Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (179)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

UN ECOU AL SUFLETULUI ROMÂNESC: GABRIEL BALAŞA

Un volum cu punct de plecare şi punct de sosire este Încercări, trăiri, emoţii…” (Tipografia „Ria”, Botoşani, 2023; prefaţa 1: Maria Donan; prefaţa 2: Maria Nechifor), autor Gabriel Balaşa. Membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (UZPR),  volumul acesta nu e un punct final, autorul având încă multe a ne spune. Ca jurnalist, Gabriel Balaşa ne-a dus , cu o subtilitate specifică, în mijlocul evenimentelor, ţinând permanent sus cumpăna românismului. Un temperament aflat permanent la temperatura înaltă a jurnalismului, cu accentuate puseuri polemiste, are darul de a ironiza frazeologia politicienilor şi de a se implica în lupta pentru crearea unui echilibru cultural la nivelul triunghiului dat de Botoşani, zona Cernăuţi şi  Republica Moldova.  Cutreierând toate liniile importante ale acestui triunghi ce musteşte a românism, Gabriel Balașa se remarcă a fi un factor de cumpătare, înțelepciune și judecată  în jurnalistica atitudinală a Nord-Estului românesc. Ca scriitor este unul cu evidente preocupări sociale. El îşi propune mereu să răscolească sufletele cititorilor, aspect care îi reuşeşte adesea, apropiindu-se, din această perspectivă  de spiritul conjudeţeanului său, Iorga. Nu cred că exagerez când spun că poetul şi jurnalistul Gabriel Balaşa este şi eminescian prin faptul că se transformă într-un ecou  al întregului suflet românesc. O difuziune de dor, iubire, deschideri, amintiri  întâlnim în prima parte a volumului, intitulată „Începutul încercărilor”.  „Mesaj pentru „Flacăra 1984” este poezia care deschide partea întâi şi volumul, creaţie care a constituit debutul autorului. Povesteşte Gabriel Balaşa: „Din mână în mână, cei din generaţia mea îşi aduc aminte procedura, am transmis poezioara către Adrian Păunescu. Acesta, în timpul spectacolului din noaptea de 8 spre 9 martie 1984, a citit-o în faţa unei săli arhipline a Casei Tineretului din Botoşani. Şi, cu vocea lui baritonală, a spus: „Tinere, la sfârşitul spectacolului, să vii până la mine”. Şi m-am dus, pentru ca să-mi spună: „Ai talent, mi-a plăcut poezia care a avut succes la publicul care te-a aplaudat. Ia 300 lei să ai de-o bere!” Au fost primii şi ultimii bani căpătaţi pentru o poezie… Şi nu aveam 18 ani împliniţi”.

Partea a doua, „Încercări, încercări”,  este un gest de recunoaştere a insistenţelor de a continua relaţia cu verbul prin poezie. Este un capitol al eului profund, al conştientizării locului său în lume. Mintea ieşită limpezită  din primele încercări a permis ca refracţiile ideilor să fie prinse în poeme pe ecranul alb al colii de hârtie. Este etapa în care poetul nu se sfieşte să facă declaraţii de dragoste poeziei: „Pe zi ce trece sunt tot mai bolnav / Şi tot mai obosit în toate cele, / Dar vă implor de-aici, din nord moldav / Să nu-mi luaţi din visurile mele. // Poeţi contemporani, cu scris frumos, / Ce limbii noastre i-aţi creat noi sensuri, / Vă rog umil şi-un pic politicos / Să îmi lăsaţi iubirea pentru versuri. //  Şi o iubesc, din inimă-o iubesc / Poezia feminină fără pată. / Să mă lăsaţi prin vers ca să trăiesc / Cu foste dulci iubiri, ce-au fost odată. // Doar ele-au fost superbe bucurii / Încântătoare, magice cuvinte / Cu grijă aşezate-n poezii. / Au fost şi-or fi, de-acum înainte. // Poezia voastră, prieteni, e balsam, / De dor şi pentru suflet alinare. / Eu alte bucurii nu prea mai am. / Vă-mbrăţişez sfios pe fiecare.”(„Declaraţie de iubire, altfel…”).  Cele 31 de poeme ale acestei părţi relevă o evidentă maturitate creatoare, limbajul ducând cu el partiţii importante de energie pe care le cuantifică în semnificaţii recunoscute în titluri: „Tomnatica dilemă”, „Nespusele cuvinte”, „Epistolă la… dor”, „Doamna şi păpuşa”, „Ultimul dans” etc.

Partea a treia, „Terapie pe un pat de spital”, este o secvenţă a timpului individual alcătuită din cuvinte extrase din dureri ( „De pe banalul pat de spital, / Pe care mă găsesc tocmai… din iarnă /  Vreau gândul meu, profund real / Pe sufletul vostru să se-aştearnă. // Şi îmbrăţişări, cu braţul plin de flori / Să vă aducă zâmbetul pe buze, / Să fie primăvara doar fiori / Cu dragoste şi inspiraţie de muze.”), care acoperă perioada 1 martie 2023 – 18 aprilie 2023 (a treia zi de Paști). Dominat încă din iarnă  de dilema provocată de stare de prăbuşire  (care vine din interior) şi cea de alunecare (care vine din exterior), găseşte redresarea prin poezie. Zilnic, în intervalul amintit, va compune un poem tip jurnal în care se scrie pe sine. Este evident spiritul reflexiv, introspecţia   fiind cea care  valorizează poemul. Autorul îşi poartă paşii pe cărări lungi de viaţă, adesea strigă rătăcit înspre zări disperate, încercări de evadare din miezul mirosurilor otrăvite ale spitalului, dorul de cei de afară, strădania de a realiza un echilibru al sentimentelor, prezenţa morţii  în proximitate, momente de încărcate prin versurile lui Păunescu şi ale lui Nichita cu scopul de a evita  alunecarea, ruga către Iisus pentru a alunga  prăbuşirea etc.

Partea a patra, „Din nou acasă…”, este strigătul unui învingător. Poemele, scrise într-un stil postmodern, exprimă un timp al ieşirii din mlaştini, după o expresie a lui Gellu Naum, şi al găsirii coridorului spre lumină, ca apoi să treacă la jurnalismul său pliat pe două axe („Altfel de încercări”): prezentarea spectacolului dezagregării lumii înconjurătoare şi aducerea în faţă a unor personalităţi cu care s-a intersectat, cu precădere a celor care simt româneşte.

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 14 septembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 14 septembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

În plus, Loteria Română a celebrat 119 ani de existență prin Tragerile Speciale Loto Aniversare, programate tot astăzi, duminică, 14 septembrie.

Numerele extrase, 14 septembrie 2025:

Loto 6/49 tragerea principală: 43, 30, 39, 31, 3, 22

Loto 6/49 tragerea specială: 29, 12, 47, 9, 33, 11

Loto 5/40 tragerea principală: 35, 13, 37, 11, 2, 3

Publicitate

Loto 5/40 tragerea specială: 37, 17, 3, 26, 27, 14

Joker tragerea principală: 32, 38, 5, 29, 34 + 12

Joker tragerea specială: 23, 13, 24, 42, 14 + 18

Noroc: 2 1 6 2 1 8 2

Noroc Plus: 8 1 9 3 7 0

Super Noroc: 5 0 1 5 6 2

Citeste mai mult

Eveniment

Deputatul Marius Budăi: Partidul Social Democrat nu va accepta încetarea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază

Publicat

Publicitate

Partidul Social Democrat nu va accepta încetarea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază, anunță deputatul PSD Marius Budăi, fost ministru al Muncii, relatează agerpres.ro.

El menționează că va propune în PSD și în Parlament o inițiativă legislativă pentru reintroducerea urgentă a măsurii, în cazul în care premierul Ilie Bolojan nu va prelungi plafonarea.

‘Încetarea plafonării ar fi o catastrofă pentru cetățenii cu venituri mici, mai ales că inflația este în creștere! În schimb, ar fi un cadou pentru corporațiile din retail! Asta vă doriți, domnule premier Bolojan? Să distrugeți oamenii cu venituri mici pentru a le face pe plac marilor comercianți? Singurii deranjați de plafonare sunt marii retaileri! De ce? Pentru că nu pot crește speculativ prețurile! Deci ei vor speculă, nu concurență! Asta ne arată că nu avem o piață concurențială, ceea ce justifică și mai mult menținerea plafonării’, scrie Budăi, duminică, pe Facebook.

El subliniază că nu au existat discuții în Coaliție despre încetarea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază.

‘Îi reamintesc premierului Bolojan că susținerea guvernului are la bază un Acord Politic care prevede că astfel de decizii majore se iau doar prin consens! Dacă încalcă Acordul, premierul este răspunzător de subminarea Coaliției și a propriului guvern! Nu PSD rupe Coaliția, ci cei care încalcă Acordul care stă la baza Coaliției’, adaugă fostul ministru.

Guvernul a transmis, sâmbătă, că decizia eliminării plafonării adaosului comercial la alimentele de bază a fost luată de coaliția de guvernare.

Publicitate

‘Coaliția a decis, fără nicio opinie contrară, la momentul respectiv, ca prelungirea din urmă cu trei luni a plafonării urma să fie ultima, deoarece a provocat distorsiuni economice atât la nivelul producătorilor, cât și al comercianților’, a informat Executivul.

Potrivit sursei citate, săptămâna viitoare premierul Ilie Bolojan va avea discuții cu reprezentanții retailerilor pentru a se asigura că neprelungirea plafonării nu va provoca creșteri importante de prețuri.

Președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a transmis, sâmbătă, că Partidul Social Democrat nu este de acord cu o eventuală renunțare la plafonarea adaosului comercial în cazul alimentelor de bază, care ar urma să fie ridicată de la 1 octombrie, și că această decizie nu ar fi fost discutată în coaliția de guvernare.

‘România are nevoie de stimularea investițiilor, de idei care să aducă un plus în economie și speranță pentru viitor, nu de experimente și austeritate pe seama celor mulți. Tocmai de aceea, joi am lansat Planul economic al PSD – un program de relansare prin investiții, locuri de muncă și șanse pentru tineri. Avem nevoie de politici publice care să crească economia și nu care să mute toată greutatea pe spatele celor care muncesc cinstit’, a scris Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook.

Citeste mai mult

Eveniment

Zi agitată în zona seismică Vrancea: În mai puțin de 12 ore au avut loc două cutremure de peste 3 grade

Publicat

Publicitate

Nu mai puțin de două cutremure de peste 3 grade au avut loc astăzi în mai puțin de 12 ore în zona seismică Vrancea.

Cel mai recet cutremur, cu magnitudinea 3 pe scara Richter, s-a produs duminică, la ora 14:39, în zona seismică Vrancea, județul Buzău, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP). Seismul a avut loc la o adâncime de 149,8 kilometri și a fost localizat în apropierea următoarelor orașe: 57 km nord-vest de Buzău, 59 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 59 km vest de Focșani, 65 km est de Brașov și 77 km nord-est de Ploiești.

Acesta este al doilea cutremur consemnat astăzi în aceeași zonă. Primul, cu magnitudinea 3,3, s-a produs în cursul nopții, la ora 02:22, tot în județul Buzău, la o adâncime de 141,3 kilometri. Epicentrul a fost localizat la 55 km est de Brașov, 57 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 57 km nord-vest de Buzău, 63 km nord de Ploiești, 74 km vest de Focșani și 89 km nord-est de Târgoviște.

Cele mai puternice cutremure din acest an au avut magnitudinea 4,4 și au fost înregistrate pe 13 februarie, în județul Buzău, respectiv pe 11 mai, în județul Vrancea. În 2024, cel mai semnificativ seism a avut loc pe 16 septembrie, în județul Buzău, cu magnitudinea 5,4.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (386)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

BOTOȘĂNENI ÎN „ROMÂNIA LITERARĂ” NR.  38 din 2025

Gabriel Chifu în „Misterul creativității” amintește, în treacăt, și de Eminescu: Mie acest mod de a fi al autorului magnificei PIETA îmi amintește de un alt creator exceptional, de data aceasta din domeniul literaturii și roman, Eminescu. Să fie vocația suferinței, a neadaptării o poartă spre genialitate? Nu e cazul să ne hazardăm cu un răspuns”;

Paul Cernat, în articolul său dei storie literară, „Dintr-un șantier eminescian”, aduce în discuție ultima narațiune a marelui poet, „Moartea lui Ioan Vestimie”.  Paul Cernat dorește prin eseul său să ne lămurească de faptul că interesul științific al lui Eminescu poentru „sterile modificate ale conștiinței” nu e de subestimat. Sistematizăm: 1) „reprezintă singura descriere medical/clinică a simtomatologiei unui personaj din proza eminesciană”; 2) „un funcționar banal moare ca urmare a unui accident vascular cerebral și se trezește la o viață postumă din care își contemplă cadavrul, urmărind apoi, dintr-o „irealitate imediată” mersul vieții celorlalți”; 3) „e de remarcat identitatea de funcționar a personajului (prezentă și la „sărmanul” Dionis), care-l plasează pe Eminescu în prozimitatea tipologică a „literaturii de funcționari” mic-burghezi în criză a Europei momentului (prezenți inclusiv la amicul Caragiale, în „Două loturi” sau „Inspecțiune”); 4) „idea central a acestei proze apropiate de formula lui Edgar Allan Poe e data de supraviețuirea și migrația conștiinței spre alte corpuri în condițiile în care „viața de apoi” rămâne tot „viața de aici”; 5) „ne aflăm într-un caz de conștiință dedublată a personalității, la fel ca în trecerea de la  Dionis la Dan și viceversa – ori ca în cazul tranziției spre noua identitate postumă a „avatarilor faraonului Tla”, cu diferența că la Vestimie nu mai avem de-a face cu o explicație magico-spirituală, ci cu una fiziologică”.

Articolul lui Paul Cernat este  susținut de  puncte de vedere ce aparțin  Ilinei Gregori și lui George Călinescu. Precizează autorul: 1) „Cercetătoarea Ilina Gregori a atras atenția asupra frecventării de către Eminescu a „filosofiei inconștientului”, prin lucrările lui Rudolf Haym, trecute prin concepția schopenhaueriană a visului ca nucleu misterios și subversive, dar sustra numai partial explicațiilor „positive”. Iar preocupările eminesciene pentru „sterile modificate de conștiință” pot fi urmărite inclusive pe calea experiențelor medicale”; 2) „George Călinescu face în acest sens, o distincție importantă:  „Oniric… visul a început prin falsa impresiune de a fi treaz. Eroul se simte înstrăinat de eul fiziologic…” 

Ioana Tătărușanu, în „Politica derizoriului”, comentează volumul „Dulce și ieftin” (Polirom, 2025) al botoșăneanului Dan Sociu.  Reținem: 1) „Prima parte a volumului  alătură într-o schema improbabilă personaje din folclorul pop al anilor 80-90, precum Sandra, de protagoniștii școlii romantice de la Jena. Împreună cu naivitățile programatice, virajele stilistice bruște, posturile ironice cu despletiri neașteptate, fac parte din harnașamentul postironiei  antrenate de Sociu”; 2. „…partea a doua a cărții începe astfel: „În realul arbitrar/ zarul nu rămâne zar/ zero e orez invers/ numărul cel mai pervers”.  Interesante sunt de urmărit, aici, și spațiile alese de Sociu pentru a puncta exasperarea omului de rând…”; 3) „A treia parte a cărții începe în tonul unui umor negru intensificându-și efectul prin redarea agale a întâmplării cotidiene, precum mersul la bibliotecă, și sfârșește în dialoguri absurd purtate cu naturalețe și degajare”.

Publicitate

Redăm concluzia Ioanei Tătărușanu care, paradoxal, nu e la sfârșitul articolului, ci chiar la început: „Mai pronunțat bășcălios decât în „Cum reușești, viața mea” (Polirom, 2024), tonul din „Dulce și ieftin”(Polirom, 2025) a lui Dan Sociu continua jocul degajat cu distincția amicului său Schiller, între poezia naivă și cea sentimentală”; 

Dumitru Avakian scrie despre festivalul „George Enescu”, amintindu-ne că se împlinesc 70 de ani de la plecarea maestrului în eternitate: „Nu poți să nu realizezi, astăzi, la mai bine de o jumătate de secol ce a trecut de la plecarea dintre noi a maestrului, identitatea sa rămâne emblematică.  Sunt aspecte cunoscute. Iar distanțarea în epocă clarifică și adâncește anume aspecte privind artistul, privind omul George Enescu. Am în vedere laturi esențiale, general apreciate, privind personalitatea maestrului drept artist al patrimoniului spiritual national, drept creator de aleasă semnificație al culturii europene din prima jumătate al secolului XX. Nu poți să nu observi, sunt aspect definitorii ale personalității maestrului, aspect care găsesc, la noi, în continuare, ecouri generoase în climatul artistic, muzical, actual”;

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending