurilor encomiastice… Cu reală prețuire, N.Cabel”;

Publicitate

 Iulian Boldea, în  „Contemporanul – Ideea Europeană” nr. 7 din 2017, despre poezia livrescă: „Poezia livrescă se iveşte în umbra celei clasice, reflexive şi vizionare, destructurând nucleul ei funcţional, şi trăieşte din câteva ostentaţii şi excese. Dezechilibrul ei funciar se petrece la nivelul sensibilităţii, unde procesul de culturalizare a acesteia atinge o stare de inflaţie, ceea ce împinge realul pe o pantă de pierdere sau doar de înstrăinare. Intermedierea livrescă între poet şi lume este una exacerbată, o pură ostentaţie, o emfază a intermedierii. Sensibilitatea e radical culturalizată şi ea nu mai regăseşte, de fapt, un registru de contact cu realul, tentaţia sa de a-l dibui eşuând sistematic sau nici măcar neexistând”;

Sintagme, termeni, concepte din „Contemporanul – Ideea Europeană” nr. 6 din 2017: 1. Dumitru Ţepeneag numindu-şi fotoliul „vaporul meu cu care am navigat peste atâtea mări”; 2. Adrian Dinu Rachieru vorbind despre „setea revanşei” în literatură; 3. Iulian Boldea descriind „metoda impresionistă în critică” a lui E. Lovinescu; 4. „erotizarea actului critic” la Nora Iuga; 5. Mircea Platon vorbind despre „naturalismul blănos” al lui Cărtărescu şi despre „găliganii zgribuliţi” de la „Dilema” în raport cu Eminescu; 

Gheorghe Grigurcu, în „România literară” nr. 35-36 din 2017, despre  atitudinea faţă de mediul rural şi faţă de literatură: „Mediul rural, depozitar de prim ordin al tradiţiei, a căzut în derizoriu, urbanizarea artificială din vremea regimului comunist s-a văzut succedată de o mentalitate barbară a pragmatismului, defel prietenă culturii, gata a distruge până şi clădirile de patrimoniu, în limba română s-a deversat un vocabular care ne duce gândul la un termen pus în circulaţie cu câteva decenii în urmă, în Franţa, cel al unui idiom franglais. Dar în literatură? Eminescu, Coşbuc, Goga, Sadoveanu, Rebreanu, tânărul Cioran, Noica par a aparţine unei protoistorii pe care o măsurăm cu un ochean. Blaga însuşi, cel care a situat temerar spaţiul mioritic într-o perspectivă metafizică, e tratat nu o dată cu condescendenţa cuvenită unui „depăşit”. Nu suntem gata pentru a-i trece pe aceşti autori ca şi pe alţii într-o debara a valorilor, ori am şi început operaţia? Unde vom ajunge continuând acest drum? La prosperitatea şi autoritatea Occidentului (deocamdată o fata morgana) sau la desconsiderarea progresivă a aceluiaşi Occident?”; 

Pornind de la o carte a Mariei – Zoica Ghiţan, Sorin Lavric, în„România literară” nr. 35-36 din 2017, face un inventar al laitmotivelor viziunii lui Noica: 1. „fiinţă şi conştiinţă”; 2. „sinele şi sinea”; 3. „Unu-multiplu”; 4. „timpul rostitor şi timpul rotitor”; 5. „devenirea întru fiinţă”; 6. „limitaţia care nu limitează”; 7. „cele şase maladii ale spiritului”; 8. „cele şase situaţii ontologice”; 9. „proiectul unei vieţi trăite în regim precumpănitor cultural”; 

Daniela Şontică, în „Lumina literară şi artistică” nr 8(41) din 2017, publică un interviu pe care i l-a acordat teatrologul, filmologul şi criticul de artă Marina Roman. Reţinem: 1. „a vorbi despre un spectacol de teatru, despre un film, despre un roman sau despre o pictură este un act de creaţie”; 2. „iată-i pe primii zece regizori: Tarkovski, Andrei Vajda, Carlos Saura, Ingmar Bergman, Orson Welles, Nikita Mihalkov, Alain Resnais, Federico Fellini, Dan Pizza şi Alexa Visarion”; 3. „la noi a câştigat teren filmul mizerabilist şi minimalist în exces sau filmul care aruncă piatra pentru a câştiga în festivaluri”; 4. „minimalismul te scuteşte de asociaţii, de trimiteri şi de citate culturale, personajele trăiesc şi vorbesc pe stradă şi ca pe stradă”; 5. „nu putem trăi în afara artei”; 6. „copiilor nu trebuie neapărat să le dai informaţii, ei au abilitatea de a le căuta şi găsi, ci trebuie să le stârneşti curiozitatea”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Botoșani: 1.800 de elevi vor învăța în clase cu învățământ simultan

Publicat

Publicitate

Aproape 1.800 de elevi din județul Botoșani vor învăța în anul școlar următor în clase în care se desfășoară învățământ simultan, a informat inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc.

Potrivit acestuia, deși numărul elevilor afectați de învățământul simultan este mare, este la jumătate în raport cu anul școlar 2024-2025, în care au fost aproape 3.400 de elevi care au învățat în aceeași clasă cu colegi de generație școlară diferită.

‘În anul școlar viitor rețeaua școlară a județului Botoșani va cunoaște un progres semnificativ prin reducerea considerabilă a numărului de clase în care se desfășoară învățământ simultan, de la 235 clase cu 3.397 de elevi, în anul școlar 2024-2025, la 123 clase și 1.797 de elevi în 2025-2026. Scăderea numărului de elevi care învață în regim simultan reprezintă o etapă esențială în direcția consolidării educației de calitate, astfel încât să fie asigurate condiții mai echilibrate și echitabile de învățare pentru fiecare elev, indiferent de mediul în care învață. Această reușită este rezultatul unei colaborări susținute și eficiente a Inspectoratului Școlar Județean Botoșani cu directorii unităților de învățământ și cu autoritățile locale, cărora le mulțumesc pe această cale’, a declarat, pentru AGERPRES, Bogdan Suruciuc.

Principalul motiv pentru care în școlile din Botoșani încă există învățământ simultan este lipsa unei infrastructuri de transport care să permită transferul elevilor către școlile mai mari. Șeful ISJ susține că, dacă numărul microbuzelor școlare va crește, acest tip de educație școlară va dispărea.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din Curtești, prins circulând fără permis în centrul municipiului Botoșani

Publicat

Publicitate

Un bărbat de 49 de ani, din comuna Curtești, a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul de conducere suspendat. Incidentul s-a petrecut pe 2 august 2025, pe raza municipiului Botoșani, în cadrul unui control de rutină efectuat de polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 1 și cei ai Biroului de Ordine Publică.

Verificările efectuate la fața locului au scos la iveală faptul că bărbatul nu mai avea dreptul legal de a conduce, permisul său fiind suspendat din luna iunie a acestui an.

Pe numele conducătorului auto a fost deschis un dosar penal, acesta fiind cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere

Citeste mai mult

Eveniment

Razie de amploare la Darabani: Mai multe permise reținute și amenzi de peste 20.000 de lei

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani, împreună cu cei de la Secția de Poliție Rurală Darabani, au desfășurat pe 2 august 2025 o acțiune de amploare pentru prevenirea faptelor antisociale și asigurarea unui climat de ordine publică și siguranță rutieră. Vizate au fost atât zona urbană, cât și localitățile limitrofe.

În cadrul raziei, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au oprit pentru control 30 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 20.000 de lei.

De asemenea, au fost reținute 5 permise de conducere pentru abateri grave la regimul rutier.

Acțiunile de acest tip vor continua, spun reprezentanții IPJ Botoșani, fiind parte a unei strategii de prevenție menite să reducă riscurile în trafic și să descurajeze comportamentele ilegale.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer de 31 de ani, prins la volan cu permisul suspendat, în Todireni

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 31 de ani din comuna Hlipiceni a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul suspendat. Incidentul s-a petrecut în dimineața zilei de 1 august 2025, pe raza localității Todireni, în urma unui control de rutină efectuat de echipajele Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni.

În urma verificărilor, oamenii legii au descoperit că bărbatul nu mai avea dreptul de a conduce vehicule pe drumurile publice, permisul fiindu-i suspendat din luna mai, după ce comisese o abatere gravă la regimul rutier.

Pe numele acestuia a fost deschis un dosar penal, iar cercetările continuă sub acuzația de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending