Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (21)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„Luceafărul de dimineaţă” nr. 2 din 2022. Deşi revista şi-a luat numele de la arhicunoscutul poem eminescian, nimic despre Eminescu în acest număr. În schimb sunt atribuite pagini întregi lui Caragiale. Interesant este cum îl vedea Alexandru Davila acum aproape 100 de ani: „era un neîngăduitor şi tăios observator al omenirii”. Merită reţinute câteva secvenţe care vizează geneza piesei „O scrisoare pierdută”, preluate de  „Luceafărul de dimineaţă” din  volumul I al cărţii  lui Alexandru Davila „Din torsul zilelor”(Editura „Oltenia”, 1929): „Se jucase la Teatrul Naţional, cu un succes îndoielnic., faimoasa „Scrisoare pierdută”. – Publicul nu mă înţelege, mormăia Caragiale. Mă va înţelege, însă, mai tărziu. Astăzi ne dăm seama cât de multă dreptate avea.  „Scisoarea pierdută” e, după mine, cea mai formidabilă satiră dramatică scrisă vreodată în româneşte.  Caragiale a mai scris capodopere, dar nici una nu se apropie de vedeniile din „Scrisoarea pierdută”. Vedenii, bine am zis.  Toată opera lui Caragiale e o limpede vedenie a întregii omeniri, înţolită, însă,  cu schimonosirile româneşti  de la sfârşitul veacului XIX. Caragiale vedea, , auzea şi turna, negru pe alb; dar nu vedea şi nu auzea ca nuvelist, ci ca dramaturg.  „Momentele” sunt admirabile scenete („Mime” cu mai multe personaje, ar zice Herondas). Chiar nuvelele publicate (precum „Făclia de Paşti” etc.) au fost, mai întâi scrise sub formă de piese teatrale; Iancu, însă, nu le-a dat forma sub care au fost publicate decât pentru că punerea în scenă era foarte grea şi că – pe atunci – nu erau actori care să le joace. Aşa ar fi  păţit şi „Năpasta” dacă nu aş fi avut norocul să pun mâna pe d. Ion Petrescu şi pe d. Ion Brezeanu. – „Nu credeam să o văd jucată”, îmi zicea Caragiale.  – „Care altul decât tine, drăguţule, ar fi cutezat una ca asta?”

Caragiale purta multă vreme în creierul său subiectul unei comedii sau unei nuvele şi îl completa când nu îi părea întreg. Aşa, de pildă, pe la 1880, mi se pare, fiind la Craiova, la Ion Iancovescu, prietenul nostru îi citi schiţa „Scrisorii pierdute”, dar fără personajul Lui Dandanache, şi îl întrebă: „Pe cine să fac deputat. Pe cel deştept, dar necinstit (adică pe Caţavencu) sau pe cel prost, dar cinstit (adică pe Farfuridi).” Deoarece sunt la Cameră şi de ăia şi de ăia, Iancovescu nu ştiu ce să-i răspundă. Peste vreo trei săptămâni, Caragiale întâlni pe Iancovescu la Bucureşti, şi îi strigă: „Am găsit! Nu-l fac deputat nici pe cel deştept, dar necinstit, nici pe cel prost, dar cinstit. Îl fac deputat pe unul care să fie şi prost şi necinstit.” Caragiale îl crease pe Dandanache.”

Publicitate

Angelo Mitchievici, în „Caragiale, la recitire”, se întreabă: „Cum îl citim pe Caragiale?” Şi tot el răspunde: „Pare o interogaţie simplă şi redundantă pentru unul dintre cei mai tranzitivi (oare? )scriitori ai literaturii române. Pentru că, spre deosebire de alţi scriitori, opera lui Caragiale lasă impresia unei depline accesibilităţi.  Mai mult decât atât, cea a unei totale familiarităţi. Îl ştim, îl cunoaştem, l-am mai întâlnit, pe scurt, Caragiale suntem noi.  Raportul de identificare, suprapunerea afectelor, curge într-unul mai complicat, unul de identitate. În unul dintre articolele sale savuroase şi pline de miez totodată, cu titlul „Veselul Caragiale”, un mare admirator al scriitorului, Andrei Pleşu,  ne invita să practicăm o lectură mediană, de echilibru, o lectură a bunei dispoziţii care este şi a unei bune poziţii, cea echidistantă faţă de umori. Iar stilul lecturii c`est l`homme meme, Caragiale.  Suntem invitaţi să citim opera lui Caragiale după chipul şi asemănarea sa. „A-l citi cu o mină tragică , a identifica peste tot urme de cianură, a recolta din fiecare rând probe de bilă neagră, amărăciuni, acreli,  exasperări, cinisme, suferinţe disimulate şi clovnerii tragice e a merge în răspăr cu firea şi cu geniul său. Da, Caragiale e un om întreg, ştie ce e tristeţea, dezamăgirea, descumpănirea. Are pagini cutremurător patetice, după cum are pagini de un haz nebun şi de o devastatoare savoare ludică.  Dincolo însă de umorile lui schimbătoare, de suişurile şi coborâşurile destinului şi ale firii sale, trebuie, cred, să ne veselim, clipă de clipă, de veselia lui, de râsul lui genuin, de aplecarea lui spre chef aşezat şi amuzament. Caragiale e. fireşte,  un observator critic, un om al ironiei şi al deriziunii, dar toate pe un fundal de voioşie existenţială, de convivialitate tonică. Oamenii şi lumea îl distrează”.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Festivalul-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul” și-a desemnat câștigătorii

Publicat

Publicitate
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Botoşani, cu sprijinul Consiliului Judeţean Botoşani, și în parteneriat cu Primăria Orașului Săveni, a organizat cea de a XXIX-a ediţie a Festivalului-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul”, festival ce se desfășoară o dată la doi ani și care își propune prin cele două secțiuni – creație și interpretare – să promoveze și să descopere talentul dramaturgic în rândul amatorilor.
Juriul festivalului-concurs a fost format din: Alexandru Vasilachi – manager al Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, Lidia Uja – actriță a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani și Marius Rusu – actor al Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache”. Juriul a avut de analizat 17 lucrări primite în cadrul secțiunii CREAȚIE și de vizionat cele 27 de momente artistice (9 spectacole de teatru și 18 monologuri) la secțiunea INTERPRETARE.
Lista câștigatorilor:
Secțiunea INTERPRETARE:
1.Trofeul festivalului – Artwork din Iași pentru spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat”;
2.Premiul pentru cea mai bună regie – Ella Nistor pentru regia spectacolului „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
3.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol principal feminin – Maria Oglinzeanu pentru spectacolul „Dileme 16.0” (Teatrul Mirage al Casei de Cultură „Mihai Ursachi” – Iași);
4.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol principal masculin – Ionuț Crețu pentru interpretarea lui Mugur Călinescu din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
5.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol secundar feminin – Ioana Zaharia din spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat” (Artwork – Iași);
6.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol secundar masculin – Arin Donciu din spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat” (Artwork – Iași);
7.Premiul special al juriului – Andrei Asiminicesei pentru interpretarea rolului Patrick din spectacolul „Party 4 winner” (Atelierul de teatru – Botoșani);
8.Premiul special al juriului – Tanasă Francesca pentru interpretarea rolului psiholog din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
9.Premiul special al juriului – Maria Cojocariu pentru interpretarea rolului Rodica Uncescu din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
10.Premiul special al juriului – Evelina Andreescu pentru monologul „Câteva posibilități de autorealizare” (Drama Club – Botoșani);
11.Premiul special al juriului – Teodor Ionuț Crucianu pentru monologul „Drăgan” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
12.Premiul special al juriului – David Raul Ignat pentru monologul „Un leac pentru o lume banală” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
13.Mențiune – Anais Maria Blejușcă din spectacolul „Nor Alb” (Teatru Fain Pici – Bacău);
14.Mențiune – Spectacolul „Omagiu lui Eminescu” (Trupa Mare a Școlii Populare de Arte – Botoșani)
15.Mențiune – Nicolas Lovold pentru interpretarea rolului Bogoiu din spectacolul „Jocul de-a vacanța” (EcoAct – Botoșani)
16.Mențiune – Melania Maria Drilea pentru monologul „Iona” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
17.Mențiune – Anastasia Cozma pentru monologul „Pârâcioasă mică” (Teatru Fain Pici – Bacău);
18.Mențiune – Alina Zbîrciog pentru interpretarea rolului Wanda din spectacolul „Wanda” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea).
Secțiunea CREAȚIE:
1.Premiul I – Serota Ioana, Botoșani;
2.Premiul al II- lea – Balan Dorina, Botoșani;
3.Premiul al III- lea – Horonceanu Bernevic Tincuța, Bacău;
4.Premiul special al juriului – Ionescu Dorin Eugen, București;
5.Premiul special al juriului – Stanciu Andrei Alexandru, Făgăraș;
6.Premiul special al juriului – Bolat Valentin, Bucegi.

Citeste mai mult

Eveniment

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Bogdan Buhăianu, viceprimar PSD, municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

”Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi Bogdan Buhăianu, viceprimarul municipiului Botoșani și una dintre vocile importante din PSD de la nivelul municipiului Botoșani.

Viceprimarul municipiului Botoșani a dat exemple clare despre ceea ce înseamnă ca administrația publică locală să fie ajutată de parlamentarii români și a explicat de ce este important ca aceștia să facă parte din același partid politic.

Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botosani24.ro de editorul șef Tudor Carare. (CMF: 11240017)

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănean beat criță, încătușat după ce a făcut scandal într-un bloc situat lângă sediul Poliției Locale

Publicat

Publicitate

Pe strada Mihail Kogălniceanu, în scara unui bloc, o persoană de sex masculin, aflîndu-se sub influența băuturilor alcoolice, tulbura ordinea și liniștea publică prin strigăte și larmă, iar locatarii blocului au solicitat ajutor deoarece respectiva persoană este cunoscută pentru comportamentul violent.

Ofițerul de serviciu, care a preluat sesizarea a trimis la fața locului patrula mobilă de ordine publică, care, ajunsă la locul indicat, l-a indentificat pe numitul T.G. în vârstă de 39 ani. În momentul în care, i s-a solicitat să părăsească zona, acesta a arătat un comportament violent atât verbal cât și fizic față de polițiștii locali, fapt ce a impus imobilizarea acestuia (încătușarea) și transportarea la sediul Poliției Locale. Ulterior a fost solicitată prezenta unui echipaj al Serviciului de Ambulanță în vederea transportării la spital și acordării unui tratament de spcialitate.

De asemenea, persoana respectivă a fost sancționată cu amendă în cuantum de 500 lei pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 61/1991.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat luat pe sus de polițiști, pe Pietonalul Unirii din Botoșani. A ținut calea unei mame cu copilul în cărucior

Publicat

Publicitate

Persoană fără adăpost, cunoscută pentru probleme neuropsihice, aflându-se pe Pietonalul Unirii, în fața bisericii Sf. Parascheva, a fost observată pe camerele de supraveghere având un comportament agresiv față de cetățeni, inclusiv față de un copil în cărucior  însoțit de mamă și bunică.

Deoarece respectiva zonă se află pe intinerariul de patrulare a polițiștilor locali cu atribuții în domeniul ordinii și liniștii publice, aceștia au intervenit prompt, și, folosind forța fizică, au imobilizat și încătușat pe numitul N.I deoarece se maifesta violent verbal și fizic. Ulterior, polițiștii locali, au solicitat prezența unui echipaj al Serviciului Judeșean de Ambulanță în vederea acordării de îngrijiri de specialitate, persoanei fără adăpost.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending