Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (117)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Păstorel Teodoreanu.  Remarcabilul scriitor şi epigramist va ţine o cuvântare în prezenţa Majestăţii Sale Regelui, cu prilejul dezvelirii bustului lui Eminescu de la Constanţa, datorat sculptorului Oscar Han.  Bustul lui Eminescu, realizat de sculptorul Oscar Han se află în Constanţa, turnat în bronz, amplasat lângă Farul Genovez. Are 3 metri şi se află pe un soclu de travertin. Realizat în 1930, a fost dezvelit în ziua de 15 august 1934 pe faleza cazinoului, foarte aproape de mare. Reţin din această cuvântare (vezi “Tămâie şi otravă”, vol. al II-lea, Editura “Cultura Naţională”, Bucureşti, 1934, p. 211-216): 1.”Când mi s-a încredinţat înalta sarcină de a reprezenta Fundaţiile Culturale Regale la această solemnitate, care, prin Augusta prezenţă a Majestăţii Voastre, prin covârşitoarea personalitate a lui Eminescu şi prin impunătoarea realizare plastică a meşterului Han, în proporţiile unei adevărate sărbători naţionale, o firească sfială şi o copleşitoare emoţie m-a fost cuprins.  Pentru cei care îşi dau seama de adânca lor semnificaţie, asemenea clipe nu se trăiesc des. Şi pentru mine unul, o astfel de sărbătoare – odi profanum vulgus et arceo – nu înseamnă şi n-a însemnat nicicând, o simplă festivitate cu banchet şi discurs, ci o răspântie istorică, o clipă de pietate şi reculegere, o revizuire a căilor străbătute, un popas şi o culme”; 2. „Eminescu însuşi, ca să poată întrezări atunci România de acum, a trebuit să se întoarcă cu gândul înapoi şi să privească viitorul de departe şi de demult, de la 1400. Viitorul acela întrezărit suntem noi, noi aceştia, cărora ne-a fost hărăzit să trăim aievea visul lui suprem”; 3. „Chipul blajin al chinuitului prooroc şi precursor al unităţii noastre naţionale, în două feluri a cristalizat în conştiinţa populară: un Eminescu tânăr, senin, romantic, un Eminescu frumos, acel Eminescu care de la Cernăuţi la Sibiu şi de la Sibiu la Blaj, cioplea în taină metalul pur al expresiei locale, din a cărei laolaltă topire avea să iasă unificarea limbii româneşti, şi un Eminescu prematur îmbătrânit şi obosit până la istovire, atât de prăpăstioasele piedici ale unui suiş, anevoios şi ameţitor, dar triumfal, cât şi de micile mizerii ale unei soarte haine. Numai zece ani de existenţă fizică despart pe cei doi Eminescu, dar secole de cultură stau nedumerite şi inexplicabile între ei”; 4. „Ceea ce s-a petrecut în creierul efervescent al poetului, de la primele dibuiri şi până la „Luceafărul” nu s-a putut desfăşura aiurea, decât în veacuri lungi şi multe, de trudnică şi lentă evoluţie. Claviatura lui sufletească cuprinde toate epocile istoriei româneşti”; 5. Pe când mărunţii grămătici regionali căutau, unii să întocmească o limbă după canoanele lor puerile, alţii să învie morţii, latinizând slavonisme fireşti şi de mult împământenite, apare Eminescu, ca un stejar din basme, ivit peste noapte, cu coroana cât tot cerul care acoperă ţara lui Mihai Viteazul şi a Marelui  Rege Ferdinand I şi cu rădăcinile înfipte în toate colţurile ei”; 6. „Fericit inspirată a fost unealta meşterului, când a impus materiei inconştiente să ne redea pe Eminescu cel dintâi şi tot atât de inspirat a fost făuritorul, când a ales operei sale locul pe care i l-a ales. Acest Eminescu, de aici înainte al lui Han, e cel menit să se imprime şi să rămână în sufletele tuturor. Cu farul genovez în spate, ca un paznic,  cu marea în faţă, ca un omagiu şi ca un simbol, superb ca un Făt Frumos, idealizat  cât trebuie şi parcă spiritualizat, acest Eminescu reprezintă pe acel vizionar de geniu, care a bătut cu piciorul toate ţinuturile şi toate potecile ţării sale, cu doina pe buze, cu neantul în buzunare şi cu România Mare în inima lui”; 7. „Conceput într-o formă statică, cum e şi rostul ei să fie şi realizată în dezmierdate rotunjimi, statua elegiei de sub bust, dă întregului monument un desăvârşit echilibru clasic. Impunător în patriciana lui izolare, l-am privit pentru întâia oară într-un glorios răsărit, când primele raze ale soarelui abia ieşit  din adâncuri, veneau să binecuvânteze şi să nimbeze ca într-o apoteoză, fruntea boltită a poetului, pe când de sus cobora în zbor planat, un albatros imaculat, ca un trimis al Dumnezeirii, încremenit  în încântare. Priveliştea era prea frumoasă. Am închis ochii. Şi în acea clipă, închipuirea m-a dus în nopţi senine, în care aceeaşi lună, lunecând, cum zice Eminescu, pe-a  lumii boltă şi plutind pe mişcătoarea mărilor singurătate, aceeaşi lună care şi-a găsit  în hoinarul de la Ipoteşti un cântăreţ fără egal, aceeaşi lună care, pe aceleaşi maluri stâncoase ale aceluiaşi Pont Euxin, va fi luminat trista cale a lui Ovidiu printre sciţii barbari, însemna înaintea celui mai mare poet al neamului, drumul la stele”; 8. „La început a fost cuvântul. Aşa începe povestea omenirii. La început a fost Eminescu. Aşa începe realitatea literaturii româneşti. Aşa începe Istoria Românilor însăşi, care, după un mileniu de comprimare, prin Eminescu prinde glas”; 9. „Şi acum, înainte de a reintra în viaţa profană, să ne rugăm Sire, pentru cel dus, pentru cel prezent, pentru cel etern, dorim duhului său fără de moarte şi reîntruchipării lui materiale, ceea ce singur şi-a dorit: „Să-i fie somnul lin / Şi codrul aproape / Să aibă-un cer senin / Pe`ntinsele ape”.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending