Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (16)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

„Pro Saeculum” nr. 7-8 (155-156), 1 octombrie – 31 decembrie 2021.  Prin amabilitatea doamnei Rodica Lăzărescu, redactorul-şef al revistei, primesc, de la Focşani,  ultima apariţie a acesteia.  Este o revistă care apare sub egida Uniunii Scriitorilor din România şi care mi-a acordat şi mie loc în   paginile ei, o revistă deschisă tuturor celor care au un cuvânt de spus în varii domenii.  Botoşaniul, cum se putea altfel,  e prezent, în primul rând, prin Eminescu. Academicianul Ioan-Aurel Pop publică „Perenitatea lui Eminescu”.  Făcând  o paralelă între conceptele de naţionalism, xenofobie, rasism şi antisemitism, Ioan-Aurel Pop demonstrează că  ultimul dintre ele nu-i este specific lui Eminescu, cum se încearcă a se acredita, pornind şi de la faptul că  „Noţiunea (Antisemitism) a apărut abia în 1879, fiind folosită de jurnalistul german Wilhelm Marr (1819 – 1904) într-o broşură propagandistică îndreptată contra evreilor”.  Autorul preia conţinutul celor patru noţiuni, aşa cum au fost definite ştiinţific în secolul al XX-lea, şi o aplică operei eminesciene dintr-o perspectivă istorico-geografică: „Vom exemplifica numai cu poezia Doina” (1883), luată adesea drept reper pentru ilustrarea xenofobiei lui Eminescu. „Exegeţii” grăbiţi pornesc, de regulă, de la versurile „Cine-au îndrăgit străinii / Mânca-i-ar inima cânii” şi decretează gravitatea acestei afirmaţii, scoasă din context, pentru psihologia poporului român. Dacă cel care exprimă esenţa spiritului românesc este xenofob, atunci şi poporul român trebuie să fie aşa! Dar, istorici fiind, nu putem să nu ne referim în contextul general al poeziei şi al epocii în care aceasta a fost scrisă. Oare Eminescu îi urăşte pe toţi străinii, fără excepţie, şi îi preamăreşte pe toţi românii, în chip nediferenţiat? Cei dintâi „străini” invocaţi de Mihai Eminescu sunt ruşii: „Din Hotin şi pân`la mare &  Vin muscalii dea călare, / De la mare la Hotin / Mereu calea ne-o aţin”. Următorii “străini” sunt nenumiţi, dar sunt aceia situaţi “Din Boian la Vatra Dornii”, adică în Bucovina. Nu este greu de ghicit că poetul se referea la austrieci (nemţi) şi la cei colonizaţi de aceştia printre românii din Ţara de Sus. Alţi străini sunt  cei aflaţi “Din Sătmar pân`în Săcele”, adică din colţul nord-vestic în cel sud-estic al Transilvaniei. Aici este vorba, desigur,  despre stăpânii unguri şi, poate, şi de populaţiile aşezate şi colonizate printre români în regiune (secuii, saşii, şvabii etc.). „De la Turnu-n Dorohoi / Curg duşmanii în puhoi” sunt versurile următoare cu o conotaţie geografică şi par să se refere la România întreagă, visată de generaţia noastră romantică, dar inexistentă încă în 1883, fiindcă diagonala respectivă porneşte din sud-vest şi ajunge în nord-est, trecând peste Transilvania. Alte referiri geografice nu mai există în această poezie, cu excepţia numelui Moldovei, invocat simbolic, alături de numele celui mai important principe român din Evul Mediu, Ştefan cel Mare, nume de domn şi nume de ţară românească menite, împreună – în viziunea poetului – să reconstituie unitatea naţională.  Ca urmare, trebuie să observăm că Eminescu îi urăşte, în primul rând, pe „străinii” care ocupaseră partea de nord a Ţării Moldovei la 1812, apoi pe „străinii” care ocupaseră în 1775, Bucovina, vatra Ţării Moldovei, locul de unde pornise ţara, unde erau situate vechile capitale Baia,  Siret şi Suceava şi unde se aflau gropniţele domneşti cele mai slăvite şi, în primul rând, Putna lui Ştefan cel Mare.  În fine, scriitorul îi „urăşte” şi pe acei străini care, de multe secole, ocupase vechea Dacie Superioară, unde fuseseră aşezate capitala lui Decebal şi apoi a împăraţilor romani, unde se plămădise sinteza românească şi unde „ducele Gelou, un anumit român”, domnise pe la anul 900 peste români şi slavi.   În fine, Eminescu îi numeşte „duşmani” şi pe „străinii” de la sud şi est de Carpaţi, de la intrarea Dunării în ţară şi până la Valea Prutului.”

Ioan-Aurel Pop, convins că Eminescu şi-a exprimat idealurile generaţiei sale, sintetizate în curentul romantic, constată că nimeni nu  a opinat la fel  de categoric când  vorbim  despre alţi poeţi naţionali din jurul nostru: Petofi Sandor (poetul simbol pentru spiritualitatea maghiară), Taras Şevcenko (poetul naţional ucrainean)  sau rusul Puşkin.  După o enumerare consistentă  de invective aduse de aceştia „străinilor”, concluzionează distinsul academician: „Cu toate acestea, eu nu ştiu să existe în peisajul public din Ungaria, Ucraina  şi Rusia vreo critică serioasă la adresa acestor titani ai romantismului, care – aşa cum era firesc, moral şi drept atunci – îi proslăveau pe unguri, pe ucraineni şi, respectiv, pe  ruşi, în detrimentul străinilor, dăruiţi cu epitete teribile şi sortiţi pieirii. Nu am auzit niciodată ca vreun analist politic sau eseist să fi spus sau scris că Ungaria nu va putea intra în NATO sau în Europa cu un simbol naţional ca Petofi Sandor.  Pe când în România ni se atrăgea atenţia în chip foarte  serios, încă din anii 90 ai secolului trecut, de către intelectuali subţiri – ajunşi apoi, unii dintre ei, înalţi demnitari de stat – că Eminescu este complet revolut, învechit, desuet, că era bun de pus între paranteze ( în „debara”) şi că, în nici un caz, România nu putea visa la NATO şi la UE pe buze cu „autohtonistul”, „antioccidentalul” şi „xenofobul” Eminescu!”

Publicitate

Autorul continuă  şi demonstrează  că şi ideea că Eminescu nu mai e citit, este falsă, aşa cum nici europenii nu-şi mai citesc marii scriitori („câţi englezi mai citesc azi integral piesele sau chiar sonetele lui Shakespeare, câţi spanioli pot citi şi comenta de la cap la coadă „Don Quijote!?”).  Eminescu, e tot mai convins autorul, trebuie restituit timpului său, iar din această perspectivă „vedem mai bine cât a fost el de atemporal”.  Să-l criticăm pe Eminescu, spune Preşedintele Academiei Române,  dar să ţinem cont că este „demiurgul sufletului şi trupului nostru naţional, iar prin aceasta ne-a proiectat în universalitate, în rând cu popoarele lumii”.

Întrând în  adâncul revistei, găsim un interviu pe care redactorul-şef, Rodica Lăzărescu, i-l ia lui Constantin Coroiu. La un moment dat este întrebat: „Cărui scriitor v-aţi fi dorit / v-ar fi plăcut  a-i lua un interviu? Răspunde Constantin Coroiu: „Aş fi dat orice să-i pot lua un interviu lui Eminescu, dar cred că aş fi eşuat lamentabil. Nu poţi să realizezi un interviu cu un zeu. Sigur, când afirm asta, îmi dau bine seama, o fac din perspectiva a ceea ce simt de la cota timpului nostru, având în minte şi în suflet nu doar opera lui Eminescu, ci şi inegalabila sa posteritate de peste 130 de ani pe care, în treacăt fie spus, nimeni dintre demitizatorii de serviciu, eternii „mititei”, nu a reuşit să le umbrească. Dimpotrivă, mitul a ieşit mai întărit. Apropo, pentru că am zis zeu, aş evoca aici faptul că, nu mai ştiu cu câţi ani în urmă, o publicaţie a organizat un concurs de caricaturi avându-l ca personaj pe Eminescu. Au participat nu numai caricaturişti români. Toate, dar toate erau nişte penibile rateuri, deşi cei care le semnau nu erau simpli amatori. L-am consultat atunci pe un mare portretist şi autor de „caractere”, cum le-a numit el. E vorba, probabil aţi ghicit, de Dan Hatmanu. L-am întrebat: cum s-ar explica nereuşitele celor care au abordat subiectul Eminescu?! Răspunsul a fost sec: „Pentru că nu poţi să-l caricaturizezi pe Dumnezeu!”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoşani: O dronă neînmatriculată a fost găsită pe malul râului Prut

Publicat

Publicitate

O dronă neînmatriculată a fost găsită, în cursul dimineţii de duminică, pe malul râului Prut, în zona localităţii Ripiceni, a declarat luni, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al Serviciului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (STPF) Botoşani.

Potrivit sursei citate, aparatul de zbor prăbuşit a fost observat de un pescar, care a alertat autorităţile de frontieră.

„Un pescar a găsit drona pe malul Prutului, a sunat la Sectorul Poliţiei de Frontieră de la Stânca, iar noi am asigurat zona. Ancheta nu ne aparţine”, a precizat oficialul STPF Botoşani.

Publicitate

Deocamdată nu există informaţii certe despre traseul urmat de drona respectivă, însă, potrivit unor surse locale, nu este exclus să fi fost folosită în transportul ţigărilor de contrabandă peste râul Prut între Republica Moldova şi România. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Festivalul-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul” și-a desemnat câștigătorii

Publicat

Publicitate
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Botoşani, cu sprijinul Consiliului Judeţean Botoşani, și în parteneriat cu Primăria Orașului Săveni, a organizat cea de a XXIX-a ediţie a Festivalului-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul”, festival ce se desfășoară o dată la doi ani și care își propune prin cele două secțiuni – creație și interpretare – să promoveze și să descopere talentul dramaturgic în rândul amatorilor.
Juriul festivalului-concurs a fost format din: Alexandru Vasilachi – manager al Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, Lidia Uja – actriță a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani și Marius Rusu – actor al Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache”. Juriul a avut de analizat 17 lucrări primite în cadrul secțiunii CREAȚIE și de vizionat cele 27 de momente artistice (9 spectacole de teatru și 18 monologuri) la secțiunea INTERPRETARE.
Lista câștigatorilor:
Secțiunea INTERPRETARE:
1.Trofeul festivalului – Artwork din Iași pentru spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat”;
2.Premiul pentru cea mai bună regie – Ella Nistor pentru regia spectacolului „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
3.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol principal feminin – Maria Oglinzeanu pentru spectacolul „Dileme 16.0” (Teatrul Mirage al Casei de Cultură „Mihai Ursachi” – Iași);
4.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol principal masculin – Ionuț Crețu pentru interpretarea lui Mugur Călinescu din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
5.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol secundar feminin – Ioana Zaharia din spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat” (Artwork – Iași);
6.Premiul pentru cea mai bună interpretare într-un rol secundar masculin – Arin Donciu din spectacolul „Hai să jucăm șotron pe un teren minat” (Artwork – Iași);
7.Premiul special al juriului – Andrei Asiminicesei pentru interpretarea rolului Patrick din spectacolul „Party 4 winner” (Atelierul de teatru – Botoșani);
8.Premiul special al juriului – Tanasă Francesca pentru interpretarea rolului psiholog din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
9.Premiul special al juriului – Maria Cojocariu pentru interpretarea rolului Rodica Uncescu din spectacolul „Frecvența liberă” (Drama Club – Botoșani);
10.Premiul special al juriului – Evelina Andreescu pentru monologul „Câteva posibilități de autorealizare” (Drama Club – Botoșani);
11.Premiul special al juriului – Teodor Ionuț Crucianu pentru monologul „Drăgan” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
12.Premiul special al juriului – David Raul Ignat pentru monologul „Un leac pentru o lume banală” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
13.Mențiune – Anais Maria Blejușcă din spectacolul „Nor Alb” (Teatru Fain Pici – Bacău);
14.Mențiune – Spectacolul „Omagiu lui Eminescu” (Trupa Mare a Școlii Populare de Arte – Botoșani)
15.Mențiune – Nicolas Lovold pentru interpretarea rolului Bogoiu din spectacolul „Jocul de-a vacanța” (EcoAct – Botoșani)
16.Mențiune – Melania Maria Drilea pentru monologul „Iona” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea);
17.Mențiune – Anastasia Cozma pentru monologul „Pârâcioasă mică” (Teatru Fain Pici – Bacău);
18.Mențiune – Alina Zbîrciog pentru interpretarea rolului Wanda din spectacolul „Wanda” (Trupa de Teatru Protha – Panciu – Vrancea).
Secțiunea CREAȚIE:
1.Premiul I – Serota Ioana, Botoșani;
2.Premiul al II- lea – Balan Dorina, Botoșani;
3.Premiul al III- lea – Horonceanu Bernevic Tincuța, Bacău;
4.Premiul special al juriului – Ionescu Dorin Eugen, București;
5.Premiul special al juriului – Stanciu Andrei Alexandru, Făgăraș;
6.Premiul special al juriului – Bolat Valentin, Bucegi.

Citeste mai mult

Eveniment

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Bogdan Buhăianu, viceprimar PSD, municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

”Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi Bogdan Buhăianu, viceprimarul municipiului Botoșani și una dintre vocile importante din PSD de la nivelul municipiului Botoșani.

Viceprimarul municipiului Botoșani a dat exemple clare despre ceea ce înseamnă ca administrația publică locală să fie ajutată de parlamentarii români și a explicat de ce este important ca aceștia să facă parte din același partid politic.

Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botosani24.ro de editorul șef Tudor Carare. (CMF: 11240017)

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănean beat criță, încătușat după ce a făcut scandal într-un bloc situat lângă sediul Poliției Locale

Publicat

Publicitate

Pe strada Mihail Kogălniceanu, în scara unui bloc, o persoană de sex masculin, aflîndu-se sub influența băuturilor alcoolice, tulbura ordinea și liniștea publică prin strigăte și larmă, iar locatarii blocului au solicitat ajutor deoarece respectiva persoană este cunoscută pentru comportamentul violent.

Ofițerul de serviciu, care a preluat sesizarea a trimis la fața locului patrula mobilă de ordine publică, care, ajunsă la locul indicat, l-a indentificat pe numitul T.G. în vârstă de 39 ani. În momentul în care, i s-a solicitat să părăsească zona, acesta a arătat un comportament violent atât verbal cât și fizic față de polițiștii locali, fapt ce a impus imobilizarea acestuia (încătușarea) și transportarea la sediul Poliției Locale. Ulterior a fost solicitată prezenta unui echipaj al Serviciului de Ambulanță în vederea transportării la spital și acordării unui tratament de spcialitate.

De asemenea, persoana respectivă a fost sancționată cu amendă în cuantum de 500 lei pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 61/1991.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending