Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (116)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Dacă e luna februarie, e luna în care s-a născut GRIGORE VIERU (n. 14 februarie 1935, România – d. 18 ianuarie 2009, Republica Moldova). Redăm eseul „SENTIMENTUL  IDENTITĂŢII  ROMÂNEŞTI  LA  GRIGORE  VIERU”, autor prof. Mihaela Manole, care a făcut obiectul participării, cu câţiva ani în urmă,  la un simpozion dedicat  acestui poet:

Aproape că nu există filozof român care să nu fi pus problema identităţii româneşti. Emil Cioran, disecând dintr-o perspectivă proprie „ispita de a exista”, va  propune chiar „o schimbare la faţă a României”. Constantin Noica dezvoltă „sentimentul românesc al fiinţei”, în timp ce Mircea Vulcănescu scrie despre „dimensiunea românească a existenţei”. Spune acest filozof într-o carte a sa cu acelaşi nume [1]: „Sufletul românilor se caracterizează printr-o serie de veleităţi de a fi în anumite feluri, printr-o serie de tentaţii, printr-o serie de reprezentări divergente despre sine, printr-o serie de sentimente de lipsă de actualitate care s-ar simţi întregite prin alunecarea în direcţia felului de a fi al anumitor  popoare, pe care cu un cuvânt am încercat să le caracterizăm sub numele de ispite”. În contextul acestei afirmaţii, Mircea Vulcănescu enumeră, fără pretenţii de exhaustivitate, de a fi considerate caractere dominante sau că ar constitui existenţe depline,  cele mai  „importante” ispite[1]:

  1. „ispita Romei – care a generat istoria culturală modernă a României,ne-a dat cronicarii, unirea religioasă şi şcoala latinistă”;
  2. „ispita greco-bizantină – îl întâmpină pe bucureştean de cum iese la Mogoşoaia”;
  3. „ispita slavo-bizantină – ne-a dat mănăstirile”;
  4. „ispita fondului nostru trac – ne-a dat pe Lucian Blaga, Vasile Pârvan, Nae Ionescu şi autohtoniştii”;
  5. „ispita franceză – ne-a dat paşoptismul funciar al întregii noastre culturi”;
  6. „ispita germană – ne-a dat reacţiunea junimistă”;
  7. „ispita rusească – ne-a dat poporanismul şi, în parte, semănătorismul”.

Constantin Noica, pornind de la caracterul special al prepoziţiei „întru” cu sensul prim de „înăuntru”, consideră că  [2]: „…prepoziţia noastră a adus şi sensul de „înspre”, dând astfel o bună tensiune, care este de esenţa spiritului, de a fi în acelaşi timp în ceva (într-un orizont, într-un sistem) şi de a tinde către acel lucru. Astfel, prin determinările propriei sale istorii, civilizaţia noastră a fost într-un spaţiu dat”.  Şi de aici una dintre concluziile lui Noica  [2]: „La fel ca într-un spaţiu, civilizaţia noastră a fost întru o limbă, cea latină…”. Noica,  analizând rostirea românească, a ajuns la concluzia că ar fi următoarele situaţii ale fiinţei româneşti:

  1. „n-a fost să fie”;
  2. „era să fie”;
  3. „va fiind”;
  4. „ar fi să fie”;
  5. „este să fie”;
  6. „a fost să fie”.

Basarabia a avut norocul  ca, aflată sub cizma rusească, să se ivească Grigore Vieru, omul providenţial, ca rezultat al intersecţiei dintre ispitele lui Mircea Vulcănescu şi situaţiile fiinţei româneşti ale lui Noica, izvorâte din valorile verbului „a fi”.  Chinuit, sărac, crescut de mama sa, avea românismul în sânge aşa cum Iisus îl avea pe Dumnezeu.  Nici el nu-şi putea explica, iar când a fost întrebat de Stelian Gomboş [3],  găseşte greu termenul potrivit, oprindu-se la …„instinct”: „Eu nu am avut o bună pregătire naţională, ca să zicem aşa, în şcoală, dar am avut o foarte bună pregătire…nu ştiu cum să spun…ajută-mă dumneata…instinctivă, dacă e bine aşa. Deci dragostea mea pentru cuvântul românesc, pentru cântecul nostru, pentru tot ce este naţional, am moştenit prin instinct. Mie nu mi-a spus nimeni la şcoală că sunt român, că vorbesc limba română. Din contră, ei mi-au spus că nu sunt român, căci vorbesc altă limbă, cea moldovenească, dar instinctiv, strigătul sângelui mi-a spus că eu vorbesc limba română. Şi-atunci când am greşit, mai exact, se crede că am greşit,, cred unii tineri de-aici de la noi, artişti, poeţi şi, din păcate, şi din ţară, cred că am greşit, îi asigur că nu am greşit”.

Regimul sovietic şi-a dat seama că românismul este un „instinct” şi a trecut  la  metode  drastice de diminuare a efectelor acestei însuşiri. Dumnezeu l-a ales pe Grigore Vieru  ca să păstreze  integri germenii acestui fenomen, vital pentru păstrarea identităţii neamului.

Publicitate

Isabel Molina, o poetă portugheză, declara Marinei Dumitrescu, într-un interviu, despre Eminescu [4]:

  1. „a fost victima circulaţiei restrânse a limbii în care a scris”;
  2. „a fost victima stării periferice a României pe continent”
  3. „este unul din rarii poeţi care merită a fi numit PROFET – stâlp al existenţei şi persistenţei unui popor”;
  4. Este egalat doar de Holderlin”;
  5. „Eminescu încarnează poezia perfect, cum România se încarnează în el”;
  6. „Portugalia îl asemuieşte pe Eminescu cu Camoes prin calitatea lor de SIMBOL, omniprezenţa lor în conştiinţa naţională”;
  7. „Mai poate fi asemuit cu alt poet portughez: Antero de Quental, după sfârşitul său tragic şi a atitudinii lui faţă de lume”.

Ce altceva a fost Grigore Vieru, decât un  alt Eminescu  al  neamului, îmbibat de sentimentul identităţii româneşti în Basarabia?  Un transfer din perspectiva celor cinci componente ale „ethnos”-ului, concept introdus de sociologul italian  C. Tullio-Altan şi descrise în [5], („ epos – transfigurarea simbolică a elementelor legate de memoria trecutului; logos – limba ca simbol al definirii etimologice a colectivităţii; ethos – sacralizarea unui nex normativ şi instituţional care stă la baza organizării grupului; genos – patrimoniul genetic legat de origini comune; topos – teritoriul ca imagine simbolică a patriei-mume, matricea comună care a generat stirpea, viţa”) ale afirmaţiilor poetei Isabel Molina despre Eminescu spre Grigore Vieru , ar constitui o egalitate simetrică. Despre  poetul basarabean s-ar putea pune problema, fără a greşi, în termenii puşi despre Eminescu: „ a fost victima restrângerii circulaţiei limbii române în spaţiul sovietic”; „a fost victima impunerii unei stări periferice a Basarabiei de către Rusia”; „merită a fi numit PROFET –stâlp al existenţei şi persistenţei românismului în Basarabia”; „egalează pe Eminescu”; „Basarabia şi românismul se încarnează în el”; „SIMBOL, precum Eminescu”; „omniprezent în conştiinţa naţională”; „poate fi asemuit cu Eminescu după sfârşitul său tragic şi a atitudinii faţă de lume” etc.

Grigore Vieru a fost primul care a intuit ce se va întâmpla cu limba română, cu românii şi cu identitatea românească în Basarabia. Deşi fire firavă, suferind cu plămânii,  nu se oprea , zi de zi aprinzând candela românismului. Aşa a apărut prima sa carte „Alarma” (Editura „Şcoala Sovietică”, Chişinău, 1957) în care a strecurat şi poezia cu acelaşi nume ca o atenţionare a ce ar urma să se întâmple cu limba română sub ocupaţia sovietică. Ştefan Tudor îşi aminteşte [6]:       „În primii ani de după război (1945-1946), în centrele raionale şi în oraşele din Moldova au existat cursuri de învăţare a limbii române (pe atunci zisă moldovenească) pentru cadrele de partid şi specialiştii trimişi aici din alte republici. Şi acei veniţi nu numai că ne învăţau limba, dar îşi duceau micuţii la grădiniţele româneşti. Era ceva firesc. La Chişinău, de exemplu, în 1946  funcţionau 17 grădiniţe româneşti şi o singură grădiniţă româno-rusă.

În 1947 însă, din rea-voinţa cuiva de la Chişinău sau poate a cuiva de la Moscova, a fost sistată predarea cursurilor de învăţare a limbii române. Tot atunci e pecetluită şi soarta grădiniţelor româneşti: în scurt timp au dispărut toate una câte una, fiind transformate în instituţii preşcolare ruseşti.  În 1957, regretatul poet Grigore Vieru editează prima sa carte de versuri cu titlul sugestiv Alarma!

Continuă Ştefan Tudor:  “Peste doi ani, în 1959, la Chişinău este înfiinţată (după mai bine de un deceniu) o grupă de grădiniţă cu instruire în limba română. În calitate de educatoare la acea grupă este angajată doamna Grigorcea (din păcate, i-am uitat prenumele), invitată de la Călăraşi, întrucât cadrele didactice de la Chişinău, speriate de represiuni şi de rusificare forţată, îşi pierduseră speranţa în reînvierea grădiniţelor româneşti. Grupa în cauză cuprindea copii de toate vârstele (de la un an şi jumătate până la 7 ani) şi a fost amplasată în incinta unei grădiniţe ruse din spatele Casei Scriitorilor de azi. De la doamna Grigorcea am aflat că cel mai mult s-au zbătut să deschidă această grupă Grigore Vieru, Vladimir Beşleagă şi Mitrofan Vatavu. Aşa tineri cum erau, abia ieşiţi din universitate, ei au avut curajul să înfrunte autorităţile comuniste odioase pentru a recuceri dreptul picilor băştinaşi la limba maternă. Doamna Grigorcea mi-a povestit cât de des, cu câtă dragoste şi voie bună venea Grigore Vieru la acel buchet de copilaşi să le citească versuri, poveşti, povestiri. Poate că atunci au şi început să izbucnească din inima poetului extraordinarele sale versuri pentru copii, care nu au asemănare în întreaga literatură română, în afară de câteva poezii foarte cunoscute ale lui Eminescu. Educatoarea Grigorcea însă mai avea nevoie şi de scenete, de scenarii pentru toate sărbătorile anului, pe care nu putea să le găsească nicăieri. Căci mai toată literatura didactică se edita în limba rusă. Şi, bineînţeles, muncea Grigore Vieru. Nopţile lui se transformau în raze de lumină, de bucurie pentru copii şi părinţi”.

Şi viaţa lui Grigore Vieru, atât cât a fost, s-a confundat cu două metafore adânci: a mamei şi a casei părinteşti. Mihai Milea, în [7], scrie: „De altfel, pe tot parcursul vieţii sale, poezia lui Grigore Vieru, a fost o revenire perpetuă acasă, la viaţa de la ţară, la casa părintească, unde mama i-a fost ca o icoană vie. Toată viaţa sa, Grigore Vieru a tânjit după casa părintească”.

Mama, ca o translatare spre România, iar casa părintească spre pământul de dincolo de Prutul care îl despărţea.

BIBLIOGRAFIE:

[1] Mircea Vulcănescu, „Dimensiunea românească a existenţei” (Editura „Fundaţiei culturale Române, Bucureşti, 1991);

[2] Constantin Noica, „Sentimentul românesc al fiinţei” (Editura „Eminescu”, Bucureşti, 1978);

[3] Stelian Gomboş, „Poetul Grigore Vieru – Apologetul şi Mărturisitorul” („Lumea credinţei”, ianuarie, 2016);

[4] Marina Dumitrescu, „Cu Isabel Molina despre Eminescu”  („România literară” nr. 21 din 2015);

[5] Doina Arpenti , “Rolul limbii în formarea identităţii culturale în contextual migraţiei” (Revista “Limba Română”, anul XXVI, nr. 1-2 din 2016);

[6] Ştefan Tudor, „Alarma!” (Revista „Limba română”, anul XIX, nr. 1-4, 2009);

[7] Mihai Milea, “Patria începe acasă” ( “Renaşterea buzoiană” – almanah 2016, p. 79).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Măsuri de ordine publică pentru meciul dintre F.C. Botoșani și Universitatea Craiova

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 22 februarie 2025, va avea loc meciul de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Universitatea Craiova.  Partida, contând pentru etapa a XXVIII-a a Superligii României, se va desfășura pe stadionul municipal din Botoșani și va începe la ora 18.00.

Pentru menținerea ordinii și siguranței publice, Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău si Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani vor forma un dispozitiv integrat, acționând alături de celelalte structuri teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne. Scopul principal este asigurarea unui climat de securitate optim atât în zona stadionului, cât și pe traseele de deplasare ale suporterilor.
Pentru prevenirea introducerii în stadion a materialelor pirotehnice și a altor obiecte interzise conform legislației în vigoare, se vor aplica măsuri suplimentare de control al autovehiculelor care intră în incinta arenei sportive. De asemenea, spectatorii vor fi supuși unui control corporal preventiv înainte de accesul pe stadion, care va fi permis începând cu ora 16:00.
Recomandăm tuturor celor care doresc să asiste la meci să se prezinte din timp la porțile de acces pentru a evita aglomerația și pentru a facilita intrarea tuturor spectatorilor înainte de startul partidei.

Recomandări pentru spectatori:

Pentru evitarea incidentelor, jandarmii transmit următoarele recomandări:
* Colaborați cu forțele de ordine pentru reducerea timpului de așteptare și evitarea aglomerațiilor la accesul în stadion.
* Evitați implicarea în incidente care pot perturba ordinea și liniștea publică și delimitați-vă de orice formă de violență. Orice încălcare a legii va fi sancționată ferm de către forțele de ordine.
Pentru a preveni situațiile neplăcute, reamintim că:
* Este interzis accesul în stadion cu obiecte pirotehnice și orice tip de recipient cu capac.
* Este interzisă afișarea de inscripții care instigă la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, la discriminare ori violență.
* Spectatorii nu au voie să staționeze pe coronamentul arenei sportive sau pe scările de acces către scaune, pentru a nu bloca intervenția pompierilor în caz de urgență.
* Este strict interzisă pătrunderea spectatorilor pe terenul de joc, atât în timpul partidei, cât și după finalul acesteia.

Prevederi legale și sancțiuni:

Recomandăm tuturor participanților să adopte un comportament civilizat și să respecte legislația în vigoare. În acest sens, reamintim câteva dintre prevederile Legii nr. 4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței la competițiile sportive:
Art. 20 – Spectatorilor le este interzis:
* m) să comită acte sau gesturi obscene, să adreseze injurii, expresii jignitoare ori amenințări cu violență la adresa altor spectatori, oficiali, jucători sau bunurile acestora;
* n) să profereze injurii, expresii jignitoare sau vulgare la adresa forțelor de ordine sau a personalului de securitate.
Conform art. 22 din Legea nr. 4/2008, aceste fapte constituie contravenții dacă nu au produs vătămări corporale sau pagube materiale. Sancțiunile sunt:
* Amendă între 150 și 400 lei sau 70-120 ore de muncă în folosul comunității.
* Pentru amenințarea forțelor de ordine (art. 20, lit. o), amenda este între 250 și 750 lei, iar sancțiunea complementară prevede 100-150 ore de muncă în folosul comunității și interzicerea accesului la competițiile sportive timp de 6 luni.
Forțele de ordine asigură condițiile necesare pentru desfășurarea meciului în siguranță, protejând toți participanții și persoanele aflate în spațiul public, atât înainte de startul partidei, cât și după finalul acesteia.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină în România. Limitele pe care nu le poți depăși

Publicat

Publicitate

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină: În România, legislația privind plățile în numerar este strict reglementată pentru a combate evaziunea fiscală și a încuraja utilizarea mijloacelor electronice de plată, scrie alba24.ro.

Achiziționarea unui autoturism cu numerar este supusă unor plafoane specifice, care variază în funcție de statutul vânzătorului și al cumpărătorului.

Achiziția de la o persoană juridică (dealership sau firmă) 

Conform Legii nr. 70/2015, actualizată prin OUG nr. 15/2023, plățile în numerar între persoane fizice și persoane juridice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei per persoană. Adică 2.000 de euro.

Aceasta înseamnă că, dacă intenționați să cumpărați un autoturism de la un dealer auto sau o companie, suma maximă pe care o puteți plăti în numerar într-o singură zi este de 10.000 lei.

Pentru sumele care depășesc acest plafon, este obligatorie utilizarea instrumentelor de plată fără numerar, precum transferurile bancare, precizează ANAF.

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină: achiziția de la o persoană fizică

În cazul tranzacțiilor între două persoane fizice, legislația permite plăți în numerar până la un plafon de 50.000 lei pe zi.

Publicitate

Astfel, dacă achiziționați un autoturism de la un alt particular, puteți efectua plata în numerar până la această sumă.

Pentru orice sumă care depășește 50.000 lei, diferența trebuie achitată prin mijloace de plată fără numerar.

Aspecte importante de reținut

  • Fragmentarea plăților: Este interzisă divizarea unei sume mai mari în plăți mai mici pentru a evita respectarea plafoanelor legale. De exemplu, nu puteți efectua mai multe plăți de 10.000 lei în zile consecutive către o persoană juridică pentru a achita o datorie totală mai mare.

  • Documentarea tranzacției: Indiferent de modalitatea de plată, este esențial să documentați corespunzător tranzacția printr-un contract de vânzare-cumpărare și, dacă este cazul, să înregistrați vehiculul la autoritățile competente.

  • Sancțiuni: Nerespectarea plafoanelor legale pentru plățile în numerar poate atrage sancțiuni atât pentru cumpărător, cât și pentru vânzător.

În concluzie, dacă doriți să achiziționați un autoturism în România și să efectuați plata în numerar, trebuie să respectați plafoanele menționate: până la 10.000 lei pentru tranzacțiile cu persoane juridice și până la 50.000 lei pentru tranzacțiile între persoane fizice.

Pentru sumele care depășesc aceste limite, este necesară utilizarea mijloacelor de plată electronice.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Ambulanță implicată într-un accident în municipiul Suceava

Publicat

Publicitate

O ambulanță a fost implicată, vineri seară, într-un accident rutier în municipiul Suceava, au anunțat reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU).

Potrivit acestora, autospeciala sanitară a intrat în coliziune cu un autoturism.

‘Au intervenit pompierii militari, cu o autospecială pentru descarcerare, și două ambulanțe SMURD (Echipaj de prim-ajutor și Terapia intensivă mobilă), cu sprijinul unui echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean’, precizează ISU.

În eveniment au fost implicate patru persoane, dar acestea nu au necesitat transportul la spital. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cât costă un an de vechime. Calculul exact în funcţie de cât vrei să cumperi, în 2025

Publicat

Publicitate

În România, există mai multe opțiuni pentru cei care doresc să se pensioneze mai devreme, însă nu toți românii pot beneficia de aceleași condiții. Unele persoane pot ieși la pensie fără penalizări, în timp ce altele trebuie să își cumpere ani suplimentari de vechime pentru a se încadra în cerințele necesare pensionării. În 2025, legea prevede mai multe posibilități pentru cei care vor să își completeze stagiul de cotizare, însă acest proces nu vine fără costuri, informează playtech.ro.

Reducerea vârstei de pensionare pentru cei cu stagiu complet

Românii care au contribuit la sistemul public de pensii timp de 40 de ani pot ieși la pensie cu 5 ani mai devreme față de vârsta standard, fără a fi penalizați.Aceștia nu vor avea nicio diminuare a pensiei, iar perioada de studii universitare sau de serviciu militar poate fi luată în calcul la vechimea în muncă.

Vârsta la care femeile pot ieşi la pensie dacă au stat în concediu pentru creşterea copilului. Ce scrie în lege exact
Diferențele dintre pensii și venituri în Europa: cum se compară România cu restul țărilor
Acest lucru oferă o mare flexibilitate celor care doresc să se bucure de pensie mai devreme, fără a suporta scăderi semnificative ale venitului lunar.

Boala incurabilă de care suferă Cosmina Păsărin. De asta are mereu la ea acest obiect: „Nu o să scap niciodată”
Mulți români se gândesc la pensionare mai devreme, în special după vârsta de 55 de ani, când unii își reevaluează opțiunile pentru un trai mai liniștit.

Pensionarea anticipată și penalitățile pentru stagiul incomplet

Publicitate

Pe de altă parte, românii care nu au realizat stagiul complet de cotizare, între 35 și 40 de ani, pot beneficia de pensie anticipată. Totuși, aceștia vor înregistra o pensie mai mică, întrucât se aplică o penalizare.

Dacă o persoană își începe pensia la 60 de ani, iar stagiul de cotizare este de 35 de ani, penalitatea poate ajunge până la 24%. Totuși, aceasta a scăzut față de 35%, cât era în trecut, iar penalizarea se reduce pe măsură ce persoana se apropie de vârsta standard de pensionare de 65 de ani.

În cazul mamelor, există reduceri pentru fiecare copil născut și crescut până la vârsta de 14 ani, iar în anumite domenii de activitate, cum ar fi industria de apărare sau pentru sudori, există reduceri semnificative ale vârstei de pensionare.

Ce pot face cei care nu au vechimea necesară

Pentru cei care nu au vechimea necesară, există opțiunea de a cumpăra ani suplimentari de vechime. În 2025, costul unei luni de vechime este de aproximativ 1.000 de lei, iar pentru un an întreg, suma ajunge la peste 11.000 de lei.

De asemenea, este important de menționat că persoanele care aleg să își cumpere ani de vechime nu vor beneficia de pensionare anticipată pe baza acestor contribuții. Până la șase ani pot fi cumpărați, iar plata acestora se poate face în mai multe tranșe.

Așadar, opțiunile pentru pensionare mai devreme sunt diverse, iar românii au posibilitatea să își regleze stagiul de cotizare, inclusiv prin achiziționarea de ani suplimentari. Totuși, acest lucru vine cu costuri, iar fiecare persoană trebuie să facă un calcul atent înainte de a lua o decizie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending