Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (178)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Ovidiu Pecican, în „Apostrof” nr. 1 din 2017,  reţine o demonstraţie convingătoare a lui Garabet Ibrăileanu faţă de junimism: 1.”Junimismul a avut pretenţia…că asistă, în calitate de conştiinţă, la fenomenele politice, sociale şi culturale şi că le defineşte din punct de vedere obiectiv, al adevărului pur… Pretenţia de conştiinţă-oglindă este nefundată fiindcă junimiştii au reprezentat şi ei un ideal, au fost luptători, au fost un fenomen, că atitudinea lor a fost dictată de subiectivitatea lor, că n-au fost, cu un cuvânt, conştiinţe – oglinzi; 2. „Dacă în ideologia patruzecioptistă vorbeşte instinctul revoluţionar, dorinţa de renovare, în ideologia junimistă vorbeşte tendinţa de rezistenţă la inovaţiuni”; 3. „Junimismul este, mai înainte de toate, recomandarea de a ne feri de importarea civilizaţiei”; 4. „Junimismul echivalează cu nerecunoaşterea utilităţii de a transforma România într-o ţară cu caracter curat european”;

Ileana Mălăncioiu, răspunzându-i lui Gheorghe Grigurcu la afirmaţiile acestuia că multe poezii ale ei ar fi „nereuşite”, „bucolice” sau  înregistrări ale „satanismului rural”: „Dacă ne gândim unde s-a născut Eminescu, Blaga, Cioran şi alţi autori români peste numele cărora nu se poate trece, cred că e de prisos să ne mai frământe dilema de la care am plecat. În ce mă priveşte, am mari îndoieli că Petru Popescu ar fi mai rafinat decât Eminescu sau Blaga numai pentru că a scris „Un zeu între blocuri”. N-am auzit pe nimeni că Tolstoi este un scriitor venit de la ţară” (vezi Apostrof” nr. 1 din 2017);

Poeta Mirela Roznoveanu: „Ca într-un adevărat roman grec antic, a doua mea neşansă a fost frumuseţea, pe care am considerat-o un stigmat, care m-a vulnerabilizat, într-un sens, chiar victimizat. Pentru scriitorul român, o femeie inteligentă şi frumoasă nu poate fi nici profundă şi nici talentată. Evident, în România literatura aparţine, teritorial, bărbaţilor, care sunt alergici la intruziunile femeilor. Ca să mă afirm, am muncit enorm, dar am observat că între o mediocritate şi o femeie talentată va fi comentat, preferat, primul”;

Emanuel Modoc despre „douămiism”: „Douămiismul reprezintă, în contemporaneitate, un moment singular: nu există, în momentul de faţă, nici un raport de antagonism generaţional cu acesta.  Douămiismul – fie că a fost emulat în proiect de căutare a propriei individualităţi, fie că a fost de-a dreptul reiterat în imediat următoarea paradigmă de creaţie – nu a existat nici un moment în care acesta să fie contestat din raţiuni de legitimitate estetică. Chiar dacă poezia aşa-numită „postdouămiistă” (termen pe care nu l-aş recomanda tocmai pentru că douămiismul este considerat, pe bună dreptate, ultima generaţie de creaţie din literatura română) este deosebit de activă şi proteică, glisând între acalmie meditativă, nerv post-avangardist, nou ruralism şi postumanism deopotrivă, aceasta şi-a îmbrăţişat precursorii  imediaţi, găsind în ei modele de referinţă pentru raportarea la realităţile sociale ale spaţiului autohton postcomunist.  În acest context, reciclările neoexpresioniste sau biografist-minimaliste din producţiile apărute în acest deceniu au dat măsura influenţei generaţiei douămii în aceeaşi măsură în care au făcut-o  şi despărţirile faţă de milenarism (şi aici mă refer nu la o  detaşare violentă faţă de precursori, cât la prezenţa vădită a exerciţiului mimetic „de probă”, prin care poezia ultimilor cinci-şase ani şi-a dobândit o oarecare autonomie” (vezi „Apostrof” nr. 1 din 2017);

Publicitate

 

Pentru amatorii de statistici privind învăţământul: În „Dilema veche” nr. 681 din 2017, Liviu Papadima face un inventar al schimbării denumirilor Ministerul Învăţământului. Reluăm denumirile până la Revoluţia din 1989: „Se numea, în anul în care România a devenit Regat, „Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice”, denumire care a rezistat, se pare, aproape patru decenii, din 1881 până în 1920. Apoi, între 1920 şi 1929, Cultele s-au separat de Instrucţiunea Publică, pentru  a reveni , într-un interval de doi ani (1929 – 1931), în acelaşi minister, însă cu ordinea schimbată: „Ministerul Instrucţiunii Publice şi Cultelor”. A fost lărgit între 1931 şi 1934 – „Ministerul Instrucţiunii Publice, Cultelor şi Artelor”, pentru a se reorganiza, în perioada 1934-1936, ca „Ministerul Instrucţiunii Publice”. Epitetul „naţional” apare pentru prima dată în titulatura oficială în 1936 şi durează până în 1940: „Ministerul Educaţiei Naţionale”. Noi reorganizări se fac în vremurile tulburi de la începutul celui de-al Doilea Război Mondial, pe perioade chiar de câte jumătate de an: „Ministerul Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor” (14 septembrie 1940 – 15 februarie 1941) şi „Ministerul Instrucţiunii, Educaţiei, Cultelor şi Artelor” (15 februarie 1941 – 1 iunie 1941). După 23 august 1944, denumirea se schimbă cam la patru – cinci ani o dată: din nou „Ministerul Educaţiei Naţionale” (până în 1948), apoi „Ministerul Învăţământului Public” (până în 1952), devenit, pentru următorii cinci ani, „Ministerul Învăţământului” (1952 – 1957), expandat, până în 1962, ca „Ministerul Învăţământului şi Culturii”. După ce, pentru un răstimp, „cultura” se substituie „cultelor”, din 1962 până în 1971 se cheamă iarăşi „Ministerul Învăţământului”, rebotezat, pentru o perioadă record – 18 ani! -, „Ministerul Educaţiei şi Învăţământului”;

Gabriel Adrian Mirea (www.bookblog.ro) face o clasificare a comentariilor critice: „Cred că, în linii mari, sunt posibile patru tipuri de comentarii critice: de tip scoică, cu o perlă (poezie) înăuntru, de tip păun, cu un set de poezii răsfirate la sfârşitul comentariului, de tip colier, mai multe poezii ilustrând o anumită idee sau de tip şotron, cu un accentuat caracter aleatoriu, sărind din poem în poem conform unui algoritm subconştient”;

Marius Miheţ, în „România literară” nr. 11 din martie 2017, face un comentariu critic al cărţii „Mâţa Vinerii” („Polirom”, Iaşi, 2017) scrisă de Doina Ruşti. Arhitectura comentariului se pliază pe  trei piloni ce susţin motivul labirintului: 1.  labirintul identitar: bazat pe „conceptul de familie” care imprimă personajelor sensul apartenenţei la o stirpe specială; 2. labirintul magic: autoarea se comportă „ca un veritabil alchimist”, în timp ce tot „de acest labirint ţin şi mirosurile”; 3. labirintul politic: cu accent pe „prezenţa politică a Bisericii”;

 

Horia Vicenţiu Pătraşcu, în „Contemporanul – ideea europeană” nr. 3 din 2017, prezintă două dintre ideile fundamentale ale lui Constantin Noica – „închiderea care se deschide” şi „contradicţia unilaterală”: „Prin „închiderea care se deschide Noica are în vedere integrarea unor unităţi mai mici într-o unitate mai mare: „casa care se deschide în localitate, localitatea în ţară, ţara în continent ş.a.m.d.”. Prin „contradicţia unilaterală”- Noica aminteşte eternul conflict dintre parte şi întreg: „partea contrazice întregul, dar întregul nu contrazice partea”. În cele din urmă „partea” ajunsă la o conştiinţă de sine mai dezvoltată – individul maturizat – se va regăsi pe sine în întregul pe care înainte îl contrazicea într-un mod primitiv şi hotărât: se va descoperi ca „sine”, ca „noi”;

Matei Martin publică în „Dilema  veche” nr. 686 din aprilie 2017 un interviu cu scriitoarea Liliana Corobca. Venind vorba despre cenzură în România comunistă, intervievata prezintă câteva aspecte ale perioadei respective. Liliana Corobca  face referirile pornind de la considerentul că există două etape ale cenzurii comuniste în România: a) perioada anilor `50: 1.”prima operaţiune a fost epurarea cărţilor”; 2. „ cenzorii au fost afiliaţi pe lângă Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor (DGPT); 3. „cenzorul trebuia să aibă dosar ireproşabil pe linie comunistă”; 4. „cenzorii erau persoane care nu absolviseră şcoala medie şi a căror grad de inteligenţă era relativ”; 5. „la început (1947-1949) era epurată toată literatura de dragoste. Începând cu 1950 „s-a dat drumul la dragoste”, dar era ceva convenţional: un sărut o dată la 300 de pagini sau o îmbrăţişare la câteva poeme” etc.; b) perioada anilor `60: 1. „a avut ca pretext apărarea secretului de stat”; 2. „cenzorii au fost transferaţi de la DGPT la Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste”; 3. „mutarea cenzorilor  la CCES  a fost una de faţadă, Nicolae Ceauşescu vrând să pară mai democrat sau mai rebel în cadrul ţărilor de după Cortina de Fier”; 4. „se schimbă modul de recrutare a cenzorilor, sunt absolvenţi de facultate, sunt obligaţi să înveţe limbi străine, să meargă la cursuri postuniversitare”; 5. „în ceea ce priveşte literatura, partidul nu mai e chiar aşa de sever cu secvenţele de dragoste incluse în texte”etc.;

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

5 martie 2025: 17 ani de la alegerea IPS Teofan în demnitatea de Mitropolit al Moldovei și Bucovinei

Publicat

Publicitate

Se împlinesc astăzi, 5 martie 2025, 17 ani de la alegerea IPS Teofan în demnitatea de Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. La 5 martie 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a ales pe Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan al Olteniei în demnitatea de Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, fiind întronizat în data de 8 iunie 2008.

IPS Teofan s-a născut pe 19 octombrie 1959 în localitatea Corbi, judeţul Argeş. A urmat școala generală în comuna natală și a continuat studiile la Seminarul Teologic din Craiova, apoi la Institutul Teologic de Grad Universitar din București. Între 1986-1990, a studiat la Institutul Teologic „Saint Serge“ din Paris, obținând titlul de doctor în Teologie.

În anul 1984 a devenit monah la Schitul Crasna (Prahova), iar în 1985 a fost hirotonit ierodiacon și ieromonah. Între anii 1987 și 1990 a fost duhovnicul Mănăstirii „Acoperamântul Maicii Domnului“ din Bussy-en-Othe, Franța, iar în 1990 s-a întors în țară, fiindu-i încredințată funcția de secretar al Cabinetului Patriarhal până în data de 15 septembrie 1991, când a fost ales episcop-vicar patriarhal.

A ocupat această funcție până în anul 2000, îndeplinind în același timp mai multe atribuții. În 2000 a fost ales Arhiepiscop al Craiovei și Mitropolit al Olteniei. La 5 martie 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a ales pe Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan al Olteniei în demnitatea de Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. În data de 8 iunie 2008 a fost întronizat Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei.

Vezi CV-ul complet pe site-ul oficial al Mitropoliei Moldovei şi Bucovineimmb.roÎnaltpreasfinţitul Părinte Teofan – date biografice

Rugăm pe Bunul Dumnezeu să dăruiască IPS Părinte Mitropolit Teofan păstorire rodnică și îndelungată în lucrarea necontenită a propovăduirii cuvântului lui Dumnezeu.

Publicitate

Întru mulţi ani cu sănătate şi pază de la Domnul, Înaltpreasfinţia Voastră!

Sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Emisiunea filatelică „Magnolii” – de joi, în magazinele Romfilatelia

Publicat

Publicitate

Romfilatelia anunță introducerea în circulație, începând de joi, a emisiunii filatelice ”Magnolii”, compusă din patru mărci poștale, un set de patru cărți maxime pentru pasionații de maximafilie, un bloc de 4 timbre inclus într-un carnet filatelic și un plic ”prima zi”.

Mărcile poștale ale emisiunii reproduc imaginile speciilor: Magnolia grandiflora (marca poștală cu valoarea nominală de 4 lei), Magnolia soulangeana (marca poștală cu valoarea nominală de 5 lei), Magnolia acuminata (marca poștală cu valoarea nominală de 9 lei), Magnolia liliiflora (marca poștală cu valoarea nominală de 25 lei), informează Romfilatelia.

”Magnoliile sunt arbori ornamentali cu flori, care înfrumusețează grădinile și parcurile, împărțind emoție și optimism. Speciile genului Magnolia sunt originare din Asia, America Centrală și de Nord. Acesta cuprinde aproximativ 200 de specii. Durata lor de viață poate acoperi un secol. În China și Japonia, florile de magnolii au unele semnificații, cum ar fi dragostea pentru natură sau un simbol al forței vieții. Magnolia verde simbolizează entuziasmul, bucuria și norocul, magnolia de culoare mov transmite persoanei căreia i se oferă încurajări și un gând bun de însănătoșire”, se arată în comunicat.

Emisiunea va fi disponibilă în rețeaua magazinelor Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, precum și în magazinul online: https://romfilatelia.ro/store/. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de angajatori botoșăneni „călcați” de inspectorii de muncă, luna trecută. Peste 40 de avertismente și doar trei amenzi

Publicat

Publicitate

În cursul lunii februarie, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 69 controale. În urma controalelor, au fost constatate 72 deficienţe, pentru care au fost dispuse măsuri de remediere, au fost aplicate 8 sancţiuni contravenționale, din care 4  avertismente și 4 amenzi, în valoare de 54.000 lei.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii februarie, s-au desfăşurat următoarele activităţi:

– au fost efectuate controale la un număr de 34 agenţi economici, din care au fost sancționați 23, au fost constatate 45 neconformităţi şi au fost dispuse 50 de măsuri, fiind aplicate 4 amenzi în valoare de 39.000 lei și 41 avertismente;

– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 6 evenimente de

către angajatori;

Publicitate

– 11 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial

de Muncă Botoșani;

– 3 evenimente au fost cercetate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani și

avizate de Inspecția Muncii;

– au fost înregistrate 7 persoane accidentate în accidente de muncă, toate cu

incapacitate temporară de muncă și una accidentată mortal.

Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:

– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;

– nepurtarea echipamentului individual de protecție;

– necomunicarea evenimentelor;

– nesupravegherea stării de sănătate a lucrătorilor pentru stabilirea aptitudinii în

muncă.

 

 

De asemenea, în luna februarie, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 216 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 73 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaţilor și un număr de 10 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.

Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 243 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.

 

                  Valoarea totală a amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna februarie, în domeniile de competență, este de 93.000 lei.                 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Alarmă de incendiu la Școala din Ungureni. Din fericire, a fost vorba doar de un exercițiu organizat de pompieri

Publicat

Publicitate

La ora 12:00, a sunat alarma de incendiu la Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea Ungureni. Din fericire, a fost vorba doar de un exercițiu organizat de pompieri, la solicitarea cadrelor didactice.

La auzul semnalelor acustice, elevii au reacționat imediat și, însoțiți de profesori, au ieșit din clase în mod organizat și s-au deplasat la locul de adunare.

Specialiști ISU Botoșani le-au transmis elevilor următoarele sfaturi în cazul producerii unui incendiu în incinta școlii:

▪️anunțați incendiul primului adult pe care îl întâlniți și păstraţi-vă calmul;

▪️părăsiți clădirea sub supravegherea și îndrumarea unui cadru didactic;

▪️urmaţi căile de evacuare marcate. Nu vă întoarceţi spre locurile în care se manifestă incendiul pentru a vă lua ghiozdanele sau alte obiecte de valoare! Viaţa este mai importantă!

Publicitate

▪️când aţi ajuns în curte, îndreptaţi-vă spre locul de adunare marcat corespunzător. Aici, cadrele didactice vor face prezenţa.

▪️aşteptaţi intervenția pompierilor.

În cazul unui incendiu în locuință, elevii au fost învățați să:

▪️anunţe imediat părinţii sau pe cei din jur, să strige după ajutor sau sune la 112 dacă sunt singuri;

▪️să își ajute frații sau prietenii de joacă mai mici pe timpul evacuării din clădire;

▪️să nu se ascundă în diferite locuri (sub pat, în dulap etc.);

▪️dacă este mult fum, să înainteze în genunchi, deoarece la nivelul podelei pot respira mai bine;

▪️să nu se întoarcă în clădire, nici măcar pentru animalele sau alte bunuri de valoare.

Cu acest prilej, elevii au avut ocazia să vadă mijloacele tehnice și echipamentele folosite de pompieri în misiuni, la fața locului fiind prezente două echipaje din cadrul Detașamentului Botoșani, cu autospeciala hidroperforare și pirotehnică.

Studenții Facultății de Pompieri din cadrul Academiei de Pompieri „A.I. Cuza” București le-au explicat elevilor pașii pe care trebuie urmați pentru a îmbrățișa meseria de salvator.

La final, copiii au primit materiale informative din cadrul campaniilor naționale „R.I.S.C.”, „Nu tremur la cutremur”, „Ai grijă la cea mai mare grijă:siguranța copilului tău”, „Îndepărtează pericolele. Protejează-i pe cei dragi!”, „Un cămin sigur pentru copilul tău” și „Viziune 2020”.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Activitatea s-a desfășurat la solicitatea unității de învățământ, în cadrul programului național „Săptămâna Protecției Civile”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending