Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (140)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

În „Oglinda literară” nr. 163 (iulie 2015), Gheorghe Funar face o selecţie de fragmente edificatoare pentru vremea lui Eminescu, dar şi pentru „epoca neagră post-decembristă”, toate puse sub titlul „Actualitatea genialului Mihai Eminescu”. Reţinem: „Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale. Cauza acestei organizări triste e interesul bănesc, nu comunitatea de idei” („Timpul”, 27 aprilie 1879); „Trădătorii devin oameni mari şi respectaţi, bârfitorii de cafenele – literatori, ignoranţii şi proştii – administratori ai statului român”( „Timpul”, 15 mai 1879);

 În acelaşi număr al revistei „Oglinda literară”, Magdalena Albu publică „Eminescu – identitatea asumată a poporului român”. Autoarea porneşte de la un citat din Zoe Dumitrescu Buşulenga cu referire la „întreg lanţul de acte sacrificiale îndurate antum, dar şi în postumitate” de către Eminescu: „Eu aş zice că au fost trei sacrificări: prima în timpul vieţii lui, când era privit de contemporanii săi ca o ciudăţenie. El venea ca un mare întemeietor de limbă poetică, venea ca un european. Este primul mare poet european al României! A doua a fost în anii *50 când sovieticii aveau în plan să ne reteze rădăcinile. Şi a treia se întâmplă în momentul de faţă, promovată, din păcate, dinspre vest, ceea ce e o mare tristeţe. Eu înţeleg globalizarea, integrarea, dar nu fără identitate. A încerca să dărâmi acest „monument”- închinat de alţii, în cinstea lui – înseamnă să-ţi ignori tu puterile tale, de nevrednică şi măruntă creatură. Şi ceea ce e cel mai grav, să loveşti în valorile culturii tale tradiţionale. Asta nu înseamnă să te integrezi într-o cultură europeană, căci fără aceste valori nu vom putea niciodată supravieţui”.

Autoarea eseului crede că se poate vorbi şi de a patra sacrificare a poetului„cel care avea conştiinţa clară a geniului şi a destinului său ca poet şi ca om (Alain Guillermou) -, de data aceasta nu în nume personal, ci în nume colectiv, al poporului căruia i-a reformat cultura şi limba”;

În „Lumina” din 27 iunie 2015, Dan Cârlea, pe lângă istoria teiului lui Eminescu, prezintă şi istoria plopilor fără soţ:Plopii fără soţ încă există. Nu toţi, dar mare parte din plopii care l-au inspirat pe Eminescu să scrie poezia „Pe lângă plopii fără soţ”, publicată în 1883, mai pot fi văzuţi pe şoseaua Bucium din Iaşi. La vremea când Mihai Eminescu  se plimba pe lângă plopii albi, dealul Bucium era din plin împădurit. În zonă avea casa de vară şi soţul Veronicăi Micle, Ştefan Micle, rector al Universităţii din Iaşi, iar poetul făcea adesea plimbări prin zonă, la  Hanul „Trei Sarmale”, împreună cu prietenul său Ion Creangă. În anul 1973, cei 29 de plopi au fost ridicaţi la rangul de monument al naturii. Ceauşescu a avut acolo o casă de oaspeţi, motiv pentru care s-au efectuat lucrări asupra albiei pârâului Vămăşoaia, lucrări care au dus la modificarea nivelului pânzei apei freatice, plopii fiind afectaţi. Unii dintre ei au fost loviţi de trăsnet de-a lungul vremii, alţii au fost tăiaţi fiindcă se uscaseră. În prezent mai pot fi văzuţi 15 plopi, lângă ei fiind şi un bust al lui Eminescu, iar pe o placă sunt gravate primele versuri  din cunoscuta poezie: „Pe lângă plopii fără soţ / Adesea am trecut / Mă cunoşteau vecinii toţi / Tu nu m-ai cunoscut”;

Vreţi să înţelegeţi filosofia eminesciană? Următorul plan, în şase puncte, poate fi o cale:  1.„Începutul se bazează pe cunoaşterea doctrinelor antice: pitagorismul, orfismul şi platonismul” (Cristian Livescu); 2. Imnul asirobabilonian „Enuma Elis”; 3. „Teogonia” lui Hesiod; 4. Opera lui Aristotel; 5. Teorii din filosofia modernă: Kant, Laplace, Scopenhauer; 6. „Eminescu a realizat o sinteză a influenţelor preluând şi reinterpretând informaţiile cu măiestrie şi originalitate, într-un ansamblu impresionant” (Mircea Itu);

Publicitate

 

Particip la lansarea unui volum de poezii ale unui poet transmodernist: Ciprian Iulian Şoptică.  Născut la 18 iulie 1985 la Botoşani, Ciprian Iulian Şoptică este absolvent al Facultăţii de Filozofie a Universităţii din Iaşi, are un master în „Filozofie aplicată şi management cultural”, iar din 2013 şi-a luat doctoratul în filozofie. Pe lângă câteva  cărţi de specialitate, el este şi autorul altor două cărţi de poezie: „Dumnezeu n-a murit” (poeme)- Editura „Gens Latina”, Alba Iulia, 2009, 2013  şi „Urlet de lumină (poeme) – Editura „Panfilius”, Iaşi 2010.  Noul volum de versuri se intitulează „văzându-mi noaptea” – Editura „Zona Publishers”, Iaşi, 2015.

Intervenţia mea s-a axat pe câteva idei principale: ieşirea din tagma păguboasă a miserupiştilor ieşeni, model de manageriere a perspectivelor intelectuale personale, o „utopie albastră” grefată pe un  pătrat relaţional, o încercare de explorare a întunericului dintr-o perspectivă filosofică şi pe  îndemnul, pe care l-am dedus că ni l-ar face poetul, de a ne transforma fiecare într-o sursă de lumină într-o noapte interioară. Reţin o poezie  plină de trimiteri ironice: „Haide ger, vino în noapte! / Pe Heidegger adu-l în spate, / Nu cu ştiinţă, ci cu fapte, / Plin de fiinţă, gol de moarte. // Pe un capăt de retină, / Vină Kant, cu-a lui lumină! / Burta-n veci, fie-ne plină, / De colaci şi de slănină! // Plângă Nietzsche cât o vrea, / Lumea-n loc tot n-o să stea. / Fie iarna cât de grea, / Eu mă joc în crâng cu ea. // Haide ger, cu gâtul strâmb, / Poate dau şi eu de-un dâmb! / Să mă uit ca un nătâng / Cum luceferii se strâng! / Vino ger, vino în ziuă!”(„Haide ger!”);

 

Cineva m-a întrebat pe ce bază l-am considerat allportian pe Traian Calancia (trăitor în Săveni), autorul a patru cărţi, una de poezie şi trei de proză, toate de un psihologism remarcabil. I-am explicat atunci, deşi demonstrasem logic şi în cronica făcută la una din cărţi, aşa cum se poate  citi şi Gordon W. Allport, „Structura şi dezvoltarea personalităţii” (Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981). Recent, studiind  cartea lui Lucian Cochinescu, „Dimensiuni ale psihologiei în literatură” (colecţia Universitaria-Psihologie, Editura „Paralela 45”, Piteşti, 2008), găsesc: Mai reţinem încă două idei interesante ale lui Allport, care sunt, de fapt, alte două argumente cu privire la relaţia dintre psihologie şi literatură. Prima este aceea că psihologia şi literatura sunt două metode foarte importante pentru studiul personalităţii. Aşadar, psihologul amintit le şi desparte, fiecare din ele conţinând însă acelaşi interior, personalitatea umană. Autorul consideră că metodele în psihologie şi literatură sunt distincte şi complementare.  A doua remarcă este cea făcută cu privire la ceea ce a spus Garraty: „Un psiholog ar simţi nevoia unei verificări exterioare asupra trăiniciei interpretării sale”. Or, psihologia nu a reuşit – spune Allport (1981) – să generalizeze metoda autoconfruntării, aşa cum procedează literatura cu personajele sale, faptele odată prezentate fiind apoi derulate prin coerenţă, ele trebuind să urmeze. Nimeni nu pretinde să-l validăm pe Hamlet în mod ştiinţific. Acest portret puternic se validează prin el însuşi şi fiecare caracterizare reuşită face la fel. Când toate trăsăturile sunt coerente vorbim despre autoconfruntare”.

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Antifrauda rămâne organizată pe structuri regionale. OUG aprobat de Guvern

Publicat

Publicitate

Guvernul a decis, printr-o ordonanță de urgență adoptată luni, ca Direcția Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF să-și păstreze actuala structură, cu sedii doar la nivel regional. Astfel, se renunță la planurile de înființare a unor structuri antifraudă județene, care ar fi trebuit să devină operaționale începând cu 1 iulie 2025.

Potrivit unui comunicat transmis de Guvern, măsura a fost luată pentru a păstra o viziune unitară în analiza riscurilor și pentru a evita costuri suplimentare legate de funcționarea unor noi sedii județene și angajarea de personal nou.

Tot prin această ordonanță, a fost amânată până la 1 octombrie 2025 obligativitatea folosirii sistemului RO e-Factura de către institutele culturale străine care activează în România și de agricultorii persoane fizice aflați în regim special. Autoritățile spun că aceste categorii nu pot, în prezent, respecta cerințele tehnice ale sistemului.

Decizia face parte din obiectivele guvernării 2025–2028, care include reorganizarea ANAF pentru a crește eficiența și veniturile bugetare, dar fără a genera cheltuieli administrative suplimentare.

Citeste mai mult

Eveniment

Scădere de 22% a înmatriculărilor de autoturisme noi în România, în primele șase luni

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 22% în primele șase luni ale acestui an, până la un volum de 64.339 de unități, față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele preliminare publicate, marți, de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Conform statisticii provenite de la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), în luna iunie înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu 50,1% față de iunie 2024, ajungând la un volum de 10.522 unități.

Totodată, autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de 54,3% față de iunie 2024, realizând o cotă de piață de 4,1%.

În iunie, în topul mărcilor auto, pe primele trei poziții se clasează Dacia – cu 2.744 de unități înmatriculate, Toyota (969) și Skoda (938). Pe locurile următoare se află: Volkswagen (721 de unități), Renault (580), Hyundai (544), Ford (472), Mercedes-Benz (467), BMW (368) și Peugeot (309).

APIA este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.

Asociația profesională a dezvoltat CarS, unica platformă online de analiză dinamică a pieței auto din România.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Noul sistem AI de diagnosticare medicală este de 4 ori mai eficient decât medicii în cazul afecțiunilor complexe

Publicat

Publicitate

Microsoft susține că noul său sistem AI pentru diagnosticare medicală este de patru ori mai eficient decât medicii în identificarea afecțiunilor complexe.

Instrumentul de inteligență artificială a fost denumit “Orchestratorul de diagnostic Microsoft AI” (MAI-DxO).

A fost creat de o echipă coordonată de Mustafa

Suleyman, unul din fondatorii DeepMind, acum deținută de Google.

Sistemul se bazează pe un “orchestrator” – care creează și coordonează grupuri virtuale cu cinci agenți AI, fiecare cu rol distinct, care emit ipoteze și aleg teste de diagnostic.

Cei cinci interacționează și “dezbat” astfel încât să ajungă la cel mai probabil diagnostic. Ulterior, explică pas cu pas raționamentul din spatele deciziei, pentru ca medicii umani să poată valida diagnosticul.

Publicitate

Pentru a-i fi testată performanța, sistemul a fost pus să rezolve 304 cazuri clinice publicate în revista New England Journal of Medicine, cu unele dintre cele mai complexe scenarii din practica medicală.

În acest fel, cercetătorii au reușit să determine dacă sistemul este capabil să stabilească diagnostice chiar și pentru cazurile severe și să transmită pas cu pas modul în care a ajuns la o concluzie.

Citeste mai mult

Cultura

Expoziția de tapiserie, pictură și grafică „Univers interior”, la Galeriile de Artă ,,Ștefan Luchianˮ

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 2-30 iulie 2025, la Galeriile de Artă ,,Ștefan Luchianˮ, expoziția de tapiserie, pictură și grafică „Univers interior”, cu lucrări semnate de Lucia Pușcașu.

Lucia Pușcașu reprezintă un nume în tapiseria românească contemporană, putând sta cu mândrie alături de artiste-tapiser precum Gabriela Moga Lazăr, Ileana Balotă, Geta Brătescu, Ana Lupaș, Mimi Podeanu, Simona Vasiliu Chintilă, Gabriela Moisescu Stendl, Maria Mihalache Blendea, Cela Neamțu etc., care au îmbogățit prin munca lor patrimoniul național cu lucrări textile semnificative, cu sensibilitatea și poezia specifică.

Artista s-a născut pe 31 august, 1954, în Horlăceni, comuna Şendriceni, judeţul Botoşani. În 1983 a absolvit Institutul de Arte Plastice ,,Nicolae Grigorescuˮ din București, secția Tapiserie, iar în 2008 a obținut titlul de Master în ,,Desen și Arte Vizuale Asistate de Calculatorˮ, la Universitatea ,,Ștefan cel Mareˮ din Suceava. Din 1990 este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. Între 1986-1989 a fost vice-coordonator al ,,Atelier 35ˮ. A fost designer pentru textile și profesor la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” din Suceava (1991-2014). A fost vicepreședinte al U.A.P.R., Filiala Suceava (1990-1998, 2005-2007), apoi președinte (1998-2000, 2007-2016). Din 2008 este președinte al Asociaţiei „Artă şi Umanitate”.

Începând din 1986, a deschis numeroase expoziții personale, atât în țară, la Vatra Dornei, Suceava, Botoșani (1995), Bacău, București, Rădăuți, Vama, Craiova, Iași, Piatra-Neamț, Sibiu, Roman și Râmnicu Vâlcea, cât și în străinătate, la Muzeul Etnografic din Torino, în Italia (1999), la Galeria „Ripustus” din Hämeenlinna, în Finlanda și la Galeria „Stoa” din Helsinki, Finlanda (2004).

Din 1981 până în prezent a participat la peste 600 de expoziții colective județene și naționale, trienale și bienale de tapiserie, pictură, grafică și minitapiserie. A luat parte la peste 80 de expoziții în străinătate: Cernăuţi (Ucraina), Vancouver, Toronto (Canada), Ankara (Turcia), Moscova (Rusia), Tournai (Belgia), Laval, Paris (Franța), Know, Herillville, Chicago, Corner Stone, Mishewalla, Washington (Statele Unite), Jeziorowice, Katowice (Polonia), Hämeenlinna, Rönnvikin, Helsinki, Tampere, Hovinkartano (Finlanda), Madrid, Ciudad Real, Córdoba, Alicante, San Vicente (Spania), Höchstadt (Germania), Chieri, Torino (Italia), Ruse, Silistra, Varna, Sozopol, Kazanlak, Dobrici (Bulgaria), „Saloanele Moldovei” (Chișinău, Republica Moldova), „Salonul de Grafică Românească” (Chișinău, Republica Moldova), „Salonul de Arte Decorative” (Chișinău, Republica Moldova), Salonul „Profesorilor de Artă Vizuală” (Chișinău, Republica Moldova), „Bienala de Arte Decorative” (Chișinău, Republica Moldova), Lisabona, Alter do Chão, Portalegre (Portugalia), Bratislava (Slovacia), Tirana (Albania).

A participat la 17 tabere de creație în România, una în Polonia și 5 la Balcic, în Bulgaria. A coordonat și curatoriat proiecte culturale naționale și internaționale. A scris articole în albume și în presă și a participat la emisiuni TV. A dat numeroase interviuri accesibile pe YouTube. A prezentat expoziții naționale și internaționale și a făcut parte din comisii de jurizare.

Publicitate

De-a lungul timpului,  a primit 32 de premii naționale și 2 premii internaționale, 56 de diplome naționale și 4 diplome internaționale, 3 nominalizări naționale și o nominalizare internațională. În 2018 a primit Ordinul „Meritul Bucovinei”, iar în 2019, Premiul „Mihai Eminescu” și Medalia ,,Teiul de Aurˮ. S-au scris numeroase articole despre creația și activitățile sale organizatorice.

Lucrări semnate de artistă se regăsesc în muzee, instituții și colecții particulare din România, Suedia, Republica Moldova, Finlanda, Italia, Polonia, Israel, Canada, Spania, S.U.A., Germania, Franța, Marea Britanie. Are numeroase apariții în enciclopedii, cataloage, albume de artă, pliante de expoziții și cărți de specialitate.

Vernisajul expoziției va avea loc pe 5 iulie 2025, de la ora 12.00. Curator: Liviu Șoptelea. Prezintă: Iulian Bucur, critic și istoric de artă. Intrarea este liberă.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending