Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (186)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

VOCAŢIA  DE  ETNOGRAF  A  LUI  MIHAIL  SADOVEANU

Există oameni de litere, unul dintre ei fiind şi Erri De Luca, celebrul jurnalist, scriitor, poet şi traducător italian, care  pun actul de scriere a poeziei  sau a prozei într-o relaţie directă cu mersul ca act fizic. Eseistul  italian consideră că, dacă a scrie poezie este ca şi cum ai scrie pe apă, când echilibrul nu depinde de scriitor ci de masa de lichid, lăsându-te dus în voia valurilor şi apelând mereu la încercări aproximative, proza se scrie altfel: 1. “mergi pe un teren ferm şi asiguri echilibru”; 2. “ştii de ce alegi fiecare cuvânt, fiecare formulă”; 3. “faci totul bine”; 4. “silabele se aşează acolo unde se găseşte piciorul, ele regăsind permanent uscatul şi echilibrul”. Am amintit această teorie care vizează proza fiindcă ea se mulează perfect peste modul de a scrie a unuia dintre cei mai mari prozatori ai literaturii române: Mihail Sadoveanu.

Acelaşi aspect  îl observă şi C. D. Zeletin când face o paralelă între Vasile Voiculescu (prozatorul şi poetul) şi Mihail Sadoveanu (prozatorul), spunând despre cel de-al doilea (vezi “Ateneu” nr. 1 din 2001) : 1. “este preocupat de epic şi de idea istoriei ca sumă de eroi şi de viteji”; 2. “are plăcerea naturii şi a început prin naturalism”; 3. “are înclinaţia de a contempla natura păstrând distanţa faţă de mister”; 4. “este detaşat, oprindu-se mereu la om”; 5. “scrisul izvorăşte din semnul exclamării”; 6. “este resemnat în faţa inaccesibilului”; 7. “ia ipostaza de mag”; 8. “la el suferinţa e problema celorlalţi”; 9. “măreţia sa e o indiferenţă ataractică şi cu nimb în faţa misterului lumii”; 10. “lasă misterul acolo unde se află şi-l cântă într-o continua stare de graţie”; 11. “poezia prozei sale stă în vorbire, instrument al evocării lirice”; 12. “priveşte spre zări exterioare”; 13. “planează egal, păstrându-şi altitudinea”; 14. “la el totul este elevaţie şi face din suav notă majoră”; 15. “oficiază riturile în perspectivă, deci pe orizontală”; 16. “arată adâncimea orizontalului dizolvat în depărtare” etc.

Vocaţia de etnograf şi cea de istoric al plaiului moldav i-au asigurat lui Sadoveanu acea stabilitate pe care ţi-o dă proza. Asupra acestor două aspecte s-au oprit  Constantin Ciopraga, Ov. S. Crohmălniceanu, Zaharia Sîngeorzan, Alexandru Piru, Zoe Dumitrescu Buşulenga, Ion Manole, Petru Ursache şi alţii.  Unul dintre cei amintiţi, Ov. S.  Crohmălniceanu, încă din 1977 ţinea să spună  că, citind opera  lui Sadoveanu, „o adevărată monografie a poporului român s-ar putea reconstitui din mii şi mii de amănunte, care nu sunt „colecţionate” anume ci răsar firesc la tot pasul în opera scriitorului”. Angela Paveliuc – Olariu ne atenţionează că,  influenţată de punctul de vedere amintit şi conştientă că „studiul operei sadoveniene oferă cercetătorului etnograf aspecte care justifică posibilitatea alcătuirii unei adevărate monografii etno-folclorică având la dispoziţie materialul documentar cu care să ilustreze civilizaţia tradiţională a Moldovei, atât cea materială cât şi cea spirituală în toată complexitatea, valoarea şi specificul ei”,  a finalizat  studiul său „Mihail Sadoveanu – vocaţie de etnograf” ( Editura „ART XXI”, Iaşi, 2014, 171 p.).

Publicitate

            Pentru înţelegerea  mecanismelor interioare ale  cercetătoarei, mecanisme  ce au dus la  scrierea studiului, este bine să citim cu atenţie atât „Nota pentru cititori” cât şi „Cuvântul înainte”, pentru a descifra algoritmul de lucru al autoarei. Consideră Angela Paveliuc – Olariu: 1. „o monografie etno-folclorică trebuie să cuprindă atât aspecte ale civilizaţiei materiale cât şi cele ce definesc civilizaţia spirituală. În acest sens, opera sadoveniană oferă un bogat material documentar referitor la datinile, obiceiurile, credinţele locuitorilor Moldovei, de la şes şi de la munte”; 2. „pentru activitatea de folclorist există un studiu documentat, având ca autor pe regretatul cercetător în domeniu prof. dr. Petru Ursache de la Iaşi, care a publicat în 1981 în volumul „Poezia populară, consideraţiile sale cu privire la activitatea folcloristică a lui Mihail Sadoveanu”; 3. „sărbătorile pot fi considerate repere ale satului tradiţional românesc, românii structurându-şi existenţa în jurul acestora, manifestând o grijă cu totul aparte în aşteptarea şi pregătirea lor, prin reglementarea raporturilor cu Divinitatea, ordonarea relaţiilor cu semenii etc.”; 4. „folosind un stil direct, nepretenţios, autorul introduce în mod firesc cititorul într-o lume minunată, acea a credinţelor însoţite de practici mitico – magico – religioase”; 5. „opera sadoveniană, cuprinzând o adevărată pledoarie pentru un alt mod de raportare la sărbătoare, insistând asupra păstrării „cu sfinţenie” a tradiţiei valoroase, fiind conştient de pericolele care ameninţă şi condamnă la dispariţia ei”; 6. „în fragmentele referitoare la credinţele, obiceiurile şi practicile magice ce însoţeau aceste manifestări prilejuite de sărbători, adeseori se constată o împletire a fantasticului cu realul, a sacrului cu profanul într-o relaţie specială sesizată de către analiştii operei sadoveniene”; 7. „îndeletnicirile străvechi ale ţăranului român (vânătoarea, pescuitul, albinăritul, cultivarea pământului etc. )  vor fi prezentate în opera sa într-un mod documentat riguros, constituind de multe ori o sursă de „inspiraţie” chiar pentru etnograful de profesie, totul dovedeşte o cunoaştere temeinică a realităţii”; 8. „într-o deplină interdependenţă om-natură au apărut şi aşezările omeneşti (cătune, sate), răspândite la câmpie, pe dealuri şi la munte, riguros descrise de către Mihail Sadoveanu în opera sa, în aşa fel încât etnograful poate realiza o adevărată tipologie a satului românesc”; 9. „în aceste aşezări arhitectura laică şi bisericească are caracteristici proprii Moldovei, începând de la materia primă şi continuând în mod firesc cu tehnicile de construcţie, cu preocuparea pentru decor”; 10. „meşteri pricepuţi din mâinile cărora ieşeau şi hanurile (ratoşele), locuri de popas şi de odihnă, aflate la întretăierea de drumuri, precum şi morile numeroase ce se aflau pe cursul apelor, în special, construcţii având o simbolistică aparte în cadrul comunităţii, clădiri ce vor fi prezentate adeseori în povestirile4 sadoveniene”.

            Acestui algoritm i se adaugă  calitatea incontestabilă de etnograf, autoarea fiind absolventă a Facultăţii de Filologie a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi (1956 – 196o) şi a Institutului de Istorie a Artelor din Bucureşti ( 1973 – 1977),  dar şi director al Muzeului Etnografic Câmpulung moldovenesc (19l4 – 1968), director al Muzeului Judeţean Botoşani (1968 – 1978), director al Muzeului Etnografic al Moldovei din Iaşi (1978 – 1995) şi referent ştiinţific la Centrul de Conservare şi Valorificare a Creaţiei Populare Tradiţionale Botoşani (2001 – 2006). Experienţa căpătată în  aceste locuri, la care se adaugă opera de cercetare alcătuită din 15 volume şi sute de articole ( vezi Silvia Lazarovici, „Scriitori şi publicişti botoşăneni”,  Editura „Agata”, Botoşani, 2015,  p. 399 – 401), dau cititorului  siguranţa că studiul în discuţie este unul serios, documentat şi că opera sadoveniană a fost  disecată cu acribia specifică unui cercetător serios.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Actualitate

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap! Sancțiuni pentru directorii școlilor care nu respectă regulile.

Publicat

Publicitate

Telefoanele, interzise la ore: Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că directorii în școlile cărora nu sunt respectate regulile legate de telefoane în timpul orelor vor fi sancționați. „Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat”, a precizat acesta, citat de Edupedu.

Regulamentul care a intrat în vigoare pentru anul școlar curent, 2024-2025 permite folosirea mobilelor la ore, însă doar cu aprobarea profesorului.

 Ce mai este interzis

”Dacă profesorul nu dorește, eu nu pot să protejez împotriva dorinței lui, ca să-i fie mai bine.

Tot ce pot să fac este să creez un cadru legal astfel încât profesorul să poată să facă un act educațional de calitate” a spus ministrul.

„Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat, pentru că se întâmplă astfel de lucruri într-o școală, în condițiile în care legea nu permite și interzice, de fapt, aceste practici”, a adăugat Daniel David.

Publicitate

Ministerul Educației a cerut joi, 20 februarie, tuturor inspectorilor școlari și directorilor, să verifice dacă sunt respectate regulile legate de telefoane în școli.

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap

Elevilor le este interzis:

  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare (excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale / CES autorizați să le folosească)
  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Ce meci! FC Botoșani – Universitatea Craiova 2-2: Botoșănenii egalează în minutul 90+3, prin Pavlovic

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Universitatea Craiova au terminat la egalitate, scor 2-2, într-un meci din etapa a 28-a din Superliga României. Partida a fost una plină de momente intense, iar FC Botoșani a reușit să salveze un punct în ultima secundă a jocului, când Pavlovic a marcat golul de 2-2 în prelungiri.

FC Botoșani a deschis scorul în prima repriză după ce Popescu scoate cu piciorul lovitura de cap a lui Miron, dar respinge mingea exact la Lopez, care îndeplinește o simplă formalitate de la marginea careului mic. Imediat după, craiovenii au parte de o execuție spectaculoasă a lui Safira, care a înscris cu o semi-foarfecă din apropierea porții gazdelor.

Repriza secundă a fost dominată de Craiova, care a reușit să preia conducerea printr-un gol al lui Baiaram, la capătul unei faze în care Safira a oferit o pasă decisivă. Cu toate acestea, FC Botoșani nu a cedat și a reușit să egaleze în ultima fază a meciului, Pavlovic fiind cel care a adus calmul pe stadionul din Moldova.

În urma acestui rezultat, Universitatea Craiova rămâne pe locul 3 în clasament, în timp ce FC Botoșani și-a păstrat punctele acasă într-un meci de mare luptă.

Citeste mai mult

Eveniment

Părohia Dămideni, Săveni, care l-a pierdut de timpuriu pe părintele Andrei Berbeci, la doar 37 de ani, are un nou paroh

Publicat

Publicitate

În sâmbăta moșilor de iarnă, la Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. La eveniment au participat numeroși credincioși, veniți să-și pomenească înaintașii și să se roage pentru odihna sufletelor celor adormiți.

Slujba a început in dimineața zilei de sâmbătă̆, cu oficierea Sfintei Liturghii, urmată̆ de parastasul pentru cei adormiți.

În predica rostită în cadrul Sfintei Liturghii, Preasfinția Să a subliniat importanța pregătirii sufletești pentru Sfintele Paști și a comuniunii veșnice dintre cei vii și cei adormiți:

Începând cu această sâmbătă̆, intram într-o perioadă de pregătire pentru întâmpinarea sărbătorilor Sfintelor Paști. Este o perioadă de pregătire în care toți cei ce suntem uniți în Biserica Domnului, prin post și rugăciune, ne rugăm deopotrivă pentru noi înșine, pentru a înțelege și a primi puterea de a face voia lui Dumnezeu, dar și pentru cei ce au adormit întru Domnul.

Postul Mare începe, iată, cu această slujbă de pomenire a celor adormiți, înțelegând că suntem uniți și rămânem uniți în veșnicie cu cei pe care i-am iubit, cu cei ce ne-au făcut bine, dar și cu cei ce, poate, ne-au rănit în această lume. Rămânem uniți și avem datoria de a duce mai departe această comuniune, spre a o curați și spre a o face deplină înaintea Domnului. Rămânem uniți pentru ca, împreună, să ne putem bucura de slava lui Dumnezeu.

În cadrul slujbei, ierarhul a săvârșit și două hirotonii, subliniind astfel importanța continuității slujirii preoțești în viața Bisericii. După Vohodul Mare, diaconul Sebastian Constantin Chifan a primit Taina Preoției pe seama Parohiei Damideni, Protopopiatul Săveni, județul Botoșani, iar după cântarea Axionului, teologul Ștefan Popescu a fost hirotonit întru diacon, urmând ca, în perioada următoare, să fie hirotonit preot și numit paroh pe seama Parohiei Iacobeni, Vlădeni, județul Iași.

Publicitate

La finalul Sfintei Liturghii, părintele asist. dr. Gheorghe Mihalache, cadru didactic la catedra de Misiologie Ortodoxă a Facultății de Teologie Ortodoxă din Iași, a primit hirotesia întru duhovnic.

sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Se anunță încă o noapte geroasă. Pompierii botoșăneni avertizează din nou: Verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare

Publicat

Publicitate
Se anunță încă o noapte cu temperaturi negative, iar mijloacele de încălzire vor fi utilizate la capacitate maximă în toate gospodăriile.
❗Grija față de modul în care acestea sunt exploatate este foarte importantă ❗️
Pentru a preveni incendiile, respectați următoarele recomandări:
✔verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare a fumului;
✔nu folosiţi alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;
✔ nu puneți în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;
✔ stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;
✔ nu adormiţi cu soba aprinsă;
✔ verificaţi integritatea aparatelor şi a mijloacelor de încălzire electrice;
✔ decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;
✔ nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi, cu soba aprinsă ori cu aparatele de încălzire electrice în funcţiune.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending