Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (206)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Citesc „Să lupţi împotriva morţii” (Editura „Junimea”, Iaşi, 2023), un roman scris de Gellu Dorian. Apelând la o redundanţă, în fapt nesupărătoare, „cel care vă povesteşte, dar nu despre el…”, veţi înţelege foarte bine prezenţa ei dacă aveţi răbdare şi duceţi lectura romanului până la capăt. De aceea titlul rândurilor propuse de mine este „Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, ci despre  cam cum s-ar scrie un bildungsroman.  Mai întâi se intră, mai mult sau mai puţin, prin istorie, elemente de topos, etnobotanică, etnografie, psihologie, foarte multă sociologie şi mult mai multă antropologie socială şi culturală. Dacă eşti adeptul conceptului de naţiune etnică, alegi ca topos  elemente din rural, dacă eşti ataşat „societăţii civile” şi rezonezi cu conceptul de naţionalism civic, alegi ca spaţiu de desfăşurare urbanul.  Preferând satul şi timpul existenţei lui, e bine să ţii cont de sfatul lui Ion Alexandru („criza satului antrenează factori cosmici”) fără a-i neglija pe cei istorici, foarte importanţi.  Puterea de portretizare a personajelor rezidă din armonizarea dintre idilic (de la Alecsandri), elegiac (de la semănătorişti), metafizic (de la Blaga) sau  catastrofic (de la Ion Alexandru), fără a respecta proporţiile.

Fiindcă „eu  cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, când este vorba despre un text stufos, cu multe elemente de onomastică sau topos, e bine ca autorul să apeleze la nomografie.  Dezvolţi separat  reprezentări grafice cu dependenţele funcţionale dintre două sau mai multe variabile implicate. Eu le-aş numi module. Alegi două module (să zicem familia Gheorghe şi Maria Borodină alături de familia Gheorghe şi Zamfira Drob).  O diadă care dă naştere unui alt modul important în economia unui roman (să zicem familia  Mitu şi Marta Borodină).  Cele trei module intră în relaţii cu altele mai mici date de alte familii, grupări, instituţii, partide, evenimente istorice, afinităţi, personalităţi etc. Fluenţa şi logica trebuie să asigure credibilitatea celor povestite. Când e vorba de un bildungsroman  este neapărată  nevoie să existe o corelaţie între faptul istoric şi efectele acestuia asupra mediului şi personajelor, să observăm cum îmbătrânesc lucrurile în acelaşi timp cu noi (spre exemplu, aţi observat cum sobele îmbătrânesc în acelaşi timp cu noi, devenind şi sobele şi noi, adevărate „hodoroage”!?), cum copiii se transformă în femei sau bărbaţi adevăraţi sub ochii noştri, cum ţăranii, la bătrâneţe, aleg să bolească în patul lor de acasă şi nu în unul de la spital, cum să faci faţă provocărilor istoriei (războaie, invazii, ocupaţii, colectivizarea forţată) etc.

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”,  vă spun că aşa cum am remarcat citind romanele „Vrăjmaş”, „Solenoid” sau „Pâlpâiri”, autorii fiind foarte cunoscuţi, se pare că e  necesară apariţia unui element de neverosimilitate. Putem  alege  îngeri protectori sau nume de eroi din povestiri pe care ni-i asimilăm nouă ca prezenţi în altă viaţă. De exemplu, dintr-o poveste de peste Prut putem să ne regăsim în prinţesa Milizanda sau în prinţul Lisandru, asigurând unui roman care prezintă realitatea nudă şi acel gram de ficţionalitate, dar şi acea cale a ieşirii din labirint, protectorii aleşi ajutându-ne în lupta cu destinul, cu mediul social, cu pasiunile şi chiar cu păcatul.

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, aleg din multitudinea virtuţilor ideale doar trei: nădejdea, credinţa şi iubirea. Ele pot conduce personajele pe verticala acţiunilor ce duc în zona divină a mântuirii (dipolul relaţional Mitu – Marta) sau a deşertăciunii, a nimicniciei (bandele de hoţi, , grupele ce pun în practică teoriile comuniste, trădătorii de ţară etc.). Mai mult, orice bildungsroman trebuie să se transforme şi într-o meditaţie profundă (exemplu: a morţii şi a învingerii ei),  să aibă totuşi o arhitectură (exemplu: o  armonizare de felii de viaţă) şi o intensitate adecvată a vocilor care trebuie să răzbată din multitudinea de glasuri, ele putând veni încă din lichidul amniotic, din copilărie, adolescenţă, tinereţe, bătrâneţe, din liniştea ce domină perimetrul unui mormânt şi chiar din cei care-l întruchipează pe diavol (modulul familial Neculae Crăcănatul).

Publicitate

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, vă sfătuiesc să citiţi volumul lui Gellu Dorian, „Să lupţi împotriva morţii”, unul cu o asemenea intensitate a luptei cu moartea  pe care am mai întâlnit-o în bildungsromanul Cameliei Răileanu.  La finalul lecturii veţi constata că toate cele spuse mai sus  asigură viabilitatea poveştii propusă de  Gelu Dorian. Citindu-l am avut o senzaţie  în plus, care poate fi doar a mea: printre mulţimea de personaje erau prezenţi în mod discret, cu atenţie şi acţionând prin inducţie, foarte mulţi îngeri. Cartea ni se prezintă, pe coperta I, cu o fotografie făcută în 1956 de  Rosentzveig: „Pe Filofteia fotograful a aşezat-o pe scaunul cu spătar, cel primit zestre de Marta odată cu maşina de cusut Singer, pe Marcu în partea stângă a scaunului, iar în partea dreaptă, cu mâna stângă,  în sprijin, pe braţul curbat al spetezei, pe cel care vă povesteşte, dar nu despre el, în spatele lui pe Mitu, capul familiei, iar alături, cu Luca în braţe, Marta”. Mai mult, alături de cele şase personaje ce compun  modulul Mitu şi Marta Borodină, eu mai văd, dar s-ar putea ca doar eu să sesizez, mulţi îngeri şi pe Milizanda.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Alegeri prezidențiale 2025, turul 2: George Simion sau Nicușor Dan. Care este favoritul caselor de pariuri

Publicat

Publicitate

Casele de pariuri funcționează tot mai des ca un barometru informal al opțiunilor electorale, oferind o perspectivă interesantă asupra tendințelor de vot – chiar dacă acuratețea predicțiilor nu este garantată, relatează alba24.ro. Cu doar câteva zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidențiale din România, programat pe 18 mai, cotele afișate de bookmakeri indică o competiție strânsă între cei doi candidați rămași în cursă.

George Simion, candidatul susținut de partidul AUR, este considerat favorit în confruntarea decisivă cu Nicușor Dan, independent și actual primar general al Capitalei. Potrivit caselor de pariuri, Simion are cele mai mari șanse să ajungă la Cotroceni, însă ecartul dintre cei doi s-a redus pe parcursul săptămânii.

Dacă în seara de marți cota lui George Simion era de 1,50 față de 2,50 pentru Nicușor Dan, joi raportul a devenit 1,77 la 2,00, iar sâmbătă seara, diferența a rămas relativ constantă: Simion – 1,70, Dan – 2,10. Aceste variații indică o ușoară schimbare de percepție în rândul pariorilor, posibil influențată de dezbateri, apariții publice sau evoluția campaniei.

Un detaliu aparte îl reprezintă cotele pentru votul din diaspora. În mod surprinzător, George Simion este cotat ca mare favorit în afara țării, cu o cotă de doar 1,11, în timp ce adversarul său are o cotă de 5,55 – o estimare care contrazice, de altfel, tendințele clasice ale electoratului român din străinătate.

Se pot face pariuri inclusiv pe prezența la vot. Casele de pariuri indică o probabilitate ridicată ca turul al doilea să atragă o participare mai scăzută, cota pentru o prezență redusă fiind de 50.

Rămâne de văzut dacă și de această dată cotele reflectă fidel rezultatul final sau dacă ne așteaptă o nouă surpriză electorală, așa cum s-a întâmplat în noiembrie 2024, când victoria lui Călin Georgescu nu a fost anticipată de niciun bookmaker.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Stele pe cer și în suflet: Elevii botoșăneni au strălucit la Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică

Publicat

Publicitate

Timp de câteva zile, între 5 și 10 mai 2025, Timișoara a fost centrul Universului pentru tinerii pasionați de stele, galaxii și misterele cosmosului. Acolo, la Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică, opt elevi botoșăneni de la categoria Juniori și un elev la categoria Seniori au demonstrat că știința poate fi o formă de poezie, iar cunoașterea – o aventură fascinantă.

Reprezentanții județului Botoșani nu doar că au participat, ci au impresionat prin rezultatele lor remarcabile. Medalii de aur, argint și bronz, mențiuni speciale și calificări în lotul lărgit au fost obținute de acești copii care privesc spre cer nu doar cu uimire, ci și cu înțelegere.

Matei Butnaru, elev al Colegiului Național „Mihai Eminescu” Botoșani, a cucerit juriul și cerul deopotrivă, obținând Premiul I oferit de Ministerul Educației, Medalia de Aur din partea Societății de Științe Matematice din România și un Premiu Special acordat de Universitatea de Vest din Timișoara pentru rezultatele sale excepționale. Alături de el, Teodora Gavrileț, tot de la „Eminescu”, a fost distinsă cu mențiune de onoare la categoria seniori.

Școala Gimnazială Nr. 7 Botoșani a fost un adevărat focar de excelență: Iustin Nistor a primit o mențiune MEC și medalia de argint, în timp ce colegele sale, Sara Ionescu și Amelia Ioana Uleniuc, au fost răsplătite cu medalii de bronz. Andreea Elena Cercel a obținut mențiune de onoare, completând galeria de performanță.

Și de la Școala Gimnazială „Grigore Antipa” Botoșani, Bianca Andra Andrieș a adus acasă o medalie de argint și o mențiune MEC, dar și o calificare în lotul lărgit, la fel ca Matei Butnaru.

Fiecare medalie este o mărturie a talentului, curiozității și dorinței de cunoaștere a elevilor noștri. Botoșaniul demonstrează, încă o dată, că educația de calitate și susținerea valorilor duc la excelență.

Publicitate

Vom continua să fim alături de acești tineri minunați, oferindu-le sprijinul necesar pentru a-și urma aspirațiile și pentru a străluci, la propriu și la figurat, precum stelele pe care le studiază. Felicitări, dragi elevi și stimați profesori!” , a declarat inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc.

Copiii aceștia au citit stelele nu doar pe cer, ci și în sine. Au muncit, au visat, au învățat – și au fost răsplătiți. Sunt dovada vie că știința are suflet, iar performanța începe de pe băncile școlii, acolo unde pasiunea prinde aripi.

Felicitări, tinerilor astronauți ai Botoșaniului! Cerul este doar începutul.

Citeste mai mult

Eveniment

Doamnelor, nu uitați: Este 11 mai, Ziua tatălui. România îi recunoaște rolul patern în familie și în societate

Publicat

Publicitate

Ziua Tatălui este sărbătorită în România, anul acesta, pe 11 mai – o zi cu totul specială dedicată recunoașterii rolului profund și definitoriu pe care tații îl au în viața copiilor, în familie și în comunitate. Marcată oficial în a doua duminică a lunii mai, această sărbătoare oferă prilejul de a reflecta asupra importanței figurii paterne, asupra sprijinului, iubirii și echilibrului pe care un tată le aduce în dezvoltarea copiilor și în consolidarea vieții de familie, relatează alba24.ro.

Instituirea Zilei tatălui în România a fost oficializată prin Legea nr. 319/2009, adoptată de Senat la 9 iunie 2009 și de Camera Deputaților la 29 septembrie 2009. Promulgată prin Decretul nr. 1468 din 13 octombrie 2009, legea a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 694 din 15 octombrie 2009.

Această inițiativă legislativă a avut ca scop nu doar recunoașterea rolului tatălui, ci și promovarea egalității în drepturi dintre părinți. Prin stabilirea Zilei tatălui (a doua duminică din mai) în proximitatea Zilei mamei (prima duminică din mai), legiuitorul a dorit să sublinieze contribuția individuală a fiecărui părinte la dezvoltarea familiei și, implicit, la construirea unei societăți sănătoase, scrie Agerpres.

La nivel internaţional, Ziua tatălui este sărbătorită în date diferite, fără să existe o anume tradiţie conturată în jurul unei zile anume. Ziua tatălui recunoscută oficial diferă de la ţară la ţară, conform www.timeanddate.com.

De exemplu, în Canada, Marea Britanie, SUA, India şi alte câteva ţări sărbătoarea este marcată în cea de-a treia duminică a lunii iunie. În multe ţări catolice, în special din America Latină, taţii sunt sărbătoriţi în ziua Sfântului Iosif, pe 19 martie. În multe ţări din Pacific, inclusiv Australia, Noua Zeelandă şi Fiji, Ziua tatălui este în prima duminică din septembrie.

Fiind o sărbătoare marcată relativ recent, tradiţiile privind celebrarea acesteia diferă nu doar de la o ţară la alta, ci şi de la o comunitate la alta sau chiar de la o familie la alta.

Publicitate

Cum Ziua tatălui a ajuns să fie celebrată în aproximativ 90 de ţări, UNICEF a lansat în 2018 un site de parenting – ca parte a campaniei „Super Dads”, ce recunoaşte rolul taţilor în dezvoltarea timpurie a copiilor.

„Mai mult decât un al doilea părinte sau o pereche de braţe în plus, taţii reprezintă una dintre cele mai bune resurse de dezvoltare a copilului pe care le avem şi, dacă le vom oferi copiilor cel mai bun început în viaţă, avem cu toţii nevoie să recunoaştem şi să folosim pe deplin acest rol”, declara şefa UNICEF pentru Dezvoltarea timpurie a copilăriei, dr. Pia Britto.

„Nu există timp mai important pentru dezvoltarea creierului decât primele 1.000 de zile din viaţa unui copil şi un număr tot mai mare de dovezi arată că taţii deţin un rol imens în acest proces. Totuşi, aceste dovezi nu sunt corelate cu investiţiile în sprijinul de care taţii au nevoie urgent pentru a se transforma şi a-şi atinge potenţialul maxim”, a mai adăugat oficialul UNICEF.

Campania „Super Dads” a avut rolul de a le reaminti părinţilor de pretutindeni că atunci când taţii îşi hrănesc copiii în primii ani de viaţă, oferindu-le dragoste şi protecţie, jucându-se cu ei şi susţinându-le alimentaţia, copiii vor învăţa mai bine, vor avea mai puţine probleme comportamentale şi vor deveni fiinţe umane mai sănătoase şi mai fericite. UNICEF a relansat, de asemenea, cu această ocazie, apelul de a înlătura barierele culturale şi financiare care îi împiedică pe taţi să petreacă timp de calitate cu copiii lor mici.

Cercetările sugerează că atunci când taţii au disponibilitatea de a relaţiona cu bebeluşii lor încă de la începutul vieţii, cresc şansele ca aceştia să joace un rol mai activ în dezvoltarea copiilor, ceea ce conduce la îmbunătăţirea pe termen lung a sănătăţii pe plan psihologic, a stimei de sine şi a satisfacţiei în viaţă.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Mochie, Sfinții Metodie și Chiril, luminătorii slăvilor

Publicat

Publicitate

Sfintii Chiril (826–869) si Metodie (815–844) sunt prăznuiți pe 11 mai. Ei sunt numiți „apostolii slavilor” pentru ca au tradus Sfântă Scriptura în limba slavona. Frații Chiril și Metodie sunt cei care au creat alfabetul „glagolic”, care vine de la slavonescul „glagol”, în traducere – cuvânt. Mai târziu, alfabetul glagolitic, cu unele adăugiri ale ucenicilor, s-a dezvoltat in alfabetul chirilic.

Sfântul Mochie a trăit in secolului al IV-lea si a fost preot în Amfipol. El a suferit mucenicia în timpul împăratului Diocletian. Pentru că propovăduia pe Hristos și îi învață pe oameni să renunțe la cinstirea idolilor a fost supus la multe chinuri: a fost aruncat în temniță, în foc, la fiare, dar din toate a ieșit nevătămat.

Din Sinaxar aflam ca intrand Sfantul Mochie in capistea idoleasca, s-a insemnat cu semnul Sfintei Cruci si a stat unde era idolul lui Dionis, zicand: „Stapane, Cel ce tii toata faptura si toate le-ai zidit prin Hristosul Tau; Cel ce ai rusinat pe diavolul cel instrainat de adevarul Tau si ai daruit fericirea intelepciunii celor ce se tem de Tine, Doamne, si cinstesc numele Tau cel sfant; Cel ce ai sfaramat idolii Babilonului si ai aratat adevarata credinta a prorocului Daniil, Cel ce ai facut zadarnic uratul altar idolesc prin cei trei tineri ai Tai si ai stins vapaia focului in cuptor; Cel ce ai inecat pe invartosatul Faraon in adancul marii, Cel ce ai ascultat rugaciunile lui Moise si ai scos prin toiag apa din piatra; Tu, Cel ce esti acum si ai fost si mai inainte si vei fi Imparat vesnic, auzi-ma pe mine robul Tau, ca iata ma rog Tie; vino in ajutorul meu si arata puterea Ta acelora care socotesc adevarul drept minciuna, sa Te cunoasca pe Tine unul, adevaratul si vesnicul Dumnezeu si sa izgoneasca intunericul ratacirii inchinarii de idoli!”

Apoi a strigat cu mare glas catre idol: „Dionise, netrebnic si desert, mut si surd, iti poruncesc tie, in numele cel mare si preaslavit al Hristosului meu, Cel ce locuieste intru cei de sus, sa cazi din intarirea ta si sa te intinzi pe pamant, ca sa se arate la toti neputinta ta”. Indata s-a cutremurat pamantul si capistea si a cazut idolul cu mare zgomot, risipindu-se ca praful.

Sfantul Mucenic Mochie a murit pentru Hristos prin taierea capului.

Troparul Sfantului Mucenic Mochie

Publicitate

Mucenicul Tau, Doamne, Mochie, intru nevointa sa, cununa nestricaciunii a dobandit de la Tine, Dumnezeul nostru; ca avand puterea Ta pe chinuitori a invins; zdrobit-a si ale demonilor neputincioasele indrazniri. Pentru rugaciunile lui mantuieste sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Tot astazi, face pomenirea:

– Sfintii Chiril si Metodie;

– Sfantului Mucenic Dioscor cel Nou;

– Sfantului Mucenic Arghiros Tesaloniceanul;

– Sfintilor Chiril-Constantin si Metodie, apostolii slavilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending