Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (129)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI – ZIGZAG BOTOŞĂNEAN

Printre blasfemiile ce se spun despre Eminescu este şi aceea prin care se încearcă încetăţenirea  ideii că poetul nostru naţional n-ar fi fost un bun creştin.  În „Luceafărul” (Botoşani) am publicat eseul „Eminescu şi credinţa în viziunea lui Răzvan Codrescu”, pe care l-am vrut un răspuns la cartea lui R.C., „Eminescu şi credinţa” (Ed. „Lumea credinţei”, Bucureşti, 2013) şi unde, printre altele, scriam: „Până aici toate bune şi frumoase, dar când trece  de la ipoteze la demonstraţii, începem să ne despărţim de Răzvan Codrescu. Spune, printre altele, autorul: 1. „nu foloseşte la nimic să faci din Eminescu un model creştin (şi cu atât mai puţin ortodox); 2. „Eminescu n-a fost un credincios creştin”; 3. „eu am spus că Eminescu n-a fost un model de creştin, că n-a avut un  creştinism ortodox  consecvent şi asumat, că viaţa , gândirea şi creaţia lui, deşi în multe privinţe exemplare, nu se definesc în primul rând prin creştinism, nici prin rigoare ortodoxă”(p. 79); 4. „ne place sau nu, Eminescu n-a fost un credincios creştin (deşi va fi avut în comun cu creştinismul – în resorturile intime ale personalităţii sale – acuitatea metafizică, intuiţia organicului, reverenţa faţă de tradiţie sau vocaţia mărturisitoare” (p. 80). etc.”

Publicitate

Demonstraţia cu  două sau  trei poezii nu are consistenţa necesară, aşa cum suspectă este omiterea acelor poezii care ar demonstra contrariul. Nici insistenţa pe alter-egoul Ieronim din „Cezara” nu este suficientă în economia demonstraţiei, aşa cum nici trimiterile la George Călinescu sau  Nichifor Crainic nu pot fi luate în calcul, mai ales că aceştia au făcut simple afirmaţii ce se rezumă la o frază şi nu la studii aprofundate. Se trece uşor peste momentul 1870, când Eminescu e  sufletul adunării de la Putna, aşa cum nici  dorinţa mărturisită de  poet  în 1866, când grav bolnav fiind, vrea să se călugărească, tratându-se chiar la bolniţa de la Mănăstirea Neamţ. Cercetătorii spun că pe un Ceaslov al mănăstirii stă scris că pe 8 noiembrie 1866 Eminescu s-a spovedit şi s-a împărtăşit.”

În acest context, salut  preocuparea Bisericii Ortodoxe Române  de a insista pe ideea, reală în fapt, de a demonstra că Eminescu şi-a iubit deopotrivă ţara şi credinţa strămoşească.   Astfel că, am citit cu atenţie  cuvântul rostit sub cupola Academiei Române de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe  Române. Reţinem din cuvântul Preafericitului: 1. „Născut şi crescut în spiritul creştin ortodox al unei familii evlavioase, care avea legături strânse cu Biserica şi monahismul românesc, Mihai Eminescu a rămas, pentru toată viaţa, profund pătruns şi inspirat de universul spiritual al locurilor natale botoşănene, presărate cu dealuri domoale şi mult cer, cu mănăstiri şi schituri de viaţă sfântă şi cu tradiţii populare de o mare frumuseţe artistică”; 2. „Ataşamentul, respectul şi admiraţia lui Eminescu pentru Biserica neamului, pe care a văzut-o mereu prezentă în dezvoltarea culturii şi identităţii naţionale a poporului român, le-a dobândit din familia sa, de la surorile mamei sale, care erau călugăriţe, una dintre ele chiar stareţă la Schitu Agafton, unde copilul, apoi tânărul Mihai Eminescu mergea adesea. Aşa s-a familiarizat el de foarte timpuriu cu slujbele şi cântările bisericeşti, reflectându-le mai târziu în unele din creaţiile sale, în care foloseşte metafore inspirate din universul liturgic ortodox, ca de pildă în poezia „Rugăciune”;    3. „Iubit şi preţuit de oamenii Bisericii de la vârsta fragedă a copilăriei şi până la sfârşitul vieţii, Eminescu a fost la rândul său un iubitor şi apărător al Bisericii. Astfel, el a numit Biserica Ortodoxă „maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbei şi unitatea etnică a poporului”(în „Timpul” din 14 august 1882); „păstrătoarea elementului latin (…) care a stabilit şi a  unificat limba noastră într-un mod atât de admirabil, încât suntem singurul popor fără dialecte propriu-zise” (în „Timpul” din 2 februarie 1879) etc.

Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Bucureşti, 15 ianuarie 2014, la mormântul poetului Mihai Eminescu de la Cimitirul „Şerban Vodă” (Bellu). „Eminescu a aşezat creştinismul pe prima treaptă în istoria evenimentelor care au schimbat lumea. În comparaţie cu celelalte învăţături religioase apărute, mai apropiate sau mai depărtate de venirea lui Hristos, credinţa creştină propune iubirea drept cea mai înaltă formă a existenţei umane. Mihai Eminescu spunea: „Sunt aproape 2000 de ani de când Evanghelia a ridicat popoare din întuneric şi le-a constituit pe principiul iubirii aproapelui. Sunt două milenii de când biografia Fiului lui Dumnezeu este cartea după care se creşte omenirea. Măreţia Persoanei lui Hristos nu constă doar în sublimul învăţăturii predicate de El celorlalţi, ci în împlinirea cuvintelor rostite de Iisus în propria Sa viaţă” .

Publicitate

În „România literară” nr. 5 din 2014, Radu Cernătescu publică eseul „Eminescu şi avatarurile unui motiv”, cu referire la „Scrisoare III”Merită reţinute rândurile  care explică    motivele ce l-au determinat pe poetul naţional să scrie această poem:  „Eminescu  a început să-şi scrie „Scrisoare III” în cursul anului 1878, în vara în care poetul s-a aflat la Floreşti, la conacul familiei Mândrea-Bălceşti. Preocupările lui pentru „Cronicile noastre vechi” (este titlul unui articol al său din septembrie, acelaşi an) a avut ca resort tocmai perioada aceasta de lecturi istorice, care s-au subsumat şi corelat traducerii pe care Eminescu a făcut-o la Floreşti la primul volum din „Fragmente zur Geschichte der Rumanen”, lucrare neterminată a lui Eudoxiu Hurmuzaki pe care i-o încredinţase Academia spre traducere. În timpul cât a efectuat traducerea (volumul I apare în ianuarie 1879), Eminescu s-a documentat la Floreşti asupra istoriei Imperiului Otoman, citind în special „Geschichte des osmanischen Reiches” (1827-1834), monumentala lucrare în 10 volume a orientalistului austriac Joseph von Hammer. Lectura „Istoriei Imperiului Otoman” a lăsat urme nebănuite în textul „Scrisorii III”, putându-se chiar afirma că aceasta este cartea care a declanşat viziunea poetică din versurile liminare ale poemei”.

Un interviu cu mult laureatul (şi prea mult discutatul) poet Ion Mureşan (Muri), publică Gellu Dorian în „România literară” nr. 6 din 2014, cu menţiunea  că jumătatea a doua a acestui interviu o citisem deja  în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 1 din 2014.  Ia să vedem ce mai zice poetul: 1. „Marii prozatori mint convingător. Au însă avantajul că minciunile lor devin imediat realitate”; 2. „De cine să-l ocroteşti pe tânărul poet? Poate de el însuşi”; 3. „A avea încredere într-un poet tânăr este într-un fel echivalent cu a-l asmuţi. Şi nu atât  împotriva altora, ci împotriva lui însuşi”; 4. „ Un poet adevărat nu are dreptul să plece din lumea asta cu „jetoanele” în buzunar, decât atunci când şi-a pierdut cu totul încrederea în Poezie. Atunci se sinucide. Sau se urăşte pe sine atât de mult încât se apucă de negoţul cu sclavi”; 5. „Fiecare poem e, pentru mine, o experienţă nouă. Trăirea nouă nu intră în om metodic. Intră pe căi mereu noi. Şi în maniere imprevizibile”; 6. „Omul care scrie în public e puţin exhibiţionist”; 7. „Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” nu este, propriu-zis, un premiu. Premiile USR sunt premii profesionale. Premiul Naţional e mai degrabă o „Legitimaţie de Club”; 8. „Eu nu scriu cărţi de  poezie, eu scriu poezii”; 9. „Eu cred că poezia e la fel de preţioasă pentru om ca respiraţia”; 10. „O fi natura democratică, vorba lui Mircea Dinescu, dar literatura nu e, har Domnului”; 11. „Fiecare poet e o ţară necesară; unele ţări sunt mai mari, mai întinse, altele mai mici, unele sunt muntoase, altele au câmpii veşnic verzi, altele au păduri, altele pustiuri argintii de nisip, altele mlăştinoase etc.”;  12. „ După ce mor oamenii, Dumnezeu le depozitează sufletele în poezii”; 13. „Cred că dacă în urma unui poet rămân 20 de poezii memorabile, viaţa lui e justificată cu asupra de măsură”; 14. „O carte de poezie nu e gata niciodată. Când le publicăm nu facem decât „să întrerupem lucrările zeilor / noi fiinţe ale clipei grăbite şi fără experienţă” – cum zicea Kavafis”.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Momente emoționante la Biserica „Vovidenia” din municipiul Botoșani, în Sâmbăta lui Lazăr

Publicat

Publicitate

Popasul duhovnicesc de la Biserica „Vovidenia” din municipiul Botoșani, din Sâmbăta lui Lazăr, s-a încheiat cu un colaj  de cântări bisericești din perioada Postului Mare, protagoniștii fiind membrii corului care oferă răspunsurile la strană în fiecare duminică și sărbători în acest lăcaș de cult. Studentul la Teologie George Gontineac, cel care coordonează grupul, a reușit să creeze, într-un timp relativ scurt un cor alcătuit din tineri și enoriași cu dragoste de Dumnezeu și voce bună, care reprezintă un bun liant între Altar și credincioși, înfrumusețând Sfintele Liturghii și picurând în suflet adevărate medicamente duhovnicești care vindecă tristețea și aduc nădejdea.

Așa s-a întâmplat și sâmbătă, când au emoționat credincioșii prezenți cu cântări specifice ultimei perioade din post. Îmbrăcați în haine cernite, așa cum creștinii obișnuiesc să poarte în Săptămâna Patimilor și în general în Postul Paștelui, membrii Corului Bisericii „Vovidenia” au interpretat tulburător „Astăzi s-a spânzurat pe lemn…”, „Cămara Ta, Mântuitorule…”, „Iată, Mirele vine în miezul nopții…”, dar și câteva stihuri din Prohodul Domnului.

Corul care reușește să psalmodieze și să participe activ la strană, înfrumusețând slujbele cu glasurile lor cristaline a câștigat recent locul al III -a la Concursul Național de Muzică Sacră, organizat la Botoșani, „întrecându-se” cu formații renumite din țară, fiind devansați de două coruri deja consacrate pregătite de profesorul de psaltică de la Seminarul Botoșani, Gheorghe Bulboacă.

Publicitate

Talentații interpreți au învățat de la „George”, cum le este drag să îi spună dirijorului, chiar și dulcile „floricele” bizantine, de o frumusețe deosebită. Au prins „meserie” din mers și, în Sâmbăta lui Lazăr, au demonstrat încă o dată prin glasurile lor, unele ca ale privighetorii, altele ca valul ușor, că imnurile de slavă trezesc conștiința, înalță lăuntric, deschid și încălzesc inimile creștinilor prezenți, lăsând să intre acolo Hristos care vindecă.

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Oameni MARI și fără minte: Tânăr beat la volan la Cordăreni și altul fără carnet la volan la Gorbănești

Publicat

Publicitate

Sunt oameni mari dar par fără minte. Un tânăr a fost prins beat la volan la Cordăreni iar un altul a fost prins la volan fără carnet la Gorbănești în timp ce mașina pe care o conducea nici măcar nu era înmatriculată.

La data de 26 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi- Biroul Rutier au oprit pentru control, pe DJ 298, în comuna Cordăreni, un autovehicul condus de un tânăr, de 23 de ani, din aceeași localitate.

În urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,86 mg/l alcool pur în aerul expirat.

Publicitate

Și tot la da data de 26 aprilie 2024, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au oprit pe DC 57, în comuna  Gorbănesti, un autovehicul condus de un tânăr de 18 ani, din municipiul Botoșani.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta nu deținea permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule, iar autovehiculul pe care îl conducea nu era înmatriculat.

“Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere fără permis și punerea în circulație a unui autovehicul neînmatriculat”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

ANPC, recomandări de 1 Mai: REFUZAŢI produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, recomandă să evitați produsele din carne tocată în cazul în care există îndoieli cu privire la calitatea acestora sau dacă eticheta nu conține data limită de consum, sau dacă aceasta este modificată sau depășită. Această recomandare vine în contextul în care, în această perioadă a anului, românii obișnuiesc să sărbătorească Ziua de 1 Mai cu mici și bere, relatează agerpres.ro.

“La cumpărarea produselor din carne tocată acordaţi o atenţie deosebită aspectului produsului, urmăriţi modul de etichetare, nu cumpăraţi produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare, a datei durabilităţii minimale/datei limită de consum şi a ingredientelor alergene. Refuzaţi produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea şi modul de informare prin etichetare şi care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilităţii minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depăşită!”, a scris, sâmbătă, Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.

Acesta recomandă consumatorilor să nu cumpere produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacţia comercială, riscând astfel să achiziţioneze un produs neconform sau chiar nesigur care le poate afecta sănătatea.

Publicitate

În ceea ce priveşte berea, directorul general al ANPC recomandă verificarea stării ambalajelor (integritate, etanşeitate), limpiditatea lichidului şi data durabilităţii minimale.

“În cazul în care petreceţi ziua de 1 Mai în zone de agrement, e bine să fiţi atenţi la câteva aspecte: trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere şi comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate şi anume: existenţa şi funcţionarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele; integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecţie pe timpul transportului, depozitării şi comercializării; etichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate”, a subliniat directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.

De asemenea, înainte de achiziţionarea alimentelor din locuri specializate în acest sens, consumatorii trebuie să se asigure că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecţie şi bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate o realizează cu mâinile acoperite de mănuşi curate sau de unică folosinţă.

Publicitate

Nu în ultimul rând, consumatorii trebuie să acorde atenţie preţului afişat şi să verifice concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă.

“Şi un ultim sfat, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doreşte să reclame calitatea/siguranţa unui produs”, atenţionează reprezentantul ANPC.

În urma acţiunilor de supraveghere şi control desfăşurate de comisarii ANPC în anii trecuţi, în astfel de perioade, s-au constatat abateri legate de folosirea de produse şi proceduri nesigure care puneau în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor precum: materii prime cu data limită de consum depăşită (cârnaţi, carne de mici, băuturi răcoritoare); materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muştar, Ketchup); comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle); utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire; nerespectarea condiţiilor de păstrare şi depozitare a produselor; prezenţa la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roşii, ceapă, cartofi, castraveţi); utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător şi a unor ustensile pentru bucătărie degradate (cleşti pentru grătar, cuţite), etc.

Publicitate

De asemenea, au mai existat şi deficienţe de informare a consumatorilor legate de ingredientele cu potenţial alergen, faptul că preparatele provin din produse decongelate sau lipsa afişării datei limită de consum, a mai scris Paul Anghel, în postarea sa de pe pagina sa de socializare.

Citeste mai mult

Eveniment

Din nou MATERIAL LEMNOS fără documente legale pe drumurile din Botoșani. A fost confiscat de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr.4 Dorohoi au oprit pentru control la data de 26 aprilie 2024, pe DJ 291 B, în comuna Dersca, o autoutilitară condusă de un tânăr, de 34 de ani, care transporta material lemnos.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că acesta transporta aproximativ 3 metri cubi de material lemnos, fără a deține documente legale.

“Față de conducătorul auto a fost dispusă măsura sancționării contravenționale cu amendă în cuantum de 2.000 de lei, iar materialul lemnos a fost confiscat”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending