Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (217)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

Continui să citesc „Deschideri metafizice în lirica lui Eminescu” (Editura „Floare Albastră”, Bucureşti, 2007), autor George Popa.  După eseul din deschiderea cărţii despre apriorismul românesc, prin care introduce în triada superlativă a poeziei româneşti, alături de „Mioriţa” şi „Meşterul Manole, „Luceafărul” eminescian, a urmat cel despre  „adevărul poetic” prin care demonstrează că pentru Eminescu adevărul poetic este sacralitate în sensul că poezia este adevărul pe care poeţii „îl au din cer”, de unde „aud şoapta divină”. În al treilea eseu, despre care vom vorbi, intitulat „Eminescu şi religia”, George Popa simte nevoia să răspundă la o întrebare: „A fost Eminescu un homo religiosus? A fost un fervent creştin?”.  Autorul explică metoda de lucru: „În opera eminesciană întâlnim atitudini felurite privitor la dumnezeire, criteriul fundamental fiind cel axiologic, adică funcţie de felul cum Creatorul se comportă faţă de creatura sa”. Pornind de aici, George Popa identifică în creaţia lui Eminescu o perioadă apofatică, căutând  atitudini negative ale poetului faţă de divinitate. Gestul ar avea din partea lui Eminescu o singură motivaţie: „absurditatea morţii”. Şi asta pornind de la credinţa că  „orice fiinţă odată născută, are dreptul sacru, absolut, la durată eternă”. Într-un cuvânt, Eminescu nu înţelege cum divinitatea poate să-şi ucidă propria creaţie, aspect întâlnit în „Mortua est!” De aceea, remarcă George Popa, în „Demonism”, „Eminescu imaginează o schemă mitică, eclectică, originalitatea constând în inventarea atribuirii celor două principii morale: răul aparţine zeului suprem, aici Ormuz al iranienilor, iar binele titanului, pământului.”

În fragmentul postum „Confesiune”, George Popa descoperă un ton mai sever al poetului şi „o originală şi expresivă idee a raportului dintre clipă, timp şi eternitate: timpul o repetată ucidere comisă de fiecare clipă, iar această moarte neîncetată a timpului, omul o numeşte eternitate”. Privind „Rugăciunea unui dac”, autorul eseului crede că „apare repudierea radicală a vieţii, astfel că poetul îl roagă pe Dumnezeu să-i îngăduie intrarea în repausul etern”.

Publicitate

Această negare eminesciană, spune George Popa, a fost invocată a profundă deprimare în dragoste, fapt ce a făcut să apară poezii precum „Despărţire”, „De câte ori iubito”, „Pe aceeaşi ulicioară” şi „Atât de fragedă”.  Perioada aceasta, apofatică, explică mitul fenomenologiei trifazice: VIAŢĂ – MOARTE – ÎNVIERE. Aceasta este pusă pe un plan înalt de fiinţare, pe care George Popa  l-a denumit structură zalmoxică (= matricea fundamentală a spiritualităţii româneşti).

George Popa  identifică şi o perioadă a modulării cristianice.  Este perioada în care, spune eseistul, „apare lumină sub forma iubirii”.  Deşi poemul „Mureşanu” este încadrat perioadei apofatice, el are germeni care face trecerea către ceea ce se poate numi modulare cristianică. Va scrie şi poezia „Dumnezeu şi om” („unde pune în faţă iconografia primitivă cu pictura religioasă ulterioară), dar şi poezii precum „Ta twam asi”, „Colinde, colinde…”, „Învierea”, „Rugăciune” sau „Răsai asupra mea”, toate de inspiraţie creştină în nuanţă ortodoxă. Spune George Popa: „Constanta acestor poeme este evocarea Fecioarei Maria. Semnificativ apare faptul că sunt contemporane cu poezia „Fiind băiat păduri cutreieram”, precum şi cu antuma „O, rămâi…” şi de asemenea, nu prea departe de „O, mamă…”. Spre exemplu, în poezia „Ta twam asi”, Fecioara Maria „este identificată cu luceafărul veghind dramaticul destin omenesc”.

Această perioadă este , după cum spune George Popa,   una în care “răzbate ecoul credinţei sădită în straturile afunde ale sufletului românesc sub forma datinei, ca o salvare oricând trează, o speranţă de reînviere a adevărului şi a iubirii”.

Publicitate

Concluzia acestei prime părţi a eseului este următoarea: sacrul este fundamentul religiozităţii eminesciene.  Este dedusă şi din faptul că morala pe care o impune Eminescu şi, implicit, ni se impune şi nouă “este responsabilitatea faţă de faptul de a exista, faţă de totalitatea Creaţiei”. Continuă George Popa: “Sacralitatea s-a confundat cu însăşi viaţa şi opera lui Eminescu. Lucrul acesta l-a spus admirabil Caragiale_ “EMINESCU SEAMĂNĂ CU UN SFÂNT TÂNĂR COBORÂT DINTR-O VECHE ICOANĂ BIZANTINĂ”.

Fiindcă Eminescu a avut o aplecare asupra filozofiei lui  Spinoza, George Popa caută influenţe ale gînditorului olandez, urme panteiste, în poziţia lui Eminescu faţă de  Dumnezeu , pentru a demonstra că de fapt  “conştiinţa codumnezeirii nu a fost la Eminescu urmarea unor îndoctrinări filozofice, ci apare foarte timpuriu, încă la 16 ani, fiind vorba de o  intuiţie structurală originară”.

Concluzia mare a eseului, şi pe care ne-o dă George Popa, este: “Eminescu a făcut teologie poetică: sacralizarea lumii şi a vieţii, îndumnezeirea iubirii care a constituit năzuinţa sa primordială”. (VA URMA)

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

“Confluența interculturală de la Hlipiceni”. Cerc Pedagogic cu profesorii de științe socio-umane de la nivel gimnazial de Ziua Mondială pentru Toleranță

Publicat

Publicitate

Ziua Mondială pentru Toleranță este sărbătorită în data de 16 noiembrie, iar profesorii de științe socio-umane de la nivel gimnazial din județul Botoșani au marcat sâmbătă această zi printr-un Cerc Pedagogic pe tema “Confluența interculturală de la Hlipiceni”, cerc pregătit și susținut de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc.

Ziua dedicată promovării înțelegerii, respectului și diversității culturale, religioase și etnice, în scopul combaterii intoleranței și discriminării, stabilită de Organizația Națiunilor Unite (ONU) în anul 1995, s-a bucurat de o participare numeroasă din partea profesorilor de științe socio-umane de gimnaziu din Botoșani, dar și a inspectorului de specialitate din cadrul ISJ Botoșani, profesor Ana Gabriela Tanasă, precum și a responsabilului de cerc, nivel gimnaziu, profesor Anca Colescu.

Întreaga activitate a avut loc la Căminul Cultural din Hlipiceni, o localitate care în timp a fost numită “acasă” de români, cazaci, ruteni, armeni, evrei, polonezi, rromi și chiar germani, care au trăit și au iubit aceste locuri, și care acum au fost amintite ca un exemplu al toleranței culturale, religioase sau etnice de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc.

Publicitate

Deși a fost atestată documentar la 17 mai 1546, pe vremea lui Petru Rareș, despre dezvoltarea comunei s-a putut vorbi abia din 1886, odată cu înființarea primei școli prin legea învățământului dată de Spiru Haret și a dării în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași în 1888, pentru ca un al doilea val de locuitori să fie înregistrat între 1935 și 1941.

Toate au fost reamintite de profesorul Ovidiu Ioan Cherniciuc care a tranformat acestă acțiune dedicată confluenței culturale și toleranei într-o adevărată sărbătoare.

Și tot sărbătoare a fost și până la finalul întregii activități, când copiii Școlii Gimnaziale din Hlipiceni au susținut un mic moment artistic, pentru ca la finalul acțiunii profesorii de socio-umane de la nivel gimnazial să fie invitați la un tur al comunei.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Doina Federovici: Autostrada Moldovei e cu 30 de km mai aproape de judetul Botoșani. Aceasta e soluția PSD pentru dezvoltarea Moldovei și pentru ca tinerii noștri să nu mai plece la muncă în străinătate!

Publicat

Publicitate

Președintele PSD Botoșani, Doina Federovici, a anunțat astăzi că săptămâna viitoare, vor fi date în circulație încă două noi tronsoane din Autostrada Moldovei-A7, care au un total de 32 de km.

Autostrada Moldovei e cu 30 de km mai aproape de județul nostru.         Este pentru prima dată cand Botoșaniul este legat la dezvoltarea Romaniei. Autostrada Moldovei începută de premierul Marcel Ciolacu e o realitate domnule Iftime, nu o fantasmagorie cum spuneați dumneavoastră. Acest obiectiv important de infrastructură va aduce locuri de muncă pentru județul nostru si oportunități pentru tineri să nu mai plece în străinătate”, a declarat Doina Federovici.

După ce săptămâna trecută au fost dați în folosință 11 km de pe Autostrada Moldovei, peste 3 zile se deschid circulației încă două noi tronsoane, care au un total de 32 de km.

Publicitate

În luna decembrie, vor fi  dați în circulație și 36 de km pe Tronsonul 3, care va permite circulația neîntreruptă pe 80 de km între Buzău și Focșani și încă 49,35 km din Autostrada Ploiești-Buzău.

Astfel, până la finalul anului se va putea circula pe aproximativ 130 km din A7 care are o lungime totală de 319 km.

Publicitate

Prezența PSD la Guvernare în următorii patru ani este garanția că Autostrada Moldovei va fi finalizată până la noi în Botoșani și mai departe spre Suceava, iar toate regiunile istorice ale României vor fi legate prin drumuri de mare viteză. Asta înseamnă dezvoltare! Autostrăzile și drumurile bune aduc investiții, iar investițiile aduc locuri de muncă. PSD a demonstrat că este singurul partid care a dezvoltat infrastructura rutieră din Moldova, în mandatul premierului Marcel Ciolacu fiind lansați în execuție cei mai mulți kilometri din Autostrada A7”, a subliniat președintele PSD Botoșani.

https://www.facebook.com/share/p/3FAnZbwjanC9ng71/

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Netflix, tarife mai MARI la pentru clienții din România. Noile prețuri

Publicat

Publicitate

Netflix a anunțat că scumpește abonamentele pentru clienții din România după ce și alte patforme de streaming au aplicat deja majorări de prețuri.

Noile prețuri la abonamente Netflix 

Publicitate
  • planul Basic (streaming la o rezoluție 720p pe un singur dispozitiv): 5,99 euro pe lună
  • planul Standard (Full HD 1080p, pe 2 dispozitive concomitent): 10,99 euro pe lună
  • planul Premium (4 dispozitive simultan, calitate UltraHD 4K, sunet Dolby Atmos): 13,99 euro pe lună.

Pentru abonamentele Basic și Standard, prețurile cresc cu un euro pe lună. Pentru pachetul Premium, scumpirea este cu doi euro.

Cei care dețin pachet Standard pot adăuga un extra abonat, pentru 3,99 euro pe lună fiecare, potrivit Netflix.

Publicitate

Pentru planul Premium, opțiunea este de până la 2 extra abonați.

Citeste mai mult

Economie

Sistemul de Garanție-Returnare tot mai ACCESIBIL și micilor comercianți. Noi îmbunătățiri anunțate de RetuRO

Publicat

Publicitate

Se împlinește un an de când Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a devenit parte din viața noastră, după ce a fost lansat pe 30 noiembrie 2023. SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun și schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea față de mediu pentru fiecare dintre noi.

Sistemul de Garanție-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza inițială, inerente unui program de o asemenea complexitate și anvergură, s-au căutat permanent soluții prin colaborare între toți actorii implicați.

Publicitate

Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susținut un dialog direct și constant cu toate părțile implicate pentru a le înțelege nevoile și a găsi împreună soluții eficiente care să facă sistemul deopotrivă ușor de utilizat de către consumatori și simplu de adoptat de către comercianți.

În ceea ce privește comercianții, aceștia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR și consumatori. În efortul de a susține adoptarea sistemului de către comercianți, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceștia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească dificultățile întâmpinate, și a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta pașii necesari pentru înscrierea în sistem.

Publicitate

De asemenea, RetuRO a adus îmbunătățiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaționale și simplificând procedurile în aspecte cheie.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenței și a modalității de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa și micii comercianți, care au semnalat adesea lipsa spațiului de depozitare.

Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătățirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianți, punctele de returnare pot funcționa fără întreruperi cauzate de lipsa spațiului de depozitare.

Publicitate

O altă veste bună este aceea că, în  curand, sacii necesari colectării vor fi oferiți gratuit comercianților și operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturați de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare.

Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianți, întrucât ei sunt mai predispuși să resimtă presiunea costurilor operaționale. Aceștia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziționarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-și concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu și accesibil pentru aceștia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate crește în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.

Rolul comercianților în SGR și principalele beneficii

Indiferent de dimensiunea afacerii, comercianții joacă un rol esențial în funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare, întrucât fiecare ambalaj colectat este un pas înainte spre un mediu mai curat.

Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier și micii retaileri devin, astfel, parteneri activi în eforturile de a reduce cantitatea de deșeuri din natură.

Cu mai multe puncte de colectare în rețea, se reduce aglomerația și timpul de așteptare în fiecare punct de colectare, iar asta înseamnă o experiență mai plăcută atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți.

Înscrierea în SGR și organizarea unui punct de colectare poate însemna pentru micii comercianți și o oportunitate de a atrage noi clienți, care caută soluții simple, în proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, și implicit o creștere a vânzărilor, ajutând afacerea să prospere.

Înscrierea în SGR, o obligație legală

Conform legislației în vigoare, toți comercianții care vând produse ambalate în recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticlă care fac parte din Sistemul de Garanție-Returnare sunt obligați să se înregistreze pe platformă, să semneze contractul cu administratorul sistemului și să colecteze ambalajele returnate de către consumatori. Măsura vizează  atât marii retaileri, cât și micii comercianți, în timp ce reprezentanții HoReCa trebuie să colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate în unitatea lor.

Calea spre o țară mai curată

Pornit de la zero, în doar 10 luni de la lansare, SGR a înregistrat o performanță impresionantă – românii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume în creștere de la o lună la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR și trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numărare și sortare din țară, cu scopul de a fi pregătite pentru reciclare. Astăzi, SGR este un element central al politicii de mediu din România, cu impact semnificativ în reducerea deșeurilor de ambalaje și îmbunătățirea calității mediului.

Trebuie avut în vedere că implementarea unui nou sistem, așa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un făgaș normal. Este important să privim evoluția pe termen lung și să recunoaștem că schimbările durabile necesită timp și efort, sprijinul și implicarea tuturor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending