Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (168)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Theodor Damian: „Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu” (Editura „Eikon”, Bucureşti, 2016; prefaţa: Nicolae Georgescu; un cuvânt al autorului).  Este un volum care cuprinde lucrările prezentate de autor la Simpozionul „Eminescu”, desfăşurat an de an, începând cu 1994. Lucrările au fost publicate, de-a lungul anilor, şi în reviste din ţară şi străinătate. Eseurile au fost scrise prin analiză pe opera eminesciană  pentru a respinge documentat interpretarea materialist-ateistă a operei poetului, o interpretare simplistă potrivit căreia poetul nostru naţional ar fi fost ateu. Reţin din eseul care deschide volumul şi dă şi titlul acestuia: „…  interpretare este bazată pe anumite versuri din unele poeme care aparent ar justifica-o, şi menţionez aici spre ilustrare doar cunoscutul poem „Împărat şi Proletar” de care s-a făcut atâta caz în acest sens, poem unde Eminescu, vorbind despre religie, zice: „Religia – o frază de dânşii inventată / Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug”. Desigur, toate zecile de referinţe la Dumnezeu, sutele de referinţe religioase, în general, arată că aici Eminescu nu este un antireligios, un ateu,  ci un revoltat împotriva formelor religioase corupte, sau împotriva manipulării prin religie spre exploatare.(…) În afară de aceste succinte consideraţii trebuie menţionat aici faptul că, la o cercetare atentă, un interpret al sintezei eminesciene, un psiholog al religiei, mai ales,  ar observa fără mare greutate spiritul religios al marelui poet. Simpla repetare, cu o incredibilă frecvenţă, a unor cuvinte ce ţin de domeniul religiei ca: înger, angelic, cer, divin,icoană, sfinţenie, candelă, Prea Curată, rai, profet, lumină, rugăciune, şi multe altele, dovedesc fără putinţă de tăgadă conştiinţa sa religioasă. (…) Mai mult decât atât: Eminescu îl invocă pe Dumnezeu foarte des în poeziile sale, după cum Îl şi prezintă descriptiv; invocare însă este rugăciune, este parte a unui dialog cu Dumnezeu”. Autorul indică sursele în care găsim astfel de rugăciuni către Dumnezeu: tabloul dramatic „Andrei Mureşanu”, poemul „De-aş muri ori de-ai muri”, poezia „Învierea”, în „Feciorul de împărat fără de stea”, poezia „Dumnezeu şi om”, „Ondine”, poemul „Din lira spartă”, în „Amorul unei marmore”, „Filosofia copilei”,  poemul „Nu e steluţă”, în „Mortua est”,  poemul „Demonism”, „Eu nu cred nici în Iehova”, „Glossă”, „Luceafărul”,  „Colinde”, „Rugăciunea unui dac” sau „Rugăciune”.

Celelalte 14 eseuri vin cu alte demonstraţii  care atestă  că Eminescu a fost un credincios şi nu un ateu: pesimism şi credinţă, dorul după Dumnezeu, ortodoxia esteticii morţii, credinţă şi evlavie,  fizica şi metafizica unei idei în „Înger şi demon”, poemul „Rugăciunea unui dac” ca binecuvântare şi blestem, „Mortua este” ca „Non omnis moriar”, timpul între imanent şi transcendent (Chronos şi kairos), tema fiului risipitor, „Glossa” ca Ecclesiast, influenţe creştine în „Rime alegorice”, ideea morţii şi revelaţia prototipului, sentimentul religios la Eminescu (persoana şi ziaristica), la care se adaugă noi argumente cu privire la creştinismul eminescian.

 

Theodor Damian: „Pesimism şi credinţă în opera lui Eminescu”.  Theodor Damian  constată că pesimismul lui Eminescu a constituit o problemă care a condus pe mulţi în mod greşit la catalogarea poetului ca ateu: „Ne-am obişnuit cu ideea că Eminescu a fost un pesimist, atât de mult s-a scris despre acest lucru. Faptul că accentele de pesimism ce pot fi găsite în opera sa, mai ales în poezie, sunt asociate cu nostalgia ce caracterizează creaţia sa poetică, face şi mai uşor să se creadă că Eminescu a fost un pesimist. Totuşi pentru a verifica validitatea acestei aserţiuni, este necesar să se ia în considerare întreaga creaţie eminesciană; de exemplu publicistica sa, unde poetul polemizează dinamic şi critică aspru, unde luptă pentru un ideal moral şi social-politic, nu trădează deloc atitudinea unui pesimist”. Theodor Damian  continuă demonstraţia sa  de disociere a accentelor nostalgice şi  a romantismului propriu-zis de pesimism, punând serios la îndoială că  Eminescu s-ar încadra acestui din urmă concept. Mai mult, autorul demonstrează pe text că nici interogaţia asupra sensurilor lumii şi vieţii, prezentă în opera  eminesciană, nu înseamnă neapărat pesimism, „aşa cum versurile sale din care s-ar deduce necredinţa, sunt de fapt dizolvate în cele ce indică în mod definitiv credinţa. (…) A te afla în mijlocul unei crize de orice fel, a protesta împotriva „destinului implacabil”, cum analizează Călinescu, a spune că ţi-ai pierdut credinţa, dar a te ruga fierbinte să-ţi fie redată, aceasta nu e necredinţă”.

 

Publicitate

Theodor Damian: „Dorul după Dumnezeu în poezia lui Eminescu”. Pornind de la faptul că două dintre valorile fundamentale ale românilor sunt  credinţa în Dumnezeu şi modul de a fi ce derivă din aceasta, Theodor Damian pune în evidenţă aceste  valori de credinţă prezente în poezia eminesciană. Constată, în acelaşi timp,  că Eminescu a avut ştiinţa împletirii realismului cu idealismul, creând  un echilibru, conferindu-le, astfel,  o valoare mai înaltă. Theodor Damian îl contrazice pe Alexandru Melian (vezi „Eminescu – Univers deschis”, 1987) care consideră că la Eminescu „… ce-i mort e copilăria cu inocenţa ei caracteristică, copilăria ca vârstă a fecioriei sau iubita cu idealul iubirii pe care ea îl întruchipează”. Spune, în contradicţie, autorul eseului: „… pentru mai multe motive eu consider că nu la moartea copilăriei se referă poetul, nici la cea a iubitei, ci la condiţia existenţială primordială a omului, la starea paradisiacă, pierdută, moartă”. O analiză pe „Codru şi salon”, „Scrisoare I”, „Memento mori”, „Miron şi frumoasa fără corp”, „Luceafărul”, „Feciorul de împărat fără de stea”, „Răsai asupra mea” sau „Sărmanul Dionis” porneşte de la conceptul de transienţă  legat de temporalitatea, fragilitatea şi nimicnicia vieţii noastre.  Concluzia lui Theodor Damian: „Legat de conştientizarea  Transienţei noastre şi a fragilităţii noastre în lume este  DORUL DUPĂ DUMNEZEU, care nu este altceva decât una dintre frumoasele definiţii pe care Sfinţii Părinţi o dau sfinţeniei.  Tocmai datorită vulnerabilităţii sale omul caută să aparţină cuiva, şi nu oricui, ci cuiva care întruchipează noţiunea de stabilitate, de certitudine, de putere, de desăvârşire”.

Revenind la Alexandru Melian, Theodor Damian nu este de acord cu alte aserţiuni ale acestuia: 1. „credinţa lui Eminescu nu este legată de lucrurile perene”; 2. „ Sfânta Fecioară este un simbol”.

 

Theodor Damian: „Ortodoxia esteticii morţii în poezia lui Eminescu”. Eseul pleacă de la un punct de vedere al lui I. Negoiţescu (vezi „Poezia lui Eminescu”, 1980): „Poezia lui Eminescu este o creaţie de trăire intensă, impregnată intens de moarte”. Theodar Damian, trecând  la o analiză din perspectivă ortodoxă, consideră că: „Modul în care poetul concepe misterul vieţii şi al morţii este foarte apropiat dacă nu chiar următor fidel al celui promovat de filosofia biblică, mai ales a Ecclesiastului şi a Psalmilor. După o analiză atentă a caracterului tranzitoriu al vieţii, existenţei în general, Ecclesiastul conclude: „Deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune”. Versuri precum „Toate-s praf” („Epigonii”), „Şi-n stingerea eternă dispar fără de urmă” („Rugăciunea unui dac”), „Când sorii se sting şi când stelele pică / Îmi vine a crede că toate-s nimică” („Mortua est”) sau „Şi când se va întoarce pământul în pământ / Au cine să ştie de unde-s, cine sunt?” („Despărţire”) etc., toate sunt concluzii ale Ecclesiastului şi ale psalmistului. Theodor Damian  continuă să demonstreze factura mistico-religioasă a pesimismului şi nihilismului lui Eminescu, şi nu numai factura mistică, aşa cum crede Miron Blaga în „Poezia lui Eminescu: Poezii în Familia” (1992). Un alt element specific ortodox, pe care îl pune în discuţie Theodor Damian, este şi asocierea vieţii cu visul şi a morţii cu somnul. Este amendată iarăşi o afirmaţie a lui I. Negoiţescu care spune în sursa citată  că „la Eminescu moartea apare ca un cerc vicios, ea fiind prezentă şi în viaţă şi dincolo de ea, de aceea viaţa este vis al morţii-eterne”, pentru că moartea se visează pe ea însăşi”. Din punctul de vedere al lui Theodor Damian, există viaţă şi după moarte, care contrazice  conceptul de „cerc vicios al morţii”, iar una dintre marile învăţături ce reiese din concepţia lui Eminescu despre moarte este „că a muri se învaţă, că este chiar necesar să ştii să mori, că moartea e o artă, cum susţine Mircea Eliade şi cum transmite Socrate atunci când defineşte filosofia ca pe  ştiinţă ce ne învaţă cum să murim. Eminescu se confesează: Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată” („Odă în metru antic”).

Continuă Theodor Damian: „A învăţa să mori implică a-ţi găsi liniştea sufletului, a fi împăcat cu conştiinţa ta, cu lumea din jur, cu Dumnezeu. La Eminescu această împăcare cu sine este evidentă în recunoaşterea ieşirii sale din fire şi dorinţa regăsirii: „Pe mine, mie redă-mă”.(VA URMA)

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Zeci de adolescenți din Botoșani, Suceava și Brăila au participat la proiectul Capsule „Exprimă ce ești. Ideo Ideis”

Publicat

Publicitate

Proiectul ‘Exprimă ce ești. Ideo Ideis’ a adus la finalul lunii aprilie o parte din Ideo Ideis la Suceava, Botoșani și Brăila. 90 de adolescenți au fost selectați în urma înscrierilor pentru participarea la un program intensiv de dezvoltare personală prin teatru și arte alăturate.

La Suceava, atelierele au avut loc între 22 și 27 aprilie, adolescenții fiind îndrumați de formatorii Mara Oprea (regizor, trainer de teatru tânăr), Tudor Platon (trainer atelier de film) și Theodora Dumitrică (atelierele In a Relationship with Love).

La Botoșani, adolescenții au lucrat cu Carla Oncescu (trainer de teatru tânăr), care i-a încurajat să fie mai încrezători și curioși prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Șteff Chelaru (trainer atelier de reinterpretare a costumelor), care le-a stimulat creativitatea și expresivitatea, și Silvia Ciubotaru, care a susținut atelierele In a Relationship with Love, concentrându-se pe modele de relaționare sănătoasă și înțelegerea primelor relații de dragoste.

La Brăila, în aceeași perioadă, 22-27 aprilie, liceenii au participat la o experiență artistică complexă alături de Elena Tudorache (trainer de teatru tânăr), care a lucrat cu ei prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Danina Arsene (coordonatoarea atelierelor In a Relationship with Love), care a deschis discuții despre relații și comunicare, și Lavinia Cioacă, care a completat experiența cu un atelier de fotografie documentară dedicat explorării personale și autenticității.

Fiecare Capsulă s-a încheiat cu susținerea unor spectacole pe scenele Teatrului ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrului Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava și a Teatrului ‘Maria Filotti’ Brăila!

‘Am încercat să comprimăm experiența festivalului într-o capsulă de 5-7 zile și să replicăm acest model de bune practici în mai multe comunități din țară. Avem deja experiența anilor trecuți, așa că ne dorim să ajungem în cât mai multe orașe din România și să intrăm în contact cu cât mai mulți liceeni. În felul acesta creștem impactul în societate și punem bazele unor grupuri de dezvoltare prin artă. ‘ declară Bogdan Bogdănoiu, Coordonatorul Capsulelor Ideo Ideis.

Publicitate

Festivalul Ideo Ideis ajunge în acest an la ediția cu numărul 20 și va avea loc la Alexandria între 31 iulie și 5 august.

Mai multe detalii despre toate proiectele Ideo Ideis se regăsesc pe platforma online a fenomenului.

***

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția administrației fondului cultural național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Teatrul ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrul Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava & Teatrul ‘Maria Filotti’ Brăila, Colegiul Național A. T. Laurian Botoșani și Colegiul Național Petru Rareș Suceava

Parteneri media: LiterNet.ro, Zile și Nopți, Revista BIZ, Haute Culture, Happ.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni vor sta cu ochii pe manifestările prilejuite de Ziua Internațională a Copilului

Publicat

Publicitate

În perioada 30 mai – 07 iunie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va asigura ordinea și siguranța publică la manifestările cu participare numeroasă, prilejuite de sărbătorirea Zilei Internaționale a Copilului.

În acest sens, jandarmii vor fi în preajma copiilor și vor acționa pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională în municipiile Botoșani și Dorohoi, precum și în orașele Darabani și Săveni, la multitudinea de activități dedicate celor mici, din care menționăm Carnavalul Personajelor de Poveste în municipiul Botoșani, Crosul ,,Împreună mișcăm Dorohoiul” și Parada Sportivilor în municipiul Dorohoi.

De asemenea, efectivele de jandarmerie vor fi prezente și pe Stadionul orășenesc Darabani, unde, pe lângă activitățile organizate de primărie pentru copii în ziua de 1 iunie, se vor desfășura activitățile cultural-artistice și distractive la Ziua orașului Darabani.

În vederea îndeplinirii acestor misiuni, jandarmii vor fi sprijiniți de efective de poliție, pompieri și poliție locală, care vor acționa conform competențelor instituționale.

Având în vedere că la unele activități desfăsurate pe drumurile publice vor fi dispuse măsuri de restricționare progresivă a circulației de către polițiștii rutieri, recomandăm conducătorilor auto să manifeste răbdare și înțelegere față de măsurile luate pentru siguranța participanților.

Totodată, recomandăm participanților la manifestările publice din această perioadă să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc, bunurilor personale de valoare și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct în cazul sesizării unor fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii au sărbătorit copilăria alături de sute de copii, pe stadionul din Săveni

Publicat

Publicitate

Stadionul orașului Săveni s-a transformat astăzi într-un spațiu plin de zâmbete, jocuri și demonstrații spectaculoase, într-un eveniment organizat de pompierii botoșăneni și Primăria Orașului Săveni, ocazia Zilei Internaționale a Copilului.

Sute de copii, însoțiți de părinți și profesori, au participat cu entuziasm la activitățile pregătite de salvatori.

Sărbătoriții zilei au avut ocazia să descopere tainele meseriei de pompier, urcând în autospecialele de intervenție, purtând echipamentele de protecție folosite pe timpul misiunilor și asistând la exerciții demonstrative. Întalnirea cu pirotehnicienii le-a stârnit interesul deoarece aceștia le-au prezentat cele mai frecvente elemente de muniție rămase neexplodate din timpul conflictelor armate, care s-au descoperite pe teritoriul județului Botoșani, dar și informații despre modul de comportare în cazul în care găsesc astfel de obiecte.

Cei mai curajoși dintre copii au participat activ la jocurile tematice și traseele aplicative, iar la final au primit premii simbolice din partea pompierului Sam.

Pe lângă distracție, pompierii au urmărit să le transmită și mesaje esențiale despre prevenirea situațiilor de urgență și comportamentul în caz de pericol.

Evenimentul s-a bucurat de o atmosferă festivă, completată de muzică, baloane colorate, tatuaje cu pompieri și accesorii specifice, dar și momente de interacțiune directă cu pompierii, deveniți eroii zilei.

Publicitate

Această zi a fost mai mult decât o sărbătoare a copilăriei — a fost o lecție de curaj, solidaritate și încredere în cei care veghează asupra siguranței comunității.

Aceasta este prima activitate organizată de pompierii botoșăneni, în contextul sărbătoririi Zilei Internaționale a Copilului.

Duminică, începând cu ora 09:00, se vor întâlni cu copiii din orașul Stefănești, în parcul din centrul orașului, iar de la ora 10:00, vor fi prezenți pe Stadionul Orașului Darabani.

Tot pe 1 iunie, pompierii vor desfășura o activitate de informare și educare preventivă la Școala Gimnazială Unțeni, începând cu 13:00.

Pe 2 iunie, începând cu ora 10:00, salvatorii se vor întâlni cu copiii din Dorohoi, pe Pietonalul Ghica.

Pe 6 iunie, începând cu ora 13:00, pompierii vor desfășura o activitate de informare și educare preventivă în parcul de lângă Primăria comunei Sulița.

Adresăm tuturor invitația de a fi alături de noi la aceste acțiuni dedicate celor mici, într-un cadru educativ, interactiv și plin de voie bună.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Astăzi, la Botoșani, a avut loc exercițiul final din cadrul stagiului de pregătire BLUE GUARDIANS

Publicat

Publicitate

Astăzi, la Botoșani, a avut loc exercițiul final din cadrul stagiului de pregătire BLUE GUARDIANS, în care forțele participante au pus în aplicare procedurile exersate pe parcursul săptămânii.

La activitate au participat:
🔹 Serviciile pentru Acțiuni Speciale din județele Maramureș, Suceava, Iași, Vaslui, Galați și Tulcea
🔹 Serviciul pentru Acțiuni Speciale Botoșani – organizatorul exercițiului
🔹 Brigada de Poliție cu Destinație Specială „Fulger” – Republica Moldova
🔹 reprezentanți ai Ministerului Apărării Naționale – România
🔹 Guardia Civil – Spania

Scenariul operațional a pus accent pe reacția integrată la amenințări majore, cooperarea între structuri și intervenția într-un mediu tactic dinamic.

Exercițiul a constat în intervenția în interiorul unei instituții de învățământ pentru capturarea unor persoane urmărite și pentru eliberarea ostaticilor, conform unui scenariu stabilit.

Exercițiul s-a încheiat cu o serie de manevre spectaculoase, care au inclus coborâri în rapel din elicopter, precum și manevre de decolare și aterizare în condiții tactice, demonstrând capacitatea de reacție aeriană și coordonarea forțelor aflate în teren.

„Mulțumim Inspectoratului Școlar Județean pentru sprijinul acordat”, au transmis reprezentanții IPJ Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending