Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (186)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

VOCAŢIA  DE  ETNOGRAF  A  LUI  MIHAIL  SADOVEANU

Există oameni de litere, unul dintre ei fiind şi Erri De Luca, celebrul jurnalist, scriitor, poet şi traducător italian, care  pun actul de scriere a poeziei  sau a prozei într-o relaţie directă cu mersul ca act fizic. Eseistul  italian consideră că, dacă a scrie poezie este ca şi cum ai scrie pe apă, când echilibrul nu depinde de scriitor ci de masa de lichid, lăsându-te dus în voia valurilor şi apelând mereu la încercări aproximative, proza se scrie altfel: 1. “mergi pe un teren ferm şi asiguri echilibru”; 2. “ştii de ce alegi fiecare cuvânt, fiecare formulă”; 3. “faci totul bine”; 4. “silabele se aşează acolo unde se găseşte piciorul, ele regăsind permanent uscatul şi echilibrul”. Am amintit această teorie care vizează proza fiindcă ea se mulează perfect peste modul de a scrie a unuia dintre cei mai mari prozatori ai literaturii române: Mihail Sadoveanu.

Acelaşi aspect  îl observă şi C. D. Zeletin când face o paralelă între Vasile Voiculescu (prozatorul şi poetul) şi Mihail Sadoveanu (prozatorul), spunând despre cel de-al doilea (vezi “Ateneu” nr. 1 din 2001) : 1. “este preocupat de epic şi de idea istoriei ca sumă de eroi şi de viteji”; 2. “are plăcerea naturii şi a început prin naturalism”; 3. “are înclinaţia de a contempla natura păstrând distanţa faţă de mister”; 4. “este detaşat, oprindu-se mereu la om”; 5. “scrisul izvorăşte din semnul exclamării”; 6. “este resemnat în faţa inaccesibilului”; 7. “ia ipostaza de mag”; 8. “la el suferinţa e problema celorlalţi”; 9. “măreţia sa e o indiferenţă ataractică şi cu nimb în faţa misterului lumii”; 10. “lasă misterul acolo unde se află şi-l cântă într-o continua stare de graţie”; 11. “poezia prozei sale stă în vorbire, instrument al evocării lirice”; 12. “priveşte spre zări exterioare”; 13. “planează egal, păstrându-şi altitudinea”; 14. “la el totul este elevaţie şi face din suav notă majoră”; 15. “oficiază riturile în perspectivă, deci pe orizontală”; 16. “arată adâncimea orizontalului dizolvat în depărtare” etc.

Vocaţia de etnograf şi cea de istoric al plaiului moldav i-au asigurat lui Sadoveanu acea stabilitate pe care ţi-o dă proza. Asupra acestor două aspecte s-au oprit  Constantin Ciopraga, Ov. S. Crohmălniceanu, Zaharia Sîngeorzan, Alexandru Piru, Zoe Dumitrescu Buşulenga, Ion Manole, Petru Ursache şi alţii.  Unul dintre cei amintiţi, Ov. S.  Crohmălniceanu, încă din 1977 ţinea să spună  că, citind opera  lui Sadoveanu, „o adevărată monografie a poporului român s-ar putea reconstitui din mii şi mii de amănunte, care nu sunt „colecţionate” anume ci răsar firesc la tot pasul în opera scriitorului”. Angela Paveliuc – Olariu ne atenţionează că,  influenţată de punctul de vedere amintit şi conştientă că „studiul operei sadoveniene oferă cercetătorului etnograf aspecte care justifică posibilitatea alcătuirii unei adevărate monografii etno-folclorică având la dispoziţie materialul documentar cu care să ilustreze civilizaţia tradiţională a Moldovei, atât cea materială cât şi cea spirituală în toată complexitatea, valoarea şi specificul ei”,  a finalizat  studiul său „Mihail Sadoveanu – vocaţie de etnograf” ( Editura „ART XXI”, Iaşi, 2014, 171 p.).

Publicitate

            Pentru înţelegerea  mecanismelor interioare ale  cercetătoarei, mecanisme  ce au dus la  scrierea studiului, este bine să citim cu atenţie atât „Nota pentru cititori” cât şi „Cuvântul înainte”, pentru a descifra algoritmul de lucru al autoarei. Consideră Angela Paveliuc – Olariu: 1. „o monografie etno-folclorică trebuie să cuprindă atât aspecte ale civilizaţiei materiale cât şi cele ce definesc civilizaţia spirituală. În acest sens, opera sadoveniană oferă un bogat material documentar referitor la datinile, obiceiurile, credinţele locuitorilor Moldovei, de la şes şi de la munte”; 2. „pentru activitatea de folclorist există un studiu documentat, având ca autor pe regretatul cercetător în domeniu prof. dr. Petru Ursache de la Iaşi, care a publicat în 1981 în volumul „Poezia populară, consideraţiile sale cu privire la activitatea folcloristică a lui Mihail Sadoveanu”; 3. „sărbătorile pot fi considerate repere ale satului tradiţional românesc, românii structurându-şi existenţa în jurul acestora, manifestând o grijă cu totul aparte în aşteptarea şi pregătirea lor, prin reglementarea raporturilor cu Divinitatea, ordonarea relaţiilor cu semenii etc.”; 4. „folosind un stil direct, nepretenţios, autorul introduce în mod firesc cititorul într-o lume minunată, acea a credinţelor însoţite de practici mitico – magico – religioase”; 5. „opera sadoveniană, cuprinzând o adevărată pledoarie pentru un alt mod de raportare la sărbătoare, insistând asupra păstrării „cu sfinţenie” a tradiţiei valoroase, fiind conştient de pericolele care ameninţă şi condamnă la dispariţia ei”; 6. „în fragmentele referitoare la credinţele, obiceiurile şi practicile magice ce însoţeau aceste manifestări prilejuite de sărbători, adeseori se constată o împletire a fantasticului cu realul, a sacrului cu profanul într-o relaţie specială sesizată de către analiştii operei sadoveniene”; 7. „îndeletnicirile străvechi ale ţăranului român (vânătoarea, pescuitul, albinăritul, cultivarea pământului etc. )  vor fi prezentate în opera sa într-un mod documentat riguros, constituind de multe ori o sursă de „inspiraţie” chiar pentru etnograful de profesie, totul dovedeşte o cunoaştere temeinică a realităţii”; 8. „într-o deplină interdependenţă om-natură au apărut şi aşezările omeneşti (cătune, sate), răspândite la câmpie, pe dealuri şi la munte, riguros descrise de către Mihail Sadoveanu în opera sa, în aşa fel încât etnograful poate realiza o adevărată tipologie a satului românesc”; 9. „în aceste aşezări arhitectura laică şi bisericească are caracteristici proprii Moldovei, începând de la materia primă şi continuând în mod firesc cu tehnicile de construcţie, cu preocuparea pentru decor”; 10. „meşteri pricepuţi din mâinile cărora ieşeau şi hanurile (ratoşele), locuri de popas şi de odihnă, aflate la întretăierea de drumuri, precum şi morile numeroase ce se aflau pe cursul apelor, în special, construcţii având o simbolistică aparte în cadrul comunităţii, clădiri ce vor fi prezentate adeseori în povestirile4 sadoveniene”.

            Acestui algoritm i se adaugă  calitatea incontestabilă de etnograf, autoarea fiind absolventă a Facultăţii de Filologie a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi (1956 – 196o) şi a Institutului de Istorie a Artelor din Bucureşti ( 1973 – 1977),  dar şi director al Muzeului Etnografic Câmpulung moldovenesc (19l4 – 1968), director al Muzeului Judeţean Botoşani (1968 – 1978), director al Muzeului Etnografic al Moldovei din Iaşi (1978 – 1995) şi referent ştiinţific la Centrul de Conservare şi Valorificare a Creaţiei Populare Tradiţionale Botoşani (2001 – 2006). Experienţa căpătată în  aceste locuri, la care se adaugă opera de cercetare alcătuită din 15 volume şi sute de articole ( vezi Silvia Lazarovici, „Scriitori şi publicişti botoşăneni”,  Editura „Agata”, Botoşani, 2015,  p. 399 – 401), dau cititorului  siguranţa că studiul în discuţie este unul serios, documentat şi că opera sadoveniană a fost  disecată cu acribia specifică unui cercetător serios.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bărbat de 51 de ani, din Botoșani, urmărit internațional pentru nerespectarea obligațiilor din domeniul jocurilor de noroc, adus cu escortă din Franța

Publicat

Publicitate

Vineri, Poliția Română a adus în țară 8 persoane, pe numele cărora au fost emise mandate de executare a unor pedepse privative de libertate.

Astfel, a fost adus în țară un bărbat, de 41 de ani, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Acesta a fost adus din Germania, având emis, pe numele său, de către Judecătoria Sibiu, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de un an și 11 luni.

De asemenea, a fost adus un bărbat, de 26 de ani, din Brașov, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de tentativă la omor. Acesta a fost adus din Germania, având emis, pe numele său, de către Tribunalul Brașov, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 3 ani și 6 luni.

La aceeași dată, a fost adus în țară un bărbat, de 38 de ani, din Bihor, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Acesta a fost adus din Germania, având emis, pe numele său, de către Judecătoria Oradea, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de un an și trei luni.

Totodată, a fost adus în țară un bărbat, de 28 de ani, din Bihor, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Acesta a fost adus din Irlanda, având emis, pe numele său, de către Judecătoria Aleșd, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 3 ani și 4 luni.

La aceeași dată, a fost adus în țară un bărbat, de 46 de ani, din Botoșani, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Acesta a fost adus din Marea Britanie, având emis de către Judecătoria Dorohoi, pe numele său, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 2 ani și 7 luni și 10 zile.

Publicitate

De asemenea, a fost adus un bărbat, de 56 de ani, din Alba, urmărit internațional pentru săvârșirea de infracțiuni la regimul stupefiantelor. Acesta a fost adus din Spania, având emis, pe numele său, de către Tribunalul Alba, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 3 ani și 9 luni.

La aceeași dată, a fost adus în țară un bărbat, de 31 de ani, din Alba, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt calificat. Acesta a fost adus din Spania, având emis de către Judecătoria Aiud, pe numele său, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 2 ani.

Totodată, a fost adus un bărbat, de 51 de ani, din Botoșani, urmărit internațional pentru nerespectarea obligațiilor din domeniul jocurilor de noroc. Acesta a fost adus din Franța, având emis, pe numele său, de către Judecătoria Constanța, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de un an și 9 luni.

Cei în cauză au fost introduși în unități de detenție, în vederea executării mandatelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănenii care au aprins focul la grătare în cimitirul Eternitatea, de Paștele Blajinilor, au fost amendați de jandarmi

Publicat

Publicitate

Nerespectarea legislației privind activitățile de picnic s-a soldat în această dimineață cu aplicarea de către jandarmii botoșăneni a cinci sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 4000 de lei, unor persoane care au aprins focul la grătare în cimitirul Eternitatea, la Paștele Blajinilor.

Pe lângă aceste amenzi, jandarmii au mai aplicat și 14 sancțiuni contravenționale însumând tot 4000 de lei, de această dată pentru fapte de tulburare a ordinii și liniștii publice săvârșite în același loc.

„Aducem la cunoștința cetățenilor că aprinderea focului este permisă doar în zonele special amenajate pentru activităţile de picnic – zonele aparţinând domeniului public ori privat al statului şi/sau al unităţilor administrativ-teritoriale, dotate cu utilităţi şi facilităţi pentru desfăşurarea activităţilor de picnic”, au transmis jandarmii.

Persoanele care desfășoară activități de picnic au obligația să supravegheze în permanență focul, să lase locul curat și nealterat la plecare și să respecte ordinea publică și bunele moravuri, conform prevederilor legislației în vigoare.
Cunoscută oficial ca Legea 54/2012, Legea Picnicului are rolul de a proteja mediul înconjurător și de a preveni distrugerea ecosistemelor naturale, iar persoanele care organizează picnicuri în afara zonelor special amenajate riscă amenzi cuprinse între 100 de lei și 50.000 de lei, în funcție de gravitatea faptelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Doi tineri din Ripiceni, prinși la pescuit în zona lacului de acumulare Stânca-Costești

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului de Poliție Județean Transporturi au desfășurat activități pentru prevenirea pescuitului ilegal în perioada de prohibiție, în zona lacului de acumulare Stânca-Costești și pe râul Prut, în cooperare cu lucrători din cadrul Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani.

În cadrul activităților desfășurate au fost constatate două infracțiuni în flagrant delict.

Exemplu:
Polițiștii au depistat în flagrant doi tineri, de 32, respectiv 30 de ani, din localitatea Ripiceni, județul Botoșani, în timp ce pescuiau comercial în lacul Stânca-Costești, pe raza localității Ripiceni, fără autorizație de pescuit comercial folosind o ambarcațiune si două unelte tip setcă din plasă plurifilament , fără a avea mărci ANPA.

Cele două plase plurifilament in lungime de 150 de metri și ambarcațiunea au fost ridicate în vederea confiscării, valoarea acestora fiind de aproximativ 3.400 de lei.

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de: ,,pescuit comercial al resurselor acvatice vii, fără autorizație și licență” și “deținerea sau folosirea la pescuit de către persoane neautorizate a setcilor”, fapte prev. și ped. de art.56, alin.1, lit. a și g din Legea 176/2024.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Părintele Emil a zidit biserici vii în inimile celor care l-au cunoscut. „A fost o parte din copilăria noastră”. Când va avea loc înmormântarea

Publicat

Publicitate

Există oameni care nu trec prin viețile noastre ca niște străini, ci le modelează cu iubire, blândețe și credință. Un astfel de om a fost părintele Emil Stroișteanu, pentru fiecare zâmbet pe care  l-a oferit fără zgomot, pentru fiecare ajutor tăcut pe care l-a dăruit credincioșilor, fără să ceară nimic în schimb, pentru exemplul de omenie și credință pe care l-a lăsat în sufletul celor pe care i-a păstorit.

Pentru mulți dintre foștii săi enoriași, părintele Emil a fost mai mult decât un slujitor al altarului. A  fost o parte din copilăria lor, din formarea lor ca oameni. Cu răbdare, cu blândețe și cu o credință neclintită, i-a învățat pe toți să iubească biserica, să se respecte unii pe alții, să fie buni și să nu uite niciodată puterea unei vorbe bune sau a unui gest simplu, dar sincer.

A slujit cu râvnă și cu inima deschisă în Burlești, Trușești, Cătămărăști-Vale și, mai apoi, la Botoșani, în parohia „Sfântul Cuvios Antonie cel Mare”. Peste tot pe unde a mers, părintele Emil nu a construit doar biserici din piatră și lemn, ci a zidit biserici vii în inimile celor care l-au cunoscut. A știut să adune în jurul său oameni de toate vârstele, pe care i-a călăuzit cu sfaturi pline de înțelepciune, cu rugăciuni spuse din suflet și cu o prezență caldă, mereu dătătoare de speranță.

Astăzi, când părintele Emil nu mai este printre noi, golul lăsat în urmă este adânc și dureros. Oamenii îl regretă, pentru că el nu a fost doar un preot al comunității, ci un prieten, un sfătuitor, un părinte în adevăratul sens al cuvântului. Tuturor va lipsi glasul său blând, binecuvântările rostite cu smerenie și acea lumină discretă, dar puternică, pe care o aducea pe oriunde pășea.

Dar, dincolo de lacrimi, părintele Emil rămâne viu în amintirile și în inimile tuturor. Rămâne viu prin rugăciunile pe care i-a învățat pe fiii săi duhovnicești să le spună, îndemnându-i să fie buni, convinși fiind că prin fiecare faptă bună pe care o vor face își vor aminti de el.

„Cu sufletul greu, astăzi vreau să vă spun câteva cuvinte despre un om care a însemnat enorm pentru mine și pentru mulți dintre cei care am copilărit în comuna Trușești: părintele Emil Stroișteanu.

Publicitate
M-am născut și am crescut într-o familie modestă, dar niciodată nu m-am simțit mic sau mai prejos atunci când părintele era prin preajmă. Îl vedeam des, venind către noi cu zâmbetul pe chip, cu vorbe bune și, de multe ori, cu un ajutor concret, atunci când aveam cea mai mare nevoie.
Avea o milostenie naturală, o grijă adevărată față de oameni, pe care nu o afișa cu mândrie, ci o trăia cu modestie și dragoste.
Pentru mine și pentru mulți alții din sat, părintele Emil a fost o parte din copilăria noastră, din formarea noastră ca oameni. A slujit cu râvnă și cu inima deschisă în Burlești, Trușești, Cătămărăști-Vale și, mai apoi, la Botoșani, în parohia „Sfântul Cuvios Antonie cel Mare”. Peste tot unde a mers, a adunat în jurul său oameni pe care i-a îndrumat cu credință și cu blândețe”,  scris pe pagina de socializare îndrăgitul Daniel Câșlariu, președintele Asociației Grup Civic Botoșani.
Părintele Emil Stroieșteanu a trecut la cele veșnice la 72 de ani.  Cine dorește să-i aducă un omagiu o poate face la Biserica „Sfântul Cuvios Antonie cel Mare din Botoșani”, acolo unde este depus trupul său, unde a slujit cu atâta bucurie, iar în ziua de marți, 29 aprilie, la ora 10,30. va fi condus pe ultimul drum, la Cătămărăști-Vale, în cimitirul bisericii Sfinții Împărați Constantin și Elena.
Slujba de prohodire va fi săvârșită de un sobor de preoți, în fruntea căruia se va afla un reprezentant al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei
Dumnezeu să îl ierte!

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending