Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (10)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

 Dilema veche” (nr. 930 din 3-9 februarie 2022) pusă sub semnul unor strigăte. Echivalat cu gestul, strigătul nu e acţiune, dar indică, dezvăluie, semnalează. Consistent şi ancorat în realitate acest număr al “Dilemei vechi”. Cu referire la Botoşani se remarcă o cronică a lui Valeriu Stoica la volumul-strigăt al Monicăi Pillat, “Ceasuri de demult” (Editura “Baroque Books & Arts”, 2021). Există o referinţă a lui Valeriu Stoica la bunica autoarei: „Întemniţată într-un penitenciar din Botoşani în anul 1949, Maria Pillat-Brateş – soţia lui Ion Pillat, mama lui Dinu Pillat şi bunica autoarei -, după ce a fost umilită de gardieni, le-a câştigat respectul când au descoperit talentul ei de portretistă. Din saloanele de artă rafinată ale Bucureştilor perioadei interbelice, unde îşi câştigase, cu acuarelele expuse, un binemeritat prestigiu prin talent, sensibilitate şi inconfundabilă cromatică, floral-acvatică, cu reflexe de flori de câmp, desprinse din ştergarele şi scoarţele olteneşti, pictoriţa a coborât în întunericul din  bolgia infernului penitenciar comunist. Apoi a avut mai mulţi ani domiciliu forţat la Şumuleu, un sat de lângă Miercurea-Ciuc. „Mai târziu, Buni mi-a povestit cum a fost coborâtă noaptea din tren şi lăsată într-o văgăună pe-ntuneric. A căzut în genunchi şi s-a rugat lui Dumnezeu să o ajute. Nici nu-şi sfârşise rugăciunea, când a auzit zgomot de paşi în apropiere. Venise un ţăran din sat să îi aducă o pătură şi ceva de mâncare.”  Când i s-a permis să revină în Bucureşti, Maria Pillat-Brateş a locuit într-o cameră de trecere din casa-vagon a cuscrei sale, Manana, cum i se spunea Ecaterinei Filipescu, al cărei soţ, Gheorghe Ene-Filipescu, bunicul matern al autoarei, a decedat în 1952, în închisoarea de la Târgu-Ocan, după ce fusese arestat în 1949, ca fruntaş al Partidului Social-Democrat, condus de Titel Petrescu.”

La rubrica sa, aceea de cum dai prima filă a revistei, Andrei Pleşu publică un articol de atitudine, un fel de strigăt intitulat „Dubla măsură” în al cărui final spune răspicat: „Să ne înţelegem, nu vreau să-i evacuez nici pe Marx, nici pe Engels, nici pe Lenin, nici pe G. B. Shaw, pe Sartre, pe Eluard sau pe Aragon din lista de repere semnificative ale culturii europene. Dar cer acelaşi tratament „tolerant” şi pentru Mircea Vulcănescu, Eliade, Cioran, Vintilă Horia etc. Apropo: şi Aragon, şi Eluard beneficiază, la Paris, de câte o piaţă care le poartă numele. A lui Aragon a fost inaugurată în 2012, cu ocazia celei de-a 30-a comemorări a morţii sale. S-ar zice că borcanele nu se amestecă decât în anumite cazuri. Niciodată în celelalte…”.

Publicitate

Andrei Pleşu explică de unde vine acest strigăt al său, „ca un accent pe o situaţie dată”, după cum ar spune tot el: „Sunt în mod decis pentru dezbaterea publică a tuturor demisiilor morale, a tuturor asocierilor cu universul crimei şi al minciunii. Cer doar să privim cu aceeaşi rigoare spre toate extremele, ceea ce, din păcate, nu se prea întâmplă. Nu vreau să-i „albesc” pe scriitorii şi filosofii vinovaţi de grave derapaje de extremă dreaptă. Dar mi se pare nedrept şi riscant să uităm „generos” derapajele de sens opus”. Articolul continuă cu câteva masiv neglijate exemple: George Bernard Shaw,  Jean-Paul Sartre, Paul Eluard şi Louis Aragon.  Privindu-l pe G. B. Shaw, Andrei Pleşu se întreabă: „Îşi mai aminteşte cineva, astăzi, de articolele din presa britanică în care savurosul scriitor, se declara entuziasmat, la grămadă, de Hitler, Stalin şi Mussolini? Mai ţine cineva minte un discurs al său din 1931, în care propunea ca, o dată la cinci sau şapte ani, fiecare cetăţean să fie chemat în faţa unui juriu pentru a-şi justifica existenţa? Şi dacă nu şi-o justifică să fie informat că marele organism social din care face parte nu-şi mai poate asuma ţinerea lui în viaţă? Mai pomeneşte cineva despre apelul său către chimişti, lansat în 1934? G. B. Shaw cerea, pe un ton „rezonabil”, să se inventeze „un gaz uman”, „a gentlemanly gas”, care să ucidă pe loc şi fără dureri, aşa încât indezirabilii să fie evacuaţi civilizat.” Şi cu toate acestea, şi încă multe altele care sunt enumerate în articol, Shaw  a fost absolvit de un posibil stigmat, luând Premiul Nobel în 1925, un Oscar în 1938, fiind şi cofondator al celebrei London School of Economics.  Andrei Pleşu întăreşte strigătul său  exemplificând şi prin Jean-Paul Sartre, un alt laureat al Premiului Nobel, „care, în 1972, putea declara, într-un interviu, că anticomuniştii nu trebuie arestaţi, ci împuşcaţi, pentru că din închisoare se mai poate ieşi”, la fel cum adesea declara că „anticomunistul e un câine”. Pleşu prezintă şi cazul poeţilor Aragon sau Eluard  care, prin versurile lor,  „au căzut pradă unui straniu entuziasm pro-comunist şi pro-sovietic”.

Tot în acest număr  al revistei se poate întâlni un alt strigăt, unul care vizează alt domeniu. Aparţine profesorului universitar  Dorel Dumitru Chiriţescu, şi se adresează celor care pun sub semnul îndoielii construcţia Catedralei Mântuirii Neamului. Universitarul le explică tuturor cârcotaşilor de ce e nevoie de Catedrală, ca „prag civilizaţional dincolo de care trebuie să păşim”. Îşi ia ca lemă în demonstraţia sa un citat din Emil Cioran extras din  „Schimbarea la faţă a României”: „Toată forma românească de existenţă este stăpânită de geniul momentului. În zadar am încerca să ne educăm spiritul înspre activitatea constructivă, cu tot ceea ce presupune ca preparare conştientă şi efort susţinut.  Inspiraţia de moment este legea noastră. Românul iubeşte întorsătura, adică inconsecvenţa în procesul lucrurilor.  Cel mai mare chin pe capul său ar fi construirea unei catedrale, tendinţa lucrurilor spre înălţime, ascensiunea firii, este străină complet geniului nostru. Turnurile bisericilor româneşti nu se sprijină în cer, aşa cum se întâmplă cu cele gotice, ci rezemate pe corpul bisericii, ele par mulţumite că se află undeva, aproape de tot, un pământ de care nu e bine să te îndepărtezi. O catedrală este un răspuns a lui Dumnezeu la toate întrebările pe care i le-a pus omul. Ea dovedeşte că distanţa dintre creator şi creatură este departe de a fi infinită şi că, la urma urmelor, ele s-ar putea întâlni vreodată în înălţimi. (…) Făcut-am multe bisericuţe în trecutul nostru, toate triste şi mici. Improvizaţii de credinţă. (…) Lipsa unui simţ ascensional al devenirii, a unui elan constructiv în procesul firii, a făcut cultura românească o cultură a imediatului. Toate lucrurile se întâmplă aici şi acum. A te descurca printre contingenţe, iată imperativul viziunii circumstanţiale a vieţii”.

Suplimentul acestui număr, intitulat „Ruşii şi americanii” este tot un strigăt. Reţin două voci dintre multele prezente: Toto Cutugno – „Ruşii şi americanii, cu puterea în mâinile lor, riscă pielea noastră, a tuturor”; Armand Goşu – „Ruşii nu sunt atât de naivi, dar sunt atât de cinici”.

Publicitate

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending