Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (206)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Citesc „Să lupţi împotriva morţii” (Editura „Junimea”, Iaşi, 2023), un roman scris de Gellu Dorian. Apelând la o redundanţă, în fapt nesupărătoare, „cel care vă povesteşte, dar nu despre el…”, veţi înţelege foarte bine prezenţa ei dacă aveţi răbdare şi duceţi lectura romanului până la capăt. De aceea titlul rândurilor propuse de mine este „Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, ci despre  cam cum s-ar scrie un bildungsroman.  Mai întâi se intră, mai mult sau mai puţin, prin istorie, elemente de topos, etnobotanică, etnografie, psihologie, foarte multă sociologie şi mult mai multă antropologie socială şi culturală. Dacă eşti adeptul conceptului de naţiune etnică, alegi ca topos  elemente din rural, dacă eşti ataşat „societăţii civile” şi rezonezi cu conceptul de naţionalism civic, alegi ca spaţiu de desfăşurare urbanul.  Preferând satul şi timpul existenţei lui, e bine să ţii cont de sfatul lui Ion Alexandru („criza satului antrenează factori cosmici”) fără a-i neglija pe cei istorici, foarte importanţi.  Puterea de portretizare a personajelor rezidă din armonizarea dintre idilic (de la Alecsandri), elegiac (de la semănătorişti), metafizic (de la Blaga) sau  catastrofic (de la Ion Alexandru), fără a respecta proporţiile.

Fiindcă „eu  cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, când este vorba despre un text stufos, cu multe elemente de onomastică sau topos, e bine ca autorul să apeleze la nomografie.  Dezvolţi separat  reprezentări grafice cu dependenţele funcţionale dintre două sau mai multe variabile implicate. Eu le-aş numi module. Alegi două module (să zicem familia Gheorghe şi Maria Borodină alături de familia Gheorghe şi Zamfira Drob).  O diadă care dă naştere unui alt modul important în economia unui roman (să zicem familia  Mitu şi Marta Borodină).  Cele trei module intră în relaţii cu altele mai mici date de alte familii, grupări, instituţii, partide, evenimente istorice, afinităţi, personalităţi etc. Fluenţa şi logica trebuie să asigure credibilitatea celor povestite. Când e vorba de un bildungsroman  este neapărată  nevoie să existe o corelaţie între faptul istoric şi efectele acestuia asupra mediului şi personajelor, să observăm cum îmbătrânesc lucrurile în acelaşi timp cu noi (spre exemplu, aţi observat cum sobele îmbătrânesc în acelaşi timp cu noi, devenind şi sobele şi noi, adevărate „hodoroage”!?), cum copiii se transformă în femei sau bărbaţi adevăraţi sub ochii noştri, cum ţăranii, la bătrâneţe, aleg să bolească în patul lor de acasă şi nu în unul de la spital, cum să faci faţă provocărilor istoriei (războaie, invazii, ocupaţii, colectivizarea forţată) etc.

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”,  vă spun că aşa cum am remarcat citind romanele „Vrăjmaş”, „Solenoid” sau „Pâlpâiri”, autorii fiind foarte cunoscuţi, se pare că e  necesară apariţia unui element de neverosimilitate. Putem  alege  îngeri protectori sau nume de eroi din povestiri pe care ni-i asimilăm nouă ca prezenţi în altă viaţă. De exemplu, dintr-o poveste de peste Prut putem să ne regăsim în prinţesa Milizanda sau în prinţul Lisandru, asigurând unui roman care prezintă realitatea nudă şi acel gram de ficţionalitate, dar şi acea cale a ieşirii din labirint, protectorii aleşi ajutându-ne în lupta cu destinul, cu mediul social, cu pasiunile şi chiar cu păcatul.

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, aleg din multitudinea virtuţilor ideale doar trei: nădejdea, credinţa şi iubirea. Ele pot conduce personajele pe verticala acţiunilor ce duc în zona divină a mântuirii (dipolul relaţional Mitu – Marta) sau a deşertăciunii, a nimicniciei (bandele de hoţi, , grupele ce pun în practică teoriile comuniste, trădătorii de ţară etc.). Mai mult, orice bildungsroman trebuie să se transforme şi într-o meditaţie profundă (exemplu: a morţii şi a învingerii ei),  să aibă totuşi o arhitectură (exemplu: o  armonizare de felii de viaţă) şi o intensitate adecvată a vocilor care trebuie să răzbată din multitudinea de glasuri, ele putând veni încă din lichidul amniotic, din copilărie, adolescenţă, tinereţe, bătrâneţe, din liniştea ce domină perimetrul unui mormânt şi chiar din cei care-l întruchipează pe diavol (modulul familial Neculae Crăcănatul).

Publicitate

„Eu cel care scrie, dar nu despre romanul în cauză…”, vă sfătuiesc să citiţi volumul lui Gellu Dorian, „Să lupţi împotriva morţii”, unul cu o asemenea intensitate a luptei cu moartea  pe care am mai întâlnit-o în bildungsromanul Cameliei Răileanu.  La finalul lecturii veţi constata că toate cele spuse mai sus  asigură viabilitatea poveştii propusă de  Gelu Dorian. Citindu-l am avut o senzaţie  în plus, care poate fi doar a mea: printre mulţimea de personaje erau prezenţi în mod discret, cu atenţie şi acţionând prin inducţie, foarte mulţi îngeri. Cartea ni se prezintă, pe coperta I, cu o fotografie făcută în 1956 de  Rosentzveig: „Pe Filofteia fotograful a aşezat-o pe scaunul cu spătar, cel primit zestre de Marta odată cu maşina de cusut Singer, pe Marcu în partea stângă a scaunului, iar în partea dreaptă, cu mâna stângă,  în sprijin, pe braţul curbat al spetezei, pe cel care vă povesteşte, dar nu despre el, în spatele lui pe Mitu, capul familiei, iar alături, cu Luca în braţe, Marta”. Mai mult, alături de cele şase personaje ce compun  modulul Mitu şi Marta Borodină, eu mai văd, dar s-ar putea ca doar eu să sesizez, mulţi îngeri şi pe Milizanda.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: La Parohia Pacea din Botoșani au fost achiziționate trei containere modulare, spații esențiale unde vor fi organizate donațiile făcute de botoșăneni

Publicat

Publicitate

Visul preotesei Ana Maria Macuc este pe cale să se împlinească în totalitate, lucru posibil doar cu cu ajutorul lui Dumnezeu, al Maicii Domnului și al oamenilor cu suflet mare din Botoșani și nu numai. De curând, Parohia Pacea din municipiul Botoșani a reușit să achiziționeze și să amenajeze trei noi „căsuțe”, denumirea dată celor trei containere modulare, spații esențiale unde vor organiza donațiile făcut de botoșăneni pentru sutele de copii și adulți care au nevoie de ajutor.

Acestea sunt amplasate la intrarea B în cimitirul Pacea, pe un spațiu îngust, dar pe care, cu ajutorul dvs, am reușit să-l valorificăm la maxim pentru a putea ajuta cât mai mulți oameni.

„Din dragoste pentru aproapele, când am început activitățile sociale la Casa „Sf. Irina”, ne-am concentrat mai ales pe bebeluși salvați de la avort, mame însărcinate aflate în criză de sarcină și mame cu copii. Însă, în scurt timp, am înțeles că nevoia este mult mai mare și spațiul este insuficient (chiar dacă-l folosim la capacitate maximă) pentru a ajuta cât mai frumos și cât mai bine organizat, categorii diferite de oameni.
Cu sprijinul dumneavoastră, am început să ajutăm și:
Familii care se află în situații dificile
Oameni bolnavi de cancer, de alte boli grave sau imobilizați la pat
Bătrâni și oameni singuri
Copii din centrele de plasament și adulți din centrele medico-sociale și azilele de bătrâni („Campania 1.500 de zâmbete”)
Copiii cu posibilități financiare reduse, cărora le organizăm lunar zilele de naștere ( „Copii fericiți de ziua lor de naștere”) și le oferim pentru școală: ghiozdane și rechizite ( „Un ghiozdan pentru un școlar”).
Cupluri cărora le oferim, gratuit, absolut tot ceea ce au nevoie pentru Cununia Religioasă.
împrumutăm haine de ocazie pentru adulți și copii.
Oameni care au nevoie de o haină călduroasă în sezonul rece ș.a.
Donațiile dumneavoastră sunt de mare folos oamenilor, dar deseori am fost nevoiți să le oprim temporar din lipsă de spațiu.
Acum, datorită acestor trei căsuțe, putem organiza totul mai eficient, putem rula mai repede donațiile și putem ajuta mai mulți oameni care trec prin situații dificile.
Vă mulțumim din suflet și vă suntem recunoscători pentru tot sprijinul dumneavoastră necontenit și dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate!
𝐈̂𝐦𝐩𝐫𝐞𝐮𝐧𝐚̆, putem face o lume mai frumoasă și mai bună!” , a scris pe pagina de socializare preoteasa Ana MAria MAcuc.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O rulotă care era parcată într-o gospodărie din localitatea Ipotești a luat foc

Publicat

Publicitate

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere cu apă și spumă.

Aceștia au constatat faptul că era arsă în totalitate și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la alte construcții din gospodărie.

Din fericire nu au fost persoane rănite.

Cel mai probabil evenimentul s-a produs din cauza unui scurtcircuit.

Pentru a preveni incendiile auto, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔ verificaţi instalaţia electrică;

Publicitate

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

Citeste mai mult

Eveniment

Slujbă arhierească la Biserica din Manolești Vale. PS Nichifor îl va hirotoni pe diaconul Ionuț Cașcaval, care va fi noul paroh

Publicat

Publicitate

Duminică, 2 martie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, va oficia Sfânta Liturghie în Parohia „Sfântul Ilie” Manolesti Vale, Protopopiatul Botoșani, împreună cu un sobor de preoți și diaconi. Cu acest prilej, ierarhul îl va hirotoni pe noul preot al acestei comunități, diaconul Ionuț Cașcaval.

De altfel, teologul Ionuț Cașcaval, fiul părintelui Ioan Cașcaval, parohul Bisericii din Costești, Răchiți și ginerele părintelui Vasile-Emanoil Crețu, parohul Bisericii din Cătămărăști Deal, a trăit joi, 20 februarie, momente emoționante la Catedrala Mitropolitană din Iași, unde a fost hirotonit diacon, în prezența rudelor și prietenilor.

„Preoția sau hirotonia este Taina în care, prin punerea mâinilor episcopului și prin rugăciune, harul divin se pogoară asupra unui candidat anume pregătit, sfințindu-l și așezându-l într-o treaptă a ierarhiei bisericești, împărtășindu-i acestuia puterea de a învăța cuvântul lui Dumnezeu, de a săvârși lucrările sfinte și de a conduce pe credincioși pe calea mânturii” (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Din aspectul sacramental al Bisericii, în Studii Teologice, XVIII, 1966, nr. 9-10, p. 553).

Sfânta Taină a Preoției se împărtășește așadar unor bărbați anume pregătiți pentru a o primi cu vrednicie. Însuși Mântuitorul Iisus Hristos i-a ales pe Sfinții Apostoli și i-a învățat, prin toate câte a făcut între oameni, cele ale Împărăției lui Dumnezeu. După aceea i-a învrednicit de deosebita cinste de a propovădui Sfânta Evanghelie și de a săvârși fapte minunate. Adresându-se lor, a așezat și Taina Preoției prin cuvintele: „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți tine, vor fi ținute” (Ioan XX, 21—23).

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: 24 misiuni de salvare a vieții și bunurilor pe zi ale pompierilor botoșăneni, în 2024

Publicat

Publicitate

568 de botoşăneni au fost salvaţi/evacuați de pompieri anul trecut, din locuinţe cuprinse de flăcări, autoturisme implicate în accidente rutiere sau din alte situații care le puneau viața sau sănătatea în pericol. Alte 5 729 persoane, care sufereau de diferite afecţiuni medicale au ajuns, la timp, la spital pentru îngrijiri de specialitate ca urmare a intervenţiei echipajelor Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) din cadrul inspectoratului.

Anul trecut, 9 069 de botoşăneni au chemat în ajutor forţele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, ceea ce înseamnă o medie de 24 de misiuni de salvare a vieţii şi bunurilor pe zi. Comparativ cu 2023, numărul celor care au apelat la sprijinul pompierilor a crescut cu peste 16%.

Defalcate pe tipuri de misiuni, acestea înseamnă 582 incendii (157 incendii de vegetație uscată), 5 916 intervenţii SMURD și 2 571 alte situații de urgență (înlăturare efecte fenomene meteo periculoase, salvare animale, asanare muniţie neexplodată, degajare persoane blocate în apartamente sau alte medii ostile vieții, imobilizate la pat ori înecate, deblocare uşi, transport persoane bolnave, înlăturare pericol de incendiu în urma unor accidente rutiere, misiuni de recunoaștere și educare preventivă a populației, transport apă menajeră în localitățile afectate de secetă, etc.).

În 431 situaţii de urgență, pericolul a fost înlăturat de cetăţeni sau membrii serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă până la sosirea forţelor ISU Botoşani ori au fost alarme false.

Peste 36% mai multe incendii în 2024, față de anul anterior

În 2024, forțele de intervenţie ale ISU Botoşani au acţionat pentru stingerea unui număr de 582 de incendii din care 157 de vegetație uscată, cu 36,61% mai multe față în anul precedent (426 incendii în 2023, din care 75 de vegetație uscată).

Publicitate

Mai bine de jumătate dintre acestea au fost stinse în colaborare cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending