Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (182)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Dan Berindei în eseul „Noi şi reaşezarea lumii”: „Situaţi într-o zonă nevralgică, „în calea răutăţilor”, sarcina noastră, a românilor, este dificilă. Experienţa istorică ne aminteşte această realitate. Înainte de toate, trebuie să ne păstrăm identitatea şi să găsim în ea simţămintele de unitate necesare oricărei naţiuni. Mai trebuie să ne păstrăm sentimentul naţional, dorinţa individuală de a fi parte a mersului înainte, educaţia naţională nefiind doar o formulă, ci o absolută necesitate, mai ales atâta vreme cât sunteţi confruntaţi cu sentimente ale altora care pun sub semnul întrebării evoluţia noastră. Una din regulile de bună convieţuire ale viitorului este tocmai asigurarea unui nivel de civilizaţie mondial lipsit de discrepanţe. Atât timp cât există inegalităţi fără limite între şi înăuntrul comunităţilor umane echilibrul atât de necesar umanităţii nu poate fi realizat” (vezi „Contemporanul – ideea europeană” nr. 4 din 2017);

Grigore Ilisei definind „omul înger”: „Sunt oameni sortiţi să însemne trecerea lor prin lume cu fapte alese, dar hărăziţi totodată cu un fel de pioasă discreţie. Aceşti pământeni fost-au chemaţi de Domnul să se dăruiască semenilor potrivit pravilei sfinte. Rostul lor pe lume e şi acela de a fi îngeri păzitori. Se află tot timpul în preajma celor încredinţaţi spre proteguire. Săvârşesc misiunea cu devoţiune exemplară şi nu aşteaptă răsplata, după cum o şi mărturisesc gesturilor lor exterioare, dar mai ales cele interioare. Parcă nici nu le simţi prezenţa. Se percepe totuşi stins, dar binefăcător, bătaia protectoare a aripilor cele îngereşti” („Lumina” din 10 ianuarie 2014);

  1. Georgescu, în Tribuna învăţământului” nr. 1249 din 2014, despre istorism: 1.”istoria este sinteză”; 2. „are mereu înainte un scop dominant”; 3. „poate fi cât de scurtă”; 4. „caută o coerenţă exterioară, adică se impune din afară, dinspre autor ori dinspre sistemul de gândire , viziune etc.”; 5. „impune un dialog local”; 6. „drumul istoriei este lung şi nesfârşit”; 7. „implică segmentul de dreaptă”; 8. „istoria este izvor”; 9. „ea vine spre tine, irigă, înrâureşte, aduce creşterea (precum un izvor)”; 10. „de istorie te poţi sătura la un moment dat”; 11. „caută şi cercetează „izvoare”, arhive, creându-şi structurile ei auxiliare”; 12. „istoricul ia decizii” etc.;

Nicolae Breban, în dezbaterea de la Realitatea TV şi publicată în „Contemporanul-ideea europeană” nr. 4 din 2017: 1. „Scriitori străini care au învins la Paris au avut 10, 15, 20 de ani de penumbră. Cioran spunea că e nevoie chiar de 30 de ani de anonimat, de luptă, pentru că Parisul a fost şi este încă capitala europeană a culturii. Parisul are ceva ce nici un alt oraş-capitală  din Europa nu are şi anume capacitatea de a afirma scriitori străini. Mari scriitori englezi, italieni, sud-americani, nemţi şi români sau ruşi au fost afirmaţi la Paris. Nu la Berlin, nu la Madrid, nu la Roma. Din păcate, la ora actuală, sub influenţa americană, Parisul îşi pierde puţin această capacitate”; 2. „Unii foşti amici ai mei, dl Pleşu şi alţii, dau din umeri şi râd de valorile româneşti! Dl Pleşu şi-a permis să râdă de Octavian Goga, spunând că din toată opera lui Goga – Goga pe care marele critic Călinescu l-a făcut „mesianic” şi „genialoid” – a găsit un singur vers memorabil. Din toată opera lui Goga! Sigur, eu nu-i acuz pe sudici, pe munteni. Unul dintre cei mai buni prieteni ai mei e valah, e muntean. Dar  dl Pleşu şi alţii de nivelul lui uită că domnul Octavian Goga, la 1905, în plină capitală a tiraniei maghiare faţă de noi, ardelenii, a înfiinţat o revistă unde a publicat poezii româneşti! Colegii lui Goga din Bucureşti au publicat la Constantinopol sau la Moscova poezii româneşti? Iată, a fost mişcarea noastră ardeleană, Şcoala Ardeleană, care a adus, din nou, argumente ale originii latine la Vatican, care, din nou,  a adus scrierea latină”; 3. „Eu cu Eugen Simion şi câţiva scriitori, şi Augustin Buzura, după Revoluţie nu ne-am amestecat în politică. Unii colegi, Dinescu, Pleşu, Manolescu, au intrat în politică şi n-au făcut nimic, au stat în Parlament degeaba, iar pe urmă s-au retras în cultură. Şi acum unii dintre ei, afiliaţi GDS-ului, au început să murdărească vârfuri ale culturii române”;

Publicitate

Dumitru Horia Ionescu, în „Lumina” din 4 mai 2017, definind „nostalgia”: „…e asemenea unui dulap uitat în garaj, plin de lucruri vechi, care apar şi dispar, care se văd sau se pierd după uşa veche a dulapului, te fac să roşeşti, să te bucuri, să te clatini sub povara lor sau, luate în seamă, să nu se mai dezlipească de tine. E greu, chiar inutil, să vrei să faci ordine în acest dulap, să laşi lucrurile bune şi să le arunci pe celelalte. Pentru că primele nu stau cuminţi unde le-ai pus, te ciupesc atunci când te aştepţi mai puţin, iar celelalte nu se lasă aruncate. Refuză să fie reciclate, şterse fără echivoc din memorie. În faţa unei asemenea evidenţe, mă gândeam mai departe, ai nevoie de curaj pentru a sta în faţa dulapului cu nostalgie”;

Bogdan Creţu despre “GENERAŢIA `60”: 1. “abstracţionismul, conceptualismul şi nonfigurativul, sub influenţa lui Nichita Stănescu, domină discursul liric al acestei generaţii;     2. “este o replica firească la realismul socialist al anilor `50”; 3. „este generaţia care recuperează direct şi ostentativ marile teme”; 4. „este o poezie a obiectelor îndelung contemplate prin descriere poetică”; 5. „este o poezie a realului banal, dar în care se citesc, ca într-o hologramă, semnele unor sensuri adânci ale lumii”; 6. „Zone ale concretului au devenit poetice prin absorbţia lor într-un discurs perfect conştient de sine însuşi”; 7. „începe să vadă realitatea ca pe o operă de artă, asemenea lui Swann a lui Proust”; 8. „o literatură care nu imită realul ci îl instituie”;

  1. Georgescu, în „Tribuna învăţământului” nr. 1249 din 2014, despre enciclopedism: 1. „enciclopedia este analiză”; 2. „se înşurubează alfabetic în termeni”; 3. „poate fi cât de lungă, cu reeditări, completări, aduceri la zi”; 4, „are o coerenţă interioară, în sensul că ce scrie la litera „A”, se potriveşte firesc cu ce scrie la celelalte litere”; 5. „impune un dialog cu universalitatea”; 6. „drumul enciclopediei este infinit”; 7. „implică cercul”; 8. „enciclopedia este fântână”; 9. „la ea vii tu, intervine o selecţie, apare simţul alegerii, al „chemării” (ca şi cum ai veni la o fântână)”; 10. „de enciclopedie nu te poţi sătura, imediat ce i-ai simţit chemarea”; 11. „elaborează ediţii critice, bibliografii, biografii”; 12. „enciclopedismul doar desfăşoară lucrurile” etc.;

 

Prin însemnările mele găsesc nişte caracteristici ale  genului  diaristic. Cu regretul că nu am evidenţiat cui aparţin, le redau aici: 1.”este prin excelenţă un gen al sinelui, al eului profund”; 2. „diaristul nu face literatură, ci, pur şi simplu, se confesează”; 3. „un jurnal intim poate intra în categoria genului diaristic”; 4. Tudor Vianu: „jurnalul intim în Europa începe cu „Meditaţiile” lui Marc Aureliu”; 5. „este un gen fără reguli ce are „oroare” de literatură”; 6. „el trebuie să convingă, nu să placă”; 7. „când începe să placă, jurnalul moare şi începe literatura”; 8. „stilul diaristic este unul spontan, nu autentic”;

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Sesiune de pregătire practică a pirotehnicienilor de la ISU Botoșani și Suceava

Publicat

Publicitate

Pirotehnicienii din cadrul Inspectoratelor pentru Situații de Urgență Botoșani și Suceava au participat, astăzi, la o sesiune comună de pregătire practică, în localitatea Tudora.

Scopul principal al activității a fost perfecționarea tehnicilor de cercetare, detectare, dezgropare/degajare, identificare, ridicare, transport și neutralizare a elementelor de muniție neexplodată, descoperite accidental pe teritoriul celor două județe. Astfel de antrenamente sunt esențiale pentru menținerea unui nivel ridicat de pregătire în vederea intervențiilor reale, care presupun un grad ridicat de risc.

Exercițiile au inclus:
– simularea unor intervenții de căutare a muniției rămase neexplodate din timpul conflictelor armate;
– aplicarea procedurilor de lucru în condiții de siguranță;
– coordonarea interinstituțională și schimbul de bune practici între echipele pirotehnice.

Totodată, sesiunea de pregătire a oferit prilejul testării echipamentelor și tehnicii din dotare, în condiții apropiate de cele reale, contribuind la eficientizarea acțiunilor de intervenție.

Astfel de activități se desfășoară periodic, în conformitate cu planul de pregătire profesională al inspectoratelor pentru situații de urgență, având ca obiectiv principal protejarea vieții cetățenilor și a mediului înconjurător.

Informare preventivă

Publicitate

Muniția neexplodată este foarte periculoasă și de aceea oamenii trebuie să știe ce să facă atunci când găsesc obiecte metalice ce seamănă cu proiectile, grenade, bombe, cartușe sau altele asemănătoare.

În primul rând, nu trebuie să le atingă sau să le lovească, indiferent dacă sunt parțial îngropate în pământ sau se află la suprafață. Nu trebuie să le ridice pentru că nu au de unde să știe în ce stadiu se află acestea. Dacă nu sunt siguri ce fel de obiecte sunt, nu trebuie să le taie și nici să le folosească pentru improvizarea unor unelte sau ornamente.

Din curiozitate, unii oameni ar putea fi tentați să demonteze focoasele sau alte elemente componente, iar acest lucru este interzis pentru că o astfel de acțiune poate provoca explozii.

Tot ce trebuie să facă cetățenii este să apeleze numărul de urgență 112 dacă descoperă obiecte metalice cilindrice sau de altă formă ce prezintă suspiciunea că ar fi elemente de muniţie neexplodată.

Citeste mai mult

Eveniment

Piața Centrală din Botoșani, sub lupa jandarmilor: Țigări de contrabandă confiscate

Publicat

Publicitate

O acțiune desfășurată de jandarmi în urmă cu două zile, în zona Pieței Centrale din municipiul Botoșani, pentru prevenirea și combaterea comerțului ilegal cu produse accizabile, s-a încheiat cu identificarea a două persoane care vindeau pachete de țigări de contrabandă.

Cele două persoane au fost amendate de jandarmi, iar cantitatea de peste 80 de pachete de țigări de proveniență extracomunitară, găsite asupra lor în urma controlului, au fost confiscate.

Aducem la cunoștința cetățenilor că deținerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a unei cantități de cel mult 10000 de țigarete, fără a fi marcate, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20000 de lei la 100000 de lei, precum și cu confiscarea pachetelor de țigări.
De asemenea, săvârșirea de mai multe ori, în decursul unui an calendaristic, a acestei fapte constituie infracțiune, dacă prin cumulare se depășește limita cantitativă de 10000 de țigarete, pedeapsa prevăzută de Codul Fiscal pentru această faptă fiind închisoarea de la 2 ani la 7 ani.

Nu doar cei care dețin sau comercializează o cantitate mai mică de 10000 de țigarete fără a fi marcate, marcate necorespunzător ori cu marcaj fals pot fi sancționați, ci și persoanele care dețin sau comercializează produse accizabile supuse marcării sub limita a 400 de țigări de foi de 3 grame, 200 de țigări de foi mai mari de 3 grame, 1 kg de tutun de fumat, 40 de litri de alcool etilic, 200 de litri de băuturi spirtoase, 300 de litri de produse intermediare sau 300 de litri de băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Profesorii din Botoșani și ATOP, implicați activ în campania „Un cămin sigur pentru copilul tău”

Publicat

Publicitate

Parteneriat pentru siguranță: Profesorii din Botoșani și ATOP, implicați activ în campania „Un cămin sigur pentru copilul tău”

 

Campania de informare și educare preventivă „Un cămin sigur pentru copilul tău”, desfășurată lunar în județul Botoșani, a continuat astăzi cu o acțiune de informare și educare preventivă dedicată profesorilor, educatorilor și părinților, cu scopul de a preveni accidentele în care pot fi implicați copiii pe timpul vacanței de vară.

 

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Botoșani, a organizat o întâlnire cu cadrele didactice responsabile cu prevenirea situațiilor de urgență din unitățile de învățământ preșcolar și primar, precum și cu reprezentanții comitetelor de părinți.

 

Publicitate

În cadrul acțiunii de informare și educare preventivă, care s-a desfășurat în Aula Colegiului Național „A.T. Laurian” Botoșani și la care a participat și inspectorul general al IȘJ Botoșani, profesor Bogdan Gheorghe Suruciuc, pompierii au transmis o serie de recomandări privind siguranța copiilor, accentul fiind pus pe responsabilizarea părinților și a adulților care îi au în grijă pe timpul verii și nu numai.

 

Reprezentanții comitetelor de părinți și cadrele didactice au fost încurajați să transmită, la rândul lor, aceste recomandări către toți părinții din comunitățile școlare, pentru a asigura o diseminare eficientă a informațiilor esențiale privind prevenirea accidentelor.

 

Pompierii, profesorii și reprezentații ATOP Botoșani doresc o vacanță în siguranță pentru fiecare copil. Prin colaborarea cu cadrele didactice și părinții, mesajele campaniei ajung acolo unde contează cel mai mult, în fiecare familie. Este un efort comun pentru a reduce riscurile și a încuraja comportamente preventive.

 

Campania „Un cămin sigur pentru copilul tău” se desfășoară lunar, în data de 10, și urmărește creșterea gradului de conștientizare în rândul adulților privind măsurile simple, dar esențiale, pentru protejarea copiilor în casă sau gospodărie, în spații publice sau în situații de urgență.

 

Informare preventivă!

 

În scopul preîntâmpinării unor evenimente generate de jocul copiilor cu focul, recomandăm celor care îi au în grijă, însușirea regulilor și măsurilor de prevenire a incendiilor și respectarea strictă a acestora.

 

Astfel, pentru siguranța copilului dumneavoastră:

 

– înlăturați orice curiozitate în legătură cu focul, explicându-i cu răbdare pericolul pe care acesta îl reprezintă pentru viața lui;

 

– păstrați chibriturile, brichetele și alte surse de foc în locuri în care nu are acces;

 

– nu îi permiteţi accesul, nesupravegheat, în depozite de furaje, șuri, poduri, magazii, grajduri, clădiri dezafectate etc., cu mijloace care pot produce incendii;

 

– nu îl lăsaţi singur în casă cu aragazul, mijloacele de încălzire sau aparatele electrice aflate în funcțiune.

 

De asemenea, învățaţi copilul următoarele reguli ce îi pot salva viața în situații critice:

 

– dacă este singur acasă, să părăsească imediat locuința și să anunțe un vecin sau primul adult despre izbucnirea incendiului;

 

– dacă nu poate părăsi locuința, să telefoneze, dacă are posibilitatea, la numărul unic pentru urgențe 112 și să anunțe evenimentul precizând adresa, precum și faptul că este blocat în casă, după care să iasă la fereastră și să strige după ajutor;

 

– să nu se ascundă în dulap, sub pat sau în alte locuri în care nu poate fi văzut de persoanele care intră în locuință;

 

– dacă i-au luat foc hainele, trebuie să se lase pe sol și să se rostogolească până la stingerea flăcărilor;

 

– atunci când în încăpere este fum, trebuie să se deplaseze aplecat sau târâș pentru a evita inhalarea acestuia.

 

Supravegheați copiii în permanenţă!

Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhul Daniel a transmis un mesaj de binecuvântare și încurajare pentru elevii aflați în perioada examenelor

Publicat

Publicitate

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, a transmis, marți, un mesaj de binecuvântare și încurajare pentru elevii aflați în perioada examenelor, în care îi îndeamnă pe părinți și profesori, dar și pe preoții din parohii să le ofere tot suportul sufletesc și susținerea concretă.

‘La începutul acestei perioade de evaluare, marcată de emoție intensă pentru tinerii elevi și eleve, îi îndemnăm pe părinți și profesori, dar și pe preoții din parohii să le ofere tot suportul sufletesc și susținerea concretă, unind încurajarea duhovnicească și sfatul înțelept cu rugăciunea și sprijinul personal. Ne rugăm Domnului Iisus Hristos, Învățătorul etern și Lumina lumii, să vă dăruiască mult ajutor și succes!’, transmite Patriarhul.

Preafericitul Părinte subliniază că relația dintre Biserică și școală a reprezentat dintotdeauna o temelie solidă a educației și formării intelectuale, culturale, morale și spirituale a omului.

‘Finalul fiecărui an școlar aduce cu sine o perioadă de bilanț pentru toți elevii, precum și o serie de examene care reprezintă bune șanse de evaluare și maturizare individuală. În societatea actuală, aflată într-un dinamism continuu, în care competențele personale asimilate în cursul procesului educațional prezintă un rol esențial, examenele sunt etape de valorificare a cunoștințelor dobândite de fiecare elev/elevă în parte’, se mai arată în mesajul Patriarhului BOR.

Probele scrise din sesiunea iunie a examenului național de Bacalaureat 2025 se vor desfășura, începând de marți, în 447 de centre de examen. Conform datelor înregistrate și transmise de comisiile județene/ comisia Inspectoratului Școlar al Municipiului București, sunt așteptați să participe circa 108.000 candidați (peste 94.400 de candidați din promoția curentă și peste 13.800 de candidați din seriile anterioare).

AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending