Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (129)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI – ZIGZAG BOTOŞĂNEAN

Printre blasfemiile ce se spun despre Eminescu este şi aceea prin care se încearcă încetăţenirea  ideii că poetul nostru naţional n-ar fi fost un bun creştin.  În „Luceafărul” (Botoşani) am publicat eseul „Eminescu şi credinţa în viziunea lui Răzvan Codrescu”, pe care l-am vrut un răspuns la cartea lui R.C., „Eminescu şi credinţa” (Ed. „Lumea credinţei”, Bucureşti, 2013) şi unde, printre altele, scriam: „Până aici toate bune şi frumoase, dar când trece  de la ipoteze la demonstraţii, începem să ne despărţim de Răzvan Codrescu. Spune, printre altele, autorul: 1. „nu foloseşte la nimic să faci din Eminescu un model creştin (şi cu atât mai puţin ortodox); 2. „Eminescu n-a fost un credincios creştin”; 3. „eu am spus că Eminescu n-a fost un model de creştin, că n-a avut un  creştinism ortodox  consecvent şi asumat, că viaţa , gândirea şi creaţia lui, deşi în multe privinţe exemplare, nu se definesc în primul rând prin creştinism, nici prin rigoare ortodoxă”(p. 79); 4. „ne place sau nu, Eminescu n-a fost un credincios creştin (deşi va fi avut în comun cu creştinismul – în resorturile intime ale personalităţii sale – acuitatea metafizică, intuiţia organicului, reverenţa faţă de tradiţie sau vocaţia mărturisitoare” (p. 80). etc.”

Demonstraţia cu  două sau  trei poezii nu are consistenţa necesară, aşa cum suspectă este omiterea acelor poezii care ar demonstra contrariul. Nici insistenţa pe alter-egoul Ieronim din „Cezara” nu este suficientă în economia demonstraţiei, aşa cum nici trimiterile la George Călinescu sau  Nichifor Crainic nu pot fi luate în calcul, mai ales că aceştia au făcut simple afirmaţii ce se rezumă la o frază şi nu la studii aprofundate. Se trece uşor peste momentul 1870, când Eminescu e  sufletul adunării de la Putna, aşa cum nici  dorinţa mărturisită de  poet  în 1866, când grav bolnav fiind, vrea să se călugărească, tratându-se chiar la bolniţa de la Mănăstirea Neamţ. Cercetătorii spun că pe un Ceaslov al mănăstirii stă scris că pe 8 noiembrie 1866 Eminescu s-a spovedit şi s-a împărtăşit.”

În acest context, salut  preocuparea Bisericii Ortodoxe Române  de a insista pe ideea, reală în fapt, de a demonstra că Eminescu şi-a iubit deopotrivă ţara şi credinţa strămoşească.   Astfel că, am citit cu atenţie  cuvântul rostit sub cupola Academiei Române de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe  Române. Reţinem din cuvântul Preafericitului: 1. „Născut şi crescut în spiritul creştin ortodox al unei familii evlavioase, care avea legături strânse cu Biserica şi monahismul românesc, Mihai Eminescu a rămas, pentru toată viaţa, profund pătruns şi inspirat de universul spiritual al locurilor natale botoşănene, presărate cu dealuri domoale şi mult cer, cu mănăstiri şi schituri de viaţă sfântă şi cu tradiţii populare de o mare frumuseţe artistică”; 2. „Ataşamentul, respectul şi admiraţia lui Eminescu pentru Biserica neamului, pe care a văzut-o mereu prezentă în dezvoltarea culturii şi identităţii naţionale a poporului român, le-a dobândit din familia sa, de la surorile mamei sale, care erau călugăriţe, una dintre ele chiar stareţă la Schitu Agafton, unde copilul, apoi tânărul Mihai Eminescu mergea adesea. Aşa s-a familiarizat el de foarte timpuriu cu slujbele şi cântările bisericeşti, reflectându-le mai târziu în unele din creaţiile sale, în care foloseşte metafore inspirate din universul liturgic ortodox, ca de pildă în poezia „Rugăciune”;    3. „Iubit şi preţuit de oamenii Bisericii de la vârsta fragedă a copilăriei şi până la sfârşitul vieţii, Eminescu a fost la rândul său un iubitor şi apărător al Bisericii. Astfel, el a numit Biserica Ortodoxă „maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbei şi unitatea etnică a poporului”(în „Timpul” din 14 august 1882); „păstrătoarea elementului latin (…) care a stabilit şi a  unificat limba noastră într-un mod atât de admirabil, încât suntem singurul popor fără dialecte propriu-zise” (în „Timpul” din 2 februarie 1879) etc.

Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Bucureşti, 15 ianuarie 2014, la mormântul poetului Mihai Eminescu de la Cimitirul „Şerban Vodă” (Bellu). „Eminescu a aşezat creştinismul pe prima treaptă în istoria evenimentelor care au schimbat lumea. În comparaţie cu celelalte învăţături religioase apărute, mai apropiate sau mai depărtate de venirea lui Hristos, credinţa creştină propune iubirea drept cea mai înaltă formă a existenţei umane. Mihai Eminescu spunea: „Sunt aproape 2000 de ani de când Evanghelia a ridicat popoare din întuneric şi le-a constituit pe principiul iubirii aproapelui. Sunt două milenii de când biografia Fiului lui Dumnezeu este cartea după care se creşte omenirea. Măreţia Persoanei lui Hristos nu constă doar în sublimul învăţăturii predicate de El celorlalţi, ci în împlinirea cuvintelor rostite de Iisus în propria Sa viaţă” .

Publicitate

În „România literară” nr. 5 din 2014, Radu Cernătescu publică eseul „Eminescu şi avatarurile unui motiv”, cu referire la „Scrisoare III”Merită reţinute rândurile  care explică    motivele ce l-au determinat pe poetul naţional să scrie această poem:  „Eminescu  a început să-şi scrie „Scrisoare III” în cursul anului 1878, în vara în care poetul s-a aflat la Floreşti, la conacul familiei Mândrea-Bălceşti. Preocupările lui pentru „Cronicile noastre vechi” (este titlul unui articol al său din septembrie, acelaşi an) a avut ca resort tocmai perioada aceasta de lecturi istorice, care s-au subsumat şi corelat traducerii pe care Eminescu a făcut-o la Floreşti la primul volum din „Fragmente zur Geschichte der Rumanen”, lucrare neterminată a lui Eudoxiu Hurmuzaki pe care i-o încredinţase Academia spre traducere. În timpul cât a efectuat traducerea (volumul I apare în ianuarie 1879), Eminescu s-a documentat la Floreşti asupra istoriei Imperiului Otoman, citind în special „Geschichte des osmanischen Reiches” (1827-1834), monumentala lucrare în 10 volume a orientalistului austriac Joseph von Hammer. Lectura „Istoriei Imperiului Otoman” a lăsat urme nebănuite în textul „Scrisorii III”, putându-se chiar afirma că aceasta este cartea care a declanşat viziunea poetică din versurile liminare ale poemei”.

Un interviu cu mult laureatul (şi prea mult discutatul) poet Ion Mureşan (Muri), publică Gellu Dorian în „România literară” nr. 6 din 2014, cu menţiunea  că jumătatea a doua a acestui interviu o citisem deja  în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2014.  Ia să vedem ce mai zice poetul: 1. „Marii prozatori mint convingător. Au însă avantajul că minciunile lor devin imediat realitate”; 2. „De cine să-l ocroteşti pe tânărul poet? Poate de el însuşi”; 3. „A avea încredere într-un poet tânăr este într-un fel echivalent cu a-l asmuţi. Şi nu atât  împotriva altora, ci împotriva lui însuşi”; 4. „ Un poet adevărat nu are dreptul să plece din lumea asta cu „jetoanele” în buzunar, decât atunci când şi-a pierdut cu totul încrederea în Poezie. Atunci se sinucide. Sau se urăşte pe sine atât de mult încât se apucă de negoţul cu sclavi”; 5. „Fiecare poem e, pentru mine, o experienţă nouă. Trăirea nouă nu intră în om metodic. Intră pe căi mereu noi. Şi în maniere imprevizibile”; 6. „Omul care scrie în public e puţin exhibiţionist”; 7. „Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” nu este, propriu-zis, un premiu. Premiile USR sunt premii profesionale. Premiul Naţional e mai degrabă o „Legitimaţie de Club”; 8. „Eu nu scriu cărţi de  poezie, eu scriu poezii”; 9. „Eu cred că poezia e la fel de preţioasă pentru om ca respiraţia”; 10. „O fi natura democratică, vorba lui Mircea Dinescu, dar literatura nu e, har Domnului”; 11. „Fiecare poet e o ţară necesară; unele ţări sunt mai mari, mai întinse, altele mai mici, unele sunt muntoase, altele au câmpii veşnic verzi, altele au păduri, altele pustiuri argintii de nisip, altele mlăştinoase etc.”;  12. „ După ce mor oamenii, Dumnezeu le depozitează sufletele în poezii”; 13. „Cred că dacă în urma unui poet rămân 20 de poezii memorabile, viaţa lui e justificată cu asupra de măsură”; 14. „O carte de poezie nu e gata niciodată. Când le publicăm nu facem decât „să întrerupem lucrările zeilor / noi fiinţe ale clipei grăbite şi fără experienţă” – cum zicea Kavafis”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

SUA: Loteria vizelor este suspendată, întrucât suspectul de atacul armat de la Brown a fost un beneficiar al programului

Publicat

Publicitate

Ministrul american pentru securitate internă, Kristi Noem, a ordonat vineri ‘suspendarea’ imediată a eliberării de ‘Diversity Imigrant Visa’ (DVI) prin tragere la sorți, așa-numita loterie a vizelor, un program de care suspectul de atacul armat la universitatea Brown a beneficiat, relatează AFP.

‘Claudio Manuel Neves Valente, autor al atacului armat de la universitatea Brown, a intrat în SUA în 2017 datorită programului DVI și a obținut o carte verde. Acest individ nu ar fi trebuit niciodată să primească permisiunea de a intra în țara noastră’, a postat ministrul american pe X.

‘Am ordonat imediat USCIS (serviciile americane pentru cetățenie și imigrație) să suspende programul DVI pentru a evita ca alți americani să fie victime ale acestui program dezastruos’, a precizat Kristi Noem.

Bărbatul suspectat că a ucis doi studenți la universitatea americană Brown și un profesor de la MIT, Claudio Neves Valente, un cetățean portughez de 48 de ani, a fost găsit mort, a anunțat joi seară poliția din Providence, orașul din nord-estul SUA unde se află prestigioasa instituție.

Sistemul de loterie a vizelor a fost instituit în 1990 și permite eliberarea de cărți de rezidenți în SUA pentru circa 50.000 de persoane în fiecare an, cu condiția ca ele să îndeplinească criteriile de eligibilitate cerute, în special ca ele să dețină o diplomă de studii secundare și să aibă experiență profesională. Pentru eliberarea vizei se susțin un examen și de interviu.

În fiecare an, zeci de milioane de persoane își încearcă norocul în această loterie specială, notează AFP.AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Activități preventiv-educative ale jandarmilor botoșăneni în unități de învățământ, înainte de vacanța de iarnă

Publicat

Publicitate

În ziua de joi, 18 decembrie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a desfășurat activități preventiv-educative, înaintea începerii vacanței de iarnă, la Liceul ,,Dimitrie Cantemir” Darabani, Liceul Tehnologic Coțușca și Școala Primară nr. 3 Pârâu Negru din comuna Mihăileni.

Siguranța mediului școlar, prevenirea faptelor antisociale care i-ar putea afecta pe elevi în contextul sărbătoririi Crăciunului și Anului Nou, la manifestările tradiționale organizate cu aceste ocazii și riscurile asociate utilizării ilegale a materialelor pirotehnice atât din punct de vedere legal, cât și asupra sănătății au fost principalele subiectele prezentate de jandarmi în cadrul discuțiilor interactive avute.

De la întâlnirea jandarmilor cu elevii Școlii Primare nr. 3 Pârâu Negru, din comuna Mihăileni nu a lipsit nici câinele de serviciu Pih, care i-a încântat pe copii prin prezența sa și demonstrația de disciplină canină desfășurată împreună cu conductorul său.

Activitățile preventive s-au încheiat, bineînțeles, cu recomandări pentru cei mici, pentru o vacanță fără incidente și cu tradiționalele urări specifice momentului de final de an.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 48 de ani, din Dorohoi, care s-a urcat beat la volan, depistat de polițiști în trafic

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au oprit pentru control, în localitatea Dorohoi, un autoturism condus de un bărbat, de 48 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât conducătorul auto emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,50 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Control la brazii de Crăciun în Piața Centrală din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Ordine Publică împreună cu subunități de profil din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au organizat, joi, o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor de natură penală și contravențională, în Piața Centrală și Piața Viilor, din municipiul Botoșani.

 

În urma activităților desfășurate, polițiștii au legitimat peste 100 de persoane și au verificat 32 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 22 de sancțiuni contravenționale în valoare de peste 45.000 lei.

 

Dintre sancțiuni, 4 au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în valoare de 40.000 lei.

 

Publicitate

În cadrul acțiunii a fost verificat un agent economic care comercializa pomi de Crăciun, pe raza comunei Răchiți, la care au fost constatate neconcordanțe între documentele de însoțire a mărfii și situația faptică, fiind sesizată autoritatea competentă în vederea verificării aspectelor și dispunerea măsurilor legale.

 

Totodată, polițiștii au identificat și ridicat 10 kg de articole pirotehnice, diferite categorii și 15 pachete de țigarete de proveniență Grecis și duty-free.

 

La acțiune, polițiștii au beneficiat și de sprijinul jandarmilor.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending