Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (168)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Theodor Damian: „Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu” (Editura „Eikon”, Bucureşti, 2016; prefaţa: Nicolae Georgescu; un cuvânt al autorului).  Este un volum care cuprinde lucrările prezentate de autor la Simpozionul „Eminescu”, desfăşurat an de an, începând cu 1994. Lucrările au fost publicate, de-a lungul anilor, şi în reviste din ţară şi străinătate. Eseurile au fost scrise prin analiză pe opera eminesciană  pentru a respinge documentat interpretarea materialist-ateistă a operei poetului, o interpretare simplistă potrivit căreia poetul nostru naţional ar fi fost ateu. Reţin din eseul care deschide volumul şi dă şi titlul acestuia: „…  interpretare este bazată pe anumite versuri din unele poeme care aparent ar justifica-o, şi menţionez aici spre ilustrare doar cunoscutul poem „Împărat şi Proletar” de care s-a făcut atâta caz în acest sens, poem unde Eminescu, vorbind despre religie, zice: „Religia – o frază de dânşii inventată / Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug”. Desigur, toate zecile de referinţe la Dumnezeu, sutele de referinţe religioase, în general, arată că aici Eminescu nu este un antireligios, un ateu,  ci un revoltat împotriva formelor religioase corupte, sau împotriva manipulării prin religie spre exploatare.(…) În afară de aceste succinte consideraţii trebuie menţionat aici faptul că, la o cercetare atentă, un interpret al sintezei eminesciene, un psiholog al religiei, mai ales,  ar observa fără mare greutate spiritul religios al marelui poet. Simpla repetare, cu o incredibilă frecvenţă, a unor cuvinte ce ţin de domeniul religiei ca: înger, angelic, cer, divin,icoană, sfinţenie, candelă, Prea Curată, rai, profet, lumină, rugăciune, şi multe altele, dovedesc fără putinţă de tăgadă conştiinţa sa religioasă. (…) Mai mult decât atât: Eminescu îl invocă pe Dumnezeu foarte des în poeziile sale, după cum Îl şi prezintă descriptiv; invocare însă este rugăciune, este parte a unui dialog cu Dumnezeu”. Autorul indică sursele în care găsim astfel de rugăciuni către Dumnezeu: tabloul dramatic „Andrei Mureşanu”, poemul „De-aş muri ori de-ai muri”, poezia „Învierea”, în „Feciorul de împărat fără de stea”, poezia „Dumnezeu şi om”, „Ondine”, poemul „Din lira spartă”, în „Amorul unei marmore”, „Filosofia copilei”,  poemul „Nu e steluţă”, în „Mortua est”,  poemul „Demonism”, „Eu nu cred nici în Iehova”, „Glossă”, „Luceafărul”,  „Colinde”, „Rugăciunea unui dac” sau „Rugăciune”.

Celelalte 14 eseuri vin cu alte demonstraţii  care atestă  că Eminescu a fost un credincios şi nu un ateu: pesimism şi credinţă, dorul după Dumnezeu, ortodoxia esteticii morţii, credinţă şi evlavie,  fizica şi metafizica unei idei în „Înger şi demon”, poemul „Rugăciunea unui dac” ca binecuvântare şi blestem, „Mortua este” ca „Non omnis moriar”, timpul între imanent şi transcendent (Chronos şi kairos), tema fiului risipitor, „Glossa” ca Ecclesiast, influenţe creştine în „Rime alegorice”, ideea morţii şi revelaţia prototipului, sentimentul religios la Eminescu (persoana şi ziaristica), la care se adaugă noi argumente cu privire la creştinismul eminescian.

 

Theodor Damian: „Pesimism şi credinţă în opera lui Eminescu”.  Theodor Damian  constată că pesimismul lui Eminescu a constituit o problemă care a condus pe mulţi în mod greşit la catalogarea poetului ca ateu: „Ne-am obişnuit cu ideea că Eminescu a fost un pesimist, atât de mult s-a scris despre acest lucru. Faptul că accentele de pesimism ce pot fi găsite în opera sa, mai ales în poezie, sunt asociate cu nostalgia ce caracterizează creaţia sa poetică, face şi mai uşor să se creadă că Eminescu a fost un pesimist. Totuşi pentru a verifica validitatea acestei aserţiuni, este necesar să se ia în considerare întreaga creaţie eminesciană; de exemplu publicistica sa, unde poetul polemizează dinamic şi critică aspru, unde luptă pentru un ideal moral şi social-politic, nu trădează deloc atitudinea unui pesimist”. Theodor Damian  continuă demonstraţia sa  de disociere a accentelor nostalgice şi  a romantismului propriu-zis de pesimism, punând serios la îndoială că  Eminescu s-ar încadra acestui din urmă concept. Mai mult, autorul demonstrează pe text că nici interogaţia asupra sensurilor lumii şi vieţii, prezentă în opera  eminesciană, nu înseamnă neapărat pesimism, „aşa cum versurile sale din care s-ar deduce necredinţa, sunt de fapt dizolvate în cele ce indică în mod definitiv credinţa. (…) A te afla în mijlocul unei crize de orice fel, a protesta împotriva „destinului implacabil”, cum analizează Călinescu, a spune că ţi-ai pierdut credinţa, dar a te ruga fierbinte să-ţi fie redată, aceasta nu e necredinţă”.

 

Publicitate

Theodor Damian: „Dorul după Dumnezeu în poezia lui Eminescu”. Pornind de la faptul că două dintre valorile fundamentale ale românilor sunt  credinţa în Dumnezeu şi modul de a fi ce derivă din aceasta, Theodor Damian pune în evidenţă aceste  valori de credinţă prezente în poezia eminesciană. Constată, în acelaşi timp,  că Eminescu a avut ştiinţa împletirii realismului cu idealismul, creând  un echilibru, conferindu-le, astfel,  o valoare mai înaltă. Theodor Damian îl contrazice pe Alexandru Melian (vezi „Eminescu – Univers deschis”, 1987) care consideră că la Eminescu „… ce-i mort e copilăria cu inocenţa ei caracteristică, copilăria ca vârstă a fecioriei sau iubita cu idealul iubirii pe care ea îl întruchipează”. Spune, în contradicţie, autorul eseului: „… pentru mai multe motive eu consider că nu la moartea copilăriei se referă poetul, nici la cea a iubitei, ci la condiţia existenţială primordială a omului, la starea paradisiacă, pierdută, moartă”. O analiză pe „Codru şi salon”, „Scrisoare I”, „Memento mori”, „Miron şi frumoasa fără corp”, „Luceafărul”, „Feciorul de împărat fără de stea”, „Răsai asupra mea” sau „Sărmanul Dionis” porneşte de la conceptul de transienţă  legat de temporalitatea, fragilitatea şi nimicnicia vieţii noastre.  Concluzia lui Theodor Damian: „Legat de conştientizarea  Transienţei noastre şi a fragilităţii noastre în lume este  DORUL DUPĂ DUMNEZEU, care nu este altceva decât una dintre frumoasele definiţii pe care Sfinţii Părinţi o dau sfinţeniei.  Tocmai datorită vulnerabilităţii sale omul caută să aparţină cuiva, şi nu oricui, ci cuiva care întruchipează noţiunea de stabilitate, de certitudine, de putere, de desăvârşire”.

Revenind la Alexandru Melian, Theodor Damian nu este de acord cu alte aserţiuni ale acestuia: 1. „credinţa lui Eminescu nu este legată de lucrurile perene”; 2. „ Sfânta Fecioară este un simbol”.

 

Theodor Damian: „Ortodoxia esteticii morţii în poezia lui Eminescu”. Eseul pleacă de la un punct de vedere al lui I. Negoiţescu (vezi „Poezia lui Eminescu”, 1980): „Poezia lui Eminescu este o creaţie de trăire intensă, impregnată intens de moarte”. Theodar Damian, trecând  la o analiză din perspectivă ortodoxă, consideră că: „Modul în care poetul concepe misterul vieţii şi al morţii este foarte apropiat dacă nu chiar următor fidel al celui promovat de filosofia biblică, mai ales a Ecclesiastului şi a Psalmilor. După o analiză atentă a caracterului tranzitoriu al vieţii, existenţei în general, Ecclesiastul conclude: „Deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune”. Versuri precum „Toate-s praf” („Epigonii”), „Şi-n stingerea eternă dispar fără de urmă” („Rugăciunea unui dac”), „Când sorii se sting şi când stelele pică / Îmi vine a crede că toate-s nimică” („Mortua est”) sau „Şi când se va întoarce pământul în pământ / Au cine să ştie de unde-s, cine sunt?” („Despărţire”) etc., toate sunt concluzii ale Ecclesiastului şi ale psalmistului. Theodor Damian  continuă să demonstreze factura mistico-religioasă a pesimismului şi nihilismului lui Eminescu, şi nu numai factura mistică, aşa cum crede Miron Blaga în „Poezia lui Eminescu: Poezii în Familia” (1992). Un alt element specific ortodox, pe care îl pune în discuţie Theodor Damian, este şi asocierea vieţii cu visul şi a morţii cu somnul. Este amendată iarăşi o afirmaţie a lui I. Negoiţescu care spune în sursa citată  că „la Eminescu moartea apare ca un cerc vicios, ea fiind prezentă şi în viaţă şi dincolo de ea, de aceea viaţa este vis al morţii-eterne”, pentru că moartea se visează pe ea însăşi”. Din punctul de vedere al lui Theodor Damian, există viaţă şi după moarte, care contrazice  conceptul de „cerc vicios al morţii”, iar una dintre marile învăţături ce reiese din concepţia lui Eminescu despre moarte este „că a muri se învaţă, că este chiar necesar să ştii să mori, că moartea e o artă, cum susţine Mircea Eliade şi cum transmite Socrate atunci când defineşte filosofia ca pe  ştiinţă ce ne învaţă cum să murim. Eminescu se confesează: Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată” („Odă în metru antic”).

Continuă Theodor Damian: „A învăţa să mori implică a-ţi găsi liniştea sufletului, a fi împăcat cu conştiinţa ta, cu lumea din jur, cu Dumnezeu. La Eminescu această împăcare cu sine este evidentă în recunoaşterea ieşirii sale din fire şi dorinţa regăsirii: „Pe mine, mie redă-mă”.(VA URMA)

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Un bărbat de 25 de ani, căutat în toată Europa, a fost prins la Botoșani. Ar fi comis fapte grave în Germania

Publicat

Publicitate

Un bărbat din categoria „Most Wanted” a fost prins de polițiștii botoșăneni

 

La data de 2 august 2025, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au depistat, pe raza județului, un bărbat urmărit internațional, inclus de autoritățile judiciare din Germania în categoria „Most Wanted”.

 

Borcoi Vale Adrian, de 25 de ani, este cercetat pentru comiterea unei fapte de viol, cu un grad ridicat de violență, săvârșită la data de 26 iulie a.c., pe teritoriul Germaniei.

 

Publicitate

Pe numele său fusese emis un mandat european de arestare, transmis prin intermediul Centrului de Cooperare Polițienească Internațională – Biroul SIRENE.

 

În urma informațiilor obținute, la nivelul IPJ Botoșani au fost constituite echipe de căutare, formate din polițiști din cadrul Serviciului de Investigații Criminale și luptători ai Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

 

Persoana urmărită a fost localizată într-un imobil situat pe raza județului, unde se afla fără forme legale de ședere.

 

Aceasta a fost reținută și urmează a fi prezentată instanței competente pentru confirmarea mandatului european de arestare și demararea procedurilor legale în vederea predării către autoritățile germane.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: „Un munte pe an”, un proiect care merită sprijinit. Fiecare donație, cât de mică, poate acoperi un rucsac, un bilet de drum sau o masă caldă pentru un copil

Publicat

Publicitate

Într-un sat din județul Botoșani, unde tradiția merge braț la braț cu credința, Parohia „Sfântul Ilie Tesviteanul” din Icușeni-Vale pregătește din nou rucsacurile pentru suflet. Sub îndrumarea părintelui profesor Dumitru Anușca, tinerii voluntari pornesc la drum cu o misiune simplă, dar profundă: să le ofere copiilor o experiență pe care altfel poate n-ar avea-o niciodată.

Este a treia ediție a proiectului „Un munte pe an”, o excursie-pelerinaj ce îmbină drumeția cu rugăciunea, prietenia cu formarea duhovnicească.

 25-28 august: Patru zile în care muntele va deveni catedrala cerului liber, iar fiecare pas al tinerilor va fi o rugăciune vie

Anul acesta, tinerii vor avea parte nu doar de trasee montane, ci și de privegheri de noapte, ateliere de discuții, jocuri în aer liber și seri de poveste, toate moderate de oameni cu suflet mare, dăruiți acestei lucrări misionare. Este, poate, singura vacanță din vară pentru unii dintre ei.

Proiectul are însă nevoie de sprijinul comunității. “Orice mână întinsă contează”, spun organizatorii. Fiecare donație, cât de mică, poate acoperi un rucsac, un bilet de drum sau o masă caldă pentru un copil.

„Împreună aducem, din nou, bucurie în parohie!

Publicitate

E august, e luna concediilor, e luna când privești pe social media fotografii de prin țări exotice şi te gâdilă tălpile să pleci de acasă undeva departe, oriundeee. Nu poti zbura, nu ai biletele potrivite. Sau poate ai zburat deja. Am o veste bună! Poți să atingi un vârf de munte şi chiar întreg cerul cu un simplu gest de mărinimie.

Deschidem inimile şi dăruim puțintel din ce suntem şi din ce avem. Paradoxal, primim în schimb mult, sau chiar TOTUL. Curaj”, a spus părintele Dumitru.

În edițiile trecute, tinerii din Icușeni au urcat pe Ceahlău și au străbătut Transalpina. Au învățat să urce nu doar muntele din fața lor, ci și pe cel din suflet. Au învățat ce înseamnă să fii prieten, să asculți, să lupți cu oboseala, să te bucuri de liniștea unei rugăciuni sub stele.

Acești copii mai au nevoie doar de un impuls ca să urce încă o dată pe „muntele” lor. Emoția poate schimba destine.

Poți susține participarea unui copil printr-o donație, oricât de mică.
Pentru înscrieri, detalii și contribuții:
0730755066 – Pr. Dumitru Anușca (nr. cu BT PAY) sau
RO87BTRL00701201L32881XX (cont RON – Banca Transilvania), titular ANUSCA DUMITRU
REVOLUT:
Elena-Dumitrela Maniliuc (0751251311)
RO19 REVO 0000 1385 6277 5430

„Împreună putem oferi tinerilor noștri nu doar o excursie, ci, mai ales, o amintire vie și o experiență de creștere sănătoasă.
Vă mulțumim, pomenidu-vă cu recunoștință la sfintele slujbe!”, a dat asigurări părintele profesor Dumitru Anușca.

Citeste mai mult

Educație

Elevii români au obținut patru medalii de aur la Olimpiada Internațională de Informatică – rezultat istoric

Publicat

Publicitate

Elevii români au obținut patru medalii de aur la Olimpiada Internațională de Informatică, care s-a desfășurat în Bolivia.

”Rezultat istoric pentru România la Olimpiada Internațională de Informatică: patru medalii de aur! (…) Este cel mai bun rezultat obținut de România la această competiție, aflată la cea de-a 37 ediție. IOI s-a desfășurat la Sucre, în Bolivia, cu participarea a peste 90 de țări”, anunță sâmbătă Ministerul Educației, pe pagina de Facebook.

Medaliile au fost câștigate de: Rareș-Andrei Neculau, clasa a XI-a, Colegiul Național ‘Vasile Alecsandri’ Galați; Rareș-Felix Tudose, clasa a XII-a, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București; Mihai-Valeriu Voicu, clasa a XI-a, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București; Mircea Maxim Rebengiuc, clasa a XI-a, Colegiul Național de Informatică ‘Tudor Vianu’ București.

Coordonarea științifică a lotului țării noastre a fost asigurată de reprezentanții Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI), care au făcut selecția și pregătirea loturilor reprezentative: Marius Nicoli, Colegiul Național ‘Frații Buzești’ Craiova, și Bogdan Ioan Popa, Universitatea București, iar cea organizatorică de către reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării.

”Felicitări elevilor și tuturor celor ce au contribuit la această performanță”, au transmis reprezentanții MEC. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Adio vânzărilor de câini și pisici în pet shop-uri! UE interzice comerțul direct pentru a proteja animalele

Publicat

Publicitate

Uniunea Europeană va interzice vânzarea câinilor și pisicilor în pet shop-uri. Noua legislație include și măsuri pentru protejarea bunăstării animalelor de companie.

„Parlamentul European a votat recent, cu o largă majoritate, primele norme comune privind protecția câinilor și pisicilor în întreaga Uniune Europeană.

Mă bucur să susțin această inițiativă care răspunde nevoilor reale ale societății – atât din perspectiva protejării animalelor, cât și a siguranței și responsabilității sociale”, a scris Gabriela Firea într-o postare recentă pe pagina de Facebook.

Printre cele mai importante prevederi ale noii legislații se numără:

  • identificare obligatorie prin microcip și înregistrare în baze de date naționale interoperabile, cu numerele de identificare stocate într-un bază unică gestionată de CE;
  • interzicerea vânzării de câini și pisici în pet shop-uri;
  • reguli stricte pentru importurile din afara UE, inclusiv microcipare și înregistrare în avans;
  • interzicerea reproducerii între rude apropiate și a încrucișărilor periculoase între animale cu trăsături fizice exagerate care pot afecta grav sănătatea acestora;
  • protejarea bunăstării animalelor prin interzicerea lanțurilor, zgărzilor cu țepi sau a celor care provoacă suferință;

Așadar, noile reguli pot ajuta autoritățile să țină sub control creșterea și comerțul cu câini și pisici, oferind în același timp cumpărătorilor mai multă transparență cu privire la originea animalelor și la respectarea regulilor în privința acestuia.

Noile reguli, care vizează milioane de cetățeni europeni, urmează să fie armonizate cu Consiliul Uniunii Europene pentru a schimba modul în care animalele de companie sunt îngrijite.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending