Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (16)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„Pro Saeculum” nr. 7-8 (155-156), 1 octombrie – 31 decembrie 2021.  Prin amabilitatea doamnei Rodica Lăzărescu, redactorul-şef al revistei, primesc, de la Focşani,  ultima apariţie a acesteia.  Este o revistă care apare sub egida Uniunii Scriitorilor din România şi care mi-a acordat şi mie loc în   paginile ei, o revistă deschisă tuturor celor care au un cuvânt de spus în varii domenii.  Botoşaniul, cum se putea altfel,  e prezent, în primul rând, prin Eminescu. Academicianul Ioan-Aurel Pop publică „Perenitatea lui Eminescu”.  Făcând  o paralelă între conceptele de naţionalism, xenofobie, rasism şi antisemitism, Ioan-Aurel Pop demonstrează că  ultimul dintre ele nu-i este specific lui Eminescu, cum se încearcă a se acredita, pornind şi de la faptul că  „Noţiunea (Antisemitism) a apărut abia în 1879, fiind folosită de jurnalistul german Wilhelm Marr (1819 – 1904) într-o broşură propagandistică îndreptată contra evreilor”.  Autorul preia conţinutul celor patru noţiuni, aşa cum au fost definite ştiinţific în secolul al XX-lea, şi o aplică operei eminesciene dintr-o perspectivă istorico-geografică: „Vom exemplifica numai cu poezia Doina” (1883), luată adesea drept reper pentru ilustrarea xenofobiei lui Eminescu. „Exegeţii” grăbiţi pornesc, de regulă, de la versurile „Cine-au îndrăgit străinii / Mânca-i-ar inima cânii” şi decretează gravitatea acestei afirmaţii, scoasă din context, pentru psihologia poporului român. Dacă cel care exprimă esenţa spiritului românesc este xenofob, atunci şi poporul român trebuie să fie aşa! Dar, istorici fiind, nu putem să nu ne referim în contextul general al poeziei şi al epocii în care aceasta a fost scrisă. Oare Eminescu îi urăşte pe toţi străinii, fără excepţie, şi îi preamăreşte pe toţi românii, în chip nediferenţiat? Cei dintâi „străini” invocaţi de Mihai Eminescu sunt ruşii: „Din Hotin şi pân`la mare &  Vin muscalii dea călare, / De la mare la Hotin / Mereu calea ne-o aţin”. Următorii “străini” sunt nenumiţi, dar sunt aceia situaţi “Din Boian la Vatra Dornii”, adică în Bucovina. Nu este greu de ghicit că poetul se referea la austrieci (nemţi) şi la cei colonizaţi de aceştia printre românii din Ţara de Sus. Alţi străini sunt  cei aflaţi “Din Sătmar pân`în Săcele”, adică din colţul nord-vestic în cel sud-estic al Transilvaniei. Aici este vorba, desigur,  despre stăpânii unguri şi, poate, şi de populaţiile aşezate şi colonizate printre români în regiune (secuii, saşii, şvabii etc.). „De la Turnu-n Dorohoi / Curg duşmanii în puhoi” sunt versurile următoare cu o conotaţie geografică şi par să se refere la România întreagă, visată de generaţia noastră romantică, dar inexistentă încă în 1883, fiindcă diagonala respectivă porneşte din sud-vest şi ajunge în nord-est, trecând peste Transilvania. Alte referiri geografice nu mai există în această poezie, cu excepţia numelui Moldovei, invocat simbolic, alături de numele celui mai important principe român din Evul Mediu, Ştefan cel Mare, nume de domn şi nume de ţară românească menite, împreună – în viziunea poetului – să reconstituie unitatea naţională.  Ca urmare, trebuie să observăm că Eminescu îi urăşte, în primul rând, pe „străinii” care ocupaseră partea de nord a Ţării Moldovei la 1812, apoi pe „străinii” care ocupaseră în 1775, Bucovina, vatra Ţării Moldovei, locul de unde pornise ţara, unde erau situate vechile capitale Baia,  Siret şi Suceava şi unde se aflau gropniţele domneşti cele mai slăvite şi, în primul rând, Putna lui Ştefan cel Mare.  În fine, scriitorul îi „urăşte” şi pe acei străini care, de multe secole, ocupase vechea Dacie Superioară, unde fuseseră aşezate capitala lui Decebal şi apoi a împăraţilor romani, unde se plămădise sinteza românească şi unde „ducele Gelou, un anumit român”, domnise pe la anul 900 peste români şi slavi.   În fine, Eminescu îi numeşte „duşmani” şi pe „străinii” de la sud şi est de Carpaţi, de la intrarea Dunării în ţară şi până la Valea Prutului.”

Ioan-Aurel Pop, convins că Eminescu şi-a exprimat idealurile generaţiei sale, sintetizate în curentul romantic, constată că nimeni nu  a opinat la fel  de categoric când  vorbim  despre alţi poeţi naţionali din jurul nostru: Petofi Sandor (poetul simbol pentru spiritualitatea maghiară), Taras Şevcenko (poetul naţional ucrainean)  sau rusul Puşkin.  După o enumerare consistentă  de invective aduse de aceştia „străinilor”, concluzionează distinsul academician: „Cu toate acestea, eu nu ştiu să existe în peisajul public din Ungaria, Ucraina  şi Rusia vreo critică serioasă la adresa acestor titani ai romantismului, care – aşa cum era firesc, moral şi drept atunci – îi proslăveau pe unguri, pe ucraineni şi, respectiv, pe  ruşi, în detrimentul străinilor, dăruiţi cu epitete teribile şi sortiţi pieirii. Nu am auzit niciodată ca vreun analist politic sau eseist să fi spus sau scris că Ungaria nu va putea intra în NATO sau în Europa cu un simbol naţional ca Petofi Sandor.  Pe când în România ni se atrăgea atenţia în chip foarte  serios, încă din anii 90 ai secolului trecut, de către intelectuali subţiri – ajunşi apoi, unii dintre ei, înalţi demnitari de stat – că Eminescu este complet revolut, învechit, desuet, că era bun de pus între paranteze ( în „debara”) şi că, în nici un caz, România nu putea visa la NATO şi la UE pe buze cu „autohtonistul”, „antioccidentalul” şi „xenofobul” Eminescu!”

Autorul continuă  şi demonstrează  că şi ideea că Eminescu nu mai e citit, este falsă, aşa cum nici europenii nu-şi mai citesc marii scriitori („câţi englezi mai citesc azi integral piesele sau chiar sonetele lui Shakespeare, câţi spanioli pot citi şi comenta de la cap la coadă „Don Quijote!?”).  Eminescu, e tot mai convins autorul, trebuie restituit timpului său, iar din această perspectivă „vedem mai bine cât a fost el de atemporal”.  Să-l criticăm pe Eminescu, spune Preşedintele Academiei Române,  dar să ţinem cont că este „demiurgul sufletului şi trupului nostru naţional, iar prin aceasta ne-a proiectat în universalitate, în rând cu popoarele lumii”.

Întrând în  adâncul revistei, găsim un interviu pe care redactorul-şef, Rodica Lăzărescu, i-l ia lui Constantin Coroiu. La un moment dat este întrebat: „Cărui scriitor v-aţi fi dorit / v-ar fi plăcut  a-i lua un interviu? Răspunde Constantin Coroiu: „Aş fi dat orice să-i pot lua un interviu lui Eminescu, dar cred că aş fi eşuat lamentabil. Nu poţi să realizezi un interviu cu un zeu. Sigur, când afirm asta, îmi dau bine seama, o fac din perspectiva a ceea ce simt de la cota timpului nostru, având în minte şi în suflet nu doar opera lui Eminescu, ci şi inegalabila sa posteritate de peste 130 de ani pe care, în treacăt fie spus, nimeni dintre demitizatorii de serviciu, eternii „mititei”, nu a reuşit să le umbrească. Dimpotrivă, mitul a ieşit mai întărit. Apropo, pentru că am zis zeu, aş evoca aici faptul că, nu mai ştiu cu câţi ani în urmă, o publicaţie a organizat un concurs de caricaturi avându-l ca personaj pe Eminescu. Au participat nu numai caricaturişti români. Toate, dar toate erau nişte penibile rateuri, deşi cei care le semnau nu erau simpli amatori. L-am consultat atunci pe un mare portretist şi autor de „caractere”, cum le-a numit el. E vorba, probabil aţi ghicit, de Dan Hatmanu. L-am întrebat: cum s-ar explica nereuşitele celor care au abordat subiectul Eminescu?! Răspunsul a fost sec: „Pentru că nu poţi să-l caricaturizezi pe Dumnezeu!”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Actualitate

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap! Sancțiuni pentru directorii școlilor care nu respectă regulile.

Publicat

Publicitate

Telefoanele, interzise la ore: Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că directorii în școlile cărora nu sunt respectate regulile legate de telefoane în timpul orelor vor fi sancționați. „Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat”, a precizat acesta, citat de Edupedu.

Regulamentul care a intrat în vigoare pentru anul școlar curent, 2024-2025 permite folosirea mobilelor la ore, însă doar cu aprobarea profesorului.

 Ce mai este interzis

”Dacă profesorul nu dorește, eu nu pot să protejez împotriva dorinței lui, ca să-i fie mai bine.

Tot ce pot să fac este să creez un cadru legal astfel încât profesorul să poată să facă un act educațional de calitate” a spus ministrul.

„Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat, pentru că se întâmplă astfel de lucruri într-o școală, în condițiile în care legea nu permite și interzice, de fapt, aceste practici”, a adăugat Daniel David.

Publicitate

Ministerul Educației a cerut joi, 20 februarie, tuturor inspectorilor școlari și directorilor, să verifice dacă sunt respectate regulile legate de telefoane în școli.

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap

Elevilor le este interzis:

  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare (excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale / CES autorizați să le folosească)
  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Ce meci! FC Botoșani – Universitatea Craiova 2-2: Botoșănenii egalează în minutul 90+3, prin Pavlovic

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Universitatea Craiova au terminat la egalitate, scor 2-2, într-un meci din etapa a 28-a din Superliga României. Partida a fost una plină de momente intense, iar FC Botoșani a reușit să salveze un punct în ultima secundă a jocului, când Pavlovic a marcat golul de 2-2 în prelungiri.

FC Botoșani a deschis scorul în prima repriză după ce Popescu scoate cu piciorul lovitura de cap a lui Miron, dar respinge mingea exact la Lopez, care îndeplinește o simplă formalitate de la marginea careului mic. Imediat după, craiovenii au parte de o execuție spectaculoasă a lui Safira, care a înscris cu o semi-foarfecă din apropierea porții gazdelor.

Repriza secundă a fost dominată de Craiova, care a reușit să preia conducerea printr-un gol al lui Baiaram, la capătul unei faze în care Safira a oferit o pasă decisivă. Cu toate acestea, FC Botoșani nu a cedat și a reușit să egaleze în ultima fază a meciului, Pavlovic fiind cel care a adus calmul pe stadionul din Moldova.

În urma acestui rezultat, Universitatea Craiova rămâne pe locul 3 în clasament, în timp ce FC Botoșani și-a păstrat punctele acasă într-un meci de mare luptă.

Citeste mai mult

Eveniment

Părohia Dămideni, Săveni, care l-a pierdut de timpuriu pe părintele Andrei Berbeci, la doar 37 de ani, are un nou paroh

Publicat

Publicitate

În sâmbăta moșilor de iarnă, la Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. La eveniment au participat numeroși credincioși, veniți să-și pomenească înaintașii și să se roage pentru odihna sufletelor celor adormiți.

Slujba a început in dimineața zilei de sâmbătă̆, cu oficierea Sfintei Liturghii, urmată̆ de parastasul pentru cei adormiți.

În predica rostită în cadrul Sfintei Liturghii, Preasfinția Să a subliniat importanța pregătirii sufletești pentru Sfintele Paști și a comuniunii veșnice dintre cei vii și cei adormiți:

Începând cu această sâmbătă̆, intram într-o perioadă de pregătire pentru întâmpinarea sărbătorilor Sfintelor Paști. Este o perioadă de pregătire în care toți cei ce suntem uniți în Biserica Domnului, prin post și rugăciune, ne rugăm deopotrivă pentru noi înșine, pentru a înțelege și a primi puterea de a face voia lui Dumnezeu, dar și pentru cei ce au adormit întru Domnul.

Postul Mare începe, iată, cu această slujbă de pomenire a celor adormiți, înțelegând că suntem uniți și rămânem uniți în veșnicie cu cei pe care i-am iubit, cu cei ce ne-au făcut bine, dar și cu cei ce, poate, ne-au rănit în această lume. Rămânem uniți și avem datoria de a duce mai departe această comuniune, spre a o curați și spre a o face deplină înaintea Domnului. Rămânem uniți pentru ca, împreună, să ne putem bucura de slava lui Dumnezeu.

În cadrul slujbei, ierarhul a săvârșit și două hirotonii, subliniind astfel importanța continuității slujirii preoțești în viața Bisericii. După Vohodul Mare, diaconul Sebastian Constantin Chifan a primit Taina Preoției pe seama Parohiei Damideni, Protopopiatul Săveni, județul Botoșani, iar după cântarea Axionului, teologul Ștefan Popescu a fost hirotonit întru diacon, urmând ca, în perioada următoare, să fie hirotonit preot și numit paroh pe seama Parohiei Iacobeni, Vlădeni, județul Iași.

Publicitate

La finalul Sfintei Liturghii, părintele asist. dr. Gheorghe Mihalache, cadru didactic la catedra de Misiologie Ortodoxă a Facultății de Teologie Ortodoxă din Iași, a primit hirotesia întru duhovnic.

sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Se anunță încă o noapte geroasă. Pompierii botoșăneni avertizează din nou: Verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare

Publicat

Publicitate
Se anunță încă o noapte cu temperaturi negative, iar mijloacele de încălzire vor fi utilizate la capacitate maximă în toate gospodăriile.
❗Grija față de modul în care acestea sunt exploatate este foarte importantă ❗️
Pentru a preveni incendiile, respectați următoarele recomandări:
✔verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare a fumului;
✔nu folosiţi alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;
✔ nu puneți în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;
✔ stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;
✔ nu adormiţi cu soba aprinsă;
✔ verificaţi integritatea aparatelor şi a mijloacelor de încălzire electrice;
✔ decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;
✔ nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi, cu soba aprinsă ori cu aparatele de încălzire electrice în funcţiune.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending