Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (168)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Theodor Damian: „Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu” (Editura „Eikon”, Bucureşti, 2016; prefaţa: Nicolae Georgescu; un cuvânt al autorului).  Este un volum care cuprinde lucrările prezentate de autor la Simpozionul „Eminescu”, desfăşurat an de an, începând cu 1994. Lucrările au fost publicate, de-a lungul anilor, şi în reviste din ţară şi străinătate. Eseurile au fost scrise prin analiză pe opera eminesciană  pentru a respinge documentat interpretarea materialist-ateistă a operei poetului, o interpretare simplistă potrivit căreia poetul nostru naţional ar fi fost ateu. Reţin din eseul care deschide volumul şi dă şi titlul acestuia: „…  interpretare este bazată pe anumite versuri din unele poeme care aparent ar justifica-o, şi menţionez aici spre ilustrare doar cunoscutul poem „Împărat şi Proletar” de care s-a făcut atâta caz în acest sens, poem unde Eminescu, vorbind despre religie, zice: „Religia – o frază de dânşii inventată / Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug”. Desigur, toate zecile de referinţe la Dumnezeu, sutele de referinţe religioase, în general, arată că aici Eminescu nu este un antireligios, un ateu,  ci un revoltat împotriva formelor religioase corupte, sau împotriva manipulării prin religie spre exploatare.(…) În afară de aceste succinte consideraţii trebuie menţionat aici faptul că, la o cercetare atentă, un interpret al sintezei eminesciene, un psiholog al religiei, mai ales,  ar observa fără mare greutate spiritul religios al marelui poet. Simpla repetare, cu o incredibilă frecvenţă, a unor cuvinte ce ţin de domeniul religiei ca: înger, angelic, cer, divin,icoană, sfinţenie, candelă, Prea Curată, rai, profet, lumină, rugăciune, şi multe altele, dovedesc fără putinţă de tăgadă conştiinţa sa religioasă. (…) Mai mult decât atât: Eminescu îl invocă pe Dumnezeu foarte des în poeziile sale, după cum Îl şi prezintă descriptiv; invocare însă este rugăciune, este parte a unui dialog cu Dumnezeu”. Autorul indică sursele în care găsim astfel de rugăciuni către Dumnezeu: tabloul dramatic „Andrei Mureşanu”, poemul „De-aş muri ori de-ai muri”, poezia „Învierea”, în „Feciorul de împărat fără de stea”, poezia „Dumnezeu şi om”, „Ondine”, poemul „Din lira spartă”, în „Amorul unei marmore”, „Filosofia copilei”,  poemul „Nu e steluţă”, în „Mortua est”,  poemul „Demonism”, „Eu nu cred nici în Iehova”, „Glossă”, „Luceafărul”,  „Colinde”, „Rugăciunea unui dac” sau „Rugăciune”.

Celelalte 14 eseuri vin cu alte demonstraţii  care atestă  că Eminescu a fost un credincios şi nu un ateu: pesimism şi credinţă, dorul după Dumnezeu, ortodoxia esteticii morţii, credinţă şi evlavie,  fizica şi metafizica unei idei în „Înger şi demon”, poemul „Rugăciunea unui dac” ca binecuvântare şi blestem, „Mortua este” ca „Non omnis moriar”, timpul între imanent şi transcendent (Chronos şi kairos), tema fiului risipitor, „Glossa” ca Ecclesiast, influenţe creştine în „Rime alegorice”, ideea morţii şi revelaţia prototipului, sentimentul religios la Eminescu (persoana şi ziaristica), la care se adaugă noi argumente cu privire la creştinismul eminescian.

Publicitate

 

Theodor Damian: „Pesimism şi credinţă în opera lui Eminescu”.  Theodor Damian  constată că pesimismul lui Eminescu a constituit o problemă care a condus pe mulţi în mod greşit la catalogarea poetului ca ateu: „Ne-am obişnuit cu ideea că Eminescu a fost un pesimist, atât de mult s-a scris despre acest lucru. Faptul că accentele de pesimism ce pot fi găsite în opera sa, mai ales în poezie, sunt asociate cu nostalgia ce caracterizează creaţia sa poetică, face şi mai uşor să se creadă că Eminescu a fost un pesimist. Totuşi pentru a verifica validitatea acestei aserţiuni, este necesar să se ia în considerare întreaga creaţie eminesciană; de exemplu publicistica sa, unde poetul polemizează dinamic şi critică aspru, unde luptă pentru un ideal moral şi social-politic, nu trădează deloc atitudinea unui pesimist”. Theodor Damian  continuă demonstraţia sa  de disociere a accentelor nostalgice şi  a romantismului propriu-zis de pesimism, punând serios la îndoială că  Eminescu s-ar încadra acestui din urmă concept. Mai mult, autorul demonstrează pe text că nici interogaţia asupra sensurilor lumii şi vieţii, prezentă în opera  eminesciană, nu înseamnă neapărat pesimism, „aşa cum versurile sale din care s-ar deduce necredinţa, sunt de fapt dizolvate în cele ce indică în mod definitiv credinţa. (…) A te afla în mijlocul unei crize de orice fel, a protesta împotriva „destinului implacabil”, cum analizează Călinescu, a spune că ţi-ai pierdut credinţa, dar a te ruga fierbinte să-ţi fie redată, aceasta nu e necredinţă”.

 

Publicitate

Theodor Damian: „Dorul după Dumnezeu în poezia lui Eminescu”. Pornind de la faptul că două dintre valorile fundamentale ale românilor sunt  credinţa în Dumnezeu şi modul de a fi ce derivă din aceasta, Theodor Damian pune în evidenţă aceste  valori de credinţă prezente în poezia eminesciană. Constată, în acelaşi timp,  că Eminescu a avut ştiinţa împletirii realismului cu idealismul, creând  un echilibru, conferindu-le, astfel,  o valoare mai înaltă. Theodor Damian îl contrazice pe Alexandru Melian (vezi „Eminescu – Univers deschis”, 1987) care consideră că la Eminescu „… ce-i mort e copilăria cu inocenţa ei caracteristică, copilăria ca vârstă a fecioriei sau iubita cu idealul iubirii pe care ea îl întruchipează”. Spune, în contradicţie, autorul eseului: „… pentru mai multe motive eu consider că nu la moartea copilăriei se referă poetul, nici la cea a iubitei, ci la condiţia existenţială primordială a omului, la starea paradisiacă, pierdută, moartă”. O analiză pe „Codru şi salon”, „Scrisoare I”, „Memento mori”, „Miron şi frumoasa fără corp”, „Luceafărul”, „Feciorul de împărat fără de stea”, „Răsai asupra mea” sau „Sărmanul Dionis” porneşte de la conceptul de transienţă  legat de temporalitatea, fragilitatea şi nimicnicia vieţii noastre.  Concluzia lui Theodor Damian: „Legat de conştientizarea  Transienţei noastre şi a fragilităţii noastre în lume este  DORUL DUPĂ DUMNEZEU, care nu este altceva decât una dintre frumoasele definiţii pe care Sfinţii Părinţi o dau sfinţeniei.  Tocmai datorită vulnerabilităţii sale omul caută să aparţină cuiva, şi nu oricui, ci cuiva care întruchipează noţiunea de stabilitate, de certitudine, de putere, de desăvârşire”.

Revenind la Alexandru Melian, Theodor Damian nu este de acord cu alte aserţiuni ale acestuia: 1. „credinţa lui Eminescu nu este legată de lucrurile perene”; 2. „ Sfânta Fecioară este un simbol”.

 

Publicitate

Theodor Damian: „Ortodoxia esteticii morţii în poezia lui Eminescu”. Eseul pleacă de la un punct de vedere al lui I. Negoiţescu (vezi „Poezia lui Eminescu”, 1980): „Poezia lui Eminescu este o creaţie de trăire intensă, impregnată intens de moarte”. Theodar Damian, trecând  la o analiză din perspectivă ortodoxă, consideră că: „Modul în care poetul concepe misterul vieţii şi al morţii este foarte apropiat dacă nu chiar următor fidel al celui promovat de filosofia biblică, mai ales a Ecclesiastului şi a Psalmilor. După o analiză atentă a caracterului tranzitoriu al vieţii, existenţei în general, Ecclesiastul conclude: „Deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune”. Versuri precum „Toate-s praf” („Epigonii”), „Şi-n stingerea eternă dispar fără de urmă” („Rugăciunea unui dac”), „Când sorii se sting şi când stelele pică / Îmi vine a crede că toate-s nimică” („Mortua est”) sau „Şi când se va întoarce pământul în pământ / Au cine să ştie de unde-s, cine sunt?” („Despărţire”) etc., toate sunt concluzii ale Ecclesiastului şi ale psalmistului. Theodor Damian  continuă să demonstreze factura mistico-religioasă a pesimismului şi nihilismului lui Eminescu, şi nu numai factura mistică, aşa cum crede Miron Blaga în „Poezia lui Eminescu: Poezii în Familia” (1992). Un alt element specific ortodox, pe care îl pune în discuţie Theodor Damian, este şi asocierea vieţii cu visul şi a morţii cu somnul. Este amendată iarăşi o afirmaţie a lui I. Negoiţescu care spune în sursa citată  că „la Eminescu moartea apare ca un cerc vicios, ea fiind prezentă şi în viaţă şi dincolo de ea, de aceea viaţa este vis al morţii-eterne”, pentru că moartea se visează pe ea însăşi”. Din punctul de vedere al lui Theodor Damian, există viaţă şi după moarte, care contrazice  conceptul de „cerc vicios al morţii”, iar una dintre marile învăţături ce reiese din concepţia lui Eminescu despre moarte este „că a muri se învaţă, că este chiar necesar să ştii să mori, că moartea e o artă, cum susţine Mircea Eliade şi cum transmite Socrate atunci când defineşte filosofia ca pe  ştiinţă ce ne învaţă cum să murim. Eminescu se confesează: Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată” („Odă în metru antic”).

Continuă Theodor Damian: „A învăţa să mori implică a-ţi găsi liniştea sufletului, a fi împăcat cu conştiinţa ta, cu lumea din jur, cu Dumnezeu. La Eminescu această împăcare cu sine este evidentă în recunoaşterea ieşirii sale din fire şi dorinţa regăsirii: „Pe mine, mie redă-mă”.(VA URMA)

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

(P) Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte AUR Botoșani, își anunță viziunea pentru o Românie puternică: „Este timpul să acționăm!”

Publicat

Publicitate

Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte al AUR Botoșani și candidat la Senatul României, a făcut recent o vizită în piața din Dragalina și orașul Dorohoi, unde a discutat cu cetățenii despre #PlanulSimion și viziunea AUR.

În cadrul întâlnirilor, Silegeanu a subliniat importanța responsabilității personale, citând-o pe Elisabeth Kubler-Ross: “Cred că noi suntem singurii responsabili de alegerile noastre şi trebuie să acceptăm consecinţele fiecărei fapte, fiecărui cuvânt şi gând de-a lungul întregii noastre vieţi.”

 

Publicitate

Adresându-se botoșănenilor, Silegeanu a subliniat că AUR se află în mijlocul unei campanii de reconstrucție și transformare a României într-o țară respectată de Uniunea Europeană. El a evidențiat planurile economice și culturale ale partidului, atât pe plan intern, cât și extern, menționând măsuri de dezvoltare reale pentru fiecare român.

 

„Este timpul să recunoaștem realitatea: țara noastră a fost afectată de politici care au vândut resursele noastre și au subminat potențialul de dezvoltare, din dorința unor lideri de a-și servi doar interesele personale și de partid,” a declarat Silegeanu. El a făcut apel la cetățeni să devină patrioți adevărați și să se alăture luptei pentru o Românie mai bună.

Publicitate

 

Silegeanu a reafirmat angajamentul AUR față de valorile tradiționale și principiile românești autentice, subliniind că este momentul să acționăm pentru viitorul țării și al familiilor noastre. „Partidul AUR este angajat în susținerea valorilor tradiționale și a principiilor românești autentice,” a concluzionat el.

 

Publicitate

Această declarație vine într-o perioadă crucială pentru AUR, care își propune să aducă o schimbare semnificativă în peisajul politic românesc, prin promovarea unei viziuni clare și determinante pentru viitorul României. CMF 11240014

Citeste mai mult

Eveniment

Atelier de pictură icoane pe sticlă la Centrul educațional al Protopopiatului Dorohoi

Publicat

Publicitate

În dimineața zilei de 16 noiembrie, în cadrul Centrului educațional al Protopopiatului Dorohoi s-a desfășurat un atelier de pictură icoane pe sticlă. 

Desfășurat la inițiativa și prin implicarea părintelui protopop, Ionuț-Ștefan Apetrei, activitatea a reunit 25 de copiii din zona municipiului Dorohoi, care, sub coordonarea voluntarelor Evelina Mihalache și Alexandra Damian, studente la Iași și membre ale ASCOR Iași, au fost inițiați în tainele picturii pe sticlă. Urmând pașii necesari, copiii au avut de realizat câte o icoană după chipurile Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României și ale Sfântului Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei, sărbătoriți în perioada următoare, timp în care au făcut cunoștință cu viața și personalitatea acestora, prin dialog și jocuri de cunoaștere. Icoanele realizate de copii vor fi cuprinse într-o expoziție prezentată cu ocazia tradiționalului Concert de colinde, organizat de Protopopiatului Dorohoi în luna decembrie 2024.

Alături de atelierele de scriere creativă (poezii, scrisori, povești), teatru (scenetă de Crăciun) și muzică (colinde), experiența picturii icoanelor pe sticlă se înscrie în rândul activităților pe care Centrul educațional al Protopopiatului Dorohoi le organizează în perioada 5 noiembrie – 12 decembrie pentru copiii din zona municipiului Dorohoi și a localităților limitrofe.

Publicitate

Activitățile vor continua și săptămâna viitoare (18 – 25 noiembrie), după următorul program:

  • Scriere creativă (scrisori, povești, poezii), marți 19 noiembrie, orele 11.00 – 12.30, prof. Munteanu Gabriela;

  • Teatru, joi 21 noiembrie, orele 18.30 – 20.00, prof. Onofrei Anamaria;

    Publicitate
  • Colinde, sâmbătă, 23 noiembrie, orele 10.00 – 12.00, prof. Sarafim Răzvan.

Citeste mai mult

Eveniment

Rămăşiţe umane din preistorie, descoperite pe un şantier din Iași

Publicat

Publicitate

Rămăşiţe umane şi vestigii arheologice datând din preistorie au fost descoperite în timpul lucrărilor la şantierul Spitalului Regional de Oncologie (SRU) Iaşi.

Directorul Agenţiei de Dezvoltare a Infrastructurii pentru Sănătate (ANDIS), Adrian Popa, afirmă, prin intermediul unei postări pe reţele de socializare, că în cadrul cercetărilor arheologice de pe amplasamentul viitorului Spital Regional de Urgenţă din Iaşi, cercetătorii Institutului de Arheologie al Academiei Române, filiala Iaşi, au descoperit mai multe complexe datând din preistorie.

Conform sursei citate, echipa Institutului de Arheologie, condusă de dr. Măriuca Vornicu, a reuşit să atribuie vestigiile, pe baza resturilor ceramice descoperite în timpul săpăturilor arheologice, culturii arheologice Horodiştea-Erbiceni, dată la circa 3.500 î.Hr.

Publicitate

„Această cultură arheologică reprezintă o legătură importantă între sfârşitul culturii Cucuteni (Eneolitic) şi începutul Epocii Bronzului. În acea perioadă au avut loc schimbări sociale importante în întreaga Europă şi, de asemenea, în regiunea carpatică, prin afluxul de populaţii venite din zonele nord pontice, aflux care a remodelat harta genetică a acestei părţi din Lumea Veche. De remarcat sunt gropile care, conform estimărilor iniţiale, pot fi interpretate ca monumente funerare, conţinând rămăşiţele a cel puţin 14 indivizi. Cel puţin o parte dintre morminte sunt înmormântări secundare. După terminarea cercetărilor arheologice, resturile umane din gropile descoperite urmează să fie examinate în ceea ce priveşte modul lor de viaţă, cauza morţii şi bolile lor patologie, folosind metode moderne de cercetare ştiinţifică, analize ADN, analize izotopice, examinări antropologice”, menţionează Adrian Popa, în postarea pe Facebook.

Contactat telefonic, directorul ANDIS a declarat, pentru AGERPRES, că descoperirile arheologice nu vor afecta continuarea lucrărilor la SRU Iaşi.

„Lucrările nu sunt afectate. Zona este cumva separată. Acolo vor fi împrejmuirea şi pompele de căldură, lucrări care vor fi executate în ultima parte din proiect. Nu afectează fundaţia. Ea poate fi turnată, lucrările la clădire pot fi începute şi se pot desfăşura în paralel. Ce e bine e faptul că descărcările arheologice nu au scos la iveală aşezăminte care ar fi putut stopa lucrările. Deocamdată suntem într-un scenariu optimist”, a explicat ANDIS, Adrian Popa. AGERPRES

Publicitate

 

Sursa foto: Agenţia Naţională pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate/Facebook

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

(P) Deputatul PSD Marius Budăi susține că scopul final al „Planului PNL” este ca Iohannis să conducă viitorul guvern al României

Publicat

Publicitate

Deputatul PSD Marius Budăi a scris într-o postare pe rețelele sociale că în spatele  eforturilor PNL de a-l califica pe candidatul lor, Nicolae Ciucă, în finala prezidențială se află „Planul PNL” al cărui scop final este ca Iohannis să conducă viitorul guvern ce se va forma după alegerile parlamentare de la 1 decembrie.

Deputatul social democrat susține că  cei de la PNL speră că dacă Nicolae Ciucă se va califica pentru al doilea tur al alegerilor prezidențiale, va fi votat de toți alegătorii celorlalți candidați necalificați, iar dacă va deveni președinte, îl va numi pe Iohannis premier.

Cum ar fi ca Iohannis să conducă viitorul guvern al României? Acesta e Planul PNL! La fel cum au făcut pentru Iohannis „Legea pentru un singur om”, tot așa vor să facă „un guvern pentru un singur om”, a scris Marius Budăi.

Publicitate

Acest susține că fiecare vot pentru PNL înseamnă de fapt un vot pentru „Guvernul Iohannis”. „Tot ce vedeți că face PNL (…), toate minciunile răspândite de PNL, totul este pentru „Planul Iohannis premier”. Deci țineți minte! Fiecare vot pentru Ciucă și PNL este un vot pentru „Guvernul Iohannis”, mai spus deputatul social-democrat. 

https://www.facebook.com/share/15REECptwJ/?mibextid=WC7FNe

 

Publicitate

CMF11240017

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending