Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (171)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Nicolae Georgescu, despre volumul lui Theodor Damian, „Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu” (Editura „Eikon”, Bucureşti, 2016): „Theodor Damian dovedeşte că cercetarea curată, dezinteresată, fără scopuri extrinseci, este şi cea adevărată. Pentru că dânsul nu face mai mult decât să identifice tema creştină în poezia eminesciană – dar o face cu metodă, cum la noi s-a făcut doar rareori şi, desigur, fragmentar. Fragmentară este şi cercetarea autorului de faţă, dar ea este sistematică şi lasă loc continuărilor”.

Theodor Damian: „Rugăciunea unui dac”: Poemul ca binecuvântare şi blestem”. Autorul consideră că, înainte de a intra în analiza textului poemului, este important de știut: 1. „când Eminescu a scris poemul era într-o fază de profundă decepţie”; 2. „poetul era mistuit de o durere pe care doar o menţionează dar despre care nu dă amănunte”; 3. „poemul e o rugăciune, una neobişnuită, ciudată,  dar totuşi rugăciune”; 4. „deşi nu le are în ordinea consacrată, totuşi el conţine elementele esenţiale ale unei rugăciuni tradiţionale: lauda care constituie aspectul dogmatic al textului, invocarea şi slăvirea sau doxologia”; 5. „poemul începe obişnuit cu partea teologico-dogmatică unde atributele divinităţii sunt conştientizate şi enumerate. Aici însă poetul introduce şi doxologia la sfârşitul strofei a doua (în loc de a o plasa în finalul poemului)”; 6. „urmează invocarea, cererea propriu-zisă care este un fel de autoblestem şi care predomină întreaga rugăciune”; 7. „poetul vorbeşte deopotrivă cu Dumnezeu şi cu altcineva, acel altcineva putând  fi chiar şi propriul său eu”.

Theodor Damian intră în analiza structurii generale a poemului, atenţionându-ne  că strategia psihologică este comună în religie ca şi în relaţiile din viaţa de zi cu zi. Lauda adusă lui Dumnezeu este aceeaşi din învăţătura de credinţă creştină: Dumnezeu este necreat, Dumnezeu este creator şi Dumnezeu este mântuitor. Theodor Damian insistă pe faptul că şi blestemul lui Eminescu este un act religios: „Avem de a face aici cu un blestem de sine extrem de dur, aproape neobişnuit de elaborat care pe de o parte arată profunda durere şi deziluzie în care se află poetul, iar pe de altă parte un fel de împietrire a inimii, de încăpăţânare contra propriei sale existenţe, atitudine ce poate fi cu uşurinţă considerată ca nihilistă.”  Faptul că poemul  se finalizează cu dorinţa metafizică a lui Eminescu de a dispărea fără urmă în stingerea eternă, este explicat astfel de Theodor Damian: „… nu cred că este vorba aici de o dispariţie în sensul nihilist al cuvântului, în primul rând fiindcă rugătorul se adresează lui Dumnezeu care este opusul oricărui nihilism, şi în al doilea rând fiindcă ştiindu-i calităţile, între care şi ubicvitatea, chiar şi în moarte şi dincolo de ea, este clar şi pentru poet că nu te poţi ascunde sau dispărea definitiv de la faţa lui Dumnezeu”.

În finalul analizei, Theodor Damian se întreabă: „E vorba aici de un dac din timpul dacilor antici, sau de un român, poetul, care se consideră dac şi care afirmă „că totul trebuie dacizat”?

Răspunde autorul:  „Dacii fiind credincioşi, erau deci optimişti, încrezători în ei şi în Dumnezeu, curajoşi, căci credinţa generează speranţa şi gândirea pozitivă. Deci dacă asta este rugăciunea unui dac, poate că Eminescu în toată suferinţa şi deziluzia lui, şi dincolo de el,  tocmai aceasta vrea să ne arate: că speranţa şi credinţa nu l-au părăsit, şi că în ciuda cuvintelor întunecate, el păstrează în suflet o lumină şi o forţă care-i pot, în final, ajuta să supravieţuiască, înfruntând până la capăt toate asperităţile genialului său destin”.

Publicitate

 

Theodor Damian: „Mihai Eminescu: Mortua est ca non omnis moriar”.  Theodor Damian este convins că în afară de romantismul prin care se defineşte, „Eminescu poate fi definit şi ca un filosof al marilor întrebări, nu neapărat al răspunsurilor. Acest lucru este evident cu prisosinţă şi în una din cele mai comentate poezii ale sale „Mortua est”. Sistematizăm: 1. „poetul repetă obsesivele sale întrebări despre lume şi viaţă, clasice de altfel, întrebări ce exprimă în primul rând  setea de cunoaştere şi nevoia de a înţelege în mod logic, raţional, sensurile existenţei”; 2. „poemul este un strigăt al neputinţei în faţa tainei, al părţii în faţa Totului”; 3. „poetul vrea să pătrundă nepătrunsul, ca-ntr-o imposibilă epistemologie unde nu numai că nu înţelegi propriul tău univers, dar vrei să le înţelegi pe celelalte care îţi sunt străine”. Eseul lui Theodor Damian este o demonstraţie a afirmaţiei unora că în acest poem Eminescu ar nega divinitatea, demonstraţie făcută cu succes. Concluzia pusă de autor  este categorică: „Mortua est” este expresia dorului de sens, nu o negare, este un strigăt pentru accesul logic la sensul tainei, este paradoxul intenţiei nefireşti a părţii de a absorbi întregul, care paradoxal, deci ciudat, ne caracterizează. De fapt, poemul „Mortua est”, înţeles în mod adecvat, este o mărturie şi o anunţare preliminară, fie şi subtilă aici, a concluziei existenţiale horaţiene: „NON OMNIS MORIAR!”

 

Theodor Damian: „Timpul între imanent şi transcendent: Chronos şi  Kairos în poezia lui Eminescu”. Theodor Damian este convins că „tendinţa omului de autonomizare, de înlocuire a concepţiei teocentrice de viaţă cu cea  antropocentrică, îl separă de Dumnezeu; în acest caz, capacitatea lui devine incapacitate, inspiraţia confuzie, puterea neputinţă. Când un astfel de om se crede măsura tuturor lucrurilor, relaţia dintre el şi lume se rupe, cum s-a rupt şi cea cu Dumnezeu, devenind conflict, lumea însăşi suferă şi suspină cu suspine negrăite, iar omul, distrugător auto-proclamat, cum zice Cioran, se îndreaptă spre moarte: „Sein zum Tode”, în expresia lui Heidegger. Omul nu mai vede sensul lumii, timpul îi este ostil, viaţa sa devine deşertăciune”. Astfel îl defineşte Theodor Damian pe omul prins în dimensiunea cronologică a existentei, „a timpului secvenţial, limitat, care fărâmiţează viaţa celui pe care-l măsoară”. Cu toate acestea, explică autorul, omul ar mai păstra în el, ca reminiscenţă vagă, nedefinită, dimensiunea kairotică „a timpului unei alte existenţe, a vieţii Împărăţiei, a timpului lui Dumnezeu”.  Eminescu, spune Theodor Damian, deplânge în mai toate poemele lui filosofice, contradicţia în care se  zbate: „incapacitatea lui de a se  elibera din captivitatea primei dimensiuni pentru a avansa conştient şi liber spre cealaltă”. Pornind de la demonstraţia lui Theodor Damian, ar trebui ca poemele filosofice  ale lui Eminescu să fie analizate pornind de la: 1. „viaţa obişnuită legată de Chronos”; 2. „Kairos, însă, ca soluţie pentru drama primei dimensiuni”. Cea de-a doua dimensiune, cea dată de Kairos, ne este prezentată prin două ipostaze: a) sub forma morţii ca eliberare, ca ieşire din captivitate”; b)”sub forma contemplaţiei filosofico-teologice, a retragerii din lume, a detaşării de ea, chiar a izolării”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


LIFESTYLE

Spectacol pe cer în mai: Curentul de meteori Eta Aquaride, născut din cometa Halley, își face apariția

Publicat

Publicitate

În luna mai se poate observa curentul de meteori Eta Aquaride, ce are maximul în noaptea de 6 mai, când se pot vedea între 40 şi 85 de meteori pe oră. Meteorii provin din celebra cometă Halley.

Dacă alte ploi de stele se pot observa imediat după apus, meteorii Eta Aquaride sunt vizibili abia după miezul nopţii spre dimineaţă.

Aceştia sunt meteori rapizi, care călătoresc pe cer cu aproximativ 66 de kilometri pe secundă.

Pentru observarea acestora nu sunt necesare echipamente speciale, cum ar fi telescoape sau binoclu. Este suficient doar să privim cerul într-o zonă în care să nu fie lumină artificială, şi să lăsam ochii să se adapteze la întuneric timp de cel puţin 30 de minute. Este indicată evitarea folosiri telefonului.

Cometa Halley

Cometa Halley trece prin sistemul solar interior la fiecare 76 de ani şi de fiecare dată se creează un nou flux de particule pe măsură ce se separă de cometă datorită încălzirii de la Soare.

Deoarece multe dintre aceste particule orbitează de peste două mii de ani, în prezent, pot întâlni Pământul oricând pentru o perioadă de şase săptămâni, de la mijlocul lunii aprilie până la sfârşitul lunii mai. Trebuie remarcat faptul că particulele pe care le vedem ca meteori s-au separat de cometă cu multe sute de ani în urmă, deoarece orbita actuală a cometei nu traversează orbita Pământului, potrivit www.space.com. Cometa Halley va intra în sistemul solar în 2061.

Publicitate

Curentul de meteori Eta Aquaride

Curentul de meteori Eta Aquaride este activ între 15 aprilie şi 27 mai 2023. Similar cu ploaia de meteori Orionide din octombrie, ploaia de meteori Eta Aquaride este cauzată de gheaţă şi praf lăsate în urmă de cometa Halley. Când Pământul trece printre resturile cometei, „fărâmăturile de cometă” se încălzesc pe măsură ce intră în atmosfera Pământului, producând „stele căzătoare” impresionante care străbat cerul.

Cometa poartă numele astronomului englez Edmond Halley, care a examinat rapoarte despre comete ce s-au apropiat de Pământ în 1531, 1607 şi 1682. El a concluzionat că aceste observări erau toate ale aceleiaşi comete. Halley a prezis că această cometă se va întoarce în 1758. Deşi nu a trăit pentru a vedea revenirea prezisă corect a cometei, ea a fost numită mai târziu în onoarea astronomului, potrivit Agerpres.

Citeste mai mult

Eveniment

IPS Teofan, către preoții din Dorohoi: „Să mulțumim Domnului pentru toate binefacerile revărsate asupra Bisericii noastre”

Publicat

Publicitate

În această dimineață, 5 mai, clericii din Protopopiatul Dorohoi au participat la întâlnirea preoțească de primăvară, prezidată de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Conferința a avut loc la Mănăstirea Gorovei din județul Botoșani și a debutat cu săvârșirea Sfintei Liturghii în lăcașul de cult al așezământului monahal.

Dimpreună cu Părintele Mitropolit au mai slujit arhim. Teofil Timişag, starețul mănăstirii, arhim. Nicodim Petre, consilierul Sectorului de Misiune al Arhiepiscopiei Iașilor, pr. protopop Ionuț-Ștefan Apetrei, dar și clerici din Protoieria Dorohoi.

După săvârșirea slujbei arhierești, clericii botoșăneni au ascultat referatul „Preoți și credincioși în lucrarea Evangheliei. Patriarhia Română – 100 de ani”, realizat de pr. Vasile Ionuț Crețu de la Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Broscăuți, în tema Anului omagial și comemorativ 2025 în Patriarhia Română. În continuare a urmat o sesiune de dezbateri pe marginea subiectului prezentat, dar și o discuție cu privire la diferite aspecte administrativ-pastorale.

Suntem adunați aici pentru a mulțumi Domnului pentru toate binefacerile revărsate asupra Bisericii noastre, de la Sfinții Apostoli Andrei și Filip până în ziua de astăzi. Dar, în mod special, îi mulțumim lui Dumnezeu pentru tot darul de bine și pentru toată darea cea de folos revărsată asupra Bisericii noastre în ultima sută de ani, din momentul în care Biserica a fost chemată la slujirea Cerului și a pământului în demnitatea ei de patriarhie. Și trecut-au o sută de ani de răstigniri și învieri, de coborâșuri și ridicări, de momente de ceață și întuneric, dar și momente multe de lumină și înviere. Și pentru cele bune și cele mai puțin bune, pentru că și acestea din urmă au rolul lor pentru a ne apropia mai mult de Dumnezeu, îi aducem mulțumire Lui, căci fără de El nu putem face nimic bun, adevărat și autentic. Au fost vremuri grele: două războaie, regimul cel fără de Dumnezeu și frământările deceniilor din urmă. Este vorba despre o naștere prelungită întru nădejdea că Domnul, întru milostivirea Lui, continuă să-și arate slava Sa în rândul poporului celui dreptcredincios. Această perioadă de o sută de ani a fost presărată cu foarte mulți sfinți. Cu cât vremurile au fost mai grele, cu atât Dumnezeu S-a milostivit asupra noastră și ne-a dăruit chipuri de pocăință între preoții și călugării sfintelor mănăstiri, între preoții de parohii, între ierarhii Bisericii și între credincioșii cei necunoscuți, dar prezenți de-a lungul acestei perioade, precum și cea de dinainte, cu multă râvnă, cu evlavie, cu smerenie, acolo în taina rugăciunii, ridicând lumea la Cer și coborând Cerul pe pământ, a afirmat Mitropolitul Moldovei și Bucovinei în cadrul evenimentului de astăzi.

Ziua de astăzi este o zi frumoasă pentru noi pentru că avem bucuria să-l avem în mijlocul nostru de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit. Întotdeauna prezența ierarhului în mijlocul preoților și al credincioșilor este o mare bucurie și o mare binecuvântare. Tema dezbătută astăzi, Preoți și credincioși în lucrarea Evangheliei. Patriarhia Română – 100 de ani, ne-a adus aminte de importanța Evangheliei în viața poporului binecredincios și în viața noastră, a preoților. Părintele Ionuț Crețu ne-a adus aminte de chipuri luminoase de preoți din zona Protoieriei Dorohoi, care au slujit Evanghelia și poporul, ne-a declarat părintele protopop Ionuț-Ștefan Apetri.

Conferințele preoțești se vor derula în fiecare din cele treisprezece protoierii din Arhiepiscopia Iașilor și vor fi prezidate de către Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan sau de către delegatul chiriarhului. Un preot din fiecare protopopiat prezintă un referat pe tema propusă, sesiunea continuă cu dezbateri pe subiectul prezentat, iar clericii vor primi, la final, îndemnuri pastorale din partea ierarhului. La finalul întâlnirii, Părintele Mitropolit a acordat mai multe audiențe clericilor botoșăneni.

Publicitate
Sursa: DOXOLOGIA

Citeste mai mult

Eveniment

Marcel Ciolacu demisionează din funcția de premier. Miniștrii PSD rămân interimari (surse)

Publicat

Publicitate

Marcel Ciolacu demisionează luni din funcția de premier. Însă miniștrii PSD rămân în guvern să asigure interimatul, potrivit unor surse politice citate de Mediafax.

Potrivit conducerii PSD, miniştrii PSD rămân interimari.

„După ce am văzut votul românilor și faptul că această coaliție nu și-a îndeprinit obiectivele, deci neavând nicio credibilitate după votul românilor, am să propun colegilor mei a Partidului Social Democrat să iesă din această coaliție. Dacă colegii mei vor vota ca să ieșim din coaliție, normal că eu, primul-ministru al coaliției, am să-mi depun demisia”, spunea înaintea ședinței conducerii PSD Marcel Ciolacu.

Liderii PSD au mai decis ca partidul să nu își anunțe susținerea pentru niciunul dintre cei doi candidați intrați în turul 2 – George Simion și Nicușor Dan, potrivit hotnews.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Nicușor Dan, reacție după anunțarea rezultatelor finale la prezidențiale: „Împreună putem opri valul de ură și manipulare”

Publicat

Publicitate

Nicușor Dan, reacție după anunțarea rezultatelor finale la prezidențiale: ”Împreună putem opri valul de ură și manipulare”. Candidatul independent care a reușit să intre în turul doi alături de George Simion (AUR) a transmis un mesaj de mulțumire către susținătorii săi. 

”România are o șansă. Le mulțumesc tuturor celor care au votat ieri cu speranță și cu încredere în viitorul României. Faptul că am intrat în turul doi arată că România decentă, muncitoare și responsabilă există și e hotărâtă să își apere valorile.

În fața noastră stă o alegere clară: între o Românie democratică, stabilă și respectată în Europa — și un drum periculos, al izolării, al populismului și al sfidării statului de drept.

Nu e vorba doar despre doi candidați. E vorba despre direcția unei întregi țări. Am fost și rămân un om al faptelor, nu al scandalului. Dar acum nu putem fi neutri. Nu putem sta deoparte.

Îi chem alături de mine pe toți cei care cred în lege, în adevăr, în educație, în economie modernă, în parteneriate solide cu lumea liberă.

Împreună putem opri valul de ură și manipulare. Împreună putem construi o Românie care nu se teme de viitor”.

Publicitate

Nicușor Dan a obținut 20,99 din voturile românilor, după primul tur de scrutin.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending