Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (193)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

MARIN BEŞCUCĂ EVADÂND DIN  LUMEA ORGANICĂ

Pusă sub semnul unei devize care indică un înalt grad de moralitate („Nimic şi Niciodată fără Dumnezeu”), Marin Beşcucă scrie o carte pornind  de  la un şir de interacţiuni epistolare cu Magisterul Gheorghe Pârlea: „Magister – confesiunile unui poet din Grădina Maicii Domnului” (Editura „Hoffman”, Caracal, 2019, cuvânt înainte: Marta-Polixenia Matei).   Adepţii unei convivialităţi remarcabile, merită reţinute câteva  idei din eseul publicat de  Gheorghe Pârlea în revista „Confluenţe literare” şi reluat în  cartea în discuţie: 1. „… l-am descoperit între poeţii care m-au acaparat cu versurile lor, pe originalul poet Marin Beşcucă,  un poet aflat în front, dar fără uniforma „cazonă” care anulează distincţia”; 2. „Marin Beşcucă, unul dintre cei mai spontani şi fluenţi creatori, aşa cum ni se arată mai ales prin intermediul spaţiului virtual”; 3. „Iar poemele dânsului nu-s doar fulguraţii de gând, ci ample demersuri lirice care nu încap câte unul în pagină”; 4. „Receptorii cognitivi (…) îl  asimilează mai mult sau mai puţin ezitant pe poetul Marin Beşcucă actualului curent postmodernist, căci poemele  nu sunt turnate într-un tipar standardizat, cu dimensiuni/coordonate consacrate de către înaintaşi, ci ţin de un registru poetic flexibil, elastic,  ce, în mare, poate fi „patentul” poeziei  de azi”.

Publicitate

Se citeşte greu volumul lui Marin Beşcucă, acesta fiind o alcătuire de mii de idei ivite dintr-un noian de amintiri pliate pe gesturi de mulţumire tuturor, începând cu Dumnezeu, toate într-o devălmăşie care nu deranjează.  Şi aşa ar fi nevoie de o armată de academicieni care să-i rânduiască reflecţiile. Poemele acestui autor mi-au reamintit de un mai vechi punct de vedere al meu, acela că ne ducem viaţa, atât cât ne-o dă Dumnezeu, în trei planuri: al lui „aici”, al lui „acolo” şi al lui „dincolo”.  Planurile sunt despărţite de două porţi. El pot sta închise definitiv, trecerea dintr-un plan în altul fiind imposibilă pentru unii, pentru alţii se deschid cu intermitenţe, sau pot fi larg deschise.  Spre exemplu, lui Brâncuşi poarta dintre  „acolo” şi „dincolo” i s-a deschis larg, fiind chiar „invitat” să treacă, în timp ce pentru Nichita Stănescu s-a deschis cu intermitenţe. O invitaţie „dincolo” (cu intermitenţe!) a primit şi Marin Beşcucă, găsind un loc aproape de divinitate, loc aflat la intersecţia dintre transcendent şi antigeometrie : „IUBIREA nu este un aranjament, /  este un dat spre care tinzi… / ecuaţiile ei nu sunt sistemice, se lucrează individual, /  nici măcar în pereche… / suntem dimpreună până la moarte! / da, când nu e IUBIRE… / dată la dus-întors, ajungem la familia tradiţională / care colcăie de reguli… / DUMNEZEU nu circumscrie, / DUMNEZEU e tot ce e liber! / IUBIREA e dinspre DUMNEZEU, / DUMNEZEU ADEVĂRUL, / Singurul! / restul sunt mici resturi cu sclipire de diamant…” („Îndrăgostitul din mereu”). Sau: „…nodul din gât îmi şopteşte păţania / păcatului originar… / şi tot învăţând să trăiesc, / singur m-am pomenit / devorat de descurajare…/ dar, / dar un paj sparse basmul şi-mi bătu în geam: / DUMNEZEU E ÎNTOTDEAUNA BUN, / ÎNTOTDEAUNA… / deci caută IUBIREA! / şi se desprinse pajul, / lăsându-mă să-mi adun curajul…!” („Iată voinţa supremă”).

Deşi  raportul cu sacrul nu e discontinuu, Marin Beşcucă nu e un religios.

Prima parte a volumului, intitulată „Eu, martorul!”, e  un fel de alee prin memorie pe care se întâlneşte, predominant, cu MAGISTERUL şi cu MĂRŢIŞORUL, două personaje definitorii pentru demersul său poetic şi care  aproape că îl obligă la o cerebralizare puternică.  Şi în acest capitol miza poeziei acestui autor este limbajul. Există o stratificare a versurilor  încât să asigure o logică a demersului, din loc în loc apărând cuvântul scris cu majuscule cu scopul de a stârni interesul cititorului şi a mări importanţa ideii, cum ar fi PUMNUL (şi cel din viaţa Eminului), SUPLICIU, DILIMANDJARO,  IUBIRE, NIMENI, O PARĂ DE PE CER, ALBIILE DORULUI  şi altele nenumărate, cel mai frecvent fiind DUMNEZEU.

Publicitate

Partea a doua, „Confesiuni nerostite”, ar  fi putut constitui un volum separat, aici lipsind cuvintele scrise cu majuscule, poetul invitându-ne să parcurgem textul fiecărui poem asumându-ne calitatea de psiholog.  Redau în integralitatea lui poemul „Ecuaţia aducerii aminte”, unul care duce spre Blaga, când vorbea despre Lumea organică şi Lumea transcendenţei şi la Vasile Voiculescu, cel care aşeza totul într-un sistem cartezian: „…nostalgii abia-nflorite / dau farmec / în toată căderea frigului / care mi-a amorţit privirile… / văd curbiliniu / o linearitate poetică / fugită din aritmetică, ecuaţia aducerii aminte / şi-a pierdut teoria, / pare condamnată / la rămânere nerezolvată… / un fel de feciorie / a neîmplinirii / scoasă din adâncuri de mări / precum o apocalipsă / în imagine răsturnată… / mişcarea făcliei invită la somn, / dar refuz! / visarea mă ţine cu ochii în sus / de unde ştiu că m-am năzărit / ca o lucire,  / smulsă din abis! / marea orânduială nu are nevoie / de filozofii, / şi se trebuie ştiut: / numai în poezie se nasc nostalgii…! / ecuaţii împrăştiate de timp lugubru / îşi cer necunoscutele în desen ambiguu, / să nu-ntrebaţi cum le rezolvă poetul!” Revenind la  Blaga,  acesta observa că trecerea din Lumea organică în Lumea Transcendentală se face prin „înălţarea în ortodoxie”.  O face şi Marin Beşcucă  prin poezie şi însoţit  de MAGISTER (Gheorghe Pârlea), MĂRŢIŞOR (Marta-Polixenia Matei), SENIORUL (Corneliu Coposu) şi MIHAI ÎNTÂI DE ROMÂNIA.

Oricum,  autorul de faţă a evadat din Lumea organică,  sedimentând „dincolo” toate intimităţile.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: O șoferiță din Suceava a scăpat cu viață după un accident spectaculos

Publicat

Publicitate

O șoferiță de 49 de ani a scăpat cu viață, după un accident violent, petrecut în Rădăuți, vineri, la primele ore ale dimineții. În imaginile surprinse de o cameră de supraveghere se vede cum șoferița pierde controlul asupra direcției, iar autoturismul ei derapează pe carosabilul umed, lovește o mașină parcată și doboară un copac de pe marginea șoselei.

Impactul a fost extrem de violent, iar mașina s-a răsturnat cu roțile-n sus. La fața locului au ajuns pompierii care au scos-o afară pe femeia blocată în vehicul. Din fericire, a scăpat doar cu traumatisme ușoare și a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Protecția drepturilor de autor, în atenția polițiștilor din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

Publicat

Publicitate

Sancțiuni de peste 6.000 de lei în urma unor controale ale Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

La data de 25 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au acționat pe linia prevenirii și combaterii faptelor ilicite în domeniul protecției drepturilor de autor și drepturilor conexe.

 

Publicitate

Astfel, în cadrul activitățior desfășurate au fost verificați șapte agenți economici, din municipiul Botoșani, prilej cu care au fost aplicate două sancțiuni contravenționale, în valoare de 6.000 de lei pentru comunicarea publică,(ambientală)  fără autorizarea sau consimțământul titularului de drepturi recunoscute de lege operelor ori produselor purtătoare de drepturi conexe.

 

Respectarea prevederilor legale, în privința drepturilor de autor, asigură recunoașterea și protecția acestora, contribuind la un mediu echitabil și legal, în care creatorii pot beneficia de promovare și valorificare a muncii lor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona Săveni organizat de Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu” din Hăneşti

Publicat

Publicitate

Joi, 25 aprilie 2024, Şcoala Gimnazială “Teofil Vâlcu” din Hăneşti a organizat un schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona  Săveni. Tema dezbătută a fost una de actualitate: “Siguranţa în şcoli – aspecte legislative”.

Discuţiile au fost coordonate de prof. Carmen-Maria Hriţac, responsabilul Cercului pedagogic al directorilor din zona Săveni. După ce  a prezentat un scurt istoric al învăţământului din comuna Hăneşti, prof. Marinela Vieriu, directorul şcolii gazdă,  a adus în faţa participanţilpor  aspecte privind siguranţa în mediul şcolar precum şi o serie de exemple de bună practică.  Concluzia  care s-a desprins a fost aceea că promovarea accentuată a măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei, a bullying-ului şi a ciberbullying-ului, trebuie să reprezinte o prioritate.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Atelier de încondeiat ouă la Mihălășeni. ,,Profesor” a fost meșterul popular Maria Ursulean

Publicat

Publicitate

Joi, Centrul de Creatie Botosani a desfășurat un alt atelier de încondeiat ouă, de această dată în parteneriat cu Parohia Mihălășeni.

Meșterul popular Maria Ursulean din Bucecea i-a sprijinit pe micuții participanți să deslușească tainele încondeierii ouălor.
,,Mulțumim și celor patru tinere din Bucecea care au ajutat la desfășurarea atelierului!
Mulțumim frumos părintelui Petru Hrițac pentru invitație și ospitalitate, cadrelor didactice prezente, grupului vocal din Mihălășeni care ne-a încântat cu câteva cântări religioase și îi felicităm pe toți copiii care au participat la atelier!” , au transmis oficialii Centrului de Creație.

Publicitate

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending