Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (137)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI – ZIGZAG BOTOŞĂNEAN

La Roşiorii de Vede  a apărut a treia ediţie a  unei cărţi în care elementele de biografie eminesciană sunt pe primul loc.. Cartea se  intitulează „Eminescu şi Teleormanul” (Editura „Aius printEd”, Craiova, 2014) şi a fost  scrisă, completată şi adăugită ediţie de ediţie de poetul, publicistul şi istoricul cultural Stan V. Cristea.. La pagina nr. 32, autorul recompune din amintirile prietenilor cei mai apropiaţi ai lui Eminescu un portret al acestuia. 1. Iacob Onea: „…purta păr negru, cam ca al preoţilor orientali, dar în partea din napoi retezat”; „veştminte avea pantaloni şi jiletcă de culoare sură şi roc negru”; „pe cât era de melancolic, pe atât era în unele cazuri de vehement şi sigur în manifestarea însuşirilor lui spirituale”; 2. Petru Uilăcan: „Eminescu era de statură mijlocie, avea faţa surâzătoare, ochi negri, scânteietori, sprâncene groase şi păr negru des; era om frumos şi simpatic; îi plăcea să vorbească cu predilecţie despre poeţii mari ai României”; 3. Ieronim G. Bariţiu: „cu păr lung şi de culoare neagră foarte frumoasă, cu nişte ochi mari de  tăietura migdalelor, plini de veselie melancolică, nişte ochi expresivi, vorbitori şi totodată misterioşi”; 4. Mihail Pascaly: „foarte cult, foarte studios, cu cunoştinţe minunate de literatură germană şi română; pe lângă ştiinţă este laborios, activ, exact şi foarte cumsecade”; 5. Ştefan Cacoveanu: „Eminescu la 1868-1869 era un tânăr cam de 19 ani. Statură de mijloc, bine legat. Frunte naltă, trăsături frumoase şi regulate, păr bogat şi negru dat înapoi până pe umere, cum poartă artiştii. Cu un cuvânt, un tip roşcovan foarte frumos”; umbla încet şi vorbea rar şi dulce, parcă auzeai o melodie. În vorbă nu se împiedica, nu se corija niciodată, se părea că spune un lucru învăţat pe de rost; pe stradă umbla foarte des fredonând cu gândul dus şi nu-i plăcea să-l deştepte din această reverie. Altcum, şi în societatea amicilor, când se vorbea verzi şi uscate, el de obicei fredona; Eminescu pe acea vreme nu bea, nu fuma, nu juca cărţi, nu prea ducea grija femeilor, ba nici nu vorbea de ele, decât de celea  de prin cărţi. Nu era lumeţ, ca să zic aşa”;

 

Academicianul Alexandru  Zub (născut la Vârful Câmpului, jud. Botoşani, în 1934), actualmente director onorific al Institutului de Istorie „A. D. Xenopol” din Iaşi, prin intermediul Otiliei Bălinişteanu,  acordă un interviu ziarului „Lumina” din 6 martie 2015. Predominând întrebările despre rolul şcolii şi rolul orei de religie, reţinem următoarele puncte de vedere:

  1. „… în căutările din ultimii ani, s-a ajuns totuşi la o concluzie, aceea că redresarea omului, ca individ şi comunitate (de orice fel), nu e posibilă fără apel sistematic la instituţiile ce formează modele, în primul rând la Biserică, Şcoală, Justiţie, triadă încă prea puţin pusă la lucru în „modernitatea târzie” a istoriei noastre”;
  2. „… şcoala noastră, îndelung sabotată dinăuntru şi din afară, se află într-o criză din care nu-şi poate reveni fără apel la vechile ei tradiţii, cel puţin la cele reprezentate de Spiru Haret, Nicolae Iorga, Vasile Pârvan, Onisifor Ghibu, Mircea Maliţa, dacă e să personalizăm câteva momente”;
  3. „… şcoala trebuie să rămână o instituţie fundamentală, mereu deschisă la nou, dar şi sensibilă la modele paideice”;
  4. „… observ însă, în treacăt, că breasla istoriografică (inclusiv cea din zona preuniversitară) nu s-a mobilizat destul, până acum, pentru a crea un curent de opinie redutabil şi a impune acele schimbări salutare, menite să redea istoriei statului legitim, nu altul decât cel recunoscut în marile culturi ale lumii”;
  5. „… cât despre rolul religiei în şcoală, chestiunea trebuie pusă în cunoştinţă de cauză, raportate anume la ultimele două secole, care n-au fost nici ele uniforme pe bătrânul continent. Ca istoric, în locul unui răspuns pretenţios, sofisticat, cu aer de noutate profesională, aş reaminti aici cuvintele lui M. Kogălniceanu, rostite la 1843 la Academia Mihăileană: „Istoria, după Biblie trebuie să fie şi a fost totdeauna cartea de căpetenie a popoarelor şi a fiştecărui om îndeosebi; pentru că fiecare stare, fiecare profesie află în ea reguli de purtare, sfat la îndoirile sale, învăţătură la neştiinţa sa, îndemn la slavă şi la fapta bună”.

 

Publicitate

De la Cluj-Napoca primim nr. 22 al revistei „Agora Literară”, apariţie trimestrioală a Ligii Scriitorilor din Români. Un număr dens în care poezia este răsfăţată, dar nu lipsesc eseurile, proza, cronicile,  gândurile.  Reţinem câteva  idei ce fac referire la Eminescu:            1. Armand Sperlea în “Actualul Eminescu”: “Fenomen ieşit din tiparele obişnuitului, opera lui Mihai Eminescu a constituit de-a lungul timpului o sursă permanentă de inspiraţie literar-artistică prin teme, simboluri, motive, circumscrise într-o sinteză perfectă. Prin opera lui, prin viaţa lui de crucificat, prin stranietatea personalităţii sale. Prin faptul că ne face pe toţi să simţim iubirea, durerea, misterul dar mai ales să ne întrebăm cine suntem, de unde venim, încotro ne îndreptăm, el ne oferă deopotrivă cu răspunsurile, Mântuirea. Viaţa şi opera lui ne cutremură, ne uluieşte, ne modelează, şi oricât ne-am strădui, fără EL, fără  domnul Eminescu, nu ne-am putea cunoaşte niciodată propria noastră identitate şi evoluţie. El a înălţat cuvântul în limba română atât de sus încât a reuşit să surprindă multitudinea sensurilor, clipelor incandescente ale existenţei umane. De aceea, la 15 ianuarie şi 15 iunie, asistăm la cel mai mare miracol al poporului român şi spunem aceasta pentru că poetul a aprins un foc care l-a ars pe el şi ne-a dat şi nouă dreptul la o nouă viaţă, şi preţ de o clipă, pentru o oră, pentru o zi, posibilitatea de a ne împărtăşi din harul său, devenind cu toţii conştienţi şi de EL, şi de noi. Dintre nenumăratele discipline care i-au stârnit setea de cunoaştere, cea care l-a marcat a fost filosofia. Adâncimea filosofiei kantiene declanşează în poetul gânditor o sinteză originală asupra categoriilor de timp şi spaţiu dar şi cugetări asupra metempsihozei din filosofia vedică, pe care le va fructifica în nuvelele sale dar şi în poezie”; 2. Al. Florin Ţene în “În literatura română au învins scriitorii canonizaţi de regimul communist”: Atunci când se discută despre Eminescu, imediat se inflamează spiritele hrănite la şcoala etnicismului europenist, perorând că “Poetul nu avea dinţi în gură” (Sabin Gherman), că a plagiat, că era antisemit etc. Datorită acestor manipulatori de conştiinţă, unica enciclopedie, la nivel mondial, cum este cea dedicată ideii de literatură, semnată de Adrian Marino, este marginalizată şi privită ca o ciudăţenie, deşi reprezintă singura formă reală de dialog cultural cu lumea. Trăim într-un stat mic, în ţărişoara lui Trahanache, într-o cultură mică, ne spune Pleşu şi Patapievici, cu o remuneraţie tot mică, după buget, datorită faptului că au furat tot, cei ce strigau “Nu ne vindem ţara!”, cum spune un ilustru personaj. Aşadar, să fim cuminţi, să poată fura în continuare cei ce au pus mâna pe ciolan, inclusive ciolanul ierarhiei “valorice”. Pentru a se înfrupta din banul public şi din premiile primite, date între ei prin rotaţie”.

 

8 martie 2015.  Particip, în ambianţa Galeriilor de Artă „Ştefan Luchian” din Botoşani,  la vernisajul expoziţiei de  artăm fotografică a lui Vasile Diaconescu. În calitatea sa de organizator şi moderator, muzeograful  Ana Florescu estompează din emoţiile momentului prin cuvintele de început:  “Pasionat călător, împătimit de miraculoasa frumuseţe a lumii – în general – şi a chipului feminin – ca parte a acestei inepuizabile frumuseţi, Vasile Diaconescu exprimă prin intermediul artei fotografice admiraţia şi iubirea pentru cele care, în diverse ipostaze – mama, fiică, sora, iubita, soţie, colegă ori simplă (ne)cunoscută – le-a întâlnit de-a   lungul  existenţeisale.
De la figuri feminine ale antichităţii şi până la cele ale momentului actual, provenind din lumi şi din culturi diferite, ,,doamnele” pe care – cu o aparte generozitate – autorul le prezintă fotografic publicului botoşănen (şi nu numai) sunt privite de autor ca faţete ale unui întreg, eternul şi magicul frumos feminin, întruchipat sub numele
,,Doar ea…”.

            Documentate, spirituale şi pline de nuanţe  vor fi  prezentările  celor două personalităţi ale culturii locale: Gheorghe Median şi Traian Apetrei.

            Vasile Diaconescu, în discursul său, a ţinut să precizeze că “…prin ochii săi a dorit să vadă şi alţii minunatele femei ale lumii”.

            Spuneam cândva că un om poate avea patru ochi: doi fizici, unul al soacrei ce-i dezvoltă spiritual critic şi unul interior, care-l introduce  în spirit. Vasile Diaconescu, după ochiul interior, care-i captează imaginile, îl are şi pe al cincilea, cel al aparatului de fotografiat pentru a capta lumina.  Din prezentările făcute aflu că autorul ştie foarte multe limbi. Nu fusese nominalizată încă una – fotografia.

            Expoziţia  poate fi vizitată până pe  2 aprilie 2015.  Merită  efortul dacă ţinem cont că, după ce vom trece DINCOLO, pe această lume nu vom mai fi decât…fotografii.

           Trebuie să recunosc şi armonioasa îngemănare  dintre chitara şi vocea domnului Schibinschi transformate într-un apoteotic final muzical dedicate celor cărora le-a fost concepută expoziţia.

            Reconfortantă a fost şi întâlnirea mea cu mătuşa  autorului expoziţiei, distinsa Doamnă Alis Pisică-Donose, o recunoscută  personalitate a cercetării ieşene şi care are legăruricu satul Borolea din comuna Hăneşti.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Biserica Ortodoxă este din nou în doliu. Preotul Tiberiu Mihăiță Mechno, paroh la o biserică din Suceava, a murit la 42 de ani

Publicat

Publicitate

Preot decedat pe loc. Dascălul a scăpat cu viață ca prin minune. Autoturismul de teren în care se afla fața bisericească  din Izvoarele Suceavei s-a răsturnat în albia râului. Comunitatea de credincioși este în doliu. Preotul Mechno Tiberiu Mihăiță de la Biserica „Nașterea Maicii Domnului” – Bobeica a murit la locul accidentului. Echipajul SMURD a incercat resuscitarea potrivit protocolului însă fără vreun rezultat, scrie stiridinbucovina.ro.

Sâmbăta neagră pentru IZvoarele Sucevei

 Sambata , la  ora 16.00, pe DJ 175, în com. Izvoarele Sucevei, a avut loc un eveniment rutier în urma căruia un autoturism de teren a părăsit partea carosabilă și s-a răsturnat în albia unui râu.

Din verificări, s-a stabilit că la data de 22.02.2025, ora 15.58, un bărbat de 41 de ani, preot  din com./sat Izvoarele Sucevei, în timp ce conducea autoturismul pe DJ 175, având direcția de deplasare spre com. Izvoarele Sucevei, într-o curbă la stânga, a pierdut controlul asupra direcției de deplasare, intrând pe spațiul verde din partea dreaptă, iar mai apoi în parapetul metalic. În urma impactului autoturismul a fost proiectat și s-a răsturnat în albia râului Suceava.

În urma evenimentului rutier, conducătorul auto de 41 de ani a suferit grave leziuni grave în urma căroara a survenit decesul acestuia.

De asemenea, în autoturism  se mai afla și un pasager din com/sat Izvoarele Sucevei, jud. Suceava, care a suferit leziuni ușoare.

Publicitate

A fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de „ucidere din culpă” prev. de art. 192 alin. 1 şi 2 din Codul Penal și ”vătămare corporală din culpă„ prev. de art. 196 alin. 2 și 3 din Codul Penal.

Citeste mai mult

Eveniment

2025, anul în care marcăm 100 de ani de la inițiativa care ridica la Botoșani grupul statuar „Compania de mitraliere Maior Ignat în Atac”

Publicat

Publicitate

Se împlinesc 100 de ani de la inaugurarea celui mai mare și important monument din municipiul Botoșani, pe care îl vedem în Centrul Istoric al municipiului, un simbol al eroismului local în Primul Război Mondial.

Monumentul, un grup statuar dedicat companiei de mitraliere conduse de maiorul Grigore Ignat, a fost amplasat la câțiva ani după sfârșitul conflictului, pentru a onora sacrificiile botoșănenilor care au contribuit semnificativ la victoria împotriva Puterilor Centrale și la realizarea României Mari.

Înainte de acest monument, orașul Botoșani avea doar un singur monument public – bustul poetului Mihai Eminescu, amplasat în 1890. Totuși, realizarea unui monument dedicat eroilor Primului Război Mondial a devenit un obiectiv firesc, având în vedere sacrificiile imense ale locuitorilor județului, care s-au jertfit în bătălii dramatice, cum ar fi cele din Carpații Meridionali și de la Mărășești.

Inițiativa de a ridica monumentul a fost demarată în 1925, sub conducerea avocatului Ramiro Savinescu, un cunoscut om politic local.

În urma unui apel publicat în ziarul local Semănătorul Botoșanilor, botoșănenii au fost chemați să contribuie financiar la realizarea acestui proiect important. Contribuțiile au fost susținute și de autoritățile locale, Consiliul Comunal aprobând alocarea unor fonduri considerabile pentru monument.

Monumentul a fost realizat de tânărul sculptor botoșănean Horia Miclescu, ale cărui lucrări au fost supuse unui examen detaliat de o comisie de specialiști.

Publicitate

Alături de fascinantul monument, pe soclul acestuia sunt prezente și patru scuturi, simbolizând cele patru provincii istorice care s-au unit cu România în urma Primului Război Mondial: Transilvania, Bucovina, Basarabia și Banat. Mai mult, se regăsesc și două simboluri reprezentative pentru județul Botoșani și pentru regiunea Moldovei: coasa, un element din stema județului Botoșani, și capul de bour, simbol al Moldovei. Aceste elemente adaugă o semnificație suplimentară monumentului, subliniind legătura profundă dintre eroismul local și unitatea națională realizată în urma războiului.

După aprobarea machetei, aceasta a fost expusă publicului în foaierul Teatrului „Mihai Eminescu”, pentru ca locuitorii orașului să își exprime opiniile. Proiectul a fost bine primit, iar monumentul a fost ridicat în centrul orașului pentru a cinsti memoria celor căzuți pe câmpul de luptă.

Simbolul eroismului botoșănean este reprezentat de maiorul Grigore Ignat, care a condus compania de mitraliere în bătălia eroică de la Răzoare, unde și-a pierdut viața, alături de toți subordonații săi. Actul său de curaj și sacrificiul suprem au fost recunoscute printr-un ordin de zi care a subliniat eroismul său: „A luptat ca un brav și tot astfel a murit. Acest sfârșit ostășesc îi va cinsti pururea memoria și-l va aduce la conștiința ostașilor țării drept pildă de înălțător avânt patriotic.”

Astăzi, monumentul care îl omagiază pe maiorul Ignat și pe toți eroii botoșăneni ai Primului Război Mondial este un simbol al dăruirii și curajului, iar Botoșaniul sărbătorește 100 de ani de la inițiativa de a ridica un moment istoric foarte important în memoria națională.

Citeste mai mult

Economie

Poate află și patronii de la Botoșani: Angajatorii pot oferi 300 de lei vouchere CADOU de 8 martie pentru femei

Publicat

Publicitate

Vine primăvara iar angajatorii din România și implicit oamenii de afaceri din Botoșani, trebuie să știe că au posibilitatea de a oferi angajatelor tichete cadou cu ocazia zilei de 8 Martie, în conformitate cu prevederile Codului Fiscal, relatează alba24.ro.

Aceste tichete sunt scutite de impozit pe venit și de contribuțiile sociale obligatorii, în limita a 300 de lei per angajată.

Este al doilea an în care angajatorii au această posibilitate, după intrarea în vigoare a legii.

8 Martie este cunoscută în întreaga lume ca sărbătoarea internațională a femeii. Acesta este motivul pentru care femeile ar trebui să fie răsfățate în această zi.

Vouchere cadou de 8 martie. Fundamentul legal:

  • Codul Fiscal prevede că angajatorii pot acorda angajatelor cadouri în bani, inclusiv tichete cadou, cu ocazia zilei de 8 Martie, fără ca acestea să fie supuse impozitului pe venit și contribuțiilor sociale, în măsura în care valoarea pentru fiecare persoană, cu fiecare ocazie, nu depășește 300 de lei.
  • Potrivit art. 76 alin. (4 ) lit. a) din Codul fiscal, în cazul cadourilor în bani şi/sau în
    natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depășește 300 lei:
  • Acordarea de vouchere pentru angajate este prevăzută în OUG 130/2001, potrivit documentelor.
  • DOCUMENT: vezi aici precizările ANAF legate de acordarea de vouchere de 8 martie.

Vouchere cadou de 8 martie: pot fi acordate exclusiv angajatelor

Este important de menționat că această facilitate fiscală se aplică strict angajatelor și numai cu ocazia zilei de 8 Martie.

Publicitate

Depășirea plafonului de 300 de lei sau acordarea tichetelor în alte condiții poate atrage obligații fiscale suplimentare pentru angajator, precizează ANAF.

În concluzie, oferirea de tichete cadou de până la 300 de lei angajatelor de 8 Martie reprezintă o modalitate prin care angajatorii pot manifesta aprecierea față de acestea.

În același timp, angajatul beneficiază și de avantaje fiscale.

Precizare importantă pentru contabili: Cadourile oferite salariatilor nu pot fi tratate fiscal si contabil drept cheltuieli de protocol. În această categorie intră alte tipuri de cheltuieli și este nevoie de documente justificative pentru a le trata contabil.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșănean dispărut în Marea Britanie. Autoritățile și familia cer ajutorul cetățenilor

Publicat

Publicitate

Un bărbat din Dorohoi, județul Botoșani, este căutat de autorități după ce a dispărut în Marea Britanie.

Neghina Ionuț Bogdan, în vârstă de 37 de ani, a plecat la muncă în Anglia pe 1 decembrie 2024, însă contactul cu familia sa s-a pierdut la scurt timp după ce le-a spus că a ajuns la destinație. De atunci, nu s-au mai primit informații despre el.

Ionuț Bogdan are o înălțime de 1,80 m, cântărește aproximativ 50 kg și are o constituție slabă. Este posibil să fi lucrat ca șofer în perioada în care a mai fost plecat în Marea Britanie între 2020 și 2023, însă nu se cunosc detalii precise despre angajatorul sau zona în care ar putea lucra.

Oricine îl vede sau are informații despre locul în care se află este rugat să sune la numărul de urgență 112. Autoritățile colaborează cu poliția din Marea Britanie pentru a-l găsi pe bărbatul dispărut.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending