Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (184)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

VIAŢA CA O PARTITURĂ

Publicitate

 

Maria Cernătescu  se află la cea de-a treia carte de poezie intitulată „Tânguiri flamande” (Editura „Letras”, Otopeni, 2023).  Absolventă de arte plastice  la clasa profesorului Corneliu Baba,  printre poeziile din cele 175 de pagini pe care le are volumul sunt strecurate şi 43 de picturi care, privite cu atenţie, sunt tot atâţi ochi care supervizează şi ajută încercarea de salvare a fiinţei poetei.  Mai mult,  prin tehnica picturală specifică Mariei Cernătescu, ele salvează logica imaginaţiei oferită de metafore. De ce s-ar fi apucat artista plastică de poezie? Citindu-i şi primele două volume, am sesizat dorinţa acută de a exterioriza acele ascunsuri ale sufletului care începuseră să nu mai încapă  într-un trup  în interiorul căruia se zbăteau amintirile. Plecată de la ţară şi având experienţa sapei care intra adânc în solul călcat în copilărie, Maria Cernătescu a ştiut să înlocuiască sapa cu penelul şi metafora ca intensităţi trăite ale clipelor ce i s-au dat. Săpând adânc în timpul individual au rezultat aceste flori ale sufletului: poemele şi picturile. Victor Eftimiu spunea, la 1921, că „dacă n-ar fi muzica, n-am putea aprecia farmecul tăcerii”. Parafrazându-l şi gândind la arhitectura cărţii în discuţie am putea declara  că  „dacă n-ar fi poezia, n-am putea aprecia farmecul picturii”. Pentru început să remarcăm că poezia este un adaos la pictură şi reciproc, cu scopul de a demonstra că  ideea de timp nu şi-a pierdut consistenţa ca rezultat al sublimării amintirilor. Dacă în pictură există o statică impusă, din care  ca nişte exuvii îşi fac loc ochii, versurile vin în compensaţie cu cinetica ideilor prin care, voit sau nu, Maria Cernătescu se ridică pe sine: „Mi-aş strânge anii care mi-au trecut, / Prin lumea asta mică şi înfrântă, / Într-un pocal ce-l meşteream din lut, / Ca să-mi înghită rostul ce mă-nfruntă. // Aş aduna în poală albă anii, / Ce mi-au cusut cu fire de mătase, / Un fel de rost, ca-ntr-o sfinţire, danii, / Legate-n colţul de basma cu oase. // Mi-aş număra şi nopţile cu iele / Din hore magice răsfrânte-n vise, / Şi-aş aduna revolte, să mă-nşele, / Când doruri frânte-n zbor sunt şi ucise.” (Pocalul vieţii).

V-aţi imaginat vreodată comportamentul unei bărci zvârcolindu-se în valuri sau o pasăre năucă-n zborul ei?  Aţi auzit tânguitul argintului sub efectul flăcărilor produse  de aurar? Aceasta este Maria Cernătescu şi nu o spun eu, o spune chiar poeta.  Din mulţimea de sentimente pe care le poate pune în evidenţă tânguirea, Maria Cernătescu a ales nădejdea la care a adăugat pentru consistenţă şi câteva grame de durere alături de alte câteva grame de dragoste.  Autoarea ştie foarte bine că tânguirea  se face într-o singurătate  impusă, şi că aceasta vine de undeva din termenii biblici, ea folosind-o ca o întoarcere la Dumnezeu, de aceea  eu sesizez aici o poezie a curgerii de sine. Pentru ca poemele să aibă  saturaţia culturală evidentă, volumul  beneficiază şi de o asociere cu tehnica flamandă (poemele ca nişte straturi de umbră emanatoare de irizări în griuri peste care vin picturile ca nişte straturi de culori):

Publicitate

„Şi iarăşi împletesc în brâu, culoare, / Şi iarăşi alba clipă se răceşte / Când norii fulguiesc doar în poveste, / Iar sus, pe creste vor să se însoare. // Şi iarăşi umbra dorului se-aşterne / Când lampa în văzduh se odihneşte / Şi-n râul limpede, pe mal se potriveşte / Cu visul renăscând un gând alene. // Şi iarăşi paşii grei, în lut fac urme / Când umbra se coboară-n asfinţituri, / Iar colbul lunii, trist printre urcuşuri, / Adapă cerul argintiu în brume. //  Şi iarăşi zbor în doruri trecătoare, / Printre văpăi de inimi-ngemănate, / Mă rup în acolade-ndurerate, / Brăzdând pustiul, peregrin sub soare. // Şi tot e viu ca gândul din poveste / Când trece-n pas, o horbotă stelară, / Amestec de lumină-ntâia oară, / În huma stinsă care ne vorbeşte. // Şi iarăşi călător printre ofrande, / În tânguiri pe pânzele flamande!”(Tânguiri flamande)

Poemele sunt un fel de procese verbale ale vieţii, ca o presimţire a apropierii de „timpul humii”, un fel de nou răsărit al apusului.  De aceea domină alternanţa dintre abundenţa de cuvinte albe (floare albă, poduri albe, noapte albă, plete albe,  poeme albe, iele albe,  alb curcubeu,  ceasul alb, clopot alb,  gânduri albe, vise albe etc.)  şi derivate ale lutului ( zdrobiţi în lut, lutul dat cu dobândă,  lutul desprins dintr-un alb curcubeu,  altar de humă,  ariditatea lutului,  goliciunea de lut,  lutul prins în doruri, , vis de humă,  adâncuri de humă,  plânsete în humă, lutul negru, lumă nestinsă etc.).

Prin acest volum, ca şi prin celelalte două, Maria Cernătescu ne demonstrează cu succes că este o poetă şi o artistă vizuală a timpului său, trăindu-şi viaţa ca pe o partitură. Reţin două versuri    care o caracterizează pe deplin: „M-am prins în partitura vieţii / ca un fluture ce zboară stingherit”.

Publicitate

 

 

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: O șoferiță din Suceava a scăpat cu viață după un accident spectaculos

Publicat

Publicitate

O șoferiță de 49 de ani a scăpat cu viață, după un accident violent, petrecut în Rădăuți, vineri, la primele ore ale dimineții. În imaginile surprinse de o cameră de supraveghere se vede cum șoferița pierde controlul asupra direcției, iar autoturismul ei derapează pe carosabilul umed, lovește o mașină parcată și doboară un copac de pe marginea șoselei.

Impactul a fost extrem de violent, iar mașina s-a răsturnat cu roțile-n sus. La fața locului au ajuns pompierii care au scos-o afară pe femeia blocată în vehicul. Din fericire, a scăpat doar cu traumatisme ușoare și a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Protecția drepturilor de autor, în atenția polițiștilor din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

Publicat

Publicitate

Sancțiuni de peste 6.000 de lei în urma unor controale ale Serviciului de Investigare a Criminalității Economice

La data de 25 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au acționat pe linia prevenirii și combaterii faptelor ilicite în domeniul protecției drepturilor de autor și drepturilor conexe.

 

Publicitate

Astfel, în cadrul activitățior desfășurate au fost verificați șapte agenți economici, din municipiul Botoșani, prilej cu care au fost aplicate două sancțiuni contravenționale, în valoare de 6.000 de lei pentru comunicarea publică,(ambientală)  fără autorizarea sau consimțământul titularului de drepturi recunoscute de lege operelor ori produselor purtătoare de drepturi conexe.

 

Respectarea prevederilor legale, în privința drepturilor de autor, asigură recunoașterea și protecția acestora, contribuind la un mediu echitabil și legal, în care creatorii pot beneficia de promovare și valorificare a muncii lor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona Săveni organizat de Şcoala Gimnazială „Teofil Vâlcu” din Hăneşti

Publicat

Publicitate

Joi, 25 aprilie 2024, Şcoala Gimnazială “Teofil Vâlcu” din Hăneşti a organizat un schimb de experienţă cu directorii de şcoli din zona  Săveni. Tema dezbătută a fost una de actualitate: “Siguranţa în şcoli – aspecte legislative”.

Discuţiile au fost coordonate de prof. Carmen-Maria Hriţac, responsabilul Cercului pedagogic al directorilor din zona Săveni. După ce  a prezentat un scurt istoric al învăţământului din comuna Hăneşti, prof. Marinela Vieriu, directorul şcolii gazdă,  a adus în faţa participanţilpor  aspecte privind siguranţa în mediul şcolar precum şi o serie de exemple de bună practică.  Concluzia  care s-a desprins a fost aceea că promovarea accentuată a măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei, a bullying-ului şi a ciberbullying-ului, trebuie să reprezinte o prioritate.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Atelier de încondeiat ouă la Mihălășeni. ,,Profesor” a fost meșterul popular Maria Ursulean

Publicat

Publicitate

Joi, Centrul de Creatie Botosani a desfășurat un alt atelier de încondeiat ouă, de această dată în parteneriat cu Parohia Mihălășeni.

Meșterul popular Maria Ursulean din Bucecea i-a sprijinit pe micuții participanți să deslușească tainele încondeierii ouălor.
,,Mulțumim și celor patru tinere din Bucecea care au ajutat la desfășurarea atelierului!
Mulțumim frumos părintelui Petru Hrițac pentru invitație și ospitalitate, cadrelor didactice prezente, grupului vocal din Mihălășeni care ne-a încântat cu câteva cântări religioase și îi felicităm pe toți copiii care au participat la atelier!” , au transmis oficialii Centrului de Creație.

Publicitate

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending