Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (217)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

Continui să citesc „Deschideri metafizice în lirica lui Eminescu” (Editura „Floare Albastră”, Bucureşti, 2007), autor George Popa.  După eseul din deschiderea cărţii despre apriorismul românesc, prin care introduce în triada superlativă a poeziei româneşti, alături de „Mioriţa” şi „Meşterul Manole, „Luceafărul” eminescian, a urmat cel despre  „adevărul poetic” prin care demonstrează că pentru Eminescu adevărul poetic este sacralitate în sensul că poezia este adevărul pe care poeţii „îl au din cer”, de unde „aud şoapta divină”. În al treilea eseu, despre care vom vorbi, intitulat „Eminescu şi religia”, George Popa simte nevoia să răspundă la o întrebare: „A fost Eminescu un homo religiosus? A fost un fervent creştin?”.  Autorul explică metoda de lucru: „În opera eminesciană întâlnim atitudini felurite privitor la dumnezeire, criteriul fundamental fiind cel axiologic, adică funcţie de felul cum Creatorul se comportă faţă de creatura sa”. Pornind de aici, George Popa identifică în creaţia lui Eminescu o perioadă apofatică, căutând  atitudini negative ale poetului faţă de divinitate. Gestul ar avea din partea lui Eminescu o singură motivaţie: „absurditatea morţii”. Şi asta pornind de la credinţa că  „orice fiinţă odată născută, are dreptul sacru, absolut, la durată eternă”. Într-un cuvânt, Eminescu nu înţelege cum divinitatea poate să-şi ucidă propria creaţie, aspect întâlnit în „Mortua est!” De aceea, remarcă George Popa, în „Demonism”, „Eminescu imaginează o schemă mitică, eclectică, originalitatea constând în inventarea atribuirii celor două principii morale: răul aparţine zeului suprem, aici Ormuz al iranienilor, iar binele titanului, pământului.”

În fragmentul postum „Confesiune”, George Popa descoperă un ton mai sever al poetului şi „o originală şi expresivă idee a raportului dintre clipă, timp şi eternitate: timpul o repetată ucidere comisă de fiecare clipă, iar această moarte neîncetată a timpului, omul o numeşte eternitate”. Privind „Rugăciunea unui dac”, autorul eseului crede că „apare repudierea radicală a vieţii, astfel că poetul îl roagă pe Dumnezeu să-i îngăduie intrarea în repausul etern”.

Această negare eminesciană, spune George Popa, a fost invocată a profundă deprimare în dragoste, fapt ce a făcut să apară poezii precum „Despărţire”, „De câte ori iubito”, „Pe aceeaşi ulicioară” şi „Atât de fragedă”.  Perioada aceasta, apofatică, explică mitul fenomenologiei trifazice: VIAŢĂ – MOARTE – ÎNVIERE. Aceasta este pusă pe un plan înalt de fiinţare, pe care George Popa  l-a denumit structură zalmoxică (= matricea fundamentală a spiritualităţii româneşti).

George Popa  identifică şi o perioadă a modulării cristianice.  Este perioada în care, spune eseistul, „apare lumină sub forma iubirii”.  Deşi poemul „Mureşanu” este încadrat perioadei apofatice, el are germeni care face trecerea către ceea ce se poate numi modulare cristianică. Va scrie şi poezia „Dumnezeu şi om” („unde pune în faţă iconografia primitivă cu pictura religioasă ulterioară), dar şi poezii precum „Ta twam asi”, „Colinde, colinde…”, „Învierea”, „Rugăciune” sau „Răsai asupra mea”, toate de inspiraţie creştină în nuanţă ortodoxă. Spune George Popa: „Constanta acestor poeme este evocarea Fecioarei Maria. Semnificativ apare faptul că sunt contemporane cu poezia „Fiind băiat păduri cutreieram”, precum şi cu antuma „O, rămâi…” şi de asemenea, nu prea departe de „O, mamă…”. Spre exemplu, în poezia „Ta twam asi”, Fecioara Maria „este identificată cu luceafărul veghind dramaticul destin omenesc”.

Această perioadă este , după cum spune George Popa,   una în care “răzbate ecoul credinţei sădită în straturile afunde ale sufletului românesc sub forma datinei, ca o salvare oricând trează, o speranţă de reînviere a adevărului şi a iubirii”.

Publicitate

Concluzia acestei prime părţi a eseului este următoarea: sacrul este fundamentul religiozităţii eminesciene.  Este dedusă şi din faptul că morala pe care o impune Eminescu şi, implicit, ni se impune şi nouă “este responsabilitatea faţă de faptul de a exista, faţă de totalitatea Creaţiei”. Continuă George Popa: “Sacralitatea s-a confundat cu însăşi viaţa şi opera lui Eminescu. Lucrul acesta l-a spus admirabil Caragiale_ “EMINESCU SEAMĂNĂ CU UN SFÂNT TÂNĂR COBORÂT DINTR-O VECHE ICOANĂ BIZANTINĂ”.

Fiindcă Eminescu a avut o aplecare asupra filozofiei lui  Spinoza, George Popa caută influenţe ale gînditorului olandez, urme panteiste, în poziţia lui Eminescu faţă de  Dumnezeu , pentru a demonstra că de fapt  “conştiinţa codumnezeirii nu a fost la Eminescu urmarea unor îndoctrinări filozofice, ci apare foarte timpuriu, încă la 16 ani, fiind vorba de o  intuiţie structurală originară”.

Concluzia mare a eseului, şi pe care ne-o dă George Popa, este: “Eminescu a făcut teologie poetică: sacralizarea lumii şi a vieţii, îndumnezeirea iubirii care a constituit năzuinţa sa primordială”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie Teoforul

Publicat

Publicitate

Sfântul Ignatie se numeşte „Teoforul”, adică „purtătorul de Dumnezeu”. El a fost copilul pe care Mântuitorul l-a luat în braţe când a spus: „Lăsaţi pruncii şi nu-i opriţi să vină la Mine, că unora ca aceştia este împărăţia cerurilor”.

Sfântul Ignatie a fost pus Episcop în Antiohia de Sfinţii Apostoli, după moartea lui Evod. Sfântul Ioan Gură de Aur ne încredinţează că în timpul celor 40 de ani cât a păstorit acolo s-a dovedit un adevărat părinte al antiohienilor. În timpul persecuţiei lui Domiţian (81-96) Sfântul Ignatie i-a încurajat cu sfaturi şi rugăciuni. Împăratul Traian se afla în culmea gloriei sale, căci în anul 106 cucerise Dacia Traiană, una din cele mai bogate ţări din Europa. Serbările şi bucuria cuceririi ţinuseră 123 de zile.

În amfiteatrul din Roma muriseră 10 000 de gladiatori şi 11 000 de animale sălbatice, iar populaţia fusese scutită de dări. În anul 107, Traian a pornit la luptă împotriva Parţilor. Împăratul Traian voia să instaleze liniştea la hotarul cel mai îndepărtat al răsăritului. În drumul său s-a oprit în Antiohia, fosta capitală a regilor Seleucizi, locul de petrecere al romanilor bogaţi, oraş care timp de 600 de ani purta numele „Regina Orientului”, dat de Pliniu. Păgânii i-au spus împăratului Traian că Ignatie este creştin şi că cinsteşte pe Hristos cel osândit de Pilat.

Împăratul l-a îndemnat să jertfească zeilor, însă Episcopul Ignatie a refuzat, fapt pentru care a fost trimis la Roma pentru a fi dat la fiare în circ. Sfântul Ignatie a plecat din Antiohia sub paza a zece soldaţi, însoţit de diaconul Filon şi de Agatopod. În drumul său până la Roma, Sfântul Ignatie a îndemnat pretutindeni mulţimea credincioşilor să asculte episcopii şi preoţii lor şi să nu creadă învăţăturile eretice. În cele din urmă, Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie a primit cununa muceniciei fiind aruncat în mijlocul animalelor sălbatice din circul roman.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Târg de Crăciun, organizat  la Trușești. „Crăciunul, darul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni!”, activitate a elevilor de la Liceul „Demostene Botez”

Publicat

Publicitate

„Crăciunul, darul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni!”, a fost activitatea elevilor de la Liceul „Demostene Botez” Trușești și a Ansamblului Folcloric „Flori de Busuioc” în cadrul Târgului de Crăciun organizat  la Trușești.

Crăciunul e sărbătoarea care umple de nemurire viaţa noastră muritoare prin coborârea lui Dumnezeu la noi. Iisus a venit ca să ne ridice pe noi la Cer. Acum Cuvântul a devenit Om, iar lumina sfințitoare care s-a concentrat într-o stea, vestește omenirii că începe o nouă eră de iubire și generozitate. Dragostea lui Dumnezeu pentru noi a luat chip omenesc, pentru a ne arăta nouă smerenia și bunătatea, conștientizând că Iisus a ales cea mai smerită cale de a intra în lume.

Copiii, îngeri pământești au vestit Nașterea Domnului printr-o scenetă care a reușit să unească cerul cu pământul.Este vremea colindelor, vremea bucuriei, când minunea naşterii Mântuitorului cuprinde sufletele şi le înobilează. Copiii simbolizează pe îngerii care nu doar au fost prezenți la nașterea Domnului, ci au și vestit-o! Colindele – ca punți de lumină între pământ și cer – înlesnesc comuniunea directă cu Dumnezeu din ceruri. E necesar ca noi să prețuim, să păstrăm, să promovăm și să cântăm colindele, din neam în neam, din generaţie în generaţie, ca pe un odor sfânt, ca pe o dumnezeiască liturghie a iubirii lui Dumnezeu.

„Urăturile de Anul Nou, urăturile în versuri, fac parte din tradiția și obiceiurile populare ale satului românesc. Și astăzi se păstrează datina urătorilor care merg din casă în casă anunțând venirea unui nou an, iar urăturile vechi își găsesc locul în prezent. Asadar, acestea împreună cu jocul cu măști, care este, în fond, o formă tradițională de teatru folcloric, rămân și în prezent să aline sufletele. Să aveți sărbători cu bine, cu frumos în suflete, cu dragoste față de aproapele si bunăstare în casele tuturor!”, a declarat profesoara Cătălina Gania.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cum se taie porcul de Crăciun în gospodărie: Recomandări legate de igienă și respectarea legislației

Publicat

Publicitate

Sacrificarea porcului de Crăciun este o tradiție profund înrădăcinată în cultura românească, un moment plin de semnificație care aduce familiile împreună în pragul sărbătorilor. Totuși, pentru ca această datină să rămână o bucurie și o experiență autentică, este esențial să fie realizată cu grijă, respectând regulile, siguranța și valorile care o înconjoară, relatează alba24.ro.

Medicii veterinari reamintesc faptul că efectuarea analizelor pentru depistare trichinelozei este obligatorie.

Testul se face în cabinetele medicilor veterinari şi nu durează mai mult de trei minute.

Sacrificarea porcului de Crăciun. Recomandări: 

  • Asigurați-vă că sacrificarea porcului se face în conformitate cu legislația națională. În România, sacrificarea porcilor în gospodărie pentru consum propriu este permisă, dar trebuie notificată medicului veterinar local.
  • După sacrificare, solicitați medicului veterinar efectuarea examenului trichineloscopic pentru a evita riscul infestării cu Trichinella spiralis.
  • Sacrificarea ar trebui să se desfășoare într-un spațiu curat, ferit de praf, murdărie și de animalele de curte.
  • Pregătiți zona din timp, asigurându-vă că aveți acces la apă curentă și uneltele necesare pentru sacrificare și procesare.
  • Purtați echipament de protecție, precum mănuși și șorțuri rezistente, pentru a preveni accidentele și contaminarea cărnii.
  • Carnea și organele trebuie tranșate pe suprafețe curate și igienizate.
  • Depozitați carnea în condiții adecvate: la frigider pentru consum rapid sau la congelator pentru păstrare pe termen lung.
  • Nu consumați carne înainte de primirea rezultatelor examenului trichineloscopic.
  • Asigurați-vă că produsele obținute (cârnați, caltaboși, tobă etc.) sunt preparate și păstrate conform normelor de igienă.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 19 decembrie 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 19 decembrie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 19 decembrie 2024:

Loto 6/49: 13, 25, 18, 39, 19, 41

Loto 5/40: 26, 18, 30, 7, 4, 14

Joker: 19, 24, 42, 8, 44 + 4

Noroc: 1 3 3 8 6 5 2

Publicitate

Noroc Plus: 0 6 4 3 0 2

Super Noroc: 7 6 7 2 0 3

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending