Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (168)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Theodor Damian: „Ideea de Dumnezeu în poezia lui Eminescu” (Editura „Eikon”, Bucureşti, 2016; prefaţa: Nicolae Georgescu; un cuvânt al autorului).  Este un volum care cuprinde lucrările prezentate de autor la Simpozionul „Eminescu”, desfăşurat an de an, începând cu 1994. Lucrările au fost publicate, de-a lungul anilor, şi în reviste din ţară şi străinătate. Eseurile au fost scrise prin analiză pe opera eminesciană  pentru a respinge documentat interpretarea materialist-ateistă a operei poetului, o interpretare simplistă potrivit căreia poetul nostru naţional ar fi fost ateu. Reţin din eseul care deschide volumul şi dă şi titlul acestuia: „…  interpretare este bazată pe anumite versuri din unele poeme care aparent ar justifica-o, şi menţionez aici spre ilustrare doar cunoscutul poem „Împărat şi Proletar” de care s-a făcut atâta caz în acest sens, poem unde Eminescu, vorbind despre religie, zice: „Religia – o frază de dânşii inventată / Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug”. Desigur, toate zecile de referinţe la Dumnezeu, sutele de referinţe religioase, în general, arată că aici Eminescu nu este un antireligios, un ateu,  ci un revoltat împotriva formelor religioase corupte, sau împotriva manipulării prin religie spre exploatare.(…) În afară de aceste succinte consideraţii trebuie menţionat aici faptul că, la o cercetare atentă, un interpret al sintezei eminesciene, un psiholog al religiei, mai ales,  ar observa fără mare greutate spiritul religios al marelui poet. Simpla repetare, cu o incredibilă frecvenţă, a unor cuvinte ce ţin de domeniul religiei ca: înger, angelic, cer, divin,icoană, sfinţenie, candelă, Prea Curată, rai, profet, lumină, rugăciune, şi multe altele, dovedesc fără putinţă de tăgadă conştiinţa sa religioasă. (…) Mai mult decât atât: Eminescu îl invocă pe Dumnezeu foarte des în poeziile sale, după cum Îl şi prezintă descriptiv; invocare însă este rugăciune, este parte a unui dialog cu Dumnezeu”. Autorul indică sursele în care găsim astfel de rugăciuni către Dumnezeu: tabloul dramatic „Andrei Mureşanu”, poemul „De-aş muri ori de-ai muri”, poezia „Învierea”, în „Feciorul de împărat fără de stea”, poezia „Dumnezeu şi om”, „Ondine”, poemul „Din lira spartă”, în „Amorul unei marmore”, „Filosofia copilei”,  poemul „Nu e steluţă”, în „Mortua est”,  poemul „Demonism”, „Eu nu cred nici în Iehova”, „Glossă”, „Luceafărul”,  „Colinde”, „Rugăciunea unui dac” sau „Rugăciune”.

Celelalte 14 eseuri vin cu alte demonstraţii  care atestă  că Eminescu a fost un credincios şi nu un ateu: pesimism şi credinţă, dorul după Dumnezeu, ortodoxia esteticii morţii, credinţă şi evlavie,  fizica şi metafizica unei idei în „Înger şi demon”, poemul „Rugăciunea unui dac” ca binecuvântare şi blestem, „Mortua este” ca „Non omnis moriar”, timpul între imanent şi transcendent (Chronos şi kairos), tema fiului risipitor, „Glossa” ca Ecclesiast, influenţe creştine în „Rime alegorice”, ideea morţii şi revelaţia prototipului, sentimentul religios la Eminescu (persoana şi ziaristica), la care se adaugă noi argumente cu privire la creştinismul eminescian.

 

Theodor Damian: „Pesimism şi credinţă în opera lui Eminescu”.  Theodor Damian  constată că pesimismul lui Eminescu a constituit o problemă care a condus pe mulţi în mod greşit la catalogarea poetului ca ateu: „Ne-am obişnuit cu ideea că Eminescu a fost un pesimist, atât de mult s-a scris despre acest lucru. Faptul că accentele de pesimism ce pot fi găsite în opera sa, mai ales în poezie, sunt asociate cu nostalgia ce caracterizează creaţia sa poetică, face şi mai uşor să se creadă că Eminescu a fost un pesimist. Totuşi pentru a verifica validitatea acestei aserţiuni, este necesar să se ia în considerare întreaga creaţie eminesciană; de exemplu publicistica sa, unde poetul polemizează dinamic şi critică aspru, unde luptă pentru un ideal moral şi social-politic, nu trădează deloc atitudinea unui pesimist”. Theodor Damian  continuă demonstraţia sa  de disociere a accentelor nostalgice şi  a romantismului propriu-zis de pesimism, punând serios la îndoială că  Eminescu s-ar încadra acestui din urmă concept. Mai mult, autorul demonstrează pe text că nici interogaţia asupra sensurilor lumii şi vieţii, prezentă în opera  eminesciană, nu înseamnă neapărat pesimism, „aşa cum versurile sale din care s-ar deduce necredinţa, sunt de fapt dizolvate în cele ce indică în mod definitiv credinţa. (…) A te afla în mijlocul unei crize de orice fel, a protesta împotriva „destinului implacabil”, cum analizează Călinescu, a spune că ţi-ai pierdut credinţa, dar a te ruga fierbinte să-ţi fie redată, aceasta nu e necredinţă”.

 

Publicitate

Theodor Damian: „Dorul după Dumnezeu în poezia lui Eminescu”. Pornind de la faptul că două dintre valorile fundamentale ale românilor sunt  credinţa în Dumnezeu şi modul de a fi ce derivă din aceasta, Theodor Damian pune în evidenţă aceste  valori de credinţă prezente în poezia eminesciană. Constată, în acelaşi timp,  că Eminescu a avut ştiinţa împletirii realismului cu idealismul, creând  un echilibru, conferindu-le, astfel,  o valoare mai înaltă. Theodor Damian îl contrazice pe Alexandru Melian (vezi „Eminescu – Univers deschis”, 1987) care consideră că la Eminescu „… ce-i mort e copilăria cu inocenţa ei caracteristică, copilăria ca vârstă a fecioriei sau iubita cu idealul iubirii pe care ea îl întruchipează”. Spune, în contradicţie, autorul eseului: „… pentru mai multe motive eu consider că nu la moartea copilăriei se referă poetul, nici la cea a iubitei, ci la condiţia existenţială primordială a omului, la starea paradisiacă, pierdută, moartă”. O analiză pe „Codru şi salon”, „Scrisoare I”, „Memento mori”, „Miron şi frumoasa fără corp”, „Luceafărul”, „Feciorul de împărat fără de stea”, „Răsai asupra mea” sau „Sărmanul Dionis” porneşte de la conceptul de transienţă  legat de temporalitatea, fragilitatea şi nimicnicia vieţii noastre.  Concluzia lui Theodor Damian: „Legat de conştientizarea  Transienţei noastre şi a fragilităţii noastre în lume este  DORUL DUPĂ DUMNEZEU, care nu este altceva decât una dintre frumoasele definiţii pe care Sfinţii Părinţi o dau sfinţeniei.  Tocmai datorită vulnerabilităţii sale omul caută să aparţină cuiva, şi nu oricui, ci cuiva care întruchipează noţiunea de stabilitate, de certitudine, de putere, de desăvârşire”.

Revenind la Alexandru Melian, Theodor Damian nu este de acord cu alte aserţiuni ale acestuia: 1. „credinţa lui Eminescu nu este legată de lucrurile perene”; 2. „ Sfânta Fecioară este un simbol”.

 

Theodor Damian: „Ortodoxia esteticii morţii în poezia lui Eminescu”. Eseul pleacă de la un punct de vedere al lui I. Negoiţescu (vezi „Poezia lui Eminescu”, 1980): „Poezia lui Eminescu este o creaţie de trăire intensă, impregnată intens de moarte”. Theodar Damian, trecând  la o analiză din perspectivă ortodoxă, consideră că: „Modul în care poetul concepe misterul vieţii şi al morţii este foarte apropiat dacă nu chiar următor fidel al celui promovat de filosofia biblică, mai ales a Ecclesiastului şi a Psalmilor. După o analiză atentă a caracterului tranzitoriu al vieţii, existenţei în general, Ecclesiastul conclude: „Deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune”. Versuri precum „Toate-s praf” („Epigonii”), „Şi-n stingerea eternă dispar fără de urmă” („Rugăciunea unui dac”), „Când sorii se sting şi când stelele pică / Îmi vine a crede că toate-s nimică” („Mortua est”) sau „Şi când se va întoarce pământul în pământ / Au cine să ştie de unde-s, cine sunt?” („Despărţire”) etc., toate sunt concluzii ale Ecclesiastului şi ale psalmistului. Theodor Damian  continuă să demonstreze factura mistico-religioasă a pesimismului şi nihilismului lui Eminescu, şi nu numai factura mistică, aşa cum crede Miron Blaga în „Poezia lui Eminescu: Poezii în Familia” (1992). Un alt element specific ortodox, pe care îl pune în discuţie Theodor Damian, este şi asocierea vieţii cu visul şi a morţii cu somnul. Este amendată iarăşi o afirmaţie a lui I. Negoiţescu care spune în sursa citată  că „la Eminescu moartea apare ca un cerc vicios, ea fiind prezentă şi în viaţă şi dincolo de ea, de aceea viaţa este vis al morţii-eterne”, pentru că moartea se visează pe ea însăşi”. Din punctul de vedere al lui Theodor Damian, există viaţă şi după moarte, care contrazice  conceptul de „cerc vicios al morţii”, iar una dintre marile învăţături ce reiese din concepţia lui Eminescu despre moarte este „că a muri se învaţă, că este chiar necesar să ştii să mori, că moartea e o artă, cum susţine Mircea Eliade şi cum transmite Socrate atunci când defineşte filosofia ca pe  ştiinţă ce ne învaţă cum să murim. Eminescu se confesează: Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată” („Odă în metru antic”).

Continuă Theodor Damian: „A învăţa să mori implică a-ţi găsi liniştea sufletului, a fi împăcat cu conştiinţa ta, cu lumea din jur, cu Dumnezeu. La Eminescu această împăcare cu sine este evidentă în recunoaşterea ieşirii sale din fire şi dorinţa regăsirii: „Pe mine, mie redă-mă”.(VA URMA)

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Exporturile de cereale ale UE sunt în scădere puternică, dar România este cel mai mare exportator

Publicat

Publicitate

Exporturile de grâu moale ale Uniunii Europene de la începutul sezonului 2024/25 și până la data de 23 martie anul curent au ajuns la 15,46 milioane de tone, în scădere cu 35% față de o cantitate de 23,75 milioane de tone în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate marți de Comisia Europeană, scrie AGERPRES.

Conform acestor date, în perioada 1 iulie 2024 – 23 martie 2025, România a fost, de departe, cel mai mare exportator de grâu moale din UE, cu o cantitate de 4,367 milioane de tone, urmată de Lituania (2,166 milioane de tone) și Letonia (1,864 milioane de tone).

De asemenea, exporturile de porumb ale blocului comunitar s-au redus la jumătate, până la 1,520 milioane tone în perioada 1 iulie 2024 – 23 martie 2025. Și în acest caz, România este, de departe, cel mai mare exportator, cu o cantitate de aproximativ 592.000 de tone de porumb, urmată de Polonia cu o cantitate de aproximativ 500.000 de tone.

Exporturile de orz ale UE au scăzut cu 21% în ritm anual, până la 3,644 milioane de tone în perioada 1 iulie 2024 – 23 martie 2025, de la 4,587 milioane de tone în perioada similară a sezonului 2023/24. Și în acest caz, România este lider în UE cu exporturi de 1,539 milioane de tone de orz de la începutul sezonului actual și până în prezent.

Pe partea de importuri, datele Comisiei Europene arată că importurile UE de grâu moale au scăzut cu 14% în ritm anual, până la 6,119 milioane de tone, în timp ce importurile de porumb au crescut cu 12% până la 15,369 milioane de tone.

În perioada 1 iulie 2024 – 23 martie 2025, blocul comunitar a importat o cantitate de 3,987 milioane de tone de grâu moale din Ucraina, în scădere față de o cantitate de 4,995 milioane tone în perioada similară a sezonului 2023/24, în timp ce importurile de porumb ale UE din Ucraina au scăzut până la 8,808 milioane de tone, de la 9,106 milioane de tone.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult

Administratie

Primăria Comunei Mihai Eminescu: Aducem la cunoștință locuitorilor comunei că au obligația permanentă de a asigura buna gospodărire și de a păstra curățenia

Publicat

Publicitate

Primăria Comunei Mihai Eminescu, vă aduce la cunoștință, că în conformitate cu Ordinul  Prefectului Județului Botoșani Nr. 128 din data de 18.03.2025, luna APRILIE ESTE STABILITĂ LUNA CURĂȚENIEI PE ÎNTREG TERITORIUL JUDEȚULUI BOTOȘANI.

În acest sens aducem la cunoștință locuitorilor comunei ca au obligația permanentă de a asigura buna gospodărire și de a păstra curățenia.

Potrivit Ordinului Prefectului, cetățenii au îndatorirea  de a asigura întreținerea și curățenia locuințelor proprii și a anexelor gospodărești, a curților și împrejmuirilor acestora, respectând masurile stabilite de către primării pentru asigurarea igienei publice  și curățeniei în localități precum și protejarea mediului ambiant.

În acest scop, cetățenii au următoarele obligații:

  1. Să asigure, potrivit legii, lucrările de întreținere și reparare a locuințelor și anexelor gospodărești, igienizarea curților și împrejmuirilor acestora, efectuarea lucrărilor de primăvară specifice pentru întreținerea spațiilor verzi  din incinta proprietății și din fața acesteia;
  2. Să mențină curățenia trotuarelor, părții carosabile a străzii de lângă locuință, a curții și a grădinii;
  3. Să depună deșeurile menajere și cele reciclabile conform Regulamentului impus de către Primăria Comunei Mihai Eminescu, aprobat de către Consiliul Local al Comunei Mihai Eminescu;
  4. Să păstreze în stare de folosință amenajările publice din parcuri precum și dotările amplasate pe străzi (panouri de afișaj, indicatoare, etc);
  5. Să composteze deșeurile rezultate din curățarea și întreținerea zonelor verzi ale gospodăriei în propria grădină și/sau în unitățile individuale  de compostare și sa utilizeze compostul obținut ca amendament  pentru terenurile proprii;
  6. Să nu incendieze resturile vegetale;
  7. Să nu abandoneze și să nu depoziteze deșeurile în afara locurilor destinate în acest scop.

Cetățenii care folosesc mijloace de transport în comun (autobuze, microbuze) sunt obligați să păstreze curățenia în stații și să se comporte  civilizat  pe tot timpul călătoriei.

Obligațiile sus-menționate sunt prevăzute și în Regulamentul privind constatarea și sancționarea faptelor ce constituie contravenții în domeniul ordinii publice și gospodăririi pe teritoriul Comunei Mihai Eminescu, Județul Botoșani, aprobat prin H.C.L. Nr. 136 din data de 09.10.2024.

Publicitate

Prin aducerea la cunoștință locuitorilor a obligațiilor ce li se revin, Primăria Comunei Mihai Eminescu urmărește mobilizarea și implicarea activă a acestora  în vederea menținerii unui aspect plăcut și îngrijit al Comunei Mihai Eminescu.

Primăria Comunei Mihai Eminescu aduce la cunoștință, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind constatarea și sancționarea faptelor ce constituie contravenții în domeniul ordinii publice și gospodăririi pe teritoriul Comunei Mihai Eminescu, Județul Botoșani, aprobat prin H.C.L. Nr. 136 din data de 09.10.2024, netoaletarea sau împotrivirea proprietarilor pentru curățarea copacilor sau a spațiilor verzi care obturează accesul pe  domeniul public (drumuri) sau care împiedică distribuirea eficientă a luminii de la lămpile pentru iluminatul stradal, se sancționează cu amendă cuprinsă între 500-2.500 lei pentru persoanele fizice și între 1.000-2.500 lei pentru persoanele juridice.

Așadar, punem în vedere locuitorilor comunei să procedeze la toaletarea copacilor care obturează accesul pe domeniul public (drumuri) sau care împiedică distribuirea eficientă a luminii de la lămpile pentru iluminatul public.

Aducem la cunoștință, de asemenea, că neîntreținerea permanentă a curățeniei șanțurilor de scurgere a apelor pluviale din fața proprietăților, a podețelor și tuburilor de beton aferente acestora, pe întreaga lungime a proprietății, în vederea evitării inundațiilor ori stagnării apelor este sancționată cu amendă cuprinsă între 500-2.500 lei pentru persoanele fizice și 1.500-2.500 lei pentru persoanele  juridice.

Citeste mai mult

Cultura

Muzeul Județean Botoșani, participant la vernisajul expoziției itinerante „Tehnici tradiționale de realizare a covoarelor în România și Republica Moldova”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani, prin Secția de Artă Plastică – Etnografie – Științele Naturii, se va alătura din nou partenerilor săi de la Muzeul Olteniei Craiova, Complexul Muzeal Național ‘Astra’ Sibiu, Muzeul Național al Țăranului Român București, Complexul Muzeal Național Neamț și Muzeul Județean de Etnografie și Artă Populară Maramureș, participând la vernisajul expoziției itinerante ‘Tehnici tradiționale de realizare a covoarelor în România și Republica Moldova’ care va avea loc la Muzeul Etnografic al Maramureșului ‘Francisc Nistor’ din Sighetu Marmației, pe 8 aprilie 2025, de la ora 14.00.

Concepută ca o punere în practică a demersului de recunoaștere internațională a meșteșugului amintit, expoziția reunește elemente de patrimoniu etnografic de certă valoare, reprezentând o invitație pentru public de a redescoperi tehnicile tradiționale de țesere a covoarelor din diverse zone ale țării. Prin selecția pieselor și prin scenografia muzeală propusă, demersul expozițional reafirmă rolul covoarelor tradiționale de expresie a identității culturale românești și oferă o platformă de dialog între trecut și prezent, între meșteșugarii tradiționali și noile generații, consolidând conștientizarea importanței păstrării acestor tehnici în fața provocărilor modernității.

Expoziția va putea fi vizitată în perioada 8 aprilie – 4 iunie 2025.

Citeste mai mult

Eveniment

Simularea examenului de Bacalaureat continuă, miercuri, cu proba scrisă la alegere a profilului

Publicat

Publicitate

Simularea examenului național de Bacalaureat continuă, miercuri, cu proba scrisă la alegere a profilului sau specializării, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației.

Luni a fost programată proba scrisă de Limba și literatura română, iar marți cea la Matematică.

Elevii din partea minorităților naționale vor susține joi proba scrisă de Limba și literatura maternă.

Rezultatele vor fi comunicate pe 8 martie.

Elevii au la dispoziție trei ore pentru lucrările scrise, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor.

Subiectele sunt elaborate pe baza conținuturilor și competențelor asociate acestora, conform programelor.

Publicitate

Rezultatele obținute la simulare sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul Consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare în perspectiva examenelor din vara acestui an.

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, obiectivele urmărite prin organizarea simulărilor la nivel național sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real și optimizarea rezultatelor obținute de către elevi la finalul studiilor liceale. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending