Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (120)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

Alexandru D. Funduianu împlineşte azi, 1 martie 2023, 70 de ani.  Când am citit vorbele acestea ale lui Dimitrie Gusti, că “cea mai înaltă datorie etică a cuiva este să devină o personalitate”, am încercat să fac o listă, una care să  constituie baza edificiului meu afectiv. Şi am început-o cu Al. D. Funduianu, matematicianul. O activitate  susţinută în domeniul acestei discipline (profesor la clasă, profesor la centrul de excelenţă, activitate în cadrul societăţii de profil, propunător de probleme în culegeri şi reviste de specialitate, autor de cărţi de specialitate,  etc.) i-a conferit o autoritate morală de necontestat care i-a completat identitatea, înscriindu-se în galeria profesorilor de matematică ce au adus plusvaloare învăţământului botoşănean şi naţional. Astfel au apărut cele două lucrări de autor: „Locuri geometrice în geometria plană” („Agata”, Botoşani, 2007) şi „Elemente de topologie pe dreapta reală şi în plan” („Agata”, Botoşani, 2010).

A urmat Al. D. F. poetul. A debutat cu volumul “Şi iată…” („Eidos”, Botoşani, 1995)şi a continuat cu o poezie care  lasă în urma ei idei cu gust de aforism. Versurile acestui poet vin dinspre ceea ce Blaga numea cunoaştere paradisiacă, generatoare de senzaţii dintr-o zonă a graţiei.  El este un poet al timpului trecut şi prezent, şi cu toate acestea nu-l interesează veşnicia pe care Borges o numea “o frumoasă născocire”. Dacă vreţi să-l înţelegeţi pe poetul Al. D. Funduianu, mergeţi pe o  logică care nu putea să-i fie impusă decât  de divinitate: nu copacii îşi caută florile, ci invers. Nu poetul îşi caută  trecutul, ci invers, trecutul îl caută pe Al. D. F. Calea aceasta paradoxală a sensurilor, induce faptul că nu Al. D. Funduianu caută poezia, ci poezia aleargă după el. Aleargă, după cum am mai spus-o cândva, deschizându-i patru porţi: poarta comunicării cu lumea, poarta gândirii pozitive, poarta sinelui şi poarta dintre Ţara Candorilor şi Restul Lumii.

Publicitate

În poemele lui Al. D. Funduianu se insinuează, ca o injecţie binefăcătoare,  elemente de filozofie apuseană, pe care Mircea Vulcănescu o caracteriza ca una în care îşi fac loc timpul moral şi timpul mistic,  primul  bazându-se “pe libertatea de a delibera şi hotărî”, al doilea   “pe intuiţia directă  a existenţei”. De aici senzaţia că Al. D. Funduianu se desfăşoară greu, dar când o face e asemeni unei flori de cactus care, după  trei – patru ani izbucneşte în toată splendoarea sa pentru a spune ceva fundamental. O confirmă volumele “Şi iată…şi alte versuri” (1996), “A pune în rană candoarea” (1998), “Prin şi printre simboluri” (2013, 2014) şi altele.

A urmat omul “aberaţiilor”, nişte frumuseţi ale minţii  ce cultivă paradoxul, reţeta fiind  rezultatul unui melanj între polemica de sorginte franceză şi didacticismul de tip german, care aveau să fie transformate, după cum veţi vedea în cartea în discuţie, în epigrame: “Schimbare de stil, nu şi de nărav” – “O vreme scris-am realist / Că “aberez şi deci exist!” / O fac şi azi, căci nu e dramă… / Dar aberez în epigramă!”

Apoi s-a impus epigramistul, obligat fiind să vină şi cu o  “Justificare literară” – “N-aş vrea să intru în păcat / Şi să aprind în suflet drama, / Că nu-s ostaş, nici avocat, / Dar “arma” mea e…epigrama.”  L-am urmărit încă de la prima carte de epigrame   pe care a intitulat-o “Mărţişoare” (“Quadrat”, Botoşani, 2017) având, din prea multă modestie,  şi  adăugirea “catrene” lângă cea de “ epigrame”. Deşi tot ce scrie Al. D. Funduianu are acoperire într-un talent autentic, el nu a forţat mâna destinului, nu s-a aruncat în răspunsuri, dueluri sau abordări pripite fără acea siguranţă a exactităţii. Tehnicii  epigramei acestui autor i se supune spiritul timpului trait, reacţiile  auditorului ocupând, pe axa inteligenţei creative, intervalul [z ; hs], unde z = zâmbet, iar hs = hohot de râs. Sub aceste auspicii  a apărut şi recentul volum semnat de Al. D. Funduianu:  „Chipuri, stări şi demascări” (Editura „Quadrat”, Botoşani, 2021).  Deschizând volumul, atenţia ne este atrasă de exordiul distinsului epigramist Vasile Larco, unul destul de consistent  şi pertinent. Reţinem: „Epigramele lui Al. D. Funduianu nu conţin lungimi nejustificate, cuvinte licenţioase, disonanţe,  atacuri la persoană, dumnealui scoate în evidenţă meteahna, viciul, nu persoana în cauză, cu speranţa: ridendo castigat mores.  A râde e la îndemâna oricui. Motivele de râs sunt multiple, cum tot la fel sunt şi cele de plâns, care, de multe ori, se întrepătrund”.

Publicitate

Parcurg cele nouă capitole (creaţia literară, politica, femeia, beţia, prostia, educaţia, aberaţia, agora) şi descopăr un autor plin de un umor delicat şi tandru din care, asemenea unui gheizer, ţâşneşte înţelepciunea.  Nicăieri, vorba lui Andrei Pleşu, „nu întâlneşti puseuri de macho”, logica e la ea acasă, ironia are un mare grad  de cordialitate. Încerci să faci o selecţie şi constaţi că ţi-e greu să te decizi.

Pe  fiecare  pagină parcursă a volumului semnat de Al. D. Funduianu  dai de urmele unui romantic, în sensul că înainte de a fi ironic autorul vrea să exprime ceva care vine din firea sa      ( „Ironie” – „Suntem file dintr-un tom, / Nişte mişcătoare roţi, / Râde-n viaţă om de om / Şi-apoi moartea de noi toţi.”). Se simte acest imbold printr-un ataşament categoric la manifestul  lansat cândva de antropologul Vintilă Mihăilescu     („Să nu dispreţuieşti!”) şi explicat astfel de un alt antropolog, Alec Bălăşescu: „În dispreţ, în sarcasm, zeflemea sau băşcălie (puterea ca „umor”), încercăm eliminarea, anularea celuilalt. Dar primii cărora le facem rău suntem noi înşine.  Pentru că dispreţul nu-l face pe celălalt să dispară, ci se întoarce ca un bumerang asupra sinelui, care se micşorează la reproducerea mecanică a aceluiaşi. Fără celălalt nu existăm. În absenţa lui, sinele dispare în masa amorfă a identicului”.  Dacă mulţi epigramişti sunt sociologi convinşi, alţii contaminaţi de mania psihologismului, Al. D. Funduianu este un fel de antropolog, în sensul că epigrama lui,   care se referă şi ea la om ca toate celelalte,   ne descrie  cum apare omul contaminat de amoralitate şi cum se complace el în ambianţa  socială, culturală şi economică.  Volumul acesta, „Chipuri, stări şi demascări” (Editura „Quadrat”, Botoşani, 2021) reuşeşte să ne arate prin ce se diferenţiază  de ceilalţi omul pasibil a fi  personaj de epigramă:  „Pe plus” – „Eu nu m-am integrat în găşti, / Că lumea-i de atâtea tipuri – / Am întâlnit în viaţă măşti, / Dar şi deloc puţine chipuri.”; „Prietenul anevoie se cunoaşte” – „Nu-l înţeleg pe omul care  / Te-ajută iute cu părerea / Şi-ţi ţine scara la urcare, / Doar spre a savura căderea.”; „Eu şi şeful” – „Avem comune semnalmente – / Eu: funcţii, grafuri, permutări / El: funcţie, aranjamente / Plus…fel de fel de combinări.”;  „Fără vreo aluzie” – „Mult mi-a folosit în viaţă / Ce m-au învăţat străbunii: / Când îi întâlneşti, învaţă / Cum să ocoleşti nebunii” etc.

Arhitectura volumului pune în evidenţă profilul metodologic al autorului. Organizate pe nouă capitole, primele epigrame sunt adresate breslei  din care face parte, aceea a scriitorilor,  fiind puse sub titlul „E uşor a scrie…”. Reţinem primele două epigrame  ca o excepţională introducere la acest capitol: Menire” – Arta, fără-a fi opaci, / Jos ne-a dat de prin copaci, / Iar absenţa-i, mare cost: / Ne va duce unde-am fost.”; „Truism” – „Spun un lucru neplăcut, / Cu valenţă „mitică”: / Un artist ori e făcut, / Ori ucis de critică.”

Publicitate

Urmează politicienii despre care se spune de sute de ani că ei mint. Tom Phillips, într-o carte a sa despre adevăr, adaugă faptul că „mint despre lucruri importante, şi mint şi despre lucruri neînsemnate, şi mint despre lucruri de toate dimensiunile cuprinse între cele două extreme”. Al. D. Funduianu, prin cel de-al doilea capitol („Ars…politica”), intră cu fineţea-i specifică în acest domeniu special al politicii, denumită de acelaşi Tom Phillips  ca fiind un „infern al eternei înşelăciuni”:  „Necazul politicienilor” – „Confundaţi, des, cu blatiştii / Şi loviţi cumva-n amor, / Ni se plâng că doar dentiştii / Se mai uită-n gura lor.”; „Unor politicieni” – „Scot, acum, din hibernare / Tras de păr şi de perciuni / Un „Program de guvernare”, /C-o „Anexă de minciuni”.”;  „Negocieri politice” – „La piaţă, trocu-i iminent / Când ai ceva de cumpărat, / Dar ce se-ntâmplă-n Parlament / E iarmaroc adevărat.”;  „Nedumerire” – „Nu ştiu cum să-mi spun părerea / Fără-a le stârni mânia: / Cei aleşi iubesc puterea, / Mai presus de România?”; „Demnitarul micime” – „Observaţii pertinente / Am, că dânsul ani de-a rândul, / Bate ţări şi continente, / Iar pe mine numai gândul.” E drept, am ajuns în etapa pe care  ştiinţele auxiliare o numesc postadevăr. Dar tot exponenţii lor se întreabă: „a existat vreodată o epocă de aur a adevărului?”  Se pare că nu, şi asta o ştiu foarte bine epigramiştii, printre ei aflându-se şi Al. D. Funduianu: „Destin” – „Constat, se vede foarte clar, / O fi blestem de la străbuni, / Că, Doamne, noi avem un dar… / Să fim la rele foarte buni!”

Femeia ocupă un capitol aparte în economia volumului semnat de Al. D. Funduianu („Păcatele Evei”). Se atestă ideea că „umorul este un fenomen rezervat în cea mai mare măsură bărbaţilor”. Şi continuă Terry Eagleton în cartea sa intitulată simplu „Umor”: Dat fiind răceala naturală a firii lor, femeile tind să fie deficiente în această privinţă”. Şi continuă Eagleton pe această aserţiune cu care n-aş prea fi de acord, fie şi exemplificând, dacă ar fi cazul, prin numărul mare de epigramiste cu volume sau active pe facebook. Constat că nici  Al. D. Funduianu nu este de acord: „Conjugală” – „Cred c-a spus-o un om cult / Vina nu o daţi pe mine, / Că bărbaţii mint mai mult, / Iar femeile…mai bine.”;  „Familie modernă” – „Soţia, astăzi, mi-a urat / Să am un week-end minunat / Şi i-am răspuns, cu plecăciuni: / La revedere, deci…pe luni!”;  „Convieţuire” –  „Când două femei se ceartă, / Cum se mai întâmplă-n viaţă / Diavolul, profan în „artă”, / Stă, ascultă şi…notează.”; „Pe facebook” – „M-am supărat pe soaţa mea ( Că a postat făr`  de perdea, / Dar, cu surprindere,-am aflat  / C-a dat perdeaua la spălat”. Simt  că Al. D. Funduianu crede în sinea sa, după cum se spune,   că feminitatea  se prezintă adesea ca formă supremă a sofisticării, ceea ce face să predomine ironia situaţională.

O celebră epigramă scrisă de Păstorel şi dedicată unui antialcoolic (“Oare nu-ţi mai aminteşti / Vorba din bătrâni lăsată? / Din beţie te trezeşti, / Din prostie niciodată”)  a dat, prin V3 şi V4 titlurile a două capitole de o consistenţă ideatică aparte în arhitectura volumului propus de Al. D. Funduianu. Beţivii sunt oamenii care adesea “plutesc”, ori cineva, cu care sunt de accord, spunea că  pentru ei “plutirea nu înseamnă nici înălţare, nici nu e metodă sigură împotriva căderilor”.  Un  “Sondaj bahic” ( “Iubiţi prieteni, vă reţin / Cu fapte clare din anchetă, / Că adevărul este-n vin; / Minciuna e pe etichetă”), o inspiraţie “După Păstorel” (“Spune-o vorbă din bătrâni: / Bună-i apa din fântâni! / Dacă-o bei cu vin, altoi, / Câţiva stropi, la un butoi”), o concluzie privind “Sărbătorile, la noi” (“Românii-s oameni plini de har, / Văd în oricare sărbătoare / Doar partea plină din pahar / Golind-o dintr-o răsuflare!”), caracterizările  făcute “Unui turmentat” (“Vine-un om de faimă-n sat, / Predispus la-ncăierări, /Căci se crede om umblat… / Circulând “pe trei cărări”!) sau  unui “Chefliu oropsit” (“Când i-a mai slăbit puterea / Zise, sunt bătrân şi basta, / Dar cu cât mai bună-i berea, / Cu atât mai rea…nevasta!) întăresc  titlul acestui capitol. Beţivii sunt cei care asigură liantul oricăror activităţi. Puteţi să vă imaginaţi cum ar arăta o nuntă fără existenţa lor, sau o bodegă fără ei? Ca să nu mai vorbim de boemi, cei care asigură segmentul inteligenţei deschise! Mai mult, vă puteţi imagina opera lui Caragiale fără acel “cetăţean turmentat şi veşnic magnetizat”? Al. D. Funduianu ştie aceste lucruri şi, privindu-i cu un anumit grad de cordialitate, le-a asigurat un capitol în cartea  sa.

Pornind de la o “Constatare” ( Spunea, mâhnit, un om cu carte: / Se-ntâmplă deseori în viaţă / Cei buni să fie daţi deoparte… / Şi idioţii scoşi în faţă!), Al D. Funduianu  a luat în vizor şi proştii. Ca un epigramist care se respectă  le-a observat comportamentul fiind obligat de evidenţe să apeleze la termenul  “Fatalitate” (“Nici frizerul care-i tunde / Şi nici alte minţi titrate / Nu pot face ei rotunde /   Capetele lor…pătrate.”), intrând în armonie  cu autorul “Enciclopediei   prostiei”, Matthijs van Boxsel,  care crede că “nimeni nu este suficient de inteligent pentru a-şi înţelege propria prostie”, şi cu I. L. Caragiale  care era convins că “nimic nu-i arde mai mult pe proşti, ca râsul”. 

Profesor cu simţul umorului, Al. D. Funduianu vede sub sloganul “România educată”  o interminabilă politică de vorbe, nerămânându-i decât să  dea dovadă de “Optimism” (“Nu m-ascund după perdea, / Că sunt om dintr-o bucată, / Mort sau viu, tot voi vedea / România educate!”).  „Aberez, deci…exist!” este un capitol pe care îl apreciez pentru că pune în valoare nişte frumuseţi ale minţii „aldefeiste”.  Prin „aberaţiile” sale, Al. D. Funduianu o coteşte spre hedonism, definit ca etică potrivit căreia scopul vieţii este plăcerea, în cazul autorului nostru  de a se autoironiza: „Suspect de modestie” („Să previn orice efecte, / Stilul vieţii mi-l respect: / Încărcat sunt cu defecte / Dar, în rest, sunt om perfect!”), „Aberaţie” („Nu-mi acopăr handicapul, / Dimpotrivă, franc vă zic: / Dacă eu mi-aş pierde capul, / Nu aş pierde mai nimic!”), „Autoportret” („Eu tac, ascult şi nu-s în faţă, / Acord, dar nu pretind respect / Şi tocmai pentru asta-n viaţă, / Am fost, rămân, voi fi suspect.”), „Încă o veste” („Mi-a prezis un decident, / Om sus-pus, cu multă carte, / Că de n-am vreun accident, / Voi trăi mult, pân` la moarte!”).

„Agora…” e un capitol care nu-şi propune să încurajeze „agorismul” ca un curent anarhist, ci preia sub formă extinsă  rolul avut la începuturi de acest loc. Autorul coboară între oameni, observă şi se exprimă prin epigramă. Sunt  relevate cele şase umori proprii omului, în accepţiunea lui Andrei Pleşu: vanitatea, antipatiile personale, pofta de notorietate, frustrarea, inflaţia propriei competenţe şi idolatria propriei „instalări”, iar din altă perspectivă, cele patru tipuri de identitate găsite de Alex Muchielli: de faţadă, diferenţială, atribuită (prescrisă) şi negativă: „Din statistici” (O fi clima la extreme, / Însă eu observ, de-o viaţă, / Că indiferent de vreme / Pe la noi mereu e…ceaţă!”);  „De gustibus” („Eu sunt un om destul de blând, / Cu judecată şi integru, / Dar când l-aud pe Dan ţipând  / În faţa ochilor văd Negru!);

„Instantaneu rustic” („Întors acasă fiul, vineri, / Cu păr cărunt şi plin de bani, / Văzu că-n sat sunt numai tineri / De peste…şaptezeci de ani!”); „Avansat în funcţie” („Un vechi şi foarte bun amic / S-a ridicat atât de sus / Că-l văd aşa ca pe Iisus, / Doar că, de mii de ori, mai mic.”).

Ultimul capitol, „Oameni ca…lumea!”, preia titlul unui volum scris de  Vasile Larco . El  cuprinde, după cum spune autorul, „un schimb de amabilităţi (cu, sau fără ghilimele!)  găzduit, vreme de mai multe săptămâni, la rubrica „Loc de dat cu…epigrama” de pe „ştiri.botoşani.ro”,  cu autorul volumului amintit.  Dialogul debutează calm, protagoniştii călcând precaut pe un covor de mătase: Al. D. Funduianu:  „Am încercat să aflu, de la o Doamnă, cine esteCel mai bun epigramist? Şi, iată, Ce a ieşit – „Cârcotaş cum sunt, fireşte, / O întreb prudent şi parc-o / Văd cum, galeş, mă priveşte: / Cred că cel mai bun e Larco!”. Răspunde Vasile Larco:  „Eu ştiu că n-am făcut minuni, / Iar doamnei nu-i opresc elanu`, / Dar sunt şi alţii foarte buni; / ca de exemplu: Funduianu!” Încet-încet mătasea se estompează, dialogul transformându-se într-un veritabil duel în forma teoretizată de N. Bunduri, în sensul că  atacul şi contraatacul dau cursivitate luptei, iar împunsăturile  au acea gingăşie diluată în ironie.

În ceea ce priveşte delicatele cerinţe pe care le presupune  epigrama, nu pot adăuga mai mult decât o spune Vasile Larco în prefaţă: „…eu mi-aş permite să spun că nasc şi-n Botoşani epigramişti. Epigramişti de valoare printre care se află şi scriitorul Al. D. Funduianu. Epigramele sale respectă rigorile „buturugii mici a literaturii”, în sensul că au: poantă, măsură, ritm, rimă, muzicalitate, adresabilitate, originalitate etc.

Beneficiind  de grafica unui alt botoşănean talentat, Florin Grosu,  volumul „Chipuri, stări şi demascări”   reprezintă o adevărată istorie a mentalităţilor  organizate  sub auspiciile filozofiei „aldefeiste”.

 

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN. Anunțul meteorologilor

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis pentru județul Botoșani o atenționare COD GALBEN de ninsori și intensificări ale vântului. Local se va depune strat de zăpadă, în general, de 5…10 cm. Vântul va avea intensificări, cu viteze de 40…50 km/h.

Interval: 20 noiembrie, ora 20 – 21 noiembrie, ora 10

Dacă sunteți nevoiți să porniți la drum, informați-vă despre condițiile de trafic. Puneți în mașină lucruri necesare în caz de urgență: lanțuri antiderapante, lopată pentru zăpadă, lanternă, un sac cu nisip, apă, pături, încărcător pentru telefon.

Publicitate

În perioada cu vânt puternic, fiți foarte atenți dacă vă deplasați în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți. Dacă este posibil, întrerupeți orice activitate în aer liber și adăpostiți-vă în locuințe sau în spații care să vă asigure protecția!

Parcați autoturismele în locuri ferite!
Nu atingeți firele de electricitate dacă sunt căzute la pământ și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate: corturi, schele sau clădiri cu fațade ce prezintă semne de degradare.

În situații de urgență, care vă pun în pericol viață sau bunurile, sunați imediat la 112!

Publicitate

Pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, gata pentru a vă sprijini în situații de urgență.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Percheziții! Rețea de braconieri piscicoli, destructurată de polițiști. Patru persoane au fost reținute

Publicat

Publicitate

Marți, polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești, cu sprijinul celorlalte structuri ale Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, au pus în executare 40 de mandate de percheziție domiciliară, la persoane cercetate pentru comiterea infracțiunilor de braconaj piscicol, în județele Botoșani, Ilfov și Bihor.

Peste 200 de forțe de ordine au fost implicate, într-o acțiune de amploare, organizată de polițiști, care a fost documentată pe parcursul mai multor luni de zile.

Din cercetări a reieșit faptul că persoanele vizate de anchetă ar fi efectuat activități de braconaj piscicol, pe lacul de acumulare Negreni, utilizând unelte de pescuit interzise la deținere, încălcând astfel legislația care protejează ecosistemul acvatic.

Publicitate

Plasele monofilament sunt interzise atât la deținere, cât și la utilizarea în vederea pescuitului, întrucât se pot captura cantități excesive de pește, inclusiv pești sub dimensiunea minimă legală, ceea ce ar conduce la epuizarea resurselor acvatice.

De asemenea, aceste plase sunt fabricate din materiale sintetice care, odată abandonate, devin deșeuri ce contribuie la poluarea apelor și afectarea faunei și a florei acvatice.

Persoanele cercetate pentru comiterea faptelor și-ar fi procurat uneltele ilegale de pescuit de la furnizori din județele Ilfov și Bihor.

Publicitate

În urma activităților desfășurate, la locațiile vizate, au fost descoperite și ridicate, în vederea continuării cercetărilor, peste 16 kilometri de plasă monofilament, aproximativ 300 de kilograme de pește, nouă bărci și un autoturism.

Ancheta vizează mai multe persoane cercetate pentru infracțiuni de braconaj piscicol, față de patru persoane fiind dispusă măsura reținerii, pentru 24 de ore.

La activități au participat polițiști din cadrul inspectoratelor de poliție județene Botoșani, Ilfov și Bihor, polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani, jandarmi ai Inspectoratului Județean de Jandarmi Botoșani și reprezentanți ai Asociației Județene a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) VIDEO: Deputatul Marius Budăi spune că prezența PSD în viitorul guvern este garanția finalizării Autostrăzii Moldovei până în județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Deputatul PSD Marius Budăi a scris într-o postare pe rețelele de socializare că finalizarea Autostrăzii Moldovei A7, prevăzută în Programul PSD pentru următoarea guvernare, reprezintă principala cale de dezvoltare economică a județului Botoșani.

Autostrada Moldovei este o realitate. PSD s-a ținut de cuvânt și va merge până la capăt cu finalizarea autostrăzii. Asta este dezvoltarea. Autostrăzile, drumurile bune aduc investiții, iar investițiile aduc locuri de muncă”, a spus Budăi.

Social-democratul consideră că demararea primei autostrăzi pentru regiunea Moldova este meritul premierului Marcel Ciolacu și a ministrului PSD al Transporturilor Sorin Grindeanu care au înțeles că infrastructura de transport reprezintă cheia pentru reducerea decalajelor de dezvoltare dintre Moldova și celelalte regiuni istorice ale României.

Publicitate

Autostrăzile, drumurile bune aduc investiții, iar investițiile aduc locuri de muncă. PSD este singurul partid care a dezvoltat infrastructura rutieră în Moldova, iar în mandatul premierului Marcel Ciolacu Autostrada Moldovei prinde din ce în ce mai mult contur. Votați PSD pe 1 decembrie pentru a avea garanția că Autostrada Moldovei va fi finalizată până la noi acasă, în Botoșani!”, i-a îndemnat Budăi pe botoșăneni.

https://www.facebook.com/share/v/19g6HR5qnu/?mibextid=WC7FNe

 

Publicitate

CMF11240017

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Poşta Română lansează o colecţie de cărţi poştale cu imagini impresionante din timpul războiului din Ucraina

Publicat

Publicitate

Compania Naţională „Poşta Română” lansează miercuri o colecţie unică de cărţi poştale ce ilustrează imagini impresionante din timpul războiului din Ucraina, surprinse de fotografi ucraineni.

Cărţile poştale vor fi lansate în cadrul evenimentului „1.000 de zile de război în Ucraina”, organizat în parteneriat cu Ambasada Ucrainei la Bucureşti şi Postcrossing.

„Aceste cărţi poştale vor deveni simboluri ale solidarităţii şi susţinerii pentru poporul ucrainean, iar participanţii vor avea ocazia să le trimită gratuit prin intermediul Poştei Române, Evenimentul reprezintă un moment de reflecţie prin care dorim să transmitem un puternic mesaj de încurajare pentru vecinii noştri, profund afectaţi de acest război. Poşta Română îşi doreşte, prin acest demers, să contribuie la aprofundarea înţelegerii publicului asupra situaţiei din Ucraina şi să aducă un omagiu celor care au suferit din cauza războiului”, subliniază reprezentanţii companiei într-un comunicat. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending